Talvirenkaat - yleisketju

Yleensä ne suositukset on juurikin tyyliin 2...2.3bar. Tuollaseen 16" saati 17" kitkaan, kun noin pienet paineet laittaa niin ei ihme jos "alle taittuu" ja on löysä ..hakeva..suorastaan äkkiväistöissä hengenvaarallinen. Jokainen voi tuon itse kokeilla. Ei nyt ainakaan alle 2.5bar.. 2.6-2.8bar..matalempaan profiiliin kolmekin... on noihin sopiva paine, renkaat kuluu oikein, kestää ja on hyvät ajettavuudeltaan, myös polttoainetta säästyy. Sitten vielä huomioitava ..noissa huoltamoiden mittareissa on eroja, että jokainen 10c kylmempi keli laskee painetta sen 0,1 bar. Tää autonvalmistajan suosituksien
sokea uskominen ...esim. autossani autonvalmistajan suositus on vaihtaa öljyt 30000Km välein ja moottorin ilmansuodatin 60000km välein...turbokone kuitenkin..tai ettei vaihteistoöljyä tarvitse koskaan vaihtaa...aivan älytöntä:facepalm:, ei todellakaan kannata kaikkea uskoa mitä meille syötetään!! Halutaan ,että huoltokustannukset näyttää edullisilta prosyyreissä ja autolehtien vertailuissa. Myöskin ei ole valmistajan etu, et mikään tuote kestää liian kauan.
 
Kaikki neljä talvirengasta vuotanut renkaan ja vanteen välistä jo pari vuotta, renkaanpaikkaus sprayta laitettu jokaseen ja taas yks kumi tyhjeni renkaiden vaihdon jälkeen, vitutuskäyrä nousi eilen sen verran korkeelle renkaiden kanssa että jotain pitää nyt tehdä asialle, onko ainut vaihtoehto vaan ostaa uudet kumit? nykyset kumit on jotku kiinalaiset sunnyt. Vanteet on kyllä kunnossa ei kolhuja.
 
Kaikki neljä talvirengasta vuotanut renkaan ja vanteen välistä jo pari vuotta, renkaanpaikkaus sprayta laitettu jokaseen ja taas yks kumi tyhjeni renkaiden vaihdon jälkeen, vitutuskäyrä nousi eilen sen verran korkeelle renkaiden kanssa että jotain pitää nyt tehdä asialle, onko ainut vaihtoehto vaan ostaa uudet kumit? nykyset kumit on jotku kiinalaiset sunnyt. Vanteet on kyllä kunnossa ei kolhuja.

Beadsealer.

Eli rengas irti vanteesta, aineet väliin ja rengas takaisin vanteelle.

Vie rengasliikkeeseen, niin tekevät.

Tuohan johtuu siitä yleensä että vanteessa on hapettumaa, tai jotain muuta epätasasuutta siellä mistä rengas tiivistyy.
 
Heittäisin itse mäkeen ja paremmat renkaat tilalle.
Onko noilla minkä verran ikää?
Edit:linkki
Kävin hetki sitten kattomassa onko jopa juuri samat renkaat autossa ja kyllä, nämä testihäviäjä renkaathan on alla. :D Sen verran pitää kyllä sanoa että on sitä paskemmillakin renkailla tullut ajettua, ihan hyvin tuntuu auto noilla pysähtyvän eikä oo muutenkaan tuntunu erityisen huonoilta, toki mitään kokemusta ei oo tuoreista merkkirenkaista. Vaimon autossa 14 vuotta vanhat nokiat, et nuokin on parhaan päivänsä nähny jo ajat sitten.
 
Aika hyvä saavutus tuokin rengasvalmistajalta. Sinänsä erikoista kun ei tuo kuviointi ainakaan paljon poikkea oikeista talvirenkaista. Ilmeisesti vähän kumiseoksessa eroa :D
 
VMP touhua taas kyllä. Teslan itselle myynyt pulju on joko jättänyt talvirenkaista rengaspaineanturit asentamatta tai asentanut vääränlaiset=jatkuva varoitus notifikaatio näytöllä. Lisähupina yhden renkaan kohdalla löysäksi jätetty venttiili joka rengaspaineita tarkastaessa pääsi aukeamaan ja puski kaikki ilmat pihalle kumista kunnes sain sen ruuvailtua kiinni... Unohtamatta tietenkään helvetin rumasti kahdessa rivissä (aka sananmukaisesti kaksi tasapainopalaa vierekkäin eikä kehän suuntaisesti pitkittäin) ja typerään paikkaan asennettuja liimapainoja vanteissa. On tämäkin näköjään nykyään vaikeaa rengasliikkeille... Oli kyllä aikamoinen yllätys että vanteet itsessään olivat naarmuttomat moisen sähläporukan jälkeen.

EDIT: Niin ja autossa ei näy nappia jolla resetoida anturit siinä missä sen pitäisi olla aka joko antureita ei ole, ovat vääränlaiset tai eivät vain toimi. On kokeiltu ajella 20km lenkki, on rebootattu auto ja näyttö jne jne.

Edit2: ja saaga jatkuu. Anturit on asennettu mutta paikallinen Vianor vahvisti että kyseessä on vanhanmalliset/väärät anturit... Tästä se hupi alkaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkäs halppis nastarenkaat nyt sitten on parhaat? Ling longeja ajattelin tilalle, tyytyväinen ollut ainakin kesärenkaisiin. ja 225/45r17 koossa irtois 325€ posteineen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkäs halppis nastarenkaat nyt sitten on parhaat? Ling longeja ajattelin tilalle, tyytyväinen ollut ainakin kesärenkaisiin. ja 225/45r17 koossa irtois 325€ posteineen.

Tämä kiinnostaa myös. Tuttu kehui Trianglen nastoja kovasti, onko näistä mielipidettä? Olen ollut itse aika skeptinen kiinalaisia talvikumeja kohtaan, näistä ei tahdo löytyä tuoretta testidataa oikein mistään.
 
Tämä kiinnostaa myös. Tuttu kehui Trianglen nastoja kovasti, onko näistä mielipidettä? Olen ollut itse aika skeptinen kiinalaisia talvikumeja kohtaan, näistä ei tahdo löytyä tuoretta testidataa oikein mistään.
Olen tämän jo pari kertaa tänne kirjoittanut, viisi talvea tuli Triangleilla ajeltua noin Oulun korkeudella. Kilometrejä varmaan muutama tuhat km tullut talvessa. Viidentenä talvena ei enää pitoa ollut mutta neljä talvea meni kohtuudella. Ihan OK renkaat oli mielestäni. Sivuttaispito aika heikko vaan ne näissä halpiksissa taitaa ollakin heikkous.
 
Suosittelisin tunnettujen rengasmerkkien kakkosmerkkejä. Esim. Nordman, BF Goodridge G Force stud. Nämä pärjänneet testeissäkin kohtalaisen hyvin. Yleensä näistä ei löydy ns. testituloksia. Ennemmin keskustelupalstojen syövereistä perstuntumaa.
Vielä heitän yhden merkin jota kehuttu,Cordiant. Varmaan hintahaitarin alemmasta päästä.
 
Rehvid on tunnettu kauppa ja Goodyearin kitkat on 4/5. Oon ajanu noilla tämän vuosikymmenen aikana jo kolmet sarjat kahden eri nelivetoisen auton alla.
 
Rehvid on tunnettu kauppa ja Goodyearin kitkat on 4/5. Oon ajanu noilla tämän vuosikymmenen aikana jo kolmet sarjat kahden eri nelivetoisen auton alla.
Onko nämä nyt sitten suomenoloihin soveltuvat, ettei ole ne keski-euroopan kitkat?

edit: Näyttis olevan, lisäinfossa puhutaan pohjoismaisesta kitkarenkaasta.
 
Ihan oikeat "nordic" talvirenkaat. Mutta eivät kärsi samanlaisesta löysyydestä kuin Nokian, Goodyear on hyvä ajaa vesitalvina sekä ihan oikeina lumitalvina. Eivätkä maksa yhtä paljoa kuten Nokia tai Conti.
 
Suosittelisin tunnettujen rengasmerkkien kakkosmerkkejä. Esim. Nordman, BF Goodridge G Force stud. Nämä pärjänneet testeissäkin kohtalaisen hyvin. Yleensä näistä ei löydy ns. testituloksia. Ennemmin keskustelupalstojen syövereistä perstuntumaa.
Vielä heitän yhden merkin jota kehuttu,Cordiant. Varmaan hintahaitarin alemmasta päästä.

Noista Cordianteista ois hienoa kuulla jotain käytännön kokemuksia joltain. Myynnissä on SnowCross ja sen lisäksi SnowCross 2. Kuvio näyttää ainakin ihan OKlta kummassakin.
 
Olen tämän jo pari kertaa tänne kirjoittanut, viisi talvea tuli Triangleilla ajeltua noin Oulun korkeudella. Kilometrejä varmaan muutama tuhat km tullut talvessa. Viidentenä talvena ei enää pitoa ollut mutta neljä talvea meni kohtuudella. Ihan OK renkaat oli mielestäni. Sivuttaispito aika heikko vaan ne näissä halpiksissa taitaa ollakin heikkous.
Hiljaisimmasta päästä ei kyllä nuo Trianglen nastat ole (ainakaan 3 v ikäsenä mut 6-7 mm pinnalla) muuten ihan OK rengas. Hiljanen ei kyllä ole mulla autokaan jossa moiset on (mk2 Focus farkku). Alle 50 km/h perus nastojen rapina mut yli n. 50 km/h renkaat pitää aika kovaa huminaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noista Cordianteista ois hienoa kuulla jotain käytännön kokemuksia joltain. Myynnissä on SnowCross ja sen lisäksi SnowCross 2. Kuvio näyttää ainakin ihan OKlta kummassakin.

Tuo Snowcross on kyllä härski kopio hakka 7:sta. :D
 
Ihan oikeat "nordic" talvirenkaat. Mutta eivät kärsi samanlaisesta löysyydestä kuin Nokian, Goodyear on hyvä ajaa vesitalvina sekä ihan oikeina lumitalvina. Eivätkä maksa yhtä paljoa kuten Nokia tai Conti.
Laitoin eilen tilaukseen nuo Goodyearin kitkat, 357€ posteineen, mielestäni kyllä todella edulliset kun kokokin on 235/45r17, Saas nähä millanen ero on, kun verrokkina on nollan tähden sunnyt. :D
 
Renkaat pitää tässä nyt ostaa jostakin pikku hiljaa. Todennäköisesti kokeilen jotain verkkokauppaa. Näyttäisi satasen verran säästävän esim tuohon edellä mainittuun Rengaslasiin verrattuna. Tosin sieltä helpompi ottaa, mutta kun jaksan säätää.

Mutta mistä noita vanteita kannattaa tilata? Jos renkaat24 toimittaa renkaat muutamassa päivässä, niin mistä kannattaa ostaa vanteet? Samasta paikasta ei näytä saava, kun olin ajatellut jotain tyyliin Dezent TA dark.

Paljonkohan rengastyöt ovat jos tavarat tulevat ovelle eri firmoista?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mistä noita vanteita kannattaa tilata? Jos renkaat24 toimittaa renkaat muutamassa päivässä, niin mistä kannattaa osta vanteet?

Riippuu autosta, budjetista, kuinka nopeasti pitäis saada jne?
Yleis vinkki vanteisiin että mielummiin käytetyt alkuperäiset, kuin uudet kiinalaiset..
 
Riippuu autosta, budjetista, kuinka nopeasti pitäis saada jne?
Yleis vinkki vanteisiin että mielummiin käytetyt alkuperäiset, kuin uudet kiinalaiset..

Joo ihan tuollaiset perusvanteet ovat mielessä. Dezent TA dark. Näyttäisi olevan reilun satasen hintaiset á.
 
Itse tilasin omaan Civiciin kesällä 1001renkaat.comista uudet Carmanin 6.5X16 vanteet, hintaa tuli posteineen 350€.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
Sama, tuntuu että kun nopeus nousee niin 20" Pirellit olivat jopa hiljaisemmat tai ainakin ääni oli mukavammalla taajuudella. Pienissä vauhdeissa toki kesänakkeja halvemmat.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
R2 pitivät sellaista lähinnä pyöränlaakerivialta kuulostavaa ääntä tietyissä nopeuksissa, erittäin ärsyttävä ominaisuus. Niin löysät paskat olivat ajaa että en ihan herkästi saman putkan tuotteisiin ole koskemassa uudestaan.
Cvc7 nyt alla ja näillä ei tunnu siltä että auto seilaa hyytelökerroksen päällä, ei mitään outoja ääniäkään tule.
 
V6 TDI 4motion Passattissa alla olevat 205/55r16 Hankook W606 iCept iZ2 W616 ovat myös melko äänekkäät kitkat. Yllä mainittu laakerivikaisen rohina kuvailee hyvin myös kyseisten kitkojen rengasmeteliä. Ääntä lähtee huomattavasti enemmän kuin Landsail kesärenkaista, vaikka koko on suosiollisempi. (Kesärenkaat 205/50r17.)

535d Bemarissa alla 225/50r17 michelin x-ice north 3 nastat alla ja rengasmelu on aikalailla yhtä vähäistä kuin 245/40r18 Goodyear Eagle F1 Asymmetric kesärenkailla. Talvirenkaat melko vanhat, koska kyseinen auto lähinnä kesäisin ajossa.

Myös seuraavat Passatin talvirenkaat tulevat olemaan kitkat, mutta seuraavaksi mieluummin jotkut hiljaisemmat.
 
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.

Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.

Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?
 
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.

Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.

Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?
Eikös tuo XL tule vähän niinkuin pyytämättä pakollisena ominaisuutena, jos tietyn koon renkaat ostaa tietyn painoiseen autoon. B8 Passatista en tiedä, menisikö siihen luvallisesti kevyemmänkin kantokyvyn renkaat, mutta mulla autossa ei sitä vaihtoehtoa taida edes olla ja XL:iä ovat sekä kesä- että talvirenkaat, eikä muuta rengasliikkeessä edes tarjota. En varsinkaan talvirenkaita (CVC7) siltikään meluisina pidä ja kesänakit allakin pystyy ihan normaaliääneen juttelemaan autossa matkustajien kanssa.

edit. Mutta ihan uskottavaa on, että kantavammat renkaat jäykempine rakenteineen olisivat myös äänekkäämmät. Mutta en usko että ero saman mallisen ja kokoisen normaalin ja XL.n välillä olisi kovin suuri, vaikka eipä sitä tiedä kuin kokeilemalla. Talvirenkaat pehmoisempine kumiseoksineen taas tuppaavat luonnostaan olemaan hiljaisempia kuin kesärenkaat, joten siinä voi olla syy miksi ne vanhat nastarenkaat ovat hiljaisemmat, eikä XL/normaali ole tässä se ratkaiseva syy.

edit kakkonen. Katoin tossa, että X-Ice North nelosta ei 17 tuuman koossa edes ole muita kuin XL:iä ainakaan nykyisin, varmaan sellaiset ne sun vanhat talvirenkaatkin ovat siis.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin 205/60r16 triangle icelynx renkaat ja mondeossa ainakin tuntu yhdellä lumisateella pitoa olevan hyvinkin. Ei paha, kun sai alta 300e kierroksen, jos ei lopputalvesta miellytä, niin voi myydä eteenpäin ja ostaa toiset tilalle.
 
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
 
Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Riippuu paljolti ympäristön vaikutuksesta. Täälläkin moni on raportoinut, että renkaasta on tullut liukas ajettava 5 vuoden jälkeen, vaikka pintaa ja nastoja on hyvin jäljellä. Voit itse tutkia renkaidesi pintaa ja kylkeä niin tiedät missä kunnossa ne ovat. Jos renkaassa alkaa näkyä alemman esimerkki kuvan kaltaisia pieniä halkeamia niin kumi on jo kovettumassa. Rengas on halkeamista huolimatta turvallinen ajaa, mutta renkaan ominaisuudet on jo heikentyneet ja rengas kannattaisi uusia. Vahva suositushan on, että 10 vuotiasta rengasta ei enää käytettäisi.
tarvitseeko-nama-renkaan-halkeamat-korvata:i.3.full
 
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
Mulla autossa myös hakkapeliitta 8, ikää renkailla hieman yli 5v ja ajoa ehkä 20000. Pintaa renkaissa on vielä ihan hyvin mutta viime talvena todettiin että renkaat on jo melko liukkaat jäällä. Laitoin ne nyt alkutalveksi vielä alle ja ostan uudet renkaat kun tulee lunta maahan niin ei tarvi uusia renkaita sisäänajaa asvalttia vasten.

Omasta kokemuksesta sanoisin että 5-6v vanhat käytössä olleet talvirenkaat on ominaisuuksiltaan jo aika loppu. Toki niillä pärjää usemmilla keleillä vielä kaupungissa kun tiet on sulat mutta eri asia onko renkaat enää turvalliset vähänkään liukkaalla pinnalla.
 
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
Meillä on nyt 16" R3:t ensimmäistä kertaa ja tähän mennessä meno on ollut tarpeeksi hiljaista. Ja tuntuma on yllättävän hyvä etenkin siihen nähden, että noita on moitittu jotenkin pehmeiksi tai ryhdittömiksi. Paineet 2,6–2,7.

Aiemmin on tullut ajettua paljon CVC7:lla, joista ei juuri valittamista ole löytynyt.
 
Mulla autossa myös hakkapeliitta 8, ikää renkailla hieman yli 5v ja ajoa ehkä 20000. Pintaa renkaissa on vielä ihan hyvin mutta viime talvena todettiin että renkaat on jo melko liukkaat jäällä. Laitoin ne nyt alkutalveksi vielä alle ja ostan uudet renkaat kun tulee lunta maahan niin ei tarvi uusia renkaita sisäänajaa asvalttia vasten.

Omasta kokemuksesta sanoisin että 5-6v vanhat käytössä olleet talvirenkaat on ominaisuuksiltaan jo aika loppu. Toki niillä pärjää usemmilla keleillä vielä kaupungissa kun tiet on sulat mutta eri asia onko renkaat enää turvalliset vähänkään liukkaalla pinnalla.
Komppaan tätä, mutta jyrkentäisin niin että kuus vuotta vanhat renkaat on jo täysin arvaamattomat pidon kannalta kelin muuttuessa ja siinä pitää kuskin olla asiasta erittäin tietoinen. Itellä ollu Micheliniä ja Contia, niissä neljännen talven kohdalla menny nastat joka tarkottaa vaihtoa, pintaa ois syvyyden perusteella ollu vielä reilusti kaikissa.

Syksyllä ei tartte pelätä niin paljoa renkaiden kulumista koska kesän aikana asfaltin pinta on jyrätty tasaseks, eli laittaa ne talvirenkaat alle mieluummin etunojassa kuin takanojassa. Tärkeämpää on kattoa että rengaspaineet on oikein, ei lähde heti revittelemään vaan ajaa joka syksy ne renkaat sisään, sekä että renkaat tulee kierrätettyä akselilta toiselle oikein vaihtamatta pyörintäsuuntaa, säästää nastoja huomattavasti. Keväällä renkaat kuluu kaikkein eniten, kun on talven aikana jyrätty nastarenkailla asfaltin pinta rikki, se hieroo aika tehokkaasti kumia matalaksi.
 
Kokemusta hakkapeliitta 9 nastoista? Ihan jäätävän kova ulina kuuluu ainakin 245/40 18 koolla olevissa. Uusista/uudehkoista renkaista kyse ja matala vollotus on aika helvetillinen. Pikaisella googletuksella samaa on valitettu myös hp kaseista bemarifoorumilla. Toi joku feature ettei Nokian osaa tehdä hiljaisia talvirenkaita?
 
Kokemusta hakkapeliitta 9 nastoista? Ihan jäätävän kova ulina kuuluu ainakin 245/40 18 koolla olevissa. Uusista/uudehkoista renkaista kyse ja matala vollotus on aika helvetillinen. Pikaisella googletuksella samaa on valitettu myös hp kaseista bemarifoorumilla. Toi joku feature ettei Nokian osaa tehdä hiljaisia talvirenkaita?
Nokialaiset pitävät ehkä lumella ja jäällä mutta muualla ajaessa oma rehti mielipiteeni on että ovat melkein pahempaa kuin osa kiinakumeista. Tälläkin hetkellä kiroilen että R3 kitkat ovat töyssyissä kovemman tuntuiset kuin tuuman isommat kesä Pirellit kun samalla Nokiat tuntuvat taittuvan alle ja kehtaan myös väittää että Pirellit olivat yhtä hiljaiset mutta mukavammalla taajuudella 80kmh vauhdeissa.
 
Nokian Hakkapeliitat ovat aina olleet äänekkäitä uutena. Vaativat kilometrejä, niin ääni tasaantuu. Omaan korvaan nämä Michelin X-Ice North 4 ovat vähintään aivan yhtä äänekkäät samanlaisessa G20 3-sarjan bemarissa kuin edellisessä autossa alla olleet Hakkapeliitta 8:t (joka oli myös G20 3-sarjalainen). Aivan samanlainen vollotus ajaessa vielä noin 6000 kilometriä ajettuna kuin Hakkapeliitta 8:ssa. Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Jos talvirengas tuntuu taittuvan alle, todennäköisesti on rengaspaineet liian alhaiset, tai kuljettajan ajotyyli aivan liian raju. Ei ne talvirenkaat ole kesärenkaita. Suosittelen run-flat talvirenkaita jos tavalliset talvirenkaat tuntuvat "taittuvan alle" tai rauhallisempaa ajotyyliä. Rengaspaineiden lisääminen voi myös auttaa. Tällä hetkellä bemarissa 3.1bar kaikissa renkaissa noin +7 ulkolämpötilalla ja noin 3bar kun ulkona lämpötila nollassa.

Run-flatit talvirenkaana passasivat ainakin F10 5-sarjan bemariin mainiosti, äänikään ei ollut tavallisista talvirenkaista poikkeava, tosin kyseisessä autossa oli erinomainen äänieristys.
 
Viimeksi muokattu:
Nokian Hakkapeliitat ovat aina olleet äänekkäitä uutena. Vaativat kilometrejä, niin ääni tasaantuu. Omaan korvaan nämä Michelin X-Ice North 4 ovat vähintään aivan yhtä äänekkäät samanlaisessa G20 3-sarjan bemarissa kuin edellisessä autossa alla olleet Hakkapeliitta 8:t (joka oli myös G20 3-sarjalainen). Aivan samanlainen vollotus ajaessa vielä noin 6000 kilometriä ajettuna kuin Hakkapeliitta 8:ssa. Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Jos talvirengas tuntuu taittuvan alle, todennäköisesti on rengaspaineet liian alhaiset, tai kuljettajan ajotyyli aivan liian raju. Ei ne talvirenkaat ole kesärenkaita. Suosittelen run-flat talvirenkaita jos tavalliset talvirenkaat tuntuvat "taittuvan alle" tai rauhallisempaa ajotyyliä. Rengaspaineiden lisääminen voi myös auttaa. Tällä hetkellä bemarissa 3.1bar kaikissa renkaissa noin +7 ulkolämpötilalla ja noin 3bar kun ulkona lämpötila nollassa.

Run-flatit talvirenkaana passasivat ainakin F10 5-sarjan bemariin mainiosti, äänikään ei ollut tavallisista talvirenkaista poikkeava, tosin kyseisessä autossa oli erinomainen äänieristys.
Paineita on reilusti mutta painoa autollakin on 1800kg. Ja renkaat tulivat auton mukana, ei paljoa valinnanvaraa... Muuten olisi paremmin asfaltilla toimivat nakit alla.
 
Kummallista. Ei ainakaan 1800-kiloinen F10 5-sarjan BMW:n Hakkapeliitta 8:t tuntuneet taittuvan alle milloinkaan. Tosin ne olivat run-flatit. Sen jälkeen G30 1700kg 5-sarjalaisessa normaalit Hakkapeliitta 8:t, G20 3-sarjalaisessa kahdet paskat contit ja yhdet Hakkapeliitta 8:t kaikki normaaleja. Ainoastaan uutena kaikissa nastarenkaissa on aina ollut havaittavissa lievää ns. Nastojen varassa kulkemista renkaissa, poistuu kun kilometrejä saa muutaman tuhat ajettua.

Oletko mitannut paljonko niitä rengaspaineita nyt sitten on? Mikä on renkaiden koko? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen. Jos on kovin matalalla profiililla esim. 19" tuumaiset, laittaisin aivan surutta vielä enemmän ilmaa. Eli jotain 3.2bar.

Myös monesti lämpimässä hallissa kun rengasliike laittaa esim. 2.8bar, on sitten ulkona nollan tuntumassa oikeasti renkaissa vain 2.5-2.6bar, mikä on taatusti liian vähän 1800kg painavalle autolle.

Tietty jos lämpötila huitelee lähellä kymmentä astetta plussaa, ei asialle oikein voi mitään johtuen pehmeämmästä kumimateriaalista. Nollan tuntumassa kuitenkin pitäisi jo tuntua aivan hyvältä.
 
Kummallista. Ei ainakaan 1800-kiloinen F10 5-sarjan BMW:n Hakkapeliitta 8:t tuntuneet taittuvan alle milloinkaan. Tosin ne olivat run-flatit. Sen jälkeen G30 1700kg 5-sarjalaisessa normaalit Hakkapeliitta 8:t, G20 3-sarjalaisessa kahdet paskat contit ja yhdet Hakkapeliitta 8:t kaikki normaaleja. Ainoastaan uutena kaikissa nastarenkaissa on aina ollut havaittavissa lievää ns. Nastojen varassa kulkemista renkaissa, poistuu kun kilometrejä saa muutaman tuhat ajettua.

Oletko mitannut paljonko niitä rengaspaineita nyt sitten on? Mikä on renkaiden koko? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen. Jos on kovin matalalla profiililla esim. 19" tuumaiset, laittaisin aivan surutta vielä enemmän ilmaa. Eli jotain 3.2bar.

Myös monesti lämpimässä hallissa kun rengasliike laittaa esim. 2.8bar, on sitten ulkona nollan tuntumassa oikeasti renkaissa vain 2.5-2.6bar, mikä on taatusti liian vähän 1800kg painavalle autolle.

Tietty jos lämpötila huitelee lähellä kymmentä astetta plussaa, ei asialle oikein voi mitään johtuen pehmeämmästä kumimateriaalista. Nollan tuntumassa kuitenkin pitäisi jo tuntua aivan hyvältä.
235/40-19" kokona. Paineet laitettu +7c ulkona 3.4bar. Ja juu kylmä auttaa hiukan muttei tolkuttomasti...
 
Ei kaikkia talvirenkaita pelasta asfalttituntuman osalta edes reilummat paineet, esimerkiksi Bridgestonen Noranza 001 kumit koossa 205/50/R17 oli paljaalla asfaltilla todella löysän tuntuiset V40 Volvon alla. Esim. rampeissa ei tarvinnut paljon vauhtia olla niin tuntui että nuo sananmukaisesti sortuu alle ja muistaakseni jarruttaessakin oli samanlainen tuntuma. Toki en noissa ihan yli 3bar paineita kokeillut (olisko 2.8 ollut parhaimmillaan) mutta ei tuo autokaan niin iso ja painava ole että renkaat tuossa koossa sitä pitäisi vaatia ollakseen edes etäisesti jämäkän tuntuiset.

Nyt samassa autossa alla samassa koossa Michelin X-Ice North neloset ja vaikka noissakaan ei mitenkään älytön pito ole asfaltilla/märällä asfaltilla, niin eivät tunnu läheskään niin veltoilta eivätkä ole myöskään niin uraherkät kuin nuo Noranzat.
 
Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Tämäkin todettu, kun 1,5 talvea ajetut flexit oli aivan loppu nastoista. Sain reklamoimalla uuden setin alle (viikko sitten laitettiin) ja nyt alumiinisilla istukoilla varustetut (made in Russia btw). Jännä kun viime vuonna flexstudit olivat testien parhaimmistoa (8.9/10) ja tänä vuonna hävisivät (8.2/10) jopa pirelleille (8.5/10), joko muut ovat kehitelleet vuodessa ylivoimaiset renkaat viime vuoteen verrattuna tai testi on perin herkkä.
 
Tämäkin todettu, kun 1,5 talvea ajetut flexit oli aivan loppu nastoista. Sain reklamoimalla uuden setin alle (viikko sitten laitettiin) ja nyt alumiinisilla istukoilla varustetut (made in Russia btw). Jännä kun viime vuonna flexstudit olivat testien parhaimmistoa (8.9/10) ja tänä vuonna hävisivät (8.2/10) jopa pirelleille (8.5/10), joko muut ovat kehitelleet vuodessa ylivoimaiset renkaat viime vuoteen verrattuna tai testi on perin herkkä.
Noihin testeihin pitää aina suhtautua varauksella. Testien pistemäärä ei korreloi millään tavalla oikeaan maastossa todettavaan pitoon renkaiden välillä, tai siis se skaala on ihan eri, ja marginaalit on tosi pienet esimerkiks 8.2-8.5 välissä. Tuo piste-ero voi tulla mitättömistä eroista kuten 1m pidemmästä jarrutusmatkasta tietyssä olosuhteessa, ja sillä ei ole käytännössä merkitystä. Samoin yleensä voittajan, toiseksi tulleen ja kolmannen piste-ero voi vaikuttaa suurelta paperilla, mutta kun kattoo ne tarkemmat tulokset joissa on suoraa dataa esimerkiksi tuosta jarrutustestistä, niin erolla ei ole mitään merkitystä käytännön elämässä.

Eri vuosien pisteet ei aina ole verrattavissa testimuutosten, kelin ja olosuhteiden takia, mutta onhan se mahdollista että tuossa Flexistudissa on tehty muutos nimenomaan nastan kiinnitykseen ja se on muuttanut ratkaisevan pari kymmenystä jotain testitulosta...
 
, mutta onhan se mahdollista että tuossa Flexistudissa on tehty muutos nimenomaan nastan kiinnitykseen ja se on muuttanut ratkaisevan pari kymmenystä jotain testitulosta...
Continentalilla oli alkupään renkaiden kanssahan ongelmia nastojen kanssa.

 
Huomenna pyöräytetään kierros CVC7 Audin alle. Kohtuu rapsakan hintaiset oli (255/35r19), mutta toivotaan että ajotuntuma ja melutaso kompensoi hintaa.

Aikaisemmin oli Trianglen Snowlinkit alla ja ne kovettui melkoisesti jo yhden kesän aikana. Montako vuotta tälläiset "premium" kitkat kestää, jos ajokilometrejä ei tule järjettömän paljoa talven aikana?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom