VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 936
AdBlue-injektorin putkeen tai johtoon (?) ilmestynyt vähän adblue/urea epäiltyä ('15 lopun TDI 2.0 seatti). Pitäiskö tuollainen heti viedä näytille ja vaihdattaa tai seuraisiko vaan? 1tkm ajon jälkeen ei ole muutosta. Jossain vaiheessa kesäajeluita 3tkm aikana ilmestynyt nuo. Viime kesänä oli pienet jämät, mutta ei vuoden aikana taas uusinut. Muualla en konehuoneessa ainetta nähnyt eikä tuon vieressä olevan suojalevyn alla ollut mitään. Luulin, että tuo päällä oleva olisi jokin "haitariputki" olisi johdoille ja adblue putket olisi alla, mutta onko niin kuitenkaan?

Onko kokemuksia vastaavista? Googlella löytyvät vuotokuvat on aika paljon pahemman näköisiä. Nuo voi kai pestä pois ja alkaa seuralla uudestaan ilmestyykö ainetta?
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 368
AdBlue-injektorin putkeen tai johtoon (?) ilmestynyt vähän adblue/urea epäiltyä ('15 lopun TDI 2.0 seatti). Pitäiskö tuollainen heti viedä näytille ja vaihdattaa tai seuraisiko vaan? 1tkm ajon jälkeen ei ole muutosta. Jossain vaiheessa kesäajeluita 3tkm aikana ilmestynyt nuo. Viime kesänä oli pienet jämät, mutta ei vuoden aikana taas uusinut. Muualla en konehuoneessa ainetta nähnyt eikä tuon vieressä olevan suojalevyn alla ollut mitään. Luulin, että tuo päällä oleva olisi jokin "haitariputki" olisi johdoille ja adblue putket olisi alla, mutta onko niin kuitenkaan?

Onko kokemuksia vastaavista? Googlella löytyvät vuotokuvat on aika paljon pahemman näköisiä. Nuo voi kai pestä pois ja alkaa seuralla uudestaan ilmestyykö ainetta?
Taisi tuokin olla noissa yksi tyyppivika. Simolammikon youtube kanavalla oli juttua noista putkista.
 

valttu96

Team Ryzen
Liittynyt
23.11.2022
Viestejä
26
Ajossa Passat B8 vm2016 ja kesällä etumatkustajan ovesta hajosi se isompi kaiutin, ensin alkoi pitää särkevää ääntä ja lopulta mykistyi lähes kokonaan. Vaihdoin tuon itse uuteen, muutaman tunnin työ kokonaisuudessaan ja 60€ luokkaa oli uusi kajari netistä tilattuna. Tällä viikolla aloin kuuntelemaan että kuskin puolella takaovessa alkaa kuulua samaa särkevää ääntä, eli sielläkin on kajari hajonnut. Suhteellisen helppojahan nuo on itse vaihdella, mutta ärsyttävää kun eihän kaiuttimien pitäisi olla näin kuluvia osia, että hajoilevat nyt yksi toisensa jälkeen. :hmm:
 

mek

Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
27
1.4 tsi kaasupassat ja valtava savutus. Mäntäremontti tehty. Nyt vuorossa venttiilivarren ohjurikumit ja foorumeiden perusteella aika yleinen vika tämäkin. Remppa maksaa 3k. Laadukkaita laitteita.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 985
1.4 tsi kaasupassat ja valtava savutus. Mäntäremontti tehty. Nyt vuorossa venttiilivarren ohjurikumit ja foorumeiden perusteella aika yleinen vika tämäkin. Remppa maksaa 3k. Laadukkaita laitteita.
Siis venttiilivarren kumien vaihto 3000€? Kumit varmaan pari euroa kappale. Tuleekos tuossa täysi jakopääremontti samalla, vai mikä tuollaisen hinnan voisi selittää?

Männät savuttavat vedättäessä ja venttiilivarren kumit moottorijarrutuksessa ja heti sen jälkeen.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
496
Siis venttiilivarren kumien vaihto 3000€? Kumit varmaan pari euroa kappale. Tuleekos tuossa täysi jakopääremontti samalla, vai mikä tuollaisen hinnan voisi selittää?

Männät savuttavat vedättäessä ja venttiilivarren kumit moottorijarrutuksessa ja heti sen jälkeen.
Oliko tuossa moottorissa rakenne sellainen mikä aiheuttaa tuon hinnan nousun?

Jossain malleissa ei ole ns. venttiilin koppaa, vaan sieltä lähtee koko venttiilikoneisto samalla irti.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 740
Oliko tuossa moottorissa rakenne sellainen mikä aiheuttaa tuon hinnan nousun?

Jossain malleissa ei ole ns. venttiilin koppaa, vaan sieltä lähtee koko venttiilikoneisto samalla irti.
Jos jakoketjullinen tsi, niin rakenne on juuri tuollainen painajainen, joutuu purkamaan saman verran kuin ketjun vaihtoa varten muutaman euron osan takia.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 936
Taisi tuokin olla noissa yksi tyyppivika. Simolammikon youtube kanavalla oli juttua noista putkista.
Kiitos, selväksi tuli ainakin että en ala itse liimailee putkea. Omalla kohdalla ihme vika, kun ei tunnu vuotavan jatkuvasti. Lisäksi jos vuoto olisi isompi luulisi että tullee vikakoodia kun järjestelmä ei pidä painetta. Onko kellään hajua miten tuo automaattisesti testaa vuototiiviyttä? Pitäiskikö ajaa erikseen testerillä läpi vai selviääkö normaali ajossa vastaavasti?

Toisekseen onko kellään kokemusta voisko tuo Kentin lisäaine parantaa järjestelmän käyttöikää? Ei siis ole jäätymisenestoaine vaan estää urean kiteytymistä ja sulattaa kiteitä.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
38
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 894
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Vaihtaisin vuoden välein öljyt.
 
  • Tykkää
Reactions: B12

mek

Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
27
2013 ja vähän alle 300 000 ajettu, joten ikää ja matkaa on takana. Kuiteista katsoen ohjureita ei ole vaihdettu mäntärempan yhteydessä. Mäntäremppa tehty 180 Mm kohdalla. Tuossa kohti vaihto olisi maksanut aika vähän.

Ohjurikumien vaihtoa varten täytyy tosiaan purkaa jakopää ja nostaa kansi pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 010
Ohjurikumien vaihtoa varten täytyy tosiaan purkaa jakopää ja nostaa kansi pois.
ei tarvitse. ja mistä ihmeestä tuo 3k siis tulee? ei ainakaan työmäärästä. ja vaikka kannen nostaisikin pois niin se on max 300€-600€ lisäkulu. työtä siinä on ehkä 8 tunniksi. Muistan itse tehneeni noita 1.4 TSI koneita niin että ekan päivän aikana kansi ym rojut irti, seuraavana päivänä k-autosta tiivistesetti ja kansi koneistamolta takaisin, ja kasaus.
tuo 3000 on joku apinaa koijataan hinta..
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 740
ei tarvitse. ja mistä ihmeestä tuo 3k siis tulee? ei ainakaan työmäärästä. ja vaikka kannen nostaisikin pois niin se on max 300€-600€ lisäkulu. työtä siinä on ehkä 8 tunniksi. Muistan itse tehneeni noita 1.4 TSI koneita niin että ekan päivän aikana kansi ym rojut irti, seuraavana päivänä k-autosta tiivistesetti ja kansi koneistamolta takaisin, ja kasaus.
tuo 3000 on joku apinaa koijataan hinta..
Äh siis ei kansi perinteisessä mielessä, vaan se sylinterikannen "koppa", jonka sisällä nokat pyörivät. Ja sen irroitus siis vaatii jakopään purkamisen. No homma kuitenkin on aika yksiselitteinen, jos noita on tehnyt, mutta tunteja siinä kyllä palaa. 3000e hintaan kyllä hyvä diili - korjaamolle!
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
496
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Öljyt vaihdetaan aina kerran vuodessa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 080
2013 ja vähän alle 300 000 ajettu, joten ikää ja matkaa on takana. Kuiteista katsoen ohjureita ei ole vaihdettu mäntärempan yhteydessä. Mäntäremppa tehty 180 Mm kohdalla. Tuossa kohti vaihto olisi maksanut aika vähän.

Ohjurikumien vaihtoa varten täytyy tosiaan purkaa jakopää ja nostaa kansi pois.
Itsellä 2014 ja 301 tkm ajettu. Alkuperäinen ketju ja jakopää, eikä tiettävästi ole isompia remontteja tehty aiemminkaan. Öljyt vaihdettu 10 tkm välein.

Aikanaan kun Passattia etsin, niin huomasin öljynvaihtovälin laiminlyödyn yllättävän monessa yksilössä, vaikka näissä pitäisi ne vaihtaa 1v tai 15 tkm välein. Ilmeisesti jotkut yritti noissa säästää ja se saattoi kostautua. Nää kaasukoneet eivät yhtään tykkää pitkistä väleistä, koska se öljy "ohenee" kaasukäytössä bensaa paljon enemmän, kun sinne tiivistyy ihan eri tavalla kosteutta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 010
Aikanaan kun Passattia etsin, niin huomasin öljynvaihtovälin laiminlyödyn yllättävän monessa yksilössä, vaikka näissä pitäisi ne vaihtaa 1v tai 15 tkm välein.
Onko noin, ite ostin just A3:n ja siinä huoltovälinäytössä näkyi olevan joku joustava 2v/15tkm päällä. muutin samantien 1v:ksi tarkistusvälin. Esim jarrunesteet ja raikkari ois hyvä vaihtaa joka vuosi.

Aika moni vetää ilman huoltoja ja vasta sitten 2v päästä kun mittaristossa rupee inspectionit vilkkumaan niin alkaa suunnittelemaan huoltoa :|
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 184
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin ...
Tänä vuonna ostin samoin uuden Kamiqin, ja vaihdatin huoltovälin autoa haettaessa suoraan 15 tkm/vuosi asetukseen. Oma vuosiajo noin 15-18 tkm.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
102
Onko noin, ite ostin just A3:n ja siinä huoltovälinäytössä näkyi olevan joku joustava 2v/15tkm päällä. muutin samantien 1v:ksi tarkistusvälin. Esim jarrunesteet ja raikkari ois hyvä vaihtaa joka vuosi.

Aika moni vetää ilman huoltoja ja vasta sitten 2v päästä kun mittaristossa rupee inspectionit vilkkumaan niin alkaa suunnittelemaan huoltoa :|
Mikä mahtaa olla peruste jarrunesteen vaihdolle vuoden välein? Joo kyllä, glykoolipohjainen jarruneste on hygroskooppista ja imee itseensä kosteutta ympäristöstään muttei se sentään pesusieneen verrattavaa ole nopeudeltaan. Omassa autossa virallinen huolto-ohjelma kertoo vaihtoväliksi joka toinen vuosi jota sitäkin pidän aika tiheänä vaihtovälinä.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
767
Mikä mahtaa olla peruste jarrunesteen vaihdolle vuoden välein? Joo kyllä, glykoolipohjainen jarruneste on hygroskooppista ja imee itseensä kosteutta ympäristöstään muttei se sentään pesusieneen verrattavaa ole nopeudeltaan. Omassa autossa virallinen huolto-ohjelma kertoo vaihtoväliksi joka toinen vuosi jota sitäkin pidän aika tiheänä vaihtovälinä.
Välillä tuntuu että osa näistä jutuista perustuu johonkin uskomuksiin tai sitten vanhoihin käsityksiin.

Kai jotkut on edelleen sitä mieltä, että moottorinkin öljyt pitäisi vaihtaa 5000 km välein, vaikka tuokin taitaa juontaa juurensa niiltä ajoilta kun tuohon voiteluun on käytetty jotain mineraaliöljyä. Käsittääkseni nykyiaikaisilla synteettisillä öljyillä pitäisi vähän ajoprofiilista riippuen pystyä ihan hyvin ajamaan joku 15000. Joillekkin longlifeille sanotaan jopa 25 000 km.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 732
Autotehtaiden vaihto/huoltovälit on aina jonkunlaisia epämääräisiä haarukointeja missä tasapainoillaan kustannusten, autotehtaan tuottojen, asiakkaan lisäarvon ja takuu tms. juttujen välillä. Mikään ei estä kömpimästä auton alle, ottamasta jarrunestenäytettä etujarrun ilmausnipasta ja mittamasta kiehumispistettä ja jarrunesteen vaihtoa tarvittaessa. Sama se öljyn kanssa. Tehdas miettii paljonko koneella odotusarvoisesti ajetaan takuuaikana ja paljonko voi minimoida huollon tarvetta ilman ongelmia. Öljy vaan hankalampi analysoitava, helpoin ehkä katsoa kerääntyykö suodattimeen sakkaa jos on sllanen peltimalli ja miettiä siitä vaihtoväliä, myös öljyn kulutuksen muuttuminen voi kertoa hyvästä vaihtovälistä jotain.

Tää on ikivanhaa juttua, jo sillon kun Saab 80- luvulla siirtyi "ikuisiin" vaihteistoöljyihin tietyissä vuosimalleissa, ne vaihteistot on järjestään heikommassa hapessa mitä vanhempien missä öljynvaihto on huolto-ohjelmassa ollut. Ilmeisesti kuitenkin ei ne takuun aikana hajonneet ja autotehdasta ei kiinnosta millaisessa jamassa autot on kun niillä on ajettu 200 000+
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
2 043
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Skoda Superb ja tuota vaihtoväliä on käytetty. 30Tkm tulee täyteen alle kahdessa vuodessa. 2v/30tkm on menty nyt se 5vuotta kun auto on ollut. Ihan hyvän näköiset öljyt on olleet vaihdettaessa
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
310
Välillä tuntuu että osa näistä jutuista perustuu johonkin uskomuksiin tai sitten vanhoihin käsityksiin.

Kai jotkut on edelleen sitä mieltä, että moottorinkin öljyt pitäisi vaihtaa 5000 km välein, vaikka tuokin taitaa juontaa juurensa niiltä ajoilta kun tuohon voiteluun on käytetty jotain mineraaliöljyä. Käsittääkseni nykyiaikaisilla synteettisillä öljyillä pitäisi vähän ajoprofiilista riippuen pystyä ihan hyvin ajamaan joku 15000. Joillekkin longlifeille sanotaan jopa 25 000 km.
Jenkeissä tuota lyhyempää vaihtoväliä (esim. 5000 miles) harrastetaan paljonkin ja muutenkin käytetyn öljyn analysointia. Uusi öljy ohenee yllättävän nopeastikin pois luokituksena viskositeettialueelta. Toki hyvin moottorikohtaista millaiseen rasitukseen öljy joutuu, mutta esimerkkinä alla olevassa videossa mainitaan, että jo muutaman sadan mailin jälkeen jotkut Porschen moottorit ovat raiskanneet Mobil 1 0W-40 -öljyn SAE 30 -luokkaan.

Alla oleva on oikeasti pätevä kaveri (ja ehkä ainoa tuubissa missä jotain järkeä mutun sijaan) kertomaan moottoriöljyistä vaikka ärsyttävä jenkki onkin.

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 358
Eiköhän noiden (moottoreiden ) suunnittelussa ole otettu huomioon että öljyn ominaisuudet muuttuvat vaihtovälin aikana.

Ja ketä kiinnostaa auton kunto joskus +200 000 km ? En minä ainakaan ajattele että mitä mieltä joskus joku uusi omistaja asiasta on. Riittää että valmistajan huoltoohjelmaa on noudatettu.

Vai skippatteko hyvän auton, johon on tehty öljynvaihdot valmistajan huoto-ohjelman mukaan ? Vai vaaditteko käytetyltä ajokilta, että öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelmaa tiheämmin ?
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 985
Ja ketä kiinnostaa auton kunto joskus +200 000 km ? En minä ainakaan ajattele että mitä mieltä joskus joku uusi omistaja asiasta on. Riittää että valmistajan huoltoohjelmaa on noudatettu.

Tämähän se on. Vertailutesteissä auto saa vähemmän pisteitä, jos on tiheämpi huoltoväli. Takuuajan kyllä kestää long life-huoltovälillä ja sen jälkeen ei ole väliä. Ei niitä ikuisiksi ole suunniteltukaan ja autokannnan pitää uudistua, jotta kauppa käy ja turvallisuus ja päästöt pysyvät ajan tasalla.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
310
Eiköhän noiden (moottoreiden ) suunnittelussa ole otettu huomioon että öljyn ominaisuudet muuttuvat vaihtovälin aikana.
On toki, siksihän niille öljynvaihtoväli on annettu. Se on kuitenkin jonkinlainen kompromissi moottorin hyvinvoinnin ja valmistajan imagon välillä.

OT. Kun lukasin BYD Sealin käyttöohjekirjaa, siellä mainitaan vaihteistoöljynvaihto 2v/40tkm välein. Mielestäni huvittava suuntaus sähköautossa ”ikiöljyjen” aikakaudella.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
466
Vai skippatteko hyvän auton, johon on tehty öljynvaihdot valmistajan huoto-ohjelman mukaan ? Vai vaaditteko käytetyltä ajokilta, että öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelmaa tiheämmin ?
Skippaan ehdottomasti, ja kyllä vaadin. On liikaa kokemusta ja tietoa asiasta. On joskus tullut todella kalliiksi nuo tehtaan huoltovälit, niin itselle kuin lukemattomalle muullekin.

Monien autojen kohdalla ei tehdas nykyään esim. halua lainkaan vaihtaa voimansiirron öljyjä, koska "kestää auton eliniän". Mutta asiakkaita ei kiinnosta se, että "elinikä" on yleensä laskettu olemaan enintään 250 tkm ja varsin usein ongelmat alkavat jo paljon ennen sitä.

Pitkän kokemuksen ohjaamana olen ottanut käyttöön sellaisen periaatteen, että ainoastaan "tonnin pommin" voi ostaa yli 150 tkm ajettuna. Arvokkaammat autot on hankittava alle 150 tkm ajettuna, jotta niissä on vielä jotain pelastettavaa tehtaan huolto-ohjelman jäljiltä - ja jos moottorissa on jakoketju, niin jo 100 tkm on liian suuri riski tehtaan öljynvaihtoväleillä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 358
ja jos moottorissa on jakoketju, niin jo 100 tkm on liian suuri riski tehtaan öljynvaihtoväleillä.
ihan miten vaan.
Koskaan ei voi olla liian varoivainen.

Ison uhka voimansiirrolle ja moottorille on kuski itse. Siinä ei auta vaikka joka aamu vaihtaisi öljyt.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 080
Minä käytän tiheämpää vaihtoväliä kaasupassatissa. Öljyt vaihdan itse, joten syntyvä kustannus on hyvin pieni per vaihtokerta. Eihän sitä voi luvata, mutta oletettavasti koneen ketju on saanut lisää elinikää ja muutenkin voitelu toiminut paremmin, vaikka ei tuon kaasumoottorin normaalikaan huoltoväli ole LL-versiota.

Mittarissa nyt n. 301 tkm. Kyllä näillä jotkut ajaa senkin jälkeen kun mittarissa on yli 200 tkm. Ja nyt kun rakentaa taloa, ei ole kovaa hinkua lähteä päivittämään autoa.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
314
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Veikkaisin että tossa menee samaan tyyliin kuin volkkarilla: eka huolto 30000/2v. Eli viimeistään kahden vuoden kohdalla vaihtuu öljyt oli kilometrit vaikka kuinka paljon alle. Ton ekan kahden vuoden jakson jälkeen ll-ohjelmalla auto todennäköisesti vaatii tarkastushuoltoa (ilman öljynvaihtoa) aikapohjaisesti vuoden päästä… eli käytännössä pienillä kilsoilla auto vaatii tehtaan aikapohjaisten huoltokohtien takia käyntiä joka vuosi, ja paljon ajava käy joka tapauksessa joka vuosi. Summa summarum; jos haluat seurata valmistajan huolto-ohjelmaa, kannattaa ajaa viimeistään ekan huollon jälkeen kiinteällä 15000 öljynvaihtovälillä, koska halvemmat öljyt ja auto vaatii joka tapauksessa huoltokäyntejä vuosittain. Tai yritä tulkita huolto-ohjelmaa, mitä siinä oikeasti vaaditaan ja millaisilla aikaväleillä. Tuo on ovela systeemi, eka huoltoväli on pitkä, mutta siitä eteenpäin ei käytännössä olekaan.. kiinteä öljynvaihtoväli tulee vähän kalliimmaksi, mutta ei paljon. Jos meinaa pitää pitkään niin on ihan perusteltuakin. Voi olla hyötyä (itse) myydessä myös.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
314
Minä käytän tiheämpää vaihtoväliä kaasupassatissa. Öljyt vaihdan itse, joten syntyvä kustannus on hyvin pieni per vaihtokerta. Eihän sitä voi luvata, mutta oletettavasti koneen ketju on saanut lisää elinikää ja muutenkin voitelu toiminut paremmin, vaikka ei tuon kaasumoottorin normaalikaan huoltoväli ole LL-versiota.

Mittarissa nyt n. 301 tkm. Kyllä näillä jotkut ajaa senkin jälkeen kun mittarissa on yli 200 tkm. Ja nyt kun rakentaa taloa, ei ole kovaa hinkua lähteä päivittämään autoa.
Mikä on tiheämpää? Onks se normiväli 15t kaasuPassatissakin?
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
438
Työkaverilla leon, missä manuaali-ilmastointi, ei penkinlämmittimiä, veivilasit takana, ei navia/peruutuskameraa/tutkaa, 1.0tsi 86hv manuaali ja maksoi tuollaisesta 120tkm ajetusta 10v autosta 12k€, mutta koska VAG.
Ei millään pahalla mutta kaverisi maksoi tuosta autosta noin 3-5k ylihintaa, täysin varustellun yksilön 3-4v tuoreempana saa tuohon hintaan. Oma -17 mallinen Seat Leon ST myytiin liikkeen toimesta 13k hintaan viime vuonna.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
496
Ei millään pahalla mutta kaverisi maksoi tuosta autosta noin 3-5k ylihintaa, täysin varustellun yksilön 3-4v tuoreempana saa tuohon hintaan. Oma -17 mallinen Seat Leon ST myytiin liikkeen toimesta 13k hintaan viime vuonna.
Kyllä mä sen tiedän ja tätä yritin hänelle sanoa, mutta pakko oli saada.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 080
Mikä on tiheämpää? Onks se normiväli 15t kaasuPassatissakin?
Virallinen vaihtoväli on 15 tkm tai 1v. Itse vaihdan 10 tkm välein. Tuo aikamääre ei ennätä täyttyä, tulee sen verran kilometrejä vuodessa.

Kaasuversioissa se 15 tkm on vähän rajalla, varsinkin jos porukka venyttää sitä vielä siitä. Kaasulla ajaminen heikentää öljynlaatua bensaa nopeammin ja se käy koneen päälle. Myös ketju vaikuttaa hyötyvän tiheämmistä väleistä, kun omassa autossa edelleen originaali ketju ja sen viimeksi viime vuonna tarkistutin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 432
Viestejä
4 362 989
Jäsenet
72 630
Uusin jäsen
sutiukko

Hinta.fi

Ylös Bottom