Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos haluat ilmaisen vinkin, niin nyt olisi oikea aika hävittää tuo?!On kai laturin vapaakytkimiä hajonnut muillakin merkeillä. Tuollaisia räjähdyksiä ei ole tullut vastaan kyllä.
Oireina oli ollut jo pitkään latauksen heittely ja laturin ahdistaminen. Kun lataus heitteli, sotki se tyhjäkäyntiä ja myös tuntui jarruttavan ajossa. Juuri ennen räjähdystä livedata näytti, että laturi muka lataa 200 ampeerilla, vaikka on 140A laturi ja sähkölaitteita ei ollut päällä! Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit? Nyt kun vapaapyörä ahdisti, niin auto luuli laturin kuormituksen vain olevan todella kova.
Kieltämättä oli vähän jännät paikat, kun poksahti, alkoi haisemaan palanut ja savua näkyi konepellin alta. Hyvä, ettei koko auto palanut. Moottori kävi myös nätisti tyhjäkäyntiä koko tuon ajan ja edes latauksen vikavaloa ei syttynyt. Sammutin kyllä auton siinä vaiheessa, kun luulin koko romun syttyvän tuleen. Hinausauton lavalle ei uskaltanut ajaa. Viime torstaina oli 2 tuntia merkkihuollossa ja kaiken piti olla kunnossa. Onneksi sentään selvisin 150 kilometrin matkan kotikaupunkiin, kun tuho kävi.
EDIT: Moniurahihna oli myös öljyssä. Kaipa merkkiliike tuon vaihtaa?
Ei siinä vapaakytkimessä mitään anturia ole josta tuota voitaisiin laskea. Jos vielä öljyäkin on konehuoneessa havaittu niin jotain hyvin mielenkiintoista siellä on tapahtunut koska se öljy ei vapaakytkimestä ainakaan ole peräisin vaan jostain muualta.Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit?
Öljyä se on. Löysin kuvia netistä, kun muillakin on vapaakytkin sylkenyt nesteet pihalle. Hihna näytti vielä ehjältä, eikä kuulostanut luistavan. Savua kyllä tuli jostain.Onko tuo kumia vai öljyä.
Se kävis järkeen että laturi vetäny jumiin ja siks kumia irronnu hihnasta. se myös haisee ja savuaa jos lämpee.
Öljyä se on. Löysin kuvia netistä, kun muillakin on vapaakytkin sylkenyt nesteet pihalle. Hihna näytti vielä ehjältä, eikä kuulostanut luistavan. Savua kyllä tuli jostain.
Edelleen huolestuttaa, jos autossa on joku muu sähkövika, joka käski laturia painamaan täydellä teholla. Kuvankaappaus hetkestä ennen tuhoa näyttää, että pyynti laturille oli 15V, toteutunut jännite 12.5V ja virta 155A, vaikka laturi on luokitettu 140 ampeeriin. Mitään sähkölaitteita ei ollut päällä ja akussa oli reilusti varausta, joten pyynnin ei olisi pitänyt olla noin korkea. Tosin pahimmat hetkelliset lukemat olivat 220A luokkaa, jolloin olisi varmaan jo sulakkeet paukkunut ja johdot sulaneet.
Auto kyllä mittaa jotenkin laturin kuormitusta. Moottori livedatassa on laturin kuormitus prosentteina ja Gatewaylla ampeereina. Jos nuo mitatut +200A ampeerit tulivat akun valvontamoduulilta, voisi epäillä senkin olevan rikki, koska en usko paikkojen kestävän semmoista. Jos taas auto laski jollain tavalla laturin kuormitusta ja vertasi sitä laturin kokoon, voisi jumittavan hihnapyörän teoriassa kuvitella sekoittavan laskennan.
Jep, tuo voi olla loogista. Laturi oli niin jumissa, että auto joutui käyttämään akun virtaa auton tarpeisiin ja siksi sen virta oli miinuksella. Livedatassa oli myös joku Generator Outlet Current, jonka lukema ei noussut, vaikka löi sähkölaitteita päälle. Ehkä se ei noussut sen takia, kun laturi oli jo valmiiksi jumissa, eikä pystynyt tuottamaan enempää. Laturin kierrokset näyttivät livedatassa aina samaa arvoa, eli se ei varmaan pidä paikkaansa. Mitään osia ei sentään ole vielä vaihdeltu tuon vian takia, mutta aikaa on kyllä mennyt vianhakuun. Vika sentään tuli ajamalla ulos ja vielä takuuaikana.Ihan mutuilua, mutta epäilen battery current tulee akun yhteydessä olevasta virtamittarista, ja näyttää varmaan oikeita lukemia - virtaa otetaan enemmän kuin tuotetaan. Sen sijaan generator current on varmaan joku laskennallisesti johdettu arvo jostain pulssisuhteesta. Tuollaisilla todellisilla kuormituksilla pitäisi kyllä laturin ja akun navan erotus olla voltin kymmenysosia – enemmänkin, eikä vain tasan 0.
Laturivika, eiköhän sen alunperin vaihtamalla olisi säästynyt monta muutakin remppaa..
Edit: ja laturin nopeus on melko alhainen, tuohan on yleensä 2-3 kertaa moottorin kierrokset.
Suomi- vai tuontipeli?Onko kellään kokemuksia VAG autojen umpioiden halkeilusta ja kuinka maahantuoja suhtautuu näihin takuun umpeuduttua?
Samalta tehtaalta nuo kaikki tulee (Zwickau, Saksa).Suomi- vai tuontipeli?
Jep, mutta ei Suomen maahantuojaa kiinnosta harmaatuontien korjaaminen omalla rahalla laisinkaan. Ja miksi pitäisi?Samalta tehtaalta nuo kaikki tulee (Zwickau, Saksa).
Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Umpioiden kuuluu kestää yli 3,5 vuotta, toki vag jumalilla on varmaan oma mielipide myös tähän ja niiden kuulukin haljeta ja hajota viimeistään 5 vuoden ikäisinä?
Ps. Itse ajan saman konsernin bensa vekottimella.
Edelleen sillä myyntiliikkeellä on virhevastuu myymästään tuotteesta vaikka takuu olisi päättynyt. Jos valmistajalta ei löydy GW:tä, mitä epäilen, niin myyjältä voi ja pitäisi saada korvausta, jos ei ole mitenkään mahdottomasti ajettu.Onko kellään kokemuksia VAG autojen umpioiden halkeilusta ja kuinka maahantuoja suhtautuu näihin takuun umpeuduttua?
3,5v vanhan ID.3:n takavalon umpiossa 7 halkeamaa eri puolilla, ei mitään osumia tullut. Auton myyneen liikkeen jatkotakuu pesee kätensä, koska "kyseessä ei ole mekaaninen tai elektroninen komponentti", joihin takuu siis rajoittuu... Ei auta perustelu, että takavalo on yksittäinen komponentti eikä pelkkää "lasia" voi vaihtaa (eli koko valo rikki, elektroninen komponentti?) eikä että lasi on umpion kotelon rakenteellinen osa (eli mekaaninen komponentti?).
Onneksi suoraan valmistajalta ostaminen yleistyy monilla valmistajilla.Jep, mutta ei Suomen maahantuojaa kiinnosta harmaatuontien korjaaminen omalla rahalla laisinkaan. Ja miksi pitäisi?
Eli on enemmänkin ongelmia näiden kanssa? Edellisessä golffissakin oli samaa vähän vikaa, pieni alkava halkeama, mutta nyt tämä ID.3:n umpio on ihan ympäriinsä halkeillut.Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Kyllä näistä tarinoita löytyy kun foorumeilta juttuja hakee.Eli on enemmänkin ongelmia näiden kanssa? Edellisessä golffissakin oli samaa vähän vikaa, pieni alkava halkeama, mutta nyt tämä ID.3:n umpio on ihan ympäriinsä halkeillut.
Täytyy sen verran kommentoida tuosta goodwill käytännöstä (Puhun yleisellä tasolla) riippuu aika paljon millainen asiakas olet kyseiselle liikkeelle, jos olet ostanut auton sieltä (uutena/käytettynä) ja mahdollisesti useamman auton ja huollatat myös niin goodwilliä saa paljon paremmin ja sellaisiin asioihin joista ei yleensä edes saisi. Mutta jos et ole ikinä aikaisemmin asioinut niin aika turha goodwilliä odottaa. Osa noista on sellaisia mistä ei liike saa edes maahantuojalta mitään vaan tehdään hyvän tahdon eleenä. Takuu hommissa taas tehdään yleensä kyselyt takuukäsittelyyn. Eli goodwill perustuu yleensä liikkeen vapaaehtoisuuteen ja siitä liike ei todennäköisesti saa edes rahaa kun taas takuu hommissa liike saa jotain korvausta maahatuojata/tehtaalta.Kyllä näistä tarinoita löytyy kun foorumeilta juttuja hakee.
Yllättäen huonoiten näitä korvataan valmistajan "goodwillin" piikkiin Suomessa.... Aivan kuten kaikkien muidenkin valmistajien kohdalla.
Pieni markkina, niin ei monia valmistajia maine kiinnosta...
En nyt muista kuinka oli, mutta jarrulevyt ilmeisesti saa olla 1/3 osaa ruosteessa ja loput 2/3 kunnollista "pintaa". Jos ruostetta on enemmän tulee hylkäys.Volkkarin huolto marraskuussa: "Takajarrulevyissä on ruostetta. Korjataan hintaan 490€." Vastasin "Ei" ja jarruttelin jonkin verran talvella lumella.
Katsastusmies reilun puolen vuoden päästä: "Läpi, ei huomautuksia. Jarrupalat menee vaihtoon sitten seuraavaksi". Eikä edes maininnut ruostetta.
Merkkihuollossakin osataan myydä tarpeettomia töitä.
Jep. Huolto kuitenkin kertoi että auto rikki ja korjaus maksaa 500€, eikä että jarruja kannattaa nyt käyttää vähän enemmän.En nyt muista kuinka oli, mutta jarrulevyt ilmeisesti saa olla 1/3 osaa ruosteessa ja loput 2/3 kunnollista "pintaa". Jos ruostetta on enemmän tulee hylkäys.
Mutta tosiaan jarruja kannattaa aina välillä käyttää kunnolla. Luulisi että jarrutehokin jonkun verran kasvaa kunnolla käytetyillä jarruosilla.
Kaikkea paskaa ne kehtaakin asiakkaalle syöttää. Ei tasan hajota mitään vaikka ampeeritunnit olisivat pikkaisen pielessä. Pidemmän päälle voi vähän lyhentää akun ikää mutta mitään mekaanista vahinkoa ei varmasti aiheuta.Merkkihuollon mukaan tämä on ylikuormittanut laturin hirttämään kiinni, eikä takuu korjaa.
Äläpä. Akkuhan tuosta ylilataamisesta ekana kärsisi. Ei reilu 10% ylilataus saa laturia leikkaamaan kiinni savujen kera. Toki jos tuosta lähtee riitelemään, niin mitäpä siinä voi tehdä.Kaikkea paskaa ne kehtaakin asiakkaalle syöttää. Ei tasan hajota mitään vaikka ampeeritunnit olisivat pikkaisen pielessä. Pidemmän päälle voi vähän lyhentää akun ikää mutta mitään mekaanista vahinkoa ei varmasti aiheuta.
Menitkö sitten myöntämään, että olet itse koodaillut latauksenhallintaa? Tässä vaiheessa myöhäistä, mutta itse olisin kyllä heittäytynyt tyhmäksi ja kertonut auton olleen myyntihetken mukaisessa kunnossa ja jos koodauksessa on jotain mätää niin se ei ole nykyisen omistajan syy tahi ongelma. Lievempi kusetus se olisi kuin tuo niiden paskapuhe.Toki jos tuosta lähtee riitelemään, niin mitäpä siinä voi tehdä.
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.Menitkö sitten myöntämään, että olet itse koodaillut latauksenhallintaa? Tässä vaiheessa myöhäistä, mutta itse olisin kyllä heittäytynyt tyhmäksi ja kertonut auton olleen myyntihetken mukaisessa kunnossa ja jos koodauksessa on jotain mätää niin se ei ole nykyisen omistajan syy tahi ongelma. Lievempi kusetus se olisi kuin tuo niiden paskapuhe.
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.
Noista adaptaatioista taitaa järjestelmään jokin jälki/logi jäädä, eli kai tuossa olisi vielä mahdollisuus niitä koittaa kaivella ja saada selville onko ollut oma moka vai olisiko huoltofirma mennyt ruuvaamaan, ettei tarvitsisi enää korjauksia maksella.Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.
Ite hyppäsin kans monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin eikä ole kyllä päivääkään kaduttanut, vaikkei nyt mitään ihmeellistä Volkkareissakaan ollut. Niillä ajaessa vaan oli aina sellainen pelko milloin mittaristo joulukuusena yms.Luulisi, että sillä premium-hinnalla saisi edes laadukasta huoltoa ja palvelua, mutta K-auton osalta ei kyllä ainakaan saa. Yritän jatkossa kiertää kaukaa ja toivottavasti muistan hankkia muun merkkisiä autojakin.
Ei Hedin näe sinun diagnostiikkamokkulasi historiatietoja. Auto ei tuollaisista historiaa ainakaan minun tietääkseni tallentele vaan huolto pystyy näkemään ainoastaan sen hetkisen arvon.Onko Hedin tarkoituksella yrittänyt kaivaa historiasta jonkun pienen jutun, jonka avulla pesi kätensä?
Kaikkea paskaa ne kehtaakin asiakkaalle syöttää. Ei tasan hajota mitään vaikka ampeeritunnit olisivat pikkaisen pielessä. Pidemmän päälle voi vähän lyhentää akun ikää mutta mitään mekaanista vahinkoa ei varmasti aiheuta.
Kuvailit juuri kuinka nämä lisä- ja vaihtoautotakuut toimiiKunpa Hedin olisi käyttänyt syyttelyyn menevän ajan ongelman analysointiin ja korjaukseen. Vähän outo lähtökohta hakea ensisijaisesti jotain keinotekoista syytä jotta saadaan pestyä kädet.
uudemmissa
2014 tullut uuden malliset männät ja renkaat. Sen jälkeen tiettävästi ei oo ollut ongelmia. Aika moneen tuon ikäiseen myös 2014 jälkeen vaihdettu niitä mäntiä tai koko moottoreita uusilla männillä.Eikös näissä uudemmissa Audeissa pitänyt olla jo paremmat männät ja männänrenkaat jotka estivät älyttömän öljynkulutuksen?
Audi A3, 2013, Vantaa | Huutokaupat.com
huutokaupat.com
-Edellisen omistajan mukaan kuluttaa öljyä 1L/1000km, virallista öljyn kulutusmittausta ei ole tehty.
Ei varmaan koskaan millään muulla merkillä oo tapahtunnu samaa?korjaamolle tuli alle 30tkm ajettu tsi golffi (mk8) joka tuprutteli sinistä käynnistyksen jälkeen ihan hyvästi.
sellasia vehkeitä. ja joku näitä vielä ostaa. ilmeisesti viallisia ei vaan ole tarpeeksi..
Tuossa on kyllä gen3 moottori jossa pitäisi olla paremmat öljyrenkaat vuosimallista riippumatta.Eikös tuon ikäluokan 1.8tfsi ole juuri niitä pahimpia öljynsyöjiä?
Niin tai voihan siinä olla joku ihan muukin vika, esim huohottimen PCV venttiilissä.Tuossa on kyllä gen3 moottori jossa pitäisi olla paremmat öljyrenkaat vuosimallista riippumatta.
Mutta mistäs noista tietää, jos ei ole vaikka jaksettu vaihtaa öljyjä ajallaan niin kaiken saa rikki, varmasti tukkeutuu öljyrenkaat tuostakin jos kovin yrittää.
Vuosimalli näyttää olevan 2013?
Eikös tuon ikäluokan 1.8tfsi ole juuri niitä pahimpia öljynsyöjiä?
Oliko se nyt soikeat männät vai jumittavat männänrenkaat joka tuon aiheutti.
Tosi monesti on kova hinku lokeroida vuosimalleja mutta se ei ole kyllä kovin hyvä tapa tässä tapauksessa. Nyrkkisääntönä gen2 moottorit suttapaskaa ja gen3 ihan ok. Ekat gen3 moottorit tuli jo 2012 lopulla ja toisaalta vielä muistaakseni jopa 2015 autossa on nähty gen2 moottori.Pahimmat öljysyöpöt olivat mielestäni 2008-2011 TFSI-koneet, sen jälkeen piti tulla uudistuneet männät ja renkaat isommilla aukoilla.
Kaikenlaisia tietoja löytyy, tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Esimerkiksi Audi A3 korimallia 8V alettiin myydä jo 2012 ja kyseisessä mallissa käytettiin alusta asti gen3 moottoria. Samaa gen3 moottoria käytetään kaikissa MQB-autoissa eli myös esimerkiksi Golfissa ja Octaviassa on otettu käyttöön sama moottori samaan aikaan. Toisaalta esimerkiksi A4-mallia voi hyvin löytyä vielä 2014 mallina vanhemmalla moottorilla.Itse taas muistan nähneeni tiedon, että Audilla on gen3-kone käytössä 2014-vuosimalleista lähtien