- Liittynyt
- 30.03.2017
- Viestejä
- 1 153
Star Wars: The Force Unleashed
Yliampuva Star Wars -mäiskintä kymppiluvun taitteesta. Peli on todellinen Voimafantasia, sillä jedeistä ja sitheistä on tehty käveleviä luonnonkatastrofeja, jotka heittelevät rakennuksia ajatuksen voimalla. Yodan aikoinaan suosta nostama X-Wing alkaa näyttää aika vaatimattomalta. Moni näitä pelaamatonkin tuntee legendaarisen kohtauksen, jossa päähahmo kiskoo Tähtituhoojan alas kiertoradalta. Grafiikat ovat vanhentuneet teknisesti, mutta maisemat ovat kilpailukykyisiä Respawnin Jedi-sarjan kanssa.
Jopa Star Wars -pelien mittapuulla typerä tarina vaikuttaa jonkun 14-vuotiaan kirjoittamalta. Päähahmo ei tunnu sopivan tähtien sotaan ollenkaan. Assassin's Creedin Desmondilta näyttävä urvelo on huoneen tylsin tyyppi seurasta riippumatta. Mies pitelee valomiekkaansa väärin päin, koska luulee näyttävänsä coolimmalta. Sankarin nimi on Starkiller, mutta sitä ei sanota ääneen koko tarinan aikana. Peliä varmaan hävettää liikaa.
Mies suorastaan tursuaa karismaa.
Tasapainotus on mallia ei ole. Valomiekka on turha tähtisädetikku, jolla saa hutkia vähänkin perusmorttia kovempia vastustajia monta sekuntia. Vastustajan sinkauttaminen Voimalla stratosfääriin taas tappaa kerralla. Mitä pelaajaan kohdistuviin vaaroihin tulee, vihollisista ei yleensä tarvitse paljon huolehtia. Rotkot sen sijaan tappavat heti ja ovat usein liukasreunaisia. Nykypeleissä (ja tämänkin jatko-osassa) kuiluun tippuminen yleensä vain palauttaa reunalle ja antaa vähän vahinkoa. Tässä sen sijaan kannattaa juosta mieluummin isonkin vihollismassan syleilyyn kuin viittä metriä lähemmäs rotkoa. Vaikeustasoa sai veivata edestakaisin moneen otteeseen.
Mukana on kaikki mitä Star Wars -peliltä voi odottaa. John Williamsin musiikki turruttaa korvat, cameoita vilisee kuin huvipuistossa ja peli on niin elokuvamainen että etoo. QTE:issä saa rämpyttää peukalonsa rakoille. Odotin etukäteen myös, että pelin lopussa piestäisiin Darth Vader pomotaistelussa ja hävittäisiin sen jälkeen välinäytöksessä.
Star Wars: The Force Unleashed II
Lisää samaa, mutta terävämmillä grafiikoilla ja särmemmillä kontrolleilla. Pelaaja on edellispelin Starkillerin (tirsk) klooni.
Näitä supervoimakkaita avaruusmaageja voi siis kloonata?! Miksei Imperiumi ole tehnyt voittamatonta armeijaa miljoonasta Vader-kloonista? Starkillerin klooni ei edes ole mikään kalpea hiilikopio alkuperäisestä, vaan uusi versio on vielä edeltäjäänsä voimakkaampi, koska tämä on jatko-osa. Kyky käyttää Voimaa on siis biologinen ominaisuus jonka voi helposti kopioida olemassaolevalla tekniikalla. (Joidenkin lähteiden mukaan pelkkä verensiirtokin riittää.) Tämän luulisi muuttavan radikaalisti minkä tahansa Star Wars -tarinan voimasuhteita ja esittelevän joukon uusia juoniaukkoja.
Visuaalisesti tarjolla on taas kunnon tykitystä ja huikeita hetkiä. Eihän pelissä mitään järkeä ole, mutta sisäinen viisivuotiaani kiljui riemusta koko matkan. Aivot narikkaan ja nupit kaakkoon. Yksi väärinpäin pidelty valomiekka ei ollut vielä tarpeeksi hassu, joten nyt sellainen on kummassakin kädessä. Starkiller näyttää juostessaan taaperolta, joka opettelee hiihtämään.
Äiti sanoi että on minun vuoroni pelata Beat Saberia.
Ikävä kyllä peli tuntuu keskeneräiseltä. Se bugittaa ja kaatuilee paljon ja samoja maisemia kierrätetään aivan liikaa. Ympäristöjä on käytännössä vain kolme: kaksi erilaista planeettaa ja avaruusalus. Kaikkiin ehtii kyllästyä pahasti. Peli on lyhyt mutta siinä on silti liikaa filleriä. Tasapaino ja taistelu ovat paljon parempia kuin ensimmäisessä pelissä, mutta tahditus ei.
Edes välinäytökset eivät toimi kunnolla. Pelimoottorilla tehdyissä videoissa grafiikka vilkkuu ja repeilee, ennalta purkitetut näytökset taas ovat pakkausartefaktien arpeuttamia. Ainakin tekstityksistä saa selvää.
On sääli että pelikaksikon nätimpi ja hauskempi puolisko on näin puolivillainen viritys. Jos ykköspelin kentät, tarinan ja viimeistelyn yhdistäisi kakkospelin grafiikoihin ja kontrolleihin, syntyisi yksi parhaista Star Wars -peleistä.
Yliampuva Star Wars -mäiskintä kymppiluvun taitteesta. Peli on todellinen Voimafantasia, sillä jedeistä ja sitheistä on tehty käveleviä luonnonkatastrofeja, jotka heittelevät rakennuksia ajatuksen voimalla. Yodan aikoinaan suosta nostama X-Wing alkaa näyttää aika vaatimattomalta. Moni näitä pelaamatonkin tuntee legendaarisen kohtauksen, jossa päähahmo kiskoo Tähtituhoojan alas kiertoradalta. Grafiikat ovat vanhentuneet teknisesti, mutta maisemat ovat kilpailukykyisiä Respawnin Jedi-sarjan kanssa.
Jopa Star Wars -pelien mittapuulla typerä tarina vaikuttaa jonkun 14-vuotiaan kirjoittamalta. Päähahmo ei tunnu sopivan tähtien sotaan ollenkaan. Assassin's Creedin Desmondilta näyttävä urvelo on huoneen tylsin tyyppi seurasta riippumatta. Mies pitelee valomiekkaansa väärin päin, koska luulee näyttävänsä coolimmalta. Sankarin nimi on Starkiller, mutta sitä ei sanota ääneen koko tarinan aikana. Peliä varmaan hävettää liikaa.
Mies suorastaan tursuaa karismaa.
Tasapainotus on mallia ei ole. Valomiekka on turha tähtisädetikku, jolla saa hutkia vähänkin perusmorttia kovempia vastustajia monta sekuntia. Vastustajan sinkauttaminen Voimalla stratosfääriin taas tappaa kerralla. Mitä pelaajaan kohdistuviin vaaroihin tulee, vihollisista ei yleensä tarvitse paljon huolehtia. Rotkot sen sijaan tappavat heti ja ovat usein liukasreunaisia. Nykypeleissä (ja tämänkin jatko-osassa) kuiluun tippuminen yleensä vain palauttaa reunalle ja antaa vähän vahinkoa. Tässä sen sijaan kannattaa juosta mieluummin isonkin vihollismassan syleilyyn kuin viittä metriä lähemmäs rotkoa. Vaikeustasoa sai veivata edestakaisin moneen otteeseen.
Mukana on kaikki mitä Star Wars -peliltä voi odottaa. John Williamsin musiikki turruttaa korvat, cameoita vilisee kuin huvipuistossa ja peli on niin elokuvamainen että etoo. QTE:issä saa rämpyttää peukalonsa rakoille. Odotin etukäteen myös, että pelin lopussa piestäisiin Darth Vader pomotaistelussa ja hävittäisiin sen jälkeen välinäytöksessä.
Olin oikeassa. En kuitenkaan osannut arvata, että Keisari olisi vuorossa heti sen jälkeen. Kurttunaaman ollessa maassa yksi sivuhahmo jopa pitää "Jos tapat Hitlerin, sinusta tulee yhtä paha kuin hänestä!" -puheen.
Starkiller tietenkin valitsee Voiman valoisan puolen ja antaa Keisarin elää. Ukon tappaminen tässä vaiheessa olisi pelastanut monta miljardia ihmishenkeä.
Starkiller tietenkin valitsee Voiman valoisan puolen ja antaa Keisarin elää. Ukon tappaminen tässä vaiheessa olisi pelastanut monta miljardia ihmishenkeä.
Star Wars: The Force Unleashed II
Lisää samaa, mutta terävämmillä grafiikoilla ja särmemmillä kontrolleilla. Pelaaja on edellispelin Starkillerin (tirsk) klooni.
Näitä supervoimakkaita avaruusmaageja voi siis kloonata?! Miksei Imperiumi ole tehnyt voittamatonta armeijaa miljoonasta Vader-kloonista? Starkillerin klooni ei edes ole mikään kalpea hiilikopio alkuperäisestä, vaan uusi versio on vielä edeltäjäänsä voimakkaampi, koska tämä on jatko-osa. Kyky käyttää Voimaa on siis biologinen ominaisuus jonka voi helposti kopioida olemassaolevalla tekniikalla. (Joidenkin lähteiden mukaan pelkkä verensiirtokin riittää.) Tämän luulisi muuttavan radikaalisti minkä tahansa Star Wars -tarinan voimasuhteita ja esittelevän joukon uusia juoniaukkoja.
Lopussa selviää, että Vaderin päämäärä oli juuri se. Hän on luonut armeijan Starkiller-klooneja. Tällainen porukka on, koosta riippuen, vähintään Kuolemantähden veroinen sotavoima. Keillä kaikilla on pääsy tähän teknologiaan ja sopivaan DNA:han? Onko kloonausplaneetta Kamino galaksin strategisesti merkittävin paikka? Minulla on paljon kysymyksiä, joihin peliä ei kiinnosta vastata.
Visuaalisesti tarjolla on taas kunnon tykitystä ja huikeita hetkiä. Eihän pelissä mitään järkeä ole, mutta sisäinen viisivuotiaani kiljui riemusta koko matkan. Aivot narikkaan ja nupit kaakkoon. Yksi väärinpäin pidelty valomiekka ei ollut vielä tarpeeksi hassu, joten nyt sellainen on kummassakin kädessä. Starkiller näyttää juostessaan taaperolta, joka opettelee hiihtämään.
Äiti sanoi että on minun vuoroni pelata Beat Saberia.
Ikävä kyllä peli tuntuu keskeneräiseltä. Se bugittaa ja kaatuilee paljon ja samoja maisemia kierrätetään aivan liikaa. Ympäristöjä on käytännössä vain kolme: kaksi erilaista planeettaa ja avaruusalus. Kaikkiin ehtii kyllästyä pahasti. Peli on lyhyt mutta siinä on silti liikaa filleriä. Tasapaino ja taistelu ovat paljon parempia kuin ensimmäisessä pelissä, mutta tahditus ei.
Edes välinäytökset eivät toimi kunnolla. Pelimoottorilla tehdyissä videoissa grafiikka vilkkuu ja repeilee, ennalta purkitetut näytökset taas ovat pakkausartefaktien arpeuttamia. Ainakin tekstityksistä saa selvää.
On sääli että pelikaksikon nätimpi ja hauskempi puolisko on näin puolivillainen viritys. Jos ykköspelin kentät, tarinan ja viimeistelyn yhdistäisi kakkospelin grafiikoihin ja kontrolleihin, syntyisi yksi parhaista Star Wars -peleistä.