VAG autojen monet ongelmat

On kai laturin vapaakytkimiä hajonnut muillakin merkeillä. Tuollaisia räjähdyksiä ei ole tullut vastaan kyllä.

Oireina oli ollut jo pitkään latauksen heittely ja laturin ahdistaminen. Kun lataus heitteli, sotki se tyhjäkäyntiä ja myös tuntui jarruttavan ajossa. Juuri ennen räjähdystä livedata näytti, että laturi muka lataa 200 ampeerilla, vaikka on 140A laturi ja sähkölaitteita ei ollut päällä! Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit? Nyt kun vapaapyörä ahdisti, niin auto luuli laturin kuormituksen vain olevan todella kova.

Kieltämättä oli vähän jännät paikat, kun poksahti, alkoi haisemaan palanut ja savua näkyi konepellin alta. Hyvä, ettei koko auto palanut. Moottori kävi myös nätisti tyhjäkäyntiä koko tuon ajan ja edes latauksen vikavaloa ei syttynyt. Sammutin kyllä auton siinä vaiheessa, kun luulin koko romun syttyvän tuleen. Hinausauton lavalle ei uskaltanut ajaa. Viime torstaina oli 2 tuntia merkkihuollossa ja kaiken piti olla kunnossa. Onneksi sentään selvisin 150 kilometrin matkan kotikaupunkiin, kun tuho kävi.

EDIT: Moniurahihna oli myös öljyssä. Kaipa merkkiliike tuon vaihtaa?
Jos haluat ilmaisen vinkin, niin nyt olisi oikea aika hävittää tuo?!
 
Laskikohan auto vapaapyörän kuormituksesta otetut ampeerit?
Ei siinä vapaakytkimessä mitään anturia ole josta tuota voitaisiin laskea. Jos vielä öljyäkin on konehuoneessa havaittu niin jotain hyvin mielenkiintoista siellä on tapahtunut koska se öljy ei vapaakytkimestä ainakaan ole peräisin vaan jostain muualta.
 
Mistä muualta öljy voi olla peräisin? Se näytti olevan laturin hihnapyörän sisältä ja en keksi, miten moottoriöljy voi päästä sinne. Moottorin kylki oli ihan kuiva, eli öljyt oli roiskunut toiselle puolelle. Vielä viime viikolla konehuone oli täysin kuiva ja kampiskselin stefa tarkastettiin jakopäärempassa.

EDIT: Kai tuo "öljy" voi olla myös hihnapyörän sisällä olevaa rasvaa, joka oli kuumentunut ja kiehunut nestemäiseen muotoon. Isoin jälki oli juuri laturia vastapäätä, johon hihnapöyrä näytti sylkäisseen kunnon läntin.

Parempia kuvia ei nyt ole, kun auto on pajalla. Polttoainesuodattimen kyljestä näkee räjähdyksen jäljet:

1000018029.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo kumia vai öljyä.

Se kävis järkeen että laturi vetäny jumiin ja siks kumia irronnu hihnasta. se myös haisee ja savuaa jos lämpee.
 
Onko tuo kumia vai öljyä.

Se kävis järkeen että laturi vetäny jumiin ja siks kumia irronnu hihnasta. se myös haisee ja savuaa jos lämpee.
Öljyä se on. Löysin kuvia netistä, kun muillakin on vapaakytkin sylkenyt nesteet pihalle. Hihna näytti vielä ehjältä, eikä kuulostanut luistavan. Savua kyllä tuli jostain.

Edelleen huolestuttaa, jos autossa on joku muu sähkövika, joka käski laturia painamaan täydellä teholla. Kuvankaappaus hetkestä ennen tuhoa näyttää, että pyynti laturille oli 15V, toteutunut jännite 12.5V ja virta 155A, vaikka laturi on luokitettu 140 ampeeriin. Mitään sähkölaitteita ei ollut päällä ja akussa oli reilusti varausta, joten pyynnin ei olisi pitänyt olla noin korkea. Tosin pahimmat hetkelliset lukemat olivat 220A luokkaa, jolloin olisi varmaan jo sulakkeet paukkunut ja johdot sulaneet.

Auto kyllä mittaa jotenkin laturin kuormitusta. Moottori livedatassa on laturin kuormitus prosentteina ja Gatewaylla ampeereina. Jos nuo mitatut +200A ampeerit tulivat akun valvontamoduulilta, voisi epäillä senkin olevan rikki, koska en usko paikkojen kestävän semmoista. Jos taas auto laski jollain tavalla laturin kuormitusta ja vertasi sitä laturin kokoon, voisi jumittavan hihnapyörän teoriassa kuvitella sekoittavan laskennan.

1719343209888.png
 
Onko kellään kokemuksia VAG autojen umpioiden halkeilusta ja kuinka maahantuoja suhtautuu näihin takuun umpeuduttua?

3,5v vanhan ID.3:n takavalon umpiossa 7 halkeamaa eri puolilla, ei mitään osumia tullut. Auton myyneen liikkeen jatkotakuu pesee kätensä, koska "kyseessä ei ole mekaaninen tai elektroninen komponentti", joihin takuu siis rajoittuu... Ei auta perustelu, että takavalo on yksittäinen komponentti eikä pelkkää "lasia" voi vaihtaa (eli koko valo rikki, elektroninen komponentti?) eikä että lasi on umpion kotelon rakenteellinen osa (eli mekaaninen komponentti?).
 
Öljyä se on. Löysin kuvia netistä, kun muillakin on vapaakytkin sylkenyt nesteet pihalle. Hihna näytti vielä ehjältä, eikä kuulostanut luistavan. Savua kyllä tuli jostain.

Edelleen huolestuttaa, jos autossa on joku muu sähkövika, joka käski laturia painamaan täydellä teholla. Kuvankaappaus hetkestä ennen tuhoa näyttää, että pyynti laturille oli 15V, toteutunut jännite 12.5V ja virta 155A, vaikka laturi on luokitettu 140 ampeeriin. Mitään sähkölaitteita ei ollut päällä ja akussa oli reilusti varausta, joten pyynnin ei olisi pitänyt olla noin korkea. Tosin pahimmat hetkelliset lukemat olivat 220A luokkaa, jolloin olisi varmaan jo sulakkeet paukkunut ja johdot sulaneet.

Auto kyllä mittaa jotenkin laturin kuormitusta. Moottori livedatassa on laturin kuormitus prosentteina ja Gatewaylla ampeereina. Jos nuo mitatut +200A ampeerit tulivat akun valvontamoduulilta, voisi epäillä senkin olevan rikki, koska en usko paikkojen kestävän semmoista. Jos taas auto laski jollain tavalla laturin kuormitusta ja vertasi sitä laturin kokoon, voisi jumittavan hihnapyörän teoriassa kuvitella sekoittavan laskennan.

1719343209888.png

Ihan mutuilua, mutta epäilen battery current tulee akun yhteydessä olevasta virtamittarista, ja näyttää varmaan oikeita lukemia - virtaa otetaan enemmän kuin tuotetaan. Sen sijaan generator current on varmaan joku laskennallisesti johdettu arvo jostain pulssisuhteesta. Tuollaisilla todellisilla kuormituksilla pitäisi kyllä laturin ja akun navan erotus olla voltin kymmenysosia – enemmänkin, eikä vain tasan 0.

Laturivika, eiköhän sen alunperin vaihtamalla olisi säästynyt monta muutakin remppaa..

Edit: ja laturin nopeus on melko alhainen, tuohan on yleensä 2-3 kertaa moottorin kierrokset.
 
Ihan mutuilua, mutta epäilen battery current tulee akun yhteydessä olevasta virtamittarista, ja näyttää varmaan oikeita lukemia - virtaa otetaan enemmän kuin tuotetaan. Sen sijaan generator current on varmaan joku laskennallisesti johdettu arvo jostain pulssisuhteesta. Tuollaisilla todellisilla kuormituksilla pitäisi kyllä laturin ja akun navan erotus olla voltin kymmenysosia – enemmänkin, eikä vain tasan 0.

Laturivika, eiköhän sen alunperin vaihtamalla olisi säästynyt monta muutakin remppaa..

Edit: ja laturin nopeus on melko alhainen, tuohan on yleensä 2-3 kertaa moottorin kierrokset.
Jep, tuo voi olla loogista. Laturi oli niin jumissa, että auto joutui käyttämään akun virtaa auton tarpeisiin ja siksi sen virta oli miinuksella. Livedatassa oli myös joku Generator Outlet Current, jonka lukema ei noussut, vaikka löi sähkölaitteita päälle. Ehkä se ei noussut sen takia, kun laturi oli jo valmiiksi jumissa, eikä pystynyt tuottamaan enempää. Laturin kierrokset näyttivät livedatassa aina samaa arvoa, eli se ei varmaan pidä paikkaansa. Mitään osia ei sentään ole vielä vaihdeltu tuon vian takia, mutta aikaa on kyllä mennyt vianhakuun. Vika sentään tuli ajamalla ulos ja vielä takuuaikana.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Se vapaakytkin voi hajota kahdella tapaa käytännössä: menee jumiin jolloin rupeaa pompottamaan moniurahihnaa ja joskus saattaa myös.. sotkea tyhjäkäyntiä. Tai sotten se alkaa luistamaan vetosuuntaan.

Sehän ei ole muuta kuin 1-suuntalaakeri hihnapyörän ja laturin välissä estämässä sitä että laturi yrittää toimia moottorille vauhtipyöränä.

Mulla saman ikäisen golfin latausjärjestelmän sotki aivan totaalisesti laturin virtakaapelin löystynyt krimppaus. Oli reipas jännitehäviö siis kaapelin ja kaapelikengän liitoksessa.

Nämä "älykkäät" laturisysteemit on ihan hanurista :D
 
Suomi- vai tuontipeli?
Samalta tehtaalta nuo kaikki tulee (Zwickau, Saksa).
Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Umpioiden kuuluu kestää yli 3,5 vuotta, toki vag jumalilla on varmaan oma mielipide myös tähän ja niiden kuulukin haljeta ja hajota viimeistään 5 vuoden ikäisinä?
Ps. Itse ajan saman konsernin bensa vekottimella.
 
Samalta tehtaalta nuo kaikki tulee (Zwickau, Saksa).
Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Umpioiden kuuluu kestää yli 3,5 vuotta, toki vag jumalilla on varmaan oma mielipide myös tähän ja niiden kuulukin haljeta ja hajota viimeistään 5 vuoden ikäisinä?
Ps. Itse ajan saman konsernin bensa vekottimella.
Jep, mutta ei Suomen maahantuojaa kiinnosta harmaatuontien korjaaminen omalla rahalla laisinkaan. Ja miksi pitäisi?
 
Onko kellään kokemuksia VAG autojen umpioiden halkeilusta ja kuinka maahantuoja suhtautuu näihin takuun umpeuduttua?

3,5v vanhan ID.3:n takavalon umpiossa 7 halkeamaa eri puolilla, ei mitään osumia tullut. Auton myyneen liikkeen jatkotakuu pesee kätensä, koska "kyseessä ei ole mekaaninen tai elektroninen komponentti", joihin takuu siis rajoittuu... Ei auta perustelu, että takavalo on yksittäinen komponentti eikä pelkkää "lasia" voi vaihtaa (eli koko valo rikki, elektroninen komponentti?) eikä että lasi on umpion kotelon rakenteellinen osa (eli mekaaninen komponentti?).
Edelleen sillä myyntiliikkeellä on virhevastuu myymästään tuotteesta vaikka takuu olisi päättynyt. Jos valmistajalta ei löydy GW:tä, mitä epäilen, niin myyjältä voi ja pitäisi saada korvausta, jos ei ole mitenkään mahdottomasti ajettu.
 
Jep, mutta ei Suomen maahantuojaa kiinnosta harmaatuontien korjaaminen omalla rahalla laisinkaan. Ja miksi pitäisi?
Onneksi suoraan valmistajalta ostaminen yleistyy monilla valmistajilla.
Takuut ovat kuitenkin samat ilman ylimääräistä maahantuonti/myynti organisaation aiheuttamaa kulua.
Volkkarinkin (kuten vaikka Teslan ja Volvon) voi ostaa jatkossa myös ilman marmoria myymälän lattiassa....
 
Umpiot ovat todennököisesti samaa paskaa kaikissa, ne eivät muutu K-Auton näpeissä sen paremmaksi paskaksi tai kullaksi.
Eli on enemmänkin ongelmia näiden kanssa? Edellisessä golffissakin oli samaa vähän vikaa, pieni alkava halkeama, mutta nyt tämä ID.3:n umpio on ihan ympäriinsä halkeillut.

Etuvalonkin umpiossa oli keväällä kosteutta sisällä, mutta en löytänyt halkeamia

Jatkutakuu on jonkun erillisen toimijan kautta, eli pitänee soitella seuraavaksi maahantuojalle ja sitten myyjälle, jos ei muuten etene. Vähän tekee mieli vielä haastaa jatkotakuun myöntäjää, että mikä heidän mielestään on mekaaninen komponentti.
 
Eli on enemmänkin ongelmia näiden kanssa? Edellisessä golffissakin oli samaa vähän vikaa, pieni alkava halkeama, mutta nyt tämä ID.3:n umpio on ihan ympäriinsä halkeillut.
Kyllä näistä tarinoita löytyy kun foorumeilta juttuja hakee.
Yllättäen huonoiten näitä korvataan valmistajan "goodwillin" piikkiin Suomessa.... Aivan kuten kaikkien muidenkin valmistajien kohdalla.
Pieni markkina, niin ei monia valmistajia maine kiinnosta...
 
Kyllä näistä tarinoita löytyy kun foorumeilta juttuja hakee.
Yllättäen huonoiten näitä korvataan valmistajan "goodwillin" piikkiin Suomessa.... Aivan kuten kaikkien muidenkin valmistajien kohdalla.
Pieni markkina, niin ei monia valmistajia maine kiinnosta...
Täytyy sen verran kommentoida tuosta goodwill käytännöstä (Puhun yleisellä tasolla) riippuu aika paljon millainen asiakas olet kyseiselle liikkeelle, jos olet ostanut auton sieltä (uutena/käytettynä) ja mahdollisesti useamman auton ja huollatat myös niin goodwilliä saa paljon paremmin ja sellaisiin asioihin joista ei yleensä edes saisi. Mutta jos et ole ikinä aikaisemmin asioinut niin aika turha goodwilliä odottaa. Osa noista on sellaisia mistä ei liike saa edes maahantuojalta mitään vaan tehdään hyvän tahdon eleenä. Takuu hommissa taas tehdään yleensä kyselyt takuukäsittelyyn. Eli goodwill perustuu yleensä liikkeen vapaaehtoisuuteen ja siitä liike ei todennäköisesti saa edes rahaa kun taas takuu hommissa liike saa jotain korvausta maahatuojata/tehtaalta.
 
Volkkarin huolto marraskuussa: "Takajarrulevyissä on ruostetta. Korjataan hintaan 490€." Vastasin "Ei" ja jarruttelin jonkin verran talvella lumella.

Katsastusmies reilun puolen vuoden päästä: "Läpi, ei huomautuksia. Jarrupalat menee vaihtoon sitten seuraavaksi". Eikä edes maininnut ruostetta.

Merkkihuollossakin osataan myydä tarpeettomia töitä.
 
Volkkarin huolto marraskuussa: "Takajarrulevyissä on ruostetta. Korjataan hintaan 490€." Vastasin "Ei" ja jarruttelin jonkin verran talvella lumella.

Katsastusmies reilun puolen vuoden päästä: "Läpi, ei huomautuksia. Jarrupalat menee vaihtoon sitten seuraavaksi". Eikä edes maininnut ruostetta.

Merkkihuollossakin osataan myydä tarpeettomia töitä.
En nyt muista kuinka oli, mutta jarrulevyt ilmeisesti saa olla 1/3 osaa ruosteessa ja loput 2/3 kunnollista "pintaa". Jos ruostetta on enemmän tulee hylkäys.

Mutta tosiaan jarruja kannattaa aina välillä käyttää kunnolla. Luulisi että jarrutehokin jonkun verran kasvaa kunnolla käytetyillä jarruosilla.
 
En nyt muista kuinka oli, mutta jarrulevyt ilmeisesti saa olla 1/3 osaa ruosteessa ja loput 2/3 kunnollista "pintaa". Jos ruostetta on enemmän tulee hylkäys.

Mutta tosiaan jarruja kannattaa aina välillä käyttää kunnolla. Luulisi että jarrutehokin jonkun verran kasvaa kunnolla käytetyillä jarruosilla.
Jep. Huolto kuitenkin kertoi että auto rikki ja korjaus maksaa 500€, eikä että jarruja kannattaa nyt käyttää vähän enemmän.
 
Meni kyllä aivan päin helvettiä oma laturihomma.

Hinautin Skodan merkkihuoltoon, koska vaihtoautotakuuta oli vielä jäljellä. Koodauksessa oli ollut jotain häikkää, eli akun kokona näkyi heidän mukaan 80Ah, vaikka oli 70Ah akku. Vikaa selvittäessä koodasin akkua aiemmin uudestaan ja vannon, että laitoin tiedot oikein. Merkkihuollon mukaan tämä on ylikuormittanut laturin hirttämään kiinni, eikä takuu korjaa. Siinä sitten vänkäsin hetken aikaa tiskillä, mutta mieli on muuttunut. En usko, että koodaamalla ihan helposti saa laturia hirttämään kiinni, enkä usko ehjän 140A laturin hajoavan 80Ah akun lataamisesta. Mutta hyvähän heidän on tuolla pestä kätensä.

Pelkkä laturi olisi kustantanut heidän kautta lähes 900 euroa ja siihen työt päälle. Ajoin sitten ilman moniurahihnaa auton kotiin. Ainut vaan, että olin ottanut Ajoturvasta sijaisauton ja siitä tulee vuorokauden vuokraksi 105€. Onneksi en ajanut koko 5 päivää, mikä oli aluksi tarkoitus. Merkkihuolto vielä sanoi, että aja vaan. Ajoturva ei kuitenkaan kata kustannuksia, jos autoa ei korjata merkkihuollossa. Kävin vielä hakemassa taksilla sijaisauton ja sekin menee omasta pussista.

Nyt on Skoda onneksi omalla pihalla kaukana merkkihuollosta ja laturi otettu irti. Huomenna tulee vaihtolaturi ja vanha pitää antaa samalla, eli ei ollut aikaa viedä minnekään muulle korjaamolle. Vaikka laskee kustannuksiin vuorokauden autovuokran päälle, niin jää aika paljon halvemmaksi kuin merkkihuolto. Olihan siinä vähän hommaa. Youtuben ohjevideoilla ei lisäksi ollut Webastoa tiellä kuten itselläni. Vanha laturi pyörii käsin pyörittäessä vielä ok. Siinä mielessä jännä, kun aiemmin vaikutti hirttäneen kiinni. Ei ladannut, ahdisti moottoria ja päästi öljyt pihalle. Ehkä tuo johtui kuumenemisesta ja nyt viilennettyään toimii ok.

Jos olisi rahaa, niin auto vaihtuisi johonkin toiseen konserniin. Tuntuu vain, että pitää lyödä aika paljon euroja tiskiin, jotta saisi auton josta sekä tykkää ominaisuuksien puolesta ja joka on luotettava.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkea paskaa ne kehtaakin asiakkaalle syöttää. Ei tasan hajota mitään vaikka ampeeritunnit olisivat pikkaisen pielessä. Pidemmän päälle voi vähän lyhentää akun ikää mutta mitään mekaanista vahinkoa ei varmasti aiheuta.
Äläpä. Akkuhan tuosta ylilataamisesta ekana kärsisi. Ei reilu 10% ylilataus saa laturia leikkaamaan kiinni savujen kera. Toki jos tuosta lähtee riitelemään, niin mitäpä siinä voi tehdä.

Onneksi työkalut pysyvät sen verran käsissä, että saa laturin vaihdettua nopeasti itse. 265€ ei lopulta ole paha hinta uudesta laturista, kun vanhalla oli jo kilsojakin. Tällä hetkellä eniten vituttaa 105€ turha kustannus sijaisautosta ja 30€ taksikulut. Onneksi huomenna on tilipäivä...
 
No siis jos laturi hellekeleillä lataa jatkuvasti täydellä teholla niin voihan se laakereiden päälle käydä. mutta ei se väärästä akusta tai akun koodauksesta kyllä johdu :D
 
Toki jos tuosta lähtee riitelemään, niin mitäpä siinä voi tehdä.
Menitkö sitten myöntämään, että olet itse koodaillut latauksenhallintaa? Tässä vaiheessa myöhäistä, mutta itse olisin kyllä heittäytynyt tyhmäksi ja kertonut auton olleen myyntihetken mukaisessa kunnossa ja jos koodauksessa on jotain mätää niin se ei ole nykyisen omistajan syy tahi ongelma. Lievempi kusetus se olisi kuin tuo niiden paskapuhe.
 
Menitkö sitten myöntämään, että olet itse koodaillut latauksenhallintaa? Tässä vaiheessa myöhäistä, mutta itse olisin kyllä heittäytynyt tyhmäksi ja kertonut auton olleen myyntihetken mukaisessa kunnossa ja jos koodauksessa on jotain mätää niin se ei ole nykyisen omistajan syy tahi ongelma. Lievempi kusetus se olisi kuin tuo niiden paskapuhe.
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.
 
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.

OBD11 sovelluksen historiatietoihin jää muistiin akun koodaus. Vaihdoin muutama vuosi sitten akun ja koodasin tämän, tämä näkyy vielä historiatiedoissa. Mutta en kyllä usko että tällä olisi vaikutusta laturin hajoamiseen, vaikka tiedot olisi väärin. Siinä olisikin merkkihuollolla selitettävää, jos tuolla näkyy että olet akun oikein koodannut.
 
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.
Noista adaptaatioista taitaa järjestelmään jokin jälki/logi jäädä, eli kai tuossa olisi vielä mahdollisuus niitä koittaa kaivella ja saada selville onko ollut oma moka vai olisiko huoltofirma mennyt ruuvaamaan, ettei tarvitsisi enää korjauksia maksella.
 
Miten ne kehtaa.

Mulla oli edellisen omistajan jäljiltä saman ikäisessä golfissa 73Ah AGM koodauksella 55Ah nestekenno akku eikä mitään dramaattista tapahtunut.

Toki se akku oli huonossa kunnossa, start stop ei toiminut koskaan ja muutaman kerran loppui virta kesken. Mutta mitään ei särkynyt
 
Taattua VAG-konsernin laatua ja timanttista asiakaspalvelua, unohtamatta asiakasta joka ottaa paskaa vastaan lapio tolkulla koska mikään muu auto ei tarjoa niitä ominaisuuksia kun 6v vanha octavia. :facepalm:

Nooh, saadaan ainakin viihdettä keskusteluun yhden käyttäjän seikkailuista.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Luulisi, että sillä premium-hinnalla saisi edes laadukasta huoltoa ja palvelua, mutta K-auton osalta ei kyllä ainakaan saa. Yritän jatkossa kiertää kaukaa ja toivottavasti muistan hankkia muun merkkisiä autojakin.
 
Luulisi, että sillä premium-hinnalla saisi edes laadukasta huoltoa ja palvelua, mutta K-auton osalta ei kyllä ainakaan saa. Yritän jatkossa kiertää kaukaa ja toivottavasti muistan hankkia muun merkkisiä autojakin.
Ite hyppäsin kans monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin eikä ole kyllä päivääkään kaduttanut, vaikkei nyt mitään ihmeellistä Volkkareissakaan ollut. Niillä ajaessa vaan oli aina sellainen pelko milloin mittaristo joulukuusena yms.
 
Skodassa on nyt uusi laturi. Oli aika perseestä vaihtaa, kun ei mahtunut yläkautta ja alhaalta piti purkaa ja siirtää kaikkia romuja pois.

Heti lähti lataamaan varsin vajaata akkua 70 ampeerin virralla, joka väheni tasaisesti, kun akku alkoi tulla täyteen. Edelleen välillä käynnistyksen jälkeen jännite pomppi 12-15 voltin välillä, mutta enää se ei pomputa kierroksia. Livedatasta myös näkee, että käsky jännitteen nostoon tulee Gatewaylta, eli voi olla joku laturin toiminnan testi tms? Tilasin kaiken varalta vielä uuden akun valvontamoduulin, kun aiemmin lukemat näyttivät erikoisilta ja uusi osa maksaa 20€.

Autossa oli Hedin Certified -takuuta vielä jäljellä, kun laturi kosahti. Hedin pesi kätensä, koska väitti minun koodanneen akun kapasiteeksi 80Ah, vaikka se oli 70Ah. Sanoivat, että tämä sai laturin hirttämään kiinni. Katsoin OBD11:n historiaa ja todellakin olin vahingossa näpytellyt akun kapasiteeksi 80Ah. Ainut vain, että olin korjannut virheeni tasan 19 sekunnin päästä, kun uusi 70Ah koodaus oli lyöty päälle. Että mitähän helvettiä. Onko Hedin tarkoituksella yrittänyt kaivaa historiasta jonkun pienen jutun, jonka avulla pesi kätensä? Taidan mennä huomenna raivoamaan paikan päälle.

1719773520214.png


1719773539779.png
 
Onko Hedin tarkoituksella yrittänyt kaivaa historiasta jonkun pienen jutun, jonka avulla pesi kätensä?
Ei Hedin näe sinun diagnostiikkamokkulasi historiatietoja. Auto ei tuollaisista historiaa ainakaan minun tietääkseni tallentele vaan huolto pystyy näkemään ainoastaan sen hetkisen arvon.

Tosin akun latauksests tallentuu historiaa, enpä ole koskaan tullut kaivaneeksi olisiko siellä jossain myös tallennettu kapasiteetti, epäilen kuitenkin ettei ole.
 
Kaikkea paskaa ne kehtaakin asiakkaalle syöttää. Ei tasan hajota mitään vaikka ampeeritunnit olisivat pikkaisen pielessä. Pidemmän päälle voi vähän lyhentää akun ikää mutta mitään mekaanista vahinkoa ei varmasti aiheuta.

Kunpa Hedin olisi käyttänyt syyttelyyn menevän ajan ongelman analysointiin ja korjaukseen. Vähän outo lähtökohta hakea ensisijaisesti jotain keinotekoista syytä jotta saadaan pestyä kädet.
 
Eikös näissä uudemmissa Audeissa pitänyt olla jo paremmat männät ja männänrenkaat jotka estivät älyttömän öljynkulutuksen? :hmm:


-Edellisen omistajan mukaan kuluttaa öljyä 1L/1000km, virallista öljyn kulutusmittausta ei ole tehty.
 
korjaamolle tuli alle 30tkm ajettu tsi golffi (mk8) joka tuprutteli sinistä käynnistyksen jälkeen ihan hyvästi.

sellasia vehkeitä. ja joku näitä vielä ostaa. ilmeisesti viallisia ei vaan ole tarpeeksi..
 
Eikös näissä uudemmissa Audeissa pitänyt olla jo paremmat männät ja männänrenkaat jotka estivät älyttömän öljynkulutuksen? :hmm:


-Edellisen omistajan mukaan kuluttaa öljyä 1L/1000km, virallista öljyn kulutusmittausta ei ole tehty.
2014 tullut uuden malliset männät ja renkaat. Sen jälkeen tiettävästi ei oo ollut ongelmia. Aika moneen tuon ikäiseen myös 2014 jälkeen vaihdettu niitä mäntiä tai koko moottoreita uusilla männillä.
 
korjaamolle tuli alle 30tkm ajettu tsi golffi (mk8) joka tuprutteli sinistä käynnistyksen jälkeen ihan hyvästi.

sellasia vehkeitä. ja joku näitä vielä ostaa. ilmeisesti viallisia ei vaan ole tarpeeksi..
Ei varmaan koskaan millään muulla merkillä oo tapahtunnu samaa?
 
Eikös tuon ikäluokan 1.8tfsi ole juuri niitä pahimpia öljynsyöjiä?
Tuossa on kyllä gen3 moottori jossa pitäisi olla paremmat öljyrenkaat vuosimallista riippumatta.

Mutta mistäs noista tietää, jos ei ole vaikka jaksettu vaihtaa öljyjä ajallaan niin kaiken saa rikki, varmasti tukkeutuu öljyrenkaat tuostakin jos kovin yrittää.
 
Tuossa on kyllä gen3 moottori jossa pitäisi olla paremmat öljyrenkaat vuosimallista riippumatta.

Mutta mistäs noista tietää, jos ei ole vaikka jaksettu vaihtaa öljyjä ajallaan niin kaiken saa rikki, varmasti tukkeutuu öljyrenkaat tuostakin jos kovin yrittää.
Niin tai voihan siinä olla joku ihan muukin vika, esim huohottimen PCV venttiilissä.

Ei se öljyn palaminen ole automaattisesti aina yksi ja sama vika.
 
Vuosimalli näyttää olevan 2013?

Eikös tuon ikäluokan 1.8tfsi ole juuri niitä pahimpia öljynsyöjiä?

Oliko se nyt soikeat männät vai jumittavat männänrenkaat joka tuon aiheutti.

Pahimmat öljysyöpöt olivat mielestäni 2008-2011 TFSI-koneet, sen jälkeen piti tulla uudistuneet männät ja renkaat isommilla aukoilla.
 
Pahimmat öljysyöpöt olivat mielestäni 2008-2011 TFSI-koneet, sen jälkeen piti tulla uudistuneet männät ja renkaat isommilla aukoilla.
Tosi monesti on kova hinku lokeroida vuosimalleja mutta se ei ole kyllä kovin hyvä tapa tässä tapauksessa. Nyrkkisääntönä gen2 moottorit suttapaskaa ja gen3 ihan ok. Ekat gen3 moottorit tuli jo 2012 lopulla ja toisaalta vielä muistaakseni jopa 2015 autossa on nähty gen2 moottori.
 
Itse taas muistan nähneeni tiedon, että Audilla on gen3-kone käytössä 2014-vuosimalleista lähtien ja muilla konsernimerkeillä vähän myöhemmin. Anyway, nuo uudemmat koneet ovat ilmeisesti ihan ookoo ja kestävät sen, mitä nykykoneet kestävät. Pari satkua luulisi pääsevän siis ongelmitta.
 
Itse taas muistan nähneeni tiedon, että Audilla on gen3-kone käytössä 2014-vuosimalleista lähtien
Kaikenlaisia tietoja löytyy, tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Esimerkiksi Audi A3 korimallia 8V alettiin myydä jo 2012 ja kyseisessä mallissa käytettiin alusta asti gen3 moottoria. Samaa gen3 moottoria käytetään kaikissa MQB-autoissa eli myös esimerkiksi Golfissa ja Octaviassa on otettu käyttöön sama moottori samaan aikaan. Toisaalta esimerkiksi A4-mallia voi hyvin löytyä vielä 2014 mallina vanhemmalla moottorilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 451
Viestejä
4 609 950
Jäsenet
75 854
Uusin jäsen
Shapez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom