- Liittynyt
- 16.10.2019
- Viestejä
- 1 451
The Witcher Enhanced Edition Director's cut (PC)
Ennen kuin CD Project Red ryvetti maineensa Cyberpunkilla, se kasvatti sen The Witcher -pelisarjalla. Tämä fantasiaroolipeli perustuu Andrzej Sapkowskin kirjoihin, joissa seikkailee noituri Geralt Riviasta. Noiturit ovat mutaation läpikäyneitä ihmisiä, joilla on nopeammat refleksit ja paraneminen, mutta vastapainona ovat steriilejä ja ihmisten vihaamia. Työkseen he surmaavat ihmisiä vaivaavia hirviöitä, jotka eivät välttämättä rajoitu ei-ihmisiin. Sapkowskin teokset ovat korutonta moraalisesti harmaata keskiaikaista fantasiaa, eikä kaikki ole aina välttämättä sitä, miltä aluksi näyttää. Tämä eka peli on reilut 15 vuotta vanha, ja vanhoja tallennuksiani oli vielä säilynyt vuodelta 2008. Kuinka tämä eka osa on kestänyt ajan hammasta. Noo, ihan kohtuullisen hyvin, mutta asteriskeilla.
Peli alkaa kun kuolleeksi luultu Geralt palaa villijahti perässään muistinsa sopivasti menettäneenä. Hänet viedään noiturien linnoitukseen, Kaer Morheniin, jonne kohta hyökätään ja viedään noiturien salaisuudet, joilla tehdään uusia noitureita. Geralt lähtee hyökkääjien perään palauttaakseen salaisuudet, etteivät ne jäisi vääriin käsiin. Pelin juoni on hyvä, vaikka edelleenkin muistin siitä ison osan ja juoni onkin aina ollut CD Projektin pelien parhaita puolia. Dialogi on vanhahtavuudessaan virkistävää, kun majatalossa kuulee "Your mother sucks dwarfcock!" ei voi olla naurahtamatta. Ääninäyttely on välillä aika amatöörimäistä, vaikka sitä päivitettiinkin tässä EEDC-versiossa. Samaisessa majatalossa myös kuultu "I'm forced to sell my goods out here!" nauratti, eikä sillai hyvässä mielessä... Matkan varrella törmätään Geraltin vanhoihin tuttuihin, joita hän ei tietysti muista. Amnesia on sinänsä keino saattaa uusia pelaajia pelin maailmaan, mutta on se vähän tönkkö ratkaisu silti. On se silti hauska kokoontua vanhalla porukalla yhteen ryyppäämään ja kuunnella tilitystä naisista ja lopuksi mennä ilotaloon
Hahmojen kanssa jutustelun lomassa suoritetaan tietysti tehtäviä. Pelin maailmaan kuuluvat noiturikeikat ovat tuottoisia sekä rahan että kokemuspisteiden osalta, joskin niitä hyödyntääkseen pitää olla lukenut oppaita hirviöistä tai muuta kautta saanut tietoa niiden erikoisuuksista, että voi kerätä tarvittavat elimet tai eritteet.
Mistä se asteriski sitten tulee? No pelin iästä. Teknisesti se on vähän vanhan näköinen, mutta kuitenkin toimii siltä osin. Ruudunpäivitys kannattaa rajoittaa 60 FPS, muuten hiukset ja parrat kirjaimellisesti räjähtävät, mikä on varsin hupaisaa mutta myös kovin immersiota rikkovaa. Isoin ongelma on kenttä- tai oikeastaan tehtäväsuunnittelu. Valtaosassa tehtävistä ravataan ympäri karttaa eestaas, mikä alkoi jo kakkoskappaleessa nyppiä. Geraltilla tulee helposti päivittäiset 10 000 askelta täyteen näitä tehdessä ja myös iso osa peliajasta kuluu ravaamiseen. Lisäksi taistelu on vähän sekavaa edelleen (itse asiassa kun tätä aikoinaan koitin demona niin jätin sen kesken sen vuoksi mutta palasin kuitenkin ja tykästyin lopulta peliin). Siinä klikataan sarjassa eri tyyleillä (voima, nopeus ja ryhmä vihollisesta ja määrästä riippuen) ja kun klikkaa oikeaan aikaan, saa uuden sarjan mikä on tehokkaampi. Diablomainen kliksutus ei tuota kuin harmaita hiuksia tämän kohdalla, ajoituksen pitää olla oikea. Tämä kerrotaan kursorimuutoksella ja äänimerkillä, vaikeimmalla tasolla ollaan pelkän äänimerkin varassa. Taistelu menee helposti sekamelskaksi jos vihollisia on useampia, saattaa vahingossa klikata seläntakaista vihollista, joka olisikin kaivannut toisenlaista taistelutyyliä. Ei tämä iso ongelma ole ainakaan normaalilla vaikeustasolla, mutta pieni harmitus kuitenkin. Lisäksi yksi loppupään kenttä oli aika hanurista. Kartta antoi virheellisesti olettaa, että tietyistä paikoista olisi voinut mennä, vaikka tie oli tukossa. Lisäksi kun se oli täynnä pitkää ruohoa, niin navigointi oli karseaa. No, onneksi näin pahat oli harvassa.
Miinusmerkeistä huolimatta peli jää edelleen plussan puolelle, vaikka ikä onkin sitä nakertanut. Tästä on kuulemma tulossa remake ja nyt kun tätä on pelannut niin kyllä se taitaa olla paikallaan. Näissä on vaan riskinä, että remasteroidaan pelin sielukin nykyaikaisen yhdentekeväksi mössöksi. Jos tätä ei ole vielä pelannut ja rosoiset fantasiaropet kiinnostavat, niin tätä saa muutamalla eurolla aleista. Tai sitten odottelee remakea.
Ja vielä kuriositeettina jos joku ei tiennyt, niin "PC master race" sai alkunsa Yahtzeen pelin arvostelusta
Ennen kuin CD Project Red ryvetti maineensa Cyberpunkilla, se kasvatti sen The Witcher -pelisarjalla. Tämä fantasiaroolipeli perustuu Andrzej Sapkowskin kirjoihin, joissa seikkailee noituri Geralt Riviasta. Noiturit ovat mutaation läpikäyneitä ihmisiä, joilla on nopeammat refleksit ja paraneminen, mutta vastapainona ovat steriilejä ja ihmisten vihaamia. Työkseen he surmaavat ihmisiä vaivaavia hirviöitä, jotka eivät välttämättä rajoitu ei-ihmisiin. Sapkowskin teokset ovat korutonta moraalisesti harmaata keskiaikaista fantasiaa, eikä kaikki ole aina välttämättä sitä, miltä aluksi näyttää. Tämä eka peli on reilut 15 vuotta vanha, ja vanhoja tallennuksiani oli vielä säilynyt vuodelta 2008. Kuinka tämä eka osa on kestänyt ajan hammasta. Noo, ihan kohtuullisen hyvin, mutta asteriskeilla.
Peli alkaa kun kuolleeksi luultu Geralt palaa villijahti perässään muistinsa sopivasti menettäneenä. Hänet viedään noiturien linnoitukseen, Kaer Morheniin, jonne kohta hyökätään ja viedään noiturien salaisuudet, joilla tehdään uusia noitureita. Geralt lähtee hyökkääjien perään palauttaakseen salaisuudet, etteivät ne jäisi vääriin käsiin. Pelin juoni on hyvä, vaikka edelleenkin muistin siitä ison osan ja juoni onkin aina ollut CD Projektin pelien parhaita puolia. Dialogi on vanhahtavuudessaan virkistävää, kun majatalossa kuulee "Your mother sucks dwarfcock!" ei voi olla naurahtamatta. Ääninäyttely on välillä aika amatöörimäistä, vaikka sitä päivitettiinkin tässä EEDC-versiossa. Samaisessa majatalossa myös kuultu "I'm forced to sell my goods out here!" nauratti, eikä sillai hyvässä mielessä... Matkan varrella törmätään Geraltin vanhoihin tuttuihin, joita hän ei tietysti muista. Amnesia on sinänsä keino saattaa uusia pelaajia pelin maailmaan, mutta on se vähän tönkkö ratkaisu silti. On se silti hauska kokoontua vanhalla porukalla yhteen ryyppäämään ja kuunnella tilitystä naisista ja lopuksi mennä ilotaloon

Mistä se asteriski sitten tulee? No pelin iästä. Teknisesti se on vähän vanhan näköinen, mutta kuitenkin toimii siltä osin. Ruudunpäivitys kannattaa rajoittaa 60 FPS, muuten hiukset ja parrat kirjaimellisesti räjähtävät, mikä on varsin hupaisaa mutta myös kovin immersiota rikkovaa. Isoin ongelma on kenttä- tai oikeastaan tehtäväsuunnittelu. Valtaosassa tehtävistä ravataan ympäri karttaa eestaas, mikä alkoi jo kakkoskappaleessa nyppiä. Geraltilla tulee helposti päivittäiset 10 000 askelta täyteen näitä tehdessä ja myös iso osa peliajasta kuluu ravaamiseen. Lisäksi taistelu on vähän sekavaa edelleen (itse asiassa kun tätä aikoinaan koitin demona niin jätin sen kesken sen vuoksi mutta palasin kuitenkin ja tykästyin lopulta peliin). Siinä klikataan sarjassa eri tyyleillä (voima, nopeus ja ryhmä vihollisesta ja määrästä riippuen) ja kun klikkaa oikeaan aikaan, saa uuden sarjan mikä on tehokkaampi. Diablomainen kliksutus ei tuota kuin harmaita hiuksia tämän kohdalla, ajoituksen pitää olla oikea. Tämä kerrotaan kursorimuutoksella ja äänimerkillä, vaikeimmalla tasolla ollaan pelkän äänimerkin varassa. Taistelu menee helposti sekamelskaksi jos vihollisia on useampia, saattaa vahingossa klikata seläntakaista vihollista, joka olisikin kaivannut toisenlaista taistelutyyliä. Ei tämä iso ongelma ole ainakaan normaalilla vaikeustasolla, mutta pieni harmitus kuitenkin. Lisäksi yksi loppupään kenttä oli aika hanurista. Kartta antoi virheellisesti olettaa, että tietyistä paikoista olisi voinut mennä, vaikka tie oli tukossa. Lisäksi kun se oli täynnä pitkää ruohoa, niin navigointi oli karseaa. No, onneksi näin pahat oli harvassa.
Miinusmerkeistä huolimatta peli jää edelleen plussan puolelle, vaikka ikä onkin sitä nakertanut. Tästä on kuulemma tulossa remake ja nyt kun tätä on pelannut niin kyllä se taitaa olla paikallaan. Näissä on vaan riskinä, että remasteroidaan pelin sielukin nykyaikaisen yhdentekeväksi mössöksi. Jos tätä ei ole vielä pelannut ja rosoiset fantasiaropet kiinnostavat, niin tätä saa muutamalla eurolla aleista. Tai sitten odottelee remakea.
Ja vielä kuriositeettina jos joku ei tiennyt, niin "PC master race" sai alkunsa Yahtzeen pelin arvostelusta
