Onko kukaan tuota Rogue Traderin betaa kokeillu? Itsellä vähän kaksijakoiset tunnelmat toistaiseksi. Ihan kiva aihe Dark Heresy (40k pöytärope) aiemmin pelanneena, tosin en sitä Rogue Trader -kampanjaa ole pelannu. Tämän pitäisi kai perustua tuohon löyhästi. Todella löydästi.... itse en ainakaan kovin paljoa tunnista DH:sta, hahmojen statsit on samat ja taidot suunnilleen, mutta siitä alkaakin eriytyä käsittääkseni.
Noi ammatit tms. on hieman outoja, tosin ne on varmaan RT-spesifisiä? Ja sitten epäilyttävästi tässä on 'tason' kaltaisia nostoja. Muistelisin, että alkuperäisessä vaihdettiin ammatissa eteenpäin ja sitten sai sen mukaan osteltua expalla traitteja ja/tai skillejä.
Lisäksi taistelu tuntuu kovin erilaiselta, tässä se isoin juttu lie se, että oma hahmo voi antaa omille NPC:ille lisää toimintapisteitä, jolloin ne voi ampua/liikkua usemman kerran taikka oman aloitteen ulkopuolella. Sain tuolla tavalla yhdellä chainsword-ukkelilla lahdattua 3 eri jamppaa erillään toisistaan yhden kierroksen aikana... takaan ettei ainakaan DH-säännöillä onnistuisi ikimaailmassa.
Niin että nyt tiedä sitten mitä mieltä olen tästä. On sekin sanottava, että alkuperäinen DH:n taistelusysteemi on kyllä himppa ankea, varsinkin aloittelevilla hahmoilla. Että siinä mielessä voi olla parannuskin.
Muuten sitten tästä lyö läpi semmoinen wanhan ajan roolipeli, elikkä dialogia on ainakin betassa täysin tekstipohjaista, puhetta ei juuri ole. Ja sitten vastaillaan monivalintaperiaatteella. Joskus on joku taito, jota vastaan testataan, onnistuuko. Hauska kun piti olla onnistumismahku 74 prosenttia, niin viisi kertaa sai yrittää ennen kuin onnistui.
Ja tietysti grafiikat, pikku-ukkoja kirmaamassa pitkin ruutua, Wrath of the Rightenoussin ja Kingmakerin yms. vanhaan tyyliin. Ei sillä, en sano että pitäis olla 1st person tai jotain muuta. Mutta onhan tämä tuttua jo ammoisista ajoista vaikkapa Ultimoista lähtien. Grafiikat on kyllä muuten ok. Jotenkin tulee mieleen kuitenkin enempi D&D nihilistisessä scifi-maailmassa sen verran tuttua kauraa noista muista peleistä. No Owlcat on näihin erikoistunut, että ei yllätä sikäli.
Toki kun kyseessä on beta, niin aika paljon kesken tässä vielä on, mm. ammatteja ja muuta.
EDIT: Lisätään vielä, että taistelussa kupletin juoni tuntuu olevan siinä, että erikoiskyvyillä leader-hahmot saa annettua ylimääräisiä toimintoja, kuten edellä sanoin. Parhaassa tapauksessa joku voi hyökkiä kierroksessa sen 3-4 kertaa useammin kuin normaalisti, mikä tietysti auttaa. Ja toiset hahmot voi ilmeisesti manipuloida kierrosjärjestystä eli koska kukin toimii kierroksessa, tarkoituksena siis siirtää omia vihujen edelle siinä. Tämä on vielä vähän hämärän peitossa mulle, joku 'clue'-systeemi kaiketi, pitäis vähän lukea lisää.
Tuo vuoroilla kikkailu onkin tarpeen, koska tähän saakka vihuja on yleensä aina enempi kuin omia. Juurikin oli joku 20 jamppaa vastassa vs. sun 6. Sitten näistä ainakin puolet ampuu sarjatulta, joka tuntuu kovin tehokkaalta kun melkein aina tuntuvat osuvan... vaikka olet suojassa, niin silti tuntuu tulevan lämää läpi (overpenetration) ja muutenkin osuminen tuntuu olevan kovin helppoa. Niin siinäpä kärvistelet sitten. Jos et hommaa itsellesi useita ylimääräisiä vuoroja, niin kusessa olet. Vähän pakottaa tuohon kikkailuun kyllä. Tässä auttaa se momentum-systeemi vai mikä se oli, että semmoinen palkki kun täyttyy, niin pääsee ylivertaisia toimintoja käyttleemään, just noi ylimääräiset vuorot ja muuta.
Ylivoimaa vastaan taistelusta paras oli kohta, jossa kultisteilla oli joku 6 hand flameria ja kun taistelu alkoi, oli hankalaa kun sun ukot tuli ylös portaita taisteluun ja siinä oli kovin vähän tilaa liikkua tai väistellä. Näillä flamereilla oli kantama joku 9 ruutua, niin että sun ukot oli liekeissä ekan kierroksen jälkeen. Pari kertaa piti ladata tuo. Mutta sitten otin itse flamerin käyttöön, kun se kerta on niin tehokas, ja nakkailin vähän kranuja niiden niskaan, niin pääsin hankalasta tilanteesta niskan päälle. Mutta selkeesti tuonne olisi ollut hyvä tulla jostain eri suunnasta niin olisi ollut etäisyyttä ja varaa liikkua pois flamereiden alta. Mielenkiintoinen tapaus.
Taistelussahan on vielä se piirre, että sun pitää liikkua ennen kuin ammut tai teet muuta, muuten menetät liikepisteet. Joten se on taktisesti vähän rajoittavaa. Jollain kyvyillä saa toki liikettä tai jopa ylimääräisen vuoron vielä ampumisen jälkeen, mikä on sekin kannuste käyttää näitä kykyjä aktiivisesti.
Ja lähitaistelu on naurettavan tehokasta. Jos vihulla ei ole kädessä lähitaisteluasetta (ei voi riffelillä ampuilla viereiseen ruutuun vihua), niin se on voi voi. Joku yli 90% mahku osua jopa jollain psykerillä ja jostain syystä kun tuolla heilauttaa sauvaa, niin lähes aina kuolee laakista vihu. Jollain chain swrodilla tämän ymmärtää mutta että psykerin staffillakin tai puukolla? Onhan tuo paljon tehokkaampaa kuin jollain lasgunilla pew pew, kun niillä tulee joku 6 pojoa damagea, mikä lähinnä suututtaa vaan.