VAG autojen monet ongelmat

Auto kävi merkkarilla katsottavana ja siihen tehtiin TPI 2044201/23 mukainen jakohihnan voitelu. Kuulostaa omaan korvaan ihan tosi dorkalta, mutta toimenpide tepsi. Ääni hävisi tyystin. Ei kuulu enää sen koommin kylmästä kuin lämpimästäkään moottorista.

Kyselin tiskillä lisätietoja tuosta toimenpiteestä niin sanoivat, että ääni oli peräisin hihnan ja jonkin kiristinrullan kontaktista. Voitelu tehtiin hihnan selkäpuolelle, jollain tarkoitukseen suunnitellulla voiteluaineella. OEM-hihnan materiaali ilmeisesti on sellainen, että se ei ole jotenkin yhteensopiva tuon rullan kanssa. Olivat voitelun yhteydessä tarkastaneet hihnan kunnon ja kiereyden ja todenneet niiden olevan kaikin puolin OK. Eli heidän mielestään ei olisi tarvetta miettiä hihnanremontin aikaistamista. Huolto-ohjelman mukaan se on näille 2.0 TDI -koneille 210 tkm tai 6 vuotta.

Tutkailin asiaa vielä googlen avulla ja löytyi muutama foorumipostaus ja oheinen video. Niissä puhutaan, että Skoda/VW käyttää erilaisia kiristinrulla-hihnavalmistajakombinaatioita. Jotkut ilmeisesti toimii paremmin yhteen ja toiset huonommin.



Mielenkiintoinen homma kaikin puolin ja lukeutuu kai niihin kuuluisiin "vain VAG-juttuihin".

Kiitos vastauksesta. Olipahan tuokin vähän puskista. Ei olisi ihan heti uskonut.
Tuliko tuolle hintaa miten paljon? Ja onko tuossa sitten millanen aikajänne, että mahdollisesti alkaa ääntämään uudelleen?

Ihme hommia kyllä. Se vaan jää mietityttämään, että eikös tollanen ääni yleensä kieli siitä, että ne ei siellä ole "linjassaan", josta seuraa se, että tuo ääni on oire jostain ongelmasta. Tuolla voitelulla varmasti saadaan se oire häviämään, mutta onko tossa mitään riskiä sitten tulevaisuutta ajatellen, kun itse ongelmaa ei ole korjattu?

Missä kaupungissa laitatit tuon kuntoon?
 
Kiitos vastauksesta. Olipahan tuokin vähän puskista. Ei olisi ihan heti uskonut.
Tuliko tuolle hintaa miten paljon? Ja onko tuossa sitten millanen aikajänne, että mahdollisesti alkaa ääntämään uudelleen?

Ihme hommia kyllä. Se vaan jää mietityttämään, että eikös tollanen ääni yleensä kieli siitä, että ne ei siellä ole "linjassaan", josta seuraa se, että tuo ääni on oire jostain ongelmasta. Tuolla voitelulla varmasti saadaan se oire häviämään, mutta onko tossa mitään riskiä sitten tulevaisuutta ajatellen, kun itse ongelmaa ei ole korjattu?

Missä kaupungissa laitatit tuon kuntoon?
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.
 
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.

Noniin. Itse kuulin asiasta toisen korjaamon kautta, joka kertoi, että tietyissä skodan malleissa olisi suuri mahdollisuus väärällä tavalla kiristämiseen. Tiedä sitten näitä. Täytyypä ottaa omaan paikalliseen liikkeeseen yhteyttä tuon osalta, että onko heillä sama tieto asiasta. Tuo vaan kuullostaa niin absurdilta koska jos kyseessä olisi materiaalien välinen ongelma, niin varmasti se ongelma olisi universaalimpi, kuin pelkästään VAG konsernia koskeva. Itse rullat ja hihnat - niillä ei ole mitään tekemistä volkswagenin kanssa. Käsittääkseni merkkarit käyttää gatesin sarjoja.
 
Hintaa tuli itselle 0,00 e, enkä tiedä kuka tuon kustansi. Voi olla, että merkkari teki hyvästä tahdostaan, koska eilen vaihdettiin turhaan moniurahihna 146 euron hintaan, kun väittivät kivenkovaa äänen tulevan siitä. Turussa siis tehtiin tämä toimenpide.

Olen samaa mieltä tuosta, että kaikenlaiset ylimääräiset äänet jakopäästä eivät ole hyvä juttu. Ja lähtökohtaisesti korjaus pitäisi tehdä muuten kuin tuollaisella purkkaviritykseltä vaikuttavalla menetelmällä. Mutta toisaalta, jos konsernista sanotaan, että tuo on riittävä korjaus ongelmaan, niin kai se on sitten uskominen. Epäilen silti vahvasti tuon "korjauksen" pitkän aikavälin kestävyyttä. Ilmaisin merkkarillekin epäuskoisuuteni tuohon liittyen, mutta vakuuttelivat vain, että kunnossa on ja kovaa ajoa vaan.

Aika näyttää miten kauan ääni pysyy poissa. Voi olla, että teetän hihnarempan ihan vain varmuuden vuoksi, jos ääni palaa. Pitää vaan selvittää sitä varten optimaalisin hihnasarjavalmistaja, jotta ongelma ei uusiudu. Ymmärtääkseni merkkarin osilla voi uusiutua.

Minun tapauksessani kiristinrulla-hihnakombinaatio oli sellainen, että korjaukseksi riitti hihnan voitelu. Aiemmin linkkaamastani videosta käy kuitenkin ilmi, että joissain tapauksissa hihnan vaihto on tarpeen. Ehkä siis joissain tapauksissa äänen lähde on eri ja luonteeltaan sellainen, että se vaurioittaa hihnaa. Tämä kuitenkin puhtaasti omaa spekulaatiotani.

Itse monesti tullut diagnosoitua jumivia kiristinrullia ihan sillä että on suihkinut vettä hihnalle. Sillä hiljenee, kunnes kuivuu.
Öljy toki ei häviä niin äkkiä... Vikaa ei korjaa, mutta ehkä pitkittää kunnes on takuu loppu...
 
Oli mennyt flektin moottorista yksi vaihe kolmesta oikosulkuun, ei antanut käynnistää emännän yrittäessä lähteä työpaikalta. Vaihto töineen maksoi karvan alle viis saturaista, itse vaihtamalla ois säästänyt hiukan yli kaksi eli ei mitään äärettömän kallista ollut työ tällä kertaa. Sikäli tähän tilanteeseen hyvä kun sai ilmaisen hinauksen korjaamolle (Autoliiton jäsenyys maksoi tältä vuodelta itsensä takaisin), enkä ois saanut autoa siirrettyä kotipihaan kun emäntä ei uskaltaisi kuitenkaan olla hinattavassa autossa ja muita ei ole lähettyvillä käytettävissä.
 
Oli mennyt flektin moottorista yksi vaihe kolmesta oikosulkuun, ei antanut käynnistää emännän yrittäessä lähteä työpaikalta. Vaihto töineen maksoi karvan alle viis saturaista, itse vaihtamalla ois säästänyt hiukan yli kaksi eli ei mitään äärettömän kallista ollut työ tällä kertaa. Sikäli tähän tilanteeseen hyvä kun sai ilmaisen hinauksen korjaamolle (Autoliiton jäsenyys maksoi tältä vuodelta itsensä takaisin), enkä ois saanut autoa siirrettyä kotipihaan kun emäntä ei uskaltaisi kuitenkaan olla hinattavassa autossa ja muita ei ole lähettyvillä käytettävissä.
Eikös se hinaus olis menny vakuutuksen piikkiin myös?
 
Noniin. Itse kuulin asiasta toisen korjaamon kautta, joka kertoi, että tietyissä skodan malleissa olisi suuri mahdollisuus väärällä tavalla kiristämiseen. Tiedä sitten näitä. Täytyypä ottaa omaan paikalliseen liikkeeseen yhteyttä tuon osalta, että onko heillä sama tieto asiasta. Tuo vaan kuullostaa niin absurdilta koska jos kyseessä olisi materiaalien välinen ongelma, niin varmasti se ongelma olisi universaalimpi, kuin pelkästään VAG konsernia koskeva. Itse rullat ja hihnat - niillä ei ole mitään tekemistä volkswagenin kanssa. Käsittääkseni merkkarit käyttää gatesin sarjoja.
Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
 
Hihnan selkäpuoli lienee liian liukas ja koneen käydessä pienillä kierroksilla nokka-akselin vaihtelevasta pyörimisestä johtuen kiristysrulla välillä luistaa. Hihnaan laitetaan kitkaa lisäävää ainetta niin luisto loppuu.
 
Hyvää keskustelua. Kestävyyteen en osaa ottaa kantaa. Kävin tänään merkkiliikkeessä asiaa kysymässä ja tuttu juttu heille on. Minulla on vaan sellanen ongelma, että omaani ei tehty jakohihnan vaihtoa merkkarilla. Sieltä toisesta firmasta täytyy kysyä, että tekeekö ne tuon ns virallisen "korjaustoimenpiteen". Merkkiliike kertoi, että riippuu siitä juurikin, mikä yhdistelmä osia siellä on.
 
Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
Ei se koskekkaan, mutta se tieto heillä oli vain skodan osalta.

Samalla voidaan miettiä, että onko tuo kiristimen asento ja malli sellainen juuri, että vag konsernin vehkeissä vain ääntää? Miskei äännä muilla merkeillä? Kummallista.
 
Audi vaihtui toyotaan helvetin kalliiden 7 vuoden ja 70tkm jälkeen, audilla ajaminen oli pelko perseessä ajamista vuodesta toiseen, helvetin stressaava auto niin kuin kaikki vaggilaiset, autolla tuli ajettua ennen pitkään käytännössä kokoajan radio kiinni konetta kuulostellen. :poop: Ketjunkiristimen pettäminen oli viimeinen naula arkkuun ja päätin että oli muuten viimeinen saksalainen käyttöauton virkaa hoitamaan, kiitos ja terve!
 
Audi vaihtui toyotaan helvetin kalliiden 7 vuoden ja 70tkm jälkeen, audilla ajaminen oli pelko perseessä ajamista vuodesta toiseen, helvetin stressaava auto niin kuin kaikki vaggilaiset, autolla tuli ajettua ennen pitkään käytännössä kokoajan radio kiinni konetta kuulostellen. :poop: Ketjunkiristimen pettäminen oli viimeinen naula arkkuun ja päätin että oli muuten viimeinen saksalainen käyttöauton virkaa hoitamaan, kiitos ja terve!

Nautinnollisia kilometrejä!
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
Kysytkö tätä tosissaan?
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
Miten niin paha todentaa? Auto huoltoon ja korjaajat nuuhkivat autoa seuraavana aamuna.
 
Miten niin paha todentaa? Auto huoltoon ja korjaajat nuuhkivat autoa seuraavana aamuna.
No joo mää oon tässä muutamia viikkoja oottanu häviäiskö se katku ja siivonnukki auton ym joka joka aamu sama homma niin ei sai auta ku maanantaina mennä valittamaan. Mua kyllä vituttaa tämä ku nuo autohuollot on muutenkin arvokkaita ja sitte siellä tehään tämmösiä virheitä!! Huollosta kiitokseks saa haistella bensan käryä.
 
Jostainhan se tihkuu. Sitten kun ajaa vähän matkaa niin käryt tuulettuu. Onhan se vähän vaarallistakin jos bensaa vuotaa.
 
Jostainhan se tihkuu. Sitten kun ajaa vähän matkaa niin käryt tuulettuu. Onhan se vähän vaarallistakin jos bensaa vuotaa.
Nämä huollot ois vaa syytä tehä kerralla kunnolla ku ei siellä oo tällasten virheiden takia aikaa juosta joka viikko ku ne tunnit virka aikana ku ne on auki, oon töissä.
 
No joo mää oon tässä muutamia viikkoja oottanu häviäiskö se katku ja siivonnukki auton ym joka joka aamu sama homma niin ei sai auta ku maanantaina mennä valittamaan. Mua kyllä vituttaa tämä ku nuo autohuollot on muutenkin arvokkaita ja sitte siellä tehään tämmösiä virheitä!! Huollosta kiitokseks saa haistella bensan käryä.
Ja sitten mietit että tekisitkö reklamaation vai et!? :facepalm:

Mä olisin tehnyt seuraavana päivänä reklamaation.
 
Onko kenelläkään ollu tämmöstä ongelmaa? Vaihettin huollossa uus bensapumppu ja sen jälkee sisätilat alkanu yön yli seisottamisen jälkeen haiseen bensalle. Heti ku moottorin käynnistää nii alle minuutti ja haju on kadonnut ja ajossa ei haise koskaan.
Onko ne nyt "yllätys yllätys" tehny jotakin huolimattomasti huollossa? Itelle tulee mieleen se o-rengas että onko se huonosti asennettu. Menisittekö tekemään reklamaatiota? Paha vaan ku voi todentaa vasta tuntien seisottamisen jälkeen.
Tee vaan. Voisiko olla bensaa läikkynyt johonkin verhoilulle? Tai sitten tosiaan jotain muuta?
 
Ja sitten mietit että tekisitkö reklamaation vai et!? :facepalm:

Mä olisin tehnyt seuraavana päivänä reklamaation.
No kun ajattelin että se vaan haisee sen takia että sitä olisi läikkynyt verhoilulle tms niin kun joku täällä mainitsikin, niin puhdistin penkit verhoilunpuhdistusaineella ja siivosin muutenkin perusteellisesti sisätilat ja tuuletin auton kaikki ovet auki ja ajattelin että se haisee koska polttoainepumpun vaihdossa on ollu avonainen yhteys bensatankkiin koska tankinsisäisiähän ne normaaliautoissa on. Mutta kyllä nyt 4 viikkoa on riittävän pitkä aika odottaa. Maanantaina meen kyllä vihasena valittaan tästä asiasta. Tuntuu mulla huonoa tuuria näiden autohuoltojen kanssa. Ei ole ensimmäinen kerta ku on pitäny reklamaatiota tehdä huollon jälkee
 
Ja sitte saa tietenkin viikon jonotusajan oottaa ennen ku niillä on aikaa selvittää mokansa. Onko autojen huoltaminen oikeesti niin rakettitiedettä että vaikka huollattaa hyväksi havaituissa luottopaikoissa autonsa niin saattaa joutua reklamaatiota tekemään. Monissa eri yrityksissä samanlaisia havaintoja. Merkkihuollot pahimmasta päästä. Rahat kelpaa, vaihdetaa turhaan osia ja vika ei korjaannu. Levittelee käsiään ettäei se ollutkaan siinä se vika ja sillee
 
Ja sitte saa tietenkin viikon jonotusajan oottaa ennen ku niillä on aikaa selvittää mokansa. Onko autojen huoltaminen oikeesti niin rakettitiedettä että vaikka huollattaa hyväksi havaituissa luottopaikoissa autonsa niin saattaa joutua reklamaatiota tekemään. Monissa eri yrityksissä samanlaisia havaintoja. Merkkihuollot pahimmasta päästä. Rahat kelpaa, vaihdetaa turhaan osia ja vika ei korjaannu. Levittelee käsiään ettäei se ollutkaan siinä se vika ja sillee

se on toi kiire. ei ehditä keskittymään siihen mitä ollaan tekemäss.. ennemmin vaan vaihdetaan osia, toivotaan että korjautuu, ja koeajetaan 5 minuutissa. Kun seuraava homma jo puskee päälle.
 
Pystyykö takaluukun lukkoa korjaamaan uudemmissa vageissa, vai suosiolla vaihto? Ei siis tunnista onko lukko auki vai kiinni.
 
Pystyykö takaluukun lukkoa korjaamaan uudemmissa vageissa, vai suosiolla vaihto? Ei siis tunnista onko lukko auki vai kiinni.
Noissa uudemmissa taitaa olla jo tunnistimet niin äkkiseltää kuulostas että se tunnistin on vaa rikki eikä tunnista onko lukko kiinni vai auki. Lukko saattaa toimia normaalisti. Kai sen lukitusasennon tunnistimen pitäs pystyä vaihtamaan?
 
Pystyykö takaluukun lukkoa korjaamaan uudemmissa vageissa, vai suosiolla vaihto? Ei siis tunnista onko lukko auki vai kiinni.

Jos se on semmone ku kuvittelen ni ei voi järkevästi korjata koska mikrokytkimet on sen lukon sisällä. Rupee just prakaa sillei että ei tunnista lukitusta, tai kuvittelee olevan väärin, tai pärisee ihmeellisesti. Melkonen työmaa purkaa se niin että pysyy vielä ehjänä, ja löydät jostain oikeanlaiset mikrokytkimet... Ja se uus koko lukko täydellisenä tarviikkena about 50€. riippuen mallista.. Eli uutta lukkoa vaan.
 
Mää oon kans päättäny niin ku joku toinenkin täällä mainitsi että sitten ku tuo vaggilaine tulee tiensä päähän niin määki siirryn toyotan asiakkaaksi. Eihän nämä vag konsernilaiset todellakaan ole kovin luotettavia autoja. Pähkinöitä purtavaksi riittää liiankin kanssa
 
Jos se on semmone ku kuvittelen ni ei voi järkevästi korjata koska mikrokytkimet on sen lukon sisällä. Rupee just prakaa sillei että ei tunnista lukitusta, tai kuvittelee olevan väärin, tai pärisee ihmeellisesti. Melkonen työmaa purkaa se niin että pysyy vielä ehjänä, ja löydät jostain oikeanlaiset mikrokytkimet... Ja se uus koko lukko täydellisenä tarviikkena about 50€. riippuen mallista.. Eli uutta lukkoa vaan.
Lukko toimii normaalisti, mutta auto kuvittelee lukon olevan kiinni.
 
Miksi tuo väärällä tavalla kiristäminen koskisi vain Skodan malleja? Eikö kuitenkin samaa, samalta tehtaalta tulevaa moottoria käytetä konsernin eri merkkien autoissa?

Mielestäni tuo materiaalien välinen ongelma tai hihnan/kiristysrullan jonkin asteinen suunnitteluvirhe kuulostaa ihan uskottavalta. Kuten TPI:stä käy ilmi, on 2.0 TDI moteissa erilaisia hihnan ja kiristinrullien kombinaatioita. Kiristinrullat ovat joko Litens tai Gates ja hihna puolestaan voi olla Gates, Dayco tai Conti. Ilmeisesti Litensin kiristinrulla on parempi ja tuota ääntämistä esiintyy enemmän Gatesin rullan kanssa. Ehkä siis Gatesin 2.0 TDI -motin kiristinrulla on huonosti suunniteltu ja/tai vikaherkkä? Ja ääni tulee mistä lie, mutta konsernin "viisaat" ovat päättäneet, että se ei ole jakopään kestävyyden kannalta vaarallinen.

Kuten sanoin jo aiemmin, en itsekään tuota korjausmenetelmää täysin osta. Mutta jos tuo on konsernin mielestä hyvä korjaustapa niin ei kai se sitten auta kuin uskoa. Taidan silti kuitenkin teettää jakopäärempan jos ääni palaa.
Päivitystä tähän tilanteeseen:

Eli ääni on palannut. Melkoinen purkkafiksi oli siis. Kokonaiset pari päivää pysyi jakopää hiljaisena.

Nyt sitten hihnaremppaa kehiin.
 
Mää oon kans päättäny niin ku joku toinenkin täällä mainitsi että sitten ku tuo vaggilaine tulee tiensä päähän niin määki siirryn toyotan asiakkaaksi. Eihän nämä vag konsernilaiset todellakaan ole kovin luotettavia autoja. Pähkinöitä purtavaksi riittää liiankin kanssa
Japanissa tehdyn toyotan ostat niin pääset pienillä ylläpito kustannuksilla. Varsinkin jos takuun tai sen toyotan lisä vakuutuksen alainen.
 
Päivitystä tähän tilanteeseen:

Eli ääni on palannut. Melkoinen purkkafiksi oli siis. Kokonaiset pari päivää pysyi jakopää hiljaisena.

Nyt sitten hihnaremppaa kehiin.

Ei tiada edes hihnaremppa auttaa tohon. Ellei jostain syystä tähdet osu kohdilleen niiden rullien ja hihnojen kanssa.
 
Onko tuo ääni oikeasti niin kova että se haittaa?

Tuohon on ns. kosmeettinen vika kuitenkin.

En usko että sitä saa kovin helpolla pois. Eikös noissa TDI:ssä ole kampiakselin hihnapyörä OVAALI, joten hihnan nopeus vaihtelee, jotta kireys pysyy samana. Siitä se ääni sitten kun hihna potkii pikkurullalle vauhtia sykäyksittäin eikä tasaisesti. Tai vaikkaisin että jos se jollain korjautuu niin ei hihnaa voitelemalla vaan käyttämällä jotain laakeria missä paksummat rasvat tms.
 
Onko tuo ääni oikeasti niin kova että se haittaa?

Tuohon on ns. kosmeettinen vika kuitenkin.

En usko että sitä saa kovin helpolla pois. Eikös noissa TDI:ssä ole kampiakselin hihnapyörä OVAALI, joten hihnan nopeus vaihtelee, jotta kireys pysyy samana. Siitä se ääni sitten.

Itse lähtisin siitä, että jos jostain lähtee sellaista ääntä, joka aiheutuu hinkkaamisesta niin se hinkkaaminen yleensö kuluttaa myös jotain. Se ääni ei vaan kuulu sinne. Jossain vaiheessa jotain irtoaa liikaa jostain ja seurauksena on täystuho.

Kuten olen kirjoittanut, omaan DFSD koneeseen on nyt vaihdettu kaksi kertaa jakohihna ja ääni on edelleen läsnä kylmällä hihnalla/rullalla. Lämmetessään häviää. Osassa tapauksia kuuluu myös lämmettyään. Ne, joilla toi menee takuuseen niin ei muuta kun vaihdattaa sitä hihnaa niin kauan kunnes homma selkiää ja ääni lakkaa. Alkaa marmoritiskin miehetkin selvittää asiaa vähän toisella tarmolla, kun työtunteja hukkuu takuutöihin.

Tästä ei edes merkkiliikkeellä ole hyvää tietoa. Pelkkää mutuilua ja purkkapaikkaa. Vielä.
 
Jos johonkin vikaa löytyy TPI, niin merkkarin on pakko suorittaa korjaus TPI:n mukaan. Tai sitten takuutapauksissa/valmistajan GW-tapauksissa se valmistajan osuus kuluista jää omalle kontolle. Eli ei merkkari oikein voi tehdä muuta kuin TPI:n mukaisen korjauksen, jos vikaan löytyy TPI.

Toki sitten jos TPI ei korjaa vikaa tai kyseiseen vikaan "kentällä" löydettäisiin jokin muu toimiva korjaus, niin siitä raportoidaan maahantuontiin joka sitten aloittaa keskustelut valmistajan kanssa. Ja mitä enemmän näistä vioista valmistaja saa tietoa, niin sitä suuremmalla innolla aloittavat selvitykset ja korjausratkaisuiden parannukset.

Osa vioista sattuu olemaan sellaisia, jotka ilmenevät vain pohjoismaissa tai vain Suomessa, niin ymmärrätte varmaan valmistajan motivaation lähteä kuluttamaan resursseja kärpäsenpaskan kokoiselle markkinalle. Tämä toki kertoo enemmän valmistajasta kuin random merkkiliikkeestä.
 
Eiköhän noiden (moottoreiden ) suunnittelussa ole otettu huomioon että öljyn ominaisuudet muuttuvat vaihtovälin aikana.

Ja ketä kiinnostaa auton kunto joskus +200 000 km ? En minä ainakaan ajattele että mitä mieltä joskus joku uusi omistaja asiasta on. Riittää että valmistajan huoltoohjelmaa on noudatettu.

Eri valmistajien moottoreissa ilmenee elinkaarensa aikana ties minkälaisia tyyppivikoja ja nämä hyvinkin optimistiset longlife-huoltovälit ovat kyllä omiaan aiheuttamaan kaikenlaisia yksilöstä toiseen toistuvia ongelmia. Yksi iso ongelma on suorasuihkumoottoreiden karstaantuminen ja nämä venytetyt öljynvaihtovälit eivät kyllä varsinaisesti auta asiaa. Muutaman vuoden takuuajan puitteissa ongelmia tuskin ilmenee näillä pitkilläkään vaihtoväleillä, mutta pahimmillaan melko tuoreenkin auton kanssa ollaan sitten maahantuojan/myyjän goodwillin varassa, jos näiden suunnittelun kukkasten kanssa joutuu ongelmiin. Toki vaihtoehtona on myös kaivaa omia taskujaan vähän syvemmältä.

Jos auton hankkii uutena ja kilometrejä kertyy vaikkapa 50-70tkm ennen vaihtoa tuliterään, niin nämä asiat eivät varmasti kosketa millään tavalla. Saati jos ajelee työsuhdeautolla tai liisarilla.

Niitä vanhemmilla autoilla ajavia asia sen sijaan saattaa luonnollisesti kiinnostaa enemmän.

Vai skippatteko hyvän auton, johon on tehty öljynvaihdot valmistajan huoto-ohjelman mukaan ? Vai vaaditteko käytetyltä ajokilta, että öljyjä on vaihdettu huolto-ohjelmaa tiheämmin ?

Jos ostoslistalla olisi esimerkiksi 10 vuotta vanha, kohtuuhintainen auto, niin ei tulisi pieneen mieleenkään sekaantua vuosikymmenen verran longlife-sirkuksen varassa pyörineeseen yksilöön. Suurella todennäköisyydellä kyseessä ei silloin tosin ole "hyvä auto".
 
Niitä vanhemmilla autoilla ajavia asia sen sijaan saattaa luonnollisesti kiinnostaa enemmän.

Jos ostoslistalla olisi esimerkiksi 10 vuotta vanha, kohtuuhintainen auto, niin ei tulisi pieneen mieleenkään sekaantua vuosikymmenen verran longlife-sirkuksen varassa pyörineeseen yksilöön. Suurella todennäköisyydellä kyseessä ei silloin tosin ole "hyvä auto".

Itse ostan autoni aina käytettynä, mutta en silti lähtisi edellyttämään/vaatimaan, että auton alkuperäinen tai edeltävät omistajat olisivat noudattaneet valmistajan suosittelemaa huoltoväliä tiheämpää huoltoväliä. Auton ensiomistaja kuitenkin maksaa siinä autoilussa monesta asiasta, arvonalenema yhtenä merkittävänä tekijänä. Vastineeksi hän toivottavasti saa huolettomuutta ja mahdollisten ongelmien sattuessa hyvää takuupalvelua. Olisi jopa vähän kohtuutonta alkaa edellyttää, että näiden kulujen lisäksi omistaja huollattaisi autoa tiheämmin vain siksi, että joku tuleva myöhempi omistaja voi sitten ostaa auton, joka toivon mukaan on paremmassa kunnossa. Tästä se ensiomistaja ei kuitenkaan todennäköisesti hyödy mitenkään ja se tuskin nostaa auton jälleenmyyntiarvoa, ei ainakaan samassa suhteessa huoltojen kustannusten kanssa.

Ymmärrän kyllä itsekin sen, että nuo LL-huoltovälit ovat toisinaan perseestä, mutta tätä voi yrittää taklata siten, että ostaa käytettynä vain kohtuullisen verran ajettuja autoja tai jos ostaa enemmän ajetun, niin se sitten voi vaatia vähän ylimääräistä jumppaa, että voi saada mielenrauhan. Muutenkin nämä tiheämmät huoltovälit ovat juttu ensisijaisesti niille, jotka M539 restorations tyyliin voi ja osaa itse autoaan huoltaa, jolloin se ylimääräinen huoltokustannus on jotain ihan muuta kuin ulkopuolisessa huollossa autoaan käyttävä. Itse vaihdan autoon öljyt 10 tkm välein, mutta noin voin tehdä, kun kustannus per öljynvaihto on tyyliin 60€ per kerta + oma vaivannäkö.
 
Itse ostan autoni aina käytettynä, mutta en silti lähtisi edellyttämään/vaatimaan, että auton alkuperäinen tai edeltävät omistajat olisivat noudattaneet valmistajan suosittelemaa huoltoväliä tiheämpää huoltoväliä. Auton ensiomistaja kuitenkin maksaa siinä autoilussa monesta asiasta, arvonalenema yhtenä merkittävänä tekijänä. Vastineeksi hän toivottavasti saa huolettomuutta ja mahdollisten ongelmien sattuessa hyvää takuupalvelua. Olisi jopa vähän kohtuutonta alkaa edellyttää, että näiden kulujen lisäksi omistaja huollattaisi autoa tiheämmin vain siksi, että joku tuleva myöhempi omistaja voi sitten ostaa auton, joka toivon mukaan on paremmassa kunnossa. Tästä se ensiomistaja ei kuitenkaan todennäköisesti hyödy mitenkään ja se tuskin nostaa auton jälleenmyyntiarvoa, ei ainakaan samassa suhteessa huoltojen kustannusten kanssa.

Huoltovälit eivät ole (ainakaan takuuajan puitteissa) mitään suosituksia, vaan vaatimuksia takuun säilymiselle ja auton toiminnan varmistamiseksi.

Sen sijaan vaikkapa maahantuojahan voi antaa sitten suosituksen tiheämmälle öljynvaihtovälille vedoten vaikkapa käyttöolosuhteisiin. Ja eittämättä täällä Suomessa olosuhteet ovat moottoriöljynkin kannalta hieman vaativampia kuin vaikkapa jossain Espanjassa.

Mitä tulee sitten ensiostajan tekemisiin, niin en tietenkään edellytä tai vaadi keneltäkään mitään asian tiimoilta. Kukin kohdelkoot autojaan miten parhaaksi näkee tai kiinnostaa. Minullahan on esimerkiksi kakkosautoa tai muuten edullista kulkupeliä etsiessä ihan yhtälailla vapaus määritellä kriteerini.

Ymmärrän kyllä itsekin sen, että nuo LL-huoltovälit ovat toisinaan perseestä, mutta tätä voi yrittää taklata siten, että ostaa käytettynä vain kohtuullisen verran ajettuja autoja tai jos ostaa enemmän ajetun, niin se sitten voi vaatia vähän ylimääräistä jumppaa, että voi saada mielenrauhan. Muutenkin nämä tiheämmät huoltovälit ovat juttu ensisijaisesti niille, jotka M539 restorations tyyliin voi ja osaa itse autoaan huoltaa, jolloin se ylimääräinen huoltokustannus on jotain ihan muuta kuin ulkopuolisessa huollossa autoaan käyttävä. Itse vaihdan autoon öljyt 10 tkm välein, mutta noin voin tehdä, kun kustannus per öljynvaihto on tyyliin 60€ per kerta + oma vaivannäkö.

Pelkkä öljynvaihto nyt ei onneksi ihan mansikoita maksa peruskiesiin, vaikka työn teettäisikin korjaamolla. Marmoritiskillä toki on marmorin hinnat. Ja tosiaan itse tekemällä säästää, jos se on mahdollista.
 
Siis ei oo todellista!! Se bensanhaju matkustamossa kun auto seisoo johtuu siitä polttoainepumpun ja tankin välisestä O rengas tiivisteestä ja sitä on kuulema huonosti saatavilla tuommoseen uudehkoon seattiin ja huollossa pitää miettiä siihen joku kestävä ratkaisu.. Miten voi olla mahdollista että ei saa varaosia? VAG on kyllä fuck konserni. Täyttä paskaa kaikki SEAT, AUDI, SKODA JA VW.
 
Siis ei oo todellista!! Se bensanhaju matkustamossa kun auto seisoo johtuu siitä polttoainepumpun ja tankin välisestä O rengas tiivisteestä ja sitä on kuulema huonosti saatavilla tuommoseen uudehkoon seattiin ja huollossa pitää miettiä siihen joku kestävä ratkaisu.. Miten voi olla mahdollista että ei saa varaosia? VAG on kyllä fuck konserni. Täyttä paskaa kaikki SEAT, AUDI, SKODA JA VW.

Onkohan tuo edes terveellistä, riippuen toki bensan hajun määrästä. Ja voiko syttyä tuleen...

Kyllä ne siellä K-autossa osaa.T6 transportereissa 2.0TDi missä välijäähdytin saattaapi jäätyä talvella ja rikkoa turbon siinä sivussa. Sitten tehdään ilmeisesti suomalainen keksintö ja lisätään jonkinlainen ritilä välijäähdyttimeen ettei osu tuulettimeen kun alkaa tavaraa irtoilla, eikä ihan ongelmaton ratkaisu tämäkään kuulemmma.
 
Tutkin Audi TT:n vakionopeudensäädintä lisää.

- ei vikakoodeja
- auto toimii muuten täysin normaalisti mukaanlukien abs,eps,tcs
- ylämäessä vakionopeudensäädintä ei saa päälle, tippuu heti pois
- alamäessä melko usein se tipahtaa itse pois päältä.

Tulee mieleen joku kallistusanturi vika, mutta miksi se reagoi noin, kun muuten tosiaan kaikki toimii ok.
 
Eri valmistajien moottoreissa ilmenee elinkaarensa aikana ties minkälaisia tyyppivikoja ja nämä hyvinkin optimistiset longlife-huoltovälit ovat kyllä omiaan aiheuttamaan kaikenlaisia yksilöstä toiseen toistuvia ongelmia. Yksi iso ongelma on suorasuihkumoottoreiden karstaantuminen ja nämä venytetyt öljynvaihtovälit eivät kyllä varsinaisesti auta asiaa. Muutaman vuoden takuuajan puitteissa ongelmia tuskin ilmenee näillä pitkilläkään vaihtoväleillä, mutta pahimmillaan melko tuoreenkin auton kanssa ollaan sitten maahantuojan/myyjän goodwillin varassa, jos näiden suunnittelun kukkasten kanssa joutuu ongelmiin. Toki vaihtoehtona on myös kaivaa omia taskujaan vähän syvemmältä.

Jos auton hankkii uutena ja kilometrejä kertyy vaikkapa 50-70tkm ennen vaihtoa tuliterään, niin nämä asiat eivät varmasti kosketa millään tavalla. Saati jos ajelee työsuhdeautolla tai liisarilla.

Niitä vanhemmilla autoilla ajavia asia sen sijaan saattaa luonnollisesti kiinnostaa enemmän.



Jos ostoslistalla olisi esimerkiksi 10 vuotta vanha, kohtuuhintainen auto, niin ei tulisi pieneen mieleenkään sekaantua vuosikymmenen verran longlife-sirkuksen varassa pyörineeseen yksilöön. Suurella todennäköisyydellä kyseessä ei silloin tosin ole "hyvä auto".
Onkohan näistä öljyn vaihtoväleistä oikeasti olemassa mitään faktatietoa, vai onkohan kaikki vain tällaista esson baari tier mutuilua? En nyt siis sano, että olisit väärässä. Mietin vain, että kun nämä jutut tuntuu aina riippuvan ihan siitä, että keneltä kysyy.

Tottakai öljyn vaihto tiheämpään vähentää mahdollisuutta ongelmille, mutta lähinnä mietityttää että kuinkahan suuri merkitys tuolla todellisuudessa on? Varmaan tietenkin riippuu myös vähän ajoprofiilista. Jos kilometreistä suurin osa tulee maantiellä, niin samoilla öljyillä kaiketi pitäisi pärjätä suurempi määrä kilometrejä.
 
Siis ei oo todellista!! Se bensanhaju matkustamossa kun auto seisoo johtuu siitä polttoainepumpun ja tankin välisestä O rengas tiivisteestä ja sitä on kuulema huonosti saatavilla tuommoseen uudehkoon seattiin ja huollossa pitää miettiä siihen joku kestävä ratkaisu.. Miten voi olla mahdollista että ei saa varaosia? VAG on kyllä fuck konserni. Täyttä paskaa kaikki SEAT, AUDI, SKODA JA VW.

Varmaan lupasivat palata asiaan kun keksivät ratkaisun, veikkaan ettei kuulu asiasta mitään ellet itse kysele perään. Ja sittenkin kun kyselet niin juurikaan ei ketään kiinnosta kun rahat on jo saatu.
 
Onkohan näistä öljyn vaihtoväleistä oikeasti olemassa mitään faktatietoa, vai onkohan kaikki vain tällaista esson baari tier mutuilua? En nyt siis sano, että olisit väärässä. Mietin vain, että kun nämä jutut tuntuu aina riippuvan ihan siitä, että keneltä kysyy.

Tottakai öljyn vaihto tiheämpään vähentää mahdollisuutta ongelmille, mutta lähinnä mietityttää että kuinkahan suuri merkitys tuolla todellisuudessa on? Varmaan tietenkin riippuu myös vähän ajoprofiilista. Jos kilometreistä suurin osa tulee maantiellä, niin samoilla öljyillä kaiketi pitäisi pärjätä suurempi määrä kilometrejä.
Kaikki huollot, joiden kanssa olen keskustellut näistä ns long life öljyistä ja 30000 vaihtoväleistä ovat olleet niistä samaa mieltä. Öljy long life, moottori short life. Suomen olosuhteissa, ellei auto ole taksi tai sillä muuten ajeta pitkiä matkoja, 30 000 km vaihtoväli on täyttä myrkkyä. Omassa autossani (ei VAG) en ikipäivänä ajaisi noin pitkään samoilla öljyillä. Toimiva voiteluaine on se mikä pitää koneen puhtaana ja toimintakunnossa. Laskeeko autovalmistajat noin pitkän vaihtovälin sen varaan, että kone syö öljyä, ja sitä kautta tuoreistuu matkan varrella. Nykyaikaiset moottorit ovat kokoonsa nähden tehokaita ja monimutkaisia myllyjä ja koneen sisäiset rasitukset sen mukaiset. Ei sitä arvailla tarvitse, mitä loppuunajettu voiteluaine sellaiselle tekee.
 
Varmaan lupasivat palata asiaan kun keksivät ratkaisun, veikkaan ettei kuulu asiasta mitään ellet itse kysele perään. Ja sittenkin kun kyselet niin juurikaan ei ketään kiinnosta kun rahat on jo saatu.
Lupasivat kyllä soittaa tämän viikon aikana. Mutta tämä on kyllä viimeinen VAG auto jonka ikinä enää ostan. Sama ku ostais ongelmia itelle jos näitä autoja ostaa! Oon jo 2017 vuodesta asti säästäny uuteen autoon ja ne tonnit vien kyllä toyotalle! Välittää varmasti asiakkaistaan myös enemmän. Erittäin hyvä esimerkki että tämmäne kasvottoman suuri konserni voi sikailla asiakkaiden kustannuksella ilman pelkoa rttä näkyy juurikaan menestyksessä. Mulla tullu täysin mitta täytee näitä volkkareita ja sen kaksoisolentoja. Koska volkkarin tekniikkahan näissä kaikissa on. Sama paska eri paketissa!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 429
Viestejä
4 504 907
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom