Polttoaineenkulutushan 1.0 TSI + DSG kombolla on ihan hyvää, 5,9l/100km (tai tankkauskuitista 6,2l/100km). Kaupunkipainotteista ajoa, jonkin verran isompia teitä ja pätkä 120 km/h motaria. Rajoitusten puitteissa ja ennakoiden - minulla ei ole kiire seisomaan punaisiin liikennevaloihin - mutta tulihan tuosta iloisemmasta moottorista nautittua rampeilla.
Sen sijaan moottorijarrutus ei minua vakuuta. Jos näen liikennevalojen vaihtuvan punaisiksi, löysään kaasun ja annan kierrosten tippua, heitän vapaalle ja lopulta pysähdyn kevyesti jarruun koskien. Sama juttu, jos rampilta tulee lisää autoja jonoon ja vauhti hidastuu välien lyhentyessä, niin se hoidetaan kaasupoljinta nostamalla, ei jarrutuksella.
DSG ja 1.0 TSI eivät toimi näin. Vaggilaisessa kaasupolkimen nosto ei hidasta autoa lainkaan D-moodissa. Jarruttaminen pitää aloittaa heti kun näkee liikenteen hidastuvan tai sitten pitää jarruttaa myöhemmin kovaa. Sport-moodin käyttö parantaa tilannetta, mutta silloinkin moottorijarru jää totuttua heikommaksi kaupunkiliikenteessä.
On toki mainittava, että käytän suhteellisen pieniä vaihteita ajaessani manuaalivaihteista vaparikoneista Focustani (55 kW ja 123 Nm). Kaupunkiajossa silmässä lienee suurimman osan aikaa kakkosvaihde, sillä kolmosvaihde alkaa olla käyttökelpoinen vasta viidenkympin tienoilta ylöspäin ja nelosesta olen todennut, ettei sillä tee kaupungissa yhtään mitään.
Luulisin, että toimintaperiaate löytyy tehtaan korjausohjeista tms. dokumentaatiosta? Vähän tutkimallahan tuo selviäisi joka tapauksessa.