Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuokohan tämä MIC Model 3 Perffin samalle tasolle kuin USAssa valmistetun?
Luultavasti ei, nämä ovat edelleen LG:n akkuja kun taas USA perffi käyttää Panasonicia, jossa selvästi korkeampi max purku. Toki siihen on voinut tulla parannusta, mutta en odottaisi sitä. Etenkin jos Zepin ylemmän mukaisesti näissä on keskitetty alhaisen tehon purkukapasiteettiin.

Lähde akku- ja suorituskykyeroille:

 
Penkit on mallia 2-2-2 joten eiköhän tuota saa kuin 6 paikkasena.


Ok, onko joku tekninen syy mikä estäisi kaksirivisenä myynnin ?
Kuvittelen että käyttäjä voi heittää takarivin pois, mutta onko siitä olemassa tietoa. Tosin ei se nyt vastaa perinteistä kaksirivistä taka sohvalla, muta ei kaikki sellaista tarvi.

No vielä ei varmaan ole kerrottu kantavuudesta, eli onko kyse lähinnä tyhjien banaanilaatikoiden tilasta, vai voiko viedä jotain painavampaa.
 
Eilen meni huutokaupat.com:ssa 2020 rwd 15000e (165tkm).. en oo nyt seurannut tarkkaan, mut kai liikkeet vielä paria kymppiä yrittävät noista…
 
Eilen meni huutokaupat.com:ssa 2020 rwd 15000e (165tkm).. en oo nyt seurannut tarkkaan, mut kai liikkeet vielä paria kymppiä yrittävät noista…
Niin tämä: https://huutokaupat.com/kohde/5575389/tesla-model-3-2020
- Ratti kulunut puhki
- Pyöränkaarista maali puhki
- takakontin reunasta lähtenyt maalit
- Takakaarista lähtenyt kiveniskemien vuoksi maalit

Ilmoituksesta: "Auton korivaurioiden lisäksi, ratti kulunut, Auton takalasi halki (Ovokolla käytetty n. 1200-1500€), Auto käytetty nosturilla ja tarkistettu että pohjassa ei osumia tämä ok katsurilla. Oikea ja vasen ylätukivarsi takana -> Eivät tule menemään ensi katsatuksessa -> Nämä tsekattu katsurilla myös, mutta leimaa ei ole pilattu eli 03/26 asti ajoaikaa. Kesärenkaat n. 3mm (edessä huonommat ja takana hieman paremmat)"

Ei tätä nyt ihan vielä voi pitää esimerkkinä siitä, mikä tuon ikäisen ja ajetun käypä hinta on silloin kun auto on kaikin puolin asianmukaisessa kunnossa.
 
Niin tämä: https://huutokaupat.com/kohde/5575389/tesla-model-3-2020
- Ratti kulunut puhki
- Pyöränkaarista maali puhki
- takakontin reunasta lähtenyt maalit
- Takakaarista lähtenyt kiveniskemien vuoksi maalit

Ilmoituksesta: "Auton korivaurioiden lisäksi, ratti kulunut, Auton takalasi halki (Ovokolla käytetty n. 1200-1500€), Auto käytetty nosturilla ja tarkistettu että pohjassa ei osumia tämä ok katsurilla. Oikea ja vasen ylätukivarsi takana -> Eivät tule menemään ensi katsatuksessa -> Nämä tsekattu katsurilla myös, mutta leimaa ei ole pilattu eli 03/26 asti ajoaikaa. Kesärenkaat n. 3mm (edessä huonommat ja takana hieman paremmat)"

Ei tätä nyt ihan vielä voi pitää esimerkkinä siitä, mikä tuon ikäisen ja ajetun käypä hinta on silloin kun auto on kaikin puolin asianmukaisessa kunnossa.

Nojuu.. mutta itse ostaisin tuon mieluummin kuin ehjän 20k, mutta varmasti valtaosa tekee toisin..
 
Huonosti tuntuu liikkuvan nuo alkupään Model 3 perffit nettiautossa. Hintapyynnöt ei kuitenkaan tunnu (enää) juurikaan laskevan, onkohan otettu turhan kovaan rahaan sisään vai muuten vaan tykätään seisottaa rivissä.
 
Eiköhän tuo ole huutokauppaan laitettu nimenomaan sen takia että autoliike ei sellaisenaan voi tuollaista myydä.

Tai voi mutta aika mainehaitan ottaa ja silti täytyy auto korjata.
 
Tämä liittynee LG:n aavistuksen tiheämpiin low-current kennoihin joita on saanut jo pitkään markkinoilta. Todennäköisesti LG on kasvattanut tuotantoa sellaisiin mittoihin, että siitä riittää Teslan tarpeisiin ja ehkä sieltä on tuunattu joku sopiva yhdistelmä energia- + tehotiheyttä.

Aikaisemmin purkunopeudesta riippuen LG:n kennot olivat luokkaa 4.9-5Ah. Nyt uusimmat ovat luokkaa 5.5Ah jos purkaa riittävän matalilla tehoilla (wltp testisyklin tehoiksi aivan riittävillä).

Jos ajaa kaasu pohjassa autobahnia, range / kWh-määrä ei kasvaa kauheasti vs. nykyiset kennot, mutta 60-80kmh alueella maantiellä buustia on varmaan tuo 10%.

En tiedä tarkasti mitä kennoja aikaisemmin tesloissa on ollut, mutta varmaan jotain INR21700-M50 +pari lisäkirjainta.

Nyt LG:ltä on markkinoilla INR21700-M52A1:stä ja M58 merkintäisiä. Tesla on varmasti sitten neuvotellut M53:sista jonkun itselleen räätälöidyn mallin.
Jep totta, että noita ollut pidemmän aikaa ja tais jo keväällä olla juttua, että tulisi tesloihinkin, mutta aina arvoitus milloinka. Ja nyt kun pidennetyllä akselivälillä saapuu ainakin ensin Kiinan markkinoille 6 paikkainen niin tulisiko siihen se huhuttu 95kwh akku? Oli myös huhmaretta että takapenkeillekin tulisi ilmastointi ominaisuus y malliin.
 
Jep totta, että noita ollut pidemmän aikaa ja tais jo keväällä olla juttua, että tulisi tesloihinkin, mutta aina arvoitus milloinka. Ja nyt kun pidennetyllä akselivälillä saapuu ainakin ensin Kiinan markkinoille 6 paikkainen niin tulisiko siihen se huhuttu 95kwh akku? Oli myös huhmaretta että takapenkeillekin tulisi ilmastointi ominaisuus y malliin.
Siihen tulee 82,5kwh LFP.
Suunta pitäisi olla, että autojen kulutusta pienennetään ja eikä lyödä isoja kalliita akkuja kompensoimaan tätä.
 
Siihen tulee 82,5kwh LFP.
Suunta pitäisi olla, että autojen kulutusta pienennetään ja eikä lyödä isoja kalliita akkuja kompensoimaan tätä.
Toivottavasti on karvalakin akkukoko tuo 👍 tai vaihtoehtoisesti Kiinan markkinoille pelkästään lfp longrange. Tuo kuitenkin jo kohtuu vanha artikkeli ja 85kwh nmc paljon uudempi "tietovuoto". Odottavan aika pitkä ja pitänee pohtia omalta kohdaltani luopuisiko awd longrangesta ja ottaisi tuon takapotku longrangen 85kwh kun lähenee jo odottamaani 650 wltp mitä itse pitänyt vasta riittävänä matkanteko asteikkoa omiin tarpeisiin talvisin.
 
Toivottavasti on karvalakin akkukoko tuo 👍 tai vaihtoehtoisesti Kiinan markkinoille pelkästään lfp longrange. Tuo kuitenkin jo kohtuu vanha artikkeli ja 85kwh nmc paljon uudempi "tietovuoto". Odottavan aika pitkä ja pitänee pohtia omalta kohdaltani luopuisiko awd longrangesta ja ottaisi tuon takapotku longrangen 85kwh kun lähenee jo odottamaani 650 wltp mitä itse pitänyt vasta riittävänä matkanteko asteikkoa omiin tarpeisiin talvisin.
Ei pidä sekoittaa perus Yn juttuja tämän largen kanssa. LFP voi aina lataa täyteen kun taas 85kwh nmc ei voi. Siitäkin bufferi on 3-4kwh.
Joten käytettävää ei jää kuin se 81 päälle. Jolloin tämä uusi nmc tuottaa noin 6kwh enemmän akkua vs aikaisempi 79kwh.

Enkä ymmärrä tuota 650 wltp kun sillä ei kuitenkaan oikeassa elämässä ole mitään tekemistä. Jos kaipaa rangea ja pientä kulutusta niin kannattaa se Mersun CLA tsekata.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku teistä ostanut tälläistä 16A Red CEE Adapter for Tesla Gen 2 Universal Mobile Connector (1121254-00-E) adapteria? Jostain syystä näitä ei myydä kovin monessakaan paikassa, vai tyytyvätkö massat Aliexpressiin? :)

Olisi tarkoitus vauhdittaa latausta vaihtamalla schuko-liittimen 5-napaiseen CEE 16A uros-liittimeen.
Veikkaisin, että suurin osa ostaa 3-vaihelaturin jos on tuo 16A voimavirtapisyoke käytössä. Lisähinta tuohon adapteriin nähden varsin pieni ja saa sitten 3x lataustehon. Eli ehkä aika marginaalinen tuote tuo?
 
Veikkaisin, että suurin osa ostaa 3-vaihelaturin jos on tuo 16A voimavirtapisyoke käytössä. Lisähinta tuohon adapteriin nähden varsin pieni ja saa sitten 3x lataustehon. Eli ehkä aika marginaalinen tuote tuo?
Mitä laturia tarkkalleen tarkoitit? Katsoin että suurin osa lienee jossain 300€:n hinnoissa?
 
Ei pidä sekoittaa perus Yn juttuja tämän largen kanssa. LFP voi aina lataa täyteen kun taas 85kwh nmc ei voi. Siitäkin bufferi on 3-4kwh.
Joten käytettävää ei jää kuin se 81 päälle. Jolloin tämä uusi nmc tuottaa noin 6kwh enemmän akkua vs aikaisempi 79kwh.

Enkä ymmärrä tuota 650 wltp kun sillä ei kuitenkaan oikeassa elämässä ole mitään tekemistä. Jos kaipaa rangea ja pientä kulutusta niin kannattaa se Mersun CLA tsekata.
Auton käyttäjiä on monenlaisia. En itse aio pikalatailla seuraavalla autolla vaikka olisi 2min nopeudella 80% vaan panostan mieluummin, että voin ajaa autoni aina lähelle ovea enkä jättää sitä letkun nokkaan jonnekin kauemmas. Ja toinen seikka, ettei ole painoarvoa itsellä onko mikä akkukemia kun olen lataillut aina täyteen kun ei autot meillä seiso tyhjänpanttina viikkoja niin käytännössä aina akku pyörii 20-80% lukemien välillä ja 10v vanhana se ja sama onko kapasiteettia jäljellä 85% tai 90% kun parhaat mehut menneet joka tapauksessa.
Tuo CLA hyvin lähellä Tesla 3 specseinä mittasuhteiltaan ja wltp ei juuri eroa noin 750 wltp vs Mesen 792, tosin kun ottaa muutamia lisävarusteita niin hinta ryöpsähtääkin mersussa muutamista tonneista ylöspäin ja onkin lähemmäs 10ke enemmän. Voishan tuota joka tapauksessa koeajaa ja vertailla teslaan.
 
Auton käyttäjiä on monenlaisia. En itse aio pikalatailla seuraavalla autolla vaikka olisi 2min nopeudella 80% vaan panostan mieluummin, että voin ajaa autoni aina lähelle ovea enkä jättää sitä letkun nokkaan jonnekin kauemmas. Ja toinen seikka, ettei ole painoarvoa itsellä onko mikä akkukemia kun olen lataillut aina täyteen kun ei autot meillä seiso tyhjänpanttina viikkoja niin käytännössä aina akku pyörii 20-80% lukemien välillä ja 10v vanhana se ja sama onko kapasiteettia jäljellä 85% tai 90% kun parhaat mehut menneet joka tapauksessa.
Tuo CLA hyvin lähellä Tesla 3 specseinä mittasuhteiltaan ja wltp ei juuri eroa noin 750 wltp vs Mesen 792, tosin kun ottaa muutamia lisävarusteita niin hinta ryöpsähtääkin mersussa muutamista tonneista ylöspäin ja onkin lähemmäs 10ke enemmän. Voishan tuota joka tapauksessa koeajaa ja vertailla teslaan.

Miten saat noin pienellä hintaerolla? Ainakin nelivetoisia jos katsoo niin hintaero on heti 9400€ eikä hinnat alkaen mersussa ilmeisesti ole varashälytintä(?) sekin pitää ruksata lisävarusteena
 
Miten saat noin pienellä hintaerolla? Ainakin nelivetoisia jos katsoo niin hintaero on heti 9400€ eikä hinnat alkaen mersussa ilmeisesti ole varashälytintä(?) sekin pitää ruksata lisävarusteena
Vertailin longrange takapotkuja keskenään ja lisäilin mersuun hyvin maltillisesti muutamalla tontulla lisävarusteita vastaamaan Tesla 3 varustetasoa.
 
Mitä laturia tarkkalleen tarkoitit? Katsoin että suurin osa lienee jossain 300€:n hinnoissa?
No mielestäni 60€ ja 300€ ei nyt ole mikään valtava hintaero, jos siis aikoo paljon ladata tuolla. Tokihan se on moninkertainen ero, mutta jos asuisin omakotitalossa ja minulla olisi 3-vaihepistoke niin aivan ehdottomasti ostaisin 3-vaihelaturin ja auton hintaa jos ajattelee niin 240€ on aika pieni raha. Toki toiset ajaa vähän ja pärjää 8A latauksella jne. Jokainen tarpeensa mukaan. Mutta tosiaan kun noita harvasta paikkaa saa niin kysyntä lienee marginaalinen. Monille riittää se 13A laturi tai sitten jos ei niin hankitaan 3-vaiheinen.

Mutta voi toki olla hyvä tuote jos 16A riittää. Tosin ei ole Teslan tekemä niin kannattaa aika tarkkaan katsoa että on varmasti turvallinen?
 
Onko joku teistä ostanut tälläistä 16A Red CEE Adapter for Tesla Gen 2 Universal Mobile Connector (1121254-00-E) adapteria? Jostain syystä näitä ei myydä kovin monessakaan paikassa, vai tyytyvätkö massat Aliexpressiin? :)

Olisi tarkoitus vauhdittaa latausta vaihtamalla schuko-liittimen 5-napaiseen CEE 16A uros-liittimeen.
Itsellä sama tai vastaava harkinnassa. Tarkoitus ei olisi niinkään vauhdittaa latausta, vaikka plussaa sekin olisi, vaan voimavirtapistoke on mökillä autolle kätevämmässä paikassa kuin perus schuko.
 

Tuki brake by wireen? Ainakin tulevaisuudessa olisi mahdollista lisätä huolettomampi jarrujärjestelmä Tesla Y L malliin ja ennakkotietojen mukaan taitavat panostaa premiumpaan suuntaan tuota pidempää mallia mm. ilmastoiduilla takaistuimilla ja etupenkitkin kuvien perusteella erilaiset. Erittäin mielenkiintoinen omalta kohdaltani jos saisivat iskettyä jätti akun siihen.
 
No mielestäni 60€ ja 300€ ei nyt ole mikään valtava hintaero, jos siis aikoo paljon ladata tuolla. Tokihan se on moninkertainen ero, mutta jos asuisin omakotitalossa ja minulla olisi 3-vaihepistoke niin aivan ehdottomasti ostaisin 3-vaihelaturin ja auton hintaa jos ajattelee niin 240€ on aika pieni raha. Toki toiset ajaa vähän ja pärjää 8A latauksella jne. Jokainen tarpeensa mukaan. Mutta tosiaan kun noita harvasta paikkaa saa niin kysyntä lienee marginaalinen. Monille riittää se 13A laturi tai sitten jos ei niin hankitaan 3-vaiheinen.

Mutta voi toki olla hyvä tuote jos 16A riittää. Tosin ei ole Teslan tekemä niin kannattaa aika tarkkaan katsoa että on varmasti turvallinen?
Ei se olekaan. Lähinnä ajattelin että menikö multa ohi joku huomattavasti halvempi laturi. Itsellä tilanne on siis se että Wall Connector tuli auton mukana ja parhaillaan selvitän mitä tämän asentaminen tulisi maksamaan, talossa kun ei ole dynaamista kuorman ohjausta. Katoksesta löytyvät shuko ja CEE 16A pistokkeet, joten ajattelin pärjäisikö vain niillä jos Wall Connectorin asennus on tonneissa.

Saa siis ehdotella semi-järkeviä 3-vaihelatureita. Ulkomailta noita en uskalla tilata, niiden turvallisuus kun voi olla ihan mitä vaan.
 
Ei se olekaan. Lähinnä ajattelin että menikö multa ohi joku huomattavasti halvempi laturi. Itsellä tilanne on siis se että Wall Connector tuli auton mukana ja parhaillaan selvitän mitä tämän asentaminen tulisi maksamaan, talossa kun ei ole dynaamista kuorman ohjausta. Katoksesta löytyvät shuko ja CEE 16A pistokkeet, joten ajattelin pärjäisikö vain niillä jos Wall Connectorin asennus on tonneissa.

Saa siis ehdotella semi-järkeviä 3-vaihelatureita. Ulkomailta noita en uskalla tilata, niiden turvallisuus kun voi olla ihan mitä vaan.

Motorwerk EV Type2 11kW (eLoad on toinen nimi jolla tätä myydään). Tätä sai joskus halvimillaan 199e. Itsellä ollut kolmisen vuotta käytössä Teslan ja eUpin latauksessa. eUpissa on ihan hyödyllinen tuo pikku näyttö joka kertoo tietoa latauksesta.
 
Ei se olekaan. Lähinnä ajattelin että menikö multa ohi joku huomattavasti halvempi laturi. Itsellä tilanne on siis se että Wall Connector tuli auton mukana ja parhaillaan selvitän mitä tämän asentaminen tulisi maksamaan, talossa kun ei ole dynaamista kuorman ohjausta. Katoksesta löytyvät shuko ja CEE 16A pistokkeet, joten ajattelin pärjäisikö vain niillä jos Wall Connectorin asennus on tonneissa.

Saa siis ehdotella semi-järkeviä 3-vaihelatureita. Ulkomailta noita en uskalla tilata, niiden turvallisuus kun voi olla ihan mitä vaan.
Asennus on max. 100e jos löytyy valmiiksi 3vaihe "voimavirta" pistorasia asennuspaikalta. Tesla Wall Connectorin voi ohjelmoida esim antamaan 3x8A eli 5,5kW teholle niin turha mistään kuormanohjauksista on maksella.
 

Uus akkuturva markkinoille tukemaan Teslalla ajavien omistajuutta.
 
Mutta ei sanallakaan muutoksista alustaan niin ajettavuus&ajomukavuus lastattuna sitä itseään.
Saa nähdä onko muutoksia jousitukseen. Ainakin voimansiirto oli päivitetty.

Täytyy kyllä ihmetellä onko juniperissa huono ajella? Omasta mielestäni ne alkupään 3/y oli kohtuu kivirekiä ja nykyinen y malli perus hyvä eikä siinä itsellä ärsytä mikään. Ennemmin napakampi jousitus kuin esim. duunissa uusin octavian reuhka mikä heijaa kuin keinutuolissa olisi.
Makuja monia, mutta Teslat ovat jalostuneet nykyisellään varsin hyviksi joka osa-alueeltaan ja perinteiset valmistajat tuntuvat halpuuttavan vastapainona, että pääsevät kilpailemaan 3/y tasosta hinnaltaan, jolloin sisustat muovisen oloisia. Hyvänä esimerkkinä tuo Mesen CLA vs Tesla 3 missä oikein lähellä mittasuhteet ja ranget, mutta 100-0 laadukkaamman oloinen sisusta kolmosessa kun katselee noita kirkkaita muoveja. Toki 10ke saa sen Mersun logon jos haluaa huljutella nahkapatukkaa lahkeessa naapurille puhuessaan. Toisekseen tulee mieleen kiinalaiset autonvalmistajat, jotka kulissina tekee hienon kakun, mutta sisältä märkä paska kun puuttuu akustiset lasit kaikkialta yms. Onneksi ei taida olla niin julmettu säästö kuin kinukeilla, että aletaan käyttämään mobiilikomponentteja, jotka eivät kestä -40 pakkasia tai kunnon lämpöjä sekä syttyviä jarruja jne.
 
Juurikin niin. Sen takia tässä mietinkin vaihtoehtoja. Laitoin tarjouskyselyitä paikallisille sähköasentajille, niin nähdään maksaako Wall Connectorin asennus vaivaa jos 11kW laturin saa alle 300€:lla kokonaisuudessaan.
Siihen wall connectoriin voi tehdä piuhan joka menee tuohon voimavirtapistorasiaan.
 
Saa nähdä onko muutoksia jousitukseen. Ainakin voimansiirto oli päivitetty.

Täytyy kyllä ihmetellä onko juniperissa huono ajella? Omasta mielestäni ne alkupään 3/y oli kohtuu kivirekiä ja nykyinen y malli perus hyvä eikä siinä itsellä ärsytä mikään. Ennemmin napakampi jousitus kuin esim. duunissa uusin octavian reuhka mikä heijaa kuin keinutuolissa olisi.
Makuja monia, mutta Teslat ovat jalostuneet nykyisellään varsin hyviksi joka osa-alueeltaan ja perinteiset valmistajat tuntuvat halpuuttavan vastapainona, että pääsevät kilpailemaan 3/y tasosta hinnaltaan, jolloin sisustat muovisen oloisia. Hyvänä esimerkkinä tuo Mesen CLA vs Tesla 3 missä oikein lähellä mittasuhteet ja ranget, mutta 100-0 laadukkaamman oloinen sisusta kolmosessa kun katselee noita kirkkaita muoveja. Toki 10ke saa sen Mersun logon jos haluaa huljutella nahkapatukkaa lahkeessa naapurille puhuessaan. Toisekseen tulee mieleen kiinalaiset autonvalmistajat, jotka kulissina tekee hienon kakun, mutta sisältä märkä paska kun puuttuu akustiset lasit kaikkialta yms. Onneksi ei taida olla niin julmettu säästö kuin kinukeilla, että aletaan käyttämään mobiilikomponentteja, jotka eivät kestä -40 pakkasia tai kunnon lämpöjä sekä syttyviä jarruja jne.
Sisustasta voi olla montaa mieltä, mutta saa kyllä olla iskari aika syvällä hanurissa, jos ei huomaa Teslan alustan vajaavaisuuksia. Toki penkitkin vaikuttaa tuntemukseen eikä Teslalla siinäkään suhteessa ole juuri mitään annettavaa.
 
Millälailla ne on vajaavaisia?
En mä lähde sun kanssa vänkkäämään mun mielipiteestä, koska Teslan alustojen ominaisuudet ovat hyvin tiedossa. Juniperin kanssa Tesla pääsi korjauksissa eteenpäin, mutta fanipoikien hehkutuksesta huolimatta se alusta ei edelleenkään kovinkaan hienostunut ole.
 
En mä lähde sun kanssa vänkkäämään mun mielipiteestä, koska Teslan alustojen ominaisuudet ovat hyvin tiedossa. Juniperin kanssa Tesla pääsi korjauksissa eteenpäin, mutta fanipoikien hehkutuksesta huolimatta se alusta ei edelleenkään kovinkaan hienostunut ole.
Ok, ilmeisesti olet kuitenkin edes koeajamassa käynyt?
 
Ilmeisesti et itse ole käynyt, kun pitää vängätä.

e: Ja jos olet, niin saat ihan pitää mielipiteesi. Kuten jo totesin, minulla ei ole pienintäkään kiinnostusta alkaa vängätä.
Et siis ole käynyt.

Jos tulet jonkun automerkin lankaan haukkumaan alustaa, niin kyllä silloin pitää olla jotain perusteluja ja parempaa analyysia tukemassa väitettäsi, tai ollaan provotasolla. Sano edes että kävitkö ajamassa (en usko) vai et ja millä autolla ja minkälaista tietä. Tuo mitä nyt teet on vänkäystä.

Uusi Y:n alusta on jatkuvasti vähän pehmeämpi ja se korostuu pienissä vauhdeissa. Se ei kuitenkaan ole siinä mielessä pehmeä, kuten vaikka Q4 etron, vaan se tukee ja eikä anna kallistella liialti. Värinöitä tulee myös vähemmän vanhaan verrattuna ja alusta on aika eleetön, se tekee hommansa eikä sitä tartte pääosin miettiä. Minusta kokonaisuutena aika nappisuoritus tuohon autoon ja tyyliin rautajousilla toteutettuna, ilmalla sitten paremmat. Tuolla alustalla onnistuu kuitenkin eleettömästi mutkassakin 4.8s 0-100 kiihdytysteholla kiihdyttely kaiken muun lisäksi, ei ole helppo yhdistelmä suunnitella ja vielä mukavuus edellä. Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule ilmi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.
 
Viimeksi muokattu:
Sisustasta voi olla montaa mieltä, mutta saa kyllä olla iskari aika syvällä hanurissa, jos ei huomaa Teslan alustan vajaavaisuuksia. Toki penkitkin vaikuttaa tuntemukseen eikä Teslalla siinäkään suhteessa ole juuri mitään annettavaa.
Kenenkä hanurissa pitää se olla? Tokihan elopaino/ryhti ja crps yms sairaudet vaikuttaa kokemuksiin, mutta se kivireki iskariaikakausi on ohi milloin täristi käytännössä uudella asfaltillakin. Osalla normaalia pienemmät renkaat ja alennettu rengaskoko auttanut vanhemmissa 3/y. Jos haluaa pehmeämpää jousitusta niin ainahan voi ostaa Ässän 😎
 
Et siis ole käynyt.

Jos tulet jonkun automerkin lankaan haukkumaan alustaa, niin kyllä silloin pitää olla jotain perusteluja ja parempaa analyysia tukemassa väitettäsi, tai ollaan provotasolla. Sano edes että kävitkö ajamassa (en usko) vai et ja millä autolla ja minkälaista tietä. Tuo mitä nyt teet on vänkäystä.

Uusi Y:n alusta on jatkuvasti vähän pehmeämpi ja se korostuu pienissä vauhdeissa. Se ei kuitenkaan ole siinä mielessä pehmeä, kuten vaikka Q4 etron, vaan se tukee ja eikä anna kallistella liialti. Värinöitä tulee myös vähemmän vanhaan verrattuna ja alusta on aika eleetön, se tekee hommansa eikä sitä tartte pääosin miettiä. Minusta kokonaisuutena aika nappisuoritus tuohon autoon ja tyyliin rautajousilla toteutettuna, ilmalla sitten paremmat. Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule selviksi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.
Minä en sille mitään voi, jos alla olevasta tekstistä ei kykene ymmärtämään olenko käynyt ajamassa vai ei. Helpotin ymmärtämistä boldatulla. Lopppuosa tekstistäsi on sitä täyttä paskaa mielipide-vänkäystä, josta nimenomaisesti ilmaisin, että ei ole tarpeen juupas-eipästellä. Sinun näkökulmasta uusi Y on tietysti parannus, kun vanha on ollut niin saatanan umpisurkea.

En mä lähde sun kanssa vänkkäämään mun mielipiteestä, koska Teslan alustojen ominaisuudet ovat hyvin tiedossa. Juniperin kanssa Tesla pääsi korjauksissa eteenpäin, mutta fanipoikien hehkutuksesta huolimatta se alusta ei edelleenkään kovinkaan hienostunut ole.

(Ja en kyllä tiedä mistä sinä Q4 etronin tähän hätään revit. On meinaa ainoita joita en ole käynyt koeajamassa.)
 
Et siis ole käynyt.

Jos tulet jonkun automerkin lankaan haukkumaan alustaa, niin kyllä silloin pitää olla jotain perusteluja ja parempaa analyysia tukemassa väitettäsi, tai ollaan provotasolla. Sano edes että kävitkö ajamassa (en usko) vai et ja millä autolla ja minkälaista tietä. Tuo mitä nyt teet on vänkäystä.

Uusi Y:n alusta on jatkuvasti vähän pehmeämpi ja se korostuu pienissä vauhdeissa. Se ei kuitenkaan ole siinä mielessä pehmeä, kuten vaikka Q4 etron, vaan se tukee ja eikä anna kallistella liialti. Värinöitä tulee myös vähemmän vanhaan verrattuna ja alusta on aika eleetön, se tekee hommansa eikä sitä tartte pääosin miettiä. Minusta kokonaisuutena aika nappisuoritus tuohon autoon ja tyyliin rautajousilla toteutettuna, ilmalla sitten paremmat. Tuolla alustalla onnistuu kuitenkin eleettömästi mutkassakin 4.8s 0-100 kiihdytysteholla kiihdyttely kaiken muun lisäksi, ei ole helppo yhdistelmä suunnitella ja vielä mukavuus edellä. Outoa on jos tuota pitää haukkua, kai sitten sellainen tykkää Q4 etron tyylisistä superlöysistä vauhtoehdoista, mutta tämäkään ei tuossa ylempänä tule ilmi, koska mitään perusteluja ei irtoa. T. Uuden ja vanhan Y:n omistaja.

Turha tästä mitään mielipidevänkäämistä on tehdä kun ihan autojulkaisuissakin asia todettu et MY alusta on kehno. Vaikka facelifti toi pehmeyttä ja hiljaisuutta niin taitaa se jotain isompia muutoksia vaatia.

TM lainaus kuvaa hyvin MY jos ajelee sillä muutakin kuin yksin kauppamatkaa.

Muistiinpanoihin päätyy kommentti "potentiaalisesti vaarallinen, kuljettaja vain istuu, kääntelee rattia ja toivoo onnellista loppua". Kuormatta Teslan käytös on parempi.
 
Kenenkä hanurissa pitää se olla? Tokihan elopaino/ryhti ja crps yms sairaudet vaikuttaa kokemuksiin, mutta se kivireki iskariaikakausi on ohi milloin täristi käytännössä uudella asfaltillakin. Osalla normaalia pienemmät renkaat ja alennettu rengaskoko auttanut vanhemmissa 3/y. Jos haluaa pehmeämpää jousitusta niin ainahan voi ostaa Ässän 😎
Keksin kyllä aika monta muuta vaihtoehtoa kuin teknisesti vanhentuneen S:n noin 100 k€ hintaluokassa.
 
Itse ottaisin kyllä DCC -tavaraa nykypäivänä (budjettiluokasta lähtien). Y ei ole huono normiajossa (alustan osalta siis kevyellä.kuotmalla, kaupunkiajossa on toki aika paljon muita harmittavia asioita) mutta en lähtisi kehumaankaan. Vähän riippuu tietty mitä kukin haluaa, mutta pääsääntöisesti kilpailijoilla on kyllä huikeasti enemmän säädettävyyttä (myös samoissa hintaluokissa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 703
Viestejä
4 858 472
Jäsenet
78 447
Uusin jäsen
PATiMATic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom