VAG autojen monet ongelmat

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 233
Auto kävi merkkarilla katsottavana ja siihen tehtiin TPI 2044201/23 mukainen jakohihnan voitelu. Kuulostaa omaan korvaan ihan tosi dorkalta, mutta toimenpide tepsi. Ääni hävisi tyystin. Ei kuulu enää sen koommin kylmästä kuin lämpimästäkään moottorista.

Kyselin tiskillä lisätietoja tuosta toimenpiteestä niin sanoivat, että ääni oli peräisin hihnan ja jonkin kiristinrullan kontaktista. Voitelu tehtiin hihnan selkäpuolelle, jollain tarkoitukseen suunnitellulla voiteluaineella. OEM-hihnan materiaali ilmeisesti on sellainen, että se ei ole jotenkin yhteensopiva tuon rullan kanssa. Olivat voitelun yhteydessä tarkastaneet hihnan kunnon ja kiereyden ja todenneet niiden olevan kaikin puolin OK. Eli heidän mielestään ei olisi tarvetta miettiä hihnanremontin aikaistamista. Huolto-ohjelman mukaan se on näille 2.0 TDI -koneille 210 tkm tai 6 vuotta.

Tutkailin asiaa vielä googlen avulla ja löytyi muutama foorumipostaus ja oheinen video. Niissä puhutaan, että Skoda/VW käyttää erilaisia kiristinrulla-hihnavalmistajakombinaatioita. Jotkut ilmeisesti toimii paremmin yhteen ja toiset huonommin.



Mielenkiintoinen homma kaikin puolin ja lukeutuu kai niihin kuuluisiin "vain VAG-juttuihin".
Kiitos vastauksesta. Olipahan tuokin vähän puskista. Ei olisi ihan heti uskonut.
Tuliko tuolle hintaa miten paljon? Ja onko tuossa sitten millanen aikajänne, että mahdollisesti alkaa ääntämään uudelleen?

Ihme hommia kyllä. Se vaan jää mietityttämään, että eikös tollanen ääni yleensä kieli siitä, että ne ei siellä ole "linjassaan", josta seuraa se, että tuo ääni on oire jostain ongelmasta. Tuolla voitelulla varmasti saadaan se oire häviämään, mutta onko tossa mitään riskiä sitten tulevaisuutta ajatellen, kun itse ongelmaa ei ole korjattu?

Missä kaupungissa laitatit tuon kuntoon?
 

Sekundaattori

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
101
Kiitos vastauksesta. Olipahan tuokin vähän puskista. Ei olisi ihan heti uskonut.
Tuliko tuolle hintaa miten paljon? Ja onko tuossa sitten millanen aikajänne, että mahdollisesti alkaa ääntämään uudelleen?

Ihme hommia kyllä. Se vaan jää mietityttämään, että eikös tollanen ääni yleensä kieli siitä, että ne ei siellä ole "linjassaan", josta seuraa se, että tuo ääni on oire jostain ongelmasta. Tuolla voitelulla varmasti saadaan se oire häviämään, mutta onko tossa mitään riskiä sitten tulevaisuutta ajatellen, kun itse ongelmaa ei ole korjattu?

Missä kaupungissa laitatit tuon kuntoon?
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 233
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.
Noniin. Itse kuulin asiasta toisen korjaamon kautta, joka kertoi, että tietyissä skodan malleissa olisi suuri mahdollisuus väärällä tavalla kiristämiseen. Tiedä sitten näitä. Täytyypä ottaa omaan paikalliseen liikkeeseen yhteyttä tuon osalta, että onko heillä sama tieto asiasta. Tuo vaan kuullostaa niin absurdilta koska jos kyseessä olisi materiaalien välinen ongelma, niin varmasti se ongelma olisi universaalimpi, kuin pelkästään VAG konsernia koskeva. Itse rullat ja hihnat - niillä ei ole mitään tekemistä volkswagenin kanssa. Käsittääkseni merkkarit käyttää gatesin sarjoja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 128
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.
Itse monesti tullut diagnosoitua jumivia kiristinrullia ihan sillä että on suihkinut vettä hihnalle. Sillä hiljenee, kunnes kuivuu.
Öljy toki ei häviä niin äkkiä... Vikaa ei korjaa, mutta ehkä pitkittää kunnes on takuu loppu...
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
597
Oli mennyt flektin moottorista yksi vaihe kolmesta oikosulkuun, ei antanut käynnistää emännän yrittäessä lähteä työpaikalta. Vaihto töineen maksoi karvan alle viis saturaista, itse vaihtamalla ois säästänyt hiukan yli kaksi eli ei mitään äärettömän kallista ollut työ tällä kertaa. Sikäli tähän tilanteeseen hyvä kun sai ilmaisen hinauksen korjaamolle (Autoliiton jäsenyys maksoi tältä vuodelta itsensä takaisin), enkä ois saanut autoa siirrettyä kotipihaan kun emäntä ei uskaltaisi kuitenkaan olla hinattavassa autossa ja muita ei ole lähettyvillä käytettävissä.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 233
Oli mennyt flektin moottorista yksi vaihe kolmesta oikosulkuun, ei antanut käynnistää emännän yrittäessä lähteä työpaikalta. Vaihto töineen maksoi karvan alle viis saturaista, itse vaihtamalla ois säästänyt hiukan yli kaksi eli ei mitään äärettömän kallista ollut työ tällä kertaa. Sikäli tähän tilanteeseen hyvä kun sai ilmaisen hinauksen korjaamolle (Autoliiton jäsenyys maksoi tältä vuodelta itsensä takaisin), enkä ois saanut autoa siirrettyä kotipihaan kun emäntä ei uskaltaisi kuitenkaan olla hinattavassa autossa ja muita ei ole lähettyvillä käytettävissä.
Eikös se hinaus olis menny vakuutuksen piikkiin myös?
 

Sekundaattori

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
101
Noniin. Itse kuulin asiasta toisen korjaamon kautta, joka kertoi, että tietyissä skodan malleissa olisi suuri mahdollisuus väärällä tavalla kiristämiseen. Tiedä sitten näitä. Täytyypä ottaa omaan paikalliseen liikkeeseen yhteyttä tuon osalta, että onko heillä sama tieto asiasta. Tuo vaan kuullostaa niin absurdilta koska jos kyseessä olisi materiaalien välinen ongelma, niin varmasti se ongelma olisi universaalimpi, kuin pelkästään VAG konsernia koskeva. Itse rullat ja hihnat - niillä ei ole mitään tekemistä volkswagenin kanssa. Käsittääkseni merkkarit käyttää gatesin sarjoja.
Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
498
Hihnan selkäpuoli lienee liian liukas ja koneen käydessä pienillä kierroksilla nokka-akselin vaihtelevasta pyörimisestä johtuen kiristysrulla välillä luistaa. Hihnaan laitetaan kitkaa lisäävää ainetta niin luisto loppuu.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 233
Hyvää keskustelua. Kestävyyteen en osaa ottaa kantaa. Kävin tänään merkkiliikkeessä asiaa kysymässä ja tuttu juttu heille on. Minulla on vaan sellanen ongelma, että omaani ei tehty jakohihnan vaihtoa merkkarilla. Sieltä toisesta firmasta täytyy kysyä, että tekeekö ne tuon ns virallisen "korjaustoimenpiteen". Merkkiliike kertoi, että riippuu siitä juurikin, mikä yhdistelmä osia siellä on.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 233
Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
Ei se koskekkaan, mutta se tieto heillä oli vain skodan osalta.

Samalla voidaan miettiä, että onko tuo kiristimen asento ja malli sellainen juuri, että vag konsernin vehkeissä vain ääntää? Miskei äännä muilla merkeillä? Kummallista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 805
Audi vaihtui toyotaan helvetin kalliiden 7 vuoden ja 70tkm jälkeen, audilla ajaminen oli pelko perseessä ajamista vuodesta toiseen, helvetin stressaava auto niin kuin kaikki vaggilaiset, autolla tuli ajettua ennen pitkään käytännössä kokoajan radio kiinni konetta kuulostellen. :poop: Ketjunkiristimen pettäminen oli viimeinen naula arkkuun ja päätin että oli muuten viimeinen saksalainen käyttöauton virkaa hoitamaan, kiitos ja terve!
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 901
Audi vaihtui toyotaan helvetin kalliiden 7 vuoden ja 70tkm jälkeen, audilla ajaminen oli pelko perseessä ajamista vuodesta toiseen, helvetin stressaava auto niin kuin kaikki vaggilaiset, autolla tuli ajettua ennen pitkään käytännössä kokoajan radio kiinni konetta kuulostellen. :poop: Ketjunkiristimen pettäminen oli viimeinen naula arkkuun ja päätin että oli muuten viimeinen saksalainen käyttöauton virkaa hoitamaan, kiitos ja terve!
Nautinnollisia kilometrejä!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 733
Viestejä
4 367 548
Jäsenet
72 673
Uusin jäsen
Koostumus

Hinta.fi

Ylös Bottom