VAG autojen monet ongelmat

Voisi kysyä niinpäin, että kuka ihme seisoo liikennevaloissa kytkin alaspainettuna :oops:?

Ei ihme, että kaksoismassat kalkattaa alta 200tkm ja kytkimen painelaakerit huutaa...
Edellinen auto oli manuaali Honda ja kytkin oli aina pohjassa valoissa. 120 000 - 340 000 km omissa ajoissa ja luultavasti alkuperäisellä kytkimellä loppuun asti...
 
Edellinen auto oli manuaali Honda ja kytkin oli aina pohjassa valoissa. 120 000 - 340 000 km omissa ajoissa ja luultavasti alkuperäisellä kytkimellä loppuun asti...
Hieno homma. Ei se silti vähennä sitä kulumisen suurempaa riskiä - mikä on ihan yleisessä tiedossa oleva asia.
 
moottori herää vasta jarrulta kaasulle siirryttäessä.

Useimmissa mitä itse olen noita ajanut, moottori herää jo kun jarrupoljinta liikuttaa.

Voi tosin olla että Fabia on sen verran hinnat alkaen malli, että tuollaista hifitoiminnallisuutta ei ole.
 
Rellussa toimii s&s järkevästi, valoihin seis -> moottori sammuu -> vaihde 1 ilman kytkintä ja sitten odotellaan kun valot vaihtuu, ei tarvii painaa jarrua ei mitään kun vaihde päällä. Valot kun vaihtuu, niin kytkin pohjaan ja saman tien ylös kun kerta se oikea vaihde on jo päällä.

Vokkarilla koitin joskus samaa, niin se sekosi täysin tuosta ja piti laittaa avaimesta käyntiin kun ei muuten herännyt enää.
 
Rellussa toimii s&s järkevästi, valoihin seis -> moottori sammuu -> vaihde 1 ilman kytkintä ja sitten odotellaan kun valot vaihtuu, ei tarvii painaa jarrua ei mitään kun vaihde päällä. Valot kun vaihtuu, niin kytkin pohjaan ja saman tien ylös kun kerta se oikea vaihde on jo päällä.

Vokkarilla koitin joskus samaa, niin se sekosi täysin tuosta ja piti laittaa avaimesta käyntiin kun ei muuten herännyt enää.

S&S ei toimi järkevästi. Kytken sen pois päältä aina kun muistan.


Lisäksi pois päältä kytkemällä saattaa välttää starttimoottorin vaihdon.

Hydraulinen jakoketjun kiristin saattaa löystyä ja uudelleen starttaus iskeä löystynyttä ketjua, ainakin teoriassa...

Mielipiteitä? :)
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin joissakin volkkareissa start stopin saa pois viimeistään koodaamalla se pois käytöstä. Ei tarvitse joka startissa muistaa kytkeä pois päältä.

Sen verran paljon S&S autoja liikenteessä, että onkohan tuohon ominaisuuteen pystytty liittämään mitään todellista epidemiaa?
 
S&S ei toimi järkevästi. Kytken sen pois päältä aina kun muistan.


Lisäksi pois päältä kytkemällä saattaa välttää starttimoottorin vaihdon.

Hydraulinen jakoketjun kiristin saattaa löystyä ja uudelleen starttaus iskeä löystynyttä ketjua, ainakin teoriassa...

Mielipiteitä? :)
Tässähän ei siis keskusteltu s&s aiheuttamista tekniikka murheista, vaan joka päiväisestä käytettävyydestä.

Mutta asian sivusta, itse olen ajanut satoja tuhansia km eri s&s autoilla ja yhtään startti/jakopää ongelmaa ei ole ollut.

Toki sanomattakin selvää, että en ole myöskään koskaan omistanut yhtään vag-konsernin laitetta.
 
S&S ei toimi järkevästi. Kytken sen pois päältä aina kun muistan.


Lisäksi pois päältä kytkemällä saattaa välttää starttimoottorin vaihdon.

Hydraulinen jakoketjun kiristin saattaa löystyä ja uudelleen starttaus iskeä löystynyttä ketjua, ainakin teoriassa...

Mielipiteitä? :)
Ei toimi perinteisellä starttimoottorilla tuo
 
Ainakin joissakin volkkareissa start stopin saa pois viimeistään koodaamalla se pois käytöstä. Ei tarvitse joka startissa muistaa kytkeä pois päältä

Ei kyllä taida mitään suoraa bittiä olla jolla tuon saisi pois, vaan voidaan tehdä kikkoja jolla se ehkä pysyy pois päältä.

Kuten asettaa akkujännitteen alaraja jonnekin mitä se ei koskaan saavuta.

Joskus asiaa koitin tuolta eri foorumeiden vcds jne ketjuista katsoa ja kaikissa oli about sama lopputulema, että ei ole mitään yksittäistä bittiä jonka voi kääntää vaan tiettyjä kriteereitä joilla se suostuu toimimaan ja niitä muokkaamalla estetetään sen aktivoituminen. Siitä ei sitten ole varmuutta, että vaikuttaako ne muokkaukset johonkin muuhun toimintoon.
 
Mikä on perinteinen starttimoottori?
Sellainen, joka ei tarvitse ecua mukaan siihen varmistamaan YKK:ta. Perinteisessä isketään kovaa ja heti. Sitten taas start stop järjestelmän starteissa homma menee niin et sitä vääntöä ohjaa ecu. Se on asteittainen siinä mielessä. Aika olennaisia eroja.
Voitas jopa sanoa, että "perinteinen" on "tyhmä".
Näin sen olen itse omaksunut aikanaan. Voi korjata jos vedin ihan päin persettä tämän perusajatuksen.
 
Sellainen, joka ei tarvitse ecua mukaan siihen varmistamaan YKK:ta. Perinteisessä isketään kovaa ja heti. Sitten taas start stop järjestelmän starteissa homma menee niin et sitä vääntöä ohjaa ecu. Se on asteittainen siinä mielessä. Aika olennaisia eroja.
Voitas jopa sanoa, että "perinteinen" on "tyhmä".

Mikä tässä on siis pihvi?
 
Eli tarkoitan, miksi tätä kuvailemaasi älystarttia tarvitaan?
Kaikkiin s/ s järjestelmällä varustettuihin autoihin. Se on ohjatumpi ja kestävämpi. Olennaisia eroja. Kuten sanottua.
Sille on syynsä, miksi se käynnistys tapahtuu niin pehmeästi noissa S/S systeemeissä.
 
Ok, se on kestävämpi ja parempi.

Jos jollain olisi linkkiä vertailuun, niin olisi kiva. :)
Mihin vertailuun? Siihenkö, että kuinka se kestää?
Ei kait tuohon mitään kunnollista vertailua ole olemassa. Ei kyllä toisaalta ole startin vaihtoja sen enempää s/s varustetuissa autoissa kuin ns normaaleissa. Johtuu ihan siitä, että se s/s systeemiin valmistettu startin pitää kestää mitä? kymmeniä tuhanisa käynnistyskertoja enemmän?
 
Useimmissa mitä itse olen noita ajanut, moottori herää jo kun jarrupoljinta liikuttaa.

Voi tosin olla että Fabia on sen verran hinnat alkaen malli, että tuollaista hifitoiminnallisuutta ei ole.

Olet (tai olette) oikeassa. Pistin ilmastoinnin pois päältä ja keskityin kuuntelemaan. Kyllä se moottori herää jo jarrua keventäessä, jos keppi on D-asennossa. Olin vain liian hätäinen.

Sieltä infotainmentistäkin löytyi sitten vähän enemmän, kun kaiveli. Ei tullut pieneen mieleenkään, että sitä vasemmanpuolimmaisinta(?) nappulaa infotainmentin alalaidassa pitäisi painaa kahdesti saadakseen pikakuvakkeet esiin, olin vain painanut kerran joka nappia ja katsonut mitä sen takaa tulee esiin. (RTFM!) :rofl:

Vaihteiden yksitellen nykiminenkin alkaa jo luonnistua, kun sitä kokeilin. Mutta jaksaako automaattia ajaa manuaalina, tokkopa, ja laatikko joutuu tekemään "turhan" (kuluma jne.) vaihdon jos käskytän pienemmälle. Sport-mode lienee paras, kaasuvaste on iloisin ja yleensä päällä oleva vaihdekin toimii jo välttävänä moottorijarruna.

Saatan erehtyä, mutta jotenkin minusta tuntuu, että pystyn manuaalilla tekemään sulavamman pienemmälle vaihteelle vaihdon putoaviin kierroksiin (siis välikaasulla) kuin mihin tuo DSG-laatikko pystyy. Ei sekään mitenkään häiritsevästi nykäise, mutta vähän kuitenkin.
 
2500km tullut ajettua kuukausi sitten ostetulla -22 Octavialla. Hyvin pelittää. Edellinen omistaja ajanut 3,5 vuodessa 180tkm mittariin maantieajoa, mikä on dieselille hyväksi. Myöskään huolloissa ei olla menty ihan halvimmilla osilla, kun alla on ihan uudet Michelinin testivoittajarenkaat ja ilahduttavasti edestä ja takaa löytyi kirjaimellisesti uudenveroiset Brembon levyt ja palat. Vauhtipyörän kunto tosin mietityttää jo näillä kilsoilla.
  • Kylmänä käynnistäessä ei kuulu mitään kolkatusta, vaikka itse kuuntelisi pää eturenkaan vieressä, kun toinen painelee kytkintä kuskin paikalla
  • Ajossa ei tunnu yhtään värinää, tärinää tai väljää, vaikka tahallaan vedättäisi dieselin väännöllä alakierroksilla. Olen ajanut parilla VAG dieselillä, joissa vauhtipyörä jo selvästi aiheutti värinää alakierroksilla
  • Sammuttaessa kytkin pohjassa sammuu nätisti, mutta kytkin ylhäällä sammuu kolahdellen
Mitä mieltä? Voiko pelkkä kolahdus sammuttaessa olla ainoa oire kuluneelle vauhtipyörälle? Kytkin ylhäällä sammuttaessa tosin varmaan myös tukikumeihin, vaihteiston rattaisiin ym. tulee rasitusta, mikä voi aiheuttaa ääniä. Ei siinä, ostaessa mietinkin jo, että vauhtipyörän uusiminen on todennäköisesti lähivuosina edessä. Lisäksi ostohinta oli selvästi alle markkinahinnan ja sain tingittyä vielä alennuksen lisäksi uuden jakohihnan, jonka vaihto näihin EA288 EVO -koneisiin vaatii kalliin erikoistyökalun.
 
2500km tullut ajettua kuukausi sitten ostetulla -22 Octavialla. Hyvin pelittää. Edellinen omistaja ajanut 3,5 vuodessa 180tkm mittariin maantieajoa, mikä on dieselille hyväksi. Myöskään huolloissa ei olla menty ihan halvimmilla osilla, kun alla on ihan uudet Michelinin testivoittajarenkaat ja ilahduttavasti edestä ja takaa löytyi kirjaimellisesti uudenveroiset Brembon levyt ja palat. Vauhtipyörän kunto tosin mietityttää jo näillä kilsoilla.
  • Kylmänä käynnistäessä ei kuulu mitään kolkatusta, vaikka itse kuuntelisi pää eturenkaan vieressä, kun toinen painelee kytkintä kuskin paikalla
  • Ajossa ei tunnu yhtään värinää, tärinää tai väljää, vaikka tahallaan vedättäisi dieselin väännöllä alakierroksilla. Olen ajanut parilla VAG dieselillä, joissa vauhtipyörä jo selvästi aiheutti värinää alakierroksilla
  • Sammuttaessa kytkin pohjassa sammuu nätisti, mutta kytkin ylhäällä sammuu kolahdellen
Mitä mieltä? Voiko pelkkä kolahdus sammuttaessa olla ainoa oire kuluneelle vauhtipyörälle? Kytkin ylhäällä sammuttaessa tosin varmaan myös tukikumeihin, vaihteiston rattaisiin ym. tulee rasitusta, mikä voi aiheuttaa ääniä. Ei siinä, ostaessa mietinkin jo, että vauhtipyörän uusiminen on todennäköisesti lähivuosina edessä. Lisäksi ostohinta oli selvästi alle markkinahinnan ja sain tingittyä vielä alennuksen lisäksi uuden jakohihnan, jonka vaihto näihin EA288 EVO -koneisiin vaatii kalliin erikoistyökalun.

Saako kysyä, mitä edelliselle autolle tapahtui? Ja meinasitko päästä pienemmillä korjauksilla tällä kertaa? :D

Edit: Olihan siitä juttua pari sivua takaperin.
 
Saako kysyä, mitä edelliselle autolle tapahtui? Ja meinasitko päästä pienemmillä korjauksilla tällä kertaa? :D
Edellinen auto pelasi alun tuskien jälkeen ihan hyvin kymmenien tuhansien kilometrien ajan. Hain ennen myyntiä tuoreen kahden vuoden leiman ja meni autoliikkeessä yllättäen muutamassa päiväksi kaupaksi. Toiveena olisi päästä pienemmillä korjauksilla. Ainakaan tässä ei tunnu olevan mitään piilevää vikaa toisin kuin edellistä autoa ostaessa. Juuri kotiuduttu 1000 kilometrin reissulta. Voin myöntää, että kuuntelen yhä vainoharhaisena kaikkia ääniä ja olen testannut moneen kertaan kaikkien varusteiden toimivuuden :D

Vannoin kyllä jossain vaiheessa, että ei enää vagginetta. Koeajoinkin varmaan +10 muuta autoa, mutta mikään ei oikein napannut. Uudempi Octavia hyvillä varusteilla taas tuntui hyvältä ja lähti useita tonneja halvemmalla kuin muut vastaavat Nettiautossa. Halpa hinta herätti suorastaan epäilyksiä ja piti myös tarkistaa auton historia edelliseltä omistajalta sen vuoksi. Ei myöskään tarvinnut ostaa rahoituksella, vaan oli varaa tehdä käteiskaupat. OBD11 Pro + tuttu tekniikka myös vähän rauhoittavat.
 
Edellinen auto pelasi alun tuskien jälkeen ihan hyvin kymmenien tuhansien kilometrien ajan. Hain ennen myyntiä tuoreen kahden vuoden leiman ja meni autoliikkeessä yllättäen muutamassa päiväksi kaupaksi. Toiveena olisi päästä pienemmillä korjauksilla. Ainakaan tässä ei tunnu olevan mitään piilevää vikaa toisin kuin edellistä autoa ostaessa. Juuri kotiuduttu 1000 kilometrin reissulta. Voin myöntää, että kuuntelen yhä vainoharhaisena kaikkia ääniä ja olen testannut moneen kertaan kaikkien varusteiden toimivuuden :D

Vannoin kyllä jossain vaiheessa, että ei enää vagginetta. Koeajoinkin varmaan +10 muuta autoa, mutta mikään ei oikein napannut. Uudempi Octavia hyvillä varusteilla taas tuntui hyvältä ja lähti useita tonneja halvemmalla kuin muut vastaavat Nettiautossa. Halpa hinta herätti suorastaan epäilyksiä ja piti myös tarkistaa auton historia edelliseltä omistajalta sen vuoksi. Ei myöskään tarvinnut ostaa rahoituksella, vaan oli varaa tehdä käteiskaupat. OBD11 Pro + tuttu tekniikka myös vähän rauhoittavat.
Octavia hyvällä huoltohistorialla ja tuolla moottorilla on sellanen aika perusvarma työkalu. Ovat vielä "kalliita", kun ei sitä parempaa konetta ole ollut kun vm 2016 eteenpäin?

Nuohan tulee olemaan kovassa suosiossa sitten aikanaan siellä 5000e hintaluokassa, kun etsitään sitä varmaa muutaman tonnin käyttökalua.
Nyt siellä hintahaarukassa olevat octaviat yms omaavat sen EA189 moottorin, jota en suosittele kuin tietyin reunaehdoin.
 
Octavia hyvällä huoltohistorialla ja tuolla moottorilla on sellanen aika perusvarma työkalu. Ovat vielä "kalliita", kun ei sitä parempaa konetta ole ollut kun vm 2016 eteenpäin?

Nuohan tulee olemaan kovassa suosiossa sitten aikanaan siellä 5000e hintaluokassa, kun etsitään sitä varmaa muutaman tonnin käyttökalua.
Nyt siellä hintahaarukassa olevat octaviat yms omaavat sen EA189 moottorin, jota en suosittele kuin tietyin reunaehdoin.
EA288 taisi olla 2013 alkaen ja EA288 EVO puolestaan 2020 alkaen Skodissa. Ihan hyviä nuo alkuperäiset EA288 koneetkin ovat, mutta EVO-sarja on ilmeisesti parannus vähän kaikessa. Moottorin luonne on miellyttävämpi ja kulutus sekä päästöt ovat pienemmät. Moottorin ja saastelaitteiden karstottumisen vähentämiseksi on ilmeisesti tehty töitä ja AdBluen luotettavuutta paranneltu. Omien kokemusten perusteella EVO on myös hiljaisempi eikä suuttimet kalkata edes kylmänä.

Useampi vuosi olisi tarkoitus ajaa tällä. Ensi kuussa ajattelin huollattaa ilmastoinnin ja vaihdattaa manuaalivaihteiston öljyt. Viime viikolla pesin alustan ja pyöränkotelot sisälokareiden alta sekä suihkutin kotelosuojaa joka paikkaan. Vielä maalipinnan myllytys kesän aikana, niin näyttää hyvältä ja toivottavasti pysyy sellaisena. Long life -huoltovälistä aion myös pysyä erossa.
 
EA288 taisi olla 2013 alkaen ja EA288 EVO puolestaan 2020 alkaen Skodissa. Ihan hyviä nuo alkuperäiset EA288 koneetkin ovat, mutta EVO-sarja on ilmeisesti parannus vähän kaikessa. Moottorin luonne on miellyttävämpi ja kulutus sekä päästöt ovat pienemmät. Moottorin ja saastelaitteiden karstottumisen vähentämiseksi on ilmeisesti tehty töitä ja AdBluen luotettavuutta paranneltu. Omien kokemusten perusteella EVO on myös hiljaisempi eikä suuttimet kalkata edes kylmänä.

Useampi vuosi olisi tarkoitus ajaa tällä. Ensi kuussa ajattelin huollattaa ilmastoinnin ja vaihdattaa manuaalivaihteiston öljyt. Viime viikolla pesin alustan ja pyöränkotelot sisälokareiden alta sekä suihkutin kotelosuojaa joka paikkaan. Vielä maalipinnan myllytys kesän aikana, niin näyttää hyvältä ja toivottavasti pysyy sellaisena. Long life -huoltovälistä aion myös pysyä erossa.
Aika ja kilsat sen näyttää, että kuinka hyvä toi 288EVO on. Sitä on päästöjärjestelmän osalta monimutkaistettu. En sitten tiedä, onko sitä myös tehty kestävämmäksi.
Pitäs kaivaa jostain tarkempaa dataa siitä, mitä kaikkea ne on muuttaneet.
 
Joka tapauksessa minusta ei nyt tällä kokemuksella DSG-uskovaista tullut. Jarrupalojakin menisi liukuhihnalta, tosin en vielä kokeillut käskyttää vaihteita ylös ja alas keppiä nykkimällä.

Kuinka pitkään sä sitten jarrupaloilla pääset manuaalilla?


Jostain syystä suomalaiset noista kuitenkin tuntuu tykkäävän, kun autoliikkeet on täynnä käytettyjä DSG-vaihteisia.

Taitaapa olla pikemminkin niin päin että suomessa noiden dsg vaihteistojen osuus on keskimääräistä pienempi.



Lisäksi pois päältä kytkemällä saattaa välttää starttimoottorin vaihdon.
Lähteekö s+s volkkarit tosiaan starttimoottorilla stopista käyntiin?
 
Ja moottori pysäytetään semmoseen kohtaan että se lähtee instant käyntiin.
 
Kuinka pitkään sä sitten jarrupaloilla pääset manuaalilla?

Tämän nykyisen Fordin mukana tulleilla käytetyillä etupaloilla ajelin ~30 tkm ennen kuin sisemmät palat oli loppu. Siitä ei ole tietoa, kauanko edelliset omistajat olivat niillä ajelleet - sinänsä kattavissa huoltomuistiinpanoissa (öljyt, tulpat, ilmansuodattimet, jakopäät jne.) ei ollut mainintoja, että jarruja olisi koskaan tehty. Toisaalta, ei siellä pyyhkijänsulkiakaan oltu mainittu vaihdetun, vaikka en usko auton mukana tulleita alkuperäisiksi.

Nyt on ensimmäinen kestotesti meneillään, tuo oli tilanne viime syksynä noin 25 tkm ajetuilla Brembon paloilla. Kai noilla ~75 tkm luokkaa pääsee yhteensä.

1779039013248.png



Taitaapa olla pikemminkin niin päin että suomessa noiden dsg vaihteistojen osuus on keskimääräistä pienempi.

Totta kai manuaalivaihteisto on täällä suositumpi kuin esim. USA:ssa. (Verkouutisten mukaan Suomenkin ensirekisteröinneistäkuitenkin puolet oli automaatteja jo vuonna 2015 ja vuonna 2020 jo 80%.)

Jos nimenomaan Vaggilaisia halutaan katsoa, niin rajasin Nettiautosta vm. 2015-->, kaikki käyttövoimat paitsi sähkö ja neljä yleisintä VAG-merkkiä (VW, Audi, Skoda, Seat). Manuaaleja 1069 kpl, automaatteja 7307 kpl.
 
Eikö se huhu ole niin että s+s pysäytyksessä tietokone tietää mikä sylinteri on jäänyt sellaiseen asentoon että siellä on paineistettua ilmaa valmiina työtahtiin ja kun sinne heitetään ruiskulla bensaa ja kipinä perään niin saadaan kone käyntiin ilman että starttimoottoria vaivataan. Tiedä sitten tapahtuuko näin oikeasti vaiko onko tämä vain huhua.
 
Eikö se huhu ole niin että s+s pysäytyksessä tietokone tietää mikä sylinteri on jäänyt sellaiseen asentoon että siellä on paineistettua ilmaa valmiina työtahtiin ja kun sinne heitetään ruiskulla bensaa ja kipinä perään niin saadaan kone käyntiin ilman että starttimoottoria vaivataan. Tiedä sitten tapahtuuko näin oikeasti vaiko onko tämä vain huhua.
Kyllä, eli kone pysäytetään sellaiseen kohtaan jotta se saadaan heti käyntiin.

Tuo, että ilman starttia, epäilen, mutta ei ole ensimmäinen kerta kun olen väärässä.
 
Ja moottori pysäytetään semmoseen kohtaan että se lähtee instant käyntiin.
Jostain syystä volkkari itse ei tätä millään tavalla mainostanut ainakaan silloin kun ensimmäiset autot tulivat myyntiin alkaen 2008. Ehkä uudemmissa vuosikerroissa toimintaa on kehitetty mutta joku lähde sille olisi kiva, muukin kuin huhut.

Tässä dokkarissa selitetään sen ensimmäisen markkinoille tulleen version toimintaa enkä huomannut puolikasta sanaakaan siitä, että moottorin käynnistystä autettaisiin millään muulla kuin starttimoottorilla: View document [SSP 426 Start Stop System 2009]
 
Nyt kun olen ajanut ensimmäistä kertaa DSG-vaihteiston, pikkuturbon (85kW 1.0 TSI) ja start-stopin yhdistelmällä, niin ymmärrän, miksi jotkut eivät pidä ko. keksinnöistä.

Start-stop oli ihan toimiva manuaalivaihteiston kanssa. DSG:n kanssa paritettuna siinä tulee häiritsevää viivettä liikkeellelähtöön, kun moottori herää vasta jarrulta kaasulle siirryttäessä.

Lisäksi viiveellä tulevan kaasuvasteen huomaa - onko se sitten enemmän turboviivettä vaiko laatikon miettimistä, en tiedä. Sport-moodissa tuntui vähän paremmalta, mutta siinäkin on se silmänräpäyksen pysähtyneisyys motarilla ohituskaistalle siirtyessä. Tosin sen jälkeen mennäänkin jo sellaista kyytiä, että ei voi valittaa.
DSG-vaihteisto pyrkii pitämään moottorin kierrokset mahdollisimman taloudellisella alueella. Jos sitten tarvitaan tehoja, niin vaihteistolla ei ole valmiina sitä pienempää vaihdetta, jolla saataisiin kierrokset sopiville lukemille, vaan sen hakeminen kestää hetken. Sport-moodissa vaihteistolla on valmiina se pienempi vaihde. Jos ajelee kaupunkiajossa Sport-moodissa, niin kyllä siinä sitten nousee myös kulutus.
 
Eikö se huhu ole niin että s+s pysäytyksessä tietokone tietää mikä sylinteri on jäänyt sellaiseen asentoon että siellä on paineistettua ilmaa valmiina työtahtiin ja kun sinne heitetään ruiskulla bensaa ja kipinä perään niin saadaan kone käyntiin ilman että starttimoottoria vaivataan. Tiedä sitten tapahtuuko näin oikeasti vaiko onko tämä vain huhua.

Redditistä minäkin tämän löysin, sen parempaa lähdettä en aio kaivaa esille – ei ole itselle niin maata kaatava asia.

 
Polttoaineenkulutushan 1.0 TSI + DSG kombolla on ihan hyvää, 5,9l/100km (tai tankkauskuitista 6,2l/100km). Kaupunkipainotteista ajoa, jonkin verran isompia teitä ja pätkä 120 km/h motaria. Rajoitusten puitteissa ja ennakoiden - minulla ei ole kiire seisomaan punaisiin liikennevaloihin - mutta tulihan tuosta iloisemmasta moottorista nautittua rampeilla.

1779053387254.png


Sen sijaan moottorijarrutus ei minua vakuuta. Jos näen liikennevalojen vaihtuvan punaisiksi, löysään kaasun ja annan kierrosten tippua, heitän vapaalle ja lopulta pysähdyn kevyesti jarruun koskien. Sama juttu, jos rampilta tulee lisää autoja jonoon ja vauhti hidastuu välien lyhentyessä, niin se hoidetaan kaasupoljinta nostamalla, ei jarrutuksella.

DSG ja 1.0 TSI eivät toimi näin. Vaggilaisessa kaasupolkimen nosto ei hidasta autoa lainkaan D-moodissa. Jarruttaminen pitää aloittaa heti kun näkee liikenteen hidastuvan tai sitten pitää jarruttaa myöhemmin kovaa. Sport-moodin käyttö parantaa tilannetta, mutta silloinkin moottorijarru jää totuttua heikommaksi kaupunkiliikenteessä.

On toki mainittava, että käytän suhteellisen pieniä vaihteita ajaessani manuaalivaihteista vaparikoneista Focustani (55 kW ja 123 Nm). Kaupunkiajossa silmässä lienee suurimman osan aikaa kakkosvaihde, sillä kolmosvaihde alkaa olla käyttökelpoinen vasta viidenkympin tienoilta ylöspäin ja nelosesta olen todennut, ettei sillä tee kaupungissa yhtään mitään.

Eikö se huhu ole niin että s+s pysäytyksessä tietokone tietää mikä sylinteri on jäänyt sellaiseen asentoon että siellä on paineistettua ilmaa valmiina työtahtiin ja kun sinne heitetään ruiskulla bensaa ja kipinä perään niin saadaan kone käyntiin ilman että starttimoottoria vaivataan. Tiedä sitten tapahtuuko näin oikeasti vaiko onko tämä vain huhua.

Luulisin, että toimintaperiaate löytyy tehtaan korjausohjeista tms. dokumentaatiosta? Vähän tutkimallahan tuo selviäisi joka tapauksessa.
 
Polttoaineenkulutushan 1.0 TSI + DSG kombolla on ihan hyvää, 5,9l/100km (tai tankkauskuitista 6,2l/100km). Kaupunkipainotteista ajoa, jonkin verran isompia teitä ja pätkä 120 km/h motaria. Rajoitusten puitteissa ja ennakoiden - minulla ei ole kiire seisomaan punaisiin liikennevaloihin - mutta tulihan tuosta iloisemmasta moottorista nautittua rampeilla.

1779053387254.png


Sen sijaan moottorijarrutus ei minua vakuuta. Jos näen liikennevalojen vaihtuvan punaisiksi, löysään kaasun ja annan kierrosten tippua, heitän vapaalle ja lopulta pysähdyn kevyesti jarruun koskien. Sama juttu, jos rampilta tulee lisää autoja jonoon ja vauhti hidastuu välien lyhentyessä, niin se hoidetaan kaasupoljinta nostamalla, ei jarrutuksella.

DSG ja 1.0 TSI eivät toimi näin. Vaggilaisessa kaasupolkimen nosto ei hidasta autoa lainkaan D-moodissa. Jarruttaminen pitää aloittaa heti kun näkee liikenteen hidastuvan tai sitten pitää jarruttaa myöhemmin kovaa. Sport-moodin käyttö parantaa tilannetta, mutta silloinkin moottorijarru jää totuttua heikommaksi kaupunkiliikenteessä.

On toki mainittava, että käytän suhteellisen pieniä vaihteita ajaessani manuaalivaihteista vaparikoneista Focustani (55 kW ja 123 Nm). Kaupunkiajossa silmässä lienee suurimman osan aikaa kakkosvaihde, sillä kolmosvaihde alkaa olla käyttökelpoinen vasta viidenkympin tienoilta ylöspäin ja nelosesta olen todennut, ettei sillä tee kaupungissa yhtään mitään.



Luulisin, että toimintaperiaate löytyy tehtaan korjausohjeista tms. dokumentaatiosta? Vähän tutkimallahan tuo selviäisi joka tapauksessa.
Ainakin oma Polo heitti ekomoodissa vapaalle, eli moottorijarrulla ei menty koskaan. Käytännössä ajoin aina sportilla enkä mitään todellista eroa kulutuksessa koskaan huomannut. Varmaan vaikutus lähinnä testeissä saavutettavissa.
 
Millä muulla sitten?

Ainakun tuo mun työauto nykäisee itsensä käyntiin laturilla ja olen kuvitellut että tuo on se normaali.

Starttimoottorissahan ei ole ongelma niinkään sen varsinaisen starttimoottorin kuluminen, vaan hammaskehän, jonka käyttöiän kasvattaminen rakennetta tai toimintaperiaatetta muuttamalla ei ole kovin helppoa.

Nyt on ensimmäinen kestotesti meneillään, tuo oli tilanne viime syksynä noin 25 tkm ajetuilla Brembon paloilla. Kai noilla ~75 tkm luokkaa pääsee yhteensä.

Tuo kyllä tarkoittaa sitä että sun jarrupaloja säästävä ajotapa kuluttaa niitä nopeammin. Mulla on nyt 125tkm jarruissa, ja keväällä katsoin että 150tkm taitaa olla hyvä hetki laajassa huollossa laittaa myös jarrut. Ja tuo mun automaattivaihteinen auto ei juuri moottorijarrutusta näe, muuten kuin tiukemmassa jarrutuksessa, kun vaihteisto hieman ennakoi hidastusta ja lätkii pienempää nopeammin kuin mitä auto oikeasti hidastuu.

Käyttämättömyys niitä jarruja kuluttaa.

Totta kai manuaalivaihteisto on täällä suositumpi kuin esim. USA:ssa. (Verkouutisten mukaan Suomenkin ensirekisteröinneistäkuitenkin puolet oli automaatteja jo vuonna 2015 ja vuonna 2020 jo 80%.)

Jos nimenomaan Vaggilaisia halutaan katsoa, niin rajasin Nettiautosta vm. 2015-->, kaikki käyttövoimat paitsi sähkö ja neljä yleisintä VAG-merkkiä (VW, Audi, Skoda, Seat). Manuaaleja 1069 kpl, automaatteja 7307 kpl.

Siis ihan euroopan sisällä meinastin. Tosin tuo että usassa ei manuaaleja olisi on hieman myytti, on ollut useampiakin autoja joita myydään usassa myös manuaalina, mutta euroopassa ei, esim BMW:llä. Euroopassa siitä että osaa ajaa manuaalilla ei saa rispekti pisteitä, joten ihmiset ei osta niitä jos automaatinkin saa laitettua.


Kyllä, eli kone pysäytetään sellaiseen kohtaan jotta se saadaan heti käyntiin.

Tuo, että ilman starttia, epäilen, mutta ei ole ensimmäinen kerta kun olen väärässä.

En mä ole havainnut tuolaista että se oikeasti jätettäisiin tiettyyn asentoon. Tuo ei myöskään ole kovin helppoa toteuttaa, kun se moottori luonnostaan puristustahtiin pysähtyy, ja mikä tahansa muu asento edeellyttäisi jollain erillisellä voimalla kääntämistä, tai jotain pysäytysjarrua.

Lisäksi se luontainen pysähtymisasento on ihan hyvä, ja lämmin nykymoottori käynnistyy jos annetaan varttikierros vauhtia.
 
Tuo kyllä tarkoittaa sitä että sun jarrupaloja säästävä ajotapa kuluttaa niitä nopeammin. Mulla on nyt 125tkm jarruissa, ja keväällä katsoin että 150tkm taitaa olla hyvä hetki laajassa huollossa laittaa myös jarrut. Ja tuo mun automaattivaihteinen auto ei juuri moottorijarrutusta näe, muuten kuin tiukemmassa jarrutuksessa, kun vaihteisto hieman ennakoi hidastusta ja lätkii pienempää nopeammin kuin mitä auto oikeasti hidastuu.

Käyttämättömyys niitä jarruja kuluttaa.

Jarrupaloja säästävä ajotapa kulutti niitä nopeammin edellisessä autossa, jossa paloja vaihdettiin tyyliin 30 tkm välein (ei kuitteja, lähinnä arvaus muistinperukoilta). :D Lopulta katsastusmieskin huomautti laahaavista jarruista.

Siitä viisastuneena olen alkanut jarrutella tällä Fordilla säännöllisemmin ja tehokkaammin pari kertaa viikossa, siis että esim. risteykseen pysähtyessä jättää sen jarrutuksen viime tippaan niin että saa painaa pedaalia jarrutuksessa syvemmälle eikä vain koskea vähän varpailla. Eikö se riitä? Minusta näyttää toistaiseksi hyvältä, kun 25 tkm jälkeen paloista oli noinkin paljon jäljellä.

Se että joku ajaa paloilla 150 tkm ja toinen puolet siitä ei vielä indikoine ongelmaa? Eri autoissa osien kestoikämitoitus on erilainen ja ajoprofiili vaikuttaa väkisinkin. Joku menee aina isoimmalle väylälle, missä jarruille ei ole käyttöä juuri lainkaan ja joku ajaa saman matkan päätien vierellä kymmenen valoristeyksen ja liikenneympyrän läpi. Sitten jos palat vaihtuu useammin kuin öljyt, niin sitten on ehkä ongelma joko autossa tai ajotavassa tai molemmissa.
 
Polttoaineenkulutushan 1.0 TSI + DSG kombolla on ihan hyvää, 5,9l/100km (tai tankkauskuitista 6,2l/100km). Kaupunkipainotteista ajoa, jonkin verran isompia teitä ja pätkä 120 km/h motaria. Rajoitusten puitteissa ja ennakoiden - minulla ei ole kiire seisomaan punaisiin liikennevaloihin - mutta tulihan tuosta iloisemmasta moottorista nautittua rampeilla.

1779053387254.png


Sen sijaan moottorijarrutus ei minua vakuuta. Jos näen liikennevalojen vaihtuvan punaisiksi, löysään kaasun ja annan kierrosten tippua, heitän vapaalle ja lopulta pysähdyn kevyesti jarruun koskien. Sama juttu, jos rampilta tulee lisää autoja jonoon ja vauhti hidastuu välien lyhentyessä, niin se hoidetaan kaasupoljinta nostamalla, ei jarrutuksella.

DSG ja 1.0 TSI eivät toimi näin. Vaggilaisessa kaasupolkimen nosto ei hidasta autoa lainkaan D-moodissa. Jarruttaminen pitää aloittaa heti kun näkee liikenteen hidastuvan tai sitten pitää jarruttaa myöhemmin kovaa. Sport-moodin käyttö parantaa tilannetta, mutta silloinkin moottorijarru jää totuttua heikommaksi kaupunkiliikenteessä.

On toki mainittava, että käytän suhteellisen pieniä vaihteita ajaessani manuaalivaihteista vaparikoneista Focustani (55 kW ja 123 Nm). Kaupunkiajossa silmässä lienee suurimman osan aikaa kakkosvaihde, sillä kolmosvaihde alkaa olla käyttökelpoinen vasta viidenkympin tienoilta ylöspäin ja nelosesta olen todennut, ettei sillä tee kaupungissa yhtään mitään.



Luulisin, että toimintaperiaate löytyy tehtaan korjausohjeista tms. dokumentaatiosta? Vähän tutkimallahan tuo selviäisi joka tapauksessa.

Ainakin oma Polo heitti ekomoodissa vapaalle, eli moottorijarrulla ei menty koskaan. Käytännössä ajoin aina sportilla enkä mitään todellista eroa kulutuksessa koskaan huomannut. Varmaan vaikutus lähinnä testeissä saavutettavissa.

6 vaihteisen dieseleistä löytyvän dsgn tapauksessa löytyy valikosta toiminto coasting, jolla saa valittua rullaako vapaalla vaiko moottorijarruttaa. sen vapaalle heiton muistaakseni näkee vaihdeindikaattorista, ja vaihde menee takaisin päälle jos vähän koskee jarruun.

Jotta oikeasti jarruttaa saa aika pientä vaihdetta olla silmässä.
 
1.0tsi:n moottorijarrutus on aivan olematonta riippumatta vaihteistosta.

Ihmettelin kun n. 90tkm ajetusta autosta jonka ostin oli jarrut jo ehtoopuolella mutta asia selvisi kun nosti jalan kaasulta ja auto ei hidastunut juuri lainkaan vaan oli pakko mennä pyöräjarruille.

Tuota moottoria on ilmiselvästi optimoitu sisäisten kitkojen osalta ja öljykin on 0w-20 lirua.
 
Ainakun tuo mun työauto nykäisee itsensä käyntiin laturilla ja olen kuvitellut että tuo on se normaali.

Starttimoottorissahan ei ole ongelma niinkään sen varsinaisen starttimoottorin kuluminen, vaan hammaskehän, jonka käyttöiän kasvattaminen rakennetta tai toimintaperiaatetta muuttamalla ei ole kovin helppoa.



Tuo kyllä tarkoittaa sitä että sun jarrupaloja säästävä ajotapa kuluttaa niitä nopeammin. Mulla on nyt 125tkm jarruissa, ja keväällä katsoin että 150tkm taitaa olla hyvä hetki laajassa huollossa laittaa myös jarrut. Ja tuo mun automaattivaihteinen auto ei juuri moottorijarrutusta näe, muuten kuin tiukemmassa jarrutuksessa, kun vaihteisto hieman ennakoi hidastusta ja lätkii pienempää nopeammin kuin mitä auto oikeasti hidastuu.

Käyttämättömyys niitä jarruja kuluttaa.



Siis ihan euroopan sisällä meinastin. Tosin tuo että usassa ei manuaaleja olisi on hieman myytti, on ollut useampiakin autoja joita myydään usassa myös manuaalina, mutta euroopassa ei, esim BMW:llä. Euroopassa siitä että osaa ajaa manuaalilla ei saa rispekti pisteitä, joten ihmiset ei osta niitä jos automaatinkin saa laitettua.




En mä ole havainnut tuolaista että se oikeasti jätettäisiin tiettyyn asentoon. Tuo ei myöskään ole kovin helppoa toteuttaa, kun se moottori luonnostaan puristustahtiin pysähtyy, ja mikä tahansa muu asento edeellyttäisi jollain erillisellä voimalla kääntämistä, tai jotain pysäytysjarrua.

Lisäksi se luontainen pysähtymisasento on ihan hyvä, ja lämmin nykymoottori käynnistyy jos annetaan varttikierros vauhtia.
Mazdan skyactiv moottoreissa kone pysäytetään oikeaan kohtaan laturia kuormittamalla, ainakin teoriassa näin.
 
Mazdan skyactiv moottoreissa kone pysäytetään oikeaan kohtaan laturia kuormittamalla, ainakin teoriassa näin.
Mä oon kuullu tosta skyactivista, aika fiksua jos se oikeesti toimii noin. Mutta miten se laturi saa moottorin pysähtymään just oikeeseen kohtaan, eikö se vaadi aika tarkkaa ohjausta?
 
Mä oon kuullu tosta skyactivista, aika fiksua jos se oikeesti toimii noin. Mutta miten se laturi saa moottorin pysähtymään just oikeeseen kohtaan, eikö se vaadi aika tarkkaa ohjausta?
En sitä korjaamokirjaa sen tarkemmin lukenut silloin, mutta tollanen asia jäi mieleen. Että en tiedä kertooko mazdakaan tarkemmin tosta systeemistään.
 
Noin äkkiseltään ajateltuna tyhjäkäynniltä sammuttaessa viimeinen työtahti pyöräyttää kampiakselia kokolailla saman verran joka kerta, jos kone on lämmin. Toki suihkutuksella ja egr:n avulla varmasti voidaan hienosäätää jonkin verran lopputulosta, tai jopa sammuttamalla aina tietyn sylinterin työtahtiin, mutta sanoisin silti, ettei koneen saaminen johonkin tiettyyn asentoon mikään amerikantemppu ole. Miksei myös laturilla jarruttamalla.
 
Noin äkkiseltään ajateltuna tyhjäkäynniltä sammuttaessa viimeinen työtahti pyöräyttää kampiakselia kokolailla saman verran joka kerta, jos kone on lämmin. Toki suihkutuksella ja egr:n avulla varmasti voidaan hienosäätää jonkin verran lopputulosta, tai jopa sammuttamalla aina tietyn sylinterin työtahtiin, mutta sanoisin silti, ettei koneen saaminen johonkin tiettyyn asentoon mikään amerikantemppu ole. Miksei myös laturilla jarruttamalla.
Toisaalta, mitä sillä absoluuttisen tarkalla asennolla saavutetaan? Tuskin se nyt kuitenkaan pelkällä kipinällä ainakaan luotettavasti käyntiin lähtee.
 
Onko jollain viimeaikaisia kokemuksia mitä marmori ottaa MEB:läisten (tässä tapauksessa Born) koiranluiden vaihdosta? Helpoin olisi vaihdattaa tarkistushuollon jos hintaero ei posketon ole, osien laadulla en jaksa uskoa eroa tarvikkeisiin ainakaan alkuperäisen eduksi olevan kun ei ne alkuperäiset tuntuu kestävän alle 50k.
 
Taas katosi Golfista tehot. Tuntuu ettei turbo ole mukana ollenkaan. Viime talvena teki saman ja silloin puhdistelin MAP-anturit (jotka oli tosi karstaiset) ja ohivirtausventtiilin puhdistin. Auto alkoikin käymään hyvin sen jälkeen, mutta voihan se olla sattumaakin. Oiskohan se sitten se N75 vaihtoa vaille seuraavaksi. Se on tietysti jossain ahtaassa välissä, mutta pitää tutkia saisiko riittävästi tilaa, jos ilmansuodattimen kotelon irroittaisi.

Autona Golf VI 1.4 TSI 2010.
 
Taas katosi Golfista tehot. Tuntuu ettei turbo ole mukana ollenkaan. Viime talvena teki saman ja silloin puhdistelin MAP-anturit (jotka oli tosi karstaiset) ja ohivirtausventtiilin puhdistin. Auto alkoikin käymään hyvin sen jälkeen, mutta voihan se olla sattumaakin. Oiskohan se sitten se N75 vaihtoa vaille seuraavaksi. Se on tietysti jossain ahtaassa välissä, mutta pitää tutkia saisiko riittävästi tilaa, jos ilmansuodattimen kotelon irroittaisi.

Autona Golf VI 1.4 TSI 2010.
Oliko sinulla mikään liitin irti tuon edellä mainitun puhdistusoperaation aikana? Liittimet kannattaa aina puhdistaa sopivalla aineella, varsinkin jos ovat helposti luokse päästävissä. Helpoimpia tehtävissä olevia ”puhdistuksia” varmaankin.

Irrotettaessa ja paikoilleen laitettaessa hapettuneiden tai likaisten liitosten kontaktit saattavat toimia varsin omalaatuisesti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
309 198
Viestejä
5 244 006
Jäsenet
83 450
Uusin jäsen
Olmiz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom