VAG autojen monet ongelmat

Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
Päivitystä tähän tilanteeseen:

Eli ääni on palannut. Melkoinen purkkafiksi oli siis. Kokonaiset pari päivää pysyi jakopää hiljaisena.

Nyt sitten hihnaremppaa kehiin.
 
Mää oon kans päättäny niin ku joku toinenkin täällä mainitsi että sitten ku tuo vaggilaine tulee tiensä päähän niin määki siirryn toyotan asiakkaaksi. Eihän nämä vag konsernilaiset todellakaan ole kovin luotettavia autoja. Pähkinöitä purtavaksi riittää liiankin kanssa
Japanissa tehdyn toyotan ostat niin pääset pienillä ylläpito kustannuksilla. Varsinkin jos takuun tai sen toyotan lisä vakuutuksen alainen.
 
Päivitystä tähän tilanteeseen:

Eli ääni on palannut. Melkoinen purkkafiksi oli siis. Kokonaiset pari päivää pysyi jakopää hiljaisena.

Nyt sitten hihnaremppaa kehiin.

Ei tiada edes hihnaremppa auttaa tohon. Ellei jostain syystä tähdet osu kohdilleen niiden rullien ja hihnojen kanssa.
 
Onko tuo ääni oikeasti niin kova että se haittaa?

Tuohon on ns. kosmeettinen vika kuitenkin.

En usko että sitä saa kovin helpolla pois. Eikös noissa TDI:ssä ole kampiakselin hihnapyörä OVAALI, joten hihnan nopeus vaihtelee, jotta kireys pysyy samana. Siitä se ääni sitten kun hihna potkii pikkurullalle vauhtia sykäyksittäin eikä tasaisesti. Tai vaikkaisin että jos se jollain korjautuu niin ei hihnaa voitelemalla vaan käyttämällä jotain laakeria missä paksummat rasvat tms.
 
Onko tuo ääni oikeasti niin kova että se haittaa?

Tuohon on ns. kosmeettinen vika kuitenkin.

En usko että sitä saa kovin helpolla pois. Eikös noissa TDI:ssä ole kampiakselin hihnapyörä OVAALI, joten hihnan nopeus vaihtelee, jotta kireys pysyy samana. Siitä se ääni sitten.

Itse lähtisin siitä, että jos jostain lähtee sellaista ääntä, joka aiheutuu hinkkaamisesta niin se hinkkaaminen yleensö kuluttaa myös jotain. Se ääni ei vaan kuulu sinne. Jossain vaiheessa jotain irtoaa liikaa jostain ja seurauksena on täystuho.

Kuten olen kirjoittanut, omaan DFSD koneeseen on nyt vaihdettu kaksi kertaa jakohihna ja ääni on edelleen läsnä kylmällä hihnalla/rullalla. Lämmetessään häviää. Osassa tapauksia kuuluu myös lämmettyään. Ne, joilla toi menee takuuseen niin ei muuta kun vaihdattaa sitä hihnaa niin kauan kunnes homma selkiää ja ääni lakkaa. Alkaa marmoritiskin miehetkin selvittää asiaa vähän toisella tarmolla, kun työtunteja hukkuu takuutöihin.

Tästä ei edes merkkiliikkeellä ole hyvää tietoa. Pelkkää mutuilua ja purkkapaikkaa. Vielä.
 
Jos johonkin vikaa löytyy TPI, niin merkkarin on pakko suorittaa korjaus TPI:n mukaan. Tai sitten takuutapauksissa/valmistajan GW-tapauksissa se valmistajan osuus kuluista jää omalle kontolle. Eli ei merkkari oikein voi tehdä muuta kuin TPI:n mukaisen korjauksen, jos vikaan löytyy TPI.

Toki sitten jos TPI ei korjaa vikaa tai kyseiseen vikaan "kentällä" löydettäisiin jokin muu toimiva korjaus, niin siitä raportoidaan maahantuontiin joka sitten aloittaa keskustelut valmistajan kanssa. Ja mitä enemmän näistä vioista valmistaja saa tietoa, niin sitä suuremmalla innolla aloittavat selvitykset ja korjausratkaisuiden parannukset.

Osa vioista sattuu olemaan sellaisia, jotka ilmenevät vain pohjoismaissa tai vain Suomessa, niin ymmärrätte varmaan valmistajan motivaation lähteä kuluttamaan resursseja kärpäsenpaskan kokoiselle markkinalle. Tämä toki kertoo enemmän valmistajasta kuin random merkkiliikkeestä.
 
Eiköhän noiden (moottoreiden ) suunnittelussa ole otettu huomioon että öljyn ominaisuudet muuttuvat vaihtovälin aikana.

Ja ketä kiinnostaa auton kunto joskus +200 000 km ? En minä ainakaan ajattele että mitä mieltä joskus joku uusi omistaja asiasta on. Riittää että valmistajan huoltoohjelmaa on noudatettu.

Eri valmistajien moottoreissa ilmenee elinkaarensa aikana ties minkälaisia tyyppivikoja ja nämä hyvinkin optimistiset longlife-huoltovälit ovat kyllä omiaan aiheuttamaan kaikenlaisia yksilöstä toiseen toistuvia ongelmia. Yksi iso ongelma on suorasuihkumoottoreiden karstaantuminen ja nämä venytetyt öljynvaihtovälit eivät kyllä varsinaisesti auta asiaa. Muutaman vuoden takuuajan puitteissa ongelmia tuskin ilmenee näillä pitkilläkään vaihtoväleillä, mutta pahimmillaan melko tuoreenkin auton kanssa ollaan sitten maahantuojan/myyjän goodwillin varassa, jos näiden suunnittelun kukkasten kanssa joutuu ongelmiin. Toki vaihtoehtona on myös kaivaa omia taskujaan vähän syvemmältä.

Jos auton hankkii uutena ja kilometrejä kertyy vaikkapa 50-70tkm ennen vaihtoa tuliterään, niin nämä asiat eivät varmasti kosketa millään tavalla. Saati jos ajelee työsuhdeautolla tai liisarilla.

Niitä vanhemmilla autoilla ajavia asia sen sijaan saattaa luonnollisesti kiinnostaa enemmän.

Vai skippatteko hyvän auton, johon on tehty öljynvaihdot valmistajan huoto-ohjelman mukaan ? Vai vaaditteko käytetyltä ajokilta, että öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelmaa tiheämmin ?

Jos ostoslistalla olisi esimerkiksi 10 vuotta vanha, kohtuuhintainen auto, niin ei tulisi pieneen mieleenkään sekaantua vuosikymmenen verran longlife-sirkuksen varassa pyörineeseen yksilöön. Suurella todennäköisyydellä kyseessä ei silloin tosin ole "hyvä auto".
 
Niitä vanhemmilla autoilla ajavia asia sen sijaan saattaa luonnollisesti kiinnostaa enemmän.

Jos ostoslistalla olisi esimerkiksi 10 vuotta vanha, kohtuuhintainen auto, niin ei tulisi pieneen mieleenkään sekaantua vuosikymmenen verran longlife-sirkuksen varassa pyörineeseen yksilöön. Suurella todennäköisyydellä kyseessä ei silloin tosin ole "hyvä auto".

Itse ostan autoni aina käytettynä, mutta en silti lähtisi edellyttämään/vaatimaan, että auton alkuperäinen tai edeltävät omistajat olisivat noudattaneet valmistajan suosittelemaa huoltoväliä tiheämpää huoltoväliä. Auton ensiomistaja kuitenkin maksaa siinä autoilussa monesta asiasta, arvonalenema yhtenä merkittävänä tekijänä. Vastineeksi hän toivottavasti saa huolettomuutta ja mahdollisten ongelmien sattuessa hyvää takuupalvelua. Olisi jopa vähän kohtuutonta alkaa edellyttää, että näiden kulujen lisäksi omistaja huollattaisi autoa tiheämmin vain siksi, että joku tuleva myöhempi omistaja voi sitten ostaa auton, joka toivon mukaan on paremmassa kunnossa. Tästä se ensiomistaja ei kuitenkaan todennäköisesti hyödy mitenkään ja se tuskin nostaa auton jälleenmyyntiarvoa, ei ainakaan samassa suhteessa huoltojen kustannusten kanssa.

Ymmärrän kyllä itsekin sen, että nuo LL-huoltovälit ovat toisinaan perseestä, mutta tätä voi yrittää taklata siten, että ostaa käytettynä vain kohtuullisen verran ajettuja autoja tai jos ostaa enemmän ajetun, niin se sitten voi vaatia vähän ylimääräistä jumppaa, että voi saada mielenrauhan. Muutenkin nämä tiheämmät huoltovälit ovat juttu ensisijaisesti niille, jotka M539 restorations tyyliin voi ja osaa itse autoaan huoltaa, jolloin se ylimääräinen huoltokustannus on jotain ihan muuta kuin ulkopuolisessa huollossa autoaan käyttävä. Itse vaihdan autoon öljyt 10 tkm välein, mutta noin voin tehdä, kun kustannus per öljynvaihto on tyyliin 60€ per kerta + oma vaivannäkö.
 
Itse ostan autoni aina käytettynä, mutta en silti lähtisi edellyttämään/vaatimaan, että auton alkuperäinen tai edeltävät omistajat olisivat noudattaneet valmistajan suosittelemaa huoltoväliä tiheämpää huoltoväliä. Auton ensiomistaja kuitenkin maksaa siinä autoilussa monesta asiasta, arvonalenema yhtenä merkittävänä tekijänä. Vastineeksi hän toivottavasti saa huolettomuutta ja mahdollisten ongelmien sattuessa hyvää takuupalvelua. Olisi jopa vähän kohtuutonta alkaa edellyttää, että näiden kulujen lisäksi omistaja huollattaisi autoa tiheämmin vain siksi, että joku tuleva myöhempi omistaja voi sitten ostaa auton, joka toivon mukaan on paremmassa kunnossa. Tästä se ensiomistaja ei kuitenkaan todennäköisesti hyödy mitenkään ja se tuskin nostaa auton jälleenmyyntiarvoa, ei ainakaan samassa suhteessa huoltojen kustannusten kanssa.

Huoltovälit eivät ole (ainakaan takuuajan puitteissa) mitään suosituksia, vaan vaatimuksia takuun säilymiselle ja auton toiminnan varmistamiseksi.

Sen sijaan vaikkapa maahantuojahan voi antaa sitten suosituksen tiheämmälle öljynvaihtovälille vedoten vaikkapa käyttöolosuhteisiin. Ja eittämättä täällä Suomessa olosuhteet ovat moottoriöljynkin kannalta hieman vaativampia kuin vaikkapa jossain Espanjassa.

Mitä tulee sitten ensiostajan tekemisiin, niin en tietenkään edellytä tai vaadi keneltäkään mitään asian tiimoilta. Kukin kohdelkoot autojaan miten parhaaksi näkee tai kiinnostaa. Minullahan on esimerkiksi kakkosautoa tai muuten edullista kulkupeliä etsiessä ihan yhtälailla vapaus määritellä kriteerini.

Ymmärrän kyllä itsekin sen, että nuo LL-huoltovälit ovat toisinaan perseestä, mutta tätä voi yrittää taklata siten, että ostaa käytettynä vain kohtuullisen verran ajettuja autoja tai jos ostaa enemmän ajetun, niin se sitten voi vaatia vähän ylimääräistä jumppaa, että voi saada mielenrauhan. Muutenkin nämä tiheämmät huoltovälit ovat juttu ensisijaisesti niille, jotka M539 restorations tyyliin voi ja osaa itse autoaan huoltaa, jolloin se ylimääräinen huoltokustannus on jotain ihan muuta kuin ulkopuolisessa huollossa autoaan käyttävä. Itse vaihdan autoon öljyt 10 tkm välein, mutta noin voin tehdä, kun kustannus per öljynvaihto on tyyliin 60€ per kerta + oma vaivannäkö.

Pelkkä öljynvaihto nyt ei onneksi ihan mansikoita maksa peruskiesiin, vaikka työn teettäisikin korjaamolla. Marmoritiskillä toki on marmorin hinnat. Ja tosiaan itse tekemällä säästää, jos se on mahdollista.
 
Siis ei oo todellista!! Se bensanhaju matkustamossa kun auto seisoo johtuu siitä polttoainepumpun ja tankin välisestä O rengas tiivisteestä ja sitä on kuulema huonosti saatavilla tuommoseen uudehkoon seattiin ja huollossa pitää miettiä siihen joku kestävä ratkaisu.. Miten voi olla mahdollista että ei saa varaosia? VAG on kyllä fuck konserni. Täyttä paskaa kaikki SEAT, AUDI, SKODA JA VW.
 
Siis ei oo todellista!! Se bensanhaju matkustamossa kun auto seisoo johtuu siitä polttoainepumpun ja tankin välisestä O rengas tiivisteestä ja sitä on kuulema huonosti saatavilla tuommoseen uudehkoon seattiin ja huollossa pitää miettiä siihen joku kestävä ratkaisu.. Miten voi olla mahdollista että ei saa varaosia? VAG on kyllä fuck konserni. Täyttä paskaa kaikki SEAT, AUDI, SKODA JA VW.

Onkohan tuo edes terveellistä, riippuen toki bensan hajun määrästä. Ja voiko syttyä tuleen...

Kyllä ne siellä K-autossa osaa.T6 transportereissa 2.0TDi missä välijäähdytin saattaapi jäätyä talvella ja rikkoa turbon siinä sivussa. Sitten tehdään ilmeisesti suomalainen keksintö ja lisätään jonkinlainen ritilä välijäähdyttimeen ettei osu tuulettimeen kun alkaa tavaraa irtoilla, eikä ihan ongelmaton ratkaisu tämäkään kuulemmma.
 
Tutkin Audi TT:n vakionopeudensäädintä lisää.

- ei vikakoodeja
- auto toimii muuten täysin normaalisti mukaanlukien abs,eps,tcs
- ylämäessä vakionopeudensäädintä ei saa päälle, tippuu heti pois
- alamäessä melko usein se tipahtaa itse pois päältä.

Tulee mieleen joku kallistusanturi vika, mutta miksi se reagoi noin, kun muuten tosiaan kaikki toimii ok.
 
Eri valmistajien moottoreissa ilmenee elinkaarensa aikana ties minkälaisia tyyppivikoja ja nämä hyvinkin optimistiset longlife-huoltovälit ovat kyllä omiaan aiheuttamaan kaikenlaisia yksilöstä toiseen toistuvia ongelmia. Yksi iso ongelma on suorasuihkumoottoreiden karstaantuminen ja nämä venytetyt öljynvaihtovälit eivät kyllä varsinaisesti auta asiaa. Muutaman vuoden takuuajan puitteissa ongelmia tuskin ilmenee näillä pitkilläkään vaihtoväleillä, mutta pahimmillaan melko tuoreenkin auton kanssa ollaan sitten maahantuojan/myyjän goodwillin varassa, jos näiden suunnittelun kukkasten kanssa joutuu ongelmiin. Toki vaihtoehtona on myös kaivaa omia taskujaan vähän syvemmältä.

Jos auton hankkii uutena ja kilometrejä kertyy vaikkapa 50-70tkm ennen vaihtoa tuliterään, niin nämä asiat eivät varmasti kosketa millään tavalla. Saati jos ajelee työsuhdeautolla tai liisarilla.

Niitä vanhemmilla autoilla ajavia asia sen sijaan saattaa luonnollisesti kiinnostaa enemmän.



Jos ostoslistalla olisi esimerkiksi 10 vuotta vanha, kohtuuhintainen auto, niin ei tulisi pieneen mieleenkään sekaantua vuosikymmenen verran longlife-sirkuksen varassa pyörineeseen yksilöön. Suurella todennäköisyydellä kyseessä ei silloin tosin ole "hyvä auto".
Onkohan näistä öljyn vaihtoväleistä oikeasti olemassa mitään faktatietoa, vai onkohan kaikki vain tällaista esson baari tier mutuilua? En nyt siis sano, että olisit väärässä. Mietin vain, että kun nämä jutut tuntuu aina riippuvan ihan siitä, että keneltä kysyy.

Tottakai öljyn vaihto tiheämpään vähentää mahdollisuutta ongelmille, mutta lähinnä mietityttää että kuinkahan suuri merkitys tuolla todellisuudessa on? Varmaan tietenkin riippuu myös vähän ajoprofiilista. Jos kilometreistä suurin osa tulee maantiellä, niin samoilla öljyillä kaiketi pitäisi pärjätä suurempi määrä kilometrejä.
 
Siis ei oo todellista!! Se bensanhaju matkustamossa kun auto seisoo johtuu siitä polttoainepumpun ja tankin välisestä O rengas tiivisteestä ja sitä on kuulema huonosti saatavilla tuommoseen uudehkoon seattiin ja huollossa pitää miettiä siihen joku kestävä ratkaisu.. Miten voi olla mahdollista että ei saa varaosia? VAG on kyllä fuck konserni. Täyttä paskaa kaikki SEAT, AUDI, SKODA JA VW.

Varmaan lupasivat palata asiaan kun keksivät ratkaisun, veikkaan ettei kuulu asiasta mitään ellet itse kysele perään. Ja sittenkin kun kyselet niin juurikaan ei ketään kiinnosta kun rahat on jo saatu.
 
Onkohan näistä öljyn vaihtoväleistä oikeasti olemassa mitään faktatietoa, vai onkohan kaikki vain tällaista esson baari tier mutuilua? En nyt siis sano, että olisit väärässä. Mietin vain, että kun nämä jutut tuntuu aina riippuvan ihan siitä, että keneltä kysyy.

Tottakai öljyn vaihto tiheämpään vähentää mahdollisuutta ongelmille, mutta lähinnä mietityttää että kuinkahan suuri merkitys tuolla todellisuudessa on? Varmaan tietenkin riippuu myös vähän ajoprofiilista. Jos kilometreistä suurin osa tulee maantiellä, niin samoilla öljyillä kaiketi pitäisi pärjätä suurempi määrä kilometrejä.
Kaikki huollot, joiden kanssa olen keskustellut näistä ns long life öljyistä ja 30000 vaihtoväleistä ovat olleet niistä samaa mieltä. Öljy long life, moottori short life. Suomen olosuhteissa, ellei auto ole taksi tai sillä muuten ajeta pitkiä matkoja, 30 000 km vaihtoväli on täyttä myrkkyä. Omassa autossani (ei VAG) en ikipäivänä ajaisi noin pitkään samoilla öljyillä. Toimiva voiteluaine on se mikä pitää koneen puhtaana ja toimintakunnossa. Laskeeko autovalmistajat noin pitkän vaihtovälin sen varaan, että kone syö öljyä, ja sitä kautta tuoreistuu matkan varrella. Nykyaikaiset moottorit ovat kokoonsa nähden tehokaita ja monimutkaisia myllyjä ja koneen sisäiset rasitukset sen mukaiset. Ei sitä arvailla tarvitse, mitä loppuunajettu voiteluaine sellaiselle tekee.
 
Varmaan lupasivat palata asiaan kun keksivät ratkaisun, veikkaan ettei kuulu asiasta mitään ellet itse kysele perään. Ja sittenkin kun kyselet niin juurikaan ei ketään kiinnosta kun rahat on jo saatu.
Lupasivat kyllä soittaa tämän viikon aikana. Mutta tämä on kyllä viimeinen VAG auto jonka ikinä enää ostan. Sama ku ostais ongelmia itelle jos näitä autoja ostaa! Oon jo 2017 vuodesta asti säästäny uuteen autoon ja ne tonnit vien kyllä toyotalle! Välittää varmasti asiakkaistaan myös enemmän. Erittäin hyvä esimerkki että tämmäne kasvottoman suuri konserni voi sikailla asiakkaiden kustannuksella ilman pelkoa rttä näkyy juurikaan menestyksessä. Mulla tullu täysin mitta täytee näitä volkkareita ja sen kaksoisolentoja. Koska volkkarin tekniikkahan näissä kaikissa on. Sama paska eri paketissa!
 
joskus avannu sellasia koneita missä melkoset jankit on venttiilikannen sisäpuolella ollu. menty varmasti pitkillä väleill' ja huonoilla öljyillä. varmasti männänrenkaat alkaa jumia ym sellasissa tapauksissa...
 
joskus avannu sellasia koneita missä melkoset jankit on venttiilikannen sisäpuolella ollu. menty varmasti pitkillä väleill' ja huonoilla öljyillä. varmasti männänrenkaat alkaa jumia ym sellasissa tapauksissa...
Ja eikös tämä moottorin sisäpuolinen likaantuminen ole nimenomaan dieselmoottoreissa esiintyvä ongelma.
 
Lupasivat kyllä soittaa tämän viikon aikana. Mutta tämä on kyllä viimeinen VAG auto jonka ikinä enää ostan. Sama ku ostais ongelmia itelle jos näitä autoja ostaa! Oon jo 2017 vuodesta asti säästäny uuteen autoon ja ne tonnit vien kyllä toyotalle! Välittää varmasti asiakkaistaan myös enemmän. Erittäin hyvä esimerkki että tämmäne kasvottoman suuri konserni voi sikailla asiakkaiden kustannuksella ilman pelkoa rttä näkyy juurikaan menestyksessä. Mulla tullu täysin mitta täytee näitä volkkareita ja sen kaksoisolentoja. Koska volkkarin tekniikkahan näissä kaikissa on. Sama paska eri paketissa!

Oppirahat täytyy maksaa, mutta on hyvä jos opit kerrasta. Jotkut ostelee näitä aina vaan uudestaan ja uudestaan kärsien vioista ja rahan menetyksestä. Pahimmat tapaukset luulevat jopa, että viat kuuluu asiaan ja tämmöistä se on joka merkillä.

VAG:n voi toki ostaa uuteena kun sillä on takuu, tai käytettynä liikkeestä, että sille saa edes jonkinmoisen takuun. Mutta ei ikinä yksityiseltä milloinkaan vaikka huoltokirjassa olisi joka päivä vaihdettu öljyt.
 
Ja eikös tämä moottorin sisäpuolinen likaantuminen ole nimenomaan dieselmoottoreissa esiintyvä ongelma.

Vaikka dieselissä öljyn seassa on paljon nokea, niin yleensä dieselit ovat avattaessa aivan nätillä metallipinnalla, kunhan malttaa öljyn antaa valua. Lienee aina ajettu hyvillä pesevillä synteettisilä öljyillä.

Bensakoneet on sitten usein ruskean likaisia sisältä.
 
Ja eikös tämä moottorin sisäpuolinen likaantuminen ole nimenomaan dieselmoottoreissa esiintyvä ongelma.

bensamoottoreiden... se öljymöhnä on ihan kuin jotain tervaa olisi heitetty koneen sisään pyörimään. Todella vaikeaa puhdistaa.
 
Lupasivat kyllä soittaa tämän viikon aikana. Mutta tämä on kyllä viimeinen VAG auto jonka ikinä enää ostan. Sama ku ostais ongelmia itelle jos näitä autoja ostaa! Oon jo 2017 vuodesta asti säästäny uuteen autoon ja ne tonnit vien kyllä toyotalle! Välittää varmasti asiakkaistaan myös enemmän. Erittäin hyvä esimerkki että tämmäne kasvottoman suuri konserni voi sikailla asiakkaiden kustannuksella ilman pelkoa rttä näkyy juurikaan menestyksessä. Mulla tullu täysin mitta täytee näitä volkkareita ja sen kaksoisolentoja. Koska volkkarin tekniikkahan näissä kaikissa on. Sama paska eri paketissa!

Aina olen ollut että hitto millään Toyotalla en kyllä ajele mut nyt olen alkanut itsekin harkita.
 
bensamoottoreiden... se öljymöhnä on ihan kuin jotain tervaa olisi heitetty koneen sisään pyörimään. Todella vaikeaa puhdistaa.
Itsellä ei ole kokemuksia kuin muutamasta bensakoneesta 80-luvulta kuluvan vuosituhannen alkuun joihin olen venttiilikopan tiivisteen vaihtanut ja näin päässyt tarkastamaan venttiilikoneiston puhtaustason ja noissa tapauksissa pinnoissa on ollut vain ruskehtava värjäytymä eikä mitään paksulti mitattavissa olevaa mönjää/tervaa jne.
Otantani ja kokemukseni on täten sen verran vajavainen etten ala tämän enempää väittelemään aiheesta paremmin tietävien kanssa.
 
Onks kellää tietoa miks omassa mk5 golfis moottorin käynnistyksen jälkeen laturi ei lähde lataa. Lataaminen lähtee vasta kun kerran kierrokset nostaa yli 1800rpm?
 
Onks kellää tietoa miks omassa mk5 golfis moottorin käynnistyksen jälkeen laturi ei lähde lataa. Lataaminen lähtee vasta kun kerran kierrokset nostaa yli 1800rpm?

heräte poikki. laturi itsemagnetoituu lataamaan. voi olla moottorin johtosarjassa johto poikki, tai liitin irti.. tai..
 
Onks kellää tietoa miks omassa mk5 golfis moottorin käynnistyksen jälkeen laturi ei lähde lataa. Lataaminen lähtee vasta kun kerran kierrokset nostaa yli 1800rpm?
Laturista hiilet loppu? Voi varautua siihe et joku kerta matkanteko tyssää tienposkeen ku akku tyhjenee.
 
Mitä tulee tuohon toisten merkkien paremmuuteen ja toisten huonouteen niin rohkenen kyllä epäillä, että se ruoho olisi jotenkin erityisen vihreää aidan toisella puolen. Enemmänkin taitaa olla kyse ruskean eri sävyistä.

Volkkari on tietysti aivopieruineen ja suoranaisten kusetusten osalta ihan omassa kastissaan, mutta onhan nämä vaggilaiset esim. ihan ok ajella maantiellä verrattuna moneen muuhun. Ja yleisyyden vuoksi kuluvaa osaa voi vaihdattaa melkein missä tahansa pikkurahalla.

Kompromisseja siis ja autotkin yksilöitä, osalta tuntuu hajoavan kaikki mahdollinen, osa taas porskuttaa tsi+dsg kombolla vailla kuolemanpelkoa eikä mitään ongelmaa.
 
Aina olen ollut että hitto millään Toyotalla en kyllä ajele mut nyt olen alkanut itsekin harkita.
Itse siirryin monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin ja ai että sitä mielenrauhaa kun ei tarvitse joka aamu jännittää mitkä vikavalot seuravaaksi syttyy.
 
heräte poikki. laturi itsemagnetoituu lataamaan. voi olla moottorin johtosarjassa johto poikki, tai liitin irti.. tai..
Täytyy kattoo yleismittaril et tuleeks heräte.
Laturista hiilet loppu? Voi varautua siihe et joku kerta matkanteko tyssää tienposkeen ku akku tyhjenee.
voipi olla seki mahdollinen syy kun totanoin 305k rullattu ja laturii ei ikin huollettu
 
Itse siirryin monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin ja ai että sitä mielenrauhaa kun ei tarvitse joka aamu jännittää mitkä vikavalot seuravaaksi syttyy.

Ehkä itsellä perspektiivi on vähän toinen, mutta vaikka alla on ollut jo kohta 7 vuotta ja 100tkm ajan VW Passat 1.4 TSI:llä ja DQ200 DSG:llä, niin kyllä tuo aika rento on ollut ajaa. Ainakin jos vertaa omaan aiempaan kalustoon, jossa erilaiset viat ja oireet pelkkinä varaosinakin olivat kertaluokkaa toisen hintaisia (BMW M-sarja, Audi S-sarja jne).

Mielenrauhaa ainakin itsellä tuo se, että kaikki tyyppivikakohteet on läpikäyty jo ennaltaehkäisevästi ja auton huolto perustuu tekniseen elinikään, ei siihen, että odotetaan vikavaloja tai jonkun hajoamista.
 
Aina olen ollut että hitto millään Toyotalla en kyllä ajele mut nyt olen alkanut itsekin harkita.

Vageille on kyllä muitakin luotettavia vaihtoehtoja kuin Tojota. Tosin jos Japsin valitsee niin todennäköiset ongelmat ovat vähempiä ja yleensä helpompia/halvempia korjata.
 
Itse siirryin monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin ja ai että sitä mielenrauhaa kun ei tarvitse joka aamu jännittää mitkä vikavalot seuravaaksi syttyy.

juu kun selviää ensin siitä hemmetin piipityskonsertista kun toybotaan laittaa virrat päälle.
 
no, toyotahan on vähän sellainen tylsän miehen auto, ei vikoja eikä muutakaan jännättävää.
2x 08 vm tiguania on perheessä ja ei noissa nyt hirveesti vikaa ole ollut.
ekassa 190tkm-290tkm matkalla turbon hukkaportti, lämmityslaitteen puhallin ja kaasuläpän asento.
Mikään noista ei keskeyttänyt matkantekoa ja hukkaportti ainut joka vaati korjaamokäyntiä. Puhaltimen vaihdoin itse, samoin laitoin rajoittimen tuonne kaasuläpälle.
Toisessa noiden samojen vikojen lisäksi 180tkm-340tkm vaihdettu takaiskarit ja syylärille menevä putki korjattu ruosteen takia.
Tietty sitten jarrupaloja on vaihdeltu ja polttimoita ja normihuollot. Eikä ole tarvinnut vikavaloa pelätä aamulla kun starttaa.
Sanoisin että ihan normaalia remppaa noilla kilsoilla muillekin automerkeille?
Seuraavaksi autoksi olen kyl toyotaa katsellu, mutta aika paljon enempi pitäisi laitella rahaa että saisi samat varusteet ja suorituskyvyn kuin jossain vag valmisteessa.
Kai se pitää punnita haluaako varmempaa vai säästää rahaa ja sitten joskus ehkä käyttää remppaamiseen?
 
Älä pilaa hyviä skenaarioita faktoilla

Niin olisikin jokin yksittäinen mutta kun joka hemmetin kerta ihan turhaa vikinää, vaimokkeella siis 2022 mallinen hybrid corolla.
Vältän käyttöä.
Ei sovi minulle.
En turhaan avaudu lisää kun täällä näistä VAGgineista pitäisi kitistä.
 
Niin olisikin jokin yksittäinen mutta kun joka hemmetin kerta ihan turhaa vikinää, vaimokkeella siis 2022 mallinen hybrid corolla.
Vältän käyttöä.
Ei sovi minulle.
En turhaan avaudu lisää kun täällä näistä VAGgineista pitäisi kitistä.
Oletko katsonut mitä se piippaa? Siinähän voi olla joku varoituspiippaus ilmoittamassa ongelmasta. Ei ole normaalia tuollainen piippailu.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko katsonut mitä se piippaa? Siinähän voi olla joku varoituspiippaus ilmoittamassa ongelmasta. Ei ole normaalia tuollainen piippailu.
Kyllähän se kaiketi sitten hiljenee kun istun pelkääjän paikalla :-D ehkä se vaan ei pidä minusta.
 
Oletko katsonut mitä se piippaa? Siinähän voi olla joku varoituspiippaus ilmoittamassa ongelmasta. Ei ole normaalia tuollainen piippailu.
Kun ei kiinnosta, muu kuin foorumilla keksiä tekosyitä.

Ymmärrän että ihmiset haluaa autoilta eri asioita, mutta mikään auto ei tarjoa kaikkea, aina on joku kompromissi.

Fakta on se että jos haluaa huolettomia kilometrejä 100-200tkm väliin käytetyllä autolla, niin vag se ei ole.
 
Kun ei kiinnosta, muu kuin foorumilla keksiä tekosyitä.

Ymmärrän että ihmiset haluaa autoilta eri asioita, mutta mikään auto ei tarjoa kaikkea, aina on joku kompromissi.

Fakta on se että jos haluaa huolettomia kilometrejä 100-200tkm väliin käytetyllä autolla, niin vag se ei ole.
Nyt tuli vähän höpöhöpöäkin, ihmiset kovasti kirjoittaa faktoista vaikka kyse on omista mielikuvista. Väittäisin että aiemmin tuo 100-200tkm pitikin paikkansa, nykyisin eri juttu.
 
Fakta on se että jos haluaa huolettomia kilometrejä 100-200tkm väliin käytetyllä autolla, niin vag se ei ole.
Fakta on että minkä tahansa merkkisen auton ostat niin varma ei voi olla että saa huolettomia kilometrejä. VAG vehkeillä tai toyotalla se on mahdollista mutta ei mitenkään varmaa.
 
Laturista hiilet loppu? Voi varautua siihe et joku kerta matkanteko tyssää tienposkeen ku akku tyhjenee.
Ehkä toi laturi anyway kannattaa vaihtaa, koska ei ikin huollettu. Pystyyköhän tähän autoo vaihtamaan joku tehokkaampi laturi esim 200A, kun tuo autohifi vaatis vähä lisää virtaa niin sen vaihtais vähän parempaan samalla?
 
Ehkä toi laturi anyway kannattaa vaihtaa, koska ei ikin huollettu. Pystyyköhän tähän autoo vaihtamaan joku tehokkaampi laturi esim 200A, kun tuo autohifi vaatis vähä lisää virtaa niin sen vaihtais vähän parempaan samalla?

Ihan ekana pitäisi tietää, mikä kone ja moottorikoodi.
 
Tutkin Audi TT:n vakionopeudensäädintä lisää.

- ei vikakoodeja
- auto toimii muuten täysin normaalisti mukaanlukien abs,eps,tcs
- ylämäessä vakionopeudensäädintä ei saa päälle, tippuu heti pois
- alamäessä melko usein se tipahtaa itse pois päältä.

Tulee mieleen joku kallistusanturi vika, mutta miksi se reagoi noin, kun muuten tosiaan kaikki toimii ok.
Vakkarin kytkee normaalisti pois sen nappi/viiksi, jarrupolkimen mikrokytkin, kytkimen mikrokytkin (mikäli manuaalivaihteinen auto) sekä havaittu sutiminen/luisto. Ethän lepuuta jalkaa jarrulla/kytkimellä? Voit myös seurata välähtääkö jarruvalot kun vakkari tippuu pois, mikä indikoisi jarruvalokytkimen vikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 448
Viestejä
4 609 886
Jäsenet
75 856
Uusin jäsen
Shapez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom