Oletan noiden johtuneen karttadatasta, eli olivat tilanteita, joissa auto päättää yhtäkkiä pudottaa vauhdin jostain 120:stä 60:km/h, koska mielestään siinä kohdassa on sellainen nopeusrajoitus.
Motarilla himmaa kuuteen kymppiin, muistelen että joku muukinraportoinut josta kohdasta missä jotkin autot noin tekevät, eli jossa savon suunnalla. Ja taisi olla Tesla kuskin(en) kirjoituksia.
Tommonen äkkijarrutus/hiljennys on jo itsessään hengenvaarallinen tilanne liukkailla teillä joilla on muitakin liikkujia.
Ymmräsin että nuo rajoitus tulkinnat olis halittuja, ei äkkijärrutuksia. Kevyneliikenteen "törmäyssuojat" voi olla luonolisesti rajumpia, ja ominaisuutena tärkeitä. Ne ymmärtääkseni tyypillisesti aktivoituu taajamavauhdeissa, eli hätäjarrutus ei niin vaarallinen, mutta epämiellyttävä toki. Mutta jos autosi sitä toistuvast tekee, niin ei kuullosta hyvältä, kun oletetaan että ajotavat ei ole sellaisi mitkä niitä synnyttää.
En jaksa uskoa että noista oikeasti autonomista tulee mitään menestystä, ellei sitten niitä ohjata jostain etäältä ihmisen toimesta,
Kyse on niin isosta jutusta että jos ne tulee niin uskon menestykseen. Tuo että niitä ohjattaisiin etänä olisi menestyksen jarru. Mutta se voi olla niitä esivaiheita, jos kehitys harppoo jatkossakin kiivaana, jos tulee vaihe missä autonomiset autot saisivat toimia ilman autossa olevaa kuljettajaa etäohjauksena, niin se olisi iso harppaus, ja varmasti otettaisiin käyttöön.
Siinä voikin sit miettiä et mikä näiden pointti on? Mihin noita tarvitaan...
Jos mietit julksita liikennettä, taksit, bussit jne, mietit lokistiikkaa, niin se tehostaisi todella paljon jos kuljettajan ei tarvitse olla itse ajoneuvossa. Jos kaipaa jutteluseuraa, niin sen voisi tuotteistaa palveluksi. Savolaista letkeyttä, vai porilaista....
Tai sitten jokaikinen kuviteltavissa oleva reitti pitää olla valmiiksi tehty ja varmistettu hyväksi etukäteen ettei ala sekoilu. Asiakas valitsee tarkemmin GPS lokaation, eikä anneta auton päättää sitä?
Reittisuunnittelun automatisointi on harpponut viimevuosikymenillä hurjasti, siihen on panostanee paljon monet firmat, ja jos mietit tilannetta että asiakas/matkustaja ei tiedä tarkkaan missä haluaa jäädä pois, ja missä se on salittua, niin se autonominen ajoneuvo voi olla vuorovaikutuksessa asikkaan/matkustajan kanssa, en sitä pidä ylitsepääsemättömänä ongelma. Toki ne arkiset ongelmat, matkustaja/asiakas haluaa johonkin, mihin kuljettaja ei suostu.