Erikoisia nämä nykypäivän fasistit, suunnitelmissa kun näyttää olevan vain pienentää valtiota.
Jep, ovat tajunneet ettei se sosialismi ehkä ollut se kansallissosialismin kantava ydin? Venäjä on hyvä esimerkki siitä että fasismi pärjää oligarkkikapitalismin kanssa oikein hyvin. Niin kauan kun olet pomon kanssa hyvää pataa saat rosvota minkä tykkäät, mutta jos alat käydä hankalaksi niin rattaisiin alkaa ilmestyä kapuloita. Aluksi ehkä menee jokunen hyvä valtion diili sivu suun, jos ei ymmärrä vinkkiä niin voi tipahdella antitrustisyytteitä, korruptiosyytteitä, veronkiertosyytteitä... Ja sitten lopuksi huonossa lykyssä toimiston ikkuna unohtuu auki.
Ja jotenkin hassusti kuitenkin noilla pienen valtion kannattajilla tuppaa olevan ihme hinku kasvattaa noita valtion väkivaltakoneistoja...
Mä kuitenkin luulen että Trump ei ole fasisti vaan pelkkä narsisti. Hitlerkin luuli olevansa joku Saksan jeesus jonka suuri tehtävä maailmassa on luotsata Saksan kansa tuhatvuotisen valtakunnan paratiisiin, mutta Trumpia ei taatusti oikeasti kiinnosta USA:n suuruus vaan pelkästään Trumpin suuruus.
Eikä Trump ehkä ole oikein Stalinkaan, jota ei kyllä myöskään Marxin teorioiden fiinimmät puolet paskaakaan kiinnostanut. Josif oli vanha rikollispomo, perus leffamafioso jota motivoi valta ja vainoharhat. Trump taas -tietää- olevansa niin helvetin erinomainen että mä en usko että se kokis tarpeelliseksi leirittää puolta maata siksi että joku vois olla petollinen - oma mokansahan se ihmisille on jos eivät tajua että se on parasta ikinä. Ei se hirveästi edes hätkähtänyt kun joku teini yritti posauttaa siltä pään harteilta, koska se leijuu niin korkealla että luulee olevansa luodinkestävä.
Tuskin Trumpilla mitään suurempaa ideologiaa on taustalla. Sille tärkein juttu on -olla presidentti- ei se, mitä se presidenttinä vois tehdä - oikeastaan mä luulen että se pitää suurinta osaa siitä tekemisosiosta lähinnä helvetin pitkästyttävänä.
Sitten sillä on taustaorganisaatiossa ties mitä hännystelijöitä, jotka aattelee että sitä ohjailemalla ne saa omia agendojaan läpi, mutta se ei välttämättä ole niin helppoa, koska Trump ei kuuntele, ei välitä, eikä oikein jaksakaan. Enkä usko että sitä on edes hirveän helppo manipuloida. Joku Bush Jr. oli ehkä tyyppi joka saattoi olla niin kova kalastelemaan kehuja että sitä saattoi ohjata imartelulla, mutta Trump tietää jo olevansa maailman paras, ei se odota kieli pitkällä että joku ali-ihminen kertoo sen sille.