Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

autoliikkeet pelkää hinnanlaskuja uuteen malliin mikä samalla tiputtaisi vanhojen Y:n ja sitä kautta liikkeiden varastojen arvoa. Ja toki myös lisäätynyttä tarjontaa kun tietyt tahot vaihtavat autojaan ( ja liisareita vapautuu ) Kannattaa nyt varmaan olla myymättä sitä Teslaa ainakaan muutamaan kuukauteen kunnes tilanne normalisoituu. Sama tilanne oli Dieseleiden kanssa muutama vuosi sitten..
Samalla tavalla pidättäytyisin juuri nyt Teslan ostamisestakin, poislukien yritysliisarit. Muutamia esittelyautoja on saatavilla alennuksilla, mutta pääosiin uusia saa Teslan sivujen mukaan n. 4% korolla.
 
Tyyntä myrskyn edellä. Vuoden päästä tulee isolla tahdilla valkoista liisariyytä tarjolle ja hinta on sitten sen mukainen. Jo nyt vertaamalla käytettyjen hintoja vastaavaan yritysliisariin (joka sis. valtion sähköautotuki), on työntekijän leasingkustannus sama tai vähemmän kuin arvonalenema. Tuossa ei ole edes mukana muita kustannuksia ja verrataan Teslan tammikuu 2023 alennuksen jälkeisiä kustannuksia.
 
Laajemmin katsottuna ei pelkkä Teslan ongelma. VW-konserni on kipuillut tuolla jo pitkään ja on vain ajan kysymys kun artikkelissa mainitut automerkit raivaavat Euroopan markkinoilta tilansa. Kiinalainen autoteollisuus tulee ja muilla valmistajilla ei ole mitään jakoa pärjätä. Suurin kysymys on vain kuinka monta vuotta tässä kestää, itse veikkaan noin viittä vuotta.
Tuo keskustelu pitää käydä jossain toisessa ketjussa. Mun pointti liittyi täällä käytyyn spekulointiin syistä Teslan viimeaikaiseen huonoon myyntiin ja pelastaako uusi Y sen. Nyt Kiinassa pari viikkoa toimituksia takana eikä alustavasti hyvältä näytä. Kiinassa tuskin politiikka heikentää oleellisesti myyntiä mutta tuotteet ei vain ole kilpailukykyisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Tekeekö ne ihan tahallaan näitä sekoiluja, että ihmiset varmasti on varpaillaan ja eivät tule ostamaan firman tuotteita?
 
Out of spec:ltä Model Y range testi. Ei mennyt uusi Y juurikaan sen pidemmälle rinnakkaistestissä kuin vanha malli, kulutus itseasiassa vähän isompi kuin vanhassa. Testikulutukset:

2021 Model Y - 244 mi ja 3.3 mi/KWh
2024 Model Y - 282 mi ja 3.7 mi/KWh
Juniper Model Y - 296 mi ja 3.6 mi/KWh
Highland Model 3 - 330 mi ja 4.3 mi/KWh

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
271 874
Viestejä
4 695 223
Jäsenet
76 813
Uusin jäsen
TRow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom