- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 9 144
Ovat varmasti parantaneet tapansaEn tiedä huomasitko mutta toi on 5 vuotta vanha juttu.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ovat varmasti parantaneet tapansaEn tiedä huomasitko mutta toi on 5 vuotta vanha juttu.

Testaustavat ovat ainakin muuttuneet niistä ajoista huomattavasti.Ovat varmasti parantaneet tapansaTestit edelleen kiittää ja käyttäjät edelleen kiroaa valintaansa
![]()
Pakko sanoa että hyvät on jopa verrattuna aikaisemmin vanteilla olleisiin Contin kesäkumeihin. Todella paljon hiljaisemmat ja ajotuntuma jonkinverran pehmeämpi. Sitten vielä odottellaan, että sitä pakkasta ja lunta tulisi.Huomenna pyöräytetään kierros CVC7 Audin alle. Kohtuu rapsakan hintaiset oli (255/35r19), mutta toivotaan että ajotuntuma ja melutaso kompensoi hintaa.
Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.
Riippuu varmaan autosta, haetaanko tarvike vai orkkis antureita. Saksasta aika hyvin löytyy moniin alkuperäisiä tai niitä vastaavia kotimaata edullisemmin.
Omasta mielestä hölmöä poistaa autosta varusteita/ominaisuuksia käytöstä. ABS antureiden kanssa rengas saa mennä kohtuullisen tyhjäksi ennen varoitusta, kokemusta molemmista vaihtoehdoista ja aktiivista valvontaa pidän huomattavasti parempana.
Mistä olet saksasta noita katsonut? Datsuniin tulee nuo anturit, eikä oo mitään käryä pitääkö olla alkuperäiset vai tarvike!?
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
jos ei katsastus osu talvelle ni anna mennä vaa ei niitä kukaa kato
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.
Juu no menee siis laillisen puolelle. Myös kun hintaa katsoo noiden kokojen välillä niin ymmärrän edellisen omistajan ratkaisun tuo koko 215/65/15 on kyllä ihan törkeän hintainen pakettiauto koko. Myös 205/65/15 on huomattavasti kalliimpi.Joo, 2cm saa olla heittoa.
Missä?Joo, 2cm saa olla heittoa.
Missä?
Ainakin ennen leveydessä sai olla 30 mm ja vanteen koossa tuuma. Nykyisistä säännöistä en ole varma.
Nyt on ensimmäiset 500 km Sähkö-Miin alla 14" Michelin x-ice snow kitkoilla. Märällä asfaltilla olivat yllättävän hyvät tuntumaltaan sivupidossa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuivat vähän liukkailta, sutii helposti. Suht jämäkkä tuntuma kuivalla asfaltilla. Melun puolesta ei ole löytynyt mitään erityistä ongelma-aluetta, aika samanlailla menee asfaltin karkeudesta riippumatta. Varsinainen talvipito vielä näkemättä, mutta tähän asti neutraali/vähän positiivinen fiilis.
Esim Driftworksillä on mm. Workit ja SSR jopa 10% alennuksessa: Black FridayMuistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?
Muistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?
Minusta on tuntunut, että muutenkin hiljaiset CVC7:t olisivat vielä hiljaisemmat pakkaskelillä. Onkohan tämä jotain omaa kuvitelmaani vai onko yleisempikin kokemus?Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.
Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.
Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
Itselläni on Goodyearin nasta renkaat on pakko olla. Kun asun paikassa mihin päästäkseen on kurvin jälkeen heti jyrkkä nousu johon ei voi ottaa vauhtia tai lentää kurvista ulos ja autot aina sudittavat sen mäen talvella peilijääksi. Olen vain katsellut monta talvea kun kitkarenkaita käyttävät ovat mäessä jumissa välillä monta kertaa saman viikon aikana. Kitkat ei vain pidä siinä peilijäällä millään ja vauhti ei kurvin jälkeen riitä ylöspääsyyn. Jopa taksikuskit kitkojen kanssa luovuttavat siinä mäessä ja nolona pyytävät asiakkaat kävelemään loppumatkan tai tulemaan mäkeen sen sijaan, että veisivät kotiovelle asti.
Kyllähän kitkat muuten on hyvät jos ei ole tarvetta saada parasta pitoa peilijäällä ovat hiljaiset ja kuluttuvat vähemmän bensaa ja ympäristöystävällisemmät kun eivät hajota tienpintoja nastojen tapaan.
No ajotyylejä ja kuskeja on monia. Xc70 ei GY kitkoilla jäänyt kertaakaan mihinkään mäkeen jumiin vaikka tuli ajeltua umpihangessa pikkuteitä tai lapin tuntureissa.
Nelivedolla voi olla jotain asiaa tuohon, veikkaan että KoneenKokoajalla on etu/takaveto.
Täytyy kehua noita nokian hakka 10 renkaita talvipidosta, tosi hyvin pitää lumella ja jäällä ja käytös on loogisen lineaarista.
No ensimmäisiä rehdisti peilijäisiä aamuja sähkönelikolla ajoa takana nyt ja on muuten yllättävän vaikea arvioida liukkautta kun kierrokset eivät nouse, valoja ei vilku ja auto lähtee paikaltaan oikein nätisti. Ainoa mikä kertoo suoraan ajaessa liukkaudesta on tehomallin hiukan enemmän luistoa salliva ESC ja sitä kautta perä joka haluaa tulla rinnalle.Nelikolla etenemiskyky on kyllä melkoisesti parempi kuin etuvedolla tai takavedolla. Sen huomaa arkiajossakin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä liikennevaloista lähtiessä. Auto lähtee liikkeelle ja kiihtyy heti, kun esim. etuveto joutuu keräilemään vauhtia hissukseen luistonestovalon vilkkuessa.
Neliveto on niitä varusteita, että kun kerran on ollut, vaikea luopua tulevissakaan autoissa.
Ei omaa kokemusta, mutta oli mukana tännekin useita kertoja linkatussa viime vuoden melko kattavassa testissä: 2020 Nordic and Studded Winter Tyre Test - Tyre Reviews and TestsOnko kokemuksia Bridgestone Blizzak Ice kitkarenkaista? Olisi tulossa pk-seudulle 16" koossa uuden Leafin alle. Kannattaako pitäytyä niissä vai vaatia/kysellä jotain muuta tilalle?
Tuli ostettua Continentalin CVC7 Farkku Focus II:een. Aivan järjetön ero verrattuna entisiin Nordman 5 renkaisiin. Ensinnäkin, nyt tuntuu että suurin ääni lähtee traktorimaisesta diesel koneesta eikä renkaista. Tai tuulen suhinasta. Menee aivan sukkasilleen. Pidossakin nämä hakkaa kuluneet nordmanit missä vain olosuhteissa, tuossa oli jo kelit jossa oli järjettömän liukasta -1c ja peilijää. Hieman sulaa pinnalla. Samana päivänä ajettu molemmilla ja onhan nämä kitkat paremmat jopa tuossa pääkallo kelissä kuin kuluneet nordmanit.
Kokemuksia on reilut 20v ajeluista, varmaan puolet nastoilla ja puolet kitkoilla. Ensituntumalta nämä contit hakkaa edelliset kitkat mitkä omistin (Nokian R2:t) aivan kaikilla ominaisuuksilla. Miten hiljaiset nämä renkaat olisivatkaan hiljaisessa autossa? Focus nyt ei ole kuitenkaan mikään äänieristyksen huipputuote.
Villi arvaus, suurin ero on lukkoperässä. Ja veikkaan että mersulla on parempi vetoluistonhallinta (mitä omat kokemukset on, niin takavetoisista parhaimmasta päästä).En tiedä, voiko rengaskoko vaikuttaa noin paljon vai painonjakauma, mutta ero on ihan älytön.
Tampereella poistoja alkaa ilmestymään jo heti helmikuun alusta ja varastot vaihtuu kesärenkaisiin maaliskuun aikana.2015 vuoden Hakkapeliitat alkaa olla vaihtokunnossa. Tuleeko jossain vaiheessa talvea nastarenkaat alennukseen? Luulisi että kesärenkaita lyödään varastot täyteen maaliskuussa.
Mielenkiintoista! Nyt on mahdollista vertailla uusien kiinalaisten ja uusien merkkirenkaiden eroja. Huomasitko mitään selkeää eroa näissä?Hain lauantain kaupasta uudehkon auton johonka myyjäliike oli laittanut uudet kiinalaiset Triangle WinterX kitkarenkaat. Itse ajanut jo lähes 20 v kitkarenkailla, mutta jotenkin en vaan luottanut noihin renkaisiin. Kävin sitten tänään vaihtamassa alle jo aikaisemmin hyviksi todetut GoodYear Ultragrip ice 2 kitkat.
Mielenkiintoista! Nyt on mahdollista vertailla uusien kiinalaisten ja uusien merkkirenkaiden eroja. Huomasitko mitään selkeää eroa näissä?
En noilla kiinalaisilla ajanut kuin muutaman päivän kuivalla kelillä. Mukava niillä oli ajaa tuon aikaa. Tämän enempää kokemusta niistä en kerennyt saada. Syy miksi vaihdoin ne pois, oli pelkästään oma perstuntuma, ei vaan jostain syystä lötynyt luottoa niille. Mutta, rengasliikkeen mukaan, ne toimivat ensimmäisen ja ehkä toisen talven, sit niiden ominaisuudet alkavat heiketä huomattavasti nopeammin kuin ns. merkkirenkaiden.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.