Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitä Muskin touhua sivusilmällä on seuraillut, niin ainakaan omin silmin havainnoituna mikään ei viittaa siihen, että Muskia kiinnostaisi ympäristö muutakuin bisnesmielessä.

Musk on haistanut ympäristöystävällisyydessä markkinaraon, jonka on onnistunut hyödyntämään. Mutta itse ympäristön suojeleminen, ilmaston muutos tai ympäristöasiat muuten ei Muskia kiinnosta (muutakuin markkinointilauseissa rahan tekemiseksi).
 
Nämä on sitä samaa porukkaa vasemmalta jota löytyy kourallinen sadasta miljoonasta oikealta. Osin tätä teki Saksassa itse Venäjä, koska kätevä tapa provosoida ihmisiä.

Muskin firmat on kanavoinut pääomia miljardeittain ympäristön parantamiseen. Hän on tehnyt enemmän kuin 99,9% maapallon väestä ilmastonmuutoksen torjuntaan. Tesla on ympäristöraporteissa yksi ympäristöystävällisimmistä autoista👍🏻 Helposti moraaliarvostelu menee yksittäisen lauseen arvosteluksi, ihminen ei typisty lauseeseen.

Ilman Teslaa vuosia sähköautot ois ollut Mitsubishi Mev/ Leaf/ Volkswagen Up-näköisiä pieniä kanamunia renkailla, jotka ei liiku mihinkään, näyttävät rumilta ja joilla ois tuskaa liikkua mihinkään. Sitten tuli joku joka uskalsi ajatella: tehdään oma latausverkko ja tehdään itse sähköautosta paras auto.

Taas sellasta Tesla ja Musk propagandaa mille ei ole mitään pohjaa Euroopassa tai kiinassa. Teslan markkinaosuus näillä sähköautomarkkinoilla ei ole koskaan ollut yli 20%. Ts. vain joka viides sähköauto olisi jäänyt myymättä vaikka Teslaa ei olisi olemassa.

Mitenkään erityisen vihreästi Tesla ei sähkäreitään valmista ja jos sulta löytyy joku lähde Teslan vihreydestä (joka ei ole Teslan itsensä julkaisema) niin voit jakaa.

Ilman Teslaa kehitys olisi voinut olla hitaampaa, mutta tuskin... kiinan panostus sähköautoihin ja Euroopan päästövaatimukset olivat olleet jo pitkään liikkeellä kun Tesla toi model 3:n markkinoille. Latausverkkohan on jo monessa maassa jäänyt kilpailijoiden jalkoihin.

Ja sitten jos katsotaan rapakon toiselle puolelle niin valtiovalta jenkeissä sitä rahaa on miljardeittain kestävämpään liikenteeseen ohjannut; ja tesla on siellä toiminut tässä eniten hyötyneenä välikätenä ja ilman näitä koko pulju olisi jäänyt telineisiin.
 
Nämä on sitä samaa porukkaa vasemmalta jota löytyy kourallinen sadasta miljoonasta oikealta. Osin tätä teki Saksassa itse Venäjä, koska kätevä tapa provosoida ihmisiä.

Muskin firmat on kanavoinut pääomia miljardeittain ympäristön parantamiseen. Hän on tehnyt enemmän kuin 99,9% maapallon väestä ilmastonmuutoksen torjuntaan. Tesla on ympäristöraporteissa yksi ympäristöystävällisimmistä autoista👍🏻 Helposti moraaliarvostelu menee yksittäisen lauseen arvosteluksi, ihminen ei typisty lauseeseen.

Ilman Teslaa vuosia sähköautot ois ollut Mitsubishi Mev/ Leaf/ Volkswagen Up-näköisiä pieniä kanamunia renkailla, jotka ei liiku mihinkään, näyttävät rumilta ja joilla ois tuskaa liikkua mihinkään. Sitten tuli joku joka uskalsi ajatella: tehdään oma latausverkko ja tehdään itse sähköautosta paras auto.

Btw. Musk on sanonut AI:n pahimman uhan olevan valheita levittävä AI.

Erikoista tekstiä kyllä. Teslahan oli vuosia viranomaisten hampaissa jenkeissä kemikaalipäästöjen vuoksi. Liekkö vieläkin jotain kärhämää?

 
Mitä Muskin touhua sivusilmällä on seuraillut, niin ainakaan omin silmin havainnoituna mikään ei viittaa siihen, että Muskia kiinnostaisi ympäristö muutakuin bisnesmielessä.

Musk on haistanut ympäristöystävällisyydessä markkinaraon, jonka on onnistunut hyödyntämään. Mutta itse ympäristön suojeleminen, ilmaston muutos tai ympäristöasiat muuten ei Muskia kiinnosta (muutakuin markkinointilauseissa rahan tekemiseksi).
Musk on sanonut useasti julkisuudessa että ilmastonmuutos on ihmiskunnan suurin uhka. Nyt hän on nostanut suurimmaksi uhaksi syntyvyyden laskun.

En tiedä mitä salaliittoteorioita uskotte?

IMG_4450.jpeg
 
Musk on sanonut useasti julkisuudessa että ilmastonmuutos on ihmiskunnan suurin uhka. Nyt hän on nostanut suurimmaksi uhaksi syntyvyyden laskun.

En tiedä mitä salaliittoteorioita uskotte?

IMG_4450.jpeg

Chatgpt ei ole lähde, jonka lisäksi paljastit tuossa jo syöttäneesi sille mitä haluat kuulla...
Ja sulla menee juurikin syy ja seuraus sekaisin. Musk ei sanonut että ilmastonmuutos on uhka ja siksi perusti Teslan (jonka perustamisasiakirjoissa hän ei muuten ole edes mainittu) vaan toisinpäin. Eli myydäkseen Tesloja hän sitten sanoi ilmastonmuutoksen olevan se suurin uhka.
 
Chatgpt ei ole lähde, jonka lisäksi paljastit tuossa jo syöttäneesi sille mitä haluat kuulla...
Ja sulla menee juurikin syy ja seuraus sekaisin. Musk ei sanonut että ilmastonmuutos on uhka ja siksi perusti Teslan (jonka perustamisasiakirjoissa hän ei muuten ole edes mainittu) vaan toisinpäin. Eli myydäkseen Tesloja hän sitten sanoi ilmastonmuutoksen olevan se suurin uhka.
Asia on yleisesti tiedossa ja gpt antaa myös linkit lähteisiin.

Niin, tuliko muna ennen kanaa vai kana ennen munaa. chick-egg-probleemaa ei ole kukaan vielä ratkaissut filosofiassa. Se on fakta, että Musk on pitänyt aina julkisuudessa ilmastonmuutosta uhkana. Lue vaikka hänestä kirjoitettu kirja, miksi päätyi Teslan ostamaan.

Ehkä voisin disclaimerina sanoa, että en haluaisi Muskia johtamaan mitään politiikan alueen asiaa, yrityksiä joo, hänen toimintansa liittovaltion leikkaamisessa on väärin, koska ainakin työlakeja rikotaan, sekä hän kertoo valheita joita osin korjaa ainakin (toki USA:n politiikka on viihteistynyt ikävästi…). Mutta moraaliarvostelussa pitäisi ottaa eri asiakohdat huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Muskista voitte jatkaa Muskiketjussa.

Ne jotka tuli tänne väittämään että Tesla ei olisi jotenkin ympäristöystävällinen, voi lyödä lähteet pöytään eikä vaatia muilta vastalähteitä. Keskustelu ei toimi tolla tavalla.

Mitenkään erityisen vihreästi Tesla ei sähkäreitään valmista ja jos sulta löytyy joku lähde Teslan vihreydestä (joka ei ole Teslan itsensä julkaisema) niin voit jakaa.
 
Muskista voitte jatkaa Muskiketjussa.

Ne jotka tuli tänne väittämään että Tesla ei olisi jotenkin ympäristöystävällinen, voi lyödä lähteet pöytään eikä vaatia muilta vastalähteitä. Keskustelu ei toimi tolla tavalla.
Toimii juuri näin ja molemmin puolin.
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus analysoida toisten keskustelijoiden tekemisiä, vaan keskustella ketjun aiheesta
Toimii juuri näin ja molemmin puolin.
Ei toimi.

Avaa nuo kummankin linkin sisältö ja mitä haet niillä, kiitos. Linkkien droppailu ei ole keskustelua, varsinkin kun sinulla on historiaa siitä, että et edes lue noita omien linkkiesi sisältöjä kunnolla ennen niiden postaamista, eli et ymmärrä mitä niissä sanotaan.
 
Ei toimi.

Avaa nuo kummankin linkin sisältö ja mitä haet niillä, kiitos.
Kummastakin linkistä selviää että Tesla ei ole niin vihreä kuin voisi kuvitella. On hiukan epäselvyyttä mistä Teslan osat tulevat ja miten niitä tuotetaan. Osaksi myös päästöt ovat alan suurimpia ja läpinäkyvyys puuttuu kokonaan tästä. Ei voida siis sanoa että olisivat tehneet 99,9% ilmaston parantamiseen juuri mitään.
 
Kummastakin linkistä selviää että Tesla ei ole niin vihreä kuin voisi kuvitella. On hiukan epäselvyyttä mistä Teslan osat tulevat ja miten niitä tuotetaan. Osaksi myös päästöt ovat alan suurimpia ja läpinäkyvyys puuttuu kokonaan tästä. Ei voida siis sanoa että olisivat 99% vihreämpiä mikä oli täällä väitetty tilanne.
Toinen linkki oli vuodelta -21 eli ei relevantti ja toisessa avataan erittäin kevyesti ilman kunnon vertailua vuoden -22 raportti. Joka on sekin jo useamman vuoden vanha. Mistä nyt vedät johtopäätöksesi? Mistä kohdasta, scope 1, 2 vai 3? Ja miten vertaat noita muihin autovalmistajiin vai mihin edes vertaat noita?
 
Asia on yleisesti tiedossa ja gpt antaa myös linkit lähteisiin.

Niin, tuliko muna ennen kanaa vai kana ennen munaa. chick-egg-probleemaa ei ole kukaan vielä ratkaissut filosofiassa. Se on fakta, että Musk on pitänyt aina julkisuudessa ilmastonmuutosta uhkana. Lue vaikka hänestä kirjoitettu kirja, miksi päätyi Teslan ostamaan.
Jep, mutta jos on sanonut sen myydäkseen firmansa tuotteita niin eikö se ole enemmänkin bisnestä? Jolloin koko salaliittoteoriaksi väittäminen on hyvinkin paksua.

Sen kirjan monet yksityiskohdat perustuu Muskin ja hänen lähipiirinsä kirjoittajalle kertomiin asioihin. Luuletko sen aidosti olevan faktapohjainen?

Muskista voitte jatkaa Muskiketjussa.

Ne jotka tuli tänne väittämään että Tesla ei olisi jotenkin ympäristöystävällinen, voi lyödä lähteet pöytään eikä vaatia muilta vastalähteitä. Keskustelu ei toimi tolla tavalla.

Niin siis @Tekno1881 puhui raporteista, niin niiden linkittämistähän siinä peräänkuulutin.
 
Toinen linkki oli vuodelta -21 eli ei relevantti ja toisessa avataan erittäin kevyesti ilman kunnon vertailua vuoden -22 raportti. Joka on sekin jo useamman vuoden vanha. Mistä nyt vedät johtopäätöksesi? Mistä kohdasta, scope 1, 2 vai 3? Ja miten vertaat noita muihin autovalmistajiin vai mihin edes vertaat noita?
Anna minulle uudempaa tietoa, jos nämä eivät kelpaa.
Mutta jäämme odottamaan näitä raportteja mistä alkuperäinen väite alkoi, että Musk on tehnyt enemmän kuin 99,9% maapallon väestä ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Uudemmassa raportissa yhteenvetona.
Moreover, Tesla’s pollution seems to be growing. That’s despite the company revealing the third part of its “master plan” in March, which aims to achieve “sustainable energy for all of Earth.”
 
Lukekaapa vaikka tämä, kun teiltä tulee vain noita vanhoja lähteitä ilman kunnon pointteja. Itsehän teidän pitäisi nämä tietää, kun voitte tehdä väitteitä, ettei Tesla hoida näitä kunnolla. Huomaatko miksi tämä on surkuhupaisaa näin päin?


Nostoja:

Vuyisile Ncube from EarthWorks says Tesla is doing more than other automakers to respect the rights of Indigenous Peoples impacted by mining for EV batteries – but they need to go even farther.

With regards to supply chain decarbonization, Tesla continues to be the only automaker that discloses disaggregated scope 3 emissions for its steel, aluminum and battery supply chains. Tesla’s impact report details how they have improved data collection on GHG emissions in their supply chain and that they now require suppliers in their battery supply chain to provide science-aligned GHG reduction targets set at the cell, cathode, and refining/smelting levels. It is also encouraging to see that Tesla’s 2023 impact report has a new chapter on steel and iron, which details the work the company has done on GHG emissions mapping for this supply chain.

Maricela Gutierrez from Industrious Labs says Tesla is leading the auto industry by publishing Scope3 emissions – but to live up to its goal to ‘accelerate the world’s transition to sustainable energy’ the company needs to invest in green steel.

As a top scorer in the Lead the Charge annual leaderboard this year, Tesla plays a key role in building clean and equitable auto supply chains, and their report offers insight into emerging trends in supply chain sustainability. Our network of policy experts at Lead the Charge are reading through the document as we speak, analyzing Tesla’s sustainability commitments for its supply chain, and the communities it impacts.
 
Lukekaapa vaikka tämä, kun teiltä tulee vain noita vanhoja lähteitä ilman kunnon pointteja. Itsehän teidän pitäisi nämä tietää, kun voitte tehdä väitteitä, ettei Tesla hoida näitä kunnolla. Huomaatko miksi tämä on surkuhupaisaa näin päin?


Nostoja:

Vuyisile Ncube from EarthWorks says Tesla is doing more than other automakers to respect the rights of Indigenous Peoples impacted by mining for EV batteries – but they need to go even farther.

With regards to supply chain decarbonization, Tesla continues to be the only automaker that discloses disaggregated scope 3 emissions for its steel, aluminum and battery supply chains. Tesla’s impact report details how they have improved data collection on GHG emissions in their supply chain and that they now require suppliers in their battery supply chain to provide science-aligned GHG reduction targets set at the cell, cathode, and refining/smelting levels. It is also encouraging to see that Tesla’s 2023 impact report has a new chapter on steel and iron, which details the work the company has done on GHG emissions mapping for this supply chain.

Maricela Gutierrez from Industrious Labs says Tesla is leading the auto industry by publishing Scope3 emissions – but to live up to its goal to ‘accelerate the world’s transition to sustainable energy’ the company needs to invest in green steel.

As a top scorer in the Lead the Charge annual leaderboard this year, Tesla plays a key role in building clean and equitable auto supply chains, and their report offers insight into emerging trends in supply chain sustainability. Our network of policy experts at Lead the Charge are reading through the document as we speak, analyzing Tesla’s sustainability commitments for its supply chain, and the communities it impacts.
Itsehän teidän pitäisi nämä tietää, kun voitte tehdä väitteitä, että Tesla hoitaa nämä kunnolla. Huomaatko miksi tämä on surkuhupaisaa näin päin?
Odotan yhä vahvistusta tähän 99,9%.
 
Myös teidän puolustajien pitäisi tietää nämä kun voitte tehdä väitteitä, että Tesla hoitaa nämä kunnolla. Huomaatko miksi tämä on surkuhupaisaa näin päin?
Odotan yhä vahvistusta tähän 99,9%.
Minä en väitä mitään. Väite oli että Tesla ei mitenkään erityisen vihreästi toimi. Se on kuitenkin ihan kärkikastia, tällä hetkellä näyttää tuolla olevan kolmas ja 2023 oli paras tuon ulkopuolisen toimihan rankingissa. Väite on siten mielestäni väärä eikä sitä perusteltu mitenkään.

Et siis kykene kuitenkaan keskustelemaan näistä raporttien sisällöistä, vaan tarraudut johonkin yksittäiseen prosenttilukuun, joka ei liity meidän kahden keskusteluun mitenkään. Ok. Ja kun et itse osannut etsiä tuoretta dataa ja kun se sinulle tarjottimella tuodaan, alat kiukuttelemaan. En ole yllättynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Et siis kykene kuitenkaan keskustelemaan näistä raporttien sisällöistä, vaan tarraudut johonkin yksittäiseen prosenttilukuun, joka ei liity meidän kahden keskusteluun mitenkään. Ok. Ja kun et itse osannut etsiä tuoretta dataa ja kun se sinulle tarjottimella tuodaan, alat kiukuttelemaan. En ole yllättynyt.
En ole kiukutellut tästä asiasta. Toin aikaisemmin esiin, että Tesla ei ole niin vihreä kuin annetaan ymmärtää koska keskustelu poiki tästä tilanteesta, että Musk on tehnyt 99,9% enenemmän kuin muut maailman ilmaston pelastamiseen.

Koen vain, että sinulla on hiukka vauhti päällä ja et käy kaikkea annettua tietoa läpi, vaan isket heti kun aita on matalin, sen pidempään katsomatta. Ei ole olemassa sitä yhtä ja ainutta katsomusta vaan meitä on jokaiseen lähtöön täällä maailmassa ja jokaisella on omat mielipiteensä. Mutta se, että asioista esitetään hatusta heitettynä ja oudoilla lukemilla millä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, ei vahvista vihreää siirtymistä tai sitä, että tehnyt enemmän kuin muut maailman ilmaston pelastamiseen.

Voit myös avata sen pointin tämän takana, että mitä haet takaa? Vaikka Teslan tehtaat ovat parantuneet niin silti on hiukan epäselvyyttä toimitusketjuissa jne. näin ollen eivät niin puhtoisia ole mitä annetaan ymmärtää.
 
En ole kiukutellut tästä asiasta. Toin aikaisemmin esiin, että Tesla ei ole niin vihreä kuin annetaan ymmärtää koska keskustelu poiki tästä tilanteesta, että Musk on tehnyt 99,9% enenemmän kuin muut maailman ilmaston pelastamiseen.

Koen vain, että sinulla on hiukka vauhti päällä ja et käy kaikkea annettua tietoa läpi, vaan isket heti kun aita on matalin, sen pidempään katsomatta. Ei ole olemassa sitä yhtä ja ainutta katsomusta vaan meitä on jokaiseen lähtöön täällä maailmassa ja jokaisella on omat mielipiteensä. Mutta se, että asioista esitetään hatusta heitettynä ja oudoilla lukemilla millä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä, ei vahvista vihreää siirtymistä tai sitä, että tehnyt enemmän kuin muut maailman ilmaston pelastamiseen.
Koita nyt lukea tuo analyysi uusimmasta raportista ja kommentoi sitä. Tai edes nuo minun kopsaamat nostot sieltä jos koko analyysi on liikaa. Tuolla asiantuntijat kertoo että Tesla on useassa asiassa paras tai ainoa autovalmistaja. Puhu asiasta eläkä tuollaisesta hölynpölystä.
 
Koita nyt tuo analyysi uusimmasta raportista ja kommentoi sitä. Tai edes nuo minun kopsaamat nostot sieltä jos koko analyysi on liikaa. Tuolla asiantuntijat kertoo että Tesla on useassa asiassa paras tai ainoa autovalmistaja. Puhu asiasta eläkä tuollaisesta hölynpölystä.
Mutta ovatko he kuitenkaan parantaneet maailmaa paremmaksi sen 99,9% johon aikaisemmin vedottiin ja mitä myös komppasit. Kuten tuostakin selviää on asiaa parannettu mutta silti on epäselvyyksiä itse kanavissa, että kuinka puhdasta se toimintatapa kuitenkaan on. Muilla valmistajilla on enemmän läpinäkyvyyttä toimitusketjussa kuin Teslalla.

Mutta kerrotko sen pointin mitä ajat takaa tässä keskustelussa?
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista keskustelijoista, vaan ketjun aiheesta; lisäksi väärä ketju Muskista ja politiikasta keskusteluun
Henkilökultit on kyllä outo huume, ja nyt kun Teslan yksinvaltiaan henkilökultista on karsiutunut ns. normot pois ja jäljellä on vain ne pahimmat äärivasemmistoikeisto (eli hevosenkengän ääripäät) saappannuolijat niin sitten meno on tuollaista harhaista jossa Tesla on yksin koko maailman ilmastotyön takana samalla kun se sekopää jonka saappaita ne nuolee on tuolla rapakontakana poistamassa osittain henkilökohtaisin motiivein mm. USAID:ia.

Tämä meno on mennyt nopeasti niin hulluksi, ettei tätä voisi edes käsikirjoittaa, koska se ei olisi uskottavaa.
 
Mutta ovatko he kuitenkaan parantaneet maailmaa paremmaksi sen 99,9% johon aikaisemmin vedottiin ja mitä myös komppasit. Kuten tuostakin selviää on asiaa parannettu mutta silti on epäselvyyksiä itse kanavissa, että kuinka puhdasta se toimintatapa kuitenkaan on. Muilla valmistajilla on enemmän läpinäkyvyyttä toimitusketjussa kuin Teslalla.

Mutta kerrotko sen pointin mitä ajat takaa tässä keskustelussa?
Sinun pitää keskustella tuosta 99,9% asiasta sen kirjoittajan kanssa. En minä siihen liity.

Pointti nyt sitten myös tarjottimella ja toistettuna:
Väite oli ettei Tesla ole mitenkään erityisen vihreä. Toin esille ulkopuolisen toimijan rankingit 1-3 vuosilta 2023-2025, jotka mielestäni viittaavat siihen, että Tesla tekee sitä mitä tekee erittäin vihreästi, eikä "ei erityisen vihreästi".
 
Henkilökultit on kyllä outo huume, ja nyt kun Teslan yksinvaltiaan henkilökultista on karsiutunut ns. normot pois ja jäljellä on vain ne pahimmat äärivasemmistoikeisto (eli hevosenkengän ääripäät) saappannuolijat niin sitten meno on tuollaista harhaista jossa Tesla on yksin koko maailman ilmastotyön takana samalla kun se sekopää jonka saappaita ne nuolee on tuolla rapakontakana poistamassa osittain henkilökohtaisin motiivein mm. USAID:ia.

Tämä meno on mennyt nopeasti niin hulluksi, ettei tätä voisi edes käsikirjoittaa, koska se ei olisi uskottavaa.
Ei se kyllä varmaan kenenkään mielestä yksin ole ilmastotyön takana. Mutta mallia näyttää monessa asiassa muille autovalmistajille. Myös Teslalla on vielä tekemistä. Lue ihmeessä tuo analyysi ja Teslan oma impact report 2023 niin voit osallistua keskusteluun asiallisesti.

Yrityksen osalta tuota henkilökulttiasiaa en ihan ymmärrä. Vai vuotaako sulla nuo Musk-jutut taas tänne Tesla-puolelle?
 
Sinun pitää keskustella tuosta 99,9% asiasta sen kirjoittajan kanssa. En minä siihen liity.

Pointti nyt sitten myös tarjottimella ja toistettuna:
Väite oli ettei Tesla ole mitenkään erityisen vihreä. Toin esille ulkopuolisen toimijan rankingit 1-3 vuosilta 2023-2025, jotka mielestäni viittaavat siihen, että Tesla tekee sitä mitä tekee erittäin vihreästi, eikä "ei erityisen vihreästi".
Toiseen asiaan olemme samaa mieltä siltä osin, että vihreästi mutta parannettavaa on kuten näkyy.
 
Hmm. Ketjun aloitusviestikin alkaa "Keskustelua Teslasta ja yhtiön automalleista" joten kyllä nähdäkseni suuri osa ylläolevasta asiasta koskee juuri Teslaa ja sopii ketjuun.

Siitä olen eräiden kanssa samaa mieltä että tässä ketjussa ei pitäisi harhautua tarkemmin puimaan Elon Muskin toimintaa (sille on oma ketjunsa). Näkisin niin että Mäskin edesottamuksiin voi täällä viitata lyhyesti, kun puhutaan nimenomaan vaikutuksista Teslaan yhtiönä ja sen autojen haluttavuuteen jne. Silloin mielestäni ollaan ihan ketjun aiheessa ja samantyyppistä keskustelua kiinalaisista automerkeistä on nähty tuolla yleisketjussa.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista keskustelijoista, vaan ketjun aiheesta
Ongelma on siinä, että Tesla on osalle kuin raamattu ja kaikki Teslan tekemä on absoluuttisen oikein ja kaikki sitä vastaan sanottu automaattisesti väärin ja kaikkea dataa ja dokumentaatiota tulkitaan aina omaa näkemystä tukien. Ei suostuta edes lukemaan pari vuotta vanhoja juttuja, koska ne ei tue omaa agendaa jne. Järkevä keskustelu on sen takia mahdotonta, koska toinen puoli suostuu lukemaan vain sen mitä raamatussa sanotaan. Kultismi missä tahansa muodossa on kuin sairaus.
 
Nyt alkaa muuten saamaan -> 2021 Model X melko edullisesti, noin 50k€ ja vähän päälle. Ainoa miinus on tuo Intel atom, mutta muuten olen käsittänyt että aika toimiva auto edelleen?
 
Tulin ketjuun kuviteltuani että olisi jotain mehukasta lisätietoa uudesta Y:stä tai huhuja seuraavista automalleista / päivityksistä, mutta täällähän onkin vain musk + ilmasto + päästöt eipäs-juupas sota käynnissä.
Another Day in paradise vai miten se meni? Täällä vuodesta toiseen vänkäämistä absoluuttisista totuuksista laidasta toiseen.

Mutta uusimpana "tietona" perf y tilaukset auki q2 ja toimitukset Q3 sekä muutama kymmenys kiihtyvyyttä paranneltu ja samoja kilkkeitä kuin Highland perfomancessa.

Ehkä tuossa aikaisemmassa insinöörin avauksessa kun pohtivat hinnan karkaavan kuluttajalle isommalla 95kwh akulla haiskahti lähinnä myyntikatteiden parantaminen kun akustot tulleet hyvin alas ja Q3/24 oli Reuters avannut keskimäärin Teslojen valmistus hinnan dropanneen 33k pari vuotta aikaisemmasta 39k eli kokoajan valmistuskulut pienenee niin tuskin se isompi akku juurikaan sitä hintaa nostaisi vaan lähinnä vähentäisi Teslan katetta.
 
Voihan siellä olla isompiakkuinen malli varastossa odottamassa, että saadaan hätähousuille myytyä ensin tavaraa. Ei olis eka kerta (autoissa yleisesti), kun malliston hinnat hyppää pykälällä alas siinä kohtaa kun huipulle lisätään uusi versio. Katepuolella Teslan on tietysti nyt pakko yrittää korjata tilannetta jotenkin, kun joutuvat rahalla paikkaamaan myynnin sakkaamista.

e: Miten paljon tuossa autossa mahtaa olla tilaa kasvattaa kapasiteettia? Maalasivatko itsensä nurkkaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on siinä, että Tesla on osalle kuin raamattu ja kaikki Teslan tekemä on absoluuttisen oikein ja kaikki sitä vastaan sanottu automaattisesti väärin ja kaikkea dataa ja dokumentaatiota tulkitaan aina omaa näkemystä tukien. Ei suostuta edes lukemaan pari vuotta vanhoja juttuja, koska ne ei tue omaa agendaa jne. Järkevä keskustelu on sen takia mahdotonta, koska toinen puoli suostuu lukemaan vain sen mitä raamatussa sanotaan. Kultismi missä tahansa muodossa on kuin sairaus.
Ei herranjestas. Pakko vielä vastata tähän. Tege linkkasi uutisia missä vanhemmassa puhuttiin niin vanhasta Teslan vastuullisuusrsportista että siinä ei ees oo kaikki nykyään mitattavia asioita. Toisessa taas käsiteltiin vähän uudempaa.

Minä toin vaan lähteeksi uusimman täysin saman raportin, kun eihän vanhat raportit kerro nykytilasta mitään. Ja tämä on nyt sitten raamattu? Kyllähän se toki minun "agendaa" kai palvelee, jos Tesla on parantanut raportointiaan ja toimiaan vuosien varrella. Mutta jos niistä puhutaan, niin kyllähän silloin otetaan uusin raportti, eikä randomisti vuodelta 2020.

Sinäkin voisit ihan hyvin lukea noita raportteja ja keskustella itse asiasta sen sijaan, että käyt pöyristymässä ja vieläpä varsin kummallisilla perusteilla.
 
Q3/24 oli Reuters avannut keskimäärin Teslojen valmistus hinnan dropanneen 33k pari vuotta aikaisemmasta 39k
Näissä ei oikein ole tolkkua jos sekoitetaan samaan pakkaan kaikki automallit.

Keskimääräinen valmistuskustannus voi pudota ihan vaan sen takia, että kalleimpien mallien valmistus vähenee. Jos LFP 3:sten valmistus kasvaa ja S/X/CT vähenee, niin keskimääräinen valmistuskustannus voi pudota vaikka mitään positiivista kehitystä ei tapahtuisikaan.
 
Ei herranjestas. Pakko vielä vastata tähän. Tege linkkasi uutisia missä vanhemmassa puhuttiin niin vanhasta Teslan vastuullisuusrsportista että siinä ei ees oo kaikki nykyään mitattavia asioita. Toisessa taas käsiteltiin vähän uudempaa.

Minä toin vaan lähteeksi uusimman täysin saman raportin, kun eihän vanhat raportit kerro nykytilasta mitään. Ja tämä on nyt sitten raamattu? Kyllähän se toki minun "agendaa" kai palvelee, jos Tesla on parantanut raportointiaan ja toimiaan vuosien varrella. Mutta jos niistä puhutaan, niin kyllähän silloin otetaan uusin raportti, eikä randomisti vuodelta 2020.

Sinäkin voisit ihan hyvin lukea noita raportteja ja keskustella itse asiasta sen sijaan, että käyt pöyristymässä ja vieläpä varsin kummallisilla perusteilla.
Linkkini käsittelevät vuoden 20-21 ja 22 raportteja. Uusin mitä Tesla itse tarjoaa on vuodelta 2023 eli sekin voi olla vanhentunutta tietoa. Voi viedä asiaa hyvään tai huonoon suuntaa jos tulee uudempi ulos.

Tässä uutinen missä käsitellään tuota vuoden 2023 raporttia.
In 2023, Tesla was responsible for more than 50 million metric tons of carbon dioxide emissions compared to just under 42 million metric tons the year prior, a roughly 20 percent increase in pollution. Most of the additional pollution comes from Tesla’s supply chain. Goods and services it purchased account for nearly 80 percent of the company’s overall carbon footprint.
 
Q3/24 oli Reuters avannut keskimäärin Teslojen valmistus hinnan dropanneen 33k pari vuotta aikaisemmasta 39k eli kokoajan valmistuskulut pienenee niin tuskin se isompi akku juurikaan sitä hintaa nostaisi vaan lähinnä vähentäisi Teslan katetta.

Johtunee siitä että S/X mallien valmistus ja myynti tippuu koko ajan joten kustannukset per auto menee myös alas.
 
Nyt ei ollut käytetyn Teslan myynti työn takana. Kohteena 14 kk käytetty Model 3 highland RWD.
Nettiautoon ilmoitus yhdellä kuvalla, jossa paskanen auto.
12 h ilmoituksen jätöstä luovutin auton Sakalle suoralla ostolla. Liikkeen viimeinen tarjous oli järkevä, kun vain 800 € tinkasin omasta pyynnistä.
 
Korjasin viimein model 3 vesittyvät takavalot. Mitä nyt viis vuotta noita kattelin, et vähän first world problems mut anyway, näillä ohjeilla,



Valot irti, matalalla lämmöllä 50C tunniks uuniin niin saa ne viimeset vedet pois. Nestemäistä sähköteippiä paskoihin muovivalusaumoihin - bauhausista löyty - ja se siitä.
 
Tuore FSD-versio ajanu Cybertruckin tolppaan:


Tämä ei ole kovin informatiivinen, koska otanta on 1 kpl. Suhteessa ajomäärään FSD aiheuttaa vähemmän onnettomuuksia, kuin keskimääräkuski.

FSD itsessään ei ole kai mikään ihmekeksintö, hypeä paljon, en usko että 2025 tulee itseohjautuva auto, mutta toivotaan ihmettä. Ei pidä maanitella, hienoa et yrittävät. Mullistaisi julkisen liikenteen totaalisesti ja poistasi paljon ruuhkia ja kaupungin tilankäyttöä vapautuisi.
 
Eikö Waymo ja muut kelpaa? Heillähän on jo se mitä Tesla aikoo julkaista heinäkuussa.
En juuri kummastakaan tiedä, mutta Waymo taitaa olla tekniikka joka maksaa autoon ihan hemmetisti. Ei kaupallisen oloinen. Eli eivät ole vertailukelpoisia tässä hintamielessä, mutta tämä on ihan luulo. Myös tekniikka erilainen.
 
Tämä ei ole kovin informatiivinen, koska otanta on 1 kpl. Suhteessa ajomäärään FSD aiheuttaa vähemmän onnettomuuksia, kuin keskimääräkuski.

Näiden realistisuutta on vaan tosi vaikea todeta yhtään mistään. Se, että Elon kertoo ei vielä tarkoita että se olisi totta.

Sitten kun otetaan kuolemantapaukset automerkkien kohdalla, niin Tesla johtaa.

Toki erot ovat aika marginaalissa ja uudet autot ovat jo valmiiksi suhteessa aika turvallisia. Eli en todellakaan väitä että Tesla olisi turvaton sinällään, mutta lähinnä kritisoin noita FSD mainoksia joita Teslalta aina välillä nostellaan esiin.

Teslan datan kohdalla siis on esitetty ihan validia kritiikkiä sitä kohtaan ettei sitä dataa saa muut käyttöönsä että voisivat Teslan näkemykset vahvistaa:
 
En juuri kummastakaan tiedä, mutta Waymo taitaa olla tekniikka joka maksaa autoon ihan hemmetisti. Ei kaupallisen oloinen. Eli eivät ole vertailukelpoisia tässä hintamielessä, mutta tämä on ihan luulo. Myös tekniikka erilainen.
Sama idea molemmilla. Tarjota itsestään ajava auto joka vie tilaajan perille.

Se että kumpi tekniikka voittaa niin vaikea arvailla kunnes tulee se eka L5 auto.
 
Tämä ei ole kovin informatiivinen, koska otanta on 1 kpl. Suhteessa ajomäärään FSD aiheuttaa vähemmän onnettomuuksia, kuin keskimääräkuski.
Vertailet tuossa appelsiineja omenoihin. FSD on lvl2 tason automaatio eli kuljettajan pitäisi vahtia ja korjata sen virheitä kokoajan. Täydellisessä maailmassa FSD ei kolaroisi koskaan kun ihminen estäisi sen, mutta se ei tarkoita sitä, että FSD ei tekisi tällöinkin virheitä. Vertailu esim ihmisen tekemiin korjauksiin olisi vähän lähempänä, mutta vertailu ihmiskuskin kolaritilastoon on vasta validia vasta sitten kun FSD ajaisi yksin ilman jatkuvaa valvontaa (kuten esim Waymo).
 
Argumentoi toki vastaan joku perustekin👍🏻 Oletko sinä kanavoinut ideoillasi (ja 1000 ihmisten yhteistyöllä) miljardettain rahaa päästöttömään liikenteeseen tai akkuvarastoihin?
Ai nyt minun pitää henkilökohtaisesti skapata Muksia vastaan ? Epäreilua ?

1. Liikenteen päästöt ovat vain noin 20 prosenttia globaalista CO2 päästöistä. Pieni murto-osa autokannasta on sähköautoja. Eli ei sillä vaikuttavuudella vielä voi paukutella liikaa henkseleitä.
2. Ilmastonmuutoksen torjuminen on muutakin kuin sähköautoja
3. Suurimmat päästövähennykset tapahtuvat energiantuotannossa, maataloudessa ja teollisuudessa.
4. Ilmastonmuutosta torjuvat paljon tehokkaamin yksilot kuin yksi mies miljardibisneksineen.
5. Omalta osaltani tiedän. että vuosittain yli 40 miljoona ihmistä käyttää laitteita/laitteita jotka vähentävät ympäristön kuormitusta merkittävästi. Ja oma osuuteni tähän on ollut hyvin merkittävä. Ja olen hiton ylpeä siitä, mutta miljardeja ei ole siunaantunut.

Summa summarum. Kymmenettuhannet, ellei sadattuhannet ihmiset tekevät merkittävää työtä ilmastonmuuoksen torjumiseksi, paljon ennemän kuin yksi parasvaloissa paistatteleva henkilö. Joten ei nosteta häntä joka asiassa korokkeelle. Erään aikakauden alkua autolussa hän merkittävästi nopeutti, mutta ei muuta. Sähköautoilun ympäristäkuormitus tulee valmistuksesta, joka on kieltämättä aika kova nykypäivänä
 
Ai nyt minun pitää henkilökohtaisesti skapata Muksia vastaan ? Epäreilua ?

1. Liikenteen päästöt ovat vain noin 20 prosenttia globaalista CO2 päästöistä. Pieni murto-osa autokannasta on sähköautoja. Eli ei sillä vaikuttavuudella vielä voi paukutella liikaa henkseleitä.
2. Ilmastonmuutoksen torjuminen on muutakin kuin sähköautoja
3. Suurimmat päästövähennykset tapahtuvat energiantuotannossa, maataloudessa ja teollisuudessa.
4. Ilmastonmuutosta torjuvat paljon tehokkaamin yksilot kuin yksi mies miljardibisneksineen.
5. Omalta osaltani tiedän. että vuosittain yli 40 miljoona ihmistä käyttää laitteita/laitteita jotka vähentävät ympäristön kuormitusta merkittävästi. Ja oma osuuteni tähän on ollut hyvin merkittävä. Ja olen hiton ylpeä siitä, mutta miljardeja ei ole siunaantunut.

Summa summarum. Kymmenettuhannet, ellei sadattuhannet ihmiset tekevät merkittävää työtä ilmastonmuuoksen torjumiseksi, paljon ennemän kuin yksi parasvaloissa paistatteleva henkilö. Joten ei nosteta häntä joka asiassa korokkeelle. Erään aikakauden alkua autolussa hän merkittävästi nopeutti, mutta ei muuta. Sähköautoilun ympäristäkuormitus tulee valmistuksesta, joka on kieltämättä aika kova nykypäivänä
Vai niin. Eipä yksikään mainitsemista seikoista kumoa sitä, että Musk pn kanavoinut IPCC:! Ilmastopaneelin antamien suosituksien mukaiseen sähköiseen liikenteeseen miljardeja. Enemmän tehnyt kuin 99,9% ihmisistä.
 
Vai niin. Eipä yksikään mainitsemista seikoista kumoa sitä, että Musk pn kanavoinut IPCC:! Ilmastopaneelin antamien suosituksien mukaiseen sähköiseen liikenteeseen miljardeja. Enemmän tehnyt kuin 99,9% ihmisistä.

Elon on myös lentänyt yksityislentoja enemmän kuin 99,9% ihmisistä ja kun asiasta alettiin pitää meteliä, heilahti bannia X:ssä.

Yksikin tuollainen vartin lento todennäköisesti aiheuttaa enemmän päästöjä kuin tuhansien kilometrien ajo Teslalla säästää.

:smoke:

Edit: otetaas laskuharjoitus niin ei olla kuin 99,9% offtopiccia.

Yksi n. 30min lento ilmeisesti tuottaa n. 3000kg co2 päästöjä. [Lähde]
Jenkeissä yhden sähkö-kWh:n tuottaminen tekee n. 370g co2-päästöjä [Lähde] (Suomessa sama luku 79g)
Tesla kuluttaa hieman yläkanttiin arvioituna 20kWh/100km eli 0,2kWh/km.
Keskiverto jenkki-pickup tuottaa ilmeisesti n. 200g/km co2-päästöjä [Lähde]

Teslan ajaminen tuottaa siis co2 päästöjä 0,2kWh/km * 370g/kWh = 74g/km
Pickupin ajaminen tuottaa päästöjä mainitut 200g/km. Erotus on siis 126g/km.

3000kg = 3 000 000g.
3000000g per 126g/km = 23809 km
Jotta Teslan omistaja saisi kompensoitua Elonin yhden yksityislennon verrattuna pickupilla ajavaan punaniskaan, pitäisi ajaa 23000km.
 
Viimeksi muokattu:
Eli pari myytyä autoa vuodessa kuittaa Muskin sen vuoden lentohiilidioksidit ja loput menevät maailman pelastamiseen?

Nyt suhteellisuudentajua näihin mietintöihin. Firma myy miljoona? sähköautoa vuodessa. Totta hitossa se on ympäristön kannalta hyvä vaikka jossain prosessin vaiheessa toimisi huonommin kuin polttomoottorivalmistaja.

Kaksi yritystä, toinen rakentaa sähköautoja ja toinen polttiksia. Tai hiilivoimaloita ja aurinkovoimaloita. Miinoja ja tykinkuulia tai ensiaputelttoja. Jos minun missioni olisi pelastaa maailma niin tiedän kyllä mitä näistä lähtisin tuottamaan
 
Nyt ei ollut käytetyn Teslan myynti työn takana. Kohteena 14 kk käytetty Model 3 highland RWD.
Nettiautoon ilmoitus yhdellä kuvalla, jossa paskanen auto.
12 h ilmoituksen jätöstä luovutin auton Sakalle suoralla ostolla. Liikkeen viimeinen tarjous oli järkevä, kun vain 800 € tinkasin omasta pyynnistä.

Kiinnostelisi tietää mikä oli hintataso mitä suoralla ostolla highlandista maksoivat ja paljon kilsoja? Pyynti -800e kun ei oikein kerro mitään.

Mikä vaan auto liikkuu nettiautossa, kun hinta on kohdallaan. Siltikin oikein positiivista, kun jossain vaiheessa oli sellaista kommenttia, että autovexityksen kautta ei noista enää tarjota mitään. Toki voi olla, että nuokin osui pre-fl -aikakauteen.
 
Kiinnostelisi tietää mikä oli hintataso mitä suoralla ostolla highlandista maksoivat ja paljon kilsoja? Pyynti -800e kun ei oikein kerro mitään.

Mikä vaan auto liikkuu nettiautossa, kun hinta on kohdallaan. Siltikin oikein positiivista, kun jossain vaiheessa oli sellaista kommenttia, että autovexityksen kautta ei noista enää tarjota mitään. Toki voi olla, että nuokin osui pre-fl -aikakauteen.
Uusi Model 3 tosiaan sen verran harvinainen, että menee varmasti hyvin kaupaksi, kun hinta on sopiva.

Mulla meni Peugeot e-2008 myös Länsiauto autoliikkeelle ja saivat sen nopeasti myytyä pois liikkeestäkin.

Saka noita käytettyjä myös ostaa. Sieltä en itse kysynyt tarjousta.
 
Näissä ei oikein ole tolkkua jos sekoitetaan samaan pakkaan kaikki automallit.

Keskimääräinen valmistuskustannus voi pudota ihan vaan sen takia, että kalleimpien mallien valmistus vähenee. Jos LFP 3:sten valmistus kasvaa ja S/X/CT vähenee, niin keskimääräinen valmistuskustannus voi pudota vaikka mitään positiivista kehitystä ei tapahtuisikaan.
Kyllä vaikuttaa moni asia, mutta noiden kalliiden CT/x/s valmistus kyseisinä vuosina oli noin 100k yhteensä, mutta jyvittyy nuo kulut paremmin viime vuoden 1.8 miljoonaan kun pari vuotta aikaisemmin oli muistaakseni 1.4 miljoonaa tms. Ehkä se lfp lisääntynyt käyttö, akkujen hintakehitys sekä skaalaantuminen isommaksi tuotannoksi alkaa kokonaisuutena halventamaan hintaa per auto. Joka tapauksessa oli nuo akkujen hinnat korkeammat.
 
Tämä ei ole kovin informatiivinen, koska otanta on 1 kpl. Suhteessa ajomäärään FSD aiheuttaa vähemmän onnettomuuksia, kuin keskimääräkuski.

Tämä tieto on epäilemättä peräisin abc:n noutopöydän jonosta.

Tuo kolari taas oiva esimerkki mihin ”yllättävän hyvä” tai ”90% toimiva” feature johtaa. Täysin staattinen triviaali tilanne, päättyvä kaista, eikä systeemi osaa siinäkään toimia oikein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 614
Viestejä
4 625 382
Jäsenet
76 076
Uusin jäsen
mxlaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom