Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitä tämä tarkoittaa? Ottaisiko Tesla siis autosi vaihdossa. Jos näin on, niin en edes tiennyt tämmöisestä vaihtoehdosta.
Ainahan tuo on minun käsittääkseni ollut optio, eikä tarvi olla Tesla mitä ottavat vaihdossa. Joskus -21 tarjosin sähköistä Hyundai Ioniqia Teslalle kun eka kerran Y alkoi kiinnostaa, tuolloinkin jäi tarjous liian alhaiseksi.
Edit: tuolla on ihan nettilomake mistä voi koittaa arpaonnea: https://www.tesla.com/fi_fi/tradein
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkein yllättävimmät reaktiot ovat kuitenkin tulleet työkavereiltani. Yksi kauhisteli että miten ihmeessä menit yhtäkkiä ostamaan tuollaisen 60k auton! Muutenkin auto on herättänyt hapanta kateutta.
Hmph.

Ajoin tänään risteyksessä vanhan Ladan perässä, ehkä 70-luvun alusta. En edes tiedä mikä malli kun tässä oli takavalot toisinpäin kuin 1200:ssa. Oli ruostetta pintapelleissä (kauniisti), savutti, pörisi ja ihan hiton rotta look.

Silti viereisestä autoista näytettiin peukkuja, vastaan tullut käänsi päätään niin että niskat varmaan narisi ja lopuksi jäi vielä taustapeilistä ihailemaan. Kerrankin oli tarpeeksi paska auto että sai hyväksynnän! Ei puuttunut kuin Breznevin kuva konepelliltä.

Eli ei muuta kuin hommaat vaikka Nivan Teslan tilalle niin keskisormi vaihtuu peukaloon.
 
Miten ihmeessä tuon tilanteen olet saanut päässäsi käännettyä, että sillä olisi jotain tekemistä ajamasi auton merkin kanssa?
Tuo kyseinen tilanne tapahtuu ainakin pk seudulla lähes aina jos joku uuno junnaa kiihdytyskaistalla oli sillä alla sitten lada tai ferrari.

Kohtuullisen harhaista myös ajatella että joku roikkuu perseessä niin syy olisi että edessä on tesla. Eiköhän ihan samalla tavalla siinä perässä roikuttaisi vaikka siinä olisi Nissan. Usko tai älä niin olen kuullut ulinaa olemattomista turvaväleistä ennenku koko merkkiä oli edes olemassa..
Jos joku pumpaten kiihdyttelee kohti perääni ja jättää taas rakoa, kun ajan rajoitus+10kmh, enkä ole sellaista koskaan aiemmin kokenut muun merkkisillä autoilla, niin vaikea minun on sitä kyseiseen autooni olla yhdistämättä.

En jaksa enää vastata tämäntyylisiin viesteihin.
 
Heh tuon 3000e lisähyvityksen innostaman laitoin oman 34k ajetun tummanharmaan -23 MYLR Teslalle arviointiin. Kieltämättä ehdin jo innostua josko sittenkin uutta alle nyt syksyllä vaikkei todellakaan ole tarvetta, mutta Teslan 31300e tarjous ei nyt kyllä ihan innosta tilausta laittamaan :). Noh eipä tuo sinänsä yllätä, onhan noissa hinnat laskenut joten ei varmaan enempää kannata odottaakaan. Mikäpä tuolla vanhalla ajellessa, varsinkin kun nyt ollut viikon ajossa -20 M3 SR niin kieltämättä jo odottaa että saa taas oman alle :). Ei tuo M3 huono ole, mutta onhan noiden välillä jo asiat parantuneet.
No ei kyllä ole hyvä tarjous tuo. Noissahan pyörii pyynnit +40ke suomiautoissa.
 
No ei kyllä ole hyvä tarjous tuo. Noissahan pyörii pyynnit +40ke suomiautoissa.
Joo pikasesti kattelinkin nettiautosta jotain suuntimaa. Omassa on sitten myös äänenvaimennusta 1000 eur arvosta, se on sitten eri asia että voiko tuon olettaa nostavan tarjousta varsinkaan Teslan suunnasta.
Just tuli mailia Teslan edustajalta tuohon liittyen, kyseli autotilanteesta ja mainosti tuota "huikeaa" 3000 eur kampanjaa. Vastasin suoraan että ei tuolla rahalla ole mitään suunnitelmia kaupoille, varsinkin kun vaihto muutenkaan ei ole mitenkään tarpeellinen just nyt.
Niin ohan tuo kampanja aika huikea, tarjotaan alihintaa ja tuolla 3000 eur korjataan sitten lähemmäksi käypää arvoa... :D
 
Model 3 tuli käytyä koeajamassa, kun oma hybridi alkoi antamaan herjoja korkeajänniteakusta ja korjaaminen kuluttajana muiden toimesta lienee kannattamatonta.

Sen verran mukava vekotinhan tuo oli ajella, että varauksen sitten laittoi "karvalakista" sisään, kun uskoisin rangen ja takatuuppauksen riittävän itselleni.

Jos joku tuota vaihtoauton 3000€ bonusta jostain lahosta pommista miettii, niin yksi todennäköisesti ylittämätön ehto on, että vaihdokilla pitää olla 4kk määräaikaiskatsastusta voimassa luovutuspäivästä. (edit. löytyy tämän dokkarin viimeiseltä sivulta)
Vielä tuota koittavat varmistaa, että onko se neuvoteltavissa, mutta itse tosiaan yritän heille tarjota yhtä pidempään seisonnassa ollutta autoa, josta tarkoitus olisi saada vain tuo 3k hyvitys ja itse vaihtoarvolla ei niinkään väliä.. turhahan sitä on laittaa leimalle, ellei aivan pakko, liikkeen pihaan sen kyllä ajamalla saa.

0% korko- ja vaihtoautotarjous tosiaan koskee kaikkia Model 3 versioita ja Y:stä sitten vain AWD.
Tuon heidän tekstin kun voisi ehkä ymärtää, että kolmosestakin vain AWD olisi tarjouksen piirissä.

Lisäksi sitten vielä varastoautot on vielä ilman vilkkuviikseä ja etukameraa, tehdastilauksissa nämä on sitten jo mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän sen siitä että tuon oston jälkeen on alkanut kuulua sellaisia passiivis-agressiivisiä kommentteja liittyen rahaan. "Ei täällä köyhien puolella ole sellaisia välineitä käytössä"

Tämäkin kirjoitus kirvoitti kommentteja joiden johdosta voin pistää mentaalisen muistilapun tietyille kirjoittajille: ”tämän kirjoittajan mielipiteen voi sivuuttaa.”
Kaikkien niiden mielipiteen voi kyllä sivuttaa joiden mielestä sun alkuperäisen tarinan looginen johtopäätös on se, että joku olisi kateellinen :rolleyes:

Mutta takaisin asiaan, uskookohan joku että Tesla tulee koskaan edes yrittämään laajentamaan nykyistä SAE2 mukaista ajoavustusta tasolle 3 tai siitä yli siinä laajuudessa mitä sitä on tähän asti markkinoitu? Nyt on ympäri maailmaa tullut paljon ilmoituksia missä on alettu FSD (supervised) "testaukset", mutta tuleeko siitä koskaan unsupervised = SAE3? Vaikea uskoa, varsinkaan nyt kun viimeisimmässä master planissa ei puhuta uusista autoista vaan tulevaisuutta maalaillaan robotaksien ja robottien suuntaan.
 
Kaikkien niiden mielipiteen voi kyllä sivuttaa joiden mielestä sun alkuperäisen tarinan looginen johtopäätös on se, että joku olisi kateellinen :rolleyes:

Mutta takaisin asiaan, uskookohan joku että Tesla tulee koskaan edes yrittämään laajentamaan nykyistä SAE2 mukaista ajoavustusta tasolle 3 tai siitä yli siinä laajuudessa mitä sitä on tähän asti markkinoitu? Nyt on ympäri maailmaa tullut paljon ilmoituksia missä on alettu FSD (supervised) "testaukset", mutta tuleeko siitä koskaan unsupervised = SAE3? Vaikea uskoa, varsinkaan nyt kun viimeisimmässä master planissa ei puhuta uusista autoista vaan tulevaisuutta maalaillaan robotaksien ja robottien suuntaan.
Tottakai yrittävät ja aikovat. Tuskin huvikseen testailevat Robotaxia siten, että turvahenkilö on pelkääjän paikalla.

Eihän tuossa Robotaxi touhussa ole mitään järkeä, jos ei päästä yli 2 tason. Se on eri asia, että milloin ja millä raudalla se ylitetään. FSD v14 vaikuttaa kyllä varsin pätevältä kuljettajalta, mutta kyyti on paikoin ilmeisesti epävarmaa kun arvotaan kahden vaihtoehdon välillä.
 
Tottakai yrittävät ja aikovat. Tuskin huvikseen testailevat Robotaxia siten, että turvahenkilö on pelkääjän paikalla.

Eihän tuossa Robotaxi touhussa ole mitään järkeä, jos ei päästä yli 2 tason. Se on eri asia, että milloin ja millä raudalla se ylitetään. FSD v14 vaikuttaa kyllä varsin pätevältä kuljettajalta, mutta kyyti on paikoin ilmeisesti epävarmaa kun arvotaan kahden vaihtoehdon välillä.
Eiköhän tuo fsd14 tule paranemaan vauhdilla ainakin jarru/kaasu ongelman osilta.

--

Huvittavaa jos robotaksihaaveiden tilalta käy niin että uber/lyft-kuskit ostavat/liisaavat teslaa avustimella että olis keveämpi ajaa "perinteistä" taksia kun auto ajaa 90% taksikyydeistä itsekseen.

--

Tesla sai luvan testata fsd:ta kolmella autolla ruotsin moottoriteillä:
According to the Swedish Transport Administration, Tesla received approval to test FSD on all state highways and expressways in Sweden. The approval is valid for 3 cars owned by Tesla.
Tesla lands permission to test Full Self-Driving in new country
 
Tottakai yrittävät ja aikovat. Tuskin huvikseen testailevat Robotaxia siten, että turvahenkilö on pelkääjän paikalla.

Eihän tuossa Robotaxi touhussa ole mitään järkeä, jos ei päästä yli 2 tason. Se on eri asia, että milloin ja millä raudalla se ylitetään. FSD v14 vaikuttaa kyllä varsin pätevältä kuljettajalta, mutta kyyti on paikoin ilmeisesti epävarmaa kun arvotaan kahden vaihtoehdon välillä.
Joo koitin tässä (selvästi siinä onnistumatta) erotella robotaksit ja joka jannulle saatavilla olevan SAE3 autonomisen ajon. Waymo on hyvä esimerkki onnistuneesta robotakseilusta ja onkin siinä valovuosia Teslaa edellä, mutta hehän eivät rummutakaan että olisivat tuomassa tätä kaikille kuluttajille. Musk on taas maalaillut vuosikaudet autonomista ajoa osana normaalia autoilua joka taas ei näytä onnistuvan sitten millään. Kun nyt masterplanissa alleviivataan nimenomaan robotakseilua (=saatavilla vain rajatulle joukolle rajatuissa sijainneissa) eikä FSD unsupervisedia (=saatavilla kaikille kuluttajille kaikissa sijainneissa) antaa tämä osviittaa että sitä ei ole kuluttajille ole tulossa.
 
Täällä on ketju missä voi jatkaa waymo, nvidia(mersu,volvo,byd,...) jne ennen kuin tämä ketju lähtee laukalle: Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

Se on hyvin tunnettua ja moneen kertaan käsiteltyä miten muskin ennustukset itseajavuudesta ovat epäonnistunut. Josko jatketaan tästä eteenpäin katsoen missä ollaan fsd v14.1:en kanssa ja mitä pian tulevat 14.2 ja 14.3 parantavat. 14.1 on hyvin pienen porukan aikainen versio, ei kiillotettu. Ihan syystä ei ole isolle massalle annettu. imho. 14.1 on yllättävänkin hyvä ottaen huomioon laskentatehon mikä autossa on ja että sensoreina vain kameroita ja ehkä mikrofoni.
 
Viimeksi muokattu:
Varmistitko Teslalta että jos nyt tilaa uuden Model 3:n, niin tosiaan saa vilkkuviiksellä?
Kyllä, nuo rattivilkut kun oli koeajon suurin (ja oikeastaan ainoa) murheenkryyni ja jo ennen koeajoakin tiedossa, että todennäköisesti tulee olemaan ongelma, niin siitä pariinkin otteeseen keskusteltiin.
Tosiaan miltei suora lainaus oli, että varastoautot on vielä ilman viikseä ja tilaamalla oman konfiguraation tehtaalta saa viiksellä ja etukameralla.
M3 "standard range" RWD:lle sovellus sanoo arvioiduksi toimitukseksi 30.10. - 13.11. tänään tehdyllä varauksella suoraan siis tehtaalta Shanghaista:

20251011_160430000_iOS.jpg

edit. niille joilla auto jo on tai syystä tai toisesta haluaa nopeasti varastoauton, niin vilkkuviiksi on tilattavissa (loppu varastosta) jälkiasenteisena 660€ sis. asennuksen
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 tuli käytyä koeajamassa, kun oma hybridi alkoi antamaan herjoja korkeajänniteakusta ja korjaaminen kuluttajana muiden toimesta lienee kannattamatonta.

Sen verran mukava vekotinhan tuo oli ajella, että varauksen sitten laittoi "karvalakista" sisään, kun uskoisin rangen ja takatuuppauksen riittävän itselleni.

Jos joku tuota vaihtoauton 3000€ bonusta jostain lahosta pommista miettii, niin yksi todennäköisesti ylittämätön ehto on, että vaihdokilla pitää olla 4kk määräaikaiskatsastusta voimassa luovutuspäivästä. (edit. löytyy tämän dokkarin viimeiseltä sivulta)
Vielä tuota koittavat varmistaa, että onko se neuvoteltavissa, mutta itse tosiaan yritän heille tarjota yhtä pidempään seisonnassa ollutta autoa, josta tarkoitus olisi saada vain tuo 3k hyvitys ja itse vaihtoarvolla ei niinkään väliä.. turhahan sitä on laittaa leimalle, ellei aivan pakko, liikkeen pihaan sen kyllä ajamalla saa.

0% korko- ja vaihtoautotarjous tosiaan koskee kaikkia Model 3 versioita ja Y:stä sitten vain AWD.
Tuon heidän tekstin kun voisi ehkä ymärtää, että kolmosestakin vain AWD olisi tarjouksen piirissä.

Lisäksi sitten vielä varastoautot on vielä ilman vilkkuviikseä ja etukameraa, tehdastilauksissa nämä on sitten jo mukana.
Itse myös menossa huomenna koeajolle. Ei saanut sen tarkemmin mallia valita, niin onkohan nuo Model 3 koeajoautot ihan sattumanvaraisesti AWD tai RWD?
 
Itse myös menossa huomenna koeajolle. Ei saanut sen tarkemmin mallia valita, niin onkohan nuo Model 3 koeajoautot ihan sattumanvaraisesti AWD tai RWD?
Lempäälässä kaiketi ainoastaan oli tuo AWD LR koeajokkina, muista toimipisteistä en osaa sanoa.
Puhuivat, että mahdollisesti vilkkuviiksellisen saisivat joskus, mutta odottavat, että asiakastilaukset puretaan ensiksi ja niitä voi nyt tämän 0%+3000€ kampanjan myötä mennä kohtalaisesti.
 
Lienee penkit kaadettuna? Koska penkit ylhäällä ei siellä YL kontissa ainakaan liikaa tilaa ole. Noin 420l kun normaalissa on 850l.

Miksi Tesla haluaisi korvata täysin erilaisella autolla LR AWD mallin? Lisäksi Euroopan hinta on arvoitus mutta Kiinassa YL on kalliimpi kuin LR AWD.
Ei varmaankaan korvaa. Ihmettelin lähinnä tuota hinnaneroa äkkiseltään mikä juju? Nythän tuonne Kiinaan on tulossa neljäs y malli myyntiin. Jenkeissä 5k dollarin aleja niin voisi odottaa tännekin tulevan hinnan alennuksia. Tietää ken tietää ja odotella täytyy mihin mallisto ja hinnasto menee lähiaikoina. Ei tuossa hinnastossa nyt ainakaan mitään järkeä ole.
 
Ei varmaankaan korvaa. Ihmettelin lähinnä tuota hinnaneroa äkkiseltään mikä juju? Nythän tuonne Kiinaan on tulossa neljäs y malli myyntiin. Jenkeissä 5k dollarin aleja niin voisi odottaa tännekin tulevan hinnan alennuksia. Tietää ken tietää ja odotella täytyy mihin mallisto ja hinnasto menee lähiaikoina. Ei tuossa hinnastossa nyt ainakaan mitään järkeä ole.
Puhuit aikaisemmin että korvaisi. Sen takia ihmettelen tätä.

Aleja ei varmaan Eurooppaan tule mutta USAssa jo tarjotaan jo 6500$ omaa alea.
 
Aleja ei varmaan Eurooppaan tule mutta USAssa jo tarjotaan jo 6500$ omaa alea.
Tuolla kompensoidaan usa:ssa poistunutta veroalea. En pidättelisi henkeä, että tuollaista tulisi EU:hun kun ei eu:ssa hinnoittelun suhteen mikään muuttunut. Toisella tapaa sanoen, amerikassa tarvivat alen että kuluttajien teslasta maksama hinta ei nousisi,...

Kun oli aikaisemmin myyntiluvuista juttua niin kiinassakin myynyt tesla hyvin. Kiinassa ei ole ollut USA:n autoveron poistumista vastaavaa syytä myynnin piristymiseen.
Tesla's September China-made EV sales rise 2.8% year on year
Sales of Tesla's Model 3 and Model Y vehicles made in its Shanghai plant, including exports to Europe and other markets, were up 9.2% from August.

Tesla China sells 90,812 cars in Sept, back to growth after 2 consecutive declines
 
Viimeksi muokattu:
Joo pikasesti kattelinkin nettiautosta jotain suuntimaa. Omassa on sitten myös äänenvaimennusta 1000 eur arvosta, se on sitten eri asia että voiko tuon olettaa nostavan tarjousta varsinkaan Teslan suunnasta.
Just tuli mailia Teslan edustajalta tuohon liittyen, kyseli autotilanteesta ja mainosti tuota "huikeaa" 3000 eur kampanjaa. Vastasin suoraan että ei tuolla rahalla ole mitään suunnitelmia kaupoille, varsinkin kun vaihto muutenkaan ei ole mitenkään tarpeellinen just nyt.
Niin ohan tuo kampanja aika huikea, tarjotaan alihintaa ja tuolla 3000 eur korjataan sitten lähemmäksi käypää arvoa... :D

Itsellä sattui olemaan sähköpostissa Teslan oma vaihtotarjous toukokuulta kun Juniper oli tullut myyntiin ja nyt toissapäivänä hain uuden. Kesän -23 auto ja kilometrit 30k molemmin puolin tarjouksia hakiessa. 5000e oli tullut toukokuusta tarjottu vaihtohinta alas :p Tarina ei kerro oliko tuossa nyt tarjotussa ”lisähyvyitys”jo mukana, mutta joka tapauksessa vaikuttaa siltä että täysi kusetus
 
Viimeksi muokattu:
Kun oli aikaisemmin myyntiluvuista juttua niin kiinassakin myynyt tesla hyvin. Kiinassa ei ole ollut USA:n autoveron poistumista vastaavaa syytä myynnin piristymiseen.





Q3 miinuksella viime vuoteen nähden, vaikka tuli uusi Y ja Y L markkinoille siihen verrattuna ja 5 vuoden nollakorkodiili oli Y L:ää lukuunottamatta koko kvartaalin voimassa? Torjuntavoitto ehkä parempi termi kuvaamaan kiinan myyntiä kuin hyvä. Nythän 0-koron saa myös Y L:ään, jota on toimitettu reippaasti alle 10000kpl, eli ei senkään tilauskirjoissa tainnut koskaan olla sitä 120000 tilausta vaikka näin huhumyllyt väitti...

Tilannehan oli Euroopassa aika vastaava; monessa maassa syyskuu oli hyvä varsinkin tämän vuoden lukuihin suhteutettuna, mutta koko Euroopan mittakaavassa viime vuoteen verrattuna Q3 edelleen pehmeä vaikka sähköautomarkkina kasvoi; kuten Kiinassakin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä sattui olemaan sähköpostissa Teslan oma vaihtotarjous toukokuulta kun Juniper oli tullut myyntiin ja nyt toissapäivänä hain uuden. Kesän -23 auto ja kilometrit 30k molemmin puolin tarjouksia hakiessa. 5000e oli tullut toukokuusta tarjottu vaihtohinta alas :p Tarina ei kerro oliko tuossa nyt tarjotussa ”lisähyvyitys”jo mukana, mutta joka tapauksessa vaikuttaa siltä että täysi kusetus
Jos vaihdossa kelpaa joku sellainen auto jolla arvoa oikeasti alle 1000€ niin hyvä diili, mutta muuten varmaan kannattaa vanha auto myydä jonnekin muualle.
 
Teslabjörn testaillut uutta Y performancea ja sen akkua.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Akun latauskäyrässä ei mainittavaa parannusta vanhaan, hyvin samalla tasolla. Hieman kasvaneesta kapasiteetista johtuen energiaa tulee kuitenkin hieman enemmän, kun prosenteissa mitattuna käyrä on pysynyt samana. Hyvin kaukana ollaan aiemmista (tai nykyisten jenkkimallien) Panasonicin latauskäyristä. On mahdollista, että tuota vielä säädetään päivityksillä suuntaan tai toiseen.

Kiihtyvyys täysin sama 3.7x sekuntia kuin vanhassa, vaikka uusi takamoottori ja akku. Voi johtua ehkä renkaista tai olosuhteistakin, kun näyttäisi alussa hieman jäävän vanhoille mutta lopulta päätyvän samaan.



Toisaalla oli havaittu uuden LG akun olevan vanhaa pirteämpi pitkässä kiihdytyksessä:
g0jvhxsxyaeu9jf-jpg.1160507
 
Viimeksi muokattu:
Eilen julkaistu fsd 14.1.1 tais korjata akuuteimmat jarruttelu-kaasutusongelmat mitä tsekkasin videoita ja kommentteja ihmisiltä joilla on 14.1.1. Saapa nähdä tuleeko 14.2 viikon vai kahden sisään. Risteyksiin ryömiminen, kaistanvaihto yms. ei ole vielä yhtä smooth kuin 13.x sarjassa.

Aikaleimalla yksi turha kunnon jarrutus kävelijään. Tien kontekstista hyvin epätodennäköistä, että olisi kävellyt autotielle mutta tesla silti pysähtyi
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/M4wnKCjh4Ec?t=1416
 
Viimeksi muokattu:
Saakohan yksin jätetyn lapsen tunnistusta jotenkin pois päältä? Muutaman kerran auto hälytellyt ja vilkutellut kun heittää urheilukassin takapenkille.
 
Saakohan yksin jätetyn lapsen tunnistusta jotenkin pois päältä? Muutaman kerran auto hälytellyt ja vilkutellut kun heittää urheilukassin takapenkille.
Ilmeisesti ei saa pysyvästi pois päältä vakiona, ehkä Enhancen Commanderilla onnistuisi:

Voit poistaa yksin jääneen lapsen tunnistuksen käytöstä valitsemalla Hallintalaitteet > Turvallisuus > Yksin jääneen lapsen tunnistus nykyiselle ajomatkalle.
Yksin jääneen lapsen tunnistus otetaan automaattisesti käyttöön uuden ajomatkan alkaessa.


 
Eilen kävin AWD long rangen koeajamassa, kyllähän tuo houkuttelevalta tuntui. Vakkari toimi tuolla lyhyellä puolen tunnin testillä ihan ok, ei haamujarrutuksia tai muita outouksia mutta eipä se varmaan noin lyhyellä näykään. Tuossa autossa oli myös se FSD, en tiedä onko tavalliseen vakkariin eroa perusmalliin nähden. Hieman jäi mietityttämään olisiko iso ero noilla 9 ja 14 kaiuttimella. Mitä Youtubesta olen noita arvosteluja katsellut niin hieman tuntuu jakavan mielipiteitä, osa sanoo että jo perusmallissa todella hyvä mutta mene ja tiedä. Tehojen puolesta itselle riittää varmasti perus RWD, mutta range ehkä siinä ja siinä, 300km ilman latausta olisi optimi ja kesäkelissä siihen varmasti pääsee, mutta talvella voi olla ettei, ainakaan muutaman vuoden jälkeen.

Niin ja tuosta lisähyvityksestä sanoi myyjä että pitäisi olla vaihtoauto rekisteröity itselle ennen kampanjan alkua, mutta jonkun muunkin omistuksessa olevan auton pystyisi valtakirjalla antamaan..? En ymmärrä mikä ero on sillä että auto on jonkun toisen nimissä vs itsellä? Jotenkin on nyt sekavat nuo ehdot tuolle, tietävätköhän itsekään mitkä on ehdot tuolle mikä vaihtoauto siihen kelpuutetaan. Olisihan tuo aika hyvä lisä jos saisi jonkun 500€ romun ostettua missä yli 4kk ajoaikaa jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kävin AWD long rangen koeajamassa, kyllähän tuo houkuttelevalta tuntui. Vakkari toimi tuolla lyhyellä puolen tunnin testillä ihan ok, ei haamujarrutuksia tai muita outouksia mutta eipä se varmaan noin lyhyellä näykään. Tuossa autossa oli myös se FSD, en tiedä onko tavalliseen vakkariin eroa perusmalliin nähden. Hieman jäi mietityttämään olisiko iso ero noilla 9 ja 14 kaiuttimella. Mitä Youtubesta olen noita arvosteluja katsellut niin hieman tuntuu jakavan mielipiteitä, osa sanoo että jo perusmallissa todella hyvä mutta mene ja tiedä. Tehojen puolesta itselle riittää varmasti perus RWD, mutta range ehkä siinä ja siinä, 300km ilman latausta olisi optimi ja kesäkelissä siihen varmasti pääsee, mutta talvella voi olla ettei, ainakaan muutaman vuoden jälkeen.

Niin ja tuosta lisähyvityksestä sanoi myyjä että pitäisi olla vaihtoauto rekisteröity itselle ennen kampanjan alkua, mutta jonkun muunkin omistuksessa olevan auton pystyisi valtakirjalla antamaan..? En ymmärrä mikä ero on sillä että auto on jonkun toisen nimissä vs itsellä? Jotenkin on nyt sekavat nuo ehdot tuolle, tietävätköhän itsekään mitkä on ehdot tuolle mikä vaihtoauto siihen kelpuutetaan. Olisihan tuo aika hyvä lisä jos saisi jonkun 500€ romun ostettua missä yli 4kk ajoaikaa jäljellä.
Nyt kun tuo RWD Long Range sai uuden LG 5M akuston ja sen myötä 750km WLTP rangea, niin eihän sekään huono vaihtoehto ole. Samalla taisi tosiaan saada lisää kaiuttimia ainakin ja vaihtuiko ovipaneelit kankaisesta alcantaraan (tai vastaavaan jäljitelmään).

Tuo "tonnin pommin" tarjoaminen heille on tosiaan melko raskas prosessi, mutta oli myöskin puhetta tuosta valtakirjalla auton luovuttamisesta, että pitäisi olla ok.
Sovelluksessa kun varauksen jälkeen tuota vaihtoautoa naputteli, niin siinä kyseltiin mm. nykyinen omistaja. Tosin jos auton nyt tilaa, niin luovutukseen olisi se noin 1kk, jolloin sen vaihdokin voisi hankkia nyt ja se kuukauden omistajuus sitten täyttyisi, kun vaihdokki pitäisi viedä.
 
Nyt kun tuo RWD Long Range sai uuden LG 5M akuston ja sen myötä 750km WLTP rangea, niin eihän sekään huono vaihtoehto ole. Samalla taisi tosiaan saada lisää kaiuttimia ainakin ja vaihtuiko ovipaneelit kankaisesta alcantaraan (tai vastaavaan jäljitelmään).

Tuo "tonnin pommin" tarjoaminen heille on tosiaan melko raskas prosessi, mutta oli myöskin puhetta tuosta valtakirjalla auton luovuttamisesta, että pitäisi olla ok.
Sovelluksessa kun varauksen jälkeen tuota vaihtoautoa naputteli, niin siinä kyseltiin mm. nykyinen omistaja. Tosin jos auton nyt tilaa, niin luovutukseen olisi se noin 1kk, jolloin sen vaihdokin voisi hankkia nyt ja se kuukauden omistajuus sitten täyttyisi, kun vaihdokki pitäisi viedä.
Jos pelkkä RWD Long range riittäisi kajareihin niin varmaan ratkaisisi päätöksen, mutta ne 14 kaiutinta (olikin näköjään itseasiassa 15+2) tulee vain AWD Long Rangeen, tuossa menee kyllä itsellä jo kipuraja kun väri on muutettava ja ralvirenkaat+vanteet.

1760342107683.png


Täytyy varmaan vielä laittaa sähköpostia tuosta vaihdokkiasiasta, olisi hyvä saada asiasta mustaa valkoisella ettei jää itsellä käteen sitten joku pommi :D
 
Vaikuttaa siltä että helpommalla (ja paremmalla katteella) taitaa päästä vaan romuttamalla jos välttämättä haluaa noita romuja muiluttaa kauppaan (toki tuonkin ehdot vielä vähän epäselvät). Vaihtoautossa tuosta lisämaksusta voisi olla hyötyä helppouden takia jos vaan hyvityshinnat olisivat edes vähän järkevämmällä tasolla.
 
...ei haamujarrutuksia tai muita outouksia mutta eipä se varmaan noin lyhyellä näykään.
Itse ajellut nyt 8tkm ja ainoat haamujarrutukset tullut jos kapealla tiellä joku tulee mutkassa vastaan tai vastaantulevalla on ohitus käynnissä ja menossa hieman täpärälle kerkiäminen omalle kaistalle. Mistään varjoista ei ole jarrutellut kertaakaan, taitaa puskurikamera auttaa siihen.
 
Siintomaan testaama uusi Y jarrutteöee kyllä.edelleen rasittavasti (eli ei se puskuri kamera ole ratkaissut ongelmia). Aivan järkyttävän paska se ei enää ole (mikä siis tilanne oli kuukausia sitten samanlaisella uudella y:llä), eli kyllä se parempaan suuntaan on mennyt.

En ainakaan nykytiedolla lähtisi sanomaan että haamujarruja ei enää ole, kyllä niitä edelleen on.
 
Siintomaan testaama uusi Y jarrutteöee kyllä.edelleen rasittavasti (eli ei se puskuri kamera ole ratkaissut ongelmia). Aivan järkyttävän paska se ei enää ole (mikä siis tilanne oli kuukausia sitten samanlaisella uudella y:llä), eli kyllä se parempaan suuntaan on mennyt.

En ainakaan nykytiedolla lähtisi sanomaan että haamujarruja ei enää ole, kyllä niitä edelleen on.
Itsellä ollut koko ajan etutörmäysvaroitus -asetus "Myöhään" -valittuna, vaikuttaakohan tuo jarrutuksiin vai pelkästään kunnon varoitusääneen?
 
Vaikuttaa siltä että helpommalla (ja paremmalla katteella) taitaa päästä vaan romuttamalla jos välttämättä haluaa noita romuja muiluttaa kauppaan (toki tuonkin ehdot vielä vähän epäselvät). Vaihtoautossa tuosta lisämaksusta voisi olla hyötyä helppouden takia jos vaan hyvityshinnat olisivat edes vähän järkevämmällä tasolla.
Joo en kyllä lähtisi tuohon että auto ei saa olla omissa nimissä, ehkä jonkun tutun kautta korkeintaan. Ei kyllä todellakaan viitsi alkaa kenellekään tuntemattomalle joka 500€ romua myy allekirjoittumaan mitään valtakirjoja ja selittelemään että jätetään auto vielä sinun nimiin ja parin kuukauden päästä sen haen ja sitten omistajuus varmaankin jollekin jälleenmyyjälle siirtyy.
 
Asiasta toiseen, onko kukaan vielä kokeillut ottaa Juniperin uusista 19" Crossflow -vanteista pölykapseleita irti? On ainakin itsellä hinkannut mustiin vanteisiin todellä ikävät jäljet.
 
Ilmeisesti ei saa pysyvästi pois päältä vakiona, ehkä Enhancen Commanderilla onnistuisi:

Voit poistaa yksin jääneen lapsen tunnistuksen käytöstä valitsemalla Hallintalaitteet > Turvallisuus > Yksin jääneen lapsen tunnistus nykyiselle ajomatkalle.
Yksin jääneen lapsen tunnistus otetaan automaattisesti käyttöön uuden ajomatkan alkaessa.


Asiaa sivuten: Onko kenelläkään tietoa saako esim. commanderilla takapenkin turvavyövaroittimen pois päältä? Ihan lievästi sanoen rasittavaa kun auto alkaa ulisemaan tyhjistä lastenistuimista.
 
Vaikuttaa siltä että helpommalla (ja paremmalla katteella) taitaa päästä vaan romuttamalla jos välttämättä haluaa noita romuja muiluttaa kauppaan (toki tuonkin ehdot vielä vähän epäselvät). Vaihtoautossa tuosta lisämaksusta voisi olla hyötyä helppouden takia jos vaan hyvityshinnat olisivat edes vähän järkevämmällä tasolla.
Romutuspalkkiota jos tarkoitit, niin sen luonnoksessa on varsin tiukat ehdot, eli auton pitäisi olla 12kk omassa omistuksessa ja ollut liikennekäytössä 10kk viimeisen 12kk aikana.
Tämä Teslan 3000€ hyvitys taasen sitten pääasiassa vain haluaa, että 4kk olisi leimaa voimassa (vielä avoinna, että onko sovittavissa). Itsellä tapaus tosiaan, että isän vanhaa kulkinetta sinne koittaa tarjota, niin tuo valtakirjalla puljaaminen onnistuisi varsin kivuttomasti.
 
Asiasta toiseen, onko kukaan vielä kokeillut ottaa Juniperin uusista 19" Crossflow -vanteista pölykapseleita irti? On ainakin itsellä hinkannut mustiin vanteisiin todellä ikävät jäljet.
Tuntuu olevan ominaisuus.
Asiaa sivuten: Onko kenelläkään tietoa saako esim. commanderilla takapenkin turvavyövaroittimen pois päältä? Ihan lievästi sanoen rasittavaa kun auto alkaa ulisemaan tyhjistä lastenistuimista.
Sieltä penkkien asetuksista saa valittua lastenistuintilan.

Ominaisuudet listattuna täällä Buttons Functions
 
Pitihän sitä itekin kokeilla. 2 vuotta ja 56tkm rullattu RWD Y, Tesla tarjosi 27 000 euroa. Ei tuo nyt hullun huono ole, mutta ei vielä saa liipaisemaan uutta autoa.

edit: siis sen kolmen lisätonnin kanssahan tuo on sangen linjassa myytävien kanssa tällä hetkellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 614
Viestejä
4 958 055
Jäsenet
79 680
Uusin jäsen
daniiialllkhalediii@gmail

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom