Ei muutu. Ei poistu.
Osa voi luopua, mutta se oma on silti aina oma. Eikö kukaan osta kalliita laitteita siksi, että niillä sais teetättää toisille lähes ilmaista työtä.
(Itseajat autot ja palveluna edullinen kyyti, auton omistamisen tarve poistuu monelta).
Jos auto ei ole varasto, eli takatila ei täynnä työkaluja, harraste välineitä "pysyvästi".
Eli heillä jolla se on tyhjä, tai voisi olla tyhjä, niin itseajavat auto tarjoaa merkittävän tehokkuus harppauksen ja kustannus säästön. Yhteisuatoihin verrattuna, sitä autoa ei tarvi etsiä, vaan se tulee käyttäjän luokse. Kohteeseen se vie myös lähelle, eikä sille tarvitse etsiä pysäköintipaikkaa ja sieltä rämpia kohteeseen.
Taksiin verrattuna säästyy kustannuksia, ei tarvitse se kuskia, ja ajojärjestelyt tehostuu muutenkin.
Ja omistaminen jo nykyisellään menettämässä suosiota, siis vaikka laskettaisiin rahoitusyhtiön omistamat velkautot omistamiseksi, niin vuokraus tai vastaavat lisänneet kiinnostusta, samoin lyhytaika vuokraus, yhteiskäyttö. Jos itseajavat autot tekee omistamisesta vielä kalliimpaa suhteessa vaihtoehtoihin.
Autoketjujen perus vääntö on myös se että mikä auto on sopiva, kun tarpeet voi olla sellaisia että valinta kohdistuu kompromissiin. Missä hankitaan auto joka 90% ajosta on ihan väärä.
Itseajava auto, ja auto kyydit palveluna.
- Auton käyttö on paljon tehokkaampaa
- Auton sälytys voidaan hoitaa tehokkaammin, huomattavasti halvemmilla neliöhinnoilla.
- Auton huollon pito voidaan hoitaa tehokkaammin
- Sopivampi auton kulloisenkin matkan tarpeen mukaan.
- Liikenteessä olevat ajoneuvoit voivat olla paremmassa kunnossa, ajantaisia.
- Käyttäjälle parempi kokemus
- Käyttäjä voi valita tehokkaamman, järkevimman matkustustavan. Omistus autoilia valitsee usein auton myös silloin kun olisi muitakin vaihtoehtoja.
En usko omistamisen loppumiseen, enkä itse ajamisen loppumiseen 20v sisään, siitä kun itseajavat tulee aidosti markkinoille.
Edit:
Niin ja itsajava oli palvelu, tai omistus auto tuo köyhemmällekkin/nuukalle sen vapauden ettei tarvi itse ajaa. Ja jos alustapalvelut toimii, niin sitä omistus autoa voi tarjota palveluksi muille, ilman että itse tarvii lähteä ratin taakse.