VAG autojen monet ongelmat

Kaikkea paskaa ne kehtaakin asiakkaalle syöttää. Ei tasan hajota mitään vaikka ampeeritunnit olisivat pikkaisen pielessä. Pidemmän päälle voi vähän lyhentää akun ikää mutta mitään mekaanista vahinkoa ei varmasti aiheuta.
Äläpä. Akkuhan tuosta ylilataamisesta ekana kärsisi. Ei reilu 10% ylilataus saa laturia leikkaamaan kiinni savujen kera. Toki jos tuosta lähtee riitelemään, niin mitäpä siinä voi tehdä.

Onneksi työkalut pysyvät sen verran käsissä, että saa laturin vaihdettua nopeasti itse. 265€ ei lopulta ole paha hinta uudesta laturista, kun vanhalla oli jo kilsojakin. Tällä hetkellä eniten vituttaa 105€ turha kustannus sijaisautosta ja 30€ taksikulut. Onneksi huomenna on tilipäivä...
 
No siis jos laturi hellekeleillä lataa jatkuvasti täydellä teholla niin voihan se laakereiden päälle käydä. mutta ei se väärästä akusta tai akun koodauksesta kyllä johdu :D
 
Toki jos tuosta lähtee riitelemään, niin mitäpä siinä voi tehdä.
Menitkö sitten myöntämään, että olet itse koodaillut latauksenhallintaa? Tässä vaiheessa myöhäistä, mutta itse olisin kyllä heittäytynyt tyhmäksi ja kertonut auton olleen myyntihetken mukaisessa kunnossa ja jos koodauksessa on jotain mätää niin se ei ole nykyisen omistajan syy tahi ongelma. Lievempi kusetus se olisi kuin tuo niiden paskapuhe.
 
Menitkö sitten myöntämään, että olet itse koodaillut latauksenhallintaa? Tässä vaiheessa myöhäistä, mutta itse olisin kyllä heittäytynyt tyhmäksi ja kertonut auton olleen myyntihetken mukaisessa kunnossa ja jos koodauksessa on jotain mätää niin se ei ole nykyisen omistajan syy tahi ongelma. Lievempi kusetus se olisi kuin tuo niiden paskapuhe.
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.
 
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.

OBD11 sovelluksen historiatietoihin jää muistiin akun koodaus. Vaihdoin muutama vuosi sitten akun ja koodasin tämän, tämä näkyy vielä historiatiedoissa. Mutta en kyllä usko että tällä olisi vaikutusta laturin hajoamiseen, vaikka tiedot olisi väärin. Siinä olisikin merkkihuollolla selitettävää, jos tuolla näkyy että olet akun oikein koodannut.
 
Vaihdoin akun talvella, niin olisi ollut vaikea valehdella. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä 80Ah sinne tuli. OBD11:llä syötin kyllä tarkasti 70Ah.
Noista adaptaatioista taitaa järjestelmään jokin jälki/logi jäädä, eli kai tuossa olisi vielä mahdollisuus niitä koittaa kaivella ja saada selville onko ollut oma moka vai olisiko huoltofirma mennyt ruuvaamaan, ettei tarvitsisi enää korjauksia maksella.
 
Miten ne kehtaa.

Mulla oli edellisen omistajan jäljiltä saman ikäisessä golfissa 73Ah AGM koodauksella 55Ah nestekenno akku eikä mitään dramaattista tapahtunut.

Toki se akku oli huonossa kunnossa, start stop ei toiminut koskaan ja muutaman kerran loppui virta kesken. Mutta mitään ei särkynyt
 
Taattua VAG-konsernin laatua ja timanttista asiakaspalvelua, unohtamatta asiakasta joka ottaa paskaa vastaan lapio tolkulla koska mikään muu auto ei tarjoa niitä ominaisuuksia kun 6v vanha octavia. :facepalm:

Nooh, saadaan ainakin viihdettä keskusteluun yhden käyttäjän seikkailuista.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Luulisi, että sillä premium-hinnalla saisi edes laadukasta huoltoa ja palvelua, mutta K-auton osalta ei kyllä ainakaan saa. Yritän jatkossa kiertää kaukaa ja toivottavasti muistan hankkia muun merkkisiä autojakin.
 
Luulisi, että sillä premium-hinnalla saisi edes laadukasta huoltoa ja palvelua, mutta K-auton osalta ei kyllä ainakaan saa. Yritän jatkossa kiertää kaukaa ja toivottavasti muistan hankkia muun merkkisiä autojakin.
Ite hyppäsin kans monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin eikä ole kyllä päivääkään kaduttanut, vaikkei nyt mitään ihmeellistä Volkkareissakaan ollut. Niillä ajaessa vaan oli aina sellainen pelko milloin mittaristo joulukuusena yms.
 
Skodassa on nyt uusi laturi. Oli aika perseestä vaihtaa, kun ei mahtunut yläkautta ja alhaalta piti purkaa ja siirtää kaikkia romuja pois.

Heti lähti lataamaan varsin vajaata akkua 70 ampeerin virralla, joka väheni tasaisesti, kun akku alkoi tulla täyteen. Edelleen välillä käynnistyksen jälkeen jännite pomppi 12-15 voltin välillä, mutta enää se ei pomputa kierroksia. Livedatasta myös näkee, että käsky jännitteen nostoon tulee Gatewaylta, eli voi olla joku laturin toiminnan testi tms? Tilasin kaiken varalta vielä uuden akun valvontamoduulin, kun aiemmin lukemat näyttivät erikoisilta ja uusi osa maksaa 20€.

Autossa oli Hedin Certified -takuuta vielä jäljellä, kun laturi kosahti. Hedin pesi kätensä, koska väitti minun koodanneen akun kapasiteeksi 80Ah, vaikka se oli 70Ah. Sanoivat, että tämä sai laturin hirttämään kiinni. Katsoin OBD11:n historiaa ja todellakin olin vahingossa näpytellyt akun kapasiteeksi 80Ah. Ainut vain, että olin korjannut virheeni tasan 19 sekunnin päästä, kun uusi 70Ah koodaus oli lyöty päälle. Että mitähän helvettiä. Onko Hedin tarkoituksella yrittänyt kaivaa historiasta jonkun pienen jutun, jonka avulla pesi kätensä? Taidan mennä huomenna raivoamaan paikan päälle.

1719773520214.png


1719773539779.png
 
Onko Hedin tarkoituksella yrittänyt kaivaa historiasta jonkun pienen jutun, jonka avulla pesi kätensä?
Ei Hedin näe sinun diagnostiikkamokkulasi historiatietoja. Auto ei tuollaisista historiaa ainakaan minun tietääkseni tallentele vaan huolto pystyy näkemään ainoastaan sen hetkisen arvon.

Tosin akun latauksests tallentuu historiaa, enpä ole koskaan tullut kaivaneeksi olisiko siellä jossain myös tallennettu kapasiteetti, epäilen kuitenkin ettei ole.
 
Kaikkea paskaa ne kehtaakin asiakkaalle syöttää. Ei tasan hajota mitään vaikka ampeeritunnit olisivat pikkaisen pielessä. Pidemmän päälle voi vähän lyhentää akun ikää mutta mitään mekaanista vahinkoa ei varmasti aiheuta.

Kunpa Hedin olisi käyttänyt syyttelyyn menevän ajan ongelman analysointiin ja korjaukseen. Vähän outo lähtökohta hakea ensisijaisesti jotain keinotekoista syytä jotta saadaan pestyä kädet.
 
Yrittiköhän minulla -21 Skoda suojella jotenkin laturia: 3v iässä akku sanoi sopimuksen irti(missäs muuallaakaan kun kesälomareissulla). 1600km ajettu määräpäähän ja eipä vaan auto lähtenyt yllättäin käyntiin. Hinuri kävi boosterin kanssa ja mitattiin että lähti lataamaan. Ostin sit CTEK laturin ja latasin akun täyteen kun kävin jossain autohuollossa tarkistuttaa akun ja niiden testeri näytti ok mutta akku kaipaa latausta.

No akun latauksen jälkeen OBD:llä seurattuna auto ei ladannut akkua ollenkaan vaan imi sen taas tyhjäksi. Uuden akun sitten löysin ja sillä homma lähti pelaamaan.

Mitä lienee muka auto tiesi akusta mitä testeri ei nähnyt ja ei ladannut sitä?
Vai, oliko joku vikatilanne mikä selvi uuden akun koodauksen myötä ja taas sitten lataa?

Edit: jotain sähkövikaa kans tässä lisäksi: sisätilan taaemmat valot palaa aina kun auto on ei-lukittuna, ajaessa yms. Täytyypä tosta seuraavassa huollossa mainita, josko vaikka saisivat korjattua ja ehkä leasing yhtiö kans sen haluaa korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös näissä uudemmissa Audeissa pitänyt olla jo paremmat männät ja männänrenkaat jotka estivät älyttömän öljynkulutuksen? :hmm:


-Edellisen omistajan mukaan kuluttaa öljyä 1L/1000km, virallista öljyn kulutusmittausta ei ole tehty.
 
korjaamolle tuli alle 30tkm ajettu tsi golffi (mk8) joka tuprutteli sinistä käynnistyksen jälkeen ihan hyvästi.

sellasia vehkeitä. ja joku näitä vielä ostaa. ilmeisesti viallisia ei vaan ole tarpeeksi..
 
Eikös näissä uudemmissa Audeissa pitänyt olla jo paremmat männät ja männänrenkaat jotka estivät älyttömän öljynkulutuksen? :hmm:


-Edellisen omistajan mukaan kuluttaa öljyä 1L/1000km, virallista öljyn kulutusmittausta ei ole tehty.
2014 tullut uuden malliset männät ja renkaat. Sen jälkeen tiettävästi ei oo ollut ongelmia. Aika moneen tuon ikäiseen myös 2014 jälkeen vaihdettu niitä mäntiä tai koko moottoreita uusilla männillä.
 
korjaamolle tuli alle 30tkm ajettu tsi golffi (mk8) joka tuprutteli sinistä käynnistyksen jälkeen ihan hyvästi.

sellasia vehkeitä. ja joku näitä vielä ostaa. ilmeisesti viallisia ei vaan ole tarpeeksi..
Ei varmaan koskaan millään muulla merkillä oo tapahtunnu samaa?
 
Eikös tuon ikäluokan 1.8tfsi ole juuri niitä pahimpia öljynsyöjiä?
Tuossa on kyllä gen3 moottori jossa pitäisi olla paremmat öljyrenkaat vuosimallista riippumatta.

Mutta mistäs noista tietää, jos ei ole vaikka jaksettu vaihtaa öljyjä ajallaan niin kaiken saa rikki, varmasti tukkeutuu öljyrenkaat tuostakin jos kovin yrittää.
 
Tuossa on kyllä gen3 moottori jossa pitäisi olla paremmat öljyrenkaat vuosimallista riippumatta.

Mutta mistäs noista tietää, jos ei ole vaikka jaksettu vaihtaa öljyjä ajallaan niin kaiken saa rikki, varmasti tukkeutuu öljyrenkaat tuostakin jos kovin yrittää.
Niin tai voihan siinä olla joku ihan muukin vika, esim huohottimen PCV venttiilissä.

Ei se öljyn palaminen ole automaattisesti aina yksi ja sama vika.
 
Vuosimalli näyttää olevan 2013?

Eikös tuon ikäluokan 1.8tfsi ole juuri niitä pahimpia öljynsyöjiä?

Oliko se nyt soikeat männät vai jumittavat männänrenkaat joka tuon aiheutti.

Pahimmat öljysyöpöt olivat mielestäni 2008-2011 TFSI-koneet, sen jälkeen piti tulla uudistuneet männät ja renkaat isommilla aukoilla.
 
Pahimmat öljysyöpöt olivat mielestäni 2008-2011 TFSI-koneet, sen jälkeen piti tulla uudistuneet männät ja renkaat isommilla aukoilla.
Tosi monesti on kova hinku lokeroida vuosimalleja mutta se ei ole kyllä kovin hyvä tapa tässä tapauksessa. Nyrkkisääntönä gen2 moottorit suttapaskaa ja gen3 ihan ok. Ekat gen3 moottorit tuli jo 2012 lopulla ja toisaalta vielä muistaakseni jopa 2015 autossa on nähty gen2 moottori.
 
Itse taas muistan nähneeni tiedon, että Audilla on gen3-kone käytössä 2014-vuosimalleista lähtien ja muilla konsernimerkeillä vähän myöhemmin. Anyway, nuo uudemmat koneet ovat ilmeisesti ihan ookoo ja kestävät sen, mitä nykykoneet kestävät. Pari satkua luulisi pääsevän siis ongelmitta.
 
Itse taas muistan nähneeni tiedon, että Audilla on gen3-kone käytössä 2014-vuosimalleista lähtien
Kaikenlaisia tietoja löytyy, tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Esimerkiksi Audi A3 korimallia 8V alettiin myydä jo 2012 ja kyseisessä mallissa käytettiin alusta asti gen3 moottoria. Samaa gen3 moottoria käytetään kaikissa MQB-autoissa eli myös esimerkiksi Golfissa ja Octaviassa on otettu käyttöön sama moottori samaan aikaan. Toisaalta esimerkiksi A4-mallia voi hyvin löytyä vielä 2014 mallina vanhemmalla moottorilla.
 
Onko Skodan (vai muiden VAG) juttu että ikkunat voi aueta vahingossa jostain painamalla, tai itsestään? Eilen myöhään illalla naapurustossa ihmettelin että autossa kaikki ikkunat auki, talossa ei valoja enää päällä siihen aikaan. Jos joku tuuletus käynnissä, niin autolle olisi ollut parempikin paikka kun tien vieressä.
E: melko uusi auto kyseessä, joku pikkumaasturi mikälie.
 
Ainankin mitä itsellä ollut seat leon ja vw golf. Taisi olla auton valikossa kohta mistä sai sen päälle ja pois.
 
Jaa itellä taas kiinipäin saanu lähes kaikissa autoissa pitämällä pitkään lukitusta, mutta ei kyllä auki saa yhdessäkään autossa. Vageja lähinnä..
Harvoin tulee käytettyä mutta kyllä tuo merkistä riippumatta on toiminut auki tai kiinni
 
Jossain asetusten kätköissä on joku comfort-avaus tms. Jos täppä puuttuu, on silti melko loogista että ikkunat saa kiinni ”vahingossa”. Ylipäätään melko vanha ominaisuus, kuten todettu. Ajalta ennen ilmastointia K-Euroopassa.
 
Itse otin tuon asetuksen pois päältä sen jälkeen, kun auto oli yhden sateisen yön ikkunat auki. Onneksi ei hävinnyt mitään tavaraa autosta, mutta seuraavana päivänä sai kuivailla webastolla ikkunat raollaan. Helposti painaa kireiden housujen taskussakin avaimen nappia pitkään pohjassa.
 
Itse otin tuon asetuksen pois päältä sen jälkeen, kun auto oli yhden sateisen yön ikkunat auki. Onneksi ei hävinnyt mitään tavaraa autosta, mutta seuraavana päivänä sai kuivailla webastolla ikkunat raollaan. Helposti painaa kireiden housujen taskussakin avaimen nappia pitkään pohjassa.
No en tiedä helposti jos tälläkin palstalla vain kaksi kokonaista tapausta tiedossa, näitä kuitenkin miljoonia liikenteessä ja kymmeniä vuosia ollut markkinoilla.
 
Riippuu niin avaimen mallistakin miten helposti aukeaa lasit avaimen ollessa taskussa. Passat B7:n avaimen napit on niin jäykkätoimiset ettei ole mulla 4v aikana auennut lasit avaimesta itsekseen kertaakaan. Sen sijaan esim. @Lare Skodan avaimessa on löysempitoimiset napit, jolloin virhepainalluksia tapahtuu herkemmin.
 
Riippuu niin avaimen mallistakin miten helposti aukeaa lasit avaimen ollessa taskussa. Passat B7:n avaimen napit on niin jäykkätoimiset ettei ole mulla 4v aikana auennut lasit avaimesta itsekseen kertaakaan. Sen sijaan esim. @Lare Skodan avaimessa on löysempitoimiset napit, jolloin virhepainalluksia tapahtuu herkemmin.
Jep. Itsellä oli myös 4 vuotta B7 Passat ja kertaakaan ei auennut ikkunat vahingossa. Skodassa aukesi kolmesti vuoden aikana.

Näppärä ominaisuus tuo kyllä oli kesähelteillä. Sai nopeasti jäähdytettyä auton. Nyt on tyydyttävä webaston tuuletustoimintoon, joka ei ole yhtä tehokas. Toista kertaa en halua jättää ikkunoita yöksi auki sateesta puhumattakaan.
 
Joskus ainakin 2000-luvun Audeissa oli sitäkin haastetta, että rintapellin kyljessä siinä tuulilasin alla oli moottorinohjausta yms. ja tuo "kaukalo" piti pitää puhtaana, jotta vedenpoistoreiät eivät tukkeutuneet. Jos niin kävi, kovemmalla sateella se kaukalo täyttyi ja vesi aiheutti kaikenlaista jännää, mm. kaikki ikkunat avaamalla jne. Siinä oli sitten vähän enemmänkin työnsarkaa, kun piti kuivata koko sisusta vedestä.
 
Itse sain skodasta (-18) vahingossa takaluukun auki avaimella. Olin hotellihuoneessa ja auto seisoi pihalla läppä pystyssä tavaraa kyydissä. Saako tuon jostain valikosta pois päältä?
 
Joskus ainakin 2000-luvun Audeissa oli sitäkin haastetta, että rintapellin kyljessä siinä tuulilasin alla oli moottorinohjausta yms. ja tuo "kaukalo" piti pitää puhtaana, jotta vedenpoistoreiät eivät tukkeutuneet. Jos niin kävi, kovemmalla sateella se kaukalo täyttyi ja vesi aiheutti kaikenlaista jännää, mm. kaikki ikkunat avaamalla jne. Siinä oli sitten vähän enemmänkin työnsarkaa, kun piti kuivata koko sisusta vedestä.
Legendaarista on kun pesukoneessa tippuu ikkunat alas.
 
Itse sain skodasta (-18) vahingossa takaluukun auki avaimella. Olin hotellihuoneessa ja auto seisoi pihalla läppä pystyssä tavaraa kyydissä. Saako tuon jostain valikosta pois päältä?
Ohjelmoin tuon OBD:llä pois(Carista), samalla myös lakkaa toimimasta sisältä napista kontin avaus.
Edellisessä autossa oli todellinen ongelma että kontin sai vahingossa auki (Mondeo -19). Siinä jopa oli niin, että laatikon ollessa P sai kontin auki säätimestä vaikka itse autossa sisällä ja ovet lukossa, autopesussa tuli aseteltua avaimet aina kojelaudalle pois taskusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kärryn mukana tuli skodakuskin prismakäyntejä varten kultainen skoda-ostoskärrykolikkoavaimenperä (ultimate keskiluokkasymboli), joka oli ilmeisesti just sopivan mittainen että osuu taskussa helposti samassa renkaassa olevan kaken nappeihin ja käynnistää luukkuketjureaktion. Tai oletan että se oli syypää pari kertaa tapahtuneisiin ennenaikaisiin aukeamisiin, otin pois renkaasta.
 
Itse otin tuon asetuksen pois päältä sen jälkeen, kun auto oli yhden sateisen yön ikkunat auki. Onneksi ei hävinnyt mitään tavaraa autosta, mutta seuraavana päivänä sai kuivailla webastolla ikkunat raollaan. Helposti painaa kireiden housujen taskussakin avaimen nappia pitkään pohjassa.
Käsittääkseni autoissa, joissa sadetunnistin ikkunat menee myös automaagisti kiinni auton havaitessa sateen. Ainakin meitin 2010 superissa on muistaakseni näin.

Edit. Yllä raaka yleistys ilmeisesti. Eli ei edes kaikissa Skodissa toimi noin ja pitää erikseen aktivoida rain closing maxidot valikosta niissä jotka moista tukee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom