Minäkin olen nähnyt sen yhden videon, missä auto ei osannut päättää kumpaan suuntaan mennä, ja näytti että se olisi jatkanut kohti tolppaa jos ei olisi kuski pysäyttänyt. Jos yhden videon mukaan tuomitaan, niin mikään järjestelmä ei ole ikinä valmis. Tuossa postauksessasi on selvää, että auto ei voi liikkua, koskea takakamera on täysin likainen.
Kommentti koski "Täysin itsenäisesti ajavaa" auto, versiota missä edellisen version viat korjattu, joka siis pitäisi olla julkaisukelpoinen. No eihän sellainen ole edes tason 3 kelpoinen.
Jos puhutaan tason 2 avustimista, niin onko toiminnallisuus lähestymis tapa nyt ihan oike ?
Jos puhutaan tason 3 tuotekehityksestä, kenttätesteistä , niin testaamisen tarkoitus on toki löytää ne virheet, ja ne virheet kuuluu siihen. Nämä vuodenaikana julkaistut jutut kertoo lähinnä siitä että ollaan ilmeisen kaukana tasosta kolme. (Ketjussa puhetta että EU olisi jotekin este EU markkinoille sen tuonissa).
Jos videossa kuljettaja joutuu ottamaan auton oma aloitteisesti hallintaan, jos testataan "valmista" ohjelmistoa, "Täysin itseajavaki tarkoitettua" ohjelmisto niin sehän on vakava tilanne.
Jos täysin itseajavan auton julkaisuleimaa hakeva ohjelmisto huomaa anturiongelman vasta hyvin myöhään , niin sekin kuullostaa kyllä ihan perusasia ongelmalta.
Eiköhän tuo ole jo päivänselvää, että Teslalla regressiotestaus tehdään "tuotannossa" ja sitten välistä pääsee omituisia lapsuksia läpi mitä ei aikaisemmin ole ollut.
Jep, ja nämä julkaistus jutut tuoksuu pahalta. Yksi varmaan se hypetys, millä puhalletaan niin yhtiön arvostukseen kuin myyntii ilmaa. Mutta pelottavaa on se jos yhtiö yrittää painaa noita tuonne liikenteeseen.
Itseajavien autojen osalta isot odotukset turvallisuudessa, parantaa turvallisuutta, + vapauttaa kuljettan siitä ajamisesta. Nyt Tesla yrittää tuotada liikenteeseen "itseajavia" autoja, jotka matkii ihmisten heikkouksia, ja jotka vaatii sen kuljettajan. Kaksi huono kuskia ei ole ihan sitä mitkä odotukset.
Jos ihan asiakkaita miettiin, niin ato turvallinen taso 3 olisi kuluttajille iso juttu, mielummin sellainen kuin joku känninen itsevarma automaatio joka yrittää, mutta ei tunnista omia rajojaan. Ei kuski tee mitään sellaisella näennäis ajavalla automaatiolla missä itse kuski on kuitekin kokoajan vastuussa. Kuski tarvitsee varmuuden, jos kyse on vakkarista, niin varmuuden, jos kyse on ohjaamisesta niin varmuuden.
Jos ollaan tasolla kolme niin eikä silloin ole odotus että auto suoriutuu itsenäisesti ja tunnistaa tilanteet miloin ei ole varma, jolloin pyytää kuskin rattiin. Siis kuski voi auton ajaessa keskittyä muuhun, lukea, somettaa, kunhan on valmiudessa tarttua ohjaksiin. Tämähän olisi pitkien etäisyyksien Suomessa iso juttu.
Taso 2 taasen sellainen missä auto avustaa kuskia, mukautuva vakkari parhamillaan, sitten jotain turvallisuus jutuja, avustimet eivät vähennä yhtään ajettavuuden tuntuman merkitystä, takapuolituntuma edelleen erittäin tärkeä. vaikka ei sitä nopeuden tasaisena pitämiseen tarvikkaan. Tämä nyt arkipäivää. Helpottaa, rennompaa ajamista, mutta ei vapauta aikaa muuhun.
Teslalle olisi toki iso juttu jos se tuossa Tasossa 2 saisi niitä bugeja siivottua, ei se vielä markkinaosuuden laskua taittaisi.