Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mikä muu samassa hintaluokassa oleva auto ajaa parkista parkkiin esim. työpaikan parkkihalli - kauppa - kotona autotalli reitin?
Kysymys ontuu siinä mielessä, että sinä oot siel kurakon takana ja me täällä, suomalaisella palstalla. Vertailu on perseestä siksi, että kaikki tuo hehkutus on meille merkityksetöntä kun täällä Euroopassa on eri systeemit Teslojen sisällä. Ja ne kusee enemmän tai vähemmän.
 
Kysymys ontuu siinä mielessä, että sinä oot siel kurakon takana ja me täällä, suomalaisella palstalla. Vertailu on perseestä siksi, että kaikki tuo hehkutus on meille merkityksetöntä kun täällä Euroopassa on eri systeemit Teslojen sisällä. Ja ne kusee enemmän tai vähemmän.
Se ettei ole euroopassa tarjolla ei liene teslan vika. Ei toimi niin hyvin, että euroopalle kelpaisi. En mä omasta mielestäni mitään hehkuta, ei se täysin toimiva ola eikä ehkä koskaan tulekkaan olemaan. Silti jos katsoo miten hyvin se ajaa aikaisemmin linkatuissa pätkissä niin hyvin käyttökelpoinen ja ihan eri leveleillä kuin vuosi sitten. Edelleen tekee toisinaan katastrofaalisia virheitä ja useasti pieniä ajovirheitä, kuskin tarvii olla hereillä.

Mulle ihan sama onko se tesla vai joku muu joka ratkaisee autonomian. Kiva silti reaaliajassa fsd:n kehitystä seurata versus joku nvidia+mersu kehittelee labrassa ja ei voi seurata kuukausittain miten uusi ajoavustimen versio toimii. Uuden CLA:n missä nvidia+mersu pino niin ei yhdessäkään arvostelussa minkä olen katsonut ole testattu ajoavustinta, liekö kielletty vai ei vain ole ollenkaan kiinnostava. Se tosin on ihan toisen ketjun aihe.
 
Kysymys ontuu siinä mielessä, että sinä oot siel kurakon takana ja me täällä, suomalaisella palstalla. Vertailu on perseestä siksi, että kaikki tuo hehkutus on meille merkityksetöntä kun täällä Euroopassa on eri systeemit Teslojen sisällä. Ja ne kusee enemmän tai vähemmän.
Kysymys romuttuu kyllä jo ihan siihen, että teslakaan ei tuohon suoritukseen kykene, kuten viestin seuraavassakin virkkeessä lukee.
 
Käsittääkseni ne, onko ne YK:n alaista lainsäädäntöä,(?) on yhteneväiset kaikkialla eli se lvl 3 autonomia on lvl 3 niin jenkkilässä kuin Euroopassa.

Ja sitä ei Teslassa ole sielläkään, nelosesta puhumattakaan. Ehkä 30-luvulla, eipä näistä olis uskonu viime vuoskymmenellä, enää ei parane sanoa "nevö."
 
Se ettei ole euroopassa tarjolla ei liene teslan vika.

No se on vain ja ainoastaan Teslan vika.

On jotenkin uskomatonta miten tälläkin palstalla aivan sinisilmäisesti toistetaan Muskin ja netin influensseri fanipoikien kaakatusta siitä miten kaikki vika on EU:n laisäändännössä ja EU suosii omia merkkejään jne jne kun todennäköisesti joka kuukausi EU:ssakin hyväksytään useampi uusi auto lvl2 järjestelmillä liikenteeseen. Miksi Tesla ei kykene täyttämään EU vaatimuksia?

Ja sitä ei Teslassa ole sielläkään, nelosesta puhumattakaan. Ehkä 30-luvulla, eipä näistä olis uskonu viime vuoskymmenellä, enää ei parane sanoa "nevö."

Teslassa on lv3 tason toiminta sillä sekunnilla kun Tesla suostuu ottamaan vastuun auton tekemisistä. Ei tässä ole mikään tekninen ongelma esteenä vaan ihan puhtaasti se ettei Tesla itse halua ottaa vastuuta järjestelmän toiminnasta. Halutaan tarjota lv3/4 toiminnallisuutta mutta ei haluta ottaa vastuuta omasta tuotteestaan. Siitähän tässä on kyse.
 
Käsittääkseni ne, onko ne YK:n alaista lainsäädäntöä,(?) on yhteneväiset kaikkialla eli se lvl 3 autonomia on lvl 3 niin jenkkilässä kuin Euroopassa.

Ja sitä ei Teslassa ole sielläkään, nelosesta puhumattakaan. Ehkä 30-luvulla, eipä näistä olis uskonu viime vuoskymmenellä, enää ei parane sanoa "nevö."
Mun mielestä oleellista on se, että paraneeko softa ja onko se reaalimaailmassa hyödyllinen ajoavustin. fsd14.2 alkaa olemaan lähellä hyvää. Teslan kuskittomien itseajavien kanssa en pidättele hengitystä.

Eiköhän tuo eurooppaankin tule ainakin jonkinlaisena versiona 2026 aikana. Voi olla, että tesla joutuu tekemään jonkinlaisia kompromisseja sen suhteen missä eurooppaversio toimii. Voi olla, että esim. toimii vain moottoriteillä alussa ja vaatii erillistä byrokratiaa pienemmille teille kun pitää todistaa liikennevalot, stop merkkien yms. tilanteiden toimivuus vastaamaan eu:n kriteereitä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten 14.2 voi olla hyvä jos tämä sekoaa liikenneympyrässä ja melkein ajaa tolppaan ellei kuski pysäytä? Tai, että kun alkaa pakittamaan, niin ruutu huutaa punaista, että ota ohjat?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/DirtyTesLa/status/1993377595942224299


Minäkin olen nähnyt sen yhden videon, missä auto ei osannut päättää kumpaan suuntaan mennä, ja näytti että se olisi jatkanut kohti tolppaa jos ei olisi kuski pysäyttänyt. Jos yhden videon mukaan tuomitaan, niin mikään järjestelmä ei ole ikinä valmis. Tuossa postauksessasi on selvää, että auto ei voi liikkua, koskea takakamera on täysin likainen.
 
Minäkin olen nähnyt sen yhden videon, missä auto ei osannut päättää kumpaan suuntaan mennä, ja näytti että se olisi jatkanut kohti tolppaa jos ei olisi kuski pysäyttänyt. Jos yhden videon mukaan tuomitaan, niin mikään järjestelmä ei ole ikinä valmis. Tuossa postauksessasi on selvää, että auto ei voi liikkua, koskea takakamera on täysin likainen.
Kyllä näitä videoita ja keskusteluja tästä uudesta nyt tippuu. Erityismainintana, että ei osaa sovittaa nopeutta siihen mitä liikennemerkki näyttää. Eikö 14.1 pitänyt olla jo paras, sitten 14.2? Mutta tuntuu oudolta, että näihin perusasioihin aina vaan takertuu järjestelmä, että nekään ei ole saatu kuntoon.

Edit. 14.1.2 oli ongelmia lehtien kanssa että jarruttaa näihin. 14.2 parannettu jarrutus hätäjarrutukseksi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/project_rcc/status/1993888577026138141
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo ole jo päivänselvää, että Teslalla regressiotestaus tehdään "tuotannossa" ja sitten välistä pääsee omituisia lapsuksia läpi mitä ei aikaisemmin ole ollut.
 
Eiköhän tuo ole jo päivänselvää, että Teslalla regressiotestaus tehdään "tuotannossa" ja sitten välistä pääsee omituisia lapsuksia läpi mitä ei aikaisemmin ole ollut.
Aikaisemmat viestit antoivat ymmärtää, että ohjelmistona nykyinen 14.2 on hyvä ja luotettava, että voisi kuka vain käyttää sitä hands off. Vai ymmärsinkö väärin?
Lapsukset on sinällään outoja, että samat asiat vaan toistuvat versiosta toiseen.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/eivissacopter/status/1993255540286537858

Tyyppihyväksytty Eurooppaan YL 7 paikkaisena wltp 641 downgradetettu 629 wltp. Oli myös Belgiaan/Ranskaan tullut uudella 5M akulla y rwd longrange 661 wltp 20" renkailla ja 19" nakeilla vajaa 700 range.
 
Eikös Juniperin takamoottori ollut jotain 200kW? Onko tuossa laitettu halvempi moottori taakse, muistelen että etumoottori LR on yleensä ollut tuo 159kW.
 
Veikkaan, että teslan myynti noudattaa yleistä sähköautojen myyntikäyrää. Niissä markkinoissa missä saa käyttää fsd:ta ajoavustimena se alkaa olemaan oikeasti merkitsevä tekijä, fsd14.2 on hyvä ajoavustin vaikka ei ole itseajava ja kuskin pitää edelleen olla hereillä kun auto tekee virheitä.

Viesti voidaan tulkita moenlla tavalla, jos avustin alkaa toimimaan paremmin, niin riittääkö se kääntämään syksyn?

Auton pitää olla kilpailuykyinen, Teslan markkinaosuus oli siihen aikaan iso kun markkinoilla on vähän tarjontaa, ja sillä segementillä missä Tesla oli, niin se oli kilpailukykyinen, sittentuli koronat ja putinin erikoiset, niin Tesla pitä markkinaosuutta sillä että sillä oli toimittaa. Joku Model Y oli erittäin kilpailukykyinen.

Noista ajoista markkina on muuttunut, kuluttajille on vaihtoehtoja, kuluttajan ei tarvitse tehdä samaan tapaan kompromissejä jos haluaa sähkiksen. Model Y ei ole enään hyvä kompromissi "kaikille".

Teslan avustimet, niistä hypetys ei enään vetoa, ei niillä paikata niitä puutteita mitä asiakkaat haluaa, ei paikata käytettävyys ongelmia.




Suomessa ei sellaisia ruuhkia ja härdellejä ole kuin esim. piilaaksossa tai new yorkin liikenteessä. Tunti suuntaansa per päivä kommutointia härdellissä tai viikonloppuna ruuhkassa vuorenyli rannalle/ostoskeskukseen niin asia alkaa selviämään. Sama juttua vähän roadtrip puolellakin, iso maa, isot etäisyydet. Se, että tarvii olla valppaana on kuitenkin kertaluokkaa kevyempää jaksamisen puolesta kuin ajaa noissa härdelleissä itse.

Mulle hienous on siinä, että nämä ovat tavikselle arkipäivässä näkyviä vauva-askelia kohti sitä että joku jossain joskus tekee oikeasti autonomisen auton. Itseajava on kuin maraton, ei maaliin voi teleportata vaan pitää treenata ja lopuksi juosta maraton metri metriltä. Nyt ollaan siellä jossain matkan varrella oli se sitten tesla, waymo tai joku muu joka ratkaisee autonomian universaalisti(ei rajoitettu alue, 99.99% julkisista teistä). Fanitan teknologiaa ja sen kehittämistä en teslaa. Mukava seurata teknologian kehittymistä julkisessa valokeilassa.
Piilaakos ruuhkiilla ei käännettä markkinaosuuksia meillä. ruuhkassa toimii ruuhka-avustimet, ne nyt aika arkista.

Suomessa on pitkävalimatkat, paljon pitkää työsskäynti matkaa-ajavaa(*, pitkää työajoja ajavaa, he arvostavat avustimia jotka tekevät siitä matkasta turvallista ja vähemmän tressaavaa, ja useasti hyvää ajotuntumaa. Eivät kaipaa niitä ei toivottuja "ominaisuuksia" mitä Teslan avustimissa on ollut. Se että eitoivotut ominaisuudet vähenee, niin jäljelle jää viel pitä tie hyvään ajokokemukseen.

(*
Työantajat sulkeneet ja edelleen sulkevat toimipisteitään, ja haluavt, vaativat että tehdään myös lähitöitä, eli pitkiä ajoja monelle, vaihtelevissa keleissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 284
Viestejä
5 012 944
Jäsenet
80 472
Uusin jäsen
jonnimn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom