VAG autojen monet ongelmat

1721045282012.png


Ei oma
 
AdBlue-injektorin putkeen tai johtoon (?) ilmestynyt vähän adblue/urea epäiltyä ('15 lopun TDI 2.0 seatti). Pitäiskö tuollainen heti viedä näytille ja vaihdattaa tai seuraisiko vaan? 1tkm ajon jälkeen ei ole muutosta. Jossain vaiheessa kesäajeluita 3tkm aikana ilmestynyt nuo. Viime kesänä oli pienet jämät, mutta ei vuoden aikana taas uusinut. Muualla en konehuoneessa ainetta nähnyt eikä tuon vieressä olevan suojalevyn alla ollut mitään. Luulin, että tuo päällä oleva olisi jokin "haitariputki" olisi johdoille ja adblue putket olisi alla, mutta onko niin kuitenkaan?

Onko kokemuksia vastaavista? Googlella löytyvät vuotokuvat on aika paljon pahemman näköisiä. Nuo voi kai pestä pois ja alkaa seuralla uudestaan ilmestyykö ainetta?
 

Liitteet

  • 20240810_190252-25%.jpg
    20240810_190252-25%.jpg
    206 KB · Luettu: 197
AdBlue-injektorin putkeen tai johtoon (?) ilmestynyt vähän adblue/urea epäiltyä ('15 lopun TDI 2.0 seatti). Pitäiskö tuollainen heti viedä näytille ja vaihdattaa tai seuraisiko vaan? 1tkm ajon jälkeen ei ole muutosta. Jossain vaiheessa kesäajeluita 3tkm aikana ilmestynyt nuo. Viime kesänä oli pienet jämät, mutta ei vuoden aikana taas uusinut. Muualla en konehuoneessa ainetta nähnyt eikä tuon vieressä olevan suojalevyn alla ollut mitään. Luulin, että tuo päällä oleva olisi jokin "haitariputki" olisi johdoille ja adblue putket olisi alla, mutta onko niin kuitenkaan?

Onko kokemuksia vastaavista? Googlella löytyvät vuotokuvat on aika paljon pahemman näköisiä. Nuo voi kai pestä pois ja alkaa seuralla uudestaan ilmestyykö ainetta?
Taisi tuokin olla noissa yksi tyyppivika. Simolammikon youtube kanavalla oli juttua noista putkista.
 
Ajossa Passat B8 vm2016 ja kesällä etumatkustajan ovesta hajosi se isompi kaiutin, ensin alkoi pitää särkevää ääntä ja lopulta mykistyi lähes kokonaan. Vaihdoin tuon itse uuteen, muutaman tunnin työ kokonaisuudessaan ja 60€ luokkaa oli uusi kajari netistä tilattuna. Tällä viikolla aloin kuuntelemaan että kuskin puolella takaovessa alkaa kuulua samaa särkevää ääntä, eli sielläkin on kajari hajonnut. Suhteellisen helppojahan nuo on itse vaihdella, mutta ärsyttävää kun eihän kaiuttimien pitäisi olla näin kuluvia osia, että hajoilevat nyt yksi toisensa jälkeen. :hmm:
 
1.4 tsi kaasupassat ja valtava savutus. Mäntäremontti tehty. Nyt vuorossa venttiilivarren ohjurikumit ja foorumeiden perusteella aika yleinen vika tämäkin. Remppa maksaa 3k. Laadukkaita laitteita.
 
1.4 tsi kaasupassat ja valtava savutus. Mäntäremontti tehty. Nyt vuorossa venttiilivarren ohjurikumit ja foorumeiden perusteella aika yleinen vika tämäkin. Remppa maksaa 3k. Laadukkaita laitteita.
Siis venttiilivarren kumien vaihto 3000€? Kumit varmaan pari euroa kappale. Tuleekos tuossa täysi jakopääremontti samalla, vai mikä tuollaisen hinnan voisi selittää?

Männät savuttavat vedättäessä ja venttiilivarren kumit moottorijarrutuksessa ja heti sen jälkeen.
 
Siis venttiilivarren kumien vaihto 3000€? Kumit varmaan pari euroa kappale. Tuleekos tuossa täysi jakopääremontti samalla, vai mikä tuollaisen hinnan voisi selittää?

Männät savuttavat vedättäessä ja venttiilivarren kumit moottorijarrutuksessa ja heti sen jälkeen.
Oliko tuossa moottorissa rakenne sellainen mikä aiheuttaa tuon hinnan nousun?

Jossain malleissa ei ole ns. venttiilin koppaa, vaan sieltä lähtee koko venttiilikoneisto samalla irti.
 
Oliko tuossa moottorissa rakenne sellainen mikä aiheuttaa tuon hinnan nousun?

Jossain malleissa ei ole ns. venttiilin koppaa, vaan sieltä lähtee koko venttiilikoneisto samalla irti.

Jos jakoketjullinen tsi, niin rakenne on juuri tuollainen painajainen, joutuu purkamaan saman verran kuin ketjun vaihtoa varten muutaman euron osan takia.
 
Taisi tuokin olla noissa yksi tyyppivika. Simolammikon youtube kanavalla oli juttua noista putkista.
Kiitos, selväksi tuli ainakin että en ala itse liimailee putkea. Omalla kohdalla ihme vika, kun ei tunnu vuotavan jatkuvasti. Lisäksi jos vuoto olisi isompi luulisi että tullee vikakoodia kun järjestelmä ei pidä painetta. Onko kellään hajua miten tuo automaattisesti testaa vuototiiviyttä? Pitäiskikö ajaa erikseen testerillä läpi vai selviääkö normaali ajossa vastaavasti?

Toisekseen onko kellään kokemusta voisko tuo Kentin lisäaine parantaa järjestelmän käyttöikää? Ei siis ole jäätymisenestoaine vaan estää urean kiteytymistä ja sulattaa kiteitä.
 
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
 
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.

Vaihtaisin vuoden välein öljyt.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
1.4 tsi kaasupassat ja valtava savutus. Mäntäremontti tehty. Nyt vuorossa venttiilivarren ohjurikumit ja foorumeiden perusteella aika yleinen vika tämäkin. Remppa maksaa 3k. Laadukkaita laitteita.

Mitähän vuosikertaa tämä on ja paljonko ajettu?
 
2013 ja vähän alle 300 000 ajettu, joten ikää ja matkaa on takana. Kuiteista katsoen ohjureita ei ole vaihdettu mäntärempan yhteydessä. Mäntäremppa tehty 180 Mm kohdalla. Tuossa kohti vaihto olisi maksanut aika vähän.

Ohjurikumien vaihtoa varten täytyy tosiaan purkaa jakopää ja nostaa kansi pois.
 
Ohjurikumien vaihtoa varten täytyy tosiaan purkaa jakopää ja nostaa kansi pois.

ei tarvitse. ja mistä ihmeestä tuo 3k siis tulee? ei ainakaan työmäärästä. ja vaikka kannen nostaisikin pois niin se on max 300€-600€ lisäkulu. työtä siinä on ehkä 8 tunniksi. Muistan itse tehneeni noita 1.4 TSI koneita niin että ekan päivän aikana kansi ym rojut irti, seuraavana päivänä k-autosta tiivistesetti ja kansi koneistamolta takaisin, ja kasaus.
tuo 3000 on joku apinaa koijataan hinta..
 
ei tarvitse. ja mistä ihmeestä tuo 3k siis tulee? ei ainakaan työmäärästä. ja vaikka kannen nostaisikin pois niin se on max 300€-600€ lisäkulu. työtä siinä on ehkä 8 tunniksi. Muistan itse tehneeni noita 1.4 TSI koneita niin että ekan päivän aikana kansi ym rojut irti, seuraavana päivänä k-autosta tiivistesetti ja kansi koneistamolta takaisin, ja kasaus.
tuo 3000 on joku apinaa koijataan hinta..

Äh siis ei kansi perinteisessä mielessä, vaan se sylinterikannen "koppa", jonka sisällä nokat pyörivät. Ja sen irroitus siis vaatii jakopään purkamisen. No homma kuitenkin on aika yksiselitteinen, jos noita on tehnyt, mutta tunteja siinä kyllä palaa. 3000e hintaan kyllä hyvä diili - korjaamolle!
 
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Öljyt vaihdetaan aina kerran vuodessa.
 
2013 ja vähän alle 300 000 ajettu, joten ikää ja matkaa on takana. Kuiteista katsoen ohjureita ei ole vaihdettu mäntärempan yhteydessä. Mäntäremppa tehty 180 Mm kohdalla. Tuossa kohti vaihto olisi maksanut aika vähän.

Ohjurikumien vaihtoa varten täytyy tosiaan purkaa jakopää ja nostaa kansi pois.

Itsellä 2014 ja 301 tkm ajettu. Alkuperäinen ketju ja jakopää, eikä tiettävästi ole isompia remontteja tehty aiemminkaan. Öljyt vaihdettu 10 tkm välein.

Aikanaan kun Passattia etsin, niin huomasin öljynvaihtovälin laiminlyödyn yllättävän monessa yksilössä, vaikka näissä pitäisi ne vaihtaa 1v tai 15 tkm välein. Ilmeisesti jotkut yritti noissa säästää ja se saattoi kostautua. Nää kaasukoneet eivät yhtään tykkää pitkistä väleistä, koska se öljy "ohenee" kaasukäytössä bensaa paljon enemmän, kun sinne tiivistyy ihan eri tavalla kosteutta.
 
Aikanaan kun Passattia etsin, niin huomasin öljynvaihtovälin laiminlyödyn yllättävän monessa yksilössä, vaikka näissä pitäisi ne vaihtaa 1v tai 15 tkm välein.

Onko noin, ite ostin just A3:n ja siinä huoltovälinäytössä näkyi olevan joku joustava 2v/15tkm päällä. muutin samantien 1v:ksi tarkistusvälin. Esim jarrunesteet ja raikkari ois hyvä vaihtaa joka vuosi.

Aika moni vetää ilman huoltoja ja vasta sitten 2v päästä kun mittaristossa rupee inspectionit vilkkumaan niin alkaa suunnittelemaan huoltoa :|
 
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin ...

Tänä vuonna ostin samoin uuden Kamiqin, ja vaihdatin huoltovälin autoa haettaessa suoraan 15 tkm/vuosi asetukseen. Oma vuosiajo noin 15-18 tkm.
 
Onko noin, ite ostin just A3:n ja siinä huoltovälinäytössä näkyi olevan joku joustava 2v/15tkm päällä. muutin samantien 1v:ksi tarkistusvälin. Esim jarrunesteet ja raikkari ois hyvä vaihtaa joka vuosi.

Aika moni vetää ilman huoltoja ja vasta sitten 2v päästä kun mittaristossa rupee inspectionit vilkkumaan niin alkaa suunnittelemaan huoltoa :|
Mikä mahtaa olla peruste jarrunesteen vaihdolle vuoden välein? Joo kyllä, glykoolipohjainen jarruneste on hygroskooppista ja imee itseensä kosteutta ympäristöstään muttei se sentään pesusieneen verrattavaa ole nopeudeltaan. Omassa autossa virallinen huolto-ohjelma kertoo vaihtoväliksi joka toinen vuosi jota sitäkin pidän aika tiheänä vaihtovälinä.
 
Mikä mahtaa olla peruste jarrunesteen vaihdolle vuoden välein? Joo kyllä, glykoolipohjainen jarruneste on hygroskooppista ja imee itseensä kosteutta ympäristöstään muttei se sentään pesusieneen verrattavaa ole nopeudeltaan. Omassa autossa virallinen huolto-ohjelma kertoo vaihtoväliksi joka toinen vuosi jota sitäkin pidän aika tiheänä vaihtovälinä.
Välillä tuntuu että osa näistä jutuista perustuu johonkin uskomuksiin tai sitten vanhoihin käsityksiin.

Kai jotkut on edelleen sitä mieltä, että moottorinkin öljyt pitäisi vaihtaa 5000 km välein, vaikka tuokin taitaa juontaa juurensa niiltä ajoilta kun tuohon voiteluun on käytetty jotain mineraaliöljyä. Käsittääkseni nykyiaikaisilla synteettisillä öljyillä pitäisi vähän ajoprofiilista riippuen pystyä ihan hyvin ajamaan joku 15000. Joillekkin longlifeille sanotaan jopa 25 000 km.
 
Autotehtaiden vaihto/huoltovälit on aina jonkunlaisia epämääräisiä haarukointeja missä tasapainoillaan kustannusten, autotehtaan tuottojen, asiakkaan lisäarvon ja takuu tms. juttujen välillä. Mikään ei estä kömpimästä auton alle, ottamasta jarrunestenäytettä etujarrun ilmausnipasta ja mittamasta kiehumispistettä ja jarrunesteen vaihtoa tarvittaessa. Sama se öljyn kanssa. Tehdas miettii paljonko koneella odotusarvoisesti ajetaan takuuaikana ja paljonko voi minimoida huollon tarvetta ilman ongelmia. Öljy vaan hankalampi analysoitava, helpoin ehkä katsoa kerääntyykö suodattimeen sakkaa jos on sllanen peltimalli ja miettiä siitä vaihtoväliä, myös öljyn kulutuksen muuttuminen voi kertoa hyvästä vaihtovälistä jotain.

Tää on ikivanhaa juttua, jo sillon kun Saab 80- luvulla siirtyi "ikuisiin" vaihteistoöljyihin tietyissä vuosimalleissa, ne vaihteistot on järjestään heikommassa hapessa mitä vanhempien missä öljynvaihto on huolto-ohjelmassa ollut. Ilmeisesti kuitenkin ei ne takuun aikana hajonneet ja autotehdasta ei kiinnosta millaisessa jamassa autot on kun niillä on ajettu 200 000+
 
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Skoda Superb ja tuota vaihtoväliä on käytetty. 30Tkm tulee täyteen alle kahdessa vuodessa. 2v/30tkm on menty nyt se 5vuotta kun auto on ollut. Ihan hyvän näköiset öljyt on olleet vaihdettaessa
 
Välillä tuntuu että osa näistä jutuista perustuu johonkin uskomuksiin tai sitten vanhoihin käsityksiin.

Kai jotkut on edelleen sitä mieltä, että moottorinkin öljyt pitäisi vaihtaa 5000 km välein, vaikka tuokin taitaa juontaa juurensa niiltä ajoilta kun tuohon voiteluun on käytetty jotain mineraaliöljyä. Käsittääkseni nykyiaikaisilla synteettisillä öljyillä pitäisi vähän ajoprofiilista riippuen pystyä ihan hyvin ajamaan joku 15000. Joillekkin longlifeille sanotaan jopa 25 000 km.

Jenkeissä tuota lyhyempää vaihtoväliä (esim. 5000 miles) harrastetaan paljonkin ja muutenkin käytetyn öljyn analysointia. Uusi öljy ohenee yllättävän nopeastikin pois luokituksena viskositeettialueelta. Toki hyvin moottorikohtaista millaiseen rasitukseen öljy joutuu, mutta esimerkkinä alla olevassa videossa mainitaan, että jo muutaman sadan mailin jälkeen jotkut Porschen moottorit ovat raiskanneet Mobil 1 0W-40 -öljyn SAE 30 -luokkaan.

Alla oleva on oikeasti pätevä kaveri (ja ehkä ainoa tuubissa missä jotain järkeä mutun sijaan) kertomaan moottoriöljyistä vaikka ärsyttävä jenkki onkin.

 
Eiköhän noiden (moottoreiden ) suunnittelussa ole otettu huomioon että öljyn ominaisuudet muuttuvat vaihtovälin aikana.

Ja ketä kiinnostaa auton kunto joskus +200 000 km ? En minä ainakaan ajattele että mitä mieltä joskus joku uusi omistaja asiasta on. Riittää että valmistajan huoltoohjelmaa on noudatettu.

Vai skippatteko hyvän auton, johon on tehty öljynvaihdot valmistajan huoto-ohjelman mukaan ? Vai vaaditteko käytetyltä ajokilta, että öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelmaa tiheämmin ?
 
Ja ketä kiinnostaa auton kunto joskus +200 000 km ? En minä ainakaan ajattele että mitä mieltä joskus joku uusi omistaja asiasta on. Riittää että valmistajan huoltoohjelmaa on noudatettu.


Tämähän se on. Vertailutesteissä auto saa vähemmän pisteitä, jos on tiheämpi huoltoväli. Takuuajan kyllä kestää long life-huoltovälillä ja sen jälkeen ei ole väliä. Ei niitä ikuisiksi ole suunniteltukaan ja autokannnan pitää uudistua, jotta kauppa käy ja turvallisuus ja päästöt pysyvät ajan tasalla.
 
Eiköhän noiden (moottoreiden ) suunnittelussa ole otettu huomioon että öljyn ominaisuudet muuttuvat vaihtovälin aikana.

On toki, siksihän niille öljynvaihtoväli on annettu. Se on kuitenkin jonkinlainen kompromissi moottorin hyvinvoinnin ja valmistajan imagon välillä.

OT. Kun lukasin BYD Sealin käyttöohjekirjaa, siellä mainitaan vaihteistoöljynvaihto 2v/40tkm välein. Mielestäni huvittava suuntaus sähköautossa ”ikiöljyjen” aikakaudella.
 
Vai skippatteko hyvän auton, johon on tehty öljynvaihdot valmistajan huoto-ohjelman mukaan ? Vai vaaditteko käytetyltä ajokilta, että öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelmaa tiheämmin ?

Skippaan ehdottomasti, ja kyllä vaadin. On liikaa kokemusta ja tietoa asiasta. On joskus tullut todella kalliiksi nuo tehtaan huoltovälit, niin itselle kuin lukemattomalle muullekin.

Monien autojen kohdalla ei tehdas nykyään esim. halua lainkaan vaihtaa voimansiirron öljyjä, koska "kestää auton eliniän". Mutta asiakkaita ei kiinnosta se, että "elinikä" on yleensä laskettu olemaan enintään 250 tkm ja varsin usein ongelmat alkavat jo paljon ennen sitä.

Pitkän kokemuksen ohjaamana olen ottanut käyttöön sellaisen periaatteen, että ainoastaan "tonnin pommin" voi ostaa yli 150 tkm ajettuna. Arvokkaammat autot on hankittava alle 150 tkm ajettuna, jotta niissä on vielä jotain pelastettavaa tehtaan huolto-ohjelman jäljiltä - ja jos moottorissa on jakoketju, niin jo 100 tkm on liian suuri riski tehtaan öljynvaihtoväleillä.
 
ja jos moottorissa on jakoketju, niin jo 100 tkm on liian suuri riski tehtaan öljynvaihtoväleillä.

ihan miten vaan.
Koskaan ei voi olla liian varoivainen.

Ison uhka voimansiirrolle ja moottorille on kuski itse. Siinä ei auta vaikka joka aamu vaihtaisi öljyt.
 
Minä käytän tiheämpää vaihtoväliä kaasupassatissa. Öljyt vaihdan itse, joten syntyvä kustannus on hyvin pieni per vaihtokerta. Eihän sitä voi luvata, mutta oletettavasti koneen ketju on saanut lisää elinikää ja muutenkin voitelu toiminut paremmin, vaikka ei tuon kaasumoottorin normaalikaan huoltoväli ole LL-versiota.

Mittarissa nyt n. 301 tkm. Kyllä näillä jotkut ajaa senkin jälkeen kun mittarissa on yli 200 tkm. Ja nyt kun rakentaa taloa, ei ole kovaa hinkua lähteä päivittämään autoa.
 
Mikä on vallitseva mielipide 30 000 km/2v huoltovälistä Suomen olosuhteissa? Hankin kesällä uuden Skoda Kamiqin jossa tällainen huoltoväli, myyjä ei suositellut mitään väliöljynvaihtoja kun asiasta kysyin. Rivien välistä sain sellaisen käsityksen että ei ehkä edes olisi voinut valmistajan suosituksia vastaan sanoa, vaikka olisi halunnut jotain asiasta vinkata. Kovin pitkältä tuntuu pitää 2 vuotta samoja öljyjä autossa.
Netistä asiasta löytyy (yllättäen :D) puolesta ja vastaan.

Ajoa tulee vuoteen noin 10-12 000 km, puolet lyhyttä kauppareissua ja puolet pidempää mökkireissua. Säilytetään ympäri vuoden viileässä autohallissa.
Veikkaisin että tossa menee samaan tyyliin kuin volkkarilla: eka huolto 30000/2v. Eli viimeistään kahden vuoden kohdalla vaihtuu öljyt oli kilometrit vaikka kuinka paljon alle. Ton ekan kahden vuoden jakson jälkeen ll-ohjelmalla auto todennäköisesti vaatii tarkastushuoltoa (ilman öljynvaihtoa) aikapohjaisesti vuoden päästä… eli käytännössä pienillä kilsoilla auto vaatii tehtaan aikapohjaisten huoltokohtien takia käyntiä joka vuosi, ja paljon ajava käy joka tapauksessa joka vuosi. Summa summarum; jos haluat seurata valmistajan huolto-ohjelmaa, kannattaa ajaa viimeistään ekan huollon jälkeen kiinteällä 15000 öljynvaihtovälillä, koska halvemmat öljyt ja auto vaatii joka tapauksessa huoltokäyntejä vuosittain. Tai yritä tulkita huolto-ohjelmaa, mitä siinä oikeasti vaaditaan ja millaisilla aikaväleillä. Tuo on ovela systeemi, eka huoltoväli on pitkä, mutta siitä eteenpäin ei käytännössä olekaan.. kiinteä öljynvaihtoväli tulee vähän kalliimmaksi, mutta ei paljon. Jos meinaa pitää pitkään niin on ihan perusteltuakin. Voi olla hyötyä (itse) myydessä myös.
 
Minä käytän tiheämpää vaihtoväliä kaasupassatissa. Öljyt vaihdan itse, joten syntyvä kustannus on hyvin pieni per vaihtokerta. Eihän sitä voi luvata, mutta oletettavasti koneen ketju on saanut lisää elinikää ja muutenkin voitelu toiminut paremmin, vaikka ei tuon kaasumoottorin normaalikaan huoltoväli ole LL-versiota.

Mittarissa nyt n. 301 tkm. Kyllä näillä jotkut ajaa senkin jälkeen kun mittarissa on yli 200 tkm. Ja nyt kun rakentaa taloa, ei ole kovaa hinkua lähteä päivittämään autoa.
Mikä on tiheämpää? Onks se normiväli 15t kaasuPassatissakin?
 
Työkaverilla leon, missä manuaali-ilmastointi, ei penkinlämmittimiä, veivilasit takana, ei navia/peruutuskameraa/tutkaa, 1.0tsi 86hv manuaali ja maksoi tuollaisesta 120tkm ajetusta 10v autosta 12k€, mutta koska VAG.
Ei millään pahalla mutta kaverisi maksoi tuosta autosta noin 3-5k ylihintaa, täysin varustellun yksilön 3-4v tuoreempana saa tuohon hintaan. Oma -17 mallinen Seat Leon ST myytiin liikkeen toimesta 13k hintaan viime vuonna.
 
Ei millään pahalla mutta kaverisi maksoi tuosta autosta noin 3-5k ylihintaa, täysin varustellun yksilön 3-4v tuoreempana saa tuohon hintaan. Oma -17 mallinen Seat Leon ST myytiin liikkeen toimesta 13k hintaan viime vuonna.
Kyllä mä sen tiedän ja tätä yritin hänelle sanoa, mutta pakko oli saada.
 
Mikä on tiheämpää? Onks se normiväli 15t kaasuPassatissakin?

Virallinen vaihtoväli on 15 tkm tai 1v. Itse vaihdan 10 tkm välein. Tuo aikamääre ei ennätä täyttyä, tulee sen verran kilometrejä vuodessa.

Kaasuversioissa se 15 tkm on vähän rajalla, varsinkin jos porukka venyttää sitä vielä siitä. Kaasulla ajaminen heikentää öljynlaatua bensaa nopeammin ja se käy koneen päälle. Myös ketju vaikuttaa hyötyvän tiheämmistä väleistä, kun omassa autossa edelleen originaali ketju ja sen viimeksi viime vuonna tarkistutin.
 
Tuli ostettua käytetty, 120 tkm ajettu Superb vm. 2021.

Apukuskin puolelta moottorista kuuluu rytmikäs sihisevä ääni. Tästä video ohessa. Apulaitehihna tai sen kiristin? Ei varmaan sentään jakopäästä voi kuulua?

 
Tuli ostettua käytetty, 120 tkm ajettu Superb vm. 2021.

Apukuskin puolelta moottorista kuuluu rytmikäs sihisevä ääni. Tästä video ohessa. Apulaitehihna tai sen kiristin? Ei varmaan sentään jakopäästä voi kuulua?



Apulaitehihna pois ja kokeilee kuuluko vieläkin.
 
Tuli ostettua käytetty, 120 tkm ajettu Superb vm. 2021.

Apukuskin puolelta moottorista kuuluu rytmikäs sihisevä ääni. Tästä video ohessa. Apulaitehihna tai sen kiristin? Ei varmaan sentään jakopäästä voi kuulua?


Onko ilmajoustuksella? kuulostaa ihan kuin ilmanpainetta pumppais ulos
 
Oma vm 18, 150k ajettu superb ja vastaava ääni kuuluu kylmänä, ehkä vähän vaimeammin. Kerro jos selviää mistä on kyse.

E: omasta on jakopää laitettu vähän ennen kun sen hankin.
 
En nyt jaksa erikseen lähteä kuuntelemaan, mutta taitaa ”oma” -21 TDI superb 104tkm pidellä samaa ääntä toisinaan.
 
Tuo ääni on itsellä vastaava, caddy maxi 2016, 2.0tdi. Tulee jakopäästä. Omaani vaihdettiin jakopää takuuna kun alko ääntämään. Hävisi hetkeksi ja nyt jälleen alkoi taas. Kylmällä koneella tekee tuota enemmän, kunnes alkaa pikkuhiljaa kuulua lämpimällä koneella. Nyt selvittelyssä, että vaihdetaanko kolmatta kertaa. Noissa on virheellinen kiristys / sen pystyy asentamaan väärälle kireydelle? Se saattaa paskoa hiljalleen kiristimen rullaa. Kaivan lisötietoa aiheesta ja kirjoitan tänne. Edellisellä kerralla oli pientä klappia rullassa ja hihna siirtynyt keskilinjasta hieman ulos. Nyt vasta siis toisen hihnanvaihdon jälkeen 10tkm ajettu. Tästä on skodan puolelta olemassa joku ohje korjaamoille? Niin sanoi tänään yksi firma, jossa kävin.
 
Auto kävi merkkarilla katsottavana ja siihen tehtiin TPI 2044201/23 mukainen jakohihnan voitelu. Kuulostaa omaan korvaan ihan tosi dorkalta, mutta toimenpide tepsi. Ääni hävisi tyystin. Ei kuulu enää sen koommin kylmästä kuin lämpimästäkään moottorista.

Kyselin tiskillä lisätietoja tuosta toimenpiteestä niin sanoivat, että ääni oli peräisin hihnan ja jonkin kiristinrullan kontaktista. Voitelu tehtiin hihnan selkäpuolelle, jollain tarkoitukseen suunnitellulla voiteluaineella. OEM-hihnan materiaali ilmeisesti on sellainen, että se ei ole jotenkin yhteensopiva tuon rullan kanssa. Olivat voitelun yhteydessä tarkastaneet hihnan kunnon ja kiereyden ja todenneet niiden olevan kaikin puolin OK. Eli heidän mielestään ei olisi tarvetta miettiä hihnanremontin aikaistamista. Huolto-ohjelman mukaan se on näille 2.0 TDI -koneille 210 tkm tai 6 vuotta.

Tutkailin asiaa vielä googlen avulla ja löytyi muutama foorumipostaus ja oheinen video. Niissä puhutaan, että Skoda/VW käyttää erilaisia kiristinrulla-hihnavalmistajakombinaatioita. Jotkut ilmeisesti toimii paremmin yhteen ja toiset huonommin.



Mielenkiintoinen homma kaikin puolin ja lukeutuu kai niihin kuuluisiin "vain VAG-juttuihin".
 
Kiitos, taas sain yhden syyn lisää pysyä hemmetin kaukana konsernivehkeistä. Täysin käsittämättömiä suhinoita näin Toyota-miehen vinkkelistä.
 
Yhden konsernin moottoreiden jakohihna murenee kun on suunniteltu uimaan moottoriöljyssä ja toisen konsernin moottoreiden jakohihna kiljuu voitelun puutteesta. Alkaisi sopimaan jo tuonne Suunnittelun kukkaset- ketjun alle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom