Talvirenkaat - yleisketju

Eikö nuo ole jo aika kovat ;) Noh, huonosta vitsistä riippumatta itselle oli iso yllätys kuinka hiljaiset kitkarenkaat OIKEASTI ovat. Hirvittävä ero jopa kesärenkaisiin!
Ei sovi kuitenkaan yleistää. Edelliset Dunlop Grandtrekit ja vähän nykyiset Nokian R2 kitkatkin vollottavat moottoritienopeuksissa. Vähän kuin jollain maastorenkaalla ajaisi mutta tietysti huomattavasti lievempi ääni.
 
Juuri kelien mukaan täytyy vaihtaakin. Ja 10.11. mennessä olisi alin +2°C (täällä). Eli vesisadetta vaan tiedossa.

Ei siis kiirettä vaihtaa, vaikka itsehän ehdin jo.
Ok, muistin kyllä että laki muuttui, mutta ensimmäinen aiheesta löytynyt uutisartikkeli sanoi juuri, että talvirenkaita pitää käyttää 1.11 lähtien. Oli siis virheellisesti kirjoitettu uutinen, tai vähintään harhaanjohtava klikkiotsikko ja menin halpaan.

Minäkin vaihdoin jo renkaat, kun pari viikkoa sitten se oli oikeastikin kelien puolesta pakollista. Nyt on sitten taas kesäkelit päällä.
 
Ok, muistin kyllä että laki muuttui, mutta ensimmäinen aiheesta löytynyt uutisartikkeli sanoi juuri, että talvirenkaita pitää käyttää 1.11 lähtien. Oli siis virheellisesti kirjoitettu uutinen, tai vähintään harhaanjohtava klikkiotsikko ja menin halpaan.

Minäkin vaihdoin jo renkaat, kun pari viikkoa sitten se oli oikeastikin kelien puolesta pakollista. Nyt on sitten taas kesäkelit päällä.
Kitkarenkaissa huomaan olevan sen hyvän puolen, että renkaanvaihtoa ei tarvitse stressata vaan tulee vaihdettua hyvissä ajoin lokakuussa kun ilmat ovat pudonneet pidemmäksi aikaa alle sen 10 asteen.
 
Kitkarenkaissa huomaan olevan sen hyvän puolen, että renkaanvaihtoa ei tarvitse stressata vaan tulee vaihdettua hyvissä ajoin lokakuussa kun ilmat ovat pudonneet pidemmäksi aikaa alle sen 10 asteen.
Joo, tuo on kitkojen hyviä puolia. Toisaalta ei nastoista tarvitse stressata sen kummemmin, mikäli sitten nastojen rapina ei aiheuta sellaista efektiä. Siitäkin pääsee eroon vaihtamalla autoon, jossa on kunnollinen äänieristys. Urissa ajetaan pääosin puhtaalla asfaltilla talvellakin, joten kulumisen kannalta aika se ja sama missä vaiheessa renkaat vaihtaa.

Minulla on ollut autoissa molempia, mutta omat ajot ovat usein sellaisilla alueilla, että turvallisuuden vuoksi olen päätynyt nastoihin. Tästä ei tarvitse alkaa vääntämään tässä ketjussa enempää, eli kyse on vain omiin kokemuksiin perustuvasta valinnasta ja lisäksi tuolle keskustelulle on omakin ketjunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Nastarenkaitten ropinan määrä vaimenee kun hankkii näitä uudempia pienillä nastoilla nastoitettuja renkaita. Sanomattakin selvää että iso kokoinen nasta ropsottaa kuuluvammin kuin pienempi. Omassa autossa kuuli hyvin kun contin ic2 ropisteli tietä, mutta michelinin north 4 ei enää kuulunutkaan sisälle.
 
Nastarenkaitten ropinan määrä vaimenee kun hankkii näitä uudempia pienillä nastoilla nastoitettuja renkaita. Sanomattakin selvää että iso kokoinen nasta ropsottaa kuuluvammin kuin pienempi. Omassa autossa kuuli hyvin kun contin ic2 ropisteli tietä, mutta michelinin north 4 ei enää kuulunutkaan sisälle.
Misukka tuntunut olevan pidoltaankin erinomainen.
 
Misukka tuntunut olevan pidoltaankin erinomainen.

On aivan paska rengas asvaltilla ja märällä asvaltilla. Hakkapeliitta 8:t ovat huomattavasti paremmat. Lisäksi ominaisuudet loskassa häviää Nokialaiselle, Michelinin renkaan kuvio tuntuu menevän tukkoon hyvin helposti vs Hakkapeliitta 8.

Ovat kyllä hiljaiset, jäällä erinomaiset. Olisi kuitenkin pitänyt ostaa taas Nokialaiset, ehkä Hakkapeliitta 10:t.

Toki ominaisuudet kuivalla/märällä asvaltilla eivät ole talvirenkaassa niin tärkeät, mutta näissäkin olosuhteissa joutuu talvirenkailla ajelemaan. Nuo loskakelien ominaisuudet myös mietityttää, kun alkavat suolaamaan lumia eivätkä auraa kunnolla.
 
Äiti osti vähän ajetun Avensiksen keväällä. Vuosimallia 2009 ja autossa oli edelleen alkuperäiset, taisi olla Nokian Hakkapeliitta 5 nastat. Paistoleima 2008 puolella.
Kyseisen auton kesärenkaat ovat vuodelta 2015.

Itse taas töppäsin kesällä, niin oli pakko ostaa kaksi uutta rengasta. Edessä siis 0521 olevat kesärenkaat vielä alla ja takana joku 4815 leimalla. Hyvät ovat olleet.
Talvirenkaat täyttävät juuri 10 vuotta. Tarkemmin ottaen Continentalit ovat 8 vuotta ja Nordmannit 10 vuotta. Näillä menee tämä talvi, riippuu mitä katsastuksesta löytyy.
Auto kun on todennäköisesti menossa paaliin öljynkulutuksen vuoksi kuitenkin -> mitään järkeä panostaa hirveämmin mihinkään. Kiinnittää huomiota ajotapaan.
Viime talvena ajoin sivutien sivutiellä ja pito oli niin olematon että jäiseen alamäkeen tultaessa vauhtia oli just ja just 20kmh.
Kaupunkikäytössä hyvät.

Sama myös kaveripiirissä: eräällä vuoden 2008 auto ja sillä pääosin ajettu kesäisin. Nastat edelleen joltain vuodelta 2008.

Näin me köyhät duunarit toimitaan. Io-techin käyttäjien keskimääräinen vuosipalkka kuitenkin taitaa olla 50 000 euron luokassa niin ei paljoa paina uusien renkaiden osto.

Keskiluokkaiset uudet talvirenkaat saa alle muutamalla satasella. Muutaman vuoden vanhoja käytettyjäkin renkaita saa halvimmillaan muutamalla kympillä alle. Mielestäni vähän erikoista todeta että jäisellä kelillä pito on olematonta, mutta kaupungissa pärjää kuitenkin?

Kunnolliset talvirenkaat ovat melkoisen halpa henkivakuutus niin itselle kuin muillekin tienkäyttäjille.
 
Viikonloppuna talvirenkaat meni alle koska kesärenkaat oli jo loppumetreillään ja aamuisin täällä etelä-savo/keski-suomi -akselilla voi jo olla lunta/liukasta vaikka päivällä vielä plussalla ollaankin. Ranskiksen mukana tuli Nokian 8:t koossa 225/60-16, pintaa ainakin alkavaksi talveksi eli n. 20tkm matkalle. Yllättävän hiljaiset tai sitten tuo C5 vain vaimentaa äänen hyvin, vieno nastojen ujellus alkaa kuulua vasta hollin matkaa laittomilla (talvi)nopeuksilla. Ohjaustuntuma (jos sellaisesta nyt voi C5:n kohdalla puhua :rofl:) on kevyt mutta menee kyllä yllättävän vakaasti ilman suurempia tarpeita paimentaa. Ajellaan nyt nuo vaihtokuntoon, mutta seuraava talvikierros on kyllä sitten luultavasti taas nastaton kuten puolenkymmentä aiempaakin.
 
Ja kun asiaa oikein hiljentyy pohtimaan; mitä ideaa on jyrrätä suurin osa niiden piikkirenkaiden käyttöiästä siltikin paljailla, märillä, suolatuilla, mutta useimmiten ihan kuivilla kestopäällysteillä?

Ei. Mitään.

Ja jos joku sanoo ambulanssit sitä ja tätä niin suuri enemmistö kulkijoista ei ole hälytysajoneuvoja. Meidän muiden ei tarvitse, eikä se muuta mitään jos heidät jätetään poikkeukseksi sääntöön. Mutta jos enemmistö muuttuu, tapahtuu muutoksia.
Lähes kaikki kyllä varmaan pärjäisi kitkoilla ainakin pk-seudulla mutta ongelmaksi muodostuu se että moottoritiellä täytyy paahtaa 120-130 km/h lasissa kelissä kuin kelissä. Valta osa ihmisistä ei omista luuloistaan huolimatta ole keskimääräistä parempia vaan heikompia kuskeja valitettavasti.
 
Yllättävän hiljaiset tai sitten tuo C5 vain vaimentaa äänen hyvin, vieno nastojen ujellus alkaa kuulua vasta hollin matkaa laittomilla (talvi)nopeuksilla.
Niin ovat yllättävän hiljaiset minullakin (Hakkapeliitta 8). Syy selviää kun renkuloita katsoo tarkemmin: Merkittävä osa nastoista on katki, painunut syvemmälle tai kuluneet voimakkaasti. Eipä voi paljon ropista kun ei ole montaa nastaa tekemässä työtään. Juuri tuo nastojen katkeaminen hämää helposti, kun nasta on edelleen paikalla mutta kärki puuttuu. Ennen kuin joku mainitsee, niin suunta on lähiaikoina rengaskaupoille.
 
On aivan paska rengas asvaltilla ja märällä asvaltilla. Hakkapeliitta 8:t ovat huomattavasti paremmat.
En itse lähtisi noin jyrkkästi tuomitsemaan. Omissa kulkineissa oli viime talvena vielä nimenomaan Hakkapeliitta 8 ja X-ice north 4 (autoina järjestyksessä S80 ja S60). Toki Nokialainen on jämäkämpi paljaalla asfaltilla (sekä märällä että kuivalla).
 
Voisiko joku suositella hyviä mutta edullisia talvirenkaita pienempään autoon eli Kia Picanto ?

165/60R14 75H, saa ehdotella nasta-sekä kitkarenkaita ja ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma jos siinä sattuu hieman säästämään.

Pääasiallinen ajelu pks taajama & moottoritie.
 
Käyt hakemassa paikallisesta halvimmat premium-merkin renkaat ja unohdat ulkomailta tilaamisen. Tuossa kokoluokassa alkaa työn osuus olla sen verran merkittävä, että ei juuri kannata, jos ei oikein helvetin tarkan euron äijä ole. Ja silloinkaan ei juuri ole järkeä, kun koko setin paikallisesta ostamalla saat niiden vastuun myös, kuitenkin aina voi tulla se viallinen rengas vastaan paketista ja sit ollaan koko hommassa reilusti miinuksella. Kitkat ehkä kannattaa pistää, jos hyvillä teillä pääset ajamaan, niin korvat pääsee helpommalla.
 
En itse lähtisi noin jyrkkästi tuomitsemaan. Omissa kulkineissa oli viime talvena vielä nimenomaan Hakkapeliitta 8 ja X-ice north 4 (autoina järjestyksessä S80 ja S60). Toki Nokialainen on jämäkämpi paljaalla asfaltilla (sekä märällä että kuivalla).

3-sarjan bemarissa huomaa liiallisen pehmeyden asvaltilla, jatkuvasti luistonesto ottaa vastaan jos vähänkään kääntää rattia ja painaa kaasua (ei tarvitse juuri painaa), esim. Jos risteyksistä yrittää kiihdyttää mutkassa vähänkään. Toki noissa on hyvin herkäksi viritetty ajonvakautuksen hallintajärjestelmä. Välillä suoraankin ajaessa vaihteisto luulee, että renkaat "luistaa", kun renkaat ovat liian pehmeät, eikä auto vaihda isompaa. Nokialaisilla ei ollut näitä "ongelmia", oli samanlaisessa autossa Hakkapeliitat.

Eipä siinä, tulee ajeltua luistonesto pois päältä niin ei ole ongelmia, tosin silloin huomaa heikon sivuttaispidon asvaltilla. Rengas tuntuu "muljuvan", eikä tunnu kovin luotettavalta. Ilmanpainetta renkaissa on reilusti, siitä ei ole kiinni.

Rengas on kuitenkin jäällä todella hyvä näin ensikokemuksilta.
 
Reilu tonni on tullut nyt tänä talvena ajeltua CVC7:t alla ja onhan tuo äänimaailmaltaan hiljaista hys-hys-hissuttelua ollut. En muistanutkaan, miten selvästi hiljaisemmat nuo renkaat ovatkaan kesärenkaisiin verrattuna. Yhdellä aika usein ajamallani pätkällä on erityisen karkeaa ja meluisaa asfalttia 30 km etappi, ja siihen tullessa ja siitä poistuessa aina huomaa auton sisämelun tason selvän muutoksen. Viime viikolla äänikirjaa kuunnellessa jäi noteeraamatta koko mölyisän asfaltin vaihe. Kyllähän sen äänekkään asfaltin aiheuttaman sisämelun tason kasvun kyllä kitkat allakin kuulee, mutta tuolla kerralla äänikirjaan uppoutuneena ei vaan tullut pantua merkille. Keväällä eka reissu kesärenkailla onkin sitten päinvastainen kokemus, mutta korva tottuu yllättävän nopeasti ja sitten se toinen reissu ei enää äänekkäältä enää tunnukaan.
 
Eipä siinä, tulee ajeltua luistonesto pois päältä niin ei ole ongelmia, tosin silloin huomaa heikon sivuttaispidon asvaltilla. Rengas tuntuu "muljuvan", eikä tunnu kovin luotettavalta. Ilmanpainetta renkaissa on reilusti, siitä ei ole kiinni.

Rengas on kuitenkin jäällä todella hyvä näin ensikokemuksilta.
Allekirjoitan tuon renkaat "muljumisen" joka tuntuu juurikin sopivalla ohjausliikkeellä. Vaati opettelua luottaa renkaaseen ja kyllä se pito pysyy, mutta ajankin etuvetoisella. Jossain määrin tuntui korjaantuvan paineilla eli kun tätä nyt lukee joku joka harkitsee tuota misukkaa niin painetta vaan jos pehmeys häiritsee.
 
Allekirjoitan tuon renkaat "muljumisen" joka tuntuu juurikin sopivalla ohjausliikkeellä. Vaati opettelua luottaa renkaaseen ja kyllä se pito pysyy, mutta ajankin etuvetoisella. Jossain määrin tuntui korjaantuvan paineilla eli kun tätä nyt lukee joku joka harkitsee tuota misukkaa niin painetta vaan jos pehmeys häiritsee.

Takapainoitteisella nelivedolla kun polkee moottoritielle kiihdytyskaistan mutkaan niin saa jo oikeasti ohjata, kun perä tuntuu olevan pidon rajoilla. Ei tuon 2-litraisen dieselin nyt niin ärhäkkä pitäisi olla. Vastaavaa ilmiötä ei esiintynyt Contin Icecontact 3 / Nokian Hakkapeliitta 8 - renkailla. Ajonvakauden hallintajärjestelmä päällä auto ei kiihdy mihinkään vaan leikkaa moottorin vedot täysin.

Suurin osa toki ei aja näin, mutta jos joskus pitää kiihdyttää yllättäen vaikkapa risteyksestä käännettäessä, niin eipä onnistu, ellei ole DSC vähintään traction moodissa. Ärsyttävää.

Odotukset ovat kuitenkin korkealla oikeaan talvikeliin.
 
Takapainoitteisella nelivedolla kun polkee moottoritielle kiihdytyskaistan mutkaan niin saa jo oikeasti ohjata, kun perä tuntuu olevan pidon rajoilla. Ei tuon 2-litraisen dieselin nyt niin ärhäkkä pitäisi olla. Vastaavaa ilmiötä ei esiintynyt Contin Icecontact 3 / Nokian Hakkapeliitta 8 - renkailla. Ajonvakauden hallintajärjestelmä päällä auto ei kiihdy mihinkään vaan leikkaa moottorin vedot täysin.

Suurin osa toki ei aja näin, mutta jos joskus pitää kiihdyttää yllättäen vaikkapa risteyksestä käännettäessä, niin eipä onnistu, ellei ole DSC vähintään traction moodissa. Ärsyttävää.

Odotukset ovat kuitenkin korkealla oikeaan talvikeliin.
Voinemme olla yhtä mieltä varmaankin siitä ettei ehkä kannata ensimmäiseksi bemariin ko. rengasta kokeilla.
 
Kyllähän ihan perus Haldex-nelivedollakin lähtee iloisesti perä irti kun vähänkin reippaammin annostelee kaasua esim. t-risteyksessä vasemmalle kääntyessä, vaikka voimaa takapyörille menee ilmeisesti max. 50 %. Toisaalta eipähän lähde herkästi puskemaan ja pikku sladi on helppo hallita CVC7:llakin. Ainakin ajonvakautus päällä. Onneksi ajonvakautus ja luistonesto eivät ole mun autossa mitenkään yliherkät.
 
BMW G01 X3 alle tulee Nokian Hakkapeliitta R3 SUVit. On tainnut meidän talouden autojen alla olla Nokialaisen kitkoja ainakin viimeiset 10v.
 
Tulipaha testattua tilaamista Virosta. Renkaat24:sta Michelin x ice snowt koossa 225/50 r17. Aiemmin tilannu 1001renkaista Goodyearin kitkat niin kokeillaa Misukkaa toiseen autoon.

Eli lauantaina renkaat24 tilattu, tänään kotiovelle ninjakuriirilla. Näyttää Misukka olevan dot 22/21 eli kohtuu tuoretta vuosikertaa. Voin lämpimästi suositella. Ensi viikolla alle kunha saan OZ:n vanteet puunattua.
 
Kitkat alla jo 8 vuotta putkeen. En kyllä pysty enää muita edes harkitsemaan hiljaisuuden ja mukavuuden takia.
Kitkat ollut joskus, eikä yhtään hiljaisemmat ollut kun nastarenkaat, missään autoissamme. Eli siis ei sitä nastojen ropinaakaan ole kuulunut sisälle.
Ja mukavat olleet nastat, varsinkin alkukeväällä, kun aurinko paistaa johonkin mäkeen(eli tulee peilijäätä). Pääsee ylös ja alas hallitusti.

Viikonloppuna pitäis vaihtaa nastarenkaat alle kolmeen autoon, neljäs ollut kesästä asti uusilla kiinan kitkarenkailla. Olkoot neljäs niillä talven, kun on kytkettävä neliveto ja ei tarvitse sillä ajaa, jos on huono keli.
Ja vaikka monet sanoo, että aikaista täällä etelässä vaihtaa nastat, niin renkaita/autoja saa uusia. Mutta ei omaa henkeä, saatika toisen henkeä.
Eikä kiinnosta arkipäivisin vaihtaa renkaita, töitten jälkeen jo pimeää.
 
Kitkat ollut joskus, eikä yhtään hiljaisemmat ollut kun nastarenkaat, missään autoissamme. Eli siis ei sitä nastojen ropinaakaan ole kuulunut sisälle.
Ja mukavat olleet nastat, varsinkin alkukeväällä, kun aurinko paistaa johonkin mäkeen(eli tulee peilijäätä). Pääsee ylös ja alas hallitusti.

Viikonloppuna pitäis vaihtaa nastarenkaat alle kolmeen autoon, neljäs ollut kesästä asti uusilla kiinan kitkarenkailla. Olkoot neljäs niillä talven, kun on kytkettävä neliveto ja ei tarvitse sillä ajaa, jos on huono keli.
Ja vaikka monet sanoo, että aikaista täällä etelässä vaihtaa nastat, niin renkaita/autoja saa uusia. Mutta ei omaa henkeä, saatika toisen henkeä.
Eikä kiinnosta arkipäivisin vaihtaa renkaita, töitten jälkeen jo pimeää.
Kannattaa käydä kuulo tarkistuttaa nyt ku sait nastarenkaat alle. Meinaan ero on ku yöllä ja päivällä ihan premium autoillakin.
 
Kannattaa käydä kuulo tarkistuttaa nyt ku sait nastarenkaat alle. Meinaan ero on ku yöllä ja päivällä ihan premium autoillakin.
Kai se pitää sitten käydä, vaikka juuri sain terveen paperit, myös kuulosta. Ja on kyllä ollut ihan "premium" autojakin. Toki monella on erilaiset kynnykset kutsua autoa premiumiksi.
 
Itse huomaan suuremman eron muiden autojen rengastuksen kohdalla. Eli jos nastarenkailla oleva auto ajaa ohi, niin ero on todella suuri vs jos ohi ajavassa autossa olisi kitkarenkaat.

Omassa autossani on kitkarenkaat ja ovat vähintääkin hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Nastarenkaita en ole tässä autossa kokeillut, mutta edellisten kokemusten perusteella olisivat hieman äänekkäämmät kuin kitkat.
 
Tänään laitettu nastarenkaat alle - Goodyearin Ultra Grip Artic 2:set. Tilasin kuukausi sitten Reff.ee:stä. Paistoleima näissä 27/21, eli tuoretta tavaraa.

Olenkohan vain tottunut ajamaan vanhoilla ja kovettuneilla kumeilla, kun nämä tuntuivat aivan todella letkuilta? Vai onko juuri kyseinen rengas jotenkin erityisen pehmeä?
 
Olisko hyvää ja edullista paikkaa pk-seudulla, jossa sais walk-in -tyyppisesti tän viikonloppuna uudet tassut vanteille ja autoon?
 
Olisko hyvää ja edullista paikkaa pk-seudulla, jossa sais walk-in -tyyppisesti tän viikonloppuna uudet tassut vanteille ja autoon?
Rengaslasi oli ihan asiallinen paikka ainakin vielä joku vuosi sitten. Itäväylän varrella kävin. Ja lauantaina kai osan päivää auki. Hinnat ainakin pienemmissä rinkuloissa kilpailukykyiset ja ennen kaikkea listat nähtävillä netissä.
 
Rengaslasi oli ihan asiallinen paikka ainakin vielä joku vuosi sitten. Itäväylän varrella kävin. Ja lauantaina kai osan päivää auki. Hinnat ainakin pienemmissä rinkuloissa kilpailukykyiset ja ennen kaikkea listat nähtävillä netissä.

Huomenna kalenterissa punainen päivä, joten voi olla todella vaikeaa löytää avoinna olevaa rengasliikettä.
 
Pakko sanoa... Ihan näin 10km kokemuksen perusteella. Nokialaiset eivät ole muuttuneet mihinkään. Ihan samaa paskaa mitä ennenkin. Asfaltilla pitoa miten sattuu, tuntumaa ei ollenkaan, jopa matalaprofiileilla tuntuu että kaatuvat alle... ei kyllä jatkossa enää yhtään Nokian sarjaa (nyt tuli auton mukana)... Kyseessä siis R3 kitkat tuoreella leimalla ja Tesla Model 3 Performancen alla 19" koossa.
 

Nykyään saa näemmä ostaa näitä surullisen kuuluisia Conteja ilman nastoja. Näissähän ei nastat pysyny ollenkaan kiinni.

Oliskohan hintaan nähden wörtti tuollaisena missä nastat laittamatta?

Kyllähän varmaan ainakin 50% kuitenkin jääpidossa tulee siitä pehmeästä kumiseoksesta ja kuviosta, ei kai tommonen ihan avuton ole jäällä?
 
Uudet Nokian R3 tuli maahantuojan valitsemana alle toiseen autoon ja voi jumalauta mikä jollotus ja vollotus niistä lähtee taajamanopeuksissa. Toisessa on nyt uudet Continental VikingContact 7 ja se vaikuttaa pätevältä renkaalta.

Molemmat laatutuotteita Venäjältä, eli Made in Russia.
Juu yritin itse tinkiä Hankookeista Conteihin mutta pääsin Nokialaisiin... Contit ovat toimineet itsellä niin kesä kuin talvirenkaina. Kesällä toki Michelin preferoituna mutta... Voi olla että Nokialaiset pitävät lumella ja jäällä mutta sitä ei liikaa ole saatu täällä etelässä mutta minkäs teet. Onneksi sentään sain 19" vanteet ja renkaat vs 20" mitä vakiona. Tosin, pakko sanoa että nuo talvinakit tuntuvat kuopissa jopa kovemmilta kuin Pirellin 20" kesänakit o.O. Paineet about samat mutta tuntuu että terävät iskut tulisivat selvemmin läpi mikä ei todellakaan istu kupoliin ottaen huomioon miten löysät nuo ovat sivuttais-suunnassa. Se on toki annettava noille, 235/20" sportti kesärengas vs 19" talvinakki, on muuten mukavan hiljaiset.
 
Melkein ne Hankookit ottaisin jos saisi valita.
Itsellä yhdet oli aikanaan ja pito oli kyllä hyvä mutta ainakin silloin nastakato oli aika raju jo yhden talven aikana myös vetämättömillä pyörillä. En edes halua tietää mitä olisi 1800kg autolla ja 500hp/700nm tehoilla yhtään agressiivisemmin ajaessa.
 
Onko kellään kuvaa rengastestistä missä on mukana Yokohama Iceguard IG60 kitkarengas? Minkälainen tuo oikein on?

Olis niin houkuttelevan hintainen 1001renkailla, Rengas Yokohama 215/50 R17 91Q DOT 2018, 3PMSF, Kitkarenkaat | IceGuard iG60 | 1001Renkaat.com

Ei ole tuosta kokemusta, mutta keskieuroopan kitkoista yleisesti Suomessa on kahden talven verran.
Lumella oli ihan hyvä, jäällä huonompi ku pohjoismainen kitka, kuivalla ja märällä parempi ku pohjoiset renkaat ja ajettavuus parempi.
Keskieuroopan kitkalla pärjää ihan hyvin, jos asuu ja liikkuu etelä-suomessa ja on ajanut kitkoilla ennenkin.
 
Ei ole tuosta kokemusta, mutta keskieuroopan kitkoista yleisesti Suomessa on kahden talven verran.
Lumella oli ihan hyvä, jäällä huonompi ku pohjoismainen kitka, kuivalla ja märällä parempi ku pohjoiset renkaat ja ajettavuus parempi.
Keskieuroopan kitkalla pärjää ihan hyvin, jos asuu ja liikkuu etelä-suomessa ja on ajanut kitkoilla ennenkin.
Itsellä kanssa keskieurooppakitkoista kokemusta kun on parin auton mukana sellaset valitettavasti tullut ja en koskaan enkä ikinä suosittelisi kenellekään sellaisia suomen talveen, etenkään eteläsuomeen missä tiet on joko märkiä tai peilijäässä.
Joo ne niin suolattuja ni ei muuta tartte, hyvä jos auratuksi jollain aikavälillä saavat. :rofl:
 
Itsellä kanssa keskieurooppakitkoista kokemusta kun on parin auton mukana sellaset valitettavasti tullut ja en koskaan enkä ikinä suosittelisi kenellekään sellaisia suomen talveen, etenkään eteläsuomeen missä tiet on joko märkiä tai peilijäässä.
Joo ne niin suolattuja ni ei muuta tartte, hyvä jos auratuksi jollain aikavälillä saavat. :rofl:

No sama täällä. Ei ollu paljoa eroo siitä et kesärenkail ois ajanu. Ja jos tiet on hyvin suolattu ni silloin ajaa niillä kesäkumeillakin.
 
Itsellä kanssa keskieurooppakitkoista kokemusta kun on parin auton mukana sellaset valitettavasti tullut ja en koskaan enkä ikinä suosittelisi kenellekään sellaisia suomen talveen, etenkään eteläsuomeen missä tiet on joko märkiä tai peilijäässä.
Joo ne niin suolattuja ni ei muuta tartte, hyvä jos auratuksi jollain aikavälillä saavat. :rofl:

Saksan autojen mukana tulleet on useimmiten ajettu enemmäm tai vähemmän loppuun..
Itse ostin ihan tietoisesti taannoin uudet keskieuroopan kitkat, eikä kaduttanut, hyvin niillä etelä-suomessa pärjäs vaikka autona takaveto ~300hp :x3::D
Mutta varmemman päälle jos haluaa niin pohjoismaiset kitkat
 
Saksan autojen mukana tulleet on useimmiten ajettu enemmäm tai vähemmän loppuun..
Itse ostin ihan tietoisesti taannoin uudet keskieuroopan kitkat, eikä kaduttanut, hyvin niillä etelä-suomessa pärjäs vaikka autona takaveto ~300hp :x3::D
Mutta varmemman päälle jos haluaa niin pohjoismaiset kitkat
pärjäähän vaikka ihan perus kesärenkailla, ei tässä siitä kyse.
Auton tehoilla ei ole yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään tossa hommassa :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Rengaspaineilla on sitten valtava merkitys renkaan käyttäytymiseen; moni laittaa sen autonvalmistajan suosituksen mukaan..sitten se ajattavuus on mitä on..:rolleyes::hmm:
 
Rengaspaineilla on sitten valtava merkitys renkaan käyttäytymiseen; moni laittaa sen autonvalmistajan suosituksen mukaan..sitten se ajattavuus on mitä on..:rolleyes::hmm:
Eikö juuri autovalmistajan suositus paineisiin luulisi olevan se paras mahdollinen ja eniten testattu? Vai mitä ihmettä niihin pitäisi laittaa jos ei sitä mitä autovalmistaja suosittelee? Miksi valmistaja ei suosittelisi optimeinta painetta niihin?
Jotenkin ei istu ajatukseen, että autovalmistaja suosittelisi paineita millä ajettavuus ei olisi paras mahdollinen?
 
pärjäähän vaikka ihan perus kesärenkailla, ei tässä siitä kyse.
Auton tehoilla ei ole yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään tossa hommassa :rofl:

Ei kesärenkailla lumella saati jäällä pärjää, niin jatkakaa vaikka kesärenkaista omassa ketjussa :lol:
Ja kyllä sillä teholla jotain merkitystä on mitkä renkaat on alla ;)
 
Eikö juuri autovalmistajan suositus paineisiin luulisi olevan se paras mahdollinen ja eniten testattu? Vai mitä ihmettä niihin pitäisi laittaa jos ei sitä mitä autovalmistaja suosittelee? Miksi valmistaja ei suosittelisi optimeinta painetta niihin?
Jotenkin ei istu ajatukseen, että autovalmistaja suosittelisi paineita millä ajettavuus ei olisi paras mahdollinen?

Tahtoopi päteä vain kesärenkaisiin....
 
Eikö juuri autovalmistajan suositus paineisiin luulisi olevan se paras mahdollinen ja eniten testattu? Vai mitä ihmettä niihin pitäisi laittaa jos ei sitä mitä autovalmistaja suosittelee? Miksi valmistaja ei suosittelisi optimeinta painetta niihin?
Jotenkin ei istu ajatukseen, että autovalmistaja suosittelisi paineita millä ajettavuus ei olisi paras mahdollinen?
Ei aavistustakaan miten noihin suosituspaineisiin päädytään, mutta ainakin itse ole päätynyt, että niihin saa surutta lisätä reilusti lisää.

Itselläni meni yksi rengassarja piloille muutamassa kuukaudessa, kun siihen oli laitettu valmistajan suosituspaineet, enkä jostakin syystä tullut tarkistaneeksi mitä paineita sinne oli allelaitettaessa laitettu. Yllättäen oli keskeltä lähes loppu, kun reunoilla oli lähes uuden verran uraa. Olivat yllättävän kalliita kilometrejä.

Ne autonvalmistajan suosituspaineet olivat tyyliin hieman yli 2 bar, kun itse laitoin sinne lähemmäs 3 bar. Tämän jälkeen alkoi renkaat kestämään ihan eri tavalla.
 
Itse olen laittanut aina täyden kuorman paineet, niin kesä kuin talvinakkeihin.
Tossa eilen vaihdoin pojan Audi tt:hen talvirenkaat ja oviaukon tarrasta kurkistin taulukosta suositukset.
Täydellä kuormalla eteen 2,2 ja taakse 2,0. Vaikutti aika vähältä.:bored:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom