Veikkaan, että teslan myynti noudattaa yleistä sähköautojen myyntikäyrää. Niissä markkinoissa missä saa käyttää fsd:ta ajoavustimena se alkaa olemaan oikeasti merkitsevä tekijä, fsd14.2 on hyvä ajoavustin vaikka ei ole itseajava ja kuskin pitää edelleen olla hereillä kun auto tekee virheitä.
Viesti voidaan tulkita moenlla tavalla, jos avustin alkaa toimimaan paremmin, niin riittääkö se kääntämään syksyn?
Auton pitää olla kilpailuykyinen, Teslan markkinaosuus oli siihen aikaan iso kun markkinoilla on vähän tarjontaa, ja sillä segementillä missä Tesla oli, niin se oli kilpailukykyinen, sittentuli koronat ja putinin erikoiset, niin Tesla pitä markkinaosuutta sillä että sillä oli toimittaa. Joku Model Y oli erittäin kilpailukykyinen.
Noista ajoista markkina on muuttunut, kuluttajille on vaihtoehtoja, kuluttajan ei tarvitse tehdä samaan tapaan kompromissejä jos haluaa sähkiksen. Model Y ei ole enään hyvä kompromissi "kaikille".
Teslan avustimet, niistä hypetys ei enään vetoa, ei niillä paikata niitä puutteita mitä asiakkaat haluaa, ei paikata käytettävyys ongelmia.
Suomessa ei sellaisia ruuhkia ja härdellejä ole kuin esim. piilaaksossa tai new yorkin liikenteessä. Tunti suuntaansa per päivä kommutointia härdellissä tai viikonloppuna ruuhkassa vuorenyli rannalle/ostoskeskukseen niin asia alkaa selviämään. Sama juttua vähän roadtrip puolellakin, iso maa, isot etäisyydet. Se, että tarvii olla valppaana on kuitenkin kertaluokkaa kevyempää jaksamisen puolesta kuin ajaa noissa härdelleissä itse.
Mulle hienous on siinä, että nämä ovat tavikselle arkipäivässä näkyviä vauva-askelia kohti sitä että joku jossain joskus tekee oikeasti autonomisen auton. Itseajava on kuin maraton, ei maaliin voi teleportata vaan pitää treenata ja lopuksi juosta maraton metri metriltä. Nyt ollaan siellä jossain matkan varrella oli se sitten tesla, waymo tai joku muu joka ratkaisee autonomian universaalisti(ei rajoitettu alue, 99.99% julkisista teistä). Fanitan teknologiaa ja sen kehittämistä en teslaa. Mukava seurata teknologian kehittymistä julkisessa valokeilassa.
Piilaakos ruuhkiilla ei käännettä markkinaosuuksia meillä. ruuhkassa toimii ruuhka-avustimet, ne nyt aika arkista.
Suomessa on pitkävalimatkat, paljon pitkää työsskäynti matkaa-ajavaa(*, pitkää työajoja ajavaa, he arvostavat avustimia jotka tekevät siitä matkasta turvallista ja vähemmän tressaavaa, ja useasti hyvää ajotuntumaa. Eivät kaipaa niitä ei toivottuja "ominaisuuksia" mitä Teslan avustimissa on ollut. Se että eitoivotut ominaisuudet vähenee, niin jäljelle jää viel pitä tie hyvään ajokokemukseen.
(*
Työantajat sulkeneet ja edelleen sulkevat toimipisteitään, ja haluavt, vaativat että tehdään myös lähitöitä, eli pitkiä ajoja monelle, vaihtelevissa keleissä.