Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Just In.

Lainausta Hesarista

Tesla varoittaa, että Trumpin tullitoimet voivat iskeä sen toimintaan​

FT:n lähteen mukaan Teslan kirjeeseen ei ollut merkitty allekirjoittajaa, koska kukaan ei halua tulla irtisanotuksi kirjeen takia.

”Tesla kehottaa kauppaedustajan toimistoa pohtimaan, millaisia seurauksia on tietyillä ehdotetuilla toimilla, jotka tähtäävät epäreilujen kauppakäytäntöjen käsittelyyn”, Tesla kirjoitti uutistoimisto Reutersin mukaan tiistaille päivätyssä kirjeessä.


Brittiläisen talousmedian Financial Timesin (FT) lähteen mukaan kirjeeseen ei ollut merkitty allekirjoittajaa siksi, ettei kukaan halua tulla irtisanotuksi sen lähettämisen takia.
 
Tiedät varmaan itsekkin että Teslan kurssi perustuu odotusarvoon. Teslan osakkeen hinta ei noudata mitään järjen rajoja.

Tuohan koskee kaikkia osakkeita.

Volkkarilla on kuulemma 600 miljardia omaisuutta, mutta osakekannan arvo on 60 miljardia.

Mikähän järki tuossa on?
 
Uudessa Y:ssä on luovuttu etupään gigacastingista ja siirrytty perinteiseen keulan rakenteeseen ja samalla ilmeisesti luovuttu mahdollisuudesta käyttää structural pack -akkuja.

Youtube: Munro keskustelee aiheesta Teslan edustajien kanssa


Koskaa ei tullutkaan etuosan gigapressiä:
”Kaikki Model Y:t ennen siirtymistä niin sanottuun Juniper-päivitykseen valmistettiin ainoastaan takaosan alustan gigavaluilla.”

Tehtaista 2/5 voisi sen ottaa käyttöön. Jutussa selitetään asiaa.

Lieneekö Xpeng yksi sitten, jossa tehdään molemmat päät gigapressiällä.
 

Secton TJ:ltä kommentteja sähkautoihin liittyen ja erityisesti Teslan osalta.

Tilaukset laskeneet
Tuoreinta tietoa ovat tilaukset. Secto Automotiven uusien henkilöautojen tilauksista Teslan osuus oli tämän vuoden tammi–helmikuussa 6,7 prosenttia. Koko viime vuonna Teslan osuus oli 10 prosenttia. Pudotusta on siis alkuvuonna noin kolmannes.

Luvut perustuvat satoihin Tesla-tilauksiin.

Teslan osuus Secton täyssähköautojen tilauksista oli tammi–helmikuussa 14,5 prosenttia. Koko viime vuonna osuus oli 24,7 prosenttia.

Pudotus on selvä, mutta lukuihin tuo epävarmuutta Model Y:n malliuudistus. Uudistunut malli on juuri tullut myyntiin, ja osin tilausluvut ovat voineet pudota siksi, että uutuutta on odotettu.

Muskin sekoilu vaikuttaa:
Secto Automotive teki kuitenkin työntekijöilleen erittäin kiinnostavan pikakyselyn. Yhtiö kysyi 20 yhteyshenkilöltään näin: Onko asiakkaittesi joukossa tapahtunut muutosta suhtautumisessa Teslaan viime kuukausien aikana?

Jokaisella yhteyshenkilöllä on hoidettavanaan keskimäärin 100 asiakasta, jotka voivat olla isojakin yrityksiä, mutta myös yksittäisiä työsuhdeautoilijoita.

Yhteensä 20 vastaajasta kolme kertoi, että hänellä on asiakas tai asiakkaita, jotka ovat päättäneet luopua Teslasta osana autovalikoimaansa.

Enemmistöllä eli peräti 13 yhteyshenkilöllä oli asiakas tai asiakkaita, jotka harkitsevat Teslasta luopumista osana autovalikoimaansa
 
Mielestäni tuossa viestissä väistetään se tosiasia, että kikavalu on kallis korjata jos ruttu tulee. Viestiketjussa siitä joku mainitsee, mutta siihen todetaan että ei ollut top 4 syy. Ja tämä syy on oikeasti kuluttajalle ainoa merkittävä asia. Muut TOP 4 syyt ovat puhtaasti taloudellisia syitä tehtaalle.
 
Mielestäni tuossa viestissä väistetään se tosiasia, että kikavalu on kallis korjata jos ruttu tulee. Viestiketjussa siitä joku mainitsee, mutta siihen todetaan että ei ollut top 4 syy. Ja tämä syy on oikeasti kuluttajalle ainoa merkittävä asia. Muut TOP 4 syyt ovat puhtaasti taloudellisia syitä tehtaalle.
Vakuutusmaksut varmasti nousee mitä hankalammaksi automallin mällikorjaus menee.
 
Eikö tämä valmistustapa ole paluu vanhaan? Kyllähän näitä castinkia ja akkupaketti osana runkoa mainostettiin ihmeellisenä tapana alentaa kustannuksia ja nopeuttaa. Nyt kuitenkin luovutaan ja mennään vanhalla. Ovatko huomanneet että kaikkea ei pidä innovoida uusiksi?
 
Eikö tämä valmistustapa ole paluu vanhaan?
Kyllä ja ei. Tarkoitus on kuitenkin kikavalaa etupää kunhan vanhan tavan tuotantolinja on poistojen kautta tuloutettu. Voisivat tehdä heti myös etupään, mutta se tuloslaskelma näyttäisi rumalta. Näinhän tuossa kerrotaan. Ihan järkenkäypä selitys, miksi nyt toimitaan noin.
 
Voisihan se Tesla vaikka korjata softansa? Norjassa kuitenkin ollut Tesla saatavilla vuosia ja videon mukaan samat ongelmat vain jatkuvat. Nostaa myös esiin että ei olisi varmaankaan suuri asia koodarin ajaa samaa reittiä ja huomioida nämä.
Toki voi, mutta ei se siihen faceliftiin liity. Jos siihen jotain muutosta tulee, niin tulee vanhoihin ja uusiin.
 
Kyllä ja ei. Tarkoitus on kuitenkin kikavalaa etupää kunhan vanhan tavan tuotantolinja on poistojen kautta tuloutettu. Voisivat tehdä heti myös etupään, mutta se tuloslaskelma näyttäisi rumalta. Näinhän tuossa kerrotaan. Ihan järkenkäypä selitys, miksi nyt toimitaan noin.
Videon kautta saa hiukan eri kuvan. Enemmänkin halutaan yhtenäistää valmistus jos tulee saatavuuusongelmia.
 
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..
 
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..
No eiköhän tuosta voi sitä mieltä olla, että ainakaan Teslan myyntipaniikkia ei ole. Ihan kohta Q1 toisiksi parhaiten myyny sähköauto Norjassa, vaikka myytiin vaan vanhaa mallia tammi-helmikuu.
 
Viimeksi muokattu:
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..
Ilmeisesti uusi Y saapunut maahan? Rekisteröikö Tesla autot heti maahan saapuessa? Tuossa näytti ainakin olevan viimeisen 20 auton joukossa tusina Nissania peräkanaa eli pakko olla joku maahantuojan massarekisteröinti.

e: Ei mitään myyntipaniikkia, kun valkoinen talo ja presidentti valjastetaan kampanjoimaan :D
 
Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:


Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..

Olisi yllätävää jos uusi malli ei pientä myyntipiikkiä saisi aikaan, mutta ei nuo luvut nyt vielä kovin hyvältä vaikuta jos vertaa viime vuoden maaliskuuhun:
 
Teslan pitäisi palauttaa luottamus itseensä, mutta se onnistuisi vain siivoamalla hallitus muskin kätyreistä ja sen jälkeen Muskin erottaminen. Ei tule tapahtumaan, Tesla ei ole normaali yhtiö jossa hallitus ajaa omistajien asiaa ja toimari on hallituksen alapuolella.
 
Olisi yllätävää jos uusi malli ei pientä myyntipiikkiä saisi aikaan, mutta ei nuo luvut nyt vielä kovin hyvältä vaikuta jos vertaa viime vuoden maaliskuuhun:
Jep myyntipiikki on varmasti totta. Kesän jälkeen nähdään vaikuttiko takavetoisten mallien myynnin puute minkä verran.

Mutta jos tuosta nyt vertaa esim. viime vuoden kakkosta ja tämän vuoden myyntilupausta Toyota BZ4X niin se on myynyt nyt maaliskuussa 21,6% siitä mitä se myi viime vuonna ja Model Y on myynyt 22,9%, eli on hiuksen verran edellä Toyotaa.

Eniveis, yhden kuukauden myynneistä ei saa mitään oikeita tietoja, kun eri merkkien kamppikset osuu eri kuukausille. Nyt näyttää Model Y tämän päivän luku hypänneen jo 6 kun muilla mitalisteilla pysynyt 2. Tätä onkin jännä alkaa seuraamaan.

Edit: Model Y näyttää olevan helmikuussakin kakkosena, ei paha.
 
Eikö sen pienemmän mallin pitänyt tulla tänä kesänä (H1/2025)?

"Tämän uuden mallin julkaisun ajoitus riippuu päivitetyn Model Y:n tilausten suorituskyvystä, 36 kr sanoi ja lisäsi, että Teslan odotetaan tuovan markkinoille tämän "halvemman Model Y" myöhemmin tänä vuonna, jos päivitetyn Model Y:n myynti ei toimi odotetusti."

Halpis MY:n ensisijainen tavoite puolustaa Teslan markkinaosuutta kiinassa.
 
Eikö tämä tutkimus ollut vain arvio? Ei perustunut kuin arvioihin.

Veikkaan että nähty joku iltapulun otsikko jossa uutisoitu brittiläisestä katsastustilasto analyysistä, mutta Itse analyysi jätetty lukematta.

Siinä tutkimuksessa oli tutkittu katastustilastoja ja niiden avulla arvioitu autojen elinkaarta. niin polttikset , hybridit ja sähkikset. Luonollisesti sähkisten ikäjaukauma yleisesti autoista eroja kovasti, ja sähkisten sisällä eri merkkien välillä ikähaarulla isoa ero ja monella merkillä katsastus tilastoissa ohut edustus, ja niitä merkkejä joita myyty merkittävästi vuosia sitten, niin kohderyhmä, luokka kapea ja eroaa toisistaan.

Arvio mallien elinkaaresta perustu ihan ajatukseen, ja sähkisten kohdalla tutkmuksessa korostettiin mm akuston suurtamerkitystä, tutkijat arvioivat että se voi vaikuttaa suuresti todelliseen elinkaaren pituuteen, vs polttikset.

Ja sekin huomioitava että UKssa se paalaus ikä kilometreinä ja vuosina meikäläiseen varsin lyhyt, ja kilometri tilastossa kärjessä ne malli millä ajetaan paljon, vs ne malli joilla ikä tulee ennemmin täyteen kuin 150 000km


Q1 loppukvartaalin myyntisuma käynnissä Norjassa:

https://elbilstatistikk.no/

Teslalla vahva johto Maaliskuun myynnissä ja menee lienee myös kvartaalin myydyimmäksi autoksi. Silti myynnit vajaa puolet viimevuotisesta ja noin 90% norskeista valitsee jonkun muun merkin. Eri tahot sitten tviittaa ja uutisoinee noista kahdesta näkökulmasta itselleen mieluisampaa..

Nyt tosiaan selkeästi ilmassa viestintää missä julkaistaan Teslan myyntiluvuista osa totuuksia. Tarkoituksella jätetään oleellisia asioita uutisista kertomatta. (Toisin kuin sinä joka tiivistit asian hyvin). En tiedä onko tämä ihan pääkallo paikalta organisoitua, ainakin sieltä on nyt kovaa viestintää mikä tukisi yhtiönmarkkina-arvoa.
 
Veikkaan että nähty joku iltapulun otsikko jossa uutisoitu brittiläisestä katsastustilasto analyysistä, mutta Itse analyysi jätetty lukematta.

Siinä tutkimuksessa oli tutkittu katastustilastoja ja niiden avulla arvioitu autojen elinkaarta. niin polttikset , hybridit ja sähkikset. Luonollisesti sähkisten ikäjaukauma yleisesti autoista eroja kovasti, ja sähkisten sisällä eri merkkien välillä ikähaarulla isoa ero ja monella merkillä katsastus tilastoissa ohut edustus, ja niitä merkkejä joita myyty merkittävästi vuosia sitten, niin kohderyhmä, luokka kapea ja eroaa toisistaan.

Arvio mallien elinkaaresta perustu ihan ajatukseen, ja sähkisten kohdalla tutkmuksessa korostettiin mm akuston suurtamerkitystä, tutkijat arvioivat että se voi vaikuttaa suuresti todelliseen elinkaaren pituuteen, vs polttikset.

Ja sekin huomioitava että UKssa se paalaus ikä kilometreinä ja vuosina meikäläiseen varsin lyhyt, ja kilometri tilastossa kärjessä ne malli millä ajetaan paljon, vs ne malli joilla ikä tulee ennemmin täyteen kuin 150 000km
Aivan se oli tämä. Mietinkin että ei ole tullut vastaa mitään ns. oikeaa tutkimusta.
 
Veikkaan että nähty joku iltapulun otsikko jossa uutisoitu brittiläisestä katsastustilasto analyysistä, mutta Itse analyysi jätetty lukematta.

Siinä tutkimuksessa oli tutkittu katastustilastoja ja niiden avulla arvioitu autojen elinkaarta. niin polttikset , hybridit ja sähkikset. Luonollisesti sähkisten ikäjaukauma yleisesti autoista eroja kovasti, ja sähkisten sisällä eri merkkien välillä ikähaarulla isoa ero ja monella merkillä katsastus tilastoissa ohut edustus, ja niitä merkkejä joita myyty merkittävästi vuosia sitten, niin kohderyhmä, luokka kapea ja eroaa toisistaan.

Arvio mallien elinkaaresta perustu ihan ajatukseen, ja sähkisten kohdalla tutkmuksessa korostettiin mm akuston suurtamerkitystä, tutkijat arvioivat että se voi vaikuttaa suuresti todelliseen elinkaaren pituuteen, vs polttikset.

Ja sekin huomioitava että UKssa se paalaus ikä kilometreinä ja vuosina meikäläiseen varsin lyhyt, ja kilometri tilastossa kärjessä ne malli millä ajetaan paljon, vs ne malli joilla ikä tulee ennemmin täyteen kuin 150 000km




Nyt tosiaan selkeästi ilmassa viestintää missä julkaistaan Teslan myyntiluvuista osa totuuksia. Tarkoituksella jätetään oleellisia asioita uutisista kertomatta. (Toisin kuin sinä joka tiivistit asian hyvin). En tiedä onko tämä ihan pääkallo paikalta organisoitua, ainakin sieltä on nyt kovaa viestintää mikä tukisi yhtiönmarkkina-arvoa.
En tiedä mistä iltalehdestä olet artikkeliin perehtynyt, mutta täältä se löytyy, jos haluatte perehtyä:


Ihan Weibullin suhteellisen riskin mallilla tehty arvio. LSE on hyvälaatuinen yliopisto. Totuus ei varmastikaan, mutta parempi kuin heitetyt spekulaatiot.

Aiheeseen liittyen Tesla oli paras sähköauto👍🏻
 
Aiheeseen liittyen Tesla oli paras sähköauto👍🏻

Joo mutta statistiikka oli vain vuosimallin 2021 autoihin asti, datana käytettiin brittien katsastustilastoja ja siellä autot pitää katsastaa ensimmäisen kerran 3v rekisteröinnistä. Eli käytännössä kaikki paitsi Teslat olivat valmistajiensa ensimmäisiä vetoja ja väitänpä jonkun verran tilastotiedettä harjoittaneena että esim. VW:n osalta on jouduttu tekemään aika isoja ekstrapolaatiota/projektioita kun käytännössä tutkimuksessa oli vain vuosimallin 2020 ja 2021 ID3 ja ID4 eikä kilsoja hirveästi ollut.

Mielenkiintoinen tutkimus mutta kovin isoja johtopäätöksiä siitä ei voi vetää jos puhutaan esim. tänä vuonna myytävistä BEVeistä.
 
Joo mutta statistiikka oli vain vuosimallin 2021 autoihin asti, datana käytettiin brittien katsastustilastoja ja siellä autot pitää katsastaa ensimmäisen kerran 3v rekisteröinnistä. Eli käytännössä kaikki paitsi Teslat olivat valmistajiensa ensimmäisiä vetoja ja väitänpä jonkun verran tilastotiedettä harjoittaneena että esim. VW:n osalta on jouduttu tekemään aika isoja ekstrapolaatiota/projektioita kun käytännössä tutkimuksessa oli vain vuosimallin 2020 ja 2021 ID3 ja ID4 eikä kilsoja hirveästi ollut.

Mielenkiintoinen tutkimus mutta kovin isoja johtopäätöksiä siitä ei voi vetää jos puhutaan esim. tänä vuonna myytävistä BEVeistä.
Ehkä hän ei ollut vielä kerinnyt sitä lukemaan.
Muistinvaraisesti siellä nimenomaan pohdittiin mm akkujuttua, niitä kilometrimääriä, ja noita mainitsemiasi asioita.
Muistaakseni siellä ole mainittu muitakin pitkän linjan sähkiksiä, ja pohdittu autojen käyttöä, jotain vanhaa Leaffia on hankittu ihan eri käyttöön kuin jotain Tesla Model s, Tai jälkimmäisiin taasen paljon ajetuissa ollut akkukierroksia. ja ovat olleet enemmän ajettuja. Sähköautossa iso akku tarkoittaa enemmän odotuksia kilometrikestossa. (Tesla Model 3
)


Edit, oliko sama nimimerkki joka postasi UK myynneistä, ilman jutun avausta.
 
Ton norjalaislinkin mukaan tänään myytiin 43 Model Y! Ykkös ja kakkospaikan autoja myytiin 10. Tällä vauhdilla Model Y hujahtaa Norjan myydyimmäksi sähköautoksi Q1 vaikka Elon BAD. Kakkospaikkaan on enää 5 auton ero.
 
En ymmärrä miten joku jaksaa puolustella jotain automerkkiä näin intensiivisesti.

No tämä. Norjalaisesta statseista kun vertaa vuoden takaiseen tilanteeseen 2024/Q1 vs. 2025/Q1. Jokainen malli kun noista on ollut pitkään jo myynnissä.
- BZ4X 533 vs. 1813
- ID4 445 vs. 1480
- M-Y 2831 vs. 1480

Aikamoiset taikatemput saa tehtyä, jos trendit kääntyisi vielä tämän Q:n aikana toiseen suuntaan. Toki Teslalla on aina tuo kvartaalin lopussa oleva rekisteröintien määrä iso. Jos sama trendi olisi kuin Toyotalla, tässä kvartaalissa Y pitäisi myydä 9630 kappaletta eli vielä 8150 puuttuu.
 
Ton norjalaislinkin mukaan tänään myytiin 43 Model Y! Ykkös ja kakkospaikan autoja myytiin 10. Tällä vauhdilla Model Y hujahtaa Norjan myydyimmäksi sähköauthttps://srv06/ims_tuotanto/servlet/ActionServlet?action=framesetoksi Q1 vaikka Elon BAD. Kakkospaikkaan on enää 5 auton ero.
Maiilman viidenneksi suurimmalla mantereella ei myyty yhtään Teslaa, mikä on sikäli yllättävää, että paikalliset ihmiset ovat hyvin ympäristötietotoista porukkaa. Muiden merkkien ote mantereen autokannasta on hyvin vahva ja tuskin muuttuu pitkään aikaan.
Silmiinpistävää on myös tuontiautojen harvinaisen suuri osuus.

En ymmärrä miten joku jaksaa puolustella jotain automerkkiä näin intensiivisesti.
Tämä on ihan käsittämätön ilmiö jota ei ole millään muulla automerkillä, eikä tule olemaan.
 
En ymmärrä miten joku jaksaa puolustella jotain automerkkiä näin intensiivisesti.

Tämä on ihan käsittämätön ilmiö jota ei ole millään muulla automerkillä, eikä tule olemaan.

Oma veikkaus on, että autotallissa on Tesla josta on enemmän velkaa kuin auton arvo ja/tai osakesalkussa kurssinousun aikana ylisuureksi kasvanut positio, josta Musk&Trump on nyt onnistuneesti sulattaneet aika ison osan.

Plus realiteettien iskeminen, että kilpailijat on tulleet monessa asiassa rinnalle ja ohi.
 
Tämä on ihan käsittämätön ilmiö jota ei ole millään muulla automerkillä, eikä tule olemaan.
Ja sama pätee toiseenkin suuntaan, minkään muun automerkin huonosta myynnistä ei puhuta mitään, eikä mitään muuta automerkkiä kritisoida mistään, joten minkäänlaista "tarvetta" tai oikeastaan edes mahdollisuutta "puolustaa" niitä ei ole. Erikoinen ilmiö kaikenkaikkiaan, käytännössä autot/autofirmat varsinkin ovat tylsää harmaata massaa, josta ei juuri ole mielipiteitä tai sanottavaa kenelläkään, ainoa poikkeus on Tesla josta sitten riittää mielipidettä suuntaan jos toiseen kaikkien muiden merkkien edestä.
 
Ja sama pätee toiseenkin suuntaan, minkään muun automerkin huonosta myynnistä ei puhuta mitään, eikä mitään muuta automerkkiä kritisoida mistään, joten minkäänlaista "tarvetta" tai oikeastaan edes mahdollisuutta "puolustaa" niitä ei ole. Erikoinen ilmiö kaikenkaikkiaan, käytännössä autot/autofirmat varsinkin ovat tylsää harmaata massaa, josta ei juuri ole mielipiteitä tai sanottavaa kenelläkään, ainoa poikkeus on Tesla josta sitten riittää mielipidettä suuntaan jos toiseen kaikkien muiden merkkien edestä.

Ei näitä asioita nyt ääripäähän tarvii venytellä. Kyllä on muistakin automerkeistä ollut vastaavaa keskustelua ja omituista ilakointia. Mm. Pösöä haukuttu yhteisrintamalla ja taidettiin jopa olla kovin varmoja, että maahantuoja menee konkurssiin kun autot tulee lunastettavaksi vuoden päästä kampanjasta tms. sakeaa settiä.
 
eikä mitään muuta automerkkiä kritisoida mistään, joten minkäänlaista "tarvetta" tai oikeastaan edes mahdollisuutta "puolustaa" niitä ei ole.
Kyllähän ne volkkarit on täällä haukuttu niin moneen kertaan saati sitten tojon sähkikset.
Saksan autoteollisuuden hajoamistakin on enneustettu jo monta vuotta, että Tesla pistää kaikki muut maanrakoon.

ainoa poikkeus on Tesla josta sitten riittää mielipidettä suuntaan jos toiseen kaikkien muiden merkkien edestä.
Kyllä se yltiöpäinen fanittaminen vetää väistämättä vastaväittäjiä puoleensa, kun selvästi näkee että on sellaiset fanilasit päässä , ettei näe enään ulkomaailmaa.

Eihän siinä fanittamisessa mitään pahaa ole sinällään.......
 

Tuossa käydään paljon samojakin asioita mitä tullut täällä käytyä uudesta y mallista, mutta kohokohtina itselleni uusia mielenkiintoisia asioita:
6-7% korin kiertojäykkyys parantunut, takavalu 7kg kevyempi ja kestävyyttä paranneltu, jousituksessa todella paljon uutta, supermanifold V2 ja ilpin jäähdytystä tehostettu.

Tulossa steer by wire joka Teslaan, takaisin etuvalut paranneltuna, harjoiteltu jo uuteen y malliin etherloopia eli sekin tulossa kunhan varmistetaan toimittajat.
 

Tuossa käydään paljon samojakin asioita mitä tullut täällä käytyä uudesta y mallista, mutta kohokohtina itselleni uusia mielenkiintoisia asioita:
6-7% korin kiertojäykkyys parantunut, takavalu 7kg kevyempi ja kestävyyttä paranneltu, jousituksessa todella paljon uutta, supermanifold V2 ja ilpin jäähdytystä tehostettu.

Tulossa steer by wire joka Teslaan, takaisin etuvalut paranneltuna, harjoiteltu jo uuteen y malliin etherloopia eli sekin tulossa kunhan varmistetaan toimittajat.

Voiskohan noita tulla jatkuvina päivityksinä malleihin. Steer by wire kuulostaa isolta muutokselta. Kuten etherloop. Jospa nuo tulis HW5 kanssa ens vuodeksi niin ois napakat päivitykset vielä nykyjuniperiin ennen omaa auton vaihtoa.
 
Ja sama pätee toiseenkin suuntaan, minkään muun automerkin huonosta myynnistä ei puhuta mitään, eikä mitään muuta automerkkiä kritisoida mistään, joten minkäänlaista "tarvetta" tai oikeastaan edes mahdollisuutta "puolustaa" niitä ei ole. Erikoinen ilmiö kaikenkaikkiaan, käytännössä autot/autofirmat varsinkin ovat tylsää harmaata massaa, josta ei juuri ole mielipiteitä tai sanottavaa kenelläkään, ainoa poikkeus on Tesla josta sitten riittää mielipidettä suuntaan jos toiseen kaikkien muiden merkkien edestä.
Jep. Hyvin vähän autojen myynneistä muiden merkkien osalta puhutaan saatikka osakkeen arvosta. Nämä näyttää lähinnä kismittävän Teslan vihaajia? En itse näe kummallisuutta osakkeen arvossa kun katsotaan 5v takaperin osake normaalistikin seilannut miinus 100-150 saman vuoden sisällä parhaasta arvosta. Osakemarkkinat ylipäätään ovat hyvinkin heitteleviä ja nämä Teslan huonot myynnit näyttää olevan joka vuotinen aloitus kampanja miten Tesla just ihan konkurssiin ajautuu tai muut tulee rinnalle ja ohi. Ei nämä seikat itseäni sinänsä haittaa kun näistä vängätään täällä Esson baarin juttuina. Itse veikkaan y mallin olevan kolmatta vuotta peräkkäin maailman myydyin sähköauto tänä vuonna. Vielä joudutaan odottamaan 2030 luvulle että muilla perinteisillä valmistajilla kokonaismyynnit yltää Teslan myynteihin sähköautoissa. Byd voi vihdoinkin tänä vuonna ohittaa Teslan, mutta nämä ovatkin ainoita valmistajia jotka myyvät miljoonia sähköautoja vuodessa tällä vuosikymmenellä?
 
Kyllä se yltiöpäinen fanittaminen vetää väistämättä vastaväittäjiä puoleensa, kun selvästi näkee että on sellaiset fanilasit päässä , ettei näe enään ulkomaailmaa.

Eihän siinä fanittamisessa mitään pahaa ole sinällään.......

Merkki faneja aina ollut, nyt on jostain syystä kovasti postauksia joissa ei välttämättä fanitusta, vaan taustalla voi olla jotain muuta. Osa voi olla tietoista, osa ehkä vain fani kanaviin syötetyn informaatio vaikuttamisen hyväuskoista edelleen jakamista.

Joku sitten kaivaa tarkemmin mistä juttu ehkä lähtenyt ja kertoo vähän monisanaisemmin. Perus fanin ei siitä luulisi loukkaantuvan.
 
Voiskohan noita tulla jatkuvina päivityksinä malleihin. Steer by wire kuulostaa isolta muutokselta. Kuten etherloop. Jospa nuo tulis HW5 kanssa ens vuodeksi niin ois napakat päivitykset vielä nykyjuniperiin ennen omaa auton vaihtoa.
Steer by wire, etherloop ja kenties brake by wire ennemminkin tulevat s/x ensin kuin 3/y. Voi mennä -27 että tulevat y malliin kun ensi vuonna kokeilevat ja harjoittelevat ässässä toiminnallisuutta? Ensi vuoden y malliin voi tärkeimpänä ominaisuutena odottaa juurikin hw5 ja isompaa akkua.
 
Tulossa steer by wire joka Teslaan, takaisin etuvalut paranneltuna, harjoiteltu jo uuteen y malliin etherloopia eli sekin tulossa kunhan varmistetaan toimittajat.
Tätä steer by wirea on puhuttu siitä asti kun CT tuli. Katsotaan ihan rauhassa.

Etuvalujen osalta varmaan tulee takaisin mutta ei ainakaan seuraavaan 5 vuoteen. Ehkä 2030 jos silloinkaan.

Etherloop onkin toiminut CTssa todella hyvin.
 
Tätä steer by wirea on puhuttu siitä asti kun CT tuli. Katsotaan ihan rauhassa.
Siis ohjaus ilman mekaanista yhteyttä, käyttäjälle se tuskin tärkeä, yksihalpuutus konsi jos kiirehditään, jossa varmaan euroa tärkeämpää on se että se enemmin myöhässä ja valmis, kuin ajoissa, saati etuajassa.

Jos kypsää tekniikkaa, niin kustannustehokkuutta aikaa myöten.

Etuvalujen osalta varmaan tulee takaisin mutta ei ainakaan seuraavaan 5 vuoteen. Ehkä 2030 jos silloinkaan.

Etuvalu, tällä ilmeisesti tarkoitetaan akkua, se millainen akkukomponentti edessä ? vai mikä juttu tämä on.


Etherloop onkin toiminut CTssa todella hyvin.

Etherloop, tässä ilmeisesti puhe jostain väylästä, missä ethernet ja jotain muuta. Eli kustannustehokkuutta ilmeisesti haetaan.
 
Etuvalu eli auton etupää kaikkineen. Yhdellä kerralla, yhtä osaa.

Sähköinen ohjaus vähentää ratinpyörittelyä ja mahdollistaa helpommin ajonvakautuksen (ja myöhemmin FSD) väistöliilkkeet plus vähentää painoa & yksinkertaisempi jne.
 
Steer-by-wire on vähän niin ja näin. Periaatteessa jees kun mahdollistaa pienillä nopeuksilla pienellä ohjauksella ison kääntämisen (kuten Cybertruck), mutta ahtaassa tilassa sitten on tuntunut olevan esim. peruuttaessa yllättävän vaikea mennä juuri sinne minne haluaisi (onko sitten cyberin kohdalla ennemmin kääntyvät takapyörät, vaikea sanoa).

Olettaisi että parantaisi model3:n viiksettömyyttä kun rattia ei tarvitsisi niin paljon kääntää. Voi tietty tuossa kohtaa nostaa esiin että Tesla korjaa itse tekemiään ongelmia.

Teslalla voi sitten olla lisää omia syitä toteuttaa ohjausta ko. tekniikalla mutta ne ovat käyttäjälle täysin toissijaisia.
 
Mikähän lie S/X tulevaisuus kun ei niitä oltu otettu edes helsingin automessuille? Uusi Y, 3 ja CT löytyivät. Pidin kyllä cyberin ulkonäöstä luonnossakin.

20250314_133749.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 300
Viestejä
4 687 959
Jäsenet
76 745
Uusin jäsen
efe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom