Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saa nähdä onko muutoksia jousitukseen. Ainakin voimansiirto oli päivitetty.

Täytyy kyllä ihmetellä onko juniperissa huono ajella? Omasta mielestäni ne alkupään 3/y oli kohtuu kivirekiä ja nykyinen y malli perus hyvä eikä siinä itsellä ärsytä mikään. Ennemmin napakampi jousitus kuin esim. duunissa uusin octavian reuhka mikä heijaa kuin keinutuolissa olisi.
Makuja monia, mutta Teslat ovat jalostuneet nykyisellään varsin hyviksi joka osa-alueeltaan ja perinteiset valmistajat tuntuvat halpuuttavan vastapainona, että pääsevät kilpailemaan 3/y tasosta hinnaltaan, jolloin sisustat muovisen oloisia. Hyvänä esimerkkinä tuo Mesen CLA vs Tesla 3 missä oikein lähellä mittasuhteet ja ranget, mutta 100-0 laadukkaamman oloinen sisusta kolmosessa kun katselee noita kirkkaita muoveja. Toki 10ke saa sen Mersun logon jos haluaa huljutella nahkapatukkaa lahkeessa naapurille puhuessaan. Toisekseen tulee mieleen kiinalaiset autonvalmistajat, jotka kulissina tekee hienon kakun, mutta sisältä märkä paska kun puuttuu akustiset lasit kaikkialta yms. Onneksi ei taida olla niin julmettu säästö kuin kinukeilla, että aletaan käyttämään mobiilikomponentteja, jotka eivät kestä -40 pakkasia tai kunnon lämpöjä sekä syttyviä jarruja jne.
En tiedä mistä repäisit, että kolmosessa olisi laadukas sisusta.
 
En tiedä mistä repäisit, että kolmosessa olisi laadukas sisusta.
Laadukkaampi ja laadukas on eri asia. En ainakaan itse jaksa heijastavia/kiiltäviä materiaaleja arvostaa ja nuo halpuutetut hopeanväriset muovit yms on jotain 2000 luvun taitteen ihannointia. Tuleehan tossa Mesen CLA karvalakissa joku puolikeinonahkapenkki ja ei tuo nyt muutenkaan kovin premiumilta vaikuta koko höskä. Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.
 
Laadukkaampi ja laadukas on eri asia. En ainakaan itse jaksa heijastavia/kiiltäviä materiaaleja arvostaa ja nuo halpuutetut hopeanväriset muovit yms on jotain 2000 luvun taitteen ihannointia. Tuleehan tossa Mesen CLA karvalakissa joku puolikeinonahkapenkki ja ei tuo nyt muutenkaan kovin premiumilta vaikuta koko höskä. Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.
Paskoja ominaisuuksia paitsi jos Teslassa :D
 
Et siis ole käynyt.

Jos tulet jonkun automerkin lankaan haukkumaan alustaa, niin kyllä silloin pitää olla jotain perusteluja ja parempaa analyysia tukemassa väitettäsi, tai ollaan provotasolla. Sano edes että kävitkö ajamassa (en usko) vai et ja millä autolla ja minkälaista tietä. Tuo mitä nyt teet on vänkäystä.

Uusi Y:n alusta on jatkuvasti vähän pehmeämpi ja se korostuu pienissä vauhdeissa. Se ei kuitenkaan ole siinä mielessä pehmeä, kuten vaikka Q4 etron, vaan se tukee ja eikä anna kallistella liialti. Värinöitä tulee myös vähemmän vanhaan verrattuna ja alusta on aika eleetön, se tekee hommansa eikä sitä tartte pääosin miettiä. Minusta kokonaisuutena aika nappisuoritus tuohon autoon ja tyyliin rautajousilla toteutettuna, ilmalla sitten paremmat. Tuolla alustalla onnistuu kuitenkin eleettömästi mutkassakin 4.8s 0-100 kiihdytysteholla kiihdyttely kaiken muun lisäksi, ei ole helppo yhdistelmä suunnitella ja vielä mukavuus edellä. Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule ilmi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.

Minä olen ja kyllä se ihan samanlainen paukkulauta on kuin aina aiemminkin. Model3 tuntuu siltä että tukivarsina on kaksi kakkosnelosta ja jousina vanha kunnon lehtijousi, mutta vähän alimitoitettuna. Iskariksi vedetty peräkärryn iskari ilman paluuvaimennusta ja pohjaanlyöntikumeina jääkiekot.

Onhan se nyt pakko jo myöntää paatuneimpienkin fanien että Model3 vahvuudet on ihan jossain muualla kuin alustassa, sisustassa tai laatuvaikutelmassa.

Tekniikaltaan ja varsinaisena SÄHKÖautona ihan mukiinmenevä, mutta käytännössä kuitenkin sähköautojen Skoda. Tehty mahdollisimman hyvä kompromissi niille joilla ei ole varaa ollut muuhun. Nykypäivänä kilpailua on kuitenkin tullut ja pikku hiljaa olisi hyvä ehkä opetella ottamaan ne Tesla-lasit silmiltä pois. Tuossa yllä sanottiinkin aika osuvasti että kaikki ominaisuudet autoissa on ihan paskoja - paitsi jos ne löytyy Teslasta :D Ymmärrän että näille ottajia löytyy ja itsekin olen ihan mielelläni ottanut joskus Model3 pidemmälle reissulle alle kun valinnanvaraa on ollut, mutta mitenkään päin katsottuna en saa siitä mitenkään täydellistä kokonaisuutta.

Hyvä alusta ei ole pintakova, vaan nielee epätasaisuudet ollen kuitenkin tasapainoinen. Hyvä alusta toimii eri olosuhteissa ääntelemättä ja antaa kuljettajalle palautetta kuitenkaan lyömättä "käsille" eikä missään nimessä ainakaan pohjaa tavallisessa ajossa. Teslassa mikään näistä ei toteudu, ellei olla jossain Puolan EU-Tukirahoilla rakennetulla silkinsileällä moottoritiellä.

Pakko välillä avautua vaikka olen pyrkinyt ketjussa olemaan puuttumatta kun näistä tulee aina loputon vänkäys. Väkisin näistä heitoista tulee mieleen että täällä on suuri osa ihmisistä sellaisia joita ei autot kiinnosta tipan vertaa eikä millään laitteilla olla ajettu, että olisi jotain vertailukohtaa mutta sitten on löytynyt se oma juttu, nimittäin Tesla!
 
Laadukkaampi ja laadukas on eri asia. En ainakaan itse jaksa heijastavia/kiiltäviä materiaaleja arvostaa ja nuo halpuutetut hopeanväriset muovit yms on jotain 2000 luvun taitteen ihannointia. Tuleehan tossa Mesen CLA karvalakissa joku puolikeinonahkapenkki ja ei tuo nyt muutenkaan kovin premiumilta vaikuta koko höskä. Taitaa Mersulla muutenkin olla paljon hiottavaa voimansiirrossa jos sillä 90kwh akulla tiristää 792 wltp niin kysymys lähinnä kuuluu minne se paljon hehkutettu 800v järjestelmän paremmuus perustuu? Ainoa etu taitaa olla latausnopeus mikä nyt ei parane Suomen talvessa juurikaan.
Kuitenkin haluat Teslaan 95kwh akun jolla pääsee päälle 700km wltp.

Juurihan Teslakin kasvatti akkukapasiteettiaan.
 
Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule ilmi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.
Kun juurikin olin ekaa sähkistä hommaamassa, tuli ihmeteltyä montaakin vaihtoehtoa. Silloisista peleistä 4v sitten ajettavuudeltaan pole-2 oli löysään itselle istuvin. Sen tilat oli vain vähän mahdottomat. Y oli aika karmea, vähän kuin paskoilla palikoilla madallettu ensimmäinen autoni. Pintakova reki vaikkakin meni hyvällä alustalla ok, mutta mietin että millainen meteli ja meno on kun painaisi sillä vaikka talvella röpölumella / nypyttävällä patilla niin morjes. Bonuksena sentään suvimaisuuden heilunta oli ok kurissa, mutta no eipä ihme tuolla alustalla vaikka suvia rata-autoksi saa. Lisäksi pole-2 oli selkeästi tuollakin tontilla edellä ns. ratamoodin osalta. Aika samat vibat edelleen prefl-Y kanssa kun sattuu sellaiseen vain kyytiinkin.

Pihaan tulikin juuri kompromissina sopivan tukeva, äänetön paskoillakin alustoilla oleva Q4. Siinä on varmasti normisuvin tyyliin viritetty palikat jollain kompromissilla ihme kyllä meidän tiestöön aika sopivaksi vaikka sillä ei kannata radalle lähteä. Ja jos pehmeys olisi itseä tökkinyt niin olisihan DCC ollut tarjolla. Ehkä jos olisin vielä parikymppinen liikennevalo-gp nykybensalenkkari voisin tuota Y-alustaa fiilistellä vs muut pehmeät, mutta toisaalta eihän se itse koppa istuisi mitenkään muuten korkeana suvimyökkynä kokonaisuuteen. Se pitäisi vain siirtää fiilikseltään johonkin oikeasti ajettavaan koppaan. Ja kun oikeasti tulee pidempää matkaa kelissä kuin kelissä niin aika moni muu juttu alustan osalta on oleellisempaa. Myönnän, että nytkin vedän Qn seuraajan kanssa DCC comfortilla ihan tyytyväisenä kun ajovehkeet on sitten oma juttunsa vs. lepposat ja ajoltaan tukevat matka-autot. Ehkä kakkos/kolmosautona olleessa e-2008:ssa oli jo pikkasen liian keinuva ja pehmeä kyyti muualle kuin lähipyöritykseen, mutta ehkä siltikin valitsisin ennemmin sen Y:n koppaan kuin og. alustan.

Uutta Y:a en ole ajanut ja hieno juttu, kun ovat osanneet hienosäätää sitä oikeaan suuntaan. Itse en pitäisi edes pahana investointina pistää vaikka pari tonnia, jos sillä saisi juniperin palikat tilalle pre-faceliftiin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
282 714
Viestejä
4 859 153
Jäsenet
78 448
Uusin jäsen
Dice

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom