Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
324
Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Riippuu paljolti ympäristön vaikutuksesta. Täälläkin moni on raportoinut, että renkaasta on tullut liukas ajettava 5 vuoden jälkeen, vaikka pintaa ja nastoja on hyvin jäljellä. Voit itse tutkia renkaidesi pintaa ja kylkeä niin tiedät missä kunnossa ne ovat. Jos renkaassa alkaa näkyä alemman esimerkki kuvan kaltaisia pieniä halkeamia niin kumi on jo kovettumassa. Rengas on halkeamista huolimatta turvallinen ajaa, mutta renkaan ominaisuudet on jo heikentyneet ja rengas kannattaisi uusia. Vahva suositushan on, että 10 vuotiasta rengasta ei enää käytettäisi.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
372
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
Mulla autossa myös hakkapeliitta 8, ikää renkailla hieman yli 5v ja ajoa ehkä 20000. Pintaa renkaissa on vielä ihan hyvin mutta viime talvena todettiin että renkaat on jo melko liukkaat jäällä. Laitoin ne nyt alkutalveksi vielä alle ja ostan uudet renkaat kun tulee lunta maahan niin ei tarvi uusia renkaita sisäänajaa asvalttia vasten.

Omasta kokemuksesta sanoisin että 5-6v vanhat käytössä olleet talvirenkaat on ominaisuuksiltaan jo aika loppu. Toki niillä pärjää usemmilla keleillä vielä kaupungissa kun tiet on sulat mutta eri asia onko renkaat enää turvalliset vähänkään liukkaalla pinnalla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 230
Täällä taas yksi kokemus ulisevista Nokian R3 SUV:sta, koossa 19". Ääni ei siis ole voimakas, vaan taajuudeltaan hieman ärsyttävä.
Pitoa vaikuttaisi näin märällä kelillä piisaavan riittävästi.

Vasta joitain satoja kilometrejä ajettu, saapa nähdä muuttuuko ajan kanssa tai alemmissa lämpötiloissa.
Meillä on nyt 16" R3:t ensimmäistä kertaa ja tähän mennessä meno on ollut tarpeeksi hiljaista. Ja tuntuma on yllättävän hyvä etenkin siihen nähden, että noita on moitittu jotenkin pehmeiksi tai ryhdittömiksi. Paineet 2,6–2,7.

Aiemmin on tullut ajettua paljon CVC7:lla, joista ei juuri valittamista ole löytynyt.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
591
Mulla autossa myös hakkapeliitta 8, ikää renkailla hieman yli 5v ja ajoa ehkä 20000. Pintaa renkaissa on vielä ihan hyvin mutta viime talvena todettiin että renkaat on jo melko liukkaat jäällä. Laitoin ne nyt alkutalveksi vielä alle ja ostan uudet renkaat kun tulee lunta maahan niin ei tarvi uusia renkaita sisäänajaa asvalttia vasten.

Omasta kokemuksesta sanoisin että 5-6v vanhat käytössä olleet talvirenkaat on ominaisuuksiltaan jo aika loppu. Toki niillä pärjää usemmilla keleillä vielä kaupungissa kun tiet on sulat mutta eri asia onko renkaat enää turvalliset vähänkään liukkaalla pinnalla.
Komppaan tätä, mutta jyrkentäisin niin että kuus vuotta vanhat renkaat on jo täysin arvaamattomat pidon kannalta kelin muuttuessa ja siinä pitää kuskin olla asiasta erittäin tietoinen. Itellä ollu Micheliniä ja Contia, niissä neljännen talven kohdalla menny nastat joka tarkottaa vaihtoa, pintaa ois syvyyden perusteella ollu vielä reilusti kaikissa.

Syksyllä ei tartte pelätä niin paljoa renkaiden kulumista koska kesän aikana asfaltin pinta on jyrätty tasaseks, eli laittaa ne talvirenkaat alle mieluummin etunojassa kuin takanojassa. Tärkeämpää on kattoa että rengaspaineet on oikein, ei lähde heti revittelemään vaan ajaa joka syksy ne renkaat sisään, sekä että renkaat tulee kierrätettyä akselilta toiselle oikein vaihtamatta pyörintäsuuntaa, säästää nastoja huomattavasti. Keväällä renkaat kuluu kaikkein eniten, kun on talven aikana jyrätty nastarenkailla asfaltin pinta rikki, se hieroo aika tehokkaasti kumia matalaksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Kokemusta hakkapeliitta 9 nastoista? Ihan jäätävän kova ulina kuuluu ainakin 245/40 18 koolla olevissa. Uusista/uudehkoista renkaista kyse ja matala vollotus on aika helvetillinen. Pikaisella googletuksella samaa on valitettu myös hp kaseista bemarifoorumilla. Toi joku feature ettei Nokian osaa tehdä hiljaisia talvirenkaita?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Kokemusta hakkapeliitta 9 nastoista? Ihan jäätävän kova ulina kuuluu ainakin 245/40 18 koolla olevissa. Uusista/uudehkoista renkaista kyse ja matala vollotus on aika helvetillinen. Pikaisella googletuksella samaa on valitettu myös hp kaseista bemarifoorumilla. Toi joku feature ettei Nokian osaa tehdä hiljaisia talvirenkaita?
Nokialaiset pitävät ehkä lumella ja jäällä mutta muualla ajaessa oma rehti mielipiteeni on että ovat melkein pahempaa kuin osa kiinakumeista. Tälläkin hetkellä kiroilen että R3 kitkat ovat töyssyissä kovemman tuntuiset kuin tuuman isommat kesä Pirellit kun samalla Nokiat tuntuvat taittuvan alle ja kehtaan myös väittää että Pirellit olivat yhtä hiljaiset mutta mukavammalla taajuudella 80kmh vauhdeissa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Nokian Hakkapeliitat ovat aina olleet äänekkäitä uutena. Vaativat kilometrejä, niin ääni tasaantuu. Omaan korvaan nämä Michelin X-Ice North 4 ovat vähintään aivan yhtä äänekkäät samanlaisessa G20 3-sarjan bemarissa kuin edellisessä autossa alla olleet Hakkapeliitta 8:t (joka oli myös G20 3-sarjalainen). Aivan samanlainen vollotus ajaessa vielä noin 6000 kilometriä ajettuna kuin Hakkapeliitta 8:ssa. Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Jos talvirengas tuntuu taittuvan alle, todennäköisesti on rengaspaineet liian alhaiset, tai kuljettajan ajotyyli aivan liian raju. Ei ne talvirenkaat ole kesärenkaita. Suosittelen run-flat talvirenkaita jos tavalliset talvirenkaat tuntuvat "taittuvan alle" tai rauhallisempaa ajotyyliä. Rengaspaineiden lisääminen voi myös auttaa. Tällä hetkellä bemarissa 3.1bar kaikissa renkaissa noin +7 ulkolämpötilalla ja noin 3bar kun ulkona lämpötila nollassa.

Run-flatit talvirenkaana passasivat ainakin F10 5-sarjan bemariin mainiosti, äänikään ei ollut tavallisista talvirenkaista poikkeava, tosin kyseisessä autossa oli erinomainen äänieristys.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Nokian Hakkapeliitat ovat aina olleet äänekkäitä uutena. Vaativat kilometrejä, niin ääni tasaantuu. Omaan korvaan nämä Michelin X-Ice North 4 ovat vähintään aivan yhtä äänekkäät samanlaisessa G20 3-sarjan bemarissa kuin edellisessä autossa alla olleet Hakkapeliitta 8:t (joka oli myös G20 3-sarjalainen). Aivan samanlainen vollotus ajaessa vielä noin 6000 kilometriä ajettuna kuin Hakkapeliitta 8:ssa. Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.

Jos talvirengas tuntuu taittuvan alle, todennäköisesti on rengaspaineet liian alhaiset, tai kuljettajan ajotyyli aivan liian raju. Ei ne talvirenkaat ole kesärenkaita. Suosittelen run-flat talvirenkaita jos tavalliset talvirenkaat tuntuvat "taittuvan alle" tai rauhallisempaa ajotyyliä. Rengaspaineiden lisääminen voi myös auttaa. Tällä hetkellä bemarissa 3.1bar kaikissa renkaissa noin +7 ulkolämpötilalla ja noin 3bar kun ulkona lämpötila nollassa.

Run-flatit talvirenkaana passasivat ainakin F10 5-sarjan bemariin mainiosti, äänikään ei ollut tavallisista talvirenkaista poikkeava, tosin kyseisessä autossa oli erinomainen äänieristys.
Paineita on reilusti mutta painoa autollakin on 1800kg. Ja renkaat tulivat auton mukana, ei paljoa valinnanvaraa... Muuten olisi paremmin asfaltilla toimivat nakit alla.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Kummallista. Ei ainakaan 1800-kiloinen F10 5-sarjan BMW:n Hakkapeliitta 8:t tuntuneet taittuvan alle milloinkaan. Tosin ne olivat run-flatit. Sen jälkeen G30 1700kg 5-sarjalaisessa normaalit Hakkapeliitta 8:t, G20 3-sarjalaisessa kahdet paskat contit ja yhdet Hakkapeliitta 8:t kaikki normaaleja. Ainoastaan uutena kaikissa nastarenkaissa on aina ollut havaittavissa lievää ns. Nastojen varassa kulkemista renkaissa, poistuu kun kilometrejä saa muutaman tuhat ajettua.

Oletko mitannut paljonko niitä rengaspaineita nyt sitten on? Mikä on renkaiden koko? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen. Jos on kovin matalalla profiililla esim. 19" tuumaiset, laittaisin aivan surutta vielä enemmän ilmaa. Eli jotain 3.2bar.

Myös monesti lämpimässä hallissa kun rengasliike laittaa esim. 2.8bar, on sitten ulkona nollan tuntumassa oikeasti renkaissa vain 2.5-2.6bar, mikä on taatusti liian vähän 1800kg painavalle autolle.

Tietty jos lämpötila huitelee lähellä kymmentä astetta plussaa, ei asialle oikein voi mitään johtuen pehmeämmästä kumimateriaalista. Nollan tuntumassa kuitenkin pitäisi jo tuntua aivan hyvältä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Kummallista. Ei ainakaan 1800-kiloinen F10 5-sarjan BMW:n Hakkapeliitta 8:t tuntuneet taittuvan alle milloinkaan. Tosin ne olivat run-flatit. Sen jälkeen G30 1700kg 5-sarjalaisessa normaalit Hakkapeliitta 8:t, G20 3-sarjalaisessa kahdet paskat contit ja yhdet Hakkapeliitta 8:t kaikki normaaleja. Ainoastaan uutena kaikissa nastarenkaissa on aina ollut havaittavissa lievää ns. Nastojen varassa kulkemista renkaissa, poistuu kun kilometrejä saa muutaman tuhat ajettua.

Oletko mitannut paljonko niitä rengaspaineita nyt sitten on? Mikä on renkaiden koko? Ihan näin mielenkiinnosta kyselen. Jos on kovin matalalla profiililla esim. 19" tuumaiset, laittaisin aivan surutta vielä enemmän ilmaa. Eli jotain 3.2bar.

Myös monesti lämpimässä hallissa kun rengasliike laittaa esim. 2.8bar, on sitten ulkona nollan tuntumassa oikeasti renkaissa vain 2.5-2.6bar, mikä on taatusti liian vähän 1800kg painavalle autolle.

Tietty jos lämpötila huitelee lähellä kymmentä astetta plussaa, ei asialle oikein voi mitään johtuen pehmeämmästä kumimateriaalista. Nollan tuntumassa kuitenkin pitäisi jo tuntua aivan hyvältä.
235/40-19" kokona. Paineet laitettu +7c ulkona 3.4bar. Ja juu kylmä auttaa hiukan muttei tolkuttomasti...
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Ei kaikkia talvirenkaita pelasta asfalttituntuman osalta edes reilummat paineet, esimerkiksi Bridgestonen Noranza 001 kumit koossa 205/50/R17 oli paljaalla asfaltilla todella löysän tuntuiset V40 Volvon alla. Esim. rampeissa ei tarvinnut paljon vauhtia olla niin tuntui että nuo sananmukaisesti sortuu alle ja muistaakseni jarruttaessakin oli samanlainen tuntuma. Toki en noissa ihan yli 3bar paineita kokeillut (olisko 2.8 ollut parhaimmillaan) mutta ei tuo autokaan niin iso ja painava ole että renkaat tuossa koossa sitä pitäisi vaatia ollakseen edes etäisesti jämäkän tuntuiset.

Nyt samassa autossa alla samassa koossa Michelin X-Ice North neloset ja vaikka noissakaan ei mitenkään älytön pito ole asfaltilla/märällä asfaltilla, niin eivät tunnu läheskään niin veltoilta eivätkä ole myöskään niin uraherkät kuin nuo Noranzat.
 
Liittynyt
05.11.2021
Viestejä
39
Continentalin IceContact 3 Flexstudit olivat hiljaiset, mutta aivan paskat kestoltaan.
Tämäkin todettu, kun 1,5 talvea ajetut flexit oli aivan loppu nastoista. Sain reklamoimalla uuden setin alle (viikko sitten laitettiin) ja nyt alumiinisilla istukoilla varustetut (made in Russia btw). Jännä kun viime vuonna flexstudit olivat testien parhaimmistoa (8.9/10) ja tänä vuonna hävisivät (8.2/10) jopa pirelleille (8.5/10), joko muut ovat kehitelleet vuodessa ylivoimaiset renkaat viime vuoteen verrattuna tai testi on perin herkkä.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
591
Tämäkin todettu, kun 1,5 talvea ajetut flexit oli aivan loppu nastoista. Sain reklamoimalla uuden setin alle (viikko sitten laitettiin) ja nyt alumiinisilla istukoilla varustetut (made in Russia btw). Jännä kun viime vuonna flexstudit olivat testien parhaimmistoa (8.9/10) ja tänä vuonna hävisivät (8.2/10) jopa pirelleille (8.5/10), joko muut ovat kehitelleet vuodessa ylivoimaiset renkaat viime vuoteen verrattuna tai testi on perin herkkä.
Noihin testeihin pitää aina suhtautua varauksella. Testien pistemäärä ei korreloi millään tavalla oikeaan maastossa todettavaan pitoon renkaiden välillä, tai siis se skaala on ihan eri, ja marginaalit on tosi pienet esimerkiks 8.2-8.5 välissä. Tuo piste-ero voi tulla mitättömistä eroista kuten 1m pidemmästä jarrutusmatkasta tietyssä olosuhteessa, ja sillä ei ole käytännössä merkitystä. Samoin yleensä voittajan, toiseksi tulleen ja kolmannen piste-ero voi vaikuttaa suurelta paperilla, mutta kun kattoo ne tarkemmat tulokset joissa on suoraa dataa esimerkiksi tuosta jarrutustestistä, niin erolla ei ole mitään merkitystä käytännön elämässä.

Eri vuosien pisteet ei aina ole verrattavissa testimuutosten, kelin ja olosuhteiden takia, mutta onhan se mahdollista että tuossa Flexistudissa on tehty muutos nimenomaan nastan kiinnitykseen ja se on muuttanut ratkaisevan pari kymmenystä jotain testitulosta...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
, mutta onhan se mahdollista että tuossa Flexistudissa on tehty muutos nimenomaan nastan kiinnitykseen ja se on muuttanut ratkaisevan pari kymmenystä jotain testitulosta...
Continentalilla oli alkupään renkaiden kanssahan ongelmia nastojen kanssa.

 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Huomenna pyöräytetään kierros CVC7 Audin alle. Kohtuu rapsakan hintaiset oli (255/35r19), mutta toivotaan että ajotuntuma ja melutaso kompensoi hintaa.

Aikaisemmin oli Trianglen Snowlinkit alla ja ne kovettui melkoisesti jo yhden kesän aikana. Montako vuotta tälläiset "premium" kitkat kestää, jos ajokilometrejä ei tule järjettömän paljoa talven aikana?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 422
Kyl ne ainakin neljä vuotta hyvin menee. Sen pidemmästä en tie kun yleensä ajomäärä on pitäny ne elossa vain kaks vuotta, mut tää alani lakimuutos ja koronat vei edellisen talvisarjan yllättävän vanhaksi. :btooth:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Pakko antaa jotain Nokian kitkoille. Hetki kun päästään nollan lähettyville parantuvat huomattavasti. Lineaarinen pidon menetys, perse irtoaa hallitusti ja ennalta-arvattavasti. Juu reagoivat vieläkin viiveellä mutta eivät ole niin haista paskat kuin plussakeleissä. Ääntä on, hidas reagointi mutta pito on sentään looginen ja ei aiheuta sydämentykytyksiä kun pito loppuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 175
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.
Hyvin nuo tuntuu toimivan jäisellä tiellä.
Lumisissa ja sohjoisissa olosuhteissa en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Todella hyväkuntoiset ollakseen yli viisi vuotta vanhat. 15000 km on mielestäni vähän.
 
Liittynyt
05.11.2021
Viestejä
39
Continentalilla oli alkupään renkaiden kanssahan ongelmia nastojen kanssa.


Eikä vaan alkupään, vaan vetivät kaikki "kuminastat" markkinoilta. Reklomoineille tilalle alumiiniversiot. Justiinsa naapurin kanssa keskustelin, kun on firmassa jossa tehdään yhteistyötä rengasvalmistajien kanssa ja kertoi että miltei kaikki suuret valmistajat on kuminastoja testanneet ja todenneet etteivät yksinkertaisesti pysy kiinni. Conti sitten jostain syystä toi omansa markkinoille ja nyt tiedetään kuinka hyvin siinä kävi. Tuli varmaan halvaksi
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 318
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.

Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.

Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?
Jos tarkoitus on saada mukavuuspainotteiset renkaat, niin miksi 18" vanteet? Vaihda kesälle 17" vanteet, niin tulee paljon mukavampi. Nuo GY renkaat nyt muutenkin täysi väärä valinta, jos haluaa mukavuuspainotteiset renkaat. Noissa renkaissa on painotettu suorituskykyä, jolloin mukavuus kärsii. Nuo misukan north 4 on niin pehmeät renkaat, että ei mitään järkeä verrata suosituskykyisiin tuumaa isompiin kesärenkaisiin. Kaikki premium 18" kesärenkaat tulee olemaan epämukavia noihin verrattuna. XL-merkinnällä ei ole suurta merkitystä mukavuuteen.
 
Liittynyt
16.11.2021
Viestejä
1
Pakko antaa jotain Nokian kitkoille. Hetki kun päästään nollan lähettyville parantuvat huomattavasti. Lineaarinen pidon menetys, perse irtoaa hallitusti ja ennalta-arvattavasti. Juu reagoivat vieläkin viiveellä mutta eivät ole niin haista paskat kuin plussakeleissä. Ääntä on, hidas reagointi mutta pito on sentään looginen ja ei aiheuta sydämentykytyksiä kun pito loppuu.
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
No itsellä alla se 1800kg takapainoisella nelikolla oleva Tesla ja rengaskokona 235/40-19 joten tuo profiili auttanee kummasti. Samoja kokemuksia kun sulla oli yhdestä aiemmasta autosta Nokian kumeilla kun pudotin talvivanteiden kokoa kaksi tuumaa ns oikeaoppiseksi talvirengaskooksi ja tuloksena oli kyllä niin epämääräinen ja äkkipikainen lulla. Taipui alle, pito oli ensin hyvä kunnes sitä ei ollut ollenkaan jne jne. Mitä tuohon kuin laakereilla ajaisi niin tuntuu kyllä hiukan tuolta mutta ainakin itsellä tuntee perstuntumalla sen missä kohtaa pidon rajaa ollaan menossa. Tuloksena erikoisen tuntuinen mutta omassa autossa lineaarisesti pidon menettävä rengas.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
Michelining X-ICE NORTH 4:set ovat kyllä sitten todella pehmeät ja tuntuvat luistavan alta asvaltilla. Sortavat herkästi. Toki siihen tottuu, mutta ihan näin huomiona. Suosittelisin kuitenkin sitä Hakkapeliittaa nastalla.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
En tiedä kuka ylipäätään tälläisestä firmasta halua ainuttakaan rengasta ostaa:


Nokian renkaiden valmistajat talvirenkaat on lähtökohtaisesti aivan paskoja ja jos ne voittaa testejä niin joko on:

A. saunotettu ja kylvetetty toimittajia oikein olan takaa tai sitten
B. kusetettu jollain muulla tavalla kuten toimittamalla testiin tuotteita joita ei oikeasti myydä missään
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Nyt on ensimmäiset 500 km Sähkö-Miin alla 14" Michelin x-ice snow kitkoilla. Märällä asfaltilla olivat yllättävän hyvät tuntumaltaan sivupidossa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuivat vähän liukkailta, sutii helposti. Suht jämäkkä tuntuma kuivalla asfaltilla. Melun puolesta ei ole löytynyt mitään erityistä ongelma-aluetta, aika samanlailla menee asfaltin karkeudesta riippumatta. Varsinainen talvipito vielä näkemättä, mutta tähän asti neutraali/vähän positiivinen fiilis.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
En tiedä kuka ylipäätään tälläisestä firmasta halua ainuttakaan rengasta ostaa:


Nokian renkaiden valmistajat talvirenkaat on lähtökohtaisesti aivan paskoja ja jos ne voittaa testejä niin joko on:

A. saunotettu ja kylvetetty toimittajia oikein olan takaa tai sitten
B. kusetettu jollain muulla tavalla kuten toimittamalla testiin tuotteita joita ei oikeasti myydä missään
En tiedä huomasitko mutta toi on 5 vuotta vanha juttu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 090
Huvittavaa että tuossa viisi vuotta vanhassa Moottorin artikkelissa on mainittu myös Volkswagenin päästöhuijaus. Kumpikaan ei tunnu kuluttajien luottamusta vieneen, molemmat keikkuvat myyntilistojen kärkipäässä :lol: Jälkimmäiseltä on onnistuneet myös juuri ja juuri takuuajan kestävät jakoketjut ja automaattiaskit, mutta ei sekään haittaa.

Olen omakohtaisesti todennut Nokian renkaiden laadun niin huonoksi verrattuna kilpailijoihin, etten ole niihin enää rahojani laittanut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 764
Tänään väännettiin vanteille nuo rehvidistä tilatut goodyearin kitkat, paistopäivä: 26/19, pyysin tarkistamaan vanteet samalla, mutta mitään ei löytynyt, laitto kuitenkin varmuuden vuoksi liimat väliin. Yksi sunny oli sisäkehältä sorvaantunu aika riekaleiksi, ei toisaalta yllättänyt kun ajossa on kadonnu ilmat useamman kerran renkaista, ihme että on ilmat pysyny silti. Ensi tuntumat goodyeariin on kyllä positiiviset, renkaat on kyllä tosi hiljaiset, kyyti todella pehmeä, mitä ei tässä audissa ole aiemmin koettu, renkaat ei kyllä tunnu kuitenkaan yhtään löysiltä tässä +5 asteessa. Muistakaa että verrokkina on vaan vanhoja/muuten vaan paskoja talvirenkaita, et onhan tää ero itselle aika suuri. :D Vielä kun tulisi sitä lunta, jäätäkin saa nyt odotella kun plussakelejä ennusteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Huomenna pyöräytetään kierros CVC7 Audin alle. Kohtuu rapsakan hintaiset oli (255/35r19), mutta toivotaan että ajotuntuma ja melutaso kompensoi hintaa.
Pakko sanoa että hyvät on jopa verrattuna aikaisemmin vanteilla olleisiin Contin kesäkumeihin. Todella paljon hiljaisemmat ja ajotuntuma jonkinverran pehmeämpi. Sitten vielä odottellaan, että sitä pakkasta ja lunta tulisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 418
Vaihdoin Trianglen nastarenkaat alle. Mersu CLK avoauto. Kesärenkaat ovat Trianglen myöskin. Talvirengas on kokoa 225-45-r17, kesärengas 225-40-r18 ja kyllä on eroa ajettavuudessa kuin yö ja päivä, ei meinaa uskoa, että sama auto on kyseessä. Kesärenkailla auto on erittäin reagoiva, löytää myös kaikki urat ja kallistukset eikä ohjaus palauta eikä oikeastaan myöskään keskitä ainakaan ranskalaisen auton tapaan, eli aika tyypillinen ohjaus vanhalle Mersulle siis, jota rengas vahvistaa. Talvirenkaalla ohjaus keskittää niinkuin jossain ranskalaisessa ja auto menee viivasuoraan eikä huomio uria ollenkaan. Mutta sitten kun pitäisi renkaan reagoida kääntymiseen, niin se tapahtuu aika laiskasti ja viiveellä.

Rengasmelu on ihan asiallinen märällä asvaltilla, kun ottaa huomioon, että se on nastarengas. Tasaista huminaa myös motarilla ilman jotain ärsyttävää vonkunaa yms ääntä. Nastoja ei varsinaisesti kuule kuin jarrutuksissa, tasaisessa ajossa ei ropise mitenkään huomattavasti.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
861
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
Riippuu varmaan autosta, haetaanko tarvike vai orkkis antureita. Saksasta aika hyvin löytyy moniin alkuperäisiä tai niitä vastaavia kotimaata edullisemmin.

Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.
Omasta mielestä hölmöä poistaa autosta varusteita/ominaisuuksia käytöstä. ABS antureiden kanssa rengas saa mennä kohtuullisen tyhjäksi ennen varoitusta, kokemusta molemmista vaihtoehdoista ja aktiivista valvontaa pidän huomattavasti parempana.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Riippuu varmaan autosta, haetaanko tarvike vai orkkis antureita. Saksasta aika hyvin löytyy moniin alkuperäisiä tai niitä vastaavia kotimaata edullisemmin.



Omasta mielestä hölmöä poistaa autosta varusteita/ominaisuuksia käytöstä. ABS antureiden kanssa rengas saa mennä kohtuullisen tyhjäksi ennen varoitusta, kokemusta molemmista vaihtoehdoista ja aktiivista valvontaa pidän huomattavasti parempana.
Mistä olet saksasta noita katsonut? Datsuniin tulee nuo anturit, eikä oo mitään käryä pitääkö olla alkuperäiset vai tarvike!?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 422
Mulla on ollu bemarissa alkuperäiset ja talvisarjassantarvikeanturit jo seittemän vuotta, en katsoisi niitä erityiseksi kustannukseksi ellei parin vuoden välein autoa vaihda. On pelastanu kahdessa autossa useamman kerran rengasrikon, muutenkin talviaikaan kun lämpötila heittelee helppoa katsoa autosta paljonko renkaissa on painetta.

Jos autossa esim VAG on abs anturiin perustuva, ongelmaa ei edes ole. Jos on paineanturit, ei niitä voi koodata abs tyyliin toimivaksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Continentalit (IceContact 2) olivat mukava ajaa kahtena talvena (Ollut kolmena), mutta nyt on yhdestä rengasparista lähteneet nastat niin tehokkaasti ettei katsastuksesta toivoa.

Tänään alle tulee Hakkapelitta 10.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
855
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
jos ei katsastus osu talvelle ni anna mennä vaa ei niitä kukaa kato
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 582
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
Joo, 2cm saa olla heittoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
855
jos ei katsastus osu talvelle ni anna mennä vaa ei niitä kukaa kato
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.
Joo, 2cm saa olla heittoa.
Juu no menee siis laillisen puolelle. Myös kun hintaa katsoo noiden kokojen välillä niin ymmärrän edellisen omistajan ratkaisun tuo koko 215/65/15 on kyllä ihan törkeän hintainen pakettiauto koko. Myös 205/65/15 on huomattavasti kalliimpi.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
950
Nyt on ensimmäiset 500 km Sähkö-Miin alla 14" Michelin x-ice snow kitkoilla. Märällä asfaltilla olivat yllättävän hyvät tuntumaltaan sivupidossa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuivat vähän liukkailta, sutii helposti. Suht jämäkkä tuntuma kuivalla asfaltilla. Melun puolesta ei ole löytynyt mitään erityistä ongelma-aluetta, aika samanlailla menee asfaltin karkeudesta riippumatta. Varsinainen talvipito vielä näkemättä, mutta tähän asti neutraali/vähän positiivinen fiilis.
Itsellä on nyt Voltissa alla Contin seiskat ja Miissä R3:set. Molempaiset 2018 paistoleimoilla. Saa nähdä kumpaan luotan enempi tulvaisuudessa. Veikkaus on Contint seiskat, sillä contin 6:set oli mielestäni paremmat kuin R3:set. Paljon täällä porukka parjaa tuota R3ten pitämää ääntä, niin siihen täytyy sanoa, että itsellä sama mielikuva ensimmäiset 1000km, mutta sen jälkeen ne hiljeni. Ei juuri eroa noihin Contin seiskoihin.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Muistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 328
Viestejä
4 192 056
Jäsenet
70 723
Uusin jäsen
RSpa76

Hinta.fi

Ylös Bottom