Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.Alkuviikosta vaihdoin alle hakkapeliitta kasit. Edellisestä autosta kierrätetyt viitisen vuotta vanhat.
Ajettu korkeintaan 15000 km ja hyväkuntoiset nastoineen.
Kuinka nopeasti nuo kumit kovettuvat ja menettävät ominaisuutensa?
Eivät ole olleet auringossa tai kuumassa paikassa varastoituna.
Hyvin nuo tuntuu toimivan jäisellä tiellä.Yleinen suositus on, että talvirenkaan kuten ylipäänsä auton renkaan valmistuksesta saisi kulua enintään 10 vuotta ja käyttöönotosta 6 vuotta renkaan romutukseen, jos se ei muuten ole aiemmin lopussa. Tätä vanhemmat eivät ole olleet kehuttavia.
Continentalilla oli alkupään renkaiden kanssahan ongelmia nastojen kanssa.
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
Continentalin Flexstud-kuminastoissa on ilmennyt ongelmia sulilla asvalttiteillä ajettaessa. Ongelman vuoksi valmistaja vetää kuminastateknologian toistaiseksi pois markkinoilta, kunnes tuotantoon liittyvä ongelma on saatu korjattua.moottori.fi
Olen tässä talvinakkeja ostamassa. Kesärenkaina Goodyear F1 asymmetric 5 18 tuumaisina B8 Passatissa. Kesärenkaat hommattu tänä kesänä ja ihmettelin heti, miten helvetin kovilta ja äänekkäiltä tuntuivat. Nyt kun tutkin tarkemmin niin ilmeisesti ”XL” eli Extra Load-renkaat kyseessä.
Voisiko tämä XL-malli aiheuttaa tämän? Laitoin testiksi loppuunajetut nastat alle (17 tuumaiset X-Ice North 4 tms) ja koko auto muuttui paljon mukavammaksi ja pehmeämmäksi ajaa.
Kannattaako siis varmistaa, ettei talvinakeissa tule lukemaan XL jos halua mukavuuspainotteiset renkaat?
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.Pakko antaa jotain Nokian kitkoille. Hetki kun päästään nollan lähettyville parantuvat huomattavasti. Lineaarinen pidon menetys, perse irtoaa hallitusti ja ennalta-arvattavasti. Juu reagoivat vieläkin viiveellä mutta eivät ole niin haista paskat kuin plussakeleissä. Ääntä on, hidas reagointi mutta pito on sentään looginen ja ei aiheuta sydämentykytyksiä kun pito loppuu.
No itsellä alla se 1800kg takapainoisella nelikolla oleva Tesla ja rengaskokona 235/40-19 joten tuo profiili auttanee kummasti. Samoja kokemuksia kun sulla oli yhdestä aiemmasta autosta Nokian kumeilla kun pudotin talvivanteiden kokoa kaksi tuumaa ns oikeaoppiseksi talvirengaskooksi ja tuloksena oli kyllä niin epämääräinen ja äkkipikainen lulla. Taipui alle, pito oli ensin hyvä kunnes sitä ei ollut ollenkaan jne jne. Mitä tuohon kuin laakereilla ajaisi niin tuntuu kyllä hiukan tuolta mutta ainakin itsellä tuntee perstuntumalla sen missä kohtaa pidon rajaa ollaan menossa. Tuloksena erikoisen tuntuinen mutta omassa autossa lineaarisesti pidon menettävä rengas.Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
Minulla on kaksi täyttä talvea alla olleet Nokian R3:set ja juuri tuon nollan tienoilla kun tien pinta alkaa jäätää nuo renkaat muuttuvat nelivedossa todella hermostuttaviksi ajaa. Renkaat kyllä varoittaa liukkaasta, ne suorastaan huutaa sitä ihan koko ajan ja tuntuu kuin ajaisi kuulalaakereiden päällä. Edes auton mukana tulleet vanhat Kumhon nastarit (joita testeissä parjattiin huonommiksi kuin huonoimmat kitkat) olleet tuollaiset, ne oli jopa yllättävän hyvät ajaa verrattuina näihin. Itsellä se lineaarisuus puuttuu näistä, ei tiedä oikein milloin se pito sitten oikeasti sitten lähtee. Kerran viime talvena noilla renkailla lähti auto lapasesta ihan ilman ennakkovaroitusta suoralla tiellä loivassa alamäessä, onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Lisäksi nämä perus setit eli ajaessa tietyllä nopeudella kuulostaa että autossa on laakerivika ja renkaat tuntuu taittuvan alle. Paineita oon lisäillyt kyllä, täytyis vielä kokeilla tuota taakse enemmän ilmaa kuin eteen vinkkiä. Auto toki on suht painava ja vain 16" renkaat, että sekin tekee osansa. Mutta en tiedä onko tuo 4matic sitten joka vaikuttaa tuohon tuntumaan. Aikoinaan oli etuvetoisessa Golfissa Nokian RSi:t ja ne oli yllättävän pitävät kitkat ja mukavat ajaa. Mutta nämä nykyiset kitkat mennee vaihtoon aika pian. Luultavasti GYn tai Michelinin nastat tulee tilalle.
En tiedä kuka ylipäätään tälläisestä firmasta halua ainuttakaan rengasta ostaa:
Kauppalehti: Nokian Renkaat huijannut testeissä yli 10 vuoden ajan
Kauppalehden mukaan yhtiön viesteistä käy ilmi vuosikausien järjestelmällinen huijaaminen rengastesteissä.moottori.fi
Nokian renkaiden valmistajat talvirenkaat on lähtökohtaisesti aivan paskoja ja jos ne voittaa testejä niin joko on:
A. saunotettu ja kylvetetty toimittajia oikein olan takaa tai sitten
B. kusetettu jollain muulla tavalla kuten toimittamalla testiin tuotteita joita ei oikeasti myydä missään
Ovat varmasti parantaneet tapansa Testit edelleen kiittää ja käyttäjät edelleen kiroaa valintaansaEn tiedä huomasitko mutta toi on 5 vuotta vanha juttu.
Testaustavat ovat ainakin muuttuneet niistä ajoista huomattavasti.Ovat varmasti parantaneet tapansa Testit edelleen kiittää ja käyttäjät edelleen kiroaa valintaansa
Pakko sanoa että hyvät on jopa verrattuna aikaisemmin vanteilla olleisiin Contin kesäkumeihin. Todella paljon hiljaisemmat ja ajotuntuma jonkinverran pehmeämpi. Sitten vielä odottellaan, että sitä pakkasta ja lunta tulisi.Huomenna pyöräytetään kierros CVC7 Audin alle. Kohtuu rapsakan hintaiset oli (255/35r19), mutta toivotaan että ajotuntuma ja melutaso kompensoi hintaa.
Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
Miten noiden rengaspaineantureiden kanssa kannattaa toimia, kun oon ostamassa uusia talvirenkaita ja -vanteita. Aika monessa paikassa näyttää olevan á 50€, noiden hinta. Jos tilaan renkaat esim Viron puolelta, niin oletteko ottaneet anturit sieltä samalla.
Kannattaa selvittää saako autosta koodattua paineanturit pois käytöstä ja painevalvonnan toimimaan pelkästään abs anturien avulla. Ei tarvis ostaa sitten niitä paineantureita ollenkaan ja jää mahdollisesti hajoavien tai virrattomien anturien aiheuttamat ongelmat pois.
Riippuu varmaan autosta, haetaanko tarvike vai orkkis antureita. Saksasta aika hyvin löytyy moniin alkuperäisiä tai niitä vastaavia kotimaata edullisemmin.
Omasta mielestä hölmöä poistaa autosta varusteita/ominaisuuksia käytöstä. ABS antureiden kanssa rengas saa mennä kohtuullisen tyhjäksi ennen varoitusta, kokemusta molemmista vaihtoehdoista ja aktiivista valvontaa pidän huomattavasti parempana.
Mistä olet saksasta noita katsonut? Datsuniin tulee nuo anturit, eikä oo mitään käryä pitääkö olla alkuperäiset vai tarvike!?
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
Kertokaas miten nuo sallitut koot noissa renkaissa. Kun otteessa lukee 215/65/15 ja 215/60/16. Tällä hetkellä auton mukana tulleet talvirenkaat on kokoa 195/65/15 eli onko virallisesti sallitut, mittarivirhehän tietty kasvaa mutta noin muuten?
jos ei katsastus osu talvelle ni anna mennä vaa ei niitä kukaa kato
Ei se varmaan niin kovin tarkkaa ole. Renkaiden kantavuus saisi kumminkin olla riittävän iso, mutta tuskin siinäkään virhettä on.
Juu no menee siis laillisen puolelle. Myös kun hintaa katsoo noiden kokojen välillä niin ymmärrän edellisen omistajan ratkaisun tuo koko 215/65/15 on kyllä ihan törkeän hintainen pakettiauto koko. Myös 205/65/15 on huomattavasti kalliimpi.Joo, 2cm saa olla heittoa.
Missä?Joo, 2cm saa olla heittoa.
Missä?
Ainakin ennen leveydessä sai olla 30 mm ja vanteen koossa tuuma. Nykyisistä säännöistä en ole varma.
Nyt on ensimmäiset 500 km Sähkö-Miin alla 14" Michelin x-ice snow kitkoilla. Märällä asfaltilla olivat yllättävän hyvät tuntumaltaan sivupidossa, mutta liikkeelle lähdössä tuntuivat vähän liukkailta, sutii helposti. Suht jämäkkä tuntuma kuivalla asfaltilla. Melun puolesta ei ole löytynyt mitään erityistä ongelma-aluetta, aika samanlailla menee asfaltin karkeudesta riippumatta. Varsinainen talvipito vielä näkemättä, mutta tähän asti neutraali/vähän positiivinen fiilis.
Esim Driftworksillä on mm. Workit ja SSR jopa 10% alennuksessa: Black FridayMuistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?
Muistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?
Minusta on tuntunut, että muutenkin hiljaiset CVC7:t olisivat vielä hiljaisemmat pakkaskelillä. Onkohan tämä jotain omaa kuvitelmaani vai onko yleisempikin kokemus?Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.
Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.
Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
Itselläni on Goodyearin nasta renkaat on pakko olla. Kun asun paikassa mihin päästäkseen on kurvin jälkeen heti jyrkkä nousu johon ei voi ottaa vauhtia tai lentää kurvista ulos ja autot aina sudittavat sen mäen talvella peilijääksi. Olen vain katsellut monta talvea kun kitkarenkaita käyttävät ovat mäessä jumissa välillä monta kertaa saman viikon aikana. Kitkat ei vain pidä siinä peilijäällä millään ja vauhti ei kurvin jälkeen riitä ylöspääsyyn. Jopa taksikuskit kitkojen kanssa luovuttavat siinä mäessä ja nolona pyytävät asiakkaat kävelemään loppumatkan tai tulemaan mäkeen sen sijaan, että veisivät kotiovelle asti.
Kyllähän kitkat muuten on hyvät jos ei ole tarvetta saada parasta pitoa peilijäällä ovat hiljaiset ja kuluttuvat vähemmän bensaa ja ympäristöystävällisemmät kun eivät hajota tienpintoja nastojen tapaan.
No ajotyylejä ja kuskeja on monia. Xc70 ei GY kitkoilla jäänyt kertaakaan mihinkään mäkeen jumiin vaikka tuli ajeltua umpihangessa pikkuteitä tai lapin tuntureissa.
Nelivedolla voi olla jotain asiaa tuohon, veikkaan että KoneenKokoajalla on etu/takaveto.
Täytyy kehua noita nokian hakka 10 renkaita talvipidosta, tosi hyvin pitää lumella ja jäällä ja käytös on loogisen lineaarista.
No ensimmäisiä rehdisti peilijäisiä aamuja sähkönelikolla ajoa takana nyt ja on muuten yllättävän vaikea arvioida liukkautta kun kierrokset eivät nouse, valoja ei vilku ja auto lähtee paikaltaan oikein nätisti. Ainoa mikä kertoo suoraan ajaessa liukkaudesta on tehomallin hiukan enemmän luistoa salliva ESC ja sitä kautta perä joka haluaa tulla rinnalle.Nelikolla etenemiskyky on kyllä melkoisesti parempi kuin etuvedolla tai takavedolla. Sen huomaa arkiajossakin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä liikennevaloista lähtiessä. Auto lähtee liikkeelle ja kiihtyy heti, kun esim. etuveto joutuu keräilemään vauhtia hissukseen luistonestovalon vilkkuessa.
Neliveto on niitä varusteita, että kun kerran on ollut, vaikea luopua tulevissakaan autoissa.
Ei omaa kokemusta, mutta oli mukana tännekin useita kertoja linkatussa viime vuoden melko kattavassa testissä: 2020 Nordic and Studded Winter Tyre Test - Tyre Reviews and TestsOnko kokemuksia Bridgestone Blizzak Ice kitkarenkaista? Olisi tulossa pk-seudulle 16" koossa uuden Leafin alle. Kannattaako pitäytyä niissä vai vaatia/kysellä jotain muuta tilalle?