Työkalut ja muut vehkeet

Mistähän löytäisi tarkan digitaalisen Rengaspainemittarin joka käyttäisi AA tai AAA paristoja?

Tällainen oli ja ei tahtonut lähteä enää päälle kun paristoa vaihteli (vilkutteli valoa ja mittaristoa). Sitten tuli huomattua että Biltema väittää tässä olevan kaksi CR paristoa ja kun laitetta purki niin olihan siellä sisällä piirilevyllä toinen CR paristo. Oletettavasti kai jotain ladattavaa mallia ja tainnut tulla ikänsä päähän. Olisihan tuo kai mahdollista vaihtaa jos laitteen purkaisi ihan täysin. Mutta ei kiinnosta kyllä enää noiden nappiparistojen kanssa kikkailla.

Onko pakko olla digitaalinen? Jos tarkka analoginen kelpaa niin vaikka TUOSTA Flaigin mittari. Ei tarvi puljailla enää paristojen kanssa.
 
Pitää noita analogisia sitten kanssa harkita, lähinnä kun on tuo Ryobi R18PI-0 ilmapumppu ja sen analoginen mittari on lähinnä suuntaa antavaa mallia. Ainakaan mitään kovin tarkkaa paineeseen laittamista tuolla on vaikea tehdä ilman toista työkalua.
 
Mistähän löytäisi tarkan digitaalisen Rengaspainemittarin joka käyttäisi AA tai AAA paristoja?

Tällainen oli ja ei tahtonut lähteä enää päälle kun paristoa vaihteli (vilkutteli valoa ja mittaristoa). Sitten tuli huomattua että Biltema väittää tässä olevan kaksi CR paristoa ja kun laitetta purki niin olihan siellä sisällä piirilevyllä toinen CR paristo. Oletettavasti kai jotain ladattavaa mallia ja tainnut tulla ikänsä päähän. Olisihan tuo kai mahdollista vaihtaa jos laitteen purkaisi ihan täysin. Mutta ei kiinnosta kyllä enää noiden nappiparistojen kanssa kikkailla.


on hyvä. voi käyttää ihan pelkkänä mittarina, vaikka onkin täyttölaite.
 
Onko tietoa mistä saisi kohtuu hinnalla kovia jatkomuttereita? Ulosvetäjässä kestäisi kierteet vähän pidempään, jos olisi jatkomutteri. IKH:lta saa edullisesti 10.9 kierretankoa, mutta kovia jatkomuttereita ei. Eräästä paikallisesti pulttiliikkeestä kysäisin kovaa kierretankoa ja hinnaksi tuumasi 50€, joten kiitin ja poistuin paikalta.
 
Onko tietoa mistä saisi kohtuu hinnalla kovia jatkomuttereita? Ulosvetäjässä kestäisi kierteet vähän pidempään, jos olisi jatkomutteri. IKH:lta saa edullisesti 10.9 kierretankoa, mutta kovia jatkomuttereita ei. Eräästä paikallisesti pulttiliikkeestä kysäisin kovaa kierretankoa ja hinnaksi tuumasi 50€, joten kiitin ja poistuin paikalta.
Ei ihan auennut minkälaista systeemiä olet tekemässä, mutta olisko tässä jotain oikeantapaista: Jatkomutterit DIN 6334 10 St
 
Ei ihan auennut minkälaista systeemiä olet tekemässä, mutta olisko tässä jotain oikeantapaista: Jatkomutterit DIN 6334 10 St
Siis ulosvetäjää auton puslille ym. Tähän asti tullut käytetty kovaa kierretankoa ja kovia muttereita, mutta tuppaa ne kierteet noissa korkkaamaan muutoman käyttökerran jälkeen. Nuo nyt löysin itsekin (wurtilla on myös myynissä), mutta lähinnä nyt kiinnostaisi mistä noita saisi järkevällä hinnalla ja järkevissä määrissä. Tuollakin suositusmyynti määrä on 100kpl, niin veikkaan maksavan kohtuu reilusti. Paljon helpompi vetästä tuollaisella kierretangolla ne puslat ulos ja laittaa uudet kun irroittaa tukivarsi autosta ja prässillä painella. Mopolla kun vetää, niin ei mene pitkään, että vanha on irti (jos ei vaan kierteet korkkaa) ja uusi paikallaan.
 
Siis ulosvetäjää auton puslille ym. Tähän asti tullut käytetty kovaa kierretankoa ja kovia muttereita, mutta tuppaa ne kierteet noissa korkkaamaan muutoman käyttökerran jälkeen. Nuo nyt löysin itsekin (wurtilla on myös myynissä), mutta lähinnä nyt kiinnostaisi mistä noita saisi järkevällä hinnalla ja järkevissä määrissä. Tuollakin suositusmyynti määrä on 100kpl, niin veikkaan maksavan kohtuu reilusti. Paljon helpompi vetästä tuollaisella kierretangolla ne puslat ulos ja laittaa uudet kun irroittaa tukivarsi autosta ja prässillä painella. Mopolla kun vetää, niin ei mene pitkään, että vanha on irti (jos ei vaan kierteet korkkaa) ja uusi paikallaan.
Wurtti tai Etra voi kyllä mahdollisesti myydä ihan yksittäisiäkin, jos ei muuten niin tiskin alta kun käy kysymässä.
Tuollaisessa käytössä ei kyllä ole kovin pitkäikäisiä pultit ja mutterit muutenkaan, trapetsikierre ehkä voisi kestää paremmin, mutta siinäkin hinta nousee.
 
Wurtti tai Etra voi kyllä mahdollisesti myydä ihan yksittäisiäkin, jos ei muuten niin tiskin alta kun käy kysymässä.
Tuollaisessa käytössä ei kyllä ole kovin pitkäikäisiä pultit ja mutterit muutenkaan, trapetsikierre ehkä voisi kestää paremmin, mutta siinäkin hinta nousee.
Nuo lyhyet vakiomutterit murjoo ne kierteet aika nopeasti. Se on tullut hyvin selväksi kun noita on tullut sen verran paljon käytettyä. On vaan pirun näppärä kun pusla on irti ~10-15s siitä kun painaa mopon liipaisimesta. Ajattelin kysellä, jos jollakin olisi tiedossa mistä noita jatkomuttereita saisi järkevästi. Jossain ulosvetäjässä kun on tuollainen pitkä mutteri, niin kesto on aivan eriluokkaa. Kun nyt verrataan noita kovia M12 muttereita niiden pituus on vain 10mm, kovan jatkomutterin esim. tuo etran on 36mm. Eli kierrettä on 3,6 kertaa enemmän. Kesto voi tuolla jatkomutterilla olla hyvin kymmenkertainen vrt. perus mutteri. Trapetsikierretangot ei taida yleensä olla kovia, vaan pehmeämpää, joten epäilen vähän noiden kestoa vaikka kierre olisikin sinällään kestävämpi.
 
Siis ulosvetäjää auton puslille ym. Tähän asti tullut käytetty kovaa kierretankoa ja kovia muttereita, mutta tuppaa ne kierteet noissa korkkaamaan muutoman käyttökerran jälkeen. Nuo nyt löysin itsekin (wurtilla on myös myynissä), mutta lähinnä nyt kiinnostaisi mistä noita saisi järkevällä hinnalla ja järkevissä määrissä. Tuollakin suositusmyynti määrä on 100kpl, niin veikkaan maksavan kohtuu reilusti. Paljon helpompi vetästä tuollaisella kierretangolla ne puslat ulos ja laittaa uudet kun irroittaa tukivarsi autosta ja prässillä painella. Mopolla kun vetää, niin ei mene pitkään, että vanha on irti (jos ei vaan kierteet korkkaa) ja uusi paikallaan.

n. 135e + alvit wurthilla, mutta kun laitto ostoskoriin, niin hinnaksi tuli 33,75e (25kpl), eli se ilmeisesti pienin myyntikoko.


Täytyypä laittaa itsekin tilaukseen tuollaista puslatyökalua varten.
 
Onko tietoa mistä saisi kohtuu hinnalla kovia jatkomuttereita? Ulosvetäjässä kestäisi kierteet vähän pidempään, jos olisi jatkomutteri. IKH:lta saa edullisesti 10.9 kierretankoa, mutta kovia jatkomuttereita ei. Eräästä paikallisesti pulttiliikkeestä kysäisin kovaa kierretankoa ja hinnaksi tuumasi 50€, joten kiitin ja poistuin paikalta.
Koneistustarvikkeita myyvissä liikkeissä on kappaleiden kiinnitykseen tarkoitettuja vaarnaruuvien jatkomuttereita. Lujuuksia on erilaisia, mutta joku muu hajoaa ennen AMF jatkomutteria.


 
Koneistustarvikkeita myyvissä liikkeissä on kappaleiden kiinnitykseen tarkoitettuja vaarnaruuvien jatkomuttereita. Lujuuksia on erilaisia, mutta joku muu hajoaa ennen AMF jatkomutteria.


Kävinkin tänään pyörähtämässä useammassa paikallisessa pulttikaupassa ja yhdestä löytyikin tuollainen vaarnaruuvin mutteri AMF 6630B. Ei tosin ollut pitkänä, mutta tuokin on kuitenkin 18mm pitkä niin pitää jo huomattavasti paremmin kuin se 10mm pitkä kova. Hintaa jäi joku reilu euro mutterille, niin pitää noilla kokeilla. Pitkät olisi heillä tilaustavarana.
 
Siis ulosvetäjää auton puslille ym. Tähän asti tullut käytetty kovaa kierretankoa ja kovia muttereita, mutta tuppaa ne kierteet noissa korkkaamaan muutoman käyttökerran jälkeen. Nuo nyt löysin itsekin (wurtilla on myös myynissä), mutta lähinnä nyt kiinnostaisi mistä noita saisi järkevällä hinnalla ja järkevissä määrissä. Tuollakin suositusmyynti määrä on 100kpl, niin veikkaan maksavan kohtuu reilusti. Paljon helpompi vetästä tuollaisella kierretangolla ne puslat ulos ja laittaa uudet kun irroittaa tukivarsi autosta ja prässillä painella. Mopolla kun vetää, niin ei mene pitkään, että vanha on irti (jos ei vaan kierteet korkkaa) ja uusi paikallaan.
Bilteman jatkomutterit toimivat tossa hommassa paremmin kuin lyhyet kovat mutterit ja biltsun jatkomutterit ovat täysmittaisia eivätkä jotain ohennettua mallia kuten kilopulttilaarien Wurth.
Usein muutenkin on eduksi(ja yleinen suositus) että kitkapinnat olisivat eri kovuutta.

Mut kovia muttereita saa suht järkevään hintaan kappaletavarana esim Rauman Akun verkkokaupasta (tuolla on myös halvat postit toisinkuin joissakin "spesiaaliliikkeissä")
DIN 6331 mallinen mutteri voisi olla myös passeli.

Samalla kannattaa tilata kovia aluslevyjä kun niitäkin aina tarvii ja nekin ovat vähän etsimisessä maitokaupoissa.
 
Onko suomessa myyty koskaan isompia akkuja 20V Parkside akkuvehkeisiin? Maanantaina tulee Lidl myyntiin Performance sarjan metallipyöräsaha ja tuohon suositellaan min.8Ah akkua.Mitä testiä vilkaisin netistä niin vaikuttaisi kelvolliselta vehkeeltä satunnaiseen käyttöön,ainoa vaan riittääkö 4Ah akku mihinkään.
 
Onko suomessa myyty koskaan isompia akkuja 20V Parkside akkuvehkeisiin? Maanantaina tulee Lidl myyntiin Performance sarjan metallipyöräsaha ja tuohon suositellaan min.8Ah akkua.Mitä testiä vilkaisin netistä niin vaikuttaisi kelvolliselta vehkeeltä satunnaiseen käyttöön,ainoa vaan riittääkö 4Ah akku mihinkään.
Kyllä noita 8Ah akkuja ja latureita niille on näkynyt sillon tällön.
 
Saisivat enemmän tehdä noita performance sarjan koneita. Itsellä on puukkosaha joka taisi maksaa 35€ ja tähän mennessä kaikki remppahommat sujuneet ongelmitta.

Ne vihreät vähän vaihtelee laadultaan, akkuporakone oli toki halpa mutta melkoiset kipinät lähtee hiiliharjoista käyttäessä.

Noille on muuten akkuadaptereita jo olemassa, voi olla halvempiakin mutta oman makita-parkside adapterin ostin 15€:lla aliexpressistä.
 
Ostin jostain alelaarista ton isomman 8ah?, jossa oli vaikka mitä bluetooth toimintoja.. oiskohan ollu 35e hintaa.. mutta testasin tuota mustaan rälläkkään ja ei siinä vehkeessä ainakaan tehoa ollut tuonkaan akun kanssa. Samaten vihreä pieni sirkkeli kärsii voimanpuutettua tuolla.

Sen sijaan se perus vihreä puukkosaha on loistava hintansa nähden.
 
Saisivat enemmän tehdä noita performance sarjan koneita. Itsellä on puukkosaha joka taisi maksaa 35€ ja tähän mennessä kaikki remppahommat sujuneet ongelmitta.

Ne vihreät vähän vaihtelee laadultaan, akkuporakone oli toki halpa mutta melkoiset kipinät lähtee hiiliharjoista käyttäessä.

Noille on muuten akkuadaptereita jo olemassa, voi olla halvempiakin mutta oman makita-parkside adapterin ostin 15€:lla aliexpressistä.
Onhan noita performance koneita olemassa joka lähtöön,niitä ei vaan tuoda suomen valikoimaan. Suchergebnis auf Lidl.de für: PARKSIDE PERFORMANCE Saivat tuoda myös isommat 8 ja 12 Ah akut myyntiin tännekkin ja myös akkureppu olisi raskaammassa käytössä kätevä.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin jostain alelaarista ton isomman 8ah?, jossa oli vaikka mitä bluetooth toimintoja.. oiskohan ollu 35e hintaa.. mutta testasin tuota mustaan rälläkkään ja ei siinä vehkeessä ainakaan tehoa ollut tuonkaan akun kanssa. Samaten vihreä pieni sirkkeli kärsii voimanpuutettua tuolla.

Sen sijaan se perus vihreä puukkosaha on loistava hintansa nähden.
Youtube testaajien perusteella siitä mustasta rälläkästäkin on ihan tehokas malli ja uudempi versio joka on tehoton
 
kokemuksia?

onko onnistuttu saamaan tällä värinättömiä renkuloita?

Miksiköhän en itse onnistu. Ohjeissa vain sanotaan että rengas ei ole ollut kunnolla kiinni tms... Ja ON kalibroitu. kokeiltu myös DYN / STA, ei juuri mitään eroa miten tasapainotuksen tekee.

 
kokemuksia?

onko onnistuttu saamaan tällä värinättömiä renkuloita?

Miksiköhän en itse onnistu. Ohjeissa vain sanotaan että rengas ei ole ollut kunnolla kiinni tms... Ja ON kalibroitu. kokeiltu myös DYN / STA, ei juuri mitään eroa miten tasapainotuksen tekee.

Näitä koneita en ole kuullut kenenkään kehuvan ja ilmeisesti ihan aiheesta. Tasapainokone kuitenkin periaatteessa on aika yksinkertainen laite ja halvallakin pitäisi siedettävään tulokseen päästä. Minkä kokoisella pyörällä tai vanteella olet kalibroinut? Kannattaa käyttää jotain normaalia esim tyhjää 16" peltivannetta ja lyöntipainoa. Antaako se ihan normaalit grammamäärät ja sitten menee nollille niillä painoilla mitä se on halunnut? Vai muuttaako koko ajan paikkaa mihin haluaa painoja? Tekee nollapyöriä, mutta ainoastaan sitten käytössä tärisee auton alla ne pyörät?
 
Näitä koneita en ole kuullut kenenkään kehuvan ja ilmeisesti ihan aiheesta. Tasapainokone kuitenkin periaatteessa on aika yksinkertainen laite ja halvallakin pitäisi siedettävään tulokseen päästä. Minkä kokoisella pyörällä tai vanteella olet kalibroinut? Kannattaa käyttää jotain normaalia esim tyhjää 16" peltivannetta ja lyöntipainoa. Antaako se ihan normaalit grammamäärät ja sitten menee nollille niillä painoilla mitä se on halunnut? Vai muuttaako koko ajan paikkaa mihin haluaa painoja? Tekee nollapyöriä, mutta ainoastaan sitten käytössä tärisee auton alla ne pyörät?
- antaa ihan järkeenkäypiä painomääriä, mutta usein vielä sen painon laittamisen jälkeen lisäpainoa johonkin aivan toiseen kohtaan, jotta menee nollille.
- kun saatu painotettua 0g:hen niin renkaat tekee värinää ajaessa.
- kalibrointi tehty jollain ihan keskimääräisen kokoisella vanteella renkaineen.

1749652349838.png


ohjekirja osoittaa sormella auton jarrurummun vikaa tai pulttien liian suurta liikkumavaraa eikä tosiaan koneessa voi vikaa olla :lol:
 
- antaa ihan järkeenkäypiä painomääriä, mutta usein vielä sen painon laittamisen jälkeen lisäpainoa johonkin aivan toiseen kohtaan, jotta menee nollille.
- kun saatu painotettua 0g:hen niin renkaat tekee värinää ajaessa.
- kalibrointi tehty jollain ihan keskimääräisen kokoisella vanteella renkaineen.
Monimutkainen asia, hirveän paljon muuttujia.
-Uusi kone vai vanha?
-Onko ongelma vain joissain tietyissä pyörissä, vai kaikissa? Minkälaisissa?
-Oletko tekemässä liimapainoilla vai lyöntipainoilla?
-Jos teet nollapyörän, otat irti ja laitat takaisin, mitä kone näyttää?
-Moneenko kohtaan laitat niitä painoja? Jos tehdään normaali painotus oikein, on niitä painoja maksimissaan yhdessä kohdassa sisäreunassa ja yhdessä kohdassa ulkolaidassa. Usein näkee pyöriä, joissa on painoja vähän siellä sun täällä.
Jos ulko- ja sisäpuolen painon jälkeen vielä vaatii lisää painoa johonkin, pitäisi sitä painoa jostakin muuttaa tai siirtää, ei laittaa kolmanteen kohtaan.
-Laitatko painon ensin ulos vai sisälle? Pyöritätkö välissä uudet arvot?
-Staattinen painotus ei ole oikein häävisti toimiva ikinä missään auton pyörässä, jos ei ulos halua painoa näkyville, niin saakin vähän tärinää sietää.
-Ja ehkä kaikkein tärkein asia, onko se pyörä pyöreä mitä painotat? Kananmunan tai kuutionkin saa tasapainoon, mutta se silti kyllä täristää auton alla.
 
Viimeksi muokattu:
Monimutkainen asia, hirveän paljon muuttujia.
-Uusi kone vai vanha?
-Onko ongelma vain joissain tietyissä pyörissä, vai kaikissa? Minkälaisissa?
-Oletko tekemässä liimapainoilla vai lyöntipainoilla?
-Jos teet nollapyörän, otat irti ja laitat takaisin, mitä kone näyttää?
-Moneenko kohtaan laitat niitä painoja? Jos tehdään normaali painotus oikein, on niitä painoja maksimissaan yhdessä kohdassa sisäreunassa ja yhdessä kohdassa ulkolaidassa. Usein näkee pyöriä, joissa on painoja vähän siellä sun täällä.
Jos ulko- ja sisäpuolen painon jälkeen vielä vaatii lisää painoa johonkin, pitäisi sitä painoa jostakin muuttaa tai siirtää, ei laittaa kolmanteen kohtaan.
-Laitatko painon ensin ulos vai sisälle? Pyöritätkö välissä uudet arvot?
-Staattinen painotus ei ole oikein häävisti toimiva ikinä missään auton pyörässä, jos ei ulos halua painoa näkyville, niin saakin vähän tärinää sietää.
-Ja ehkä kaikkein tärkein asia, onko se pyörä pyöreä mitä painotat? Kananmunan tai kuutionkin saa tasapainoon, mutta se silti kyllä täristää auton alla.

-uusi kone
-ongelma kaikissa, tuumakoko 16-18"
- olen kokeillut pelkillä liimapainoilla sekä yhdistelmää liima+lyönti
- irroituksen ja takas laiton jälkeen samat arvot, eli ei pitäisi olla kiinnityksestä kiinni
- painoja laittanut yleensä ulkoreunaan 1-2 kohtaan ja sisäreunaan 1 kohtaan
- olen pyörittänyt välissä aina kun johonkin reunaan laittanut painoja. myös niin että ensin laittanut esim puolet painomäärästä, pyörittänyt ja sitten loput.. jne. ei tunnu olevan merkitystä missä järkestyksessä tekee, liki samaan lopputulokseen se päätyy kuitenkin, koneen mielestä tasapainossa mutta ajaessa ravistaa.
- en usko tuohon että kaikki vanteet/renkaat olisi huonoja. on ollut uutta rengasta, sekä vannetta jotka ei ole aiemmin täristäneet yhtään. nyt pihassa kolme autoa ja kaikki ravistaa ajaessa.... tuolla koneella tasapainotettuna.
 
-uusi kone
-ongelma kaikissa, tuumakoko 16-18"
- olen kokeillut pelkillä liimapainoilla sekä yhdistelmää liima+lyönti
- irroituksen ja takas laiton jälkeen samat arvot, eli ei pitäisi olla kiinnityksestä kiinni
- painoja laittanut yleensä ulkoreunaan 1-2 kohtaan ja sisäreunaan 1 kohtaan
- olen pyörittänyt välissä aina kun johonkin reunaan laittanut painoja. myös niin että ensin laittanut esim puolet painomäärästä, pyörittänyt ja sitten loput.. jne. ei tunnu olevan merkitystä missä järkestyksessä tekee, liki samaan lopputulokseen se päätyy kuitenkin, koneen mielestä tasapainossa mutta ajaessa ravistaa.
- en usko tuohon että kaikki vanteet/renkaat olisi huonoja. on ollut uutta rengasta, sekä vannetta jotka ei ole aiemmin täristäneet yhtään. nyt pihassa kolme autoa ja kaikki ravistaa ajaessa.... tuolla koneella tasapainotettuna.

Kuulostaa vahvasti siltä, että kannattaa palauttaa takaisin.. Ostaa jonkun merkkikoneen käytettynä tilalle, Coats, Corghi, Hunter tms
 
Ostin ultraäänipesurin. Mikähän pesuaine soveltuisi kaasareille parhaiten? Ei saisi värjätä alumiinia.
 
Pitäisi leikata 1 x 1 m n. 1mm paksusta pellistä palasia suoraa ja kaarevaa leikkausta. Yhteensä muutama metri leikkausta. Mietin, että nakertaja olisi varmaankin hyvä työkalu, mutta näyttävät olevan kalliita. Muuta käyttöä sille tuskin on ihan heti. Saisi siis olla mahdollisimman halpa.

Paineilmaa löytyy. Onkohan tästä mihinkään? MR-tuote peltileikkuri / nakertaja paineilma
 
Mihin sinä tarvitset isoa näyttöä? Iso näyttö näyttää tyhmältä ja ei sillä koolla mitään tee kun ajaa. Viikset taas on aina objektiivisesti parempia, kuin joku teslan viritys. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä minkään 55v kanssa. Itse kun ajan autoa, niin en katso näyttöön oikeastaan ikinä, jos en käytä navigaattoria.

Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?

Onkohan tälle mitään mitä voisi kotipajalla tehdä. Skoda Octavia 2019 autom. malli. Herjaa Start stop vika ja keltainen kiekura syttyy, samalla tehot katoo. Kaasua ku painaa niin tuntuu että ketää ei kotona. Lähtee välillä pois kun käynnistää uudestaan auton ja pystyy 5min-5h kunnes jossain vaiheessa tulee takas. Akun vaihdoin mutta ei ollu vaikutusta. Varmaan vaikea sano ilman että käy jossain vikakoodit lukemassa?

Pitäisi leikata 1 x 1 m n. 1mm paksusta pellistä palasia suoraa ja kaarevaa leikkausta. Yhteensä muutama metri leikkausta. Mietin, että nakertaja olisi varmaankin hyvä työkalu, mutta näyttävät olevan kalliita. Muuta käyttöä sille tuskin on ihan heti. Saisi siis olla mahdollisimman halpa.

Paineilmaa löytyy. Onkohan tästä mihinkään? MR-tuote peltileikkuri / nakertaja paineilma

Ei tuolla oikein näyttelypintaa saa leikattuun kohtaan.. voi olla että jos tekee valmiin sabluunan mitä pitkin leikkaa ja voi ajaa viimeistelyä sais paremman.

Lidlin plasmaleikkurikin vois olla vaihtoehto, toki niissäkin vaatii varmasti leikkuukohta viimeistelyä
 
Ei tuolla oikein näyttelypintaa saa leikattuun kohtaan.. voi olla että jos tekee valmiin sabluunan mitä pitkin leikkaa ja voi ajaa viimeistelyä sais paremman.

Lidlin plasmaleikkurikin vois olla vaihtoehto, toki niissäkin vaatii varmasti leikkuukohta viimeistelyä
Sellaista jälkeä pitäisi saada, että kestää emännän katsella sitä hämärässä :) Pientä viimeistelyä voin tehdä, mutta kohtuullisen vähän työllä pitäisi päästä.

Plasmaleikkuri ei tule kysymykseen, pelti on jo maalattu.
 
Pitäisi leikata 1 x 1 m n. 1mm paksusta pellistä palasia suoraa ja kaarevaa leikkausta. Yhteensä muutama metri leikkausta. Mietin, että nakertaja olisi varmaankin hyvä työkalu, mutta näyttävät olevan kalliita. Muuta käyttöä sille tuskin on ihan heti. Saisi siis olla mahdollisimman halpa.

Paineilmaa löytyy. Onkohan tästä mihinkään? MR-tuote peltileikkuri / nakertaja paineilma
Eikö millin paksuinen pelti mene vielä kohtuullisen helposti ihan peltisaksillakin? Tulee nätimpää jälkeäkin.
 
Eikö millin paksuinen pelti mene vielä kohtuullisen helposti ihan peltisaksillakin? Tulee nätimpää jälkeäkin.
Ei mene. Peltisaksilla voi tehdä pienten palasten leikkauksia. Isommassa levyssä on ongelmana saada sormet mahtumaan saksen kahvan ja levyn väliin puristamaan saksia. Sakset myös taivuttavat peltiä. Metrin pätkä kun pitää leikata niin menee hankalaksi.

Suoriin leikkauksiin voisi ehkä kokeilla ihan rälläkän katkaisulaikkaa jos ajaa riittävän nopeasti, pelti ei ehkä kuumene niin paljon, että maali palaa. Kaarevat leikkaukset jäävät silti vielä ongelmaksi.
 
Eikö joku 50 euron paineilmainen pistosaha menisi ihan hyvin tuollaiseen sopivalla terällä? On niitä toki varmaan halvemmallakin olemassa mutta voisi sillä sitten sahata hankalasta paikasta muutenkin asioita.
 
Pitäisi leikata 1 x 1 m n. 1mm paksusta pellistä palasia suoraa ja kaarevaa leikkausta. Yhteensä muutama metri leikkausta. Mietin, että nakertaja olisi varmaankin hyvä työkalu, mutta näyttävät olevan kalliita. Muuta käyttöä sille tuskin on ihan heti. Saisi siis olla mahdollisimman halpa.

Paineilmaa löytyy. Onkohan tästä mihinkään? MR-tuote peltileikkuri / nakertaja paineilma

Mulla on aina ollut käytössä joku vastaavanlainen edullinen 50-80e nakertaja. Ihan mieletön peli pellin leikkaamiseen. Olen pitänyt sen jälkeä erittäin siistinä. Pellin reunasta tulee kuitenkin lähes millä tahansa työkalulla leikatessa terävä, joten valmiin tuotteen käyttötarkoituksesta riippuen, voi sen reunan joutua kuitenkin pyöristämään.

Nakertajan etu on myös siinä, että se ei vääntele peltiä samalla tavalla kuin peltisakset tai pisto/puukkosaha helposti tekee. Pistosahakin voisi olla yksi hyvä vaihtoehto tähän, mutta vaikea sanoa kun ei tiedä tarkemmin minkälaisia muotoja ollaan tekemässä. Jos suoraa reunaa pitää saada, silloin nakertajan etu on siinä, että sitä voi ajaa paremmin ohjuria vasten. Pistosahaakin voi, mutta silti se helpommin vetelee, vaikkakin näin ohuella tavaralla se tuskin on ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mene. Peltisaksilla voi tehdä pienten palasten leikkauksia. Isommassa levyssä on ongelmana saada sormet mahtumaan saksen kahvan ja levyn väliin puristamaan saksia. Sakset myös taivuttavat peltiä. Metrin pätkä kun pitää leikata niin menee hankalaksi.

Suoriin leikkauksiin voisi ehkä kokeilla ihan rälläkän katkaisulaikkaa jos ajaa riittävän nopeasti, pelti ei ehkä kuumene niin paljon, että maali palaa. Kaarevat leikkaukset jäävät silti vielä ongelmaksi.
Onkohan sinulla ollut käytössä vialliset sakset? Tässä juuri tänä keväänä leikkelin 4 metrin soiroja täysin ongelmitta, silloin kylläkin vain 0,6 millistä peltiä, mutta se millikin menee yhdellä kädellä puristaen, ja kiharalle menevä pelti jätetään hukkapuolelle.
 
Onkohan sinulla ollut käytössä vialliset sakset? Tässä juuri tänä keväänä leikkelin 4 metrin soiroja täysin ongelmitta, silloin kylläkin vain 0,6 millistä peltiä, mutta se millikin menee yhdellä kädellä puristaen, ja kiharalle menevä pelti jätetään hukkapuolelle.
Millin teräspellistä muotojen leikkaaminen ei mene millään tavallisilla peltisaksilla "ongelmitta". Jonkinlaisia soiroja siitä kyllä leikkaa, mutta hankalat muodot on eri asia (tosin nythän ei tiedetä minkälaisia muotoja tässä ollaan tekemässä). Peltisaksireuna myös vetää aina enemmän tai vähemmän kippuralle ja on yleensä hyvin terävä. Peltisaksia tarvitaan myös vähintään kahdet, riippuen mihin suuntaan kaaria leikataan. Eli peltisakset on kyllä hyvät olla olemassa, mutta tähän asti kuullun perusteella ei ole optimaalisin työkalu tähän tarkoitukseen.
 
Millin teräspellistä muotojen leikkaaminen ei mene millään tavallisilla peltisaksilla "ongelmitta". Jonkinlaisia soiroja siitä kyllä leikkaa, mutta hankalat muodot on eri asia (tosin nythän ei tiedetä minkälaisia muotoja tässä ollaan tekemässä). Peltisaksireuna myös vetää aina enemmän tai vähemmän kippuralle ja on yleensä hyvin terävä. Peltisaksia tarvitaan myös vähintään kahdet, riippuen mihin suuntaan kaaria leikataan. Eli peltisakset on kyllä hyvät olla olemassa, mutta tähän asti kuullun perusteella ei ole optimaalisin työkalu tähän tarkoitukseen.
Eihän se mene kuin voita vain, mutta menee kyllä, ja kun lähtökohta oli että 50,- nakertaja on kallis investointi projektin kokoon nähden, niin voi joutua siitä täydellisestä työkalusta kompromissia tekemään. Tuleehan siihen pieni kynsi, mutta sen saa suoristettua vaikka muovivasaralla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 433
Viestejä
4 819 582
Jäsenet
78 104
Uusin jäsen
madpants

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom