Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika aikaisessa vaiheessa aletaan buustata Q3:sen myyntejä.Nyt alkoi nollakorot.
Model Y LR ja takapotku LR 0%. Perus 0,99%.
Model 3 0,99% kaikki.
Kyllä tämä monella laittaa ostohousut jalkaan. Tätä kyllä itse odotin, että seuraava on nollakorko mutta odotin ehkä Q4:lle sitä.Aika aikaisessa vaiheessa aletaan buustata Q3:sen myyntejä.
Teslalla vissiin havaittu, että listahinnalla ei faceliftattu mallisto mene kaupaksi siinä määrin kuin halutaan. Saa nähdä saadaanko alkuvuoden myyntikuoppaa kurottua kiinni. Lienee selvää, että koko vuoden myynnit jäävät alle viime vuoden myyntien.
Mikäköhän tuollaisen AWD Y:n arvo on esimerkiksi 3v kuluttua? Pohdin että pitäisikö itsekin painaa liipaisinta. Tuli hommattua tuo nykyinen kolmonen melkein pahimman kuplan aikaan niin takkiin kyllä tulee pahasti jos sen nyt myyn.
Eipä nuo mihinkään katoa, tulee vain face lift versiot ja siksi ei hetkeen voi tilata uutta. Tuo uutinenkin on päivitetty vastaamaan todellisuutta.![]()
Teslan huippumallit loppuvat - Tilaaminen ei enää mahdollista
Teslan S- tai X-huippumalleja ei ole enää tilattavissa tehtaalta. Varastossa on vielä muutama valmiiksi rakennettu malli.www.iltalehti.fi
Koska viimeisin "uudistus" oli vain pinnan kiillottamista, voidaan varmaankin todeta, että isojen mallien aika Euroopassa päättyi tämän vuosikymmenen osalta. Täysin uutta tuskin tulee parin vuoden sisään.
Mikä on kyllä käytettyä bongaavalle harmi. Model S plaidi kiinnostelisi pirusti mutta tarjonta tosi huonoa. Uusiakaan mitään mielenkiintoisia ei ole tullut markkinoille pitkään aikaan ja i4 alkaa jo kohta kyllästyttää.Melkeimpä yksi ja sama onko noi myynnissä suomessa vai ei. Suomessa on tänä vuonna myyty 4 kpl Model S:ää ja 5 kpl Model X:ää. Äärimmäisen pientä on noiden myynti suomessa ja euroopassa muutenkin.
Väittäisin, että tyyliin 50% vaihturirivin Tesloista on ollut tuonteja, joten kotimaan uusien myynti ei aiheuttane isompaa muutosta nettiauton kataloogiin pl. isoimmat muutokset kuten 01/23 hinnantiputus jne.Mikä on kyllä käytettyä bongaavalle harmi. Model S plaidi kiinnostelisi pirusti mutta tarjonta tosi huonoa. Uusiakaan mitään mielenkiintoisia ei ole tullut markkinoille pitkään aikaan ja i4 alkaa jo kohta kyllästyttää.
Mikä päivitys 2025.20.6.1?Jaha, pieni päivitys saapui eilen ja datalinkki on korjaantunut, ei pätki Spotify enää.
Ok, no ei ehkä sitten liity tähän päivitykseen. Tuo versio kun on yli 70% Tesloista. Tosin en ole tänään kokeillut, voihan olla että asian ovat korjanneet Teslalla jotenkin muuten kuin softapäivityksellä.2025.20.6 046c4575d120 näyttää olevan nyt sisässä, pari päivää näytti ohjelmiston välilehdellä, että etsii, mutta rattibuutilla lähti lataamaan päivityksen.
Ei ole vielä saatavilla ja ei myöskään 5G modeemia.Onko kukaan kärryillä joko noissa rullaa se "uusi ilmalämpöpumppu" vai vieläkö odotellaan revision vaihtumista?
En itse ole uskonut softaongelmaan vaan enemmänkin sinne tarjoajan päähän eli Teslan infraan koska ongelma koski ns. kaikkia ja alkoi ilman että oli edes uutta softaa.Ok, no ei ehkä sitten liity tähän päivitykseen. Tuo versio kun on yli 70% Tesloista. Tosin en ole tänään kokeillut, voihan olla että asian ovat korjanneet Teslalla jotenkin muuten kuin softapäivityksellä.
Minä vaihdoin tällä samalla työkalulla ylemmät puslat tällä viikolla. Meni ensin opetellessa, että mikä palikka tulee mihinkin ja missä vaiheessa. Aiemmin en ollut moisia tehnyt, niin meni aikaa turatessa. Painelaakerit hajosivat ensimmäiseen poistoon, mutta siinä ehkä ennemminkin omaa osaamattomuutta. Laittelin vaan M12 prikkoja ja normaalin M12 pultin sitten kaveriksi toiseen päähän, niin hyvin onnistui siitä eteenpäin.En tiedä onko sama, mutta tämä on puolalaistoimittajan WAR 747, edustajana profiauto. No mallinimi ainakin täsmää.
Mun mielestä tuossa puslassa oli ulkokehäkin alumiinia, mersuista joskus vastaavan teräksisen puslan ulkokehän on saanut vasta hitsaamalla sisäpuolelle ja odottamalla jäähtymistä.![]()
Loppuvuodesta/alkuvuodesta tulossa HW5/AI5 ja varmaan jotain akkupäivitystä.Mikäköhän tuollaisen AWD Y:n arvo on esimerkiksi 3v kuluttua? Pohdin että pitäisikö itsekin painaa liipaisinta. Tuli hommattua tuo nykyinen kolmonen melkein pahimman kuplan aikaan niin takkiin kyllä tulee pahasti jos sen nyt myyn.
Loppuvuodesta/alkuvuodesta tulossa HW5/AI5 ja varmaan jotain akkupäivitystä.
Kivoja oletuksia mutta HW5 speksit on jo annettu ns. ulos. Nykyisellään on jo 8mp kamerat käytössä mutta puuttuu vain lämmitys. Ymmärtääkseni nykyiset HW4 kamerat jo tekevät LED-merkkien tunnistuksen.Samsungia aika paljon ollut tesloissa ja voisi arvailla kun noita Samsungin sivuja selailee, että mitä rautaa tulee hw5 myötä mm. parempi mcu, 5g yhteys, kameranäkyvyys 360 astetta ja 8.1 mpix sekä kenties 10-12 kpl kaiken kaikkiaan nykyisten 5 mpix/8 kpl sijaan. Ehkä eniten painoarvoa antaa -40 asteessa toimivat lämmitetyt ja paremmin säätä kestopinnoitetut kamerat, mitkä tunnistaa nuo LED liikennevalot. Mcu on kohtuullinen jo nykyään mutta sulavuutta se toki vielä kaipaa. Akkuhinnat laskee kokoajan niin en näe enää estettä 95kwh hinnan suhteen. Vuoden sisällä y malli hiottu timanttiin?![]()
Exynos Auto V920 | Processor | Samsung Semiconductor Global
Samsung's Exynos Auto V920 delivers an intelligent and pleasant driving experience with powerful CPUs, graphics and AI performance for the next-generation IVI.semiconductor.samsung.com
Nega-tege ei peitä koskaan. Koska tottakai ensimmäisen version pitäisi sisältää kaikkiKovasti puhuttu Grok ei sitten tuota mitään lisäarvoa kun ei voi ohjata autoa.
Jos uudella Model Y LR:llä on arvoa yli 36k kolmen vuoden ja 60 tkm jälkeen, voi kannattaa ostaa Tesla omaksi nollakorolla yritysleasingin sijaan.
Eikö tuo ole ole vähän pettymys? Tuodaan AI osaksi autoa ja sillä ei voi oikeasti tehdä mitään hyödyllistä, voit hakea tietoa mutta yhtä hyvin se olisi voinut korvata nykyisen huonosti toimivan äänikomento-ohjauksen.Nega-tege ei peitä koskaan. Koska tottakai ensimmäisen version pitäisi sisältää kaikki
Puhuin työsuhdeautosta. Valtion sähköautotuen kanssa (170€/kk, 6,1k€/36kk) yritysleasing (työsuhdeauto) on minusta nobrainer, jos on uutta autoa hankkimassa. Juuri tuo valtion etu kääntää vaakakupin yritysliisariin. Teslan tapauksessa hinnat ovat vielä apteekkikamaa, niin vertailu on helppoa.Leasing ei "kannata" koskaan. Se on korkean riskin lainoituspalvelu missä ajoneuvo toimii täystakauksena ja siten perseaukisetkin voivat sen saada. Missä yleensä korkean riskin lainojen preemiot liikkuvat, 15%? Nopeasti arvonsa menettävässä autossa varmasti korkeammalla.
Vertaileva laskeminen on helvetin vaikeaa, kun pitäisi ottaa kaikki jäännöserät exceliin, saada ajallisesti yhdenmukainen tarjous identtisestä ajoneuvosta. Vieläpä pitäisi jaksaa tingata se ostotarjouskin kohdilleen.
Leasingissa voi kuluttaja voittaa, jos liisuriyhtiö on laskenut rankasti väärin. Ja välillä onkin. Harvoin toki. Ennakolta tietysti mahdotonta sanoa, joten siinä mielessä turhaa spekulaatiota.Leasing ei "kannata" koskaan. Se on korkean riskin lainoituspalvelu missä ajoneuvo toimii täystakauksena ja siten perseaukisetkin voivat sen saada. Missä yleensä korkean riskin lainojen preemiot liikkuvat, 15%? Nopeasti arvonsa menettävässä autossa varmasti korkeammalla.
Vertaileva laskeminen on helvetin vaikeaa, kun pitäisi ottaa kaikki jäännöserät exceliin, saada ajallisesti yhdenmukainen tarjous identtisestä ajoneuvosta. Vieläpä pitäisi jaksaa tingata se ostotarjouskin kohdilleen.
Tällä hetkellä vuoden 23 autot (56-70tkm ajetut) keikkuvat noin 33k hintatasossa.
Kivoja oletuksia mutta HW5 speksit on jo annettu ns. ulos. Nykyisellään on jo 8mp kamerat käytössä mutta puuttuu vain lämmitys. Ymmärtääkseni nykyiset HW4 kamerat jo tekevät LED-merkkien tunnistuksen.
![]()
Tesla HW5 FSD computer specs leak out as production is entrusted to TSMC and Samsung
The next-generation HW5 FSD computer chip that Tesla will start installing in its vehicles under the name AI5 will be made in two foundries. It will be several times faster than what Tesla uses now.www.notebookcheck.net
Nykyäänhän Tesla sanoo, että on jo 360 näkyvyys, joten mihin tarvitaan lisää kameroita? Ihmisellähän on vain kaksi silmääkin.
Akkuhan uudistettiin jos Kiinassa ja siihen tuli noin 5kwh lisää eli 80kwh. Akku on vielä se kallein osa ja parempi on panostaa kulutukseen, se mitä Tesla juuri tekeekin. Mutta samalla pitäisi viedä myös muutakin tekniikkaa eteenpäin.
Toistaiseksi ainakin Panasonic lykkää uutta akkutehdastaan, koska Teslan myynti ei vedä eli suurin osa tilauksista on tullut heiltä.
MCU osalta ei ole huhuja, että tulisi uudempaa mallia ja jos tulisi pitäisi katsoa onko järkevää enää ajaa CPU kamaa kun voisi siirtyä Snapdragoniin mutta se vaatisi, että kaikki pitää kirjoittaa uusiksi.
Uuden kameran tietää kun saa sellaisen käsiin.Nuo sivut aika humppalumppa kun ei vahvista yhtään mitään 8mpix nykyisessä y mallissa. Jauhaneet kohta puolitoista vuotta että tuloillaan noita ominaisuuksia ja Samsungin sivuilla tarkemmin specsattu 8.1mpix ja tuo LED flicker ominaisuus jo nykyisellään hw4, mutta onko tämä uusi kamera tarkempi ja parempi? Ainakin valaistuksen suhteen jos tullaan pimeästä tunnelista valoon uusi hw5 kamera näkee kokoajan. Kameroiden määrässä varmaan enemmän parempi jos haluaa varmemmin pysäköintiä automatisoida niin kuin jälkijunassa tuli etukamera niin miksi ei voisi tulla taakse omat lisäkamerat näyttämään kuolleet kulmat?![]()
Tesla HW5 cameras to be heated against frost and fog as Samsung adds aperture control
Tesla's HW4 camera supplier has invented a crafty solution for those foggy, frozen, or snow-covered Autopilot cameras that reduce visibility and accuracy of its self-driving features. Samsung has added IRIS variable aperture to its automotive cameras, too.www.notebookcheck.net
Ajoneuvossa olevat 360 asteen kamerat tarkistavat kuolleet kulmat ja siirtävät Tesla-ajoneuvosi viereiselle kaistalle säilyttämällä nopeuden ja välttämällä polkupyöriä, moottoripyöriä ja muita autoja.
Öö puskurikamera?Taaksehan tuolla nykyisellä kamerasetupilla näkee jo hyvin. Eteen ei jos tarkoitus on nähdä lähelle autoa.
Tarkoitin siis että tällä etupuskurikamerattomalla setupilla ei nää eteen tarpeeksi hyvin. Nythän tuo etupuskurikamera on kaikissa muissa uusissa paitsi Model 3.Öö puskurikamera?
Eikös karvalakissa ole 0,99% korko?Uusi Model Y karvalakki, 47k 0 % korolla
Vilkkuviiksi vain.Ja käydä kokeilemassa miltä tuntuu käteen ilman viiksiä, vai oliko näis junipereis vaihdeviiksi?
Commanderilla saa jälkeenpäin ylinopeusvaroituksen helvettiin ja ilmeisesti muitakin ajoavustimia.