Talvirenkaat - yleisketju

Kyl ne ainakin neljä vuotta hyvin menee. Sen pidemmästä en tie kun yleensä ajomäärä on pitäny ne elossa vain kaks vuotta, mut tää alani lakimuutos ja koronat vei edellisen talvisarjan yllättävän vanhaksi. :btooth:
 
Pakko antaa jotain Nokian kitkoille. Hetki kun päästään nollan lähettyville parantuvat huomattavasti. Lineaarinen pidon menetys, perse irtoaa hallitusti ja ennalta-arvattavasti. Juu reagoivat vieläkin viiveellä mutta eivät ole niin haista paskat kuin plussakeleissä. Ääntä on, hidas reagointi mutta pito on sentään looginen ja ei aiheuta sydämentykytyksiä kun pito loppuu.
 
Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.

Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.
 
Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.
Hyvin nuo tuntuu toimivan jäisellä tiellä.
Lumisissa ja sohjoisissa olosuhteissa en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Todella hyväkuntoiset ollakseen yli viisi vuotta vanhat. 15000 km on mielestäni vähän.
 
Continentalilla oli alkupään renkaiden kanssahan ongelmia nastojen kanssa.



Eikä vaan alkupään, vaan vetivät kaikki "kuminastat" markkinoilta. Reklomoineille tilalle alumiiniversiot. Justiinsa naapurin kanssa keskustelin, kun on firmassa jossa tehdään yhteistyötä rengasvalmistajien kanssa ja kertoi että miltei kaikki suuret valmistajat on kuminastoja testanneet ja todenneet etteivät yksinkertaisesti pysy kiinni. Conti sitten jostain syystä toi omansa markkinoille ja nyt tiedetään kuinka hyvin siinä kävi. Tuli varmaan halvaksi
 
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.

Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.

Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?

Jos tarkoitus on saada mukavuuspainotteiset renkaat, niin miksi 18" vanteet? Vaihda kesälle 17" vanteet, niin tulee paljon mukavampi. Nuo GY renkaat nyt muutenkin täysi väärä valinta, jos haluaa mukavuuspainotteiset renkaat. Noissa renkaissa on painotettu suorituskykyä, jolloin mukavuus kärsii. Nuo misukan north 4 on niin pehmeät renkaat, että ei mitään järkeä verrata suosituskykyisiin tuumaa isompiin kesärenkaisiin. Kaikki premium 18" kesärenkaat tulee olemaan epämukavia noihin verrattuna. XL-merkinnällä ei ole suurta merkitystä mukavuuteen.
 
Pakko antaa jotain Nokian kitkoille. Hetki kun päästään nollan lähettyville parantuvat huomattavasti. Lineaarinen pidon menetys, perse irtoaa hallitusti ja ennalta-arvattavasti. Juu reagoivat vieläkin viiveellä mutta eivät ole niin haista paskat kuin plussakeleissä. Ääntä on, hidas reagointi mutta pito on sentään looginen ja ei aiheuta sydämentykytyksiä kun pito loppuu.
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
 
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
No itsellä alla se 1800kg takapainoisella nelikolla oleva Tesla ja rengaskokona 235/40-19 joten tuo profiili auttanee kummasti. Samoja kokemuksia kun sulla oli yhdestä aiemmasta autosta Nokian kumeilla kun pudotin talvivanteiden kokoa kaksi tuumaa ns oikeaoppiseksi talvirengaskooksi ja tuloksena oli kyllä niin epämääräinen ja äkkipikainen lulla. Taipui alle, pito oli ensin hyvä kunnes sitä ei ollut ollenkaan jne jne. Mitä tuohon kuin laakereilla ajaisi niin tuntuu kyllä hiukan tuolta mutta ainakin itsellä tuntee perstuntumalla sen missä kohtaa pidon rajaa ollaan menossa. Tuloksena erikoisen tuntuinen mutta omassa autossa lineaarisesti pidon menettävä rengas.
 
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.

Michelining X-ICE NORTH 4:set ovat kyllä sitten todella pehmeät ja tuntuvat luistavan alta asvaltilla. Sortavat herkästi. Toki siihen tottuu, mutta ihan näin huomiona. Suosittelisin kuitenkin sitä Hakkapeliittaa nastalla.
 
Nyt on ensimmäiset 500 km Sähkö-Miin alla 14" Michelin x-ice snow kitkoilla. Märällä asfaltilla olivat yllättävän hyvät tuntumaltaan sivupidossa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuivat vähän liukkailta, sutii helposti. Suht jämäkkä tuntuma kuivalla asfaltilla. Melun puolesta ei ole löytynyt mitään erityistä ongelma-aluetta, aika samanlailla menee asfaltin karkeudesta riippumatta. Varsinainen talvipito vielä näkemättä, mutta tähän asti neutraali/vähän positiivinen fiilis.
 
En tiedä kuka ylipäätään tälläisestä firmasta halua ainuttakaan rengasta ostaa:


Nokian renkaiden valmistajat talvirenkaat on lähtökohtaisesti aivan paskoja ja jos ne voittaa testejä niin joko on:

A. saunotettu ja kylvetetty toimittajia oikein olan takaa tai sitten
B. kusetettu jollain muulla tavalla kuten toimittamalla testiin tuotteita joita ei oikeasti myydä missään

En tiedä huomasitko mutta toi on 5 vuotta vanha juttu.
 
Huvittavaa että tuossa viisi vuotta vanhassa Moottorin artikkelissa on mainittu myös Volkswagenin päästöhuijaus. Kumpikaan ei tunnu kuluttajien luottamusta vieneen, molemmat keikkuvat myyntilistojen kärkipäässä :lol: Jälkimmäiseltä on onnistuneet myös juuri ja juuri takuuajan kestävät jakoketjut ja automaattiaskit, mutta ei sekään haittaa.

Olen omakohtaisesti todennut Nokian renkaiden laadun niin huonoksi verrattuna kilpailijoihin, etten ole niihin enää rahojani laittanut.
 
Tänään väännettiin vanteille nuo rehvidistä tilatut goodyearin kitkat, paistopäivä: 26/19, pyysin tarkistamaan vanteet samalla, mutta mitään ei löytynyt, laitto kuitenkin varmuuden vuoksi liimat väliin. Yksi sunny oli sisäkehältä sorvaantunu aika riekaleiksi, ei toisaalta yllättänyt kun ajossa on kadonnu ilmat useamman kerran renkaista, ihme että on ilmat pysyny silti. Ensi tuntumat goodyeariin on kyllä positiiviset, renkaat on kyllä tosi hiljaiset, kyyti todella pehmeä, mitä ei tässä audissa ole aiemmin koettu, renkaat ei kyllä tunnu kuitenkaan yhtään löysiltä tässä +5 asteessa. Muistakaa että verrokkina on vaan vanhoja/muuten vaan paskoja talvirenkaita, et onhan tää ero itselle aika suuri. :D Vielä kun tulisi sitä lunta, jäätäkin saa nyt odotella kun plussakelejä ennusteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna pyöräytetään kierros CVC7 Audin alle. Kohtuu rapsakan hintaiset oli (255/35r19), mutta toivotaan että ajotuntuma ja melutaso kompensoi hintaa.
Pakko sanoa että hyvät on jopa verrattuna aikaisemmin vanteilla olleisiin Contin kesäkumeihin. Todella paljon hiljaisemmat ja ajotuntuma jonkinverran pehmeämpi. Sitten vielä odottellaan, että sitä pakkasta ja lunta tulisi.
 
Vaihdoin Trianglen nastarenkaat alle. Mersu CLK avoauto. Kesärenkaat ovat Trianglen myöskin. Talvirengas on kokoa 225-45-r17, kesärengas 225-40-r18 ja kyllä on eroa ajettavuudessa kuin yö ja päivä, ei meinaa uskoa, että sama auto on kyseessä. Kesärenkailla auto on erittäin reagoiva, löytää myös kaikki urat ja kallistukset eikä ohjaus palauta eikä oikeastaan myöskään keskitä ainakaan ranskalaisen auton tapaan, eli aika tyypillinen ohjaus vanhalle Mersulle siis, jota rengas vahvistaa. Talvirenkaalla ohjaus keskittää niinkuin jossain ranskalaisessa ja auto menee viivasuoraan eikä huomio uria ollenkaan. Mutta sitten kun pitäisi renkaan reagoida kääntymiseen, niin se tapahtuu aika laiskasti ja viiveellä.

Rengasmelu on ihan asiallinen märällä asvaltilla, kun ottaa huomioon, että se on nastarengas. Tasaista huminaa myös motarilla ilman jotain ärsyttävää vonkunaa yms ääntä. Nastoja ei varsinaisesti kuule kuin jarrutuksissa, tasaisessa ajossa ei ropise mitenkään huomattavasti.
 
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
 
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.
 
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.

Riippuu varmaan autosta, haetaanko tarvike vai orkkis antureita. Saksasta aika hyvin löytyy moniin alkuperäisiä tai niitä vastaavia kotimaata edullisemmin.

Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.

Omasta mielestä hölmöä poistaa autosta varusteita/ominaisuuksia käytöstä. ABS antureiden kanssa rengas saa mennä kohtuullisen tyhjäksi ennen varoitusta, kokemusta molemmista vaihtoehdoista ja aktiivista valvontaa pidän huomattavasti parempana.
 
Riippuu varmaan autosta, haetaanko tarvike vai orkkis antureita. Saksasta aika hyvin löytyy moniin alkuperäisiä tai niitä vastaavia kotimaata edullisemmin.



Omasta mielestä hölmöä poistaa autosta varusteita/ominaisuuksia käytöstä. ABS antureiden kanssa rengas saa mennä kohtuullisen tyhjäksi ennen varoitusta, kokemusta molemmista vaihtoehdoista ja aktiivista valvontaa pidän huomattavasti parempana.

Mistä olet saksasta noita katsonut? Datsuniin tulee nuo anturit, eikä oo mitään käryä pitääkö olla alkuperäiset vai tarvike!?
 
Mulla on ollu bemarissa alkuperäiset ja talvisarjassantarvikeanturit jo seittemän vuotta, en katsoisi niitä erityiseksi kustannukseksi ellei parin vuoden välein autoa vaihda. On pelastanu kahdessa autossa useamman kerran rengasrikon, muutenkin talviaikaan kun lämpötila heittelee helppoa katsoa autosta paljonko renkaissa on painetta.

Jos autossa esim VAG on abs anturiin perustuva, ongelmaa ei edes ole. Jos on paineanturit, ei niitä voi koodata abs tyyliin toimivaksi.
 
Continentalit (IceContact 2) olivat mukava ajaa kahtena talvena (Ollut kolmena), mutta nyt on yhdestä rengasparista lähteneet nastat niin tehokkaasti ettei katsastuksesta toivoa.

Tänään alle tulee Hakkapelitta 10.
 
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
 
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?

jos ei katsastus osu talvelle ni anna mennä vaa ei niitä kukaa kato
 
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.
 
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?

Joo, 2cm saa olla heittoa.
 
jos ei katsastus osu talvelle ni anna mennä vaa ei niitä kukaa kato
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.
Joo, 2cm saa olla heittoa.
Juu no menee siis laillisen puolelle. Myös kun hintaa katsoo noiden kokojen välillä niin ymmärrän edellisen omistajan ratkaisun tuo koko 215/65/15 on kyllä ihan törkeän hintainen pakettiauto koko. Myös 205/65/15 on huomattavasti kalliimpi.
 
Nyt on ensimmäiset 500 km Sähkö-Miin alla 14" Michelin x-ice snow kitkoilla. Märällä asfaltilla olivat yllättävän hyvät tuntumaltaan sivupidossa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuivat vähän liukkailta, sutii helposti. Suht jämäkkä tuntuma kuivalla asfaltilla. Melun puolesta ei ole löytynyt mitään erityistä ongelma-aluetta, aika samanlailla menee asfaltin karkeudesta riippumatta. Varsinainen talvipito vielä näkemättä, mutta tähän asti neutraali/vähän positiivinen fiilis.

Itsellä on nyt Voltissa alla Contin seiskat ja Miissä R3:set. Molempaiset 2018 paistoleimoilla. Saa nähdä kumpaan luotan enempi tulvaisuudessa. Veikkaus on Contint seiskat, sillä contin 6:set oli mielestäni paremmat kuin R3:set. Paljon täällä porukka parjaa tuota R3ten pitämää ääntä, niin siihen täytyy sanoa, että itsellä sama mielikuva ensimmäiset 1000km, mutta sen jälkeen ne hiljeni. Ei juuri eroa noihin Contin seiskoihin.
 
Muistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?
 
Tän viikon nyt ajellut täällä parjatuilla Hakkapeliitta R3 SUVeilla, eikä tunnu katumaasturin alla yhtään löllöiltä kyllä. Pehmeähän tuolla on muutoinkin ajella, niin ei varmaan kyllä huomaisikaan. Sporttisemmassa autossa saattaa tilanne toki olla toinen.
 
R3:t alla 1150-kiloisessa autossa 15" koossa. Ei ole yhtään löllöt asfaltilla, vaikka ajelen tällä autolla aina suht kovaa. Sulan ajan kokemusten osalta ei eroa mitenkään edellisistä Contin nastoista silloin kun se sarja oli uusi. Molemmat huomattavan hiljaisia ja ajomukavia halpoihin kesärenkaisiin nähden. Lisäksi nuo halvat kesärenkaat ohjautuu joka autossa miten sattuu, nämä kalliit talvirenkaat menee koko elinkaarensa tismalleen sinne minne auton pyöränkulmat ne osoittaa.
 
Eka tonni takana x-ice kitkoilla ja onhan tuo r2:seen verrattuna ihan eri rengas. Ei kaadu alle eikä luistonesto hakkaa koko aikaa päälle. Vielä kun pääsisi lumelle testaamaan.
 
Muistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?

Pari vuotta sitten ostin Contin CVC7 rengasliikkeen BF-tarjouksesta alennus taisi olla luokkaa 100 €.

E: Tarkastin vanhat viestit rengasmarket oli liike ja alennus oli -150€ 16" renkaista.
 
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.

Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
 
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.

Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
Minusta on tuntunut, että muutenkin hiljaiset CVC7:t olisivat vielä hiljaisemmat pakkaskelillä. Onkohan tämä jotain omaa kuvitelmaani vai onko yleisempikin kokemus?
 
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.

Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.

Itselläni on Goodyearin nasta renkaat on pakko olla. Kun asun paikassa mihin päästäkseen on kurvin jälkeen heti jyrkkä nousu johon ei voi ottaa vauhtia tai lentää kurvista ulos ja autot aina sudittavat sen mäen talvella peilijääksi. Olen vain katsellut monta talvea kun kitkarenkaita käyttävät ovat mäessä jumissa välillä monta kertaa saman viikon aikana. Kitkat ei vain pidä siinä peilijäällä millään ja vauhti ei kurvin jälkeen riitä ylöspääsyyn. Jopa taksikuskit kitkojen kanssa luovuttavat siinä mäessä ja nolona pyytävät asiakkaat kävelemään loppumatkan tai tulemaan mäkeen sen sijaan, että veisivät kotiovelle asti.

Kyllähän kitkat muuten on hyvät jos ei ole tarvetta saada parasta pitoa peilijäällä ovat hiljaiset ja kuluttuvat vähemmän bensaa ja ympäristöystävällisemmät kun eivät hajota tienpintoja nastojen tapaan.
 
Itselläni on Goodyearin nasta renkaat on pakko olla. Kun asun paikassa mihin päästäkseen on kurvin jälkeen heti jyrkkä nousu johon ei voi ottaa vauhtia tai lentää kurvista ulos ja autot aina sudittavat sen mäen talvella peilijääksi. Olen vain katsellut monta talvea kun kitkarenkaita käyttävät ovat mäessä jumissa välillä monta kertaa saman viikon aikana. Kitkat ei vain pidä siinä peilijäällä millään ja vauhti ei kurvin jälkeen riitä ylöspääsyyn. Jopa taksikuskit kitkojen kanssa luovuttavat siinä mäessä ja nolona pyytävät asiakkaat kävelemään loppumatkan tai tulemaan mäkeen sen sijaan, että veisivät kotiovelle asti.

Kyllähän kitkat muuten on hyvät jos ei ole tarvetta saada parasta pitoa peilijäällä ovat hiljaiset ja kuluttuvat vähemmän bensaa ja ympäristöystävällisemmät kun eivät hajota tienpintoja nastojen tapaan.

No ajotyylejä ja kuskeja on monia. Xc70 ei GY kitkoilla jäänyt kertaakaan mihinkään mäkeen jumiin vaikka tuli ajeltua umpihangessa pikkuteitä tai lapin tuntureissa.
 
No ajotyylejä ja kuskeja on monia. Xc70 ei GY kitkoilla jäänyt kertaakaan mihinkään mäkeen jumiin vaikka tuli ajeltua umpihangessa pikkuteitä tai lapin tuntureissa.

Nelivedolla voi olla jotain asiaa tuohon, veikkaan että KoneenKokoajalla on etu/takaveto.

Täytyy kehua noita nokian hakka 10 renkaita talvipidosta, tosi hyvin pitää lumella ja jäällä ja käytös on loogisen lineaarista.
 
Nelivedolla voi olla jotain asiaa tuohon, veikkaan että KoneenKokoajalla on etu/takaveto.

Täytyy kehua noita nokian hakka 10 renkaita talvipidosta, tosi hyvin pitää lumella ja jäällä ja käytös on loogisen lineaarista.

Oikeassa olet etuveto on, varmaan nelivedolla nousisi paremmin, suurin osa ihmisistä ajaa etu- tai takaveto autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Nelikolla etenemiskyky on kyllä melkoisesti parempi kuin etuvedolla tai takavedolla. Sen huomaa arkiajossakin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä liikennevaloista lähtiessä. Auto lähtee liikkeelle ja kiihtyy heti, kun esim. etuveto joutuu keräilemään vauhtia hissukseen luistonestovalon vilkkuessa.

Neliveto on niitä varusteita, että kun kerran on ollut, vaikea luopua tulevissakaan autoissa.
 
Nelikolla etenemiskyky on kyllä melkoisesti parempi kuin etuvedolla tai takavedolla. Sen huomaa arkiajossakin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä liikennevaloista lähtiessä. Auto lähtee liikkeelle ja kiihtyy heti, kun esim. etuveto joutuu keräilemään vauhtia hissukseen luistonestovalon vilkkuessa.

Neliveto on niitä varusteita, että kun kerran on ollut, vaikea luopua tulevissakaan autoissa.
No ensimmäisiä rehdisti peilijäisiä aamuja sähkönelikolla ajoa takana nyt ja on muuten yllättävän vaikea arvioida liukkautta kun kierrokset eivät nouse, valoja ei vilku ja auto lähtee paikaltaan oikein nätisti. Ainoa mikä kertoo suoraan ajaessa liukkaudesta on tehomallin hiukan enemmän luistoa salliva ESC ja sitä kautta perä joka haluaa tulla rinnalle.
 
Onko kokemuksia Bridgestone Blizzak Ice kitkarenkaista? Olisi tulossa pk-seudulle 16" koossa uuden Leafin alle. Kannattaako pitäytyä niissä vai vaatia/kysellä jotain muuta tilalle?
 
Tuli ostettua Continentalin CVC7 Farkku Focus II:een. Aivan järjetön ero verrattuna entisiin Nordman 5 renkaisiin. Ensinnäkin, nyt tuntuu että suurin ääni lähtee traktorimaisesta diesel koneesta eikä renkaista. Tai tuulen suhinasta. Menee aivan sukkasilleen. Pidossakin nämä hakkaa kuluneet nordmanit missä vain olosuhteissa, tuossa oli jo kelit jossa oli järjettömän liukasta -1c ja peilijää. Hieman sulaa pinnalla. Samana päivänä ajettu molemmilla ja onhan nämä kitkat paremmat jopa tuossa pääkallo kelissä kuin kuluneet nordmanit.

Kokemuksia on reilut 20v ajeluista, varmaan puolet nastoilla ja puolet kitkoilla. Ensituntumalta nämä contit hakkaa edelliset kitkat mitkä omistin (Nokian R2:t) aivan kaikilla ominaisuuksilla. Miten hiljaiset nämä renkaat olisivatkaan hiljaisessa autossa? Focus nyt ei ole kuitenkaan mikään äänieristyksen huipputuote.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom