VAG autojen monet ongelmat

Ja ketä kiinnostaa auton kunto joskus +200 000 km ? En minä ainakaan ajattele että mitä mieltä joskus joku uusi omistaja asiasta on. Riittää että valmistajan huoltoohjelmaa on noudatettu.


Tämähän se on. Vertailutesteissä auto saa vähemmän pisteitä, jos on tiheämpi huoltoväli. Takuuajan kyllä kestää long life-huoltovälillä ja sen jälkeen ei ole väliä. Ei niitä ikuisiksi ole suunniteltukaan ja autokannnan pitää uudistua, jotta kauppa käy ja turvallisuus ja päästöt pysyvät ajan tasalla.
 
Eiköhän noiden (moottoreiden ) suunnittelussa ole otettu huomioon että öljyn ominaisuudet muuttuvat vaihtovälin aikana.

On toki, siksihän niille öljynvaihtoväli on annettu. Se on kuitenkin jonkinlainen kompromissi moottorin hyvinvoinnin ja valmistajan imagon välillä.

OT. Kun lukasin BYD Sealin käyttöohjekirjaa, siellä mainitaan vaihteistoöljynvaihto 2v/40tkm välein. Mielestäni huvittava suuntaus sähköautossa ”ikiöljyjen” aikakaudella.
 
Vai skippatteko hyvän auton, johon on tehty öljynvaihdot valmistajan huoto-ohjelman mukaan ? Vai vaaditteko käytetyltä ajokilta, että öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelmaa tiheämmin ?

Skippaan ehdottomasti, ja kyllä vaadin. On liikaa kokemusta ja tietoa asiasta. On joskus tullut todella kalliiksi nuo tehtaan huoltovälit, niin itselle kuin lukemattomalle muullekin.

Monien autojen kohdalla ei tehdas nykyään esim. halua lainkaan vaihtaa voimansiirron öljyjä, koska "kestää auton eliniän". Mutta asiakkaita ei kiinnosta se, että "elinikä" on yleensä laskettu olemaan enintään 250 tkm ja varsin usein ongelmat alkavat jo paljon ennen sitä.

Pitkän kokemuksen ohjaamana olen ottanut käyttöön sellaisen periaatteen, että ainoastaan "tonnin pommin" voi ostaa yli 150 tkm ajettuna. Arvokkaammat autot on hankittava alle 150 tkm ajettuna, jotta niissä on vielä jotain pelastettavaa tehtaan huolto-ohjelman jäljiltä - ja jos moottorissa on jakoketju, niin jo 100 tkm on liian suuri riski tehtaan öljynvaihtoväleillä.
 
ja jos moottorissa on jakoketju, niin jo 100 tkm on liian suuri riski tehtaan öljynvaihtoväleillä.

ihan miten vaan.
Koskaan ei voi olla liian varoivainen.

Ison uhka voimansiirrolle ja moottorille on kuski itse. Siinä ei auta vaikka joka aamu vaihtaisi öljyt.
 
Minä käytän tiheämpää vaihtoväliä kaasupassatissa. Öljyt vaihdan itse, joten syntyvä kustannus on hyvin pieni per vaihtokerta. Eihän sitä voi luvata, mutta oletettavasti koneen ketju on saanut lisää elinikää ja muutenkin voitelu toiminut paremmin, vaikka ei tuon kaasumoottorin normaalikaan huoltoväli ole LL-versiota.

Mittarissa nyt n. 301 tkm. Kyllä näillä jotkut ajaa senkin jälkeen kun mittarissa on yli 200 tkm. Ja nyt kun rakentaa taloa, ei ole kovaa hinkua lähteä päivittämään autoa.
 
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Veikkaisin että tossa menee samaan tyyliin kuin volkkarilla: eka huolto 30000/2v. Eli viimeistään kahden vuoden kohdalla vaihtuu öljyt oli kilometrit vaikka kuinka paljon alle. Ton ekan kahden vuoden jakson jälkeen ll-ohjelmalla auto todennäköisesti vaatii tarkastushuoltoa (ilman öljynvaihtoa) aikapohjaisesti vuoden päästä… eli käytännössä pienillä kilsoilla auto vaatii tehtaan aikapohjaisten huoltokohtien takia käyntiä joka vuosi, ja paljon ajava käy joka tapauksessa joka vuosi. Summa summarum; jos haluat seurata valmistajan huolto-ohjelmaa, kannattaa ajaa viimeistään ekan huollon jälkeen kiinteällä 15000 öljynvaihtovälillä, koska halvemmat öljyt ja auto vaatii joka tapauksessa huoltokäyntejä vuosittain. Tai yritä tulkita huolto-ohjelmaa, mitä siinä oikeasti vaaditaan ja millaisilla aikaväleillä. Tuo on ovela systeemi, eka huoltoväli on pitkä, mutta siitä eteenpäin ei käytännössä olekaan.. kiinteä öljynvaihtoväli tulee vähän kalliimmaksi, mutta ei paljon. Jos meinaa pitää pitkään niin on ihan perusteltuakin. Voi olla hyötyä (itse) myydessä myös.
 
Minä käytän tiheämpää vaihtoväliä kaasupassatissa. Öljyt vaihdan itse, joten syntyvä kustannus on hyvin pieni per vaihtokerta. Eihän sitä voi luvata, mutta oletettavasti koneen ketju on saanut lisää elinikää ja muutenkin voitelu toiminut paremmin, vaikka ei tuon kaasumoottorin normaalikaan huoltoväli ole LL-versiota.

Mittarissa nyt n. 301 tkm. Kyllä näillä jotkut ajaa senkin jälkeen kun mittarissa on yli 200 tkm. Ja nyt kun rakentaa taloa, ei ole kovaa hinkua lähteä päivittämään autoa.
Mikä on tiheämpää? Onks se normiväli 15t kaasuPassatissakin?
 
Työkaverilla leon, missä manuaali-ilmastointi, ei penkinlämmittimiä, veivilasit takana, ei navia/peruutuskameraa/tutkaa, 1.0tsi 86hv manuaali ja maksoi tuollaisesta 120tkm ajetusta 10v autosta 12k€, mutta koska VAG.
Ei millään pahalla mutta kaverisi maksoi tuosta autosta noin 3-5k ylihintaa, täysin varustellun yksilön 3-4v tuoreempana saa tuohon hintaan. Oma -17 mallinen Seat Leon ST myytiin liikkeen toimesta 13k hintaan viime vuonna.
 
Ei millään pahalla mutta kaverisi maksoi tuosta autosta noin 3-5k ylihintaa, täysin varustellun yksilön 3-4v tuoreempana saa tuohon hintaan. Oma -17 mallinen Seat Leon ST myytiin liikkeen toimesta 13k hintaan viime vuonna.
Kyllä mä sen tiedän ja tätä yritin hänelle sanoa, mutta pakko oli saada.
 
Mikä on tiheämpää? Onks se normiväli 15t kaasuPassatissakin?

Virallinen vaihtoväli on 15 tkm tai 1v. Itse vaihdan 10 tkm välein. Tuo aikamääre ei ennätä täyttyä, tulee sen verran kilometrejä vuodessa.

Kaasuversioissa se 15 tkm on vähän rajalla, varsinkin jos porukka venyttää sitä vielä siitä. Kaasulla ajaminen heikentää öljynlaatua bensaa nopeammin ja se käy koneen päälle. Myös ketju vaikuttaa hyötyvän tiheämmistä väleistä, kun omassa autossa edelleen originaali ketju ja sen viimeksi viime vuonna tarkistutin.
 
Tuli ostettua käytetty, 120 tkm ajettu Superb vm. 2021.

Apukuskin puolelta moottorista kuuluu rytmikäs sihisevä ääni. Tästä video ohessa. Apulaitehihna tai sen kiristin? Ei varmaan sentään jakopäästä voi kuulua?

 
Tuli ostettua käytetty, 120 tkm ajettu Superb vm. 2021.

Apukuskin puolelta moottorista kuuluu rytmikäs sihisevä ääni. Tästä video ohessa. Apulaitehihna tai sen kiristin? Ei varmaan sentään jakopäästä voi kuulua?



Apulaitehihna pois ja kokeilee kuuluko vieläkin.
 
Tuli ostettua käytetty, 120 tkm ajettu Superb vm. 2021.

Apukuskin puolelta moottorista kuuluu rytmikäs sihisevä ääni. Tästä video ohessa. Apulaitehihna tai sen kiristin? Ei varmaan sentään jakopäästä voi kuulua?


Onko ilmajoustuksella? kuulostaa ihan kuin ilmanpainetta pumppais ulos
 
Oma vm 18, 150k ajettu superb ja vastaava ääni kuuluu kylmänä, ehkä vähän vaimeammin. Kerro jos selviää mistä on kyse.

E: omasta on jakopää laitettu vähän ennen kun sen hankin.
 
Tuo ääni on itsellä vastaava, caddy maxi 2016, 2.0tdi. Tulee jakopäästä. Omaani vaihdettiin jakopää takuuna kun alko ääntämään. Hävisi hetkeksi ja nyt jälleen alkoi taas. Kylmällä koneella tekee tuota enemmän, kunnes alkaa pikkuhiljaa kuulua lämpimällä koneella. Nyt selvittelyssä, että vaihdetaanko kolmatta kertaa. Noissa on virheellinen kiristys / sen pystyy asentamaan väärälle kireydelle? Se saattaa paskoa hiljalleen kiristimen rullaa. Kaivan lisötietoa aiheesta ja kirjoitan tänne. Edellisellä kerralla oli pientä klappia rullassa ja hihna siirtynyt keskilinjasta hieman ulos. Nyt vasta siis toisen hihnanvaihdon jälkeen 10tkm ajettu. Tästä on skodan puolelta olemassa joku ohje korjaamoille? Niin sanoi tänään yksi firma, jossa kävin.
 
Auto kävi merkkarilla katsottavana ja siihen tehtiin TPI 2044201/23 mukainen jakohihnan voitelu. Kuulostaa omaan korvaan ihan tosi dorkalta, mutta toimenpide tepsi. Ääni hävisi tyystin. Ei kuulu enää sen koommin kylmästä kuin lämpimästäkään moottorista.

Kyselin tiskillä lisätietoja tuosta toimenpiteestä niin sanoivat, että ääni oli peräisin hihnan ja jonkin kiristinrullan kontaktista. Voitelu tehtiin hihnan selkäpuolelle, jollain tarkoitukseen suunnitellulla voiteluaineella. OEM-hihnan materiaali ilmeisesti on sellainen, että se ei ole jotenkin yhteensopiva tuon rullan kanssa. Olivat voitelun yhteydessä tarkastaneet hihnan kunnon ja kiereyden ja todenneet niiden olevan kaikin puolin OK. Eli heidän mielestään ei olisi tarvetta miettiä hihnanremontin aikaistamista. Huolto-ohjelman mukaan se on näille 2.0 TDI -koneille 210 tkm tai 6 vuotta.

Tutkailin asiaa vielä googlen avulla ja löytyi muutama foorumipostaus ja oheinen video. Niissä puhutaan, että Skoda/VW käyttää erilaisia kiristinrulla-hihnavalmistajakombinaatioita. Jotkut ilmeisesti toimii paremmin yhteen ja toiset huonommin.



Mielenkiintoinen homma kaikin puolin ja lukeutuu kai niihin kuuluisiin "vain VAG-juttuihin".
 
Kiitos, taas sain yhden syyn lisää pysyä hemmetin kaukana konsernivehkeistä. Täysin käsittämättömiä suhinoita näin Toyota-miehen vinkkelistä.
 
Yhden konsernin moottoreiden jakohihna murenee kun on suunniteltu uimaan moottoriöljyssä ja toisen konsernin moottoreiden jakohihna kiljuu voitelun puutteesta. Alkaisi sopimaan jo tuonne Suunnittelun kukkaset- ketjun alle.
 
Auto kävi merkkarilla katsottavana ja siihen tehtiin TPI 2044201/23 mukainen jakohihnan voitelu. Kuulostaa omaan korvaan ihan tosi dorkalta, mutta toimenpide tepsi. Ääni hävisi tyystin. Ei kuulu enää sen koommin kylmästä kuin lämpimästäkään moottorista.

Kyselin tiskillä lisätietoja tuosta toimenpiteestä niin sanoivat, että ääni oli peräisin hihnan ja jonkin kiristinrullan kontaktista. Voitelu tehtiin hihnan selkäpuolelle, jollain tarkoitukseen suunnitellulla voiteluaineella. OEM-hihnan materiaali ilmeisesti on sellainen, että se ei ole jotenkin yhteensopiva tuon rullan kanssa. Olivat voitelun yhteydessä tarkastaneet hihnan kunnon ja kiereyden ja todenneet niiden olevan kaikin puolin OK. Eli heidän mielestään ei olisi tarvetta miettiä hihnanremontin aikaistamista. Huolto-ohjelman mukaan se on näille 2.0 TDI -koneille 210 tkm tai 6 vuotta.

Tutkailin asiaa vielä googlen avulla ja löytyi muutama foorumipostaus ja oheinen video. Niissä puhutaan, että Skoda/VW käyttää erilaisia kiristinrulla-hihnavalmistajakombinaatioita. Jotkut ilmeisesti toimii paremmin yhteen ja toiset huonommin.



Mielenkiintoinen homma kaikin puolin ja lukeutuu kai niihin kuuluisiin "vain VAG-juttuihin".

Kiitos vastauksesta. Olipahan tuokin vähän puskista. Ei olisi ihan heti uskonut.
Tuliko tuolle hintaa miten paljon? Ja onko tuossa sitten millanen aikajänne, että mahdollisesti alkaa ääntämään uudelleen?

Ihme hommia kyllä. Se vaan jää mietityttämään, että eikös tollanen ääni yleensä kieli siitä, että ne ei siellä ole "linjassaan", josta seuraa se, että tuo ääni on oire jostain ongelmasta. Tuolla voitelulla varmasti saadaan se oire häviämään, mutta onko tossa mitään riskiä sitten tulevaisuutta ajatellen, kun itse ongelmaa ei ole korjattu?

Missä kaupungissa laitatit tuon kuntoon?
 
Kiitos vastauksesta. Olipahan tuokin vähän puskista. Ei olisi ihan heti uskonut.
Tuliko tuolle hintaa miten paljon? Ja onko tuossa sitten millanen aikajänne, että mahdollisesti alkaa ääntämään uudelleen?

Ihme hommia kyllä. Se vaan jää mietityttämään, että eikös tollanen ääni yleensä kieli siitä, että ne ei siellä ole "linjassaan", josta seuraa se, että tuo ääni on oire jostain ongelmasta. Tuolla voitelulla varmasti saadaan se oire häviämään, mutta onko tossa mitään riskiä sitten tulevaisuutta ajatellen, kun itse ongelmaa ei ole korjattu?

Missä kaupungissa laitatit tuon kuntoon?
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.
 
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.

Noniin. Itse kuulin asiasta toisen korjaamon kautta, joka kertoi, että tietyissä skodan malleissa olisi suuri mahdollisuus väärällä tavalla kiristämiseen. Tiedä sitten näitä. Täytyypä ottaa omaan paikalliseen liikkeeseen yhteyttä tuon osalta, että onko heillä sama tieto asiasta. Tuo vaan kuullostaa niin absurdilta koska jos kyseessä olisi materiaalien välinen ongelma, niin varmasti se ongelma olisi universaalimpi, kuin pelkästään VAG konsernia koskeva. Itse rullat ja hihnat - niillä ei ole mitään tekemistä volkswagenin kanssa. Käsittääkseni merkkarit käyttää gatesin sarjoja.
 
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.

Itse monesti tullut diagnosoitua jumivia kiristinrullia ihan sillä että on suihkinut vettä hihnalle. Sillä hiljenee, kunnes kuivuu.
Öljy toki ei häviä niin äkkiä... Vikaa ei korjaa, mutta ehkä pitkittää kunnes on takuu loppu...
 
Oli mennyt flektin moottorista yksi vaihe kolmesta oikosulkuun, ei antanut käynnistää emännän yrittäessä lähteä työpaikalta. Vaihto töineen maksoi karvan alle viis saturaista, itse vaihtamalla ois säästänyt hiukan yli kaksi eli ei mitään äärettömän kallista ollut työ tällä kertaa. Sikäli tähän tilanteeseen hyvä kun sai ilmaisen hinauksen korjaamolle (Autoliiton jäsenyys maksoi tältä vuodelta itsensä takaisin), enkä ois saanut autoa siirrettyä kotipihaan kun emäntä ei uskaltaisi kuitenkaan olla hinattavassa autossa ja muita ei ole lähettyvillä käytettävissä.
 
Oli mennyt flektin moottorista yksi vaihe kolmesta oikosulkuun, ei antanut käynnistää emännän yrittäessä lähteä työpaikalta. Vaihto töineen maksoi karvan alle viis saturaista, itse vaihtamalla ois säästänyt hiukan yli kaksi eli ei mitään äärettömän kallista ollut työ tällä kertaa. Sikäli tähän tilanteeseen hyvä kun sai ilmaisen hinauksen korjaamolle (Autoliiton jäsenyys maksoi tältä vuodelta itsensä takaisin), enkä ois saanut autoa siirrettyä kotipihaan kun emäntä ei uskaltaisi kuitenkaan olla hinattavassa autossa ja muita ei ole lähettyvillä käytettävissä.
Eikös se hinaus olis menny vakuutuksen piikkiin myös?
 
Noniin. Itse kuulin asiasta toisen korjaamon kautta, joka kertoi, että tietyissä skodan malleissa olisi suuri mahdollisuus väärällä tavalla kiristämiseen. Tiedä sitten näitä. Täytyypä ottaa omaan paikalliseen liikkeeseen yhteyttä tuon osalta, että onko heillä sama tieto asiasta. Tuo vaan kuullostaa niin absurdilta koska jos kyseessä olisi materiaalien välinen ongelma, niin varmasti se ongelma olisi universaalimpi, kuin pelkästään VAG konsernia koskeva. Itse rullat ja hihnat - niillä ei ole mitään tekemistä volkswagenin kanssa. Käsittääkseni merkkarit käyttää gatesin sarjoja.
Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
 
Hihnan selkäpuoli lienee liian liukas ja koneen käydessä pienillä kierroksilla nokka-akselin vaihtelevasta pyörimisestä johtuen kiristysrulla välillä luistaa. Hihnaan laitetaan kitkaa lisäävää ainetta niin luisto loppuu.
 
Hyvää keskustelua. Kestävyyteen en osaa ottaa kantaa. Kävin tänään merkkiliikkeessä asiaa kysymässä ja tuttu juttu heille on. Minulla on vaan sellanen ongelma, että omaani ei tehty jakohihnan vaihtoa merkkarilla. Sieltä toisesta firmasta täytyy kysyä, että tekeekö ne tuon ns virallisen "korjaustoimenpiteen". Merkkiliike kertoi, että riippuu siitä juurikin, mikä yhdistelmä osia siellä on.
 
Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
Ei se koskekkaan, mutta se tieto heillä oli vain skodan osalta.

Samalla voidaan miettiä, että onko tuo kiristimen asento ja malli sellainen juuri, että vag konsernin vehkeissä vain ääntää? Miskei äännä muilla merkeillä? Kummallista.
 
Audi vaihtui toyotaan helvetin kalliiden 7 vuoden ja 70tkm jälkeen, audilla ajaminen oli pelko perseessä ajamista vuodesta toiseen, helvetin stressaava auto niin kuin kaikki vaggilaiset, autolla tuli ajettua ennen pitkään käytännössä kokoajan radio kiinni konetta kuulostellen. :poop: Ketjunkiristimen pettäminen oli viimeinen naula arkkuun ja päätin että oli muuten viimeinen saksalainen käyttöauton virkaa hoitamaan, kiitos ja terve!
 
Audi vaihtui toyotaan helvetin kalliiden 7 vuoden ja 70tkm jälkeen, audilla ajaminen oli pelko perseessä ajamista vuodesta toiseen, helvetin stressaava auto niin kuin kaikki vaggilaiset, autolla tuli ajettua ennen pitkään käytännössä kokoajan radio kiinni konetta kuulostellen. :poop: Ketjunkiristimen pettäminen oli viimeinen naula arkkuun ja päätin että oli muuten viimeinen saksalainen käyttöauton virkaa hoitamaan, kiitos ja terve!

Nautinnollisia kilometrejä!
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
Kysytkö tätä tosissaan?
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
Miten niin paha todentaa? Auto huoltoon ja korjaajat nuuhkivat autoa seuraavana aamuna.
 
Miten niin paha todentaa? Auto huoltoon ja korjaajat nuuhkivat autoa seuraavana aamuna.
No joo mää oon tässä muutamia viikkoja oottanu häviäiskö se katku ja siivonnukki auton ym joka joka aamu sama homma niin ei sai auta ku maanantaina mennä valittamaan. Mua kyllä vituttaa tämä ku nuo autohuollot on muutenkin arvokkaita ja sitte siellä tehään tämmösiä virheitä!! Huollosta kiitokseks saa haistella bensan käryä.
 
Jostainhan se tihkuu. Sitten kun ajaa vähän matkaa niin käryt tuulettuu. Onhan se vähän vaarallistakin jos bensaa vuotaa.
 
Jostainhan se tihkuu. Sitten kun ajaa vähän matkaa niin käryt tuulettuu. Onhan se vähän vaarallistakin jos bensaa vuotaa.
Nämä huollot ois vaa syytä tehä kerralla kunnolla ku ei siellä oo tällasten virheiden takia aikaa juosta joka viikko ku ne tunnit virka aikana ku ne on auki, oon töissä.
 
No joo mää oon tässä muutamia viikkoja oottanu häviäiskö se katku ja siivonnukki auton ym joka joka aamu sama homma niin ei sai auta ku maanantaina mennä valittamaan. Mua kyllä vituttaa tämä ku nuo autohuollot on muutenkin arvokkaita ja sitte siellä tehään tämmösiä virheitä!! Huollosta kiitokseks saa haistella bensan käryä.
Ja sitten mietit että tekisitkö reklamaation vai et!? :facepalm:

Mä olisin tehnyt seuraavana päivänä reklamaation.
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
Tee vaan. Voisiko olla bensaa läikkynyt johonkin verhoilulle? Tai sitten tosiaan jotain muuta?
 
Ja sitten mietit että tekisitkö reklamaation vai et!? :facepalm:

Mä olisin tehnyt seuraavana päivänä reklamaation.
No kun ajattelin että se vaan haisee sen takia että sitä olisi läikkynyt verhoilulle tms niin kun joku täällä mainitsikin, niin puhdistin penkit verhoilunpuhdistusaineella ja siivosin muutenkin perusteellisesti sisätilat ja tuuletin auton kaikki ovet auki ja ajattelin että se haisee koska polttoainepumpun vaihdossa on ollu avonainen yhteys bensatankkiin koska tankinsisäisiähän ne normaaliautoissa on. Mutta kyllä nyt 4 viikkoa on riittävän pitkä aika odottaa. Maanantaina meen kyllä vihasena valittaan tästä asiasta. Tuntuu mulla huonoa tuuria näiden autohuoltojen kanssa. Ei ole ensimmäinen kerta ku on pitäny reklamaatiota tehdä huollon jälkee
 
Ja sitte saa tietenkin viikon jonotusajan oottaa ennen ku niillä on aikaa selvittää mokansa. Onko autojen huoltaminen oikeesti niin rakettitiedettä että vaikka huollattaa hyväksi havaituissa luottopaikoissa autonsa niin saattaa joutua reklamaatiota tekemään. Monissa eri yrityksissä samanlaisia havaintoja. Merkkihuollot pahimmasta päästä. Rahat kelpaa, vaihdetaa turhaan osia ja vika ei korjaannu. Levittelee käsiään ettäei se ollutkaan siinä se vika ja sillee
 
Ja sitte saa tietenkin viikon jonotusajan oottaa ennen ku niillä on aikaa selvittää mokansa. Onko autojen huoltaminen oikeesti niin rakettitiedettä että vaikka huollattaa hyväksi havaituissa luottopaikoissa autonsa niin saattaa joutua reklamaatiota tekemään. Monissa eri yrityksissä samanlaisia havaintoja. Merkkihuollot pahimmasta päästä. Rahat kelpaa, vaihdetaa turhaan osia ja vika ei korjaannu. Levittelee käsiään ettäei se ollutkaan siinä se vika ja sillee

se on toi kiire. ei ehditä keskittymään siihen mitä ollaan tekemäss.. ennemmin vaan vaihdetaan osia, toivotaan että korjautuu, ja koeajetaan 5 minuutissa. Kun seuraava homma jo puskee päälle.
 
Pystyykö takaluukun lukkoa korjaamaan uudemmissa vageissa, vai suosiolla vaihto? Ei siis tunnista onko lukko auki vai kiinni.
 
Pystyykö takaluukun lukkoa korjaamaan uudemmissa vageissa, vai suosiolla vaihto? Ei siis tunnista onko lukko auki vai kiinni.
Noissa uudemmissa taitaa olla jo tunnistimet niin äkkiseltää kuulostas että se tunnistin on vaa rikki eikä tunnista onko lukko kiinni vai auki. Lukko saattaa toimia normaalisti. Kai sen lukitusasennon tunnistimen pitäs pystyä vaihtamaan?
 
Pystyykö takaluukun lukkoa korjaamaan uudemmissa vageissa, vai suosiolla vaihto? Ei siis tunnista onko lukko auki vai kiinni.

Jos se on semmone ku kuvittelen ni ei voi järkevästi korjata koska mikrokytkimet on sen lukon sisällä. Rupee just prakaa sillei että ei tunnista lukitusta, tai kuvittelee olevan väärin, tai pärisee ihmeellisesti. Melkonen työmaa purkaa se niin että pysyy vielä ehjänä, ja löydät jostain oikeanlaiset mikrokytkimet... Ja se uus koko lukko täydellisenä tarviikkena about 50€. riippuen mallista.. Eli uutta lukkoa vaan.
 
Mää oon kans päättäny niin ku joku toinenkin täällä mainitsi että sitten ku tuo vaggilaine tulee tiensä päähän niin määki siirryn toyotan asiakkaaksi. Eihän nämä vag konsernilaiset todellakaan ole kovin luotettavia autoja. Pähkinöitä purtavaksi riittää liiankin kanssa
 
Jos se on semmone ku kuvittelen ni ei voi järkevästi korjata koska mikrokytkimet on sen lukon sisällä. Rupee just prakaa sillei että ei tunnista lukitusta, tai kuvittelee olevan väärin, tai pärisee ihmeellisesti. Melkonen työmaa purkaa se niin että pysyy vielä ehjänä, ja löydät jostain oikeanlaiset mikrokytkimet... Ja se uus koko lukko täydellisenä tarviikkena about 50€. riippuen mallista.. Eli uutta lukkoa vaan.
Lukko toimii normaalisti, mutta auto kuvittelee lukon olevan kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 448
Viestejä
4 609 886
Jäsenet
75 856
Uusin jäsen
Shapez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom