Talvirenkaat - yleisketju

Suosittelisin tunnettujen rengasmerkkien kakkosmerkkejä. Esim. Nordman, BF Goodridge G Force stud. Nämä pärjänneet testeissäkin kohtalaisen hyvin. Yleensä näistä ei löydy ns. testituloksia. Ennemmin keskustelupalstojen syövereistä perstuntumaa.
Vielä heitän yhden merkin jota kehuttu,Cordiant. Varmaan hintahaitarin alemmasta päästä.
 
Rehvid on tunnettu kauppa ja Goodyearin kitkat on 4/5. Oon ajanu noilla tämän vuosikymmenen aikana jo kolmet sarjat kahden eri nelivetoisen auton alla.
 
Rehvid on tunnettu kauppa ja Goodyearin kitkat on 4/5. Oon ajanu noilla tämän vuosikymmenen aikana jo kolmet sarjat kahden eri nelivetoisen auton alla.
Onko nämä nyt sitten suomenoloihin soveltuvat, ettei ole ne keski-euroopan kitkat?

edit: Näyttis olevan, lisäinfossa puhutaan pohjoismaisesta kitkarenkaasta.
 
Ihan oikeat "nordic" talvirenkaat. Mutta eivät kärsi samanlaisesta löysyydestä kuin Nokian, Goodyear on hyvä ajaa vesitalvina sekä ihan oikeina lumitalvina. Eivätkä maksa yhtä paljoa kuten Nokia tai Conti.
 
Suosittelisin tunnettujen rengasmerkkien kakkosmerkkejä. Esim. Nordman, BF Goodridge G Force stud. Nämä pärjänneet testeissäkin kohtalaisen hyvin. Yleensä näistä ei löydy ns. testituloksia. Ennemmin keskustelupalstojen syövereistä perstuntumaa.
Vielä heitän yhden merkin jota kehuttu,Cordiant. Varmaan hintahaitarin alemmasta päästä.

Noista Cordianteista ois hienoa kuulla jotain käytännön kokemuksia joltain. Myynnissä on SnowCross ja sen lisäksi SnowCross 2. Kuvio näyttää ainakin ihan OKlta kummassakin.
 
Olen tämän jo pari kertaa tänne kirjoittanut, viisi talvea tuli Triangleilla ajeltua noin Oulun korkeudella. Kilometrejä varmaan muutama tuhat km tullut talvessa. Viidentenä talvena ei enää pitoa ollut mutta neljä talvea meni kohtuudella. Ihan OK renkaat oli mielestäni. Sivuttaispito aika heikko vaan ne näissä halpiksissa taitaa ollakin heikkous.
Hiljaisimmasta päästä ei kyllä nuo Trianglen nastat ole (ainakaan 3 v ikäsenä mut 6-7 mm pinnalla) muuten ihan OK rengas. Hiljanen ei kyllä ole mulla autokaan jossa moiset on (mk2 Focus farkku). Alle 50 km/h perus nastojen rapina mut yli n. 50 km/h renkaat pitää aika kovaa huminaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noista Cordianteista ois hienoa kuulla jotain käytännön kokemuksia joltain. Myynnissä on SnowCross ja sen lisäksi SnowCross 2. Kuvio näyttää ainakin ihan OKlta kummassakin.

Tuo Snowcross on kyllä härski kopio hakka 7:sta. :D
 
Ihan oikeat "nordic" talvirenkaat. Mutta eivät kärsi samanlaisesta löysyydestä kuin Nokian, Goodyear on hyvä ajaa vesitalvina sekä ihan oikeina lumitalvina. Eivätkä maksa yhtä paljoa kuten Nokia tai Conti.
Laitoin eilen tilaukseen nuo Goodyearin kitkat, 357€ posteineen, mielestäni kyllä todella edulliset kun kokokin on 235/45r17, Saas nähä millanen ero on, kun verrokkina on nollan tähden sunnyt. :D
 
Renkaat pitää tässä nyt ostaa jostakin pikku hiljaa. Todennäköisesti kokeilen jotain verkkokauppaa. Näyttäisi satasen verran säästävän esim tuohon edellä mainittuun Rengaslasiin verrattuna. Tosin sieltä helpompi ottaa, mutta kun jaksan säätää.

Mutta mistä noita vanteita kannattaa tilata? Jos renkaat24 toimittaa renkaat muutamassa päivässä, niin mistä kannattaa ostaa vanteet? Samasta paikasta ei näytä saava, kun olin ajatellut jotain tyyliin Dezent TA dark.

Paljonkohan rengastyöt ovat jos tavarat tulevat ovelle eri firmoista?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mistä noita vanteita kannattaa tilata? Jos renkaat24 toimittaa renkaat muutamassa päivässä, niin mistä kannattaa osta vanteet?

Riippuu autosta, budjetista, kuinka nopeasti pitäis saada jne?
Yleis vinkki vanteisiin että mielummiin käytetyt alkuperäiset, kuin uudet kiinalaiset..
 
Riippuu autosta, budjetista, kuinka nopeasti pitäis saada jne?
Yleis vinkki vanteisiin että mielummiin käytetyt alkuperäiset, kuin uudet kiinalaiset..

Joo ihan tuollaiset perusvanteet ovat mielessä. Dezent TA dark. Näyttäisi olevan reilun satasen hintaiset á.
 
Itse tilasin omaan Civiciin kesällä 1001renkaat.comista uudet Carmanin 6.5X16 vanteet, hintaa tuli posteineen 350€.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
Sama, tuntuu että kun nopeus nousee niin 20" Pirellit olivat jopa hiljaisemmat tai ainakin ääni oli mukavammalla taajuudella. Pienissä vauhdeissa toki kesänakkeja halvemmat.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
R2 pitivät sellaista lähinnä pyöränlaakerivialta kuulostavaa ääntä tietyissä nopeuksissa, erittäin ärsyttävä ominaisuus. Niin löysät paskat olivat ajaa että en ihan herkästi saman putkan tuotteisiin ole koskemassa uudestaan.
Cvc7 nyt alla ja näillä ei tunnu siltä että auto seilaa hyytelökerroksen päällä, ei mitään outoja ääniäkään tule.
 
V6 TDI 4motion Passattissa alla olevat 205/55r16 Hankook W606 iCept iZ2 W616 ovat myös melko äänekkäät kitkat. Yllä mainittu laakerivikaisen rohina kuvailee hyvin myös kyseisten kitkojen rengasmeteliä. Ääntä lähtee huomattavasti enemmän kuin Landsail kesärenkaista, vaikka koko on suosiollisempi. (Kesärenkaat 205/50r17.)

535d Bemarissa alla 225/50r17 michelin x-ice north 3 nastat alla ja rengasmelu on aikalailla yhtä vähäistä kuin 245/40r18 Goodyear Eagle F1 Asymmetric kesärenkailla. Talvirenkaat melko vanhat, koska kyseinen auto lähinnä kesäisin ajossa.

Myös seuraavat Passatin talvirenkaat tulevat olemaan kitkat, mutta seuraavaksi mieluummin jotkut hiljaisemmat.
 
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.

Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.

Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?
 
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.

Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.

Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?
Eikös tuo XL tule vähän niinkuin pyytämättä pakollisena ominaisuutena, jos tietyn koon renkaat ostaa tietyn painoiseen autoon. B8 Passatista en tiedä, menisikö siihen luvallisesti kevyemmänkin kantokyvyn renkaat, mutta mulla autossa ei sitä vaihtoehtoa taida edes olla ja XL:iä ovat sekä kesä- että talvirenkaat, eikä muuta rengasliikkeessä edes tarjota. En varsinkaan talvirenkaita (CVC7) siltikään meluisina pidä ja kesänakit allakin pystyy ihan normaaliääneen juttelemaan autossa matkustajien kanssa.

edit. Mutta ihan uskottavaa on, että kantavammat renkaat jäykempine rakenteineen olisivat myös äänekkäämmät. Mutta en usko että ero saman mallisen ja kokoisen normaalin ja XL.n välillä olisi kovin suuri, vaikka eipä sitä tiedä kuin kokeilemalla. Talvirenkaat pehmoisempine kumiseoksineen taas tuppaavat luonnostaan olemaan hiljaisempia kuin kesärenkaat, joten siinä voi olla syy miksi ne vanhat nastarenkaat ovat hiljaisemmat, eikä XL/normaali ole tässä se ratkaiseva syy.

edit kakkonen. Katoin tossa, että X-Ice North nelosta ei 17 tuuman koossa edes ole muita kuin XL:iä ainakaan nykyisin, varmaan sellaiset ne sun vanhat talvirenkaatkin ovat siis.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin 205/60r16 triangle icelynx renkaat ja mondeossa ainakin tuntu yhdellä lumisateella pitoa olevan hyvinkin. Ei paha, kun sai alta 300e kierroksen, jos ei lopputalvesta miellytä, niin voi myydä eteenpäin ja ostaa toiset tilalle.
 
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
 
Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Riippuu paljolti ympäristön vaikutuksesta. Täälläkin moni on raportoinut, että renkaasta on tullut liukas ajettava 5 vuoden jälkeen, vaikka pintaa ja nastoja on hyvin jäljellä. Voit itse tutkia renkaidesi pintaa ja kylkeä niin tiedät missä kunnossa ne ovat. Jos renkaassa alkaa näkyä alemman esimerkki kuvan kaltaisia pieniä halkeamia niin kumi on jo kovettumassa. Rengas on halkeamista huolimatta turvallinen ajaa, mutta renkaan ominaisuudet on jo heikentyneet ja rengas kannattaisi uusia. Vahva suositushan on, että 10 vuotiasta rengasta ei enää käytettäisi.
tarvitseeko-nama-renkaan-halkeamat-korvata:i.3.full
 
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
Mulla autossa myös hakkapeliitta 8, ikää renkailla hieman yli 5v ja ajoa ehkä 20000. Pintaa renkaissa on vielä ihan hyvin mutta viime talvena todettiin että renkaat on jo melko liukkaat jäällä. Laitoin ne nyt alkutalveksi vielä alle ja ostan uudet renkaat kun tulee lunta maahan niin ei tarvi uusia renkaita sisäänajaa asvalttia vasten.

Omasta kokemuksesta sanoisin että 5-6v vanhat käytössä olleet talvirenkaat on ominaisuuksiltaan jo aika loppu. Toki niillä pärjää usemmilla keleillä vielä kaupungissa kun tiet on sulat mutta eri asia onko renkaat enää turvalliset vähänkään liukkaalla pinnalla.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
Meillä on nyt 16" R3:t ensimmäistä kertaa ja tähän mennessä meno on ollut tarpeeksi hiljaista. Ja tuntuma on yllättävän hyvä etenkin siihen nähden, että noita on moitittu jotenkin pehmeiksi tai ryhdittömiksi. Paineet 2,6–2,7.

Aiemmin on tullut ajettua paljon CVC7:lla, joista ei juuri valittamista ole löytynyt.
 
Mulla autossa myös hakkapeliitta 8, ikää renkailla hieman yli 5v ja ajoa ehkä 20000. Pintaa renkaissa on vielä ihan hyvin mutta viime talvena todettiin että renkaat on jo melko liukkaat jäällä. Laitoin ne nyt alkutalveksi vielä alle ja ostan uudet renkaat kun tulee lunta maahan niin ei tarvi uusia renkaita sisäänajaa asvalttia vasten.

Omasta kokemuksesta sanoisin että 5-6v vanhat käytössä olleet talvirenkaat on ominaisuuksiltaan jo aika loppu. Toki niillä pärjää usemmilla keleillä vielä kaupungissa kun tiet on sulat mutta eri asia onko renkaat enää turvalliset vähänkään liukkaalla pinnalla.
Komppaan tätä, mutta jyrkentäisin niin että kuus vuotta vanhat renkaat on jo täysin arvaamattomat pidon kannalta kelin muuttuessa ja siinä pitää kuskin olla asiasta erittäin tietoinen. Itellä ollu Micheliniä ja Contia, niissä neljännen talven kohdalla menny nastat joka tarkottaa vaihtoa, pintaa ois syvyyden perusteella ollu vielä reilusti kaikissa.

Syksyllä ei tartte pelätä niin paljoa renkaiden kulumista koska kesän aikana asfaltin pinta on jyrätty tasaseks, eli laittaa ne talvirenkaat alle mieluummin etunojassa kuin takanojassa. Tärkeämpää on kattoa että rengaspaineet on oikein, ei lähde heti revittelemään vaan ajaa joka syksy ne renkaat sisään, sekä että renkaat tulee kierrätettyä akselilta toiselle oikein vaihtamatta pyörintäsuuntaa, säästää nastoja huomattavasti. Keväällä renkaat kuluu kaikkein eniten, kun on talven aikana jyrätty nastarenkailla asfaltin pinta rikki, se hieroo aika tehokkaasti kumia matalaksi.
 
Kokemusta hakkapeliitta 9 nastoista? Ihan jäätävän kova ulina kuuluu ainakin 245/40 18 koolla olevissa. Uusista/uudehkoista renkaista kyse ja matala vollotus on aika helvetillinen. Pikaisella googletuksella samaa on valitettu myös hp kaseista bemarifoorumilla. Toi joku feature ettei Nokian osaa tehdä hiljaisia talvirenkaita?
 
Kokemusta hakkapeliitta 9 nastoista? Ihan jäätävän kova ulina kuuluu ainakin 245/40 18 koolla olevissa. Uusista/uudehkoista renkaista kyse ja matala vollotus on aika helvetillinen. Pikaisella googletuksella samaa on valitettu myös hp kaseista bemarifoorumilla. Toi joku feature ettei Nokian osaa tehdä hiljaisia talvirenkaita?
Nokialaiset pitävät ehkä lumella ja jäällä mutta muualla ajaessa oma rehti mielipiteeni on että ovat melkein pahempaa kuin osa kiinakumeista. Tälläkin hetkellä kiroilen että R3 kitkat ovat töyssyissä kovemman tuntuiset kuin tuuman isommat kesä Pirellit kun samalla Nokiat tuntuvat taittuvan alle ja kehtaan myös väittää että Pirellit olivat yhtä hiljaiset mutta mukavammalla taajuudella 80kmh vauhdeissa.
 
Nokian Hakkapeliitat ovat aina olleet äänekkäitä uutena. Vaativat kilometrejä, niin ääni tasaantuu. Omaan korvaan nämä Michelin X-Ice North 4 ovat vähintään aivan yhtä äänekkäät samanlaisessa G20 3-sarjan bemarissa kuin edellisessä autossa alla olleet Hakkapeliitta 8:t (joka oli myös G20 3-sarjalainen). Aivan samanlainen vollotus ajaessa vielä noin 6000 kilometriä ajettuna kuin Hakkapeliitta 8:ssa. Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Jos talvirengas tuntuu taittuvan alle, todennäköisesti on rengaspaineet liian alhaiset, tai kuljettajan ajotyyli aivan liian raju. Ei ne talvirenkaat ole kesärenkaita. Suosittelen run-flat talvirenkaita jos tavalliset talvirenkaat tuntuvat "taittuvan alle" tai rauhallisempaa ajotyyliä. Rengaspaineiden lisääminen voi myös auttaa. Tällä hetkellä bemarissa 3.1bar kaikissa renkaissa noin +7 ulkolämpötilalla ja noin 3bar kun ulkona lämpötila nollassa.

Run-flatit talvirenkaana passasivat ainakin F10 5-sarjan bemariin mainiosti, äänikään ei ollut tavallisista talvirenkaista poikkeava, tosin kyseisessä autossa oli erinomainen äänieristys.
 
Viimeksi muokattu:
Nokian Hakkapeliitat ovat aina olleet äänekkäitä uutena. Vaativat kilometrejä, niin ääni tasaantuu. Omaan korvaan nämä Michelin X-Ice North 4 ovat vähintään aivan yhtä äänekkäät samanlaisessa G20 3-sarjan bemarissa kuin edellisessä autossa alla olleet Hakkapeliitta 8:t (joka oli myös G20 3-sarjalainen). Aivan samanlainen vollotus ajaessa vielä noin 6000 kilometriä ajettuna kuin Hakkapeliitta 8:ssa. Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Jos talvirengas tuntuu taittuvan alle, todennäköisesti on rengaspaineet liian alhaiset, tai kuljettajan ajotyyli aivan liian raju. Ei ne talvirenkaat ole kesärenkaita. Suosittelen run-flat talvirenkaita jos tavalliset talvirenkaat tuntuvat "taittuvan alle" tai rauhallisempaa ajotyyliä. Rengaspaineiden lisääminen voi myös auttaa. Tällä hetkellä bemarissa 3.1bar kaikissa renkaissa noin +7 ulkolämpötilalla ja noin 3bar kun ulkona lämpötila nollassa.

Run-flatit talvirenkaana passasivat ainakin F10 5-sarjan bemariin mainiosti, äänikään ei ollut tavallisista talvirenkaista poikkeava, tosin kyseisessä autossa oli erinomainen äänieristys.
Paineita on reilusti mutta painoa autollakin on 1800kg. Ja renkaat tulivat auton mukana, ei paljoa valinnanvaraa... Muuten olisi paremmin asfaltilla toimivat nakit alla.
 
Kummallista. Ei ainakaan 1800-kiloinen F10 5-sarjan BMW:n Hakkapeliitta 8:t tuntuneet taittuvan alle milloinkaan. Tosin ne olivat run-flatit. Sen jälkeen G30 1700kg 5-sarjalaisessa normaalit Hakkapeliitta 8:t, G20 3-sarjalaisessa kahdet paskat contit ja yhdet Hakkapeliitta 8:t kaikki normaaleja. Ainoastaan uutena kaikissa nastarenkaissa on aina ollut havaittavissa lievää ns. Nastojen varassa kulkemista renkaissa, poistuu kun kilometrejä saa muutaman tuhat ajettua.

Oletko mitannut paljonko niitä rengaspaineita nyt sitten on? Mikä on renkaiden koko? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen. Jos on kovin matalalla profiililla esim. 19" tuumaiset, laittaisin aivan surutta vielä enemmän ilmaa. Eli jotain 3.2bar.

Myös monesti lämpimässä hallissa kun rengasliike laittaa esim. 2.8bar, on sitten ulkona nollan tuntumassa oikeasti renkaissa vain 2.5-2.6bar, mikä on taatusti liian vähän 1800kg painavalle autolle.

Tietty jos lämpötila huitelee lähellä kymmentä astetta plussaa, ei asialle oikein voi mitään johtuen pehmeämmästä kumimateriaalista. Nollan tuntumassa kuitenkin pitäisi jo tuntua aivan hyvältä.
 
Kummallista. Ei ainakaan 1800-kiloinen F10 5-sarjan BMW:n Hakkapeliitta 8:t tuntuneet taittuvan alle milloinkaan. Tosin ne olivat run-flatit. Sen jälkeen G30 1700kg 5-sarjalaisessa normaalit Hakkapeliitta 8:t, G20 3-sarjalaisessa kahdet paskat contit ja yhdet Hakkapeliitta 8:t kaikki normaaleja. Ainoastaan uutena kaikissa nastarenkaissa on aina ollut havaittavissa lievää ns. Nastojen varassa kulkemista renkaissa, poistuu kun kilometrejä saa muutaman tuhat ajettua.

Oletko mitannut paljonko niitä rengaspaineita nyt sitten on? Mikä on renkaiden koko? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen. Jos on kovin matalalla profiililla esim. 19" tuumaiset, laittaisin aivan surutta vielä enemmän ilmaa. Eli jotain 3.2bar.

Myös monesti lämpimässä hallissa kun rengasliike laittaa esim. 2.8bar, on sitten ulkona nollan tuntumassa oikeasti renkaissa vain 2.5-2.6bar, mikä on taatusti liian vähän 1800kg painavalle autolle.

Tietty jos lämpötila huitelee lähellä kymmentä astetta plussaa, ei asialle oikein voi mitään johtuen pehmeämmästä kumimateriaalista. Nollan tuntumassa kuitenkin pitäisi jo tuntua aivan hyvältä.
235/40-19" kokona. Paineet laitettu +7c ulkona 3.4bar. Ja juu kylmä auttaa hiukan muttei tolkuttomasti...
 
Ei kaikkia talvirenkaita pelasta asfalttituntuman osalta edes reilummat paineet, esimerkiksi Bridgestonen Noranza 001 kumit koossa 205/50/R17 oli paljaalla asfaltilla todella löysän tuntuiset V40 Volvon alla. Esim. rampeissa ei tarvinnut paljon vauhtia olla niin tuntui että nuo sananmukaisesti sortuu alle ja muistaakseni jarruttaessakin oli samanlainen tuntuma. Toki en noissa ihan yli 3bar paineita kokeillut (olisko 2.8 ollut parhaimmillaan) mutta ei tuo autokaan niin iso ja painava ole että renkaat tuossa koossa sitä pitäisi vaatia ollakseen edes etäisesti jämäkän tuntuiset.

Nyt samassa autossa alla samassa koossa Michelin X-Ice North neloset ja vaikka noissakaan ei mitenkään älytön pito ole asfaltilla/märällä asfaltilla, niin eivät tunnu läheskään niin veltoilta eivätkä ole myöskään niin uraherkät kuin nuo Noranzat.
 
Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Tämäkin todettu, kun 1,5 talvea ajetut flexit oli aivan loppu nastoista. Sain reklamoimalla uuden setin alle (viikko sitten laitettiin) ja nyt alumiinisilla istukoilla varustetut (made in Russia btw). Jännä kun viime vuonna flexstudit olivat testien parhaimmistoa (8.9/10) ja tänä vuonna hävisivät (8.2/10) jopa pirelleille (8.5/10), joko muut ovat kehitelleet vuodessa ylivoimaiset renkaat viime vuoteen verrattuna tai testi on perin herkkä.
 
Tämäkin todettu, kun 1,5 talvea ajetut flexit oli aivan loppu nastoista. Sain reklamoimalla uuden setin alle (viikko sitten laitettiin) ja nyt alumiinisilla istukoilla varustetut (made in Russia btw). Jännä kun viime vuonna flexstudit olivat testien parhaimmistoa (8.9/10) ja tänä vuonna hävisivät (8.2/10) jopa pirelleille (8.5/10), joko muut ovat kehitelleet vuodessa ylivoimaiset renkaat viime vuoteen verrattuna tai testi on perin herkkä.
Noihin testeihin pitää aina suhtautua varauksella. Testien pistemäärä ei korreloi millään tavalla oikeaan maastossa todettavaan pitoon renkaiden välillä, tai siis se skaala on ihan eri, ja marginaalit on tosi pienet esimerkiks 8.2-8.5 välissä. Tuo piste-ero voi tulla mitättömistä eroista kuten 1m pidemmästä jarrutusmatkasta tietyssä olosuhteessa, ja sillä ei ole käytännössä merkitystä. Samoin yleensä voittajan, toiseksi tulleen ja kolmannen piste-ero voi vaikuttaa suurelta paperilla, mutta kun kattoo ne tarkemmat tulokset joissa on suoraa dataa esimerkiksi tuosta jarrutustestistä, niin erolla ei ole mitään merkitystä käytännön elämässä.

Eri vuosien pisteet ei aina ole verrattavissa testimuutosten, kelin ja olosuhteiden takia, mutta onhan se mahdollista että tuossa Flexistudissa on tehty muutos nimenomaan nastan kiinnitykseen ja se on muuttanut ratkaisevan pari kymmenystä jotain testitulosta...
 
, mutta onhan se mahdollista että tuossa Flexistudissa on tehty muutos nimenomaan nastan kiinnitykseen ja se on muuttanut ratkaisevan pari kymmenystä jotain testitulosta...
Continentalilla oli alkupään renkaiden kanssahan ongelmia nastojen kanssa.

 
Huomenna pyöräytetään kierros CVC7 Audin alle. Kohtuu rapsakan hintaiset oli (255/35r19), mutta toivotaan että ajotuntuma ja melutaso kompensoi hintaa.

Aikaisemmin oli Trianglen Snowlinkit alla ja ne kovettui melkoisesti jo yhden kesän aikana. Montako vuotta tälläiset "premium" kitkat kestää, jos ajokilometrejä ei tule järjettömän paljoa talven aikana?
 
Kyl ne ainakin neljä vuotta hyvin menee. Sen pidemmästä en tie kun yleensä ajomäärä on pitäny ne elossa vain kaks vuotta, mut tää alani lakimuutos ja koronat vei edellisen talvisarjan yllättävän vanhaksi. :btooth:
 
Pakko antaa jotain Nokian kitkoille. Hetki kun päästään nollan lähettyville parantuvat huomattavasti. Lineaarinen pidon menetys, perse irtoaa hallitusti ja ennalta-arvattavasti. Juu reagoivat vieläkin viiveellä mutta eivät ole niin haista paskat kuin plussakeleissä. Ääntä on, hidas reagointi mutta pito on sentään looginen ja ei aiheuta sydämentykytyksiä kun pito loppuu.
 
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.
 
Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.
Hyvin nuo tuntuu toimivan jäisellä tiellä.
Lumisissa ja sohjoisissa olosuhteissa en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Todella hyväkuntoiset ollakseen yli viisi vuotta vanhat. 15000 km on mielestäni vähän.
 
Continentalilla oli alkupään renkaiden kanssahan ongelmia nastojen kanssa.



Eikä vaan alkupään, vaan vetivät kaikki "kuminastat" markkinoilta. Reklomoineille tilalle alumiiniversiot. Justiinsa naapurin kanssa keskustelin, kun on firmassa jossa tehdään yhteistyötä rengasvalmistajien kanssa ja kertoi että miltei kaikki suuret valmistajat on kuminastoja testanneet ja todenneet etteivät yksinkertaisesti pysy kiinni. Conti sitten jostain syystä toi omansa markkinoille ja nyt tiedetään kuinka hyvin siinä kävi. Tuli varmaan halvaksi
 
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.

Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.

Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?

Jos tarkoitus on saada mukavuuspainotteiset renkaat, niin miksi 18" vanteet? Vaihda kesälle 17" vanteet, niin tulee paljon mukavampi. Nuo GY renkaat nyt muutenkin täysi väärä valinta, jos haluaa mukavuuspainotteiset renkaat. Noissa renkaissa on painotettu suorituskykyä, jolloin mukavuus kärsii. Nuo misukan north 4 on niin pehmeät renkaat, että ei mitään järkeä verrata suosituskykyisiin tuumaa isompiin kesärenkaisiin. Kaikki premium 18" kesärenkaat tulee olemaan epämukavia noihin verrattuna. XL-merkinnällä ei ole suurta merkitystä mukavuuteen.
 
Pakko antaa jotain Nokian kitkoille. Hetki kun päästään nollan lähettyville parantuvat huomattavasti. Lineaarinen pidon menetys, perse irtoaa hallitusti ja ennalta-arvattavasti. Juu reagoivat vieläkin viiveellä mutta eivät ole niin haista paskat kuin plussakeleissä. Ääntä on, hidas reagointi mutta pito on sentään looginen ja ei aiheuta sydämentykytyksiä kun pito loppuu.
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
 
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
No itsellä alla se 1800kg takapainoisella nelikolla oleva Tesla ja rengaskokona 235/40-19 joten tuo profiili auttanee kummasti. Samoja kokemuksia kun sulla oli yhdestä aiemmasta autosta Nokian kumeilla kun pudotin talvivanteiden kokoa kaksi tuumaa ns oikeaoppiseksi talvirengaskooksi ja tuloksena oli kyllä niin epämääräinen ja äkkipikainen lulla. Taipui alle, pito oli ensin hyvä kunnes sitä ei ollut ollenkaan jne jne. Mitä tuohon kuin laakereilla ajaisi niin tuntuu kyllä hiukan tuolta mutta ainakin itsellä tuntee perstuntumalla sen missä kohtaa pidon rajaa ollaan menossa. Tuloksena erikoisen tuntuinen mutta omassa autossa lineaarisesti pidon menettävä rengas.
 
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.

Michelining X-ICE NORTH 4:set ovat kyllä sitten todella pehmeät ja tuntuvat luistavan alta asvaltilla. Sortavat herkästi. Toki siihen tottuu, mutta ihan näin huomiona. Suosittelisin kuitenkin sitä Hakkapeliittaa nastalla.
 
Nyt on ensimmäiset 500 km Sähkö-Miin alla 14" Michelin x-ice snow kitkoilla. Märällä asfaltilla olivat yllättävän hyvät tuntumaltaan sivupidossa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuivat vähän liukkailta, sutii helposti. Suht jämäkkä tuntuma kuivalla asfaltilla. Melun puolesta ei ole löytynyt mitään erityistä ongelma-aluetta, aika samanlailla menee asfaltin karkeudesta riippumatta. Varsinainen talvipito vielä näkemättä, mutta tähän asti neutraali/vähän positiivinen fiilis.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 521
Viestejä
4 612 256
Jäsenet
75 864
Uusin jäsen
Parpador

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom