Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Latausasemilla keskustan ulkopuolella? Ylipäätään paikoissa joissa on tilaa.
Eikös ne ole nytkin siellä missä on tilaa? Jos kuvitellaan, että laivasto itseajavia autoja ajaa nyt vaikka Helsinkiin seitsemän jälkeen, koska ovat olleet yön maakunnissa ja sama hässäkkä iltapäivällä, taitaa ruuhkat ja ajamisen hinta pysyä ihan samana?
 
Kyllä se kattoikkuna/lasi korvataan kiveiskemästä, mutta se menee ns. kolarivakuutuksen / kaskon kautta eikä lasivakuutuksen.
Maksat siis isomman omavastuun jne. mutta kyllä sen vakuutukseen saa.
Eikö silloin myös menetä bonuksia jos tulee useampia korjauksia tuosta? Ensimmäinen on yleensä ilmainen.
Miten tuo automaattinen kontti oikeasti toimii, siis millainen käyttöliittymä, eli millä jutuilla avaaminen päätetään.
Puhelimessa pitää olla UWB piiri/tuki. Jolloin kun seisot x aikaa auton takana se piippailee ja avaa takaluukun.
 
Kenties pari viestiä aiempana olevaan laskelmaan robotaksien vaikutuksesta hintaan.
Hauskaa miten täällä on parempi tieto robottiautoista, kuin niillä sijoittajilla jotka laittaa omaa rahaa miljardin tällaiseen. Eikähän idean kannattavuus ole tällä taputeltu.

1739270121192.png
 
Puhelimessa pitää olla UWB piiri/tuki. Jolloin kun seisot x aikaa auton takana se piippailee ja avaa takaluukun.
Eli omanlainen ele ohjaus, avain mukana. jossain sijain mukaan, jossain jalanheilautus, kolmas sanallinen.

Sitten vähän optimointia että ei auota turhaan.
 
Edit. Tatiaa mennä itseajavien autojen ketjun aiheeseen, jatkoin sinne

Hauskaa miten täällä on parempi tieto robottiautoista, kuin niillä sijoittajilla jotka laittaa omaa rahaa miljardin tällaiseen. Eikähän idean kannattavuus ole tällä taputeltu.

1739270121192.png

Kysyisestä lähteessä ehkä olisi löytynyt pylvikkö mikä olisi näyttänyt 30 luvun ennusteen itseajavien autojen kilpailukyvystä.
Ja ihan sannallisesti ennuste että alittaa julkisen joukkoliikenteen kustannukset.
Toki noissa ollaan jenkeissä ja sielläkin tietyissä kaupungeissa.

Yksilö voi toki numeroita pyöritellä yksilöllisesti, mutta olisi taksikin nykyään osalle edullisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Hauskaa miten täällä on parempi tieto robottiautoista, kuin niillä sijoittajilla jotka laittaa omaa rahaa miljardin tällaiseen. Eikähän idean kannattavuus ole tällä taputeltu.

1739270121192.png

En tiennytkään, että McKinsey&Co on alkanut sijoitusyhtiöksi.

Tuohan on vain konsulttiyhtiön tekemä selvitys siitä, mitä voisi tapahtua.

Kenen toimeksiannosta tuo selvitys on tehty? Ts. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
 
Eikös ne ole nytkin siellä missä on tilaa? Jos kuvitellaan, että laivasto itseajavia autoja ajaa nyt vaikka Helsinkiin seitsemän jälkeen, koska ovat olleet yön maakunnissa ja sama hässäkkä iltapäivällä, taitaa ruuhkat ja ajamisen hinta pysyä ihan samana?
Kovasti helsinkiläiset valittavat parkkipaikkojen vähyydestä. Kantakaupungin ulkopuolella on tilaa ja keskustassakin taitaa olla parkkihalleja. Ei tarvitse menna maakuntiin kaupungista. Yleensä omistaja haluaa nousta autoonsa kävelemättä pitkälle taikka menemättä metrolla liityntäpysäkille.

Kantakaupungin ulkopuolella taitaa taas olla taloyhtiöissäkin riittävästi tilaa autolle, ei tarvitse robottia siihen.
 
Sijoittajien rahat ole mikään totuuden torvi, suuri osa sijoituksista menee päin **ttua ja rahat palaa, Uber ym on hyvä esimerkki kuinka kaikesta pöhinästä huolimatta firma tekee persnettoa koko ajan. Samoin Onnibus Pohjolassa ja Baltiassa.

:smoke:
 
Tuossa on varmaan sitten joku regulaatiohässäkkä, koska Ioniq 5 tuo on, mutta ei maahantuojan esitteestä tai lisävarusteluettelosta löydy mitään mainintaan. Tuo automaattinen peräkontti pitäisi olla myös vanhemmissaä Model 3/Y/S/X tullut softapäivityksenä, mutta eipä taida olla EU:ssa...

No Markon videolta voit ihastella sitä Ionic5:sta kolmen vuoden takaa: (about 6:30)


En nyt tiedä miksi jotain regulaatiota pitää kaikkiin kohtiin tuputtaa.
 
Sijoittajien rahat ole mikään totuuden torvi, suuri osa sijoituksista menee päin **ttua ja rahat palaa, Uber ym on hyvä esimerkki kuinka kaikesta pöhinästä huolimatta firma tekee persnettoa koko ajan. Samoin Onnibus Pohjolassa ja Baltiassa.

:smoke:
Lisätään tähän cruisen itseajavien alasajo ja fordin miljarditappiot sähköautopuolelta. Voitollinen sähköauto vaikea, itseajava voitollinen sähköauto vielä vaikeampi. Tuskin waymokaan voitolla pyörii mutta googlella täydet taskut.
 
Sijoittajien rahat ole mikään totuuden torvi, suuri osa sijoituksista menee päin **ttua ja rahat palaa,

:smoke:
Tesla ketjussa toki hyvä muistuttaa sijoittaja riskistä.

Samoin Onnibus Pohjolassa ja Baltiassa.
Suomessa kaukoliikenne ollut koronan myötä ja jälkeen kuralla. Syynä toki koronan lisäksi VR ja "Onnibussi", rahtiliikenteen kehitys.
Mutta Koiviston auto, "Onnibussi" on kaapannut Suomen kaukoliikenne markkinat, taitaa olla kaupallisessa bussi kaukoliikenteessä yli 70%, se tuo sille hinnoittelu voimaa. Mutta varmasti koronaa seuranneet muutokset markkinassa sellaisia mitä oltu ennustettu.

Teslan osalta odotukset ovat toki ihan jotain muuta, aiemmin sijoittaneille tähän asti varmaan hyvin tyydyttävää, tulevaisuudessa on toki epävarmuutta. s
 
Autoshift näköjään on muuttunut loppuvuodesta. Osasi koeajolla myös tuon eteenpäin lähtemisen peruuttamisen jälkeen. Erittäin kätevä, tämä saisi tulla vanhempiinkin ja muihin autoihin. Kehitystä, harmi homma on, että kun näihin tottuu, niin siirtyminen muuhun nousee pykälän...

 
Miten tuo Teslan automaatti muuten hanskaa suunnanvaihdon liikkuessa? Normaalisti kun itse autoa peruuttelen niin suunnanvaihdin laitetaan drive asentoon kun auto liikkuu vielä taaksepäin. Toki siis jarruilla hiljennetään, mutta suunnan vaihtaminen on aika rivakkaa kun ei tarvitse odottaa että auto on pysähdyksissä. Miten tuollainen hoidetaan Teslalla?
 
Autoshift näköjään on muuttunut loppuvuodesta. Osasi koeajolla myös tuon eteenpäin lähtemisen peruuttamisen jälkeen. Erittäin kätevä, tämä saisi tulla vanhempiinkin ja muihin autoihin. Kehitystä, harmi homma on, että kun näihin tottuu, niin siirtyminen muuhun nousee pykälän...


Nehän toivat ohjausvivun vain osaksi rattiin, jossa kuski kertoo mihin suuntaan mennään. Onko tämä nyt sitä automaatiota?
 
Kyllähän tuo selvissä parkkeeraustapahtumissa varmasti toimii, miksi ei toimisi? Tietty sitten ne ahtaat paikat jossa hinkataan edes takaisin tutkien huutaessa taustalla. Silloin voi olla tekoälyn vaikea päätellä että minne mennään. Varmaan näissä tilanteissa se toimii varmanpäälle pitää hyvät turvamarginaaalit, vaikka kuski haluisi tehdä toisin.
 
Tuo nyt on ollut ainakin 10 vuotta käytössä korealaisissa niin ei kaikkia vakiovarusteita varmaan listata.
Ja ne softapäivitykset ovat tuoneet myös huononnuksia ajan myötä, joten ei kannata olla liian sinisilmäinen.
Siellä se seisoo varustelistauksessa vähintään MY22.3 alkaen ja esitteessäkin erikseen mainittu. Mutta kuten totesit, niin sen verran vakiokamaa, että ei tarvitse Teslan tapaan tehdä uutuudesta numeroa. Videon perusteella Teslan luukku taitaa avautua vähän vähemmän odottelun jälkeen kuin Ioniq 5 piippausta.
 
Tuossa nyt mietti oliko se nallen heiluminen, vai sen kantajan takapuoli, vai mikä sen avauspäätöksen synnytti.

Siis onko se juju nyt siinä kantamisessa, vai siinä kantajan liikkeessä, vai niiden yhteisvaikutuksessa.
Onko toiminta tapa se että jos tulee auton taakse ja paritettu puhelin on etutaskussa niin auto antaa valo ja äänimerkin ja jonkin ajan päästä takaluukku aukeaa , riippumatta onko kannettavaa, vaan pointti on se että on riittävän lähellä. Jos ei halua luukun aukeavan niin pitää poistua ennenkuin luukku aukeaa.

Eli jos on pysäköinyt niin että reitti menee takaa, niin jos riittävän ripeästi menee, niin ei tule vahinko aukaisuja, jos muuten vain tulee auton taakse, niin pitää poistua ennenkuin aukeaa. Se ei ihan selvinnyt vaatiiko sen jälkeen manuaaliaukaisun jos tulee uudestaan taakse.

Ottaa ilmeisesti myös sisältä, eli jos puhelin on tavaratilassa niin riski että aukeaa tahattomasti.

En löytänyt tietoa, mutta mahdollisesti toistaiseksi toimii vain tuotella iPhonella. vai onko tuki nykyään yhteensopivilla Android puhelimilla ?
 
Miten tuo Teslan automaatti muuten hanskaa suunnanvaihdon liikkuessa? Normaalisti kun itse autoa peruuttelen niin suunnanvaihdin laitetaan drive asentoon kun auto liikkuu vielä taaksepäin. Toki siis jarruilla hiljennetään, mutta suunnan vaihtaminen on aika rivakkaa kun ei tarvitse odottaa että auto on pysähdyksissä. Miten tuollainen hoidetaan Teslalla?
Koeajoni perusteella pysäköinnin venkslaus on ajateltu hoidettavan varmaan automaattipysäköinnollä. Ainakin toimi liikkeen pihassa.
 
Miten tuo Teslan automaatti muuten hanskaa suunnanvaihdon liikkuessa? Normaalisti kun itse autoa peruuttelen niin suunnanvaihdin laitetaan drive asentoon kun auto liikkuu vielä taaksepäin. Toki siis jarruilla hiljennetään, mutta suunnan vaihtaminen on aika rivakkaa kun ei tarvitse odottaa että auto on pysähdyksissä. Miten tuollainen hoidetaan Teslalla?
En muista näistä uusista missä on näytöllä suunnanvaihto, mutta ainakin viiksestä valitessa voi vaihtaa suuntaa ihan lennosta parkkipaikkaympäristössä.
 
Onko toiminta tapa se että jos tulee auton taakse ja paritettu puhelin on etutaskussa niin auto antaa valo ja äänimerkin ja jonkin ajan päästä takaluukku aukeaa , riippumatta onko kannettavaa, vaan pointti on se että on riittävän lähellä. Jos ei halua luukun aukeavan niin pitää poistua ennenkuin luukku aukeaa.

Eli jos on pysäköinyt niin että reitti menee takaa, niin jos riittävän ripeästi menee, niin ei tule vahinko aukaisuja, jos muuten vain tulee auton taakse, niin pitää poistua ennenkuin aukeaa. Se ei ihan selvinnyt vaatiiko sen jälkeen manuaaliaukaisun jos tulee uudestaan taakse.

Ottaa ilmeisesti myös sisältä, eli jos puhelin on tavaratilassa niin riski että aukeaa tahattomasti.

En löytänyt tietoa, mutta mahdollisesti toistaiseksi toimii vain tuotella iPhonella. vai onko tuki nykyään yhteensopivilla Android puhelimilla ?
Tuo Teslan uwb automaattinen takaluukun aukaisu hieman poikkeaa esim ioniq 5 vastaavasta.

Teslalla varustelu kuuluu automaattisesti ja vaatii älypuhelimen, jossa uwb tuki kun hynyllä lisävaruste ja toimii älyavaimella. Molemmista voi toki loppua virta, mutta puhelimessa sen virran loppuminen paremmin ennakoitavissa.

Molemmat aukeaa 3 sekunnissa kun ollaan tunnistusalueella, mutta hynyllä se on aika laaja (1m) takakontin takana, jolloin se voi helpommin reagoida tai aueta kun taas uwb tekniikka on tarkempi kuin esim aiemmin käytössä oleva Bluetooth esim ovien avaamiseen. UWB tekniikka on aika kohdennettu/tarkka kun Bluetooth vähän samaan tapaan sinnepäin kuin hynyn pirkkaviritelmä.

Varmaan molempien kanssa haasteita, mutta yks steppi eteenpäin Bluetoothista UWBhen ja saadaan hallittua ylimääräinen härdelli. En näkisi ainakaan haasteita painepesurilla Teslan pesussa avautumaan vahingossa kun hyndailla voi joutua välillä vaaravyöhykkeeltä poistumaan. Tokihan molemmissa versioissa kun muistaa deaktivoida pesun ajaksi toiminnot pois niin ei sellaista riskiä ole, mutta muistaako aina?
 
Tuo Teslan uwb automaattinen takaluukun aukaisu hieman poikkeaa esim ioniq 5 vastaavasta.

Teslalla varustelu kuuluu automaattisesti ja vaatii älypuhelimen, jossa uwb tuki kun hynyllä lisävaruste ja toimii älyavaimella. Molemmista voi toki loppua virta, mutta puhelimessa sen virran loppuminen paremmin ennakoitavissa.

Molemmat aukeaa 3 sekunnissa kun ollaan tunnistusalueella, mutta hynyllä se on aika laaja (1m) takakontin takana, jolloin se voi helpommin reagoida tai aueta kun taas uwb tekniikka on tarkempi kuin esim aiemmin käytössä oleva Bluetooth esim ovien avaamiseen. UWB tekniikka on aika kohdennettu/tarkka kun Bluetooth vähän samaan tapaan sinnepäin kuin hynyn pirkkaviritelmä.

Varmaan molempien kanssa haasteita, mutta yks steppi eteenpäin Bluetoothista UWBhen ja saadaan hallittua ylimääräinen härdelli. En näkisi ainakaan haasteita painepesurilla Teslan pesussa avautumaan vahingossa kun hyndailla voi joutua välillä vaaravyöhykkeeltä poistumaan. Tokihan molemmissa versioissa kun muistaa deaktivoida pesun ajaksi toiminnot pois niin ei sellaista riskiä ole, mutta muistaako aina?
Mitä ihmettä sä taas mutuilet? Kun ei ollutkaan uusi superominaisuus vaan hyvin vanha keksintö, niin nyt täytyy sitten kuvitteellisesti tehdä Teslan ratkaisusta jotenkin parempi? Kyseessä on hynyn vakiovaruste ja ihanko aikuisten oikeasti olet huolissasi normaalin autonavaimen usean vuoden patterin loppumisesta just sillä hetkellä kun takakontti pitäisi avata? Voin tulla ketjuun sit kertomaan kun ekan kerran avaimesta virta loppuu, mutta veikkaan auton osaavan ilmoittaa paristosta ajoissa. Hynyllä se reagointialue on ennemminkin liian suppea kuin laaja, ns. tappituntumalle saa mennä. Painepesurin käyttö kännykkä ja avaimet taskussa sekä muut tuhannen ja yhden yön satua.

e: Ja kuten jo sanoin, Teslan luukku tuntuu videolla avautuman nopeammin lähelle tultaessa. Jos on pakko löytää jotain parempaa, niin aloita vaikka siitä. Hynyn piippaukset ovat myös ärsyttävällä taajuudella.
 
Ei varmaan väliä minkä laadukkaan merkkisen ulomman raidetangon pään vaihtaa fl Model S 2016 autoon? Motonetistä yritin katsoa, että kaksi vaihtoehtoa vain olisi saatavilla. "Kuralaatu" ja alkuperäislaatu, jonka saa tilattua keskusvarastolta. Hinta molemmissa noin 45€.

Toki sitten nelipyöräsuuntaus vielä, kunhan saa ensin osan vaihdettua.


Älä nyt ainakaan tuota mätänetin peruslaatuista mene ostamaan. Toki harrastus se niitä on joka vuosi vaihtaa...

e: Tesla-ketju olis varmaan hyödyllisempi keskusteluympäristö suoraan ko. autoon liittyen. Esim. mikä osa tilalle.
Meylellä alkaa olla HD osaa Tesloihin, kysyisin autovaraosa myymälästä vaihtoehtoja. Tuo Atoy autohuolto (jos lähellä) tuntuis olevan myös asialtainen paikka, oli TM sivuilla just video kun vaihtaa puslaa tukivarteen ettei heti myydä vaan uutta tukivartta tilalle.
Jos tuo vaan on sopiva osa, niin täytyy laittaa tilaukseen. Toki tuon yhden lähikaupan hinnat/valikoiman käyn kysymässä, kun ehdin.

45€.
Brändi: LEMFÖRDER

Täytyy jatkaa tuolla (jos tulee kysyttävää). Itse en mitään vikaa huomannut autossa, mutta olihan se selvästi "ihan holo".
 
Teslan video kuinka tuo toimii.


Toivottavasti tuossa on otettu huomioon jollain kameralla se, ettei estettä avautumiselle ole. Tuli mieleen kun just tänä aamuna rämppäsin pyörätelinettä auton perään. olisi ikävää jos kontti päättäisi avautua telineen ollessa paikallaan kun nostelen tai irroittelen pyörää telineestä.
 
Toivottavasti tuossa on otettu huomioon jollain kameralla se, ettei estettä avautumiselle ole. Tuli mieleen kun just tänä aamuna rämppäsin pyörätelinettä auton perään. olisi ikävää jos kontti päättäisi avautua telineen ollessa paikallaan kun nostelen tai irroittelen pyörää telineestä.
Huonosti tuosta on kerrottu, mutta ymmärtääkseni se avaaminen perustuu vain sen iPhonen läheisyyteen ja siihen että pysyy hetken sopivalla etäisyydellä. Eli voi avata luukun jos se puhelin on sisäpuolella sopivalla etäisyyydellä riittävän ajan.
Se ei selvinnyt että onko sen verran älyä että jos peruuttaa niin että aukaisu perutaan, niin vaatiiko seuraava lähestyminen sitten manuaali aukaisun, vai aukeaako uudestaan.

Aukaisu korkeus pitää itse säätää, voi olla malli eroja, mutta ainakin osassa se pitää säätää niin ettei osu esim kattoon. Jos oma parkki on korkea tila tai avoinainen niin voi jäädä tekemättä.
 
Kyllähän siihen varmasti on syynsä miksi se jalalla heilautus on vakiintunut käytännössä standardiksi tuollaisen pelkän avaimen läsnäolon perusteella arpomisen sijaan.

Eihän tuokaan muuta ole kuin halpuutusta.
 
Kyllähän siihen varmasti on syynsä miksi se jalalla heilautus on vakiintunut käytännössä standardiksi tuollaisen pelkän avaimen läsnäolon perusteella arpomisen sijaan.

Eihän tuokaan muuta ole kuin halpuutusta.
Ite ainaki paljo mieluummin otan tuon oikeasti handsfree ratkaisun joka käyttää nykyaikaista teknologiaa hyväkseen, kuin potkin sinne auton alle. Varsinkin jääkelillä se potkiminen tosi epämukavaa ja muuten sitte aina noloa. :D Koko parkkipaikka aina kääntyy kattomaan että montako kertaa se joutuu tökkää sitä jalkaa sinne ennenku aukee.
 
Ite ainaki paljo mieluummin otan tuon oikeasti handsfree ratkaisun joka käyttää nykyaikaista teknologiaa hyväkseen, kuin potkin sinne auton alle. Varsinkin jääkelillä se potkiminen tosi epämukavaa ja muuten sitte aina noloa. :D Koko parkkipaikka aina kääntyy kattomaan että montako kertaa se joutuu tökkää sitä jalkaa sinne ennenku aukee.

Jos sinua noin paljon kiinnostaa/huolettaa mitä ihmiset ajattelevat sinusta niin onko silloin Tesla se oikea automerkki ylipäätänsä?
 
Ite ainaki paljo mieluummin otan tuon oikeasti handsfree ratkaisun joka käyttää nykyaikaista teknologiaa hyväkseen, kuin potkin sinne auton alle. Varsinkin jääkelillä se potkiminen tosi epämukavaa ja muuten sitte aina noloa. :D Koko parkkipaikka aina kääntyy kattomaan että montako kertaa se joutuu tökkää sitä jalkaa sinne ennenku aukee.
Aina aukeaa yhdellä ja pienellä heilautuksella omassani autossani. Ja selvästi nopeammin kuin Teslassa, ainakin tuon ylläolevan videon perusteella. Mutta kyllä, pitää toki tietää minkälainen sen jalan liikkeen tulee olla, jos vaan hölmönä heiluu niin ei sitten aukea.
 
Olen tuota automaattisesti avautuvaa takaluukkua käyttänyt viime toukokuusta lähtien (MS -23).
Tuli silloin aikanaan 2024.14.8 päivityksessä.

Edelleenkin se toimii ~95% ajasta hyvin. Kävelet auton auton taakse ja seisot ihan "sekunnin" paikallaan niin alkaa piippaukset ja luukku aukeaa. Mielestäni ihan tarpeeksi hyvin toimii ja aukeaa nopeasti. On kätevää kun tulet vaikka kauppakassien kanssa molemmat kädet täynnä.

Jos et halua avata luukkua niin liikut ja se lopettaa. Oletan, että tuo käyttää tuohon myös takakameraa, UWB sensoreiden lisäksi.

Se loppu ~5% ajasta on sellaisia tilanteita, että joko en halua avata luukkua tai välillä näin talvella ei ole tunnistanut, että seison odottamassa. Tämä syy miksi uskon, että käyttää osittain ainakin myös kameraa, koska tietysti välillä talvella kamera on aika likainen. Ja hieman on parantunut toiminnallisuus tässä softapäivityksissä.

Automaattisen avaamisen saa kytkettyä pois päältä asetuksissa, joko kokonaan tai esimerkiksi vain kotona tai suosikeissa. Itselläkin pois kotona kun auto tallissa. Tai vaikka kun on ollut muutaman kerran kärry perässä niin yksi klikkaus asetuksista niin toiminto on pois käytöstä.

Ja ei ikinä ole yrittänyt aukaista kun puhelin sisällä autossa (joka hyvä).

IMHO, on tuo nyt paljon järkevämpi käyttää kuin jalalla potkiminen.

On muuten hyvin toimiva tuo automaattinen takaluukku, kokemukset nyt tältä viikolta MS. Heti kun astut lähelle niin lähtee piipittämään kolme kertaa nopeasti. Jos astut syrjään niin lopettaa. Oli ylläri et toimii noin nopeasti ja hyvinkin käyttökelpoinen ominaisuus. :thumbsup:

1739353036741.png
 
Mielestäni aina parempi objektiivisesti on automaatio, kuin fyysiset kehon liikkeet, kun ei tässä ole vastaavaa hyötyä kuin vaikkapa kuntosalilla kuntoilusta fyysisesti. Subjektiivisesti kukin voi kokea hyvältä vaikka päälleen seistä auton takana kontin avaamiseksi, jos on vaikka telinevoimistelija tai muuten suuntautunut tällaiseen, minä olen ok sen kanssa jos joku haluaa napin, toinen potkun ja kolmas automaation.

Voimme varmaan siirtyä seuraavaan mielenkiintoiseen aiheeseen.
 
Ei vaan kädellä kahvasta tai puhelimen napista sekunnin kymmenyksessä ilman että tarvitsee jäädä seisoskelemaan tai tekemään sirkustemppuja siihen auton taakse.

Vuoden verran käyttänyt jalalla avattavaa konttia, onnistumisprosentti 100%. Hyödyt ihan kiistattomat verrattuna siihen että pitäisi käyttää käsiä, niissä kun voi helposti olla vaikka ruokakasseja eikä kädetkään mene likaiseksi kontin nappuloita hapuillessa, puhumattakaan siitä orkestroinnista mikä menee kaivaa puhelinta taskusta, edelleen ne ruokakassit kädessä.
 
Mielestäni aina parempi objektiivisesti on automaatio, kuin fyysiset kehon liikkeet, kun ei tässä ole vastaavaa hyötyä kuin vaikkapa kuntosalilla kuntoilusta fyysisesti. Subjektiivisesti kukin voi kokea hyvältä vaikka päälleen seistä auton takana kontin avaamiseksi, jos on vaikka telinevoimistelija tai muuten suuntautunut tällaiseen, minä olen ok sen kanssa jos joku haluaa napin, toinen potkun ja kolmas automaation.

Voimme varmaan siirtyä seuraavaan mielenkiintoiseen aiheeseen.

Minä haluan puheohjauksen :kahvi:
 
Ite ainaki paljo mieluummin otan tuon oikeasti handsfree ratkaisun joka käyttää nykyaikaista teknologiaa hyväkseen, kuin potkin sinne auton alle. Varsinkin jääkelillä se potkiminen tosi epämukavaa ja muuten sitte aina noloa. :D Koko parkkipaikka aina kääntyy kattomaan että montako kertaa se joutuu tökkää sitä jalkaa sinne ennenku aukee.

Yksilötasolla käyttö tavat ja tarpeet eroaa, jos esim rullailee pyörätuolilla niin ihan eri tilanne kuin hänellä joka liikkuu jalkaisin usein sen kontin nurkilla ja automatiikka arvailee väärin koska halutaan luukku auki.
Yleisesti varmaan hyvä on sellainen joka aukeaa aina kun haluaa ja vain silloin ja vain sen verran kuin haluaa ja menee kiinni kun haluaa. Jos ei 100% kristallipalloa niin jokin ele pääsee jo aika lähelle.

n joka käyttää nykyaikaista teknologiaa hyväkseen,
Ymmärtääkseni nämä eleillä aukeavat käyttää nykyaikaista tekniikkaa hyväkseen, ne on yhdistelmä useita tekniikoita, usein siis myös se avaimen haltijan lähellä oleminen.

Tyypillisesti monella merkillä eleiden käyttämiseen riittää auton "avaimet", ei tarvitse yhteensopivaaa puhelinta.

Olen tuota automaattisesti avautuvaa takaluukkua käyttänyt viime toukokuusta lähtien (MS -23).
Tuli silloin aikanaan 2024.14.8 päivityksessä.

Edelleenkin se toimii ~95% ajasta hyvin. Kävelet auton auton taakse ja seisot ihan "sekunnin" paikallaan niin alkaa piippaukset ja luukku aukeaa. Mielestäni ihan tarpeeksi hyvin toimii ja aukeaa nopeasti. On kätevää kun tulet vaikka kauppakassien kanssa molemmat kädet täynnä.

Jos et halua avata luukkua niin liikut ja se lopettaa. Oletan, että tuo käyttää tuohon myös takakameraa, UWB sensoreiden lisäksi.

Se loppu ~5% ajasta on sellaisia tilanteita, että joko en halua avata luukkua tai välillä näin talvella ei ole tunnistanut, että seison odottamassa. Tämä syy miksi uskon, että käyttää osittain ainakin myös kameraa, koska tietysti välillä talvella kamera on aika likainen. Ja hieman on parantunut toiminnallisuus tässä softapäivityksissä.

Automaattisen avaamisen saa kytkettyä pois päältä asetuksissa, joko kokonaan tai esimerkiksi vain kotona tai suosikeissa. Itselläkin pois kotona kun auto tallissa. Tai vaikka kun on ollut muutaman kerran kärry perässä niin yksi klikkaus asetuksista niin toiminto on pois käytöstä.

Ja ei ikinä ole yrittänyt aukaista kun puhelin sisällä autossa (joka hyvä).

IMHO, on tuo nyt paljon järkevämpi käyttää kuin jalalla potkiminen.



Kiitos, avasi paljon enemmän kuin joku esittely video. Ilmeisesti mallikohtaisia eroja, jos sinun mallissa kamera käytössä. Kameran avulla voi karsia potenttiaalisia härö aukaisuja.
Onko sinulla siis puhelin tuossa se käyttäjän sijainnin tunnistamiseen, ja onko Android vai Apple ? Onko isoa merkitystä missä puhelin on, jossa prujussa oli ohje etu taskussa.
Nallevideon liikkeistä tulikin mieleen että oliko siinä takataskussa, kun siinä siihen tyyliin elehti :-)
 
Kiitos, avasi paljon enemmän kuin joku esittely video. Ilmeisesti mallikohtaisia eroja, jos sinun mallissa kamera käytössä. Kameran avulla voi karsia potenttiaalisia härö aukaisuja.
Onko sinulla siis puhelin tuossa se käyttäjän sijainnin tunnistamiseen, ja onko Android vai Apple ? Onko isoa merkitystä missä puhelin on, jossa prujussa oli ohje etu taskussa.
Nallevideon liikkeistä tulikin mieleen että oliko siinä takataskussa, kun siinä siihen tyyliin elehti :-)
Puhelin yleensä housujen etutaskussa. Apple UWB. Avovaimolla toimii ihan yhtälailla, puhelin hänellä yleensä laukussa.
En ole huomannut eroa vs. missä puhelin olisi. Tuon UWB:n range on oikeasti todella pitkä. Ja muutenkin sen jälkeen kun se tuli niin ovet on aina auennut.

En ole 100% varma tuosta kamerasta, mutta kuten kirjoitin niin vaikuttaisi vahvasti siltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 771
Viestejä
4 627 506
Jäsenet
76 103
Uusin jäsen
TheRokka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom