Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Latausasemilla keskustan ulkopuolella? Ylipäätään paikoissa joissa on tilaa.
Eikös ne ole nytkin siellä missä on tilaa? Jos kuvitellaan, että laivasto itseajavia autoja ajaa nyt vaikka Helsinkiin seitsemän jälkeen, koska ovat olleet yön maakunnissa ja sama hässäkkä iltapäivällä, taitaa ruuhkat ja ajamisen hinta pysyä ihan samana?
 
Kyllä se kattoikkuna/lasi korvataan kiveiskemästä, mutta se menee ns. kolarivakuutuksen / kaskon kautta eikä lasivakuutuksen.
Maksat siis isomman omavastuun jne. mutta kyllä sen vakuutukseen saa.
Eikö silloin myös menetä bonuksia jos tulee useampia korjauksia tuosta? Ensimmäinen on yleensä ilmainen.
Miten tuo automaattinen kontti oikeasti toimii, siis millainen käyttöliittymä, eli millä jutuilla avaaminen päätetään.
Puhelimessa pitää olla UWB piiri/tuki. Jolloin kun seisot x aikaa auton takana se piippailee ja avaa takaluukun.
 
Kenties pari viestiä aiempana olevaan laskelmaan robotaksien vaikutuksesta hintaan.
Hauskaa miten täällä on parempi tieto robottiautoista, kuin niillä sijoittajilla jotka laittaa omaa rahaa miljardin tällaiseen. Eikähän idean kannattavuus ole tällä taputeltu.

1739270121192.png
 
Edit. Tatiaa mennä itseajavien autojen ketjun aiheeseen, jatkoin sinne

Hauskaa miten täällä on parempi tieto robottiautoista, kuin niillä sijoittajilla jotka laittaa omaa rahaa miljardin tällaiseen. Eikähän idean kannattavuus ole tällä taputeltu.

1739270121192.png

Kysyisestä lähteessä ehkä olisi löytynyt pylvikkö mikä olisi näyttänyt 30 luvun ennusteen itseajavien autojen kilpailukyvystä.
Ja ihan sannallisesti ennuste että alittaa julkisen joukkoliikenteen kustannukset.
Toki noissa ollaan jenkeissä ja sielläkin tietyissä kaupungeissa.

Yksilö voi toki numeroita pyöritellä yksilöllisesti, mutta olisi taksikin nykyään osalle edullisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Hauskaa miten täällä on parempi tieto robottiautoista, kuin niillä sijoittajilla jotka laittaa omaa rahaa miljardin tällaiseen. Eikähän idean kannattavuus ole tällä taputeltu.

1739270121192.png

En tiennytkään, että McKinsey&Co on alkanut sijoitusyhtiöksi.

Tuohan on vain konsulttiyhtiön tekemä selvitys siitä, mitä voisi tapahtua.

Kenen toimeksiannosta tuo selvitys on tehty? Ts. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
 
Eikös ne ole nytkin siellä missä on tilaa? Jos kuvitellaan, että laivasto itseajavia autoja ajaa nyt vaikka Helsinkiin seitsemän jälkeen, koska ovat olleet yön maakunnissa ja sama hässäkkä iltapäivällä, taitaa ruuhkat ja ajamisen hinta pysyä ihan samana?
Kovasti helsinkiläiset valittavat parkkipaikkojen vähyydestä. Kantakaupungin ulkopuolella on tilaa ja keskustassakin taitaa olla parkkihalleja. Ei tarvitse menna maakuntiin kaupungista. Yleensä omistaja haluaa nousta autoonsa kävelemättä pitkälle taikka menemättä metrolla liityntäpysäkille.

Kantakaupungin ulkopuolella taitaa taas olla taloyhtiöissäkin riittävästi tilaa autolle, ei tarvitse robottia siihen.
 
Sijoittajien rahat ole mikään totuuden torvi, suuri osa sijoituksista menee päin **ttua ja rahat palaa, Uber ym on hyvä esimerkki kuinka kaikesta pöhinästä huolimatta firma tekee persnettoa koko ajan. Samoin Onnibus Pohjolassa ja Baltiassa.

:smoke:
 
Tuossa on varmaan sitten joku regulaatiohässäkkä, koska Ioniq 5 tuo on, mutta ei maahantuojan esitteestä tai lisävarusteluettelosta löydy mitään mainintaan. Tuo automaattinen peräkontti pitäisi olla myös vanhemmissaä Model 3/Y/S/X tullut softapäivityksenä, mutta eipä taida olla EU:ssa...

No Markon videolta voit ihastella sitä Ionic5:sta kolmen vuoden takaa: (about 6:30)


En nyt tiedä miksi jotain regulaatiota pitää kaikkiin kohtiin tuputtaa.
 
Sijoittajien rahat ole mikään totuuden torvi, suuri osa sijoituksista menee päin **ttua ja rahat palaa, Uber ym on hyvä esimerkki kuinka kaikesta pöhinästä huolimatta firma tekee persnettoa koko ajan. Samoin Onnibus Pohjolassa ja Baltiassa.

:smoke:
Lisätään tähän cruisen itseajavien alasajo ja fordin miljarditappiot sähköautopuolelta. Voitollinen sähköauto vaikea, itseajava voitollinen sähköauto vielä vaikeampi. Tuskin waymokaan voitolla pyörii mutta googlella täydet taskut.
 
Sijoittajien rahat ole mikään totuuden torvi, suuri osa sijoituksista menee päin **ttua ja rahat palaa,

:smoke:
Tesla ketjussa toki hyvä muistuttaa sijoittaja riskistä.

Samoin Onnibus Pohjolassa ja Baltiassa.
Suomessa kaukoliikenne ollut koronan myötä ja jälkeen kuralla. Syynä toki koronan lisäksi VR ja "Onnibussi", rahtiliikenteen kehitys.
Mutta Koiviston auto, "Onnibussi" on kaapannut Suomen kaukoliikenne markkinat, taitaa olla kaupallisessa bussi kaukoliikenteessä yli 70%, se tuo sille hinnoittelu voimaa. Mutta varmasti koronaa seuranneet muutokset markkinassa sellaisia mitä oltu ennustettu.

Teslan osalta odotukset ovat toki ihan jotain muuta, aiemmin sijoittaneille tähän asti varmaan hyvin tyydyttävää, tulevaisuudessa on toki epävarmuutta. s
 
Autoshift näköjään on muuttunut loppuvuodesta. Osasi koeajolla myös tuon eteenpäin lähtemisen peruuttamisen jälkeen. Erittäin kätevä, tämä saisi tulla vanhempiinkin ja muihin autoihin. Kehitystä, harmi homma on, että kun näihin tottuu, niin siirtyminen muuhun nousee pykälän...

 
Miten tuo Teslan automaatti muuten hanskaa suunnanvaihdon liikkuessa? Normaalisti kun itse autoa peruuttelen niin suunnanvaihdin laitetaan drive asentoon kun auto liikkuu vielä taaksepäin. Toki siis jarruilla hiljennetään, mutta suunnan vaihtaminen on aika rivakkaa kun ei tarvitse odottaa että auto on pysähdyksissä. Miten tuollainen hoidetaan Teslalla?
 
Autoshift näköjään on muuttunut loppuvuodesta. Osasi koeajolla myös tuon eteenpäin lähtemisen peruuttamisen jälkeen. Erittäin kätevä, tämä saisi tulla vanhempiinkin ja muihin autoihin. Kehitystä, harmi homma on, että kun näihin tottuu, niin siirtyminen muuhun nousee pykälän...


Nehän toivat ohjausvivun vain osaksi rattiin, jossa kuski kertoo mihin suuntaan mennään. Onko tämä nyt sitä automaatiota?
 
Kyllähän tuo selvissä parkkeeraustapahtumissa varmasti toimii, miksi ei toimisi? Tietty sitten ne ahtaat paikat jossa hinkataan edes takaisin tutkien huutaessa taustalla. Silloin voi olla tekoälyn vaikea päätellä että minne mennään. Varmaan näissä tilanteissa se toimii varmanpäälle pitää hyvät turvamarginaaalit, vaikka kuski haluisi tehdä toisin.
 
Tuo nyt on ollut ainakin 10 vuotta käytössä korealaisissa niin ei kaikkia vakiovarusteita varmaan listata.
Ja ne softapäivitykset ovat tuoneet myös huononnuksia ajan myötä, joten ei kannata olla liian sinisilmäinen.
Siellä se seisoo varustelistauksessa vähintään MY22.3 alkaen ja esitteessäkin erikseen mainittu. Mutta kuten totesit, niin sen verran vakiokamaa, että ei tarvitse Teslan tapaan tehdä uutuudesta numeroa. Videon perusteella Teslan luukku taitaa avautua vähän vähemmän odottelun jälkeen kuin Ioniq 5 piippausta.
 
Tuossa nyt mietti oliko se nallen heiluminen, vai sen kantajan takapuoli, vai mikä sen avauspäätöksen synnytti.

Siis onko se juju nyt siinä kantamisessa, vai siinä kantajan liikkeessä, vai niiden yhteisvaikutuksessa.
Onko toiminta tapa se että jos tulee auton taakse ja paritettu puhelin on etutaskussa niin auto antaa valo ja äänimerkin ja jonkin ajan päästä takaluukku aukeaa , riippumatta onko kannettavaa, vaan pointti on se että on riittävän lähellä. Jos ei halua luukun aukeavan niin pitää poistua ennenkuin luukku aukeaa.

Eli jos on pysäköinyt niin että reitti menee takaa, niin jos riittävän ripeästi menee, niin ei tule vahinko aukaisuja, jos muuten vain tulee auton taakse, niin pitää poistua ennenkuin aukeaa. Se ei ihan selvinnyt vaatiiko sen jälkeen manuaaliaukaisun jos tulee uudestaan taakse.

Ottaa ilmeisesti myös sisältä, eli jos puhelin on tavaratilassa niin riski että aukeaa tahattomasti.

En löytänyt tietoa, mutta mahdollisesti toistaiseksi toimii vain tuotella iPhonella. vai onko tuki nykyään yhteensopivilla Android puhelimilla ?
 
Miten tuo Teslan automaatti muuten hanskaa suunnanvaihdon liikkuessa? Normaalisti kun itse autoa peruuttelen niin suunnanvaihdin laitetaan drive asentoon kun auto liikkuu vielä taaksepäin. Toki siis jarruilla hiljennetään, mutta suunnan vaihtaminen on aika rivakkaa kun ei tarvitse odottaa että auto on pysähdyksissä. Miten tuollainen hoidetaan Teslalla?
Koeajoni perusteella pysäköinnin venkslaus on ajateltu hoidettavan varmaan automaattipysäköinnollä. Ainakin toimi liikkeen pihassa.
 
Miten tuo Teslan automaatti muuten hanskaa suunnanvaihdon liikkuessa? Normaalisti kun itse autoa peruuttelen niin suunnanvaihdin laitetaan drive asentoon kun auto liikkuu vielä taaksepäin. Toki siis jarruilla hiljennetään, mutta suunnan vaihtaminen on aika rivakkaa kun ei tarvitse odottaa että auto on pysähdyksissä. Miten tuollainen hoidetaan Teslalla?
En muista näistä uusista missä on näytöllä suunnanvaihto, mutta ainakin viiksestä valitessa voi vaihtaa suuntaa ihan lennosta parkkipaikkaympäristössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 775
Viestejä
4 630 817
Jäsenet
76 092
Uusin jäsen
empeppo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom