- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 386
Et siis ole käynyt.
Jos tulet jonkun automerkin lankaan haukkumaan alustaa, niin kyllä silloin pitää olla jotain perusteluja ja parempaa analyysia tukemassa väitettäsi, tai ollaan provotasolla. Sano edes että kävitkö ajamassa (en usko) vai et ja millä autolla ja minkälaista tietä. Tuo mitä nyt teet on vänkäystä.
Uusi Y:n alusta on jatkuvasti vähän pehmeämpi ja se korostuu pienissä vauhdeissa. Se ei kuitenkaan ole siinä mielessä pehmeä, kuten vaikka Q4 etron, vaan se tukee ja eikä anna kallistella liialti. Värinöitä tulee myös vähemmän vanhaan verrattuna ja alusta on aika eleetön, se tekee hommansa eikä sitä tartte pääosin miettiä. Minusta kokonaisuutena aika nappisuoritus tuohon autoon ja tyyliin rautajousilla toteutettuna, ilmalla sitten paremmat. Tuolla alustalla onnistuu kuitenkin eleettömästi mutkassakin 4.8s 0-100 kiihdytysteholla kiihdyttely kaiken muun lisäksi, ei ole helppo yhdistelmä suunnitella ja vielä mukavuus edellä. Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule ilmi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.
Minä olen ja kyllä se ihan samanlainen paukkulauta on kuin aina aiemminkin. Model3 tuntuu siltä että tukivarsina on kaksi kakkosnelosta ja jousina vanha kunnon lehtijousi, mutta vähän alimitoitettuna. Iskariksi vedetty peräkärryn iskari ilman paluuvaimennusta ja pohjaanlyöntikumeina jääkiekot.
Onhan se nyt pakko jo myöntää paatuneimpienkin fanien että Model3 vahvuudet on ihan jossain muualla kuin alustassa, sisustassa tai laatuvaikutelmassa.
Tekniikaltaan ja varsinaisena SÄHKÖautona ihan mukiinmenevä, mutta käytännössä kuitenkin sähköautojen Skoda. Tehty mahdollisimman hyvä kompromissi niille joilla ei ole varaa ollut muuhun. Nykypäivänä kilpailua on kuitenkin tullut ja pikku hiljaa olisi hyvä ehkä opetella ottamaan ne Tesla-lasit silmiltä pois. Tuossa yllä sanottiinkin aika osuvasti että kaikki ominaisuudet autoissa on ihan paskoja - paitsi jos ne löytyy Teslasta

Hyvä alusta ei ole pintakova, vaan nielee epätasaisuudet ollen kuitenkin tasapainoinen. Hyvä alusta toimii eri olosuhteissa ääntelemättä ja antaa kuljettajalle palautetta kuitenkaan lyömättä "käsille" eikä missään nimessä ainakaan pohjaa tavallisessa ajossa. Teslassa mikään näistä ei toteudu, ellei olla jossain Puolan EU-Tukirahoilla rakennetulla silkinsileällä moottoritiellä.
Pakko välillä avautua vaikka olen pyrkinyt ketjussa olemaan puuttumatta kun näistä tulee aina loputon vänkäys. Väkisin näistä heitoista tulee mieleen että täällä on suuri osa ihmisistä sellaisia joita ei autot kiinnosta tipan vertaa eikä millään laitteilla olla ajettu, että olisi jotain vertailukohtaa mutta sitten on löytynyt se oma juttu, nimittäin Tesla!