VAG autojen monet ongelmat

Sen pitääkin tikittää koneen käydessä. Voihan se olla että vanhetessaan ääni kovenee, mutta ei se rikki ole..
Uusi venttiili ei pidä käytännössä mitään ääntä, kuluessaan tosiaan alkaa pitämään ärsyttävää tikitystä. Uusin vuonna 2018 tuon n80 venttiilin ja olikohan viime vuonna tuo alkoi pitämään ääntä, ei oo kuitenkaan vielä saanu aikaiseksi vaihtaa.
 
Skoda Fabia
1,2 TSI 105 Fresh Vm -14, ajettu 58tkm

Kuuluuko tuo pommikoneisiin, eli mitä on odotettavissa vai mitään ihmeempää?
 
Manuaali vai DSG?


Ketjukone?


Manuaali. En jaksanut lukea 200 sivua viestejä, niin ei oikein selvinnyt onko hihnalla vai ketjulla.

Eikä ole oma auto, yks tuttu meni tuollaisen ostamaan sen jälkeen kun rellu oli porsinut riittävän monta kertaa.
 
Manuaali. En jaksanut lukea 200 sivua viestejä, niin ei oikein selvinnyt onko hihnalla vai ketjulla.

Eikä ole oma auto, yks tuttu meni tuollaisen ostamaan sen jälkeen kun rellu oli porsinut riittävän monta kertaa.

Pitäisi moottorikoodi tietää, että voisi sanoa varmaksi.

Moottorikoodin saa tietoon esim. motonetin ja bilteman varaosahausta rekisterinumerolla.
 
Biltema kertoi koodiksi CBZB
Tuossa on jakoketju, jonka kesto ei ole kovin hyvä. Isällä uusittiin pari vuotta vanhana takuuseen. Muutaman vuoden päästä oli sama remppa edessä uudestaan. Itse ostin vuonna 2018 Octavian samalla koneella 144tkm ajettuna ja koeajolle lähtiessä ketju rääkäisi kunnolla. Autoliike lupasi laittaa kuntoon ja uudistetun jakoketjusarjan ja rattaiden piti kestää. 30tkm jälkeen alkoi taas uusi ketju rallattamaan ja rohisemaan käynnistyksissä. Oli kyllä muutenkin täysi maanantaikappale koko auto.

Edit: Ei tuo tarkoita kuitenkaan sitä, että ketju olisi heti hajoamassa. Kuuntelisin kuitenkin välillä kylmäkäynnistyksien ääniä ja välttäisin mäkeen pysäköintiä vaihteen varaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on jakoketju, jonka kesto ei ole kovin hyvä. Isällä uusittiin pari vuotta vanhana takuuseen. Muutaman vuoden päästä oli sama remppa edessä uudestaan. Itse ostin vuonna 2018 Octavian samalla koneella 144tkm ajettuna ja koeajolle lähtiessä ketju rääkäisi kunnolla. Autoliike lupasi laittaa kuntoon ja uudistetun jakoketjusarjan ja rattaiden piti kestää. 30tkm jälkeen alkoi taas uusi ketju rallattamaan ja rohisemaan käynnistyksissä. Oli kyllä muutenkin täysi maanantaikappale koko auto.

Edit: Ei tuo tarkoita kuitenkaan sitä, että ketju olisi heti hajoamassa. Kuuntelisin kuitenkin välillä kylmäkäynnistyksien ääniä ja välttäisin mäkeen pysäköintiä vaihteen varaan.

Kiitän! Eihän tuolla paljon kilsoja ole takana, mutta mutta. Kaiken huipuksi auton osti nainen joka vain ajaa, eikä kiinnosta paljoa jouluvalot kojetaulussa, tai äänet, tai muut viat - kyllähän ne katsastuksessa kertoo mitä pitää korjata...

Edit: öljynsyömistäkö ei kuitenkaan ole odotettavissa?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitän! Eihän tuolla paljon kilsoja ole takana, mutta mutta. Kaiken huipuksi auton osti nainen joka vain ajaa, eikä kiinnosta paljoa jouluvalot kojetaulussa, tai äänet, tai muut viat - kyllähän ne katsastuksessa kertoo mitä pitää korjata...

Tämän takia tarvitaan jokavuotinen katsastus..

Edit: öljynsyömistäkö ei kuitenkaan ole odotettavissa?

Ei kaiketi kummosempaa, mutta en ajaisi ll-vaihtoväliä.
 
Öljynsyömistäkö ei kuitenkaan ole odotettavissa?
Kaikki VAG autot saattaa saada rikki 30tkm LL-huoltoväleillä.

Itse ajoin joskus vanhalla Peugeotilla 20tkm huoltovälillä, joka siinä oli. Auto meni paaliin jossain noin 550tkm kohdalla. Kori ruostui, mutta 2.0HDi 110 toimi vieläkin "kuin uusi".

Itse varmaan ajaisin 20tkm huoltoväleillä. Mutta VAG suositellaan väliöljynvaihtoa, eli 15tkm öljynvaihtoväli, toimii. Toki voihan sitä huoltaa 20tkm väleinkin ja sekin varmaan toimii myös.


Volvoa (V60 D6) ajettu 30tkm huoltovälillä ja vielä toimii 346tkm ajettunakin. Mutta tuossa ei ole VAG tyyliin 2 vuoden huoltoväliä. Vaan viimeistään 1 vuoden välein öljynvaihto. Lisäksi koska Volvolla on ajettu yli 30tkm vuodessa, niin öljynvaihdot on tehty 11kk välein.
 
Uusi venttiili ei pidä käytännössä mitään ääntä, kuluessaan tosiaan alkaa pitämään ärsyttävää tikitystä. Uusin vuonna 2018 tuon n80 venttiilin ja olikohan viime vuonna tuo alkoi pitämään ääntä, ei oo kuitenkaan vielä saanu aikaiseksi vaihtaa.
Tosiaan tikitys alkoi olemaan jo aika hervotonta. Vaihdoin käytetyn osan tilalle ja ääni hävisi täysin. Vikavalo syttyi ja nollaus ei auttanut. Vaihdoin alkuperäisen takaisin, vikavalon nollaus ei auttanut tähänkään. Laitoin kuitenkin uuden käytetyn takaisin, eipähän tarvii tikitystä kuunnella. Koodi p0444, ei vaikuta ajoon. Netistä koitin vähän vinkkejä katella, mutta enpä vielä löytänyt ratkaisevaa ohjetta.
 
Kaikki VAG autot saattaa saada rikki 30tkm LL-huoltoväleillä.

Oman empiirisen kokemuksen perusteella ne menee rikki myös 15tkm öljynvaihtovälillä jos on mennäkseen. Esim. ketjun venymiseen öljynvaihto ei auta, koska kyse ei ole voitelun puutteesta vaan heikosta ketjusta. Karstottuneisiin öljyrenkaisiin ja täten öljynkulutukseen sillä todennäköisesti on ehkäisevää vaikutusta.
 
Oman empiirisen kokemuksen perusteella ne menee rikki myös 15tkm öljynvaihtovälillä jos on mennäkseen. Esim. ketjun venymiseen öljynvaihto ei auta, koska kyse ei ole voitelun puutteesta vaan heikosta ketjusta. Karstottuneisiin öljyrenkaisiin ja täten öljynkulutukseen sillä todennäköisesti on ehkäisevää vaikutusta.
Mutta koska 30tkm huoltoväli, niin "likaista öljyä" kertyy öljypohjaan ja öljyn imusihti tukkeutuu -> ei öljynpainetta ja moottori hajoaa.

Muistaakseni tuolla videolla kerrottiin.


Mutta vanhankin LL moottorin saa ilmeisesti jollain lailla elvytettyä, eli varmaan puhdistettua öljyn imusihdin? Tämän jälkeen joku 15-20tkm öljynvaihtoväli, niin pelaa lopun aikaa hyvin?


Tuo jakoketju? Siitä en oikein tiedä itse kuinka kestää. Koska ei ole ollut vag autoa. Mutta ilmeisesti jakoketjun vaihto ei ole kovin kallis operaatio?
 
Viimeksi muokattu:
LongLifen haitallisuus riippuu kovasti ajoprofiilista.

Jos kilometrit tulee kesät talvet maantietä tykittäen niin 40tkm on ihan ok vaihtoväli eikä moottori ole mitenkään karmeassa kunnossa sisuskaluiltaan.

Sitten taas jos kilometreistä edes merkittävä osa on taajama/kaupunkipyörittelyä jossa etenkään talvella öljyt ei saavuta kunnollista lämpötilaa kertaakaan niin tarina on täysin toinen.

Eikä tämä ole edes mikään VAG spesifinen asia.

Muok: Se pahis on siis öljyyn kertyvä vesi ja polttoaine joista kumpikin heikentää LL öljyn lisäaineistuksen kykyä sitoa ja hajoittaa karsta/pikikertymiä.
 
Viimeksi muokattu:
Oman empiirisen kokemuksen perusteella ne menee rikki myös 15tkm öljynvaihtovälillä jos on mennäkseen. Esim. ketjun venymiseen öljynvaihto ei auta, koska kyse ei ole voitelun puutteesta vaan
heikosta ketjusta. Karstottuneisiin öljyrenkaisiin ja täten öljynkulutukseen sillä todennäköisesti on ehkäisevää vaikutusta.

No ketju ei ole vahvimpia, mutta kyllä öljyn ominaisuudet vaikuttavat sen kestoon.

-e-

Ketju ei oikeastaan veny, vaan kuluu. Moottorikin kuluu enemmän huonoilla öljyillä.
 
Viimeksi muokattu:
No ketju ei ole vahvimpia, mutta kyllä öljyn ominaisuudet vaikuttavat sen kestoon.

-e-

Ketju ei oikeastaan veny, vaan kuluu. Moottorikin kuluu enemmän huonoilla öljyillä.
TSI ketju nimenomaisesti venyi niistä tappien rei’istä. Niistä tuli soikeat. Ja tämä tapahtui itselläni huolimatta 15tkm öljynvaihtovälistä. Ja tapahtui vielä toistamiseenkin auton historian aikana. Tottakai öljyn laadulla on muita etuja sitten, mutta ei sillä ketjun elinikää paranneta tuossa koneessa.
 
TSI ketju nimenomaisesti venyi niistä tappien rei’istä. Niistä tuli soikeat. Ja tämä tapahtui itselläni huolimatta 15tkm öljynvaihtovälistä. Ja tapahtui vielä toistamiseenkin auton historian aikana.
Tottakai öljyn laadulla on muita etuja sitten, mutta ei sillä ketjun elinikää paranneta tuossa koneessa.

Nimenomaisesti kului.

Mikä moottori? Millä kilometreillä ketju meni vaihtoon? Mitä kaikkea ketjun vaihdossa vaihdettiin?

15tkm on liikaa, vaihdan 10tkm välein ei LL-öljyä käyttäen.
 
TSI ketju nimenomaisesti venyi niistä tappien rei’istä. Niistä tuli soikeat. Ja tämä tapahtui itselläni huolimatta 15tkm öljynvaihtovälistä. Ja tapahtui vielä toistamiseenkin auton historian aikana. Tottakai öljyn laadulla on muita etuja sitten, mutta ei sillä ketjun elinikää paranneta tuossa koneessa.
Onko joku mitannut niitä lenkkejä, hieman epäilyttää, että venyisi. Se kuluma taas kohdistuu vetosuuntaan, eli tekee rei-istä soikeita...
 
Eikä tämä ole edes mikään VAG spesifinen asia.

Muok: Se pahis on siis öljyyn kertyvä vesi ja polttoaine joista kumpikin heikentää LL öljyn lisäaineistuksen kykyä sitoa ja hajoittaa karsta/pikikertymiä.
Ketju ei oikeastaan veny, vaan kuluu. Moottorikin kuluu enemmän huonoilla öljyillä.
LL huoltovälit on tosiaan käytössä kaikilla merkeillä. Tällä säästyy huoltokuluissa, kun ajetaan esim 15tkm vuodessa ja huollot siis 2 vuoden välein. Auton ensimmäisille käyttäjille ei varmaan niin väliä, mutta Suomessa autot pyritään ajamaan loppuun. Kannattaa siis vaihtaa öljyt 15tkm välein.
 
Jep. "Venyminen" johtuu tuosta reikien kulumisesta. Ja lenkkejähän on ketjussa tosi paljon. Pieni kuluma kaikissa, niin ketju onkin liian pitkä.
Joku RVS voisi auttaa tuohon. Mutta toki päin vittua suunniteltu on päin vittua suunniteltu. Jännä miten vag onkin onnistunut näissä, samassa moottorissa voi olla kolme tyyppivikaa, ketju, öljyrenkaat ja öljysihti...

Mutta eikai, hyvä konsepti, kun vieläkin myy hyvin. Ihmiset on kyllä typeriä, aina tulee tämä, että ei kai näissä enää, tai että eikai just tässä ole just sitä tyyppivikaa... :rofl:
 
Ketjuongelmia tuntuu olevan vähän joka merkillä. Kun itse katselin uutta autoa, niin esimerkiksi Bemareissa, ranskalaisissa ja Nissaneissa varoiteltiin jakoketjun kestävyydestä. Netistä löytyi paljon kauhutarinoita tuosta. Erityisesti THP-koneista tuli fiilis, että ne ovat vielä alkupään TSI-koneitakin huonompia :D

Öljynvaihdoista ja öljynsyönnistä kun on puhe, niin myös 1.2 TSI hihnakoneissa ja tehokkaammissa 2.0 TDI EA288-koneissa on ollut öljynsyöntiongelmaa. Noissa öljynrenkaat saattavat karstoittua tukkoon, jos vetää LL-vaihtovälillä. 15tkm-vaihtovälillä taas ongelmaa ei ole tainnut esiintyä. Muutenkin uskon, että isommilla kilometreillä kone ja turbo ovat paremmassa kunnossa, kun öljyt on vaihdettu 15tkm välein 30tkm:n sijaan. Sen sijaan ensimmäisellä tai toisella omistajalla vaikutusta ei vielä välttämättä näe.

Itse ajan 20tkm vuodessa ja 10tkm on ihan hyvä vaihtoväli. Talvella vaihtuu pelkät öljyt ja suodatin ja kesällä lisäksi moottorin ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Ehkä vähän jo överi dieselille, mutta huollot ei paljoa maksa, kun tilaa netistä tarvikkeet ja tekee huollon itse. Polttoainesuodatinkin on ihan kiva olla uusi talven pakkasia vasten. 90tkm vaihtoväli on aika hurja Suomen olosuhteisiin ja vetää suodattimen aivan mustaksi ja paskaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Auton vai radiokanavan vika: kaikki muut radiokanavat kuuluvat samalla volumella, mutta yhden kanavan kohdalla ns. normaalilla volumella räjähtää korvat, eli kanavaa ei voi lainkaan kuunnella samalla volumella kuin muita. Ongelma alkoi tänä aamuna. Kerran aiemmin ollut sama juttu, mutta koski eri kanavaa ja sittemmin asia korjaantui.
 
Itse ajan 20tkm vuodessa ja 10tkm on ihan hyvä vaihtoväli. Talvella vaihtuu pelkät öljyt ja suodatin ja kesällä lisäksi moottorin ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Ehkä vähän jo överi dieselille, mutta huollot ei paljoa maksa, kun tilaa netistä tarvikkeet ja tekee huollon itse. Polttoainesuodatinkin on ihan kiva olla uusi talven pakkasia vasten. 90tkm vaihtoväli on aika hurja Suomen olosuhteisiin ja vetää suodattimen aivan mustaksi ja paskaiseksi.
Ei kai tossa muuta överiä oo ku ilmansuodattimen vaihto joka vuosi? Eikö dieseleille yleinen suositus oo vaihtaa polttoainesuodatin joka vuosi? Sama juttu raitisilmasuodattimella. Mikä muuten on virallinen vaihtoväli ilmansuodattimelle? Audissa taisi olla jopa 90tkm, mikä on kyllä ihan älytön, kuitenki yks tärkeimmistä suodattimista autossa, ite vaihtanut 3v/30000tkm välein.
 
No nyt selvisi syy Skodan latausongelmiin. Lataus meni miten sattui ja joku ahdisti moottoria selvästi. Sitten kuului poks, alkoi haisemaan palaneelle ja kurkkaus konehuoneeseen paljasti laturin hihnapyörän räjähtäneen. Jotain osia oli pohjamuovin päällä ja öljyä kaikkialla.

Takuuta 6 päivää jäljellä ja hinausautolla merkkihuoltoon. Viimeksi 5 päivää sitten tutkittiin merkkihuollossa latausongelmia, kaiken todettiin olevan kunnossa ja käskettiin vain ajaa. Noh, ainakin maksaja on joku muu kuin itse.

1000018034.jpg
 
Onpa kyllä taas ihmeellinen ongelma. Ei kai tällainenkaan ole mitenkään tavallinen ongelma, ainakaan muissa autoissa?
 
Onpa kyllä taas ihmeellinen ongelma. Ei kai tällainenkaan ole mitenkään tavallinen ongelma, ainakaan muissa autoissa?
On kai laturin vapaakytkimiä hajonnut muillakin merkeillä. Tuollaisia räjähdyksiä ei ole tullut vastaan kyllä.

Oireina oli ollut jo pitkään latauksen heittely ja laturin ahdistaminen. Kun lataus heitteli, sotki se tyhjäkäyntiä ja myös tuntui jarruttavan ajossa. Juuri ennen räjähdystä livedata näytti, että laturi muka lataa 200 ampeerilla, vaikka on 140A laturi ja sähkölaitteita ei ollut päällä! Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit? Nyt kun vapaapyörä ahdisti, niin auto luuli laturin kuormituksen vain olevan todella kova.

Kieltämättä oli vähän jännät paikat, kun poksahti, alkoi haisemaan palanut ja savua näkyi konepellin alta. Hyvä, ettei koko auto palanut. Moottori kävi myös nätisti tyhjäkäyntiä koko tuon ajan ja edes latauksen vikavaloa ei syttynyt. Sammutin kyllä auton siinä vaiheessa, kun luulin koko romun syttyvän tuleen. Hinausauton lavalle ei uskaltanut ajaa. Viime torstaina oli 2 tuntia merkkihuollossa ja kaiken piti olla kunnossa. Onneksi sentään selvisin 150 kilometrin matkan kotikaupunkiin, kun tuho kävi.

EDIT: Moniurahihna oli myös öljyssä. Kaipa merkkiliike tuon vaihtaa?
 
On kai laturin vapaakytkimiä hajonnut muillakin merkeillä. Tuollaisia räjähdyksiä ei ole tullut vastaan kyllä.

Oireina oli ollut jo pitkään latauksen heittely ja laturin ahdistaminen. Kun lataus heitteli, sotki se tyhjäkäyntiä ja myös tuntui jarruttavan ajossa. Juuri ennen räjähdystä livedata näytti, että laturi muka lataa 200 ampeerilla, vaikka on 140A laturi ja sähkölaitteita ei ollut päällä! Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit? Nyt kun vapaapyörä ahdisti, niin auto luuli laturin kuormituksen vain olevan todella kova.

Kieltämättä oli vähän jännät paikat, kun poksahti, alkoi haisemaan palanut ja savua näkyi konepellin alta. Hyvä, ettei koko auto palanut. Moottori kävi myös nätisti tyhjäkäyntiä koko tuon ajan ja edes latauksen vikavaloa ei syttynyt. Sammutin kyllä auton siinä vaiheessa, kun luulin koko romun syttyvän tuleen. Hinausauton lavalle ei uskaltanut ajaa. Viime torstaina oli 2 tuntia merkkihuollossa ja kaiken piti olla kunnossa. Onneksi sentään selvisin 150 kilometrin matkan kotikaupunkiin, kun tuho kävi.

EDIT: Moniurahihna oli myös öljyssä. Kaipa merkkiliike tuon vaihtaa?
Jos haluat ilmaisen vinkin, niin nyt olisi oikea aika hävittää tuo?!
 
Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit?
Ei siinä vapaakytkimessä mitään anturia ole josta tuota voitaisiin laskea. Jos vielä öljyäkin on konehuoneessa havaittu niin jotain hyvin mielenkiintoista siellä on tapahtunut koska se öljy ei vapaakytkimestä ainakaan ole peräisin vaan jostain muualta.
 
Mistä muualta öljy voi olla peräisin? Se näytti olevan laturin hihnapyörän sisältä ja en keksi, miten moottoriöljy voi päästä sinne. Moottorin kylki oli ihan kuiva, eli öljyt oli roiskunut toiselle puolelle. Vielä viime viikolla konehuone oli täysin kuiva ja kampiskselin stefa tarkastettiin jakopäärempassa.

EDIT: Kai tuo "öljy" voi olla myös hihnapyörän sisällä olevaa rasvaa, joka oli kuumentunut ja kiehunut nestemäiseen muotoon. Isoin jälki oli juuri laturia vastapäätä, johon hihnapöyrä näytti sylkäisseen kunnon läntin.

Parempia kuvia ei nyt ole, kun auto on pajalla. Polttoainesuodattimen kyljestä näkee räjähdyksen jäljet:

1000018029.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo kumia vai öljyä.

Se kävis järkeen että laturi vetäny jumiin ja siks kumia irronnu hihnasta. se myös haisee ja savuaa jos lämpee.
 
Onko tuo kumia vai öljyä.

Se kävis järkeen että laturi vetäny jumiin ja siks kumia irronnu hihnasta. se myös haisee ja savuaa jos lämpee.
Öljyä se on. Löysin kuvia netistä, kun muillakin on vapaakytkin sylkenyt nesteet pihalle. Hihna näytti vielä ehjältä, eikä kuulostanut luistavan. Savua kyllä tuli jostain.

Edelleen huolestuttaa, jos autossa on joku muu sähkövika, joka käski laturia painamaan täydellä teholla. Kuvankaappaus hetkestä ennen tuhoa näyttää, että pyynti laturille oli 15V, toteutunut jännite 12.5V ja virta 155A, vaikka laturi on luokitettu 140 ampeeriin. Mitään sähkölaitteita ei ollut päällä ja akussa oli reilusti varausta, joten pyynnin ei olisi pitänyt olla noin korkea. Tosin pahimmat hetkelliset lukemat olivat 220A luokkaa, jolloin olisi varmaan jo sulakkeet paukkunut ja johdot sulaneet.

Auto kyllä mittaa jotenkin laturin kuormitusta. Moottori livedatassa on laturin kuormitus prosentteina ja Gatewaylla ampeereina. Jos nuo mitatut +200A ampeerit tulivat akun valvontamoduulilta, voisi epäillä senkin olevan rikki, koska en usko paikkojen kestävän semmoista. Jos taas auto laski jollain tavalla laturin kuormitusta ja vertasi sitä laturin kokoon, voisi jumittavan hihnapyörän teoriassa kuvitella sekoittavan laskennan.

1719343209888.png
 
Onko kellään kokemuksia VAG autojen umpioiden halkeilusta ja kuinka maahantuoja suhtautuu näihin takuun umpeuduttua?

3,5v vanhan ID.3:n takavalon umpiossa 7 halkeamaa eri puolilla, ei mitään osumia tullut. Auton myyneen liikkeen jatkotakuu pesee kätensä, koska "kyseessä ei ole mekaaninen tai elektroninen komponentti", joihin takuu siis rajoittuu... Ei auta perustelu, että takavalo on yksittäinen komponentti eikä pelkkää "lasia" voi vaihtaa (eli koko valo rikki, elektroninen komponentti?) eikä että lasi on umpion kotelon rakenteellinen osa (eli mekaaninen komponentti?).
 
Öljyä se on. Löysin kuvia netistä, kun muillakin on vapaakytkin sylkenyt nesteet pihalle. Hihna näytti vielä ehjältä, eikä kuulostanut luistavan. Savua kyllä tuli jostain.

Edelleen huolestuttaa, jos autossa on joku muu sähkövika, joka käski laturia painamaan täydellä teholla. Kuvankaappaus hetkestä ennen tuhoa näyttää, että pyynti laturille oli 15V, toteutunut jännite 12.5V ja virta 155A, vaikka laturi on luokitettu 140 ampeeriin. Mitään sähkölaitteita ei ollut päällä ja akussa oli reilusti varausta, joten pyynnin ei olisi pitänyt olla noin korkea. Tosin pahimmat hetkelliset lukemat olivat 220A luokkaa, jolloin olisi varmaan jo sulakkeet paukkunut ja johdot sulaneet.

Auto kyllä mittaa jotenkin laturin kuormitusta. Moottori livedatassa on laturin kuormitus prosentteina ja Gatewaylla ampeereina. Jos nuo mitatut +200A ampeerit tulivat akun valvontamoduulilta, voisi epäillä senkin olevan rikki, koska en usko paikkojen kestävän semmoista. Jos taas auto laski jollain tavalla laturin kuormitusta ja vertasi sitä laturin kokoon, voisi jumittavan hihnapyörän teoriassa kuvitella sekoittavan laskennan.

1719343209888.png

Ihan mutuilua, mutta epäilen battery current tulee akun yhteydessä olevasta virtamittarista, ja näyttää varmaan oikeita lukemia - virtaa otetaan enemmän kuin tuotetaan. Sen sijaan generator current on varmaan joku laskennallisesti johdettu arvo jostain pulssisuhteesta. Tuollaisilla todellisilla kuormituksilla pitäisi kyllä laturin ja akun navan erotus olla voltin kymmenysosia – enemmänkin, eikä vain tasan 0.

Laturivika, eiköhän sen alunperin vaihtamalla olisi säästynyt monta muutakin remppaa..

Edit: ja laturin nopeus on melko alhainen, tuohan on yleensä 2-3 kertaa moottorin kierrokset.
 
Ihan mutuilua, mutta epäilen battery current tulee akun yhteydessä olevasta virtamittarista, ja näyttää varmaan oikeita lukemia - virtaa otetaan enemmän kuin tuotetaan. Sen sijaan generator current on varmaan joku laskennallisesti johdettu arvo jostain pulssisuhteesta. Tuollaisilla todellisilla kuormituksilla pitäisi kyllä laturin ja akun navan erotus olla voltin kymmenysosia – enemmänkin, eikä vain tasan 0.

Laturivika, eiköhän sen alunperin vaihtamalla olisi säästynyt monta muutakin remppaa..

Edit: ja laturin nopeus on melko alhainen, tuohan on yleensä 2-3 kertaa moottorin kierrokset.
Jep, tuo voi olla loogista. Laturi oli niin jumissa, että auto joutui käyttämään akun virtaa auton tarpeisiin ja siksi sen virta oli miinuksella. Livedatassa oli myös joku Generator Outlet Current, jonka lukema ei noussut, vaikka löi sähkölaitteita päälle. Ehkä se ei noussut sen takia, kun laturi oli jo valmiiksi jumissa, eikä pystynyt tuottamaan enempää. Laturin kierrokset näyttivät livedatassa aina samaa arvoa, eli se ei varmaan pidä paikkaansa. Mitään osia ei sentään ole vielä vaihdeltu tuon vian takia, mutta aikaa on kyllä mennyt vianhakuun. Vika sentään tuli ajamalla ulos ja vielä takuuaikana.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Se vapaakytkin voi hajota kahdella tapaa käytännössä: menee jumiin jolloin rupeaa pompottamaan moniurahihnaa ja joskus saattaa myös.. sotkea tyhjäkäyntiä. Tai sotten se alkaa luistamaan vetosuuntaan.

Sehän ei ole muuta kuin 1-suuntalaakeri hihnapyörän ja laturin välissä estämässä sitä että laturi yrittää toimia moottorille vauhtipyöränä.

Mulla saman ikäisen golfin latausjärjestelmän sotki aivan totaalisesti laturin virtakaapelin löystynyt krimppaus. Oli reipas jännitehäviö siis kaapelin ja kaapelikengän liitoksessa.

Nämä "älykkäät" laturisysteemit on ihan hanurista :D
 
Suomi- vai tuontipeli?
Samalta tehtaalta nuo kaikki tulee (Zwickau, Saksa).
Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Umpioiden kuuluu kestää yli 3,5 vuotta, toki vag jumalilla on varmaan oma mielipide myös tähän ja niiden kuulukin haljeta ja hajota viimeistään 5 vuoden ikäisinä?
Ps. Itse ajan saman konsernin bensa vekottimella.
 
Samalta tehtaalta nuo kaikki tulee (Zwickau, Saksa).
Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Umpioiden kuuluu kestää yli 3,5 vuotta, toki vag jumalilla on varmaan oma mielipide myös tähän ja niiden kuulukin haljeta ja hajota viimeistään 5 vuoden ikäisinä?
Ps. Itse ajan saman konsernin bensa vekottimella.
Jep, mutta ei Suomen maahantuojaa kiinnosta harmaatuontien korjaaminen omalla rahalla laisinkaan. Ja miksi pitäisi?
 
Onko kellään kokemuksia VAG autojen umpioiden halkeilusta ja kuinka maahantuoja suhtautuu näihin takuun umpeuduttua?

3,5v vanhan ID.3:n takavalon umpiossa 7 halkeamaa eri puolilla, ei mitään osumia tullut. Auton myyneen liikkeen jatkotakuu pesee kätensä, koska "kyseessä ei ole mekaaninen tai elektroninen komponentti", joihin takuu siis rajoittuu... Ei auta perustelu, että takavalo on yksittäinen komponentti eikä pelkkää "lasia" voi vaihtaa (eli koko valo rikki, elektroninen komponentti?) eikä että lasi on umpion kotelon rakenteellinen osa (eli mekaaninen komponentti?).
Edelleen sillä myyntiliikkeellä on virhevastuu myymästään tuotteesta vaikka takuu olisi päättynyt. Jos valmistajalta ei löydy GW:tä, mitä epäilen, niin myyjältä voi ja pitäisi saada korvausta, jos ei ole mitenkään mahdottomasti ajettu.
 
Jep, mutta ei Suomen maahantuojaa kiinnosta harmaatuontien korjaaminen omalla rahalla laisinkaan. Ja miksi pitäisi?
Onneksi suoraan valmistajalta ostaminen yleistyy monilla valmistajilla.
Takuut ovat kuitenkin samat ilman ylimääräistä maahantuonti/myynti organisaation aiheuttamaa kulua.
Volkkarinkin (kuten vaikka Teslan ja Volvon) voi ostaa jatkossa myös ilman marmoria myymälän lattiassa....
 
Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Eli on enemmänkin ongelmia näiden kanssa? Edellisessä golffissakin oli samaa vähän vikaa, pieni alkava halkeama, mutta nyt tämä ID.3:n umpio on ihan ympäriinsä halkeillut.

Etuvalonkin umpiossa oli keväällä kosteutta sisällä, mutta en löytänyt halkeamia

Jatkutakuu on jonkun erillisen toimijan kautta, eli pitänee soitella seuraavaksi maahantuojalle ja sitten myyjälle, jos ei muuten etene. Vähän tekee mieli vielä haastaa jatkotakuun myöntäjää, että mikä heidän mielestään on mekaaninen komponentti.
 
Eli on enemmänkin ongelmia näiden kanssa? Edellisessä golffissakin oli samaa vähän vikaa, pieni alkava halkeama, mutta nyt tämä ID.3:n umpio on ihan ympäriinsä halkeillut.
Kyllä näistä tarinoita löytyy kun foorumeilta juttuja hakee.
Yllättäen huonoiten näitä korvataan valmistajan "goodwillin" piikkiin Suomessa.... Aivan kuten kaikkien muidenkin valmistajien kohdalla.
Pieni markkina, niin ei monia valmistajia maine kiinnosta...
 
Kyllä näistä tarinoita löytyy kun foorumeilta juttuja hakee.
Yllättäen huonoiten näitä korvataan valmistajan "goodwillin" piikkiin Suomessa.... Aivan kuten kaikkien muidenkin valmistajien kohdalla.
Pieni markkina, niin ei monia valmistajia maine kiinnosta...
Täytyy sen verran kommentoida tuosta goodwill käytännöstä (Puhun yleisellä tasolla) riippuu aika paljon millainen asiakas olet kyseiselle liikkeelle, jos olet ostanut auton sieltä (uutena/käytettynä) ja mahdollisesti useamman auton ja huollatat myös niin goodwilliä saa paljon paremmin ja sellaisiin asioihin joista ei yleensä edes saisi. Mutta jos et ole ikinä aikaisemmin asioinut niin aika turha goodwilliä odottaa. Osa noista on sellaisia mistä ei liike saa edes maahantuojalta mitään vaan tehdään hyvän tahdon eleenä. Takuu hommissa taas tehdään yleensä kyselyt takuukäsittelyyn. Eli goodwill perustuu yleensä liikkeen vapaaehtoisuuteen ja siitä liike ei todennäköisesti saa edes rahaa kun taas takuu hommissa liike saa jotain korvausta maahatuojata/tehtaalta.
 
Volkkarin huolto marraskuussa: "Takajarrulevyissä on ruostetta. Korjataan hintaan 490€." Vastasin "Ei" ja jarruttelin jonkin verran talvella lumella.

Katsastusmies reilun puolen vuoden päästä: "Läpi, ei huomautuksia. Jarrupalat menee vaihtoon sitten seuraavaksi". Eikä edes maininnut ruostetta.

Merkkihuollossakin osataan myydä tarpeettomia töitä.
 
Volkkarin huolto marraskuussa: "Takajarrulevyissä on ruostetta. Korjataan hintaan 490€." Vastasin "Ei" ja jarruttelin jonkin verran talvella lumella.

Katsastusmies reilun puolen vuoden päästä: "Läpi, ei huomautuksia. Jarrupalat menee vaihtoon sitten seuraavaksi". Eikä edes maininnut ruostetta.

Merkkihuollossakin osataan myydä tarpeettomia töitä.
En nyt muista kuinka oli, mutta jarrulevyt ilmeisesti saa olla 1/3 osaa ruosteessa ja loput 2/3 kunnollista "pintaa". Jos ruostetta on enemmän tulee hylkäys.

Mutta tosiaan jarruja kannattaa aina välillä käyttää kunnolla. Luulisi että jarrutehokin jonkun verran kasvaa kunnolla käytetyillä jarruosilla.
 
En nyt muista kuinka oli, mutta jarrulevyt ilmeisesti saa olla 1/3 osaa ruosteessa ja loput 2/3 kunnollista "pintaa". Jos ruostetta on enemmän tulee hylkäys.

Mutta tosiaan jarruja kannattaa aina välillä käyttää kunnolla. Luulisi että jarrutehokin jonkun verran kasvaa kunnolla käytetyillä jarruosilla.
Jep. Huolto kuitenkin kertoi että auto rikki ja korjaus maksaa 500€, eikä että jarruja kannattaa nyt käyttää vähän enemmän.
 
Meni kyllä aivan päin helvettiä oma laturihomma.

Hinautin Skodan merkkihuoltoon, koska vaihtoautotakuuta oli vielä jäljellä. Koodauksessa oli ollut jotain häikkää, eli akun kokona näkyi heidän mukaan 80Ah, vaikka oli 70Ah akku. Vikaa selvittäessä koodasin akkua aiemmin uudestaan ja vannon, että laitoin tiedot oikein. Merkkihuollon mukaan tämä on ylikuormittanut laturin hirttämään kiinni, eikä takuu korjaa. Siinä sitten vänkäsin hetken aikaa tiskillä, mutta mieli on muuttunut. En usko, että koodaamalla ihan helposti saa laturia hirttämään kiinni, enkä usko ehjän 140A laturin hajoavan 80Ah akun lataamisesta. Mutta hyvähän heidän on tuolla pestä kätensä.

Pelkkä laturi olisi kustantanut heidän kautta lähes 900 euroa ja siihen työt päälle. Ajoin sitten ilman moniurahihnaa auton kotiin. Ainut vaan, että olin ottanut Ajoturvasta sijaisauton ja siitä tulee vuorokauden vuokraksi 105€. Onneksi en ajanut koko 5 päivää, mikä oli aluksi tarkoitus. Merkkihuolto vielä sanoi, että aja vaan. Ajoturva ei kuitenkaan kata kustannuksia, jos autoa ei korjata merkkihuollossa. Kävin vielä hakemassa taksilla sijaisauton ja sekin menee omasta pussista.

Nyt on Skoda onneksi omalla pihalla kaukana merkkihuollosta ja laturi otettu irti. Huomenna tulee vaihtolaturi ja vanha pitää antaa samalla, eli ei ollut aikaa viedä minnekään muulle korjaamolle. Vaikka laskee kustannuksiin vuorokauden autovuokran päälle, niin jää aika paljon halvemmaksi kuin merkkihuolto. Olihan siinä vähän hommaa. Youtuben ohjevideoilla ei lisäksi ollut Webastoa tiellä kuten itselläni. Vanha laturi pyörii käsin pyörittäessä vielä ok. Siinä mielessä jännä, kun aiemmin vaikutti hirttäneen kiinni. Ei ladannut, ahdisti moottoria ja päästi öljyt pihalle. Ehkä tuo johtui kuumenemisesta ja nyt viilennettyään toimii ok.

Jos olisi rahaa, niin auto vaihtuisi johonkin toiseen konserniin. Tuntuu vain, että pitää lyödä aika paljon euroja tiskiin, jotta saisi auton josta sekä tykkää ominaisuuksien puolesta ja joka on luotettava.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 610
Viestejä
4 512 738
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom