Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tämä tieto on epäilemättä peräisin abc:n noutopöydän jonosta.

Tuo kolari taas oiva esimerkki mihin ”yllättävän hyvä” tai ”90% toimiva” feature johtaa. Täysin staattinen triviaali tilanne, päättyvä kaista, eikä systeemi osaa siinäkään toimia oikein.

Väitteeni pitää yhä paikkaansa, keskimäärin onnettomuuksia sattuu enempi. T: ABC:n noutopöytä.

Järkevää vertailukelpoista tietoa ei googlettelun perusteella löydy, jossa olisi huomioitu tilastolliset muuttujat. Tuo FSD on luokan - 2 järjestelmä ja edellyttää jatkuvaa valvontaa, se kertonee sen osaamiskyvyistä. Teslan lukujen kritiikki https://insideevs.com/news/738336/tesla-autopilot-safety-data-q3-2024/.

Tesla has not provided comparable data for Autopilot or FSD. Plus, Autopilot and FSD have been linked to dozens of deaths and hundreds of crashes. Just a week after the Robotaxi reveal, NHTSA opened another investigation into 2.4 million Teslas after FSD's alleged role in four reported collisions, including a fatal crash. Even if Tesla's quarterly safety reports are to be believed, they indicate little about how safe the systems really are for a larger audience on a national level in different driving conditions.


1739203568775.jpeg
 
Okei, kiitoksia. Pitää tutkia & kysellä vielä lisää 👍

Joo Harrilla on kyllä asiapitoisia & hyviä videota YouTubessa 😎

Ote Pohjantähden tarjouksesta:

"Lasivakuutukseen kuuluu meillä tuulilasi, sivulasit ja takalasi. Kattolasi/kattoikkuna ei kuulu vakuutukseen."

Pitää ehkä tarkentavasti kysyä, että korvaako joku muu turva sitten heillä sen.

Kannattaahan tuo toki tuplavarmistaa, jos jollakin on vakuutukset nyt Pohjantähdessä ja kattolasi vielä onneksi ehjänä, että mitä jos... 😅
Sain tähän
Okei, kiitoksia. Pitää tutkia & kysellä vielä lisää 👍

Joo Harrilla on kyllä asiapitoisia & hyviä videota YouTubessa 😎

Ote Pohjantähden tarjouksesta:

"Lasivakuutukseen kuuluu meillä tuulilasi, sivulasit ja takalasi. Kattolasi/kattoikkuna ei kuulu vakuutukseen."

Pitää ehkä tarkentavasti kysyä, että korvaako joku muu turva sitten heillä sen.

Kannattaahan tuo toki tuplavarmistaa, jos jollakin on vakuutukset nyt Pohjantähdessä ja kattolasi vielä onneksi ehjänä, että mitä jos... 😅
Tarkensin Pohjantähdeltä: eivät korvaa sähköauton (Teslan) kattoikkunaa/lasia, jos vaurio on tullut kiveniskemästä yms.

Jos se menee rikki taas muun vahingon yhteydessä esim. törmäys, niin sitten korvaavat.

Kyselin hinnat: Pohjantähti, Pohjola, IF, Turva ja LähiTapiola. Ilman isompaa keskittämistä IF oli kuitenkin huokein ja korvaa myös kattoluukun/lasin 👍
 
Kannattaa sitten tuo Pohjantähti unohtaa, jos eivät korvaa kiveniskun tekemää vauriota.
Joo, muuten kyllä hyviä kokemuksia Pohjantähdestä yhtiönä, eli kohtuulliset käsittelyajat, korvaavat hyvin, jne. Kattoluukullisiin/lasikattoisiin sähköautoihin ei ehkä paras vaihtoehto.
 
Mielenkiintoisia havaintoja videolta, joita ei jokaisesta tule esiin, mm.
- kaiuttimia lisätty
- peilin viiste aero+akustiikkasyistä
- takapuskuria muokattu, jotta peräosumassa kontti ei ota osumaa
- etutavaratilan kannen takaosa, eli konepellin takaosassa pieni hyppyri ilmavirran ohjaukseen
- sivukameran runkoa muotoiltu jotta ilmavirta tehokkaammin putsaa kameran
- filosofia fyysisten nappien poistoon on ainakin mahdollistaa joustava auton päivittäminen. Myös yleistyvä FSD ajaminen mainittu: järjestelmä jo osaa melko hyvin ajaa valvottuna.

Pitää vielä loppu kattoo.

Melko hienon laitteen ovat saaneet hiottua. Highland 3 oli jo erittäin hyvä ja hiljainen.

Mainittu myös UK:ssa julkaistu tutkimus, jossa todettu Teslan olevan kestävin automerkki kattaen polttikset ja sähköautot.
 
Teslan lämpöpumppuongelmat FB ryhmässä oli nyt asianajaja päivittänyt että viime viikolla lähtenyt kanteet vireille. Jännä nähä kuinka tuossa käy.
 
Teslan lämpöpumppuongelmat FB ryhmässä oli nyt asianajaja päivittänyt että viime viikolla lähtenyt kanteet vireille. Jännä nähä kuinka tuossa käy.
Jännä homma myös se, että ryhmässä on ollut viime aikoina aika vähän mitään mainintoja lämpöpumppuongelmista. Saattaa olla, että päivityksillä on ollut vaikutusta asiaan, mistä myös Teslan rangeri mainitsi, kun juttelimme asiasta.
 
Teslan lämpöpumppuongelmat FB ryhmässä oli nyt asianajaja päivittänyt että viime viikolla lähtenyt kanteet vireille. Jännä nähä kuinka tuossa käy.
Onhan lämpöpumpussa jotain pahasti vialla, kun jollain oli kolmas lämpöpumppu mennyt rikki takuuajan sisällä (80tkm/4vuotta).

Selvästi eivät osaa ainakaan korjata, eli eivät vaihda kaikkia lämpöpumpun osia uusiin, vaikka pitäisi?
 
Jännä homma myös se, että ryhmässä on ollut viime aikoina aika vähän mitään mainintoja lämpöpumppuongelmista. Saattaa olla, että päivityksillä on ollut vaikutusta asiaan, mistä myös Teslan rangeri mainitsi, kun juttelimme asiasta.
Voi olla. Lisäksi lämmin talvi, niin lämpöpumppu pääsee kevyellä kuormituksella.
 
Voi olla. Lisäksi lämmin talvi, niin lämpöpumppu pääsee kevyellä kuormituksella.
On toki ollut lämpimämpää varsinkin tammikuussa, enkä ole tehnyt äänityksiä vertailumielessä, mutta saattaa olla, että kierrosmäärät ovat laskeneet, tai ainakin vaikuttaa siltä että meteliä on nyt vähemmän.
 


Jay Leno päässyt uuden Y:n rattiin. Myös insinöörejä päässyt mukaan.


Tuolla videolla mainittiin mm. Jarrutus tuntuu aina samalta kun on erillinen hydraulinen kanava jarrujärjestelmässä. Oli tuo vähän ylipitkä video, mutta mainintaa tulevista malleista esim. 12 tai 14 kaiutinta riippuen versiosta vs launch editionissa 16. Launch editionissa noin 450 heppaa ja vääntöä kun perus awd noin 400 molempia. 360 asteen näkyvyys etupuskuri kameralla auttaa pysäköinnissä. Videolla demottiin mitenkä hitaasti takakontti reagoi lähestyttäessä, joten autoa pestessä aikalailla mahdotonta sen avautua vahingossa.
 
Automaattinen peräkontti on juuri sitä miksi Tesla on kiinnostava automerkki. Muut pelaillut niillä potkujutuilla ties kuinka kauan. Teslalla lukuisia vastaavia teknisiä kehitysaskelia.

Tässäpä tuhansien fsd videoiden joukosta suomipätkä:

tuollaisella osaamisella tervetuloa fsd suomeen Q1 2025. Luokka2 kelpais hyvin vanhentuneen autopilotin sijalle.

 
Jos mun auto osasi ajaa itsekseen, niin mitä minä sitten tekisin ?
Jos on mahdollisuus valita että ajanko itse vai istunko apukuskin paikalle, valitsen aina ajamisen. Apparin paikalla kun on aika tylsää , kuten matkustaminen ylipäätään on.
En edelleenkään ymmärrä miksi osa ihmisistä on niin pirun inostuneita tässä itseajavasta autosta. Hieno tekninen taidonnäyte toki, mutta hyöty tavalliselle pulliaiselle aika olematon ?

Mitä tekisit autossa jos auto ajaisi itsekseen ? Unohdetaan se työ, koska läheskään kaikki eivät voi tehdä töitä autossa.
 
Voihan siellä olla isompiakkuinen malli varastossa odottamassa, että saadaan hätähousuille myytyä ensin tavaraa. Ei olis eka kerta (autoissa yleisesti), kun malliston hinnat hyppää pykälällä alas siinä kohtaa kun huipulle lisätään uusi versio. Katepuolella Teslan on tietysti nyt pakko yrittää korjata tilannetta jotenkin, kun joutuvat rahalla paikkaamaan myynnin sakkaamista.

e: Miten paljon tuossa autossa mahtaa olla tilaa kasvattaa kapasiteettia? Maalasivatko itsensä nurkkaan?
Ainakin Panasonicin pitkän tähtäimen tavoitteena saada energiatiheyttä 25% 2031 mennessä. Akun fyysinen koko ei välttämättä juurikaan nykyisestä muutu, mutta range pump melkoinen. Nythän nuo alkavat ajamaan 18650 linjastoja vähin erin alas ja siirtyvät 2170, koska vähemmän työvoimaa tarvitaan niillä linjastoilla ja elinkaari alkaa olemaan kohta 20v täynnä 18650 akussa. Saman homman aikanaan näkee 2170 sitten 2030 luvulla ja 4680 2040 luvulla.

Jos olivat suunnitelleet jo isompaa akkua uuteen y malliin niin sinne sitten uppoaa isompaa eli se 95kwh? En itse usko että tulee ainakaan puoleen toista vuoteen, ehkä q4/26 oma veikkaus.
 
Tuo uusi Y -voisi vähän kiinnostella. Ei ole enää niin pahan näköinen, että en voisi elää asian kanssa ja Highlandiin verrattuna tossa olisi se vilkkuviiksi. Sedanihan toi ei kyllä ole ja aika kohlon kokoinen. Olin Mazda 6:n sähköversioon lataillut jonkin verran odotuksia, mutta päättivät sitten julkaista ihan käsittämätöntä roskaa. Käytännössä vaihtoehdot alkavat nyt olemaan rajattuna i4:ään tai uuteen Teslaan, jos täyssähköllä jatketaan.. Yksi vaihtoehto olisi kyllä edelleen odotella vuosi-pari, josko sieltä tulisi kolmonenkin vilkkuviiksellä ja noi paremmat japanivalmistajat alkaisivat heräillä tähän päivään.
 
En edelleenkään ymmärrä miksi osa ihmisistä on niin pirun inostuneita tässä itseajavasta autosta. Hieno tekninen taidonnäyte toki, mutta hyöty tavalliselle pulliaiselle aika olematon ?
Taksi muuttuu lähes ilmaiseksi jolloinka poistuu kovinkin monelta tarve omistaa omaa autoa.
 
Jos mun auto osasi ajaa itsekseen, niin mitä minä sitten tekisin ?
Jos on mahdollisuus valita että ajanko itse vai istunko apukuskin paikalle, valitsen aina ajamisen. Apparin paikalla kun on aika tylsää , kuten matkustaminen ylipäätään on.
En edelleenkään ymmärrä miksi osa ihmisistä on niin pirun inostuneita tässä itseajavasta autosta. Hieno tekninen taidonnäyte toki, mutta hyöty tavalliselle pulliaiselle aika olematon ?

Mitä tekisit autossa jos auto ajaisi itsekseen ? Unohdetaan se työ, koska läheskään kaikki eivät voi tehdä töitä autossa.
Pelaan sudokua jos emäntä ajaa pitkillä matkoilla. Voihan sitä selata nettiä, rentoutua, syödä eväitä, ajatella niitä näitä. Syitä on monia kun ei tarvitse ajaa. Tällä hetkellä tuo EAP auttaa jo muutenkin kuin ajaessa kun voi pyytää autoa vierelle vaikka sadekelillä lipan alle tai lähemmäksi. Paljon ponnistelua tuo EUn fsd tulo vielä vaatii ja vaikka sillä kesällä voisi vihdoin ajella niin se unsupervised versio odotuttaa vuosia?
 
Tästä varmaan kyse, itsellä toimii vielä alkuperäinen ja lähes 110tkm mittarissa.
Ja toisenlaisena kokemuksena; omasta loppuvuodesta 23 ostetusta, ja karvan alle 30tkm ajetusta, Y:stä leipoi eilen lämpöpumppu(tai sen kompressori(?)) itsensä solmuun. Ajaessa kuului vain kevyt kolahdus/kopsahdus, ilman että mihinkään osuttiin, ja sen jälkeen tauluun häly että "ilmastointi huolettava", ja pelkästään kylmää ilmaa tarjolla. Hinurilla lähti iltapäivästä kohti Lempäälää ja tilalle tuli vaihdossa täysin samanlainen muumi.

Kustannusarvioon oli etädiagnoosin jälkeen läpsitty supermanifold, kompressori, jäähdytysnesteet sekä jotain kilkkeitä päälle, ilman töitä reipas 2500e. Takuuseen toki näillä kilsoilla vielä menee. Saapas nähdä mitä sinne nyt lopulta vaihdellaan ja kauanko hommassa kestää. Toivottavasti nuo kaikki ettei tarvitsisi saman asian pariin palata.
 
mutta muuten ei ole kyllä yhtäkään Audia tulossa tähän talouteen per koskaan.
Kui nyt noin ? Jokin murhe taustalla ilmeisesti. Ja periaatepäätös sitten sen perusteella vai ?
Mutta Teslan voit ottaa, joka on aika kuuluisa murheistaan ja miten niitä ratkotaan valmistavan yrityksen puolesta.
 
Joo, on se jännä että umpisaksalainen auto ei kelpaa, mutta sekopäisen rys... venäläismielisen omistajan amerikkalais-kiinalainen kulkine on ok.
 
Automaattinen peräkontti on juuri sitä miksi Tesla on kiinnostava automerkki. Muut pelaillut niillä potkujutuilla ties kuinka kauan. Teslalla lukuisia vastaavia teknisiä kehitysaskelia.
Korjaus. Tesla otti idean automaattisesta takakontista muilta valmistajilta. Ei kesksinyt sitä tai tuonut sitä ensimmäisenä markkinoille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 705
Viestejä
4 628 020
Jäsenet
76 088
Uusin jäsen
Mechanic76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom