VAG autojen monet ongelmat

joskus avannu sellasia koneita missä melkoset jankit on venttiilikannen sisäpuolella ollu. menty varmasti pitkillä väleill' ja huonoilla öljyillä. varmasti männänrenkaat alkaa jumia ym sellasissa tapauksissa...
 
joskus avannu sellasia koneita missä melkoset jankit on venttiilikannen sisäpuolella ollu. menty varmasti pitkillä väleill' ja huonoilla öljyillä. varmasti männänrenkaat alkaa jumia ym sellasissa tapauksissa...
Ja eikös tämä moottorin sisäpuolinen likaantuminen ole nimenomaan dieselmoottoreissa esiintyvä ongelma.
 
Lupasivat kyllä soittaa tämän viikon aikana. Mutta tämä on kyllä viimeinen VAG auto jonka ikinä enää ostan. Sama ku ostais ongelmia itelle jos näitä autoja ostaa! Oon jo 2017 vuodesta asti säästäny uuteen autoon ja ne tonnit vien kyllä toyotalle! Välittää varmasti asiakkaistaan myös enemmän. Erittäin hyvä esimerkki että tämmäne kasvottoman suuri konserni voi sikailla asiakkaiden kustannuksella ilman pelkoa rttä näkyy juurikaan menestyksessä. Mulla tullu täysin mitta täytee näitä volkkareita ja sen kaksoisolentoja. Koska volkkarin tekniikkahan näissä kaikissa on. Sama paska eri paketissa!

Oppirahat täytyy maksaa, mutta on hyvä jos opit kerrasta. Jotkut ostelee näitä aina vaan uudestaan ja uudestaan kärsien vioista ja rahan menetyksestä. Pahimmat tapaukset luulevat jopa, että viat kuuluu asiaan ja tämmöistä se on joka merkillä.

VAG:n voi toki ostaa uuteena kun sillä on takuu, tai käytettynä liikkeestä, että sille saa edes jonkinmoisen takuun. Mutta ei ikinä yksityiseltä milloinkaan vaikka huoltokirjassa olisi joka päivä vaihdettu öljyt.
 
Ja eikös tämä moottorin sisäpuolinen likaantuminen ole nimenomaan dieselmoottoreissa esiintyvä ongelma.

Vaikka dieselissä öljyn seassa on paljon nokea, niin yleensä dieselit ovat avattaessa aivan nätillä metallipinnalla, kunhan malttaa öljyn antaa valua. Lienee aina ajettu hyvillä pesevillä synteettisilä öljyillä.

Bensakoneet on sitten usein ruskean likaisia sisältä.
 
Ja eikös tämä moottorin sisäpuolinen likaantuminen ole nimenomaan dieselmoottoreissa esiintyvä ongelma.

bensamoottoreiden... se öljymöhnä on ihan kuin jotain tervaa olisi heitetty koneen sisään pyörimään. Todella vaikeaa puhdistaa.
 
Lupasivat kyllä soittaa tämän viikon aikana. Mutta tämä on kyllä viimeinen VAG auto jonka ikinä enää ostan. Sama ku ostais ongelmia itelle jos näitä autoja ostaa! Oon jo 2017 vuodesta asti säästäny uuteen autoon ja ne tonnit vien kyllä toyotalle! Välittää varmasti asiakkaistaan myös enemmän. Erittäin hyvä esimerkki että tämmäne kasvottoman suuri konserni voi sikailla asiakkaiden kustannuksella ilman pelkoa rttä näkyy juurikaan menestyksessä. Mulla tullu täysin mitta täytee näitä volkkareita ja sen kaksoisolentoja. Koska volkkarin tekniikkahan näissä kaikissa on. Sama paska eri paketissa!

Aina olen ollut että hitto millään Toyotalla en kyllä ajele mut nyt olen alkanut itsekin harkita.
 
bensamoottoreiden... se öljymöhnä on ihan kuin jotain tervaa olisi heitetty koneen sisään pyörimään. Todella vaikeaa puhdistaa.
Itsellä ei ole kokemuksia kuin muutamasta bensakoneesta 80-luvulta kuluvan vuosituhannen alkuun joihin olen venttiilikopan tiivisteen vaihtanut ja näin päässyt tarkastamaan venttiilikoneiston puhtaustason ja noissa tapauksissa pinnoissa on ollut vain ruskehtava värjäytymä eikä mitään paksulti mitattavissa olevaa mönjää/tervaa jne.
Otantani ja kokemukseni on täten sen verran vajavainen etten ala tämän enempää väittelemään aiheesta paremmin tietävien kanssa.
 
Onks kellää tietoa miks omassa mk5 golfis moottorin käynnistyksen jälkeen laturi ei lähde lataa. Lataaminen lähtee vasta kun kerran kierrokset nostaa yli 1800rpm?
 
Onks kellää tietoa miks omassa mk5 golfis moottorin käynnistyksen jälkeen laturi ei lähde lataa. Lataaminen lähtee vasta kun kerran kierrokset nostaa yli 1800rpm?
Mulla oli aikoinaan vm 2002 Diesel fabiassa samanlainen ongelma, laturin heräte oli poissa ja laturi heräsi sitten kierrosten noustessa.
 
Onks kellää tietoa miks omassa mk5 golfis moottorin käynnistyksen jälkeen laturi ei lähde lataa. Lataaminen lähtee vasta kun kerran kierrokset nostaa yli 1800rpm?

heräte poikki. laturi itsemagnetoituu lataamaan. voi olla moottorin johtosarjassa johto poikki, tai liitin irti.. tai..
 
Onks kellää tietoa miks omassa mk5 golfis moottorin käynnistyksen jälkeen laturi ei lähde lataa. Lataaminen lähtee vasta kun kerran kierrokset nostaa yli 1800rpm?
Laturista hiilet loppu? Voi varautua siihe et joku kerta matkanteko tyssää tienposkeen ku akku tyhjenee.
 
Mitä tulee tuohon toisten merkkien paremmuuteen ja toisten huonouteen niin rohkenen kyllä epäillä, että se ruoho olisi jotenkin erityisen vihreää aidan toisella puolen. Enemmänkin taitaa olla kyse ruskean eri sävyistä.

Volkkari on tietysti aivopieruineen ja suoranaisten kusetusten osalta ihan omassa kastissaan, mutta onhan nämä vaggilaiset esim. ihan ok ajella maantiellä verrattuna moneen muuhun. Ja yleisyyden vuoksi kuluvaa osaa voi vaihdattaa melkein missä tahansa pikkurahalla.

Kompromisseja siis ja autotkin yksilöitä, osalta tuntuu hajoavan kaikki mahdollinen, osa taas porskuttaa tsi+dsg kombolla vailla kuolemanpelkoa eikä mitään ongelmaa.
 
Aina olen ollut että hitto millään Toyotalla en kyllä ajele mut nyt olen alkanut itsekin harkita.
Itse siirryin monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin ja ai että sitä mielenrauhaa kun ei tarvitse joka aamu jännittää mitkä vikavalot seuravaaksi syttyy.
 
heräte poikki. laturi itsemagnetoituu lataamaan. voi olla moottorin johtosarjassa johto poikki, tai liitin irti.. tai..
Täytyy kattoo yleismittaril et tuleeks heräte.
Laturista hiilet loppu? Voi varautua siihe et joku kerta matkanteko tyssää tienposkeen ku akku tyhjenee.
voipi olla seki mahdollinen syy kun totanoin 305k rullattu ja laturii ei ikin huollettu
 
Itse siirryin monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin ja ai että sitä mielenrauhaa kun ei tarvitse joka aamu jännittää mitkä vikavalot seuravaaksi syttyy.

Ehkä itsellä perspektiivi on vähän toinen, mutta vaikka alla on ollut jo kohta 7 vuotta ja 100tkm ajan VW Passat 1.4 TSI:llä ja DQ200 DSG:llä, niin kyllä tuo aika rento on ollut ajaa. Ainakin jos vertaa omaan aiempaan kalustoon, jossa erilaiset viat ja oireet pelkkinä varaosinakin olivat kertaluokkaa toisen hintaisia (BMW M-sarja, Audi S-sarja jne).

Mielenrauhaa ainakin itsellä tuo se, että kaikki tyyppivikakohteet on läpikäyty jo ennaltaehkäisevästi ja auton huolto perustuu tekniseen elinikään, ei siihen, että odotetaan vikavaloja tai jonkun hajoamista.
 
Aina olen ollut että hitto millään Toyotalla en kyllä ajele mut nyt olen alkanut itsekin harkita.

Vageille on kyllä muitakin luotettavia vaihtoehtoja kuin Tojota. Tosin jos Japsin valitsee niin todennäköiset ongelmat ovat vähempiä ja yleensä helpompia/halvempia korjata.
 
Itse siirryin monen Volkkarin jälkeen Toyota leiriin ja ai että sitä mielenrauhaa kun ei tarvitse joka aamu jännittää mitkä vikavalot seuravaaksi syttyy.

juu kun selviää ensin siitä hemmetin piipityskonsertista kun toybotaan laittaa virrat päälle.
 
no, toyotahan on vähän sellainen tylsän miehen auto, ei vikoja eikä muutakaan jännättävää.
2x 08 vm tiguania on perheessä ja ei noissa nyt hirveesti vikaa ole ollut.
ekassa 190tkm-290tkm matkalla turbon hukkaportti, lämmityslaitteen puhallin ja kaasuläpän asento.
Mikään noista ei keskeyttänyt matkantekoa ja hukkaportti ainut joka vaati korjaamokäyntiä. Puhaltimen vaihdoin itse, samoin laitoin rajoittimen tuonne kaasuläpälle.
Toisessa noiden samojen vikojen lisäksi 180tkm-340tkm vaihdettu takaiskarit ja syylärille menevä putki korjattu ruosteen takia.
Tietty sitten jarrupaloja on vaihdeltu ja polttimoita ja normihuollot. Eikä ole tarvinnut vikavaloa pelätä aamulla kun starttaa.
Sanoisin että ihan normaalia remppaa noilla kilsoilla muillekin automerkeille?
Seuraavaksi autoksi olen kyl toyotaa katsellu, mutta aika paljon enempi pitäisi laitella rahaa että saisi samat varusteet ja suorituskyvyn kuin jossain vag valmisteessa.
Kai se pitää punnita haluaako varmempaa vai säästää rahaa ja sitten joskus ehkä käyttää remppaamiseen?
 
Älä pilaa hyviä skenaarioita faktoilla

Niin olisikin jokin yksittäinen mutta kun joka hemmetin kerta ihan turhaa vikinää, vaimokkeella siis 2022 mallinen hybrid corolla.
Vältän käyttöä.
Ei sovi minulle.
En turhaan avaudu lisää kun täällä näistä VAGgineista pitäisi kitistä.
 
Niin olisikin jokin yksittäinen mutta kun joka hemmetin kerta ihan turhaa vikinää, vaimokkeella siis 2022 mallinen hybrid corolla.
Vältän käyttöä.
Ei sovi minulle.
En turhaan avaudu lisää kun täällä näistä VAGgineista pitäisi kitistä.
Oletko katsonut mitä se piippaa? Siinähän voi olla joku varoituspiippaus ilmoittamassa ongelmasta. Ei ole normaalia tuollainen piippailu.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko katsonut mitä se piippaa? Siinähän voi olla joku varoituspiippaus ilmoittamassa ongelmasta. Ei ole normaalia tuollainen piippailu.
Kyllähän se kaiketi sitten hiljenee kun istun pelkääjän paikalla :-D ehkä se vaan ei pidä minusta.
 
Oletko katsonut mitä se piippaa? Siinähän voi olla joku varoituspiippaus ilmoittamassa ongelmasta. Ei ole normaalia tuollainen piippailu.
Kun ei kiinnosta, muu kuin foorumilla keksiä tekosyitä.

Ymmärrän että ihmiset haluaa autoilta eri asioita, mutta mikään auto ei tarjoa kaikkea, aina on joku kompromissi.

Fakta on se että jos haluaa huolettomia kilometrejä 100-200tkm väliin käytetyllä autolla, niin vag se ei ole.
 
Kun ei kiinnosta, muu kuin foorumilla keksiä tekosyitä.

Ymmärrän että ihmiset haluaa autoilta eri asioita, mutta mikään auto ei tarjoa kaikkea, aina on joku kompromissi.

Fakta on se että jos haluaa huolettomia kilometrejä 100-200tkm väliin käytetyllä autolla, niin vag se ei ole.
Nyt tuli vähän höpöhöpöäkin, ihmiset kovasti kirjoittaa faktoista vaikka kyse on omista mielikuvista. Väittäisin että aiemmin tuo 100-200tkm pitikin paikkansa, nykyisin eri juttu.
 
Fakta on se että jos haluaa huolettomia kilometrejä 100-200tkm väliin käytetyllä autolla, niin vag se ei ole.
Fakta on että minkä tahansa merkkisen auton ostat niin varma ei voi olla että saa huolettomia kilometrejä. VAG vehkeillä tai toyotalla se on mahdollista mutta ei mitenkään varmaa.
 
Laturista hiilet loppu? Voi varautua siihe et joku kerta matkanteko tyssää tienposkeen ku akku tyhjenee.
Ehkä toi laturi anyway kannattaa vaihtaa, koska ei ikin huollettu. Pystyyköhän tähän autoo vaihtamaan joku tehokkaampi laturi esim 200A, kun tuo autohifi vaatis vähä lisää virtaa niin sen vaihtais vähän parempaan samalla?
 
Ehkä toi laturi anyway kannattaa vaihtaa, koska ei ikin huollettu. Pystyyköhän tähän autoo vaihtamaan joku tehokkaampi laturi esim 200A, kun tuo autohifi vaatis vähä lisää virtaa niin sen vaihtais vähän parempaan samalla?

Ihan ekana pitäisi tietää, mikä kone ja moottorikoodi.
 
Tutkin Audi TT:n vakionopeudensäädintä lisää.

- ei vikakoodeja
- auto toimii muuten täysin normaalisti mukaanlukien abs,eps,tcs
- ylämäessä vakionopeudensäädintä ei saa päälle, tippuu heti pois
- alamäessä melko usein se tipahtaa itse pois päältä.

Tulee mieleen joku kallistusanturi vika, mutta miksi se reagoi noin, kun muuten tosiaan kaikki toimii ok.
Vakkarin kytkee normaalisti pois sen nappi/viiksi, jarrupolkimen mikrokytkin, kytkimen mikrokytkin (mikäli manuaalivaihteinen auto) sekä havaittu sutiminen/luisto. Ethän lepuuta jalkaa jarrulla/kytkimellä? Voit myös seurata välähtääkö jarruvalot kun vakkari tippuu pois, mikä indikoisi jarruvalokytkimen vikaan.
 

Jos on oikeasti poppeja ja tehontarvetta, niin varmaan tältä suunnalta lähtisin kyselemään, että sopiiko ja sytyttääkö vikavaloja: VAG
Kun noissa normi latureissa on sitä ongelmaa, että sillä normaalilla moottorin kierrosnopeusalueella millä säkin tolla TDI:llä todennäköisesti jurnutat menemään, niin OEM VAG:n vähän isommalla laturilla (jos sellaista nyt olisi) et paljoa enempää tee. Myös SGR briteissä muistaakseni valmistaa noita "high idle output" latureita. Noillakin sitten tarkkana, isommissa kuin 270A pitää vaihtaa lyhkäisempää hihnaa yms.
Ja nämä oli normi vag harrastajan tietämyksellä, loput suosittelen kaivelemaan briteistä tai rapakon takaa autohifi-foorumeilta.
 
Jos on oikeasti poppeja ja tehontarvetta, niin varmaan tältä suunnalta lähtisin kyselemään, että sopiiko ja sytyttääkö vikavaloja: VAG
Kun noissa normi latureissa on sitä ongelmaa, että sillä normaalilla moottorin kierrosnopeusalueella millä säkin tolla TDI:llä todennäköisesti jurnutat menemään, niin OEM VAG:n vähän isommalla laturilla (jos sellaista nyt olisi) et paljoa enempää tee. Myös SGR briteissä muistaakseni valmistaa noita "high idle output" latureita. Noillakin sitten tarkkana, isommissa kuin 270A pitää vaihtaa lyhkäisempää hihnaa yms.
Ja nämä oli normi vag harrastajan tietämyksellä, loput suosittelen kaivelemaan briteistä tai rapakon takaa autohifi-foorumeilta.
Juu. Äsken kävin yleimittaril mittaamassa niin laturiin menee se 2pin liitin. Se pin 1 vissii se johon pitäs se heräte tulla ja pin 2 on mittariston valo yms. Pin 1 ei tullut mitään signaalia, vaikka auto oli sammutettuna tai käynnissä. Pin 2 tuli kokoajan 12v. Eli vissiin heräte vika? Johdot katki tai vastaavaa.

ja vielä lisäyksenä kyl ton 140A laturin pitäs riittää kun tehonkulutus maksamissaan hetkellisesti 3kw paikkeilla. Jos jännitteet tippuu liikaa niin parantaa vaa akustoa.
 
Juu. Äsken kävin yleimittaril mittaamassa niin laturiin menee se 2pin liitin. Se pin 1 vissii se johon pitäs se heräte tulla ja pin 2 on mittariston valo yms. Pin 1 ei tullut mitään signaalia, vaikka auto oli sammutettuna tai käynnissä. Pin 2 tuli kokoajan 12v. Eli vissiin heräte vika? Johdot katki tai vastaavaa.

ja vielä lisäyksenä kyl ton 140A laturin pitäs riittää kun tehonkulutus maksamissaan hetkellisesti 3kw paikkeilla. Jos jännitteet tippuu liikaa niin parantaa vaa akustoa.

Heräte eli D+ on yleensä se 12v, joka on perinteisesti tullut mittaristolta hehkulampun lävitse. Kun laturi ei lataa, niin lamppu maadoittuu laturin kautta ja lamppu syttyy. kun laturi lataa, molemmilla puolella on sama jännite ja lamppu EI sytyy.

muoks. lamppu ei siis syty!
 
Viimeksi muokattu:
Heräte eli D+ on yleensä se 12v, joka on perinteisesti tullut mittaristolta hehkulampun lävitse. Kun laturi ei lataa, niin lamppu maadoittuu laturin kautta ja lamppu syttyy. kun laturi lataa, molemmilla puolella on sama jännite ja lamppu syttyy.
Hmm. Ehkä mittarin sen sit väärä taval :D ei oo ollu ku vajaa vuoden kortti sen ajan oon opetellu noit hifi asennuksia ja auton huoltoja yms niin vähän opettelua on:)
 
Itse lähtisin siitä, että jos jostain lähtee sellaista ääntä, joka aiheutuu hinkkaamisesta niin se hinkkaaminen yleensö kuluttaa myös jotain. Se ääni ei vaan kuulu sinne. Jossain vaiheessa jotain irtoaa liikaa jostain ja seurauksena on täystuho.

Kuten olen kirjoittanut, omaan DFSD koneeseen on nyt vaihdettu kaksi kertaa jakohihna ja ääni on edelleen läsnä kylmällä hihnalla/rullalla. Lämmetessään häviää. Osassa tapauksia kuuluu myös lämmettyään. Ne, joilla toi menee takuuseen niin ei muuta kun vaihdattaa sitä hihnaa niin kauan kunnes homma selkiää ja ääni lakkaa. Alkaa marmoritiskin miehetkin selvittää asiaa vähän toisella tarmolla, kun työtunteja hukkuu takuutöihin.

Tästä ei edes merkkiliikkeellä ole hyvää tietoa. Pelkkää mutuilua ja purkkapaikkaa. Vielä.
Itselläni hankaava ääni oli sen verran raju sekä kylmällä että lämpimällä koneella TPI:n mukaisesta balsamoinnista huolimatta, että päädyin vaihdattamaan jakopään.

Auto on juuri liikkeestä ostettu niin sain pienellä omalla panoksella uuden jakopään vesipumppuineen merkkarilla tehtynä.

Lueskelin vauvan kanssa valvoessa kaikki mahdolliset tsekkiläiset, puolalaiset jne. foorumit aiheesta ja niistä muodostui sellainen kuva, että INAn sarja olisi paras. Sellaisen siis pyysin merkkarin laittamaan. Siinä oli Litensin kiristinrulla ja ilmeisesi Contin hihna ("INA made in Germany"). Loput rullat INA:n omia tekeleitä.

Jos samoja netin mutuilijoita on uskominen, Gatesin (OEM) kiristinrulla on se ongelmien juurisyy suurimmassa osassa tapauksista. Myös Daycon hihnaan ja "apurulliin" liittyen esitettiin jonkin sortin kritiikkiä parissa tapauksessa.

Mutta älkää nyt vaan kukaan yllä esittämääni ottako todesta. Itse päädyin tekemään ratkaisuni noiden juttujen perusteella ja aika näyttää menikö nappiin vai ei.
 
Mitä täällä on palstalaiset mieltä ku tosiaa vaihdettiin polttoainepumppu tuoho seattiin koska edellinen hajos ja nyt tää uus pumppu pitäny alusta lähtien 50 - 60 km/h ja 80kmh vauhdin hujakoilla kovaa huminaa.. (toimii muuten täysin normaalisti) Tosiaan tarvikepumppuhan siihen vaihdettiin koska alkuperäinen ois ollu nii julmetun kallis. Huollossa sanottiin että tarvikepumput pitää kovempaa mekkalaa ku alkuperäinen pumppu. Ja se ääni tulee ku se nostattaa polttoainepaineet. Onko tosiaa asia näin?
 
Mitä täällä on palstalaiset mieltä ku tosiaa vaihdettiin polttoainepumppu tuoho seattiin koska edellinen hajos ja nyt tää uus pumppu pitäny alusta lähtien 50 - 60 km/h ja 80kmh vauhdin hujakoilla kovaa huminaa.. (toimii muuten täysin normaalisti) Tosiaan tarvikepumppuhan siihen vaihdettiin koska alkuperäinen ois ollu nii julmetun kallis. Huollossa sanottiin että tarvikepumput pitää kovempaa mekkalaa ku alkuperäinen pumppu. Ja se ääni tulee ku se nostattaa polttoainepaineet. Onko tosiaa asia näin?

Tuskinpa ääni tulee bensapumpusta. Ei sen ääntä pitäis kuulua mitenkään auton sisälle. Vai onko nyt kyse 80-luvun volkkarista? Oisko sielä jäänyt joku laittamatta paikoilleen ja humina tulee ihan muualta..
 
Tuskinpa ääni tulee bensapumpusta. Ei sen ääntä pitäis kuulua mitenkään auton sisälle. Vai onko nyt kyse 80-luvun volkkarista? Oisko sielä jäänyt joku laittamatta paikoilleen ja humina tulee ihan muualta..

2004 Seat Cordoba on. Kyllä se bensapumpun humina on. Sen verran autoista tiedän että sen tunnistan. Ei mikään muu osa autossa humise tolleen ja kuuluukin oikeasta osoitteesta takapenkin alta. Minunkin mielestä vähän erikoista ku pitää niin kovaa ääntä mutta pumppu on uusi niin ehkä se vaan kuuluu asiaan en tiiä. Tämmösiä nä vagit on. Aina saa ihmetellä jotaki eikä huollotkaa välttämättä oireita poista =D
 
2004 Seat Cordoba on. Kyllä se bensapumpun humina on. Sen verran autoista tiedän että sen tunnistan. Ei mikään muu osa autossa humise tolleen ja kuuluukin oikeasta osoitteesta takapenkin alta. Minunkin mielestä vähän erikoista ku pitää niin kovaa ääntä mutta pumppu on uusi niin ehkä se vaan kuuluu asiaan en tiiä. Tämmösiä nä vagit on. Aina saa ihmetellä jotaki eikä huollotkaa välttämättä oireita poista =D
Sen enempää VAG:ta puolustelematta pitää sanoa, että 20 vuotta vanhan auton kanssa saa varautua just tuollaiseen. Oli merkki sit mikä tahansa.

Kannattaa varmaan jossain kohdin miettiä, miten paljon rahaa ja vaivaa kannattaa tuollaiseen kotteroon kaataa. Siinä säästää omaa mielenrauhaakin aika paljon, kun on joku tuoreempi auto alla.

Itse ajaisin turhia murehtimatta niin kauan kuin liikkuu ja sitten vaan paaliin.
 
Joo mää en oo ihan vielä vaa valmis luopumaan tuosta yksilöstä ku se on muuten tosi hyvässä kunnossa. Mitään vikavaloja oo palsnu aikoihin ja obd muisti ollu pitkään ihan tyhjä vikakoodeista. Ja pelleiltään käsittämättömän hyvässä kunnossa tuon ikäiseksi autoksi. Laitan pari kuvaa nii epäilen että ei kukaan mielellään paalais vielä tätä yksilöä.
IMG_20240901_143235.jpg
IMG_20240901_143515.jpg
 
Joo mää en oo ihan vielä vaa valmis luopumaan tuosta yksilöstä ku se on muuten tosi hyvässä kunnossa. Mitään vikavaloja oo palsnu aikoihin ja obd muisti ollu pitkään ihan tyhjä vikakoodeista. Ja pelleiltään käsittämättömän hyvässä kunnossa tuon ikäiseksi autoksi. Laitan pari kuvaa nii epäilen että ei kukaan mielellään paalais vielä tätä yksilöä.
IMG_20240901_143235.jpg
IMG_20240901_143515.jpg
Ainaki etulokari vaihdettu/maalattu?
 
Joo mää en oo ihan vielä vaa valmis luopumaan tuosta yksilöstä ku se on muuten tosi hyvässä kunnossa. Mitään vikavaloja oo palsnu aikoihin ja obd muisti ollu pitkään ihan tyhjä vikakoodeista. Ja pelleiltään käsittämättömän hyvässä kunnossa tuon ikäiseksi autoksi. Laitan pari kuvaa nii epäilen että ei kukaan mielellään paalais vielä tätä yksilöä.
IMG_20240901_143235.jpg
IMG_20240901_143515.jpg

Kannattaa tarkistaa eturoiskeläppien takaa komposti, että onko missä tilassa. Eli roiskeläppä irti, sisälokasuojan raottaminen/irroitus ja putsaus/pesu.
 
Ainaki etulokari vaihdettu/maalattu?
Joo siinä kävi semmonen hommavuonna 2021 että autohuollossa automekaanikoksi opiskelevan harjottelijan annettii vaihtaa nuo sivuvilkku-umpiot nii se oli sotkenu koko pellin jollai liima mönjällä ja ne joutu maalauttamaan mulle molemmat lokarit ilmaseksi en valita kyllä
 
Joo siinä kävi semmonen hommavuonna 2021 että autohuollossa automekaanikoksi opiskelevan harjottelijan annettii vaihtaa nuo sivuvilkku-umpiot nii se oli sotkenu koko pellin jollai liima mönjällä ja ne joutu maalauttamaan mulle molemmat lokarit ilmaseksi en valita kyllä
Joutu myllyttämään/ hiomaan ja maalas ruiskullakummatki lokarit automaalaamossa. Mulle tuli maksamaan 0€
 
Täällä oli puhetta jakohihnan ääntelystä. Itsellä kuuluu apulaitehihnan luota korkeataajuuksinen "whirrrr". Ääni kuulostaisi tulevan aika alhaalta, eli ilmastoinnin kompuran tai hihnankiristimen luota. Muistelen talvella joskus kuulleeni äänen, mutta se unohtui sen jälkeen. Jakohihna tehty alle vuosi sitten ja laturi uusittu aiemmin kesällä, jolloin pyörittelin sormilla kaikki rullat läpi. Ääni erottuu vain lämpöisenä, kun ympärillä ei ole muuta melua.

Yritin ottaa videota, mutta ei tuo korkea ääni hirveän tarkkaan erotu. Ehkä lopussa kuuluu paremmin, kun kamera siirtyy ylöspäin. Kiristimen rullaa näyttäisi saavan kympillä, eli ei olisi kallis kokeilu vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä, kun pitää muutenkin kaivaa pohjamuovi pois. Edellisessä Passatissa hihnankiristin äänsi kylmänä ja aika hyvin korvalla paikansi, mistä osasta ääni tulee.

Tai sitten tuo on vain normaali ääni hihnalle ja rullille. Satuin vain huomaamaan, kun auto oli käynnissä parkissa :D

 
Tulipa tutkittua internetin ihmeellistä maailmaa ja etsittyä englanniksi tuota ongelmaa miksi tuo uusikin bensapumppu on niin epäilyttävän äänekäs niin minä epäilen nyt erittäin vahvasti bensansuodatinta. Kaikki tuossa artikkelissa täsmää. "Oletko käyttänyt aktiivisesti tankkiin kaadettavia bensiinijärjestelmän puhdistusaineita? Tämä voi aiheuttaa polttoainesuodattimen ennenaikaista tukkeutumista. " Olen kerran vuodessa aina ennen katsastusta käyttänyt niitä. "Ruiskupumppu joutuu työskentelemään kovemmin aiheuttaen voimakasta matalataajuista ulinaa" Siis mää sanon että voi vittu jos menin turhaan vaihtamaan sen bensapumpun ja vika olisikin tuossa suodattimessa! Outoa että huollossa ei missään vaiheessa ehdotettu vaihtamaan ensin polttoainesuodatinta? Minä olen tuon bensansuodattimen vaihtanu kyllä mun omistuksen aikana viimeksi 2019 ja noin 45tkm sitten. Mutta en oo tajunnu että noi polttoainejärjestelmän puhdistusaineet voi aiheuttaa sen tukkeutumista. Gaitaa olla aiheellista vaihtaa polttoainesuodatin? Tuo ääni saattas sillä vaikka hävitä kokonaan
 
Täällä oli puhetta jakohihnan ääntelystä. Itsellä kuuluu apulaitehihnan luota korkeataajuuksinen "whirrrr". Ääni kuulostaisi tulevan aika alhaalta, eli ilmastoinnin kompuran tai hihnankiristimen luota. Muistelen talvella joskus kuulleeni äänen, mutta se unohtui sen jälkeen. Jakohihna tehty alle vuosi sitten ja laturi uusittu aiemmin kesällä, jolloin pyörittelin sormilla kaikki rullat läpi. Ääni erottuu vain lämpöisenä, kun ympärillä ei ole muuta melua.

Yritin ottaa videota, mutta ei tuo korkea ääni hirveän tarkkaan erotu. Ehkä lopussa kuuluu paremmin, kun kamera siirtyy ylöspäin. Kiristimen rullaa näyttäisi saavan kympillä, eli ei olisi kallis kokeilu vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä, kun pitää muutenkin kaivaa pohjamuovi pois. Edellisessä Passatissa hihnankiristin äänsi kylmänä ja aika hyvin korvalla paikansi, mistä osasta ääni tulee.

Tai sitten tuo on vain normaali ääni hihnalle ja rullille. Satuin vain huomaamaan, kun auto oli käynnissä parkissa :D


Aina näissä kuuluu konepellin alta vaikka mitä ääniä :D Itse en ole sen enempää välittänyt. 5k kilsoi taisin ajaa silleen et kiristi, rulla ja moniurahihna oli paskana eikä volkkari ikin jättäny minnekkää, lopulta kävin vaihdatuttamassa sen ku alko vituttaa hirvee kitinä ja korjaamo tyyppä sano et hihna voi lentää helvettii milloin vain :rofl: Toki itel tarkoituksena korjata tota pienel budjetil ja jos tulee iso vika niin ajan siihen asti et ei liiku ja paaliin
 
Sen enempää VAG:ta puolustelematta pitää sanoa, että 20 vuotta vanhan auton kanssa saa varautua just tuollaiseen. Oli merkki sit mikä tahansa.

Kannattaa varmaan jossain kohdin miettiä, miten paljon rahaa ja vaivaa kannattaa tuollaiseen kotteroon kaataa. Siinä säästää omaa mielenrauhaakin aika paljon, kun on joku tuoreempi auto alla.

Itse ajaisin turhia murehtimatta niin kauan kuin liikkuu ja sitten vaan paaliin.
Jotenkin näitä ihmeellisiä ongelmia vain tuntuu olevan näissä klonkswageneissa ihan suhteettoman paljon, muihin merkkeihin verrattuna. Onhan nämä tietenkin myös tosi yleisiä autoja, että voi olla osittain senkin luoma harha, että näitä vain on paljon ja vioista sen takia myös kuulee paljon.
 
Onhan nämä tietenkin myös tosi yleisiä autoja, että voi olla osittain senkin luoma harha, että näitä vain on paljon ja vioista sen takia myös kuulee paljon.
Autojen määrä kyllä vahvasti vaikuttaa. Se on myös hyvä asia, todennäköisesti jollakin muullakin on jo aikaisemmin ollut sama vika ja juttua ja tipsejä on tarjolla, ei tarvitse aina välttämättä kaikkea alusta asti itse keksiä ja ihmetellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 459
Viestejä
4 505 496
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
ecoboom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom