Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
entäs jos ostaakin ne uudet halvimmat kiinanpaskat, eiköhän nekin kuiten ole paremmat kuin useamman vuoden alla jo pyörineet käytetyt. Eikös se mene niin että max kaks vuotta ja ne renkaan parhaat ominaisuudet on jo häipyneet sen sileän tien. Eikös tässä joku vuosi sitten (vai oliko peräti viime vuonna) ollut testissä mukana käytetty rengas. Eikös siinäkin kaikki halvimmatkin pessyt sen käytetyn selvällä erolla (oliko kesä- vai talvirengastesti kyseessä, en muista)
tälläinen löytyi ainakin... tosin kesä renkaista ....
tekniikanmaailma 18.3.2020
Milloin kuluneesta renkaasta tulee vaarallinen?
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Falken Azenis FK 510
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 Evo 3
  • Kumho Ecsta PS71
  • Linglong Sport Master
  • Maxxis Victra Sport 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nexen N’Fera Sport SU2
  • Nokian Hakka Black 2
  • Rotalla Setula S Race RU01
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport A
  • Vredestein Ultrac Vorti
Kuluneet Verrokit
  • Bridgestone Turanza ER300 vuosimalli 2012, kulutuspinta 5 mm
  • Pirelli Cinturato P7, vuosimalli 2014, kulutuspinta 4 mm
  • Goodyear Efficientgrip Performance, vuosimalli 2016, kulutuspinta 2,5 mm
Testiauto: Audi A3
Rengaskoko: 225/45R17Y

ARVOSANAT
MichelinContinentalGoodyearNokianMaxxisBridgestoneHankookKumhoFalkenVredesteinToyoLinglongNexenSavaRotalla
9,59,28,88,88,78,68,68,58,48,38,18,07,87,47,1


Kuluneet kesärenkaat
Kulunut kesärengas 5 mmKulunut kesärengas 2,5 mmKulunut kesärengas 4 mm
6,56,05,2
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
tälläinen löytyi ainakin... tosin kesä renkaista ....
tekniikanmaailma 18.3.2020
Milloin kuluneesta renkaasta tulee vaarallinen?
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Falken Azenis FK 510
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 Evo 3
  • Kumho Ecsta PS71
  • Linglong Sport Master
  • Maxxis Victra Sport 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nexen N’Fera Sport SU2
  • Nokian Hakka Black 2
  • Rotalla Setula S Race RU01
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport A
  • Vredestein Ultrac Vorti
Kuluneet Verrokit
  • Bridgestone Turanza ER300 vuosimalli 2012, kulutuspinta 5 mm
  • Pirelli Cinturato P7, vuosimalli 2014, kulutuspinta 4 mm
  • Goodyear Efficientgrip Performance, vuosimalli 2016, kulutuspinta 2,5 mm
Testiauto: Audi A3
Rengaskoko: 225/45R17Y

ARVOSANAT
MichelinContinentalGoodyearNokianMaxxisBridgestoneHankookKumhoFalkenVredesteinToyoLinglongNexenSavaRotalla
9,59,28,88,88,78,68,68,58,48,38,18,07,87,47,1


Kuluneet kesärenkaat
Kulunut kesärengas 5 mmKulunut kesärengas 2,5 mmKulunut kesärengas 4 mm
6,56,05,2
Kesärengas muuttuu vaaralliseksi pääsääntöisesti vain märällä pinnalla. Kuivalla asfaltilla sliksit pitää parhaiten.

Ja vaikka mitä tässä olenkin renkaista puhunut, niin tietenkin pito ja renkaiden kuluma pitää ottaa huomioon kaikilla renkailla ja alustoilla aina kun ollaan liikkellä.

Kuluneella renkaalla vesiliirto on otettava huomioon jo ennen seisovaan veteen ajoa. Uudella renkaalla näitä asioita ei usein edes tiedosta ja kuljettaja voi ajella huolettomammin.

Tärkeintä siis on, että tiedostaa millaisella kalustolla ajaa, millaisissa olosuhteissa ja miten. Jos alla on uudet renkaat, niin ajaminen on huoletonta ja kokemattomampikin kuljettaja todennäköisesti selviytyy yllättävistä tilanteista ilman suurempia tykytyksiä.

Muttei käytetyt/jokseenkin kuluneet renkaat suoraan tee autosta/ajamisesta vaarallista. Jos kuljettaja ymmärtää em asiat ja osaa ottaa ne huomioon, niin 999 tapauksesa 1000:sta tilanteesta selvitään vaarantamatta ketään.

Monelle instanssille on suuri etu, mikäli kuluttajat ajattelevat 2-3 vuotta vanhojen tai muutaman millin uudesta kuluneiden renkaiden olevan vaihtokunnossa.

Kertauksena, että ajoin täysin tyytyväisenä 2012 vuoden Michelinin kitkoilla vielä viime talvena, enkä vaihtanut niitä kesäksi pois, vaan ajelin niillä kesän aina katsastukseen asti. Toki seisova vesi oli renkaille myrkkyä ja eron huomasi todella selvästi, kun vaihdoin kesäkumit pari viikkoa sitten alle. Vanhat, mutta paremmalla urasyvyydellä olevat kesäkumit poistavat tiellä olevan veden renkaan alta paljon paremmin, eikä vesiliirron vaaraa juurikaan ole normaalilla säällä. Ja nämäkin renkaat ovat jo varmasti joidenkin mielestä täysin luokattomat ikänsä ja urasyvyyden osalta, mutta täyttävät kuitenkin edelleen lain kirjaimen, sekä omat vaatimukseni renkaalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
joo kesärenkaissa niitä oli vertailtu, joku viimevuoden tm oli jossa oli käytetty contin kesä ja kitkarengas kesärengastestin mukana. Vesiliirrossa oli selvin ero käytettyihin verrattuna (no käytetty kitka oli paskin kaikissa), käytetty conti oli paras kuivan asfaltin jarrutustestissä. Mutta eihän noissa muissa testatuissa keisseissä nyt mitään mullistavia eroja parhaan/huonoimman/käytetyn kesärenkaan kesken ... ainoastaan vesiliirtotestissä venähti ero suuremmaksi uusien eduksi. Käytetty kitkahan kesäkelillä haukuttiin syvimpään helvettiin ja varmaan aiheesta.
Kyllähän sitä hyvällä kelillä ja hiljaa ajaen välttää mikä tahansa pyöreä ja musta kumikapistus auton alla mutta jos sattuu ääritilanteessa rengasta tarvimaan niin asia toinen.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Mielenkiintoinen rengasuutuus tuossa TM:n talvirengastestissä näyttäisi olevan Michelin X-Ice Snow. Perinteisesti Michelin on tehnyt kulutuskestäviä renkaita ja näyttäisi pitokin olevan kilpailijoiden tasolla verrattuna vanhaan kitkamalliin, eli vahvasti harkitsisin tätä rengasta, jos olisin uusia ostamassa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
tm testissä:
Kuluneet kuivalla

Kuivan kelin kokeissa koimme yllätyksen, koska kuluneet ja ikääntyneet renkaat jäivät hännille samoin kuin märälläkin kelillä.

Urasyvyydellä ei ole suoraa vaikutusta pitoon, vaan yleisesti sileämpi rengas toimii jopa paremmin, kun alla on kuivaa asfalttia. Kuluneiden heikkous liittyneekin tässä testissä teknologian kehittymiseen vuosien varrella. Käyttäjän kannalta on toki yhdentekevää, johtuuko ero urasyvyydestä, renkaan iästä vai teknologian kehityksestä.

Testit osoittivat, että ainakin nyt testatulla valikoimalla uudet renkaat toimivat vanhoja paremmin myös kuivalla kelillä. Ainoa poikkeus oli vierinvastus, jossa renkaan kuluminen itse asiassa näytti parantavan vierinvastustuloksia.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Tätä juuri edellisessä viestissä yritin sanoa...

Testin parhaan renkaan ja kuluneen kesärenkaan erot ovat niin pienet, että eron huomioonottamisella ja pienellä ennakoilla selviää hyvin kaikissa tilanteissa. Ainoa huomioon otettava asia ja iso ero tulee juuri tuossa vettä reippaasti kaarteessa tilanteessa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
tm testissä tulokset ovat erilaiset..
1600342771303.png


1600342799744.png


1600342838019.png


mutta ei tästä nyt enempää kun muuten mennään taas siihen juupas/eipäs väittelyyn ja ketju menee tukkoon muusta kuin itse aiheesta :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 161
kuinkas Nokia R3 kestää kilometrejä? Omiin Sava Eskimoihin ollut tyytyväinen suhteutettuna selkeästi halvempaan hintaan. Melutaso myös erittäin alhainen. Mitenköhän Nokia vertautuu?
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
kuinkas Nokia R3 kestää kilometrejä? Omiin Sava Eskimoihin ollut tyytyväinen suhteutettuna selkeästi halvempaan hintaan. Melutaso myös erittäin alhainen. Mitenköhän Nokia vertautuu?
täytyykin etsiä se tm artikkeli missä oli eri renkeiden "mutu tuntuma" kilometrimäärä per kulutettu mm jne eli oletettu km per rengas ennenkuin vaihtokunnossa.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Tekniikan maailman testistä mielenkiintoista jälkipuintia. Linglong on saanut testin parhaat tulokset jääpidossa, mutta TM päättänyt pudottaa renkaan pois testistä vedoten siihen että Vannetukku on käyttänyt TM:n tuloksia sovitun vastaisesti. Linkin takana päätoimittaja Ruokasen ja Vannetukun käymän viestinvaihdon mukaan käytännössä poikkeama sovitusta on ollut se, että Vannetukku on markkinoinnissaan käyttänyt yli vuoden vanhoja testituloksia. Vannetukku syyttää TM:ää testitulosten esittämisestä taloudellisin vs. journalistisin perustein. Eihän tämä kieltämättä hyvältä näytä vain pari vuotta Nokialaisten testiskandaalin jälkeen. Levitetään tätä nyt ihan journalistisin perustein. Kommentit ihan sivun alalaidassa.

Oma strategia on nyt ollut talvirenkaissa valita testivoittaja ja kesärenkaissa halpis. Nyt kuitenkin viime talvena uudessa autossa oli 5v nastana vanha nokialainen testiä suuremmasa koossa ja vanhassa 2v vanha testivoittaja testiä pienemmässä koossa, ja sanoisin nokialaisen olevan tällä hetkellä reippaasti edellä, joten tämän perusteella voisi päätellä testitulosten toimivan vain niillä jotka ostavat renkaat lähes joka vuosi. Se testivoittaja (Continental IceContact 2) oli menettänyt kaiken teränsä jo toiseen talveen lähdettäessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Tekniikan maailman testistä mielenkiintoista jälkipuintia. Linglong on saanut testin parhaat tulokset jääpidossa, mutta TM päättänyt pudottaa renkaan pois testistä vedoten siihen että Vannetukku on käyttänyt TM:n tuloksia sovitun vastaisesti. Linkin takana päätoimittaja Ruokasen ja Vannetukun käymän viestinvaihdon mukaan käytännössä poikkeama sovitusta on ollut se, että Vannetukku on markkinoinnissaan käyttänyt yli vuoden vanhoja testituloksia. Vannetukku syyttää TM:ää testitulosten esittämisestä taloudellisin vs. journalistisin perustein. Eihän tämä kieltämättä hyvältä näytä vain pari vuotta Nokialaisten testiskandaalin jälkeen. Levitetään tätä nyt ihan journalistisin perustein. Kommentit ihan sivun alalaidassa.

Oma strategia on nyt ollut talvirenkaissa valita testivoittaja ja kesärenkaissa halpis. Nyt kuitenkin viime talvena uudessa autossa oli 5v nastana vanha nokialainen testiä suuremmasa koossa ja vanhassa 2v vanha testivoittaja testiä pienemmässä koossa, ja sanoisin nokialaisen olevan tällä hetkellä reippaasti edellä, joten tämän perusteella voisi päätellä testitulosten toimivan vain niillä jotka ostavat renkaat lähes joka vuosi. Se testivoittaja (Continental IceContact 2) oli menettänyt kaiken teränsä jo toiseen talveen lähdettäessä.
Vähän nyt haiskahtaa. Tuossahan olisi ollut vallan mainio paikka testata Linglongit ja Nankangit ja siten päivittaa Vannetukulle uudet testitulokset myös markkinointikäyttöön. Jos tulos olisi ollut aiempaa parempi, tilanne olisi eduksi kaikille. Jos tulos olisi ollut aiempaa heikompi ja markkinoinnissa olisi edelleen käytetty vanhoja tuloksia, aihetta älähdykselle olisi ja joku viranomainenkin saattaisi kiinnostua.

Ihan en ymmärrä sitä miksi kokonaisia rengasmerkkejä suljetaan testistä pois, jos yksi myyjä toimii vastoin käytäntöä. Onko Vannetukku noiden merkkien ainoa maahantuoja/edustaja Suomessa?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Todella outoa tuo TM:n kiukuttelu. Itse odotin "LAPPI JÄÄ-AHMAN" testituloksia :D On kyllä niin hyvin nimetty rengas että oksat pois.
Noh, eipäs tuo ilmeisesti olisi ollutkaan testeissä vaan Kontio renkaat.
"Joukosta puuttuvat Kontio, Linglong ja Nankang. "
Vai mitähän rengasta on testattu, Vannetukun sivulla ei löydy yhtään Kontio talvirengasta?

E: ei mitään, tuohan se Kontio on.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Keskiviikkona tilasin renkaatvaihtoon.fi -sivulta Pirellin kitkat ja eilen aamupäivällä posti toimitti perille. Nuo on näköjään paistettu elokuussa 2020, eli tuoretta tavaraa. 9mm pintaa uutena. Nyt vain odotellaan talvikelejä :smile:
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Vähän nyt haiskahtaa. Tuossahan olisi ollut vallan mainio paikka testata Linglongit ja Nankangit ja siten päivittaa Vannetukulle uudet testitulokset myös markkinointikäyttöön. Jos tulos olisi ollut aiempaa parempi, tilanne olisi eduksi kaikille. Jos tulos olisi ollut aiempaa heikompi ja markkinoinnissa olisi edelleen käytetty vanhoja tuloksia, aihetta älähdykselle olisi ja joku viranomainenkin saattaisi kiinnostua.

Ihan en ymmärrä sitä miksi kokonaisia rengasmerkkejä suljetaan testistä pois, jos yksi myyjä toimii vastoin käytäntöä. Onko Vannetukku noiden merkkien ainoa maahantuoja/edustaja Suomessa?
TM:n näkövinkkelistä ongelma lienee se, että jos joku noista nyt pärjäisi, niin tätä käytettäisiin taas seuraavat 10 vuotta markkinointilauseena tapahtui mitä vaan. Kun taas jossain vaiheessa tuo nyt markkinoitu malli kuitenkin poistuu markkinoilta.

On tuossa nyt minuista ihan pointtikin: Kun katselee vaikka vanhoihin testivoittoja-Nokioihin perustuvien Nordmanien keskinkertaista testimenestystä, niin ei se vuosien takainen testivoitto saati sitten ihan-ok tason menestys nyt ihan le keulimisen aihetta anna. Mahdollisten valmistajan tekemien muutosten lisäksi kun kyllä ne renkaatkin vaan menee eteenpäin, joten kyllä niillä testituloksilla on parasta-ennen päivä, etenkin talvikumeissa, mutta myös kesä.
kuinkas Nokia R3 kestää kilometrejä? Omiin Sava Eskimoihin ollut tyytyväinen suhteutettuna selkeästi halvempaan hintaan. Melutaso myös erittäin alhainen. Mitenköhän Nokia vertautuu?
Kolmatta kautta menossa alle tänä syksynä, ajettu aikalailla 30k per vuosi eli tuosta noin puolet talvinakeilla (eli oisko se~30k yhteensä ajettu). En kyllä kirveelläkään muista mitä pintaa oli jäljellä (enkä voi oikein hotelliin mennä tarkistamaan), mutta ei ne loppu vielä olleet, suunnittelen noilla vielä kolmannenkin talven ajavani ( eli ~45k toki suunnitelmat muuttuu, jos aihetta urasyvyyden tai pidon kautta on).

Ihan perus-positiviiset fiilikset jäänyt, ei eritystä hehkutettevaa eikä erityistä kritisoitavaakaan.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 161
Kolmatta kautta menossa alle tänä syksynä, ajettu aikalailla 30k per vuosi eli tuosta noin puolet talvinakeilla (eli oisko se~30k yhteensä ajettu). En kyllä kirveelläkään muista mitä pintaa oli jäljellä (enkä voi oikein hotelliin mennä tarkistamaan), mutta ei ne loppu vielä olleet, suunnittelen noilla vielä kolmannenkin talven ajavani ( eli ~45k toki suunnitelmat muuttuu, jos aihetta urasyvyyden tai pidon kautta on).

Ihan perus-positiviiset fiilikset jäänyt, ei eritystä hehkutettevaa eikä erityistä kritisoitavaakaan.
Onko kokemusta muista kitkoista? Esim Goodyearin? Nuo Savathan on Goodyearin kakkosmerkki.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Goodyearin kitkat on hyvät, mukavat ajaa ja kestää kilsoja ja vielä edullisemmat kuin Noksu/Conti)Mich.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Päätös käyttää tekniikanmaailmaa perseen pyyhkimiseen on osoittautunut oikeaksi.

Tekniikanmaailma on jo vuosia kirjoittanut puolueellisia testejä ja sama meno näyttää jatkuvan joten eipä tarvitse heidän testejä lukea tai toimintaa tukea, päinvastoin.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Päätös käyttää tekniikanmaailmaa perseen pyyhkimiseen on osoittautunut oikeaksi.

Tekniikanmaailma on jo vuosia kirjoittanut puolueellisia testejä ja sama meno näyttää jatkuvan joten eipä tarvitse heidän testejä lukea tai toimintaa tukea, päinvastoin.
Haluatko avata kommenttia.

Aika samassa linjassa ne on muidenkin lehtien testien kanssa. Samat merkit pyörii kärjessä ja hännillä, ei ne kovin hyvin ole puolueellisuudessa onnistuneet jos eivät saa eroja renkaisiin verrattuna muihin testaajiin.

Löytyy vieläpä pisteytys missä voit itse arvottaa mieleiset asiat tesituloksista jolloin järjestys voi muuttua. Pisteytyksen arvotus vaikuttaa myös vertailussa muihin testeihin.
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Onko kokemusta muista kitkoista? Esim Goodyearin? Nuo Savathan on Goodyearin kakkosmerkki.
Ei samassa autossa, muuten toki kyllä lähes pelkästään niistä kun nastoja en ole eläessäni ostanut.

Toisessa kärryssä on Contin Viking Contact 7:t eikä niistäkään pahaa sanottavaa, liian uudet tosin jotta voisi kestoa kauheammin kommentoida suuntaan tai toiseen. Kahdessa eri autossa kahdessa eri koossa on vaan niin paljon muita muuttujia, etten pysty tarjoamaan edes subjektiivista mielipidettä kumpi noistakaan on parempi, molemmat on hyviä renkaita ja voisin ostaa kumman tahansa uudestaan.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Tekisi mieli laittaa talveksi vähän korkeemmalla profiililla olevaa alle. Matkustusmukavuus paranisi.

Vakiokoko on 205/60 R16. 15 tuumanen pullarengas voisi toimia, mutta sitten siinä häviää taas tuntuma hieman.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
57
Onkos Nokian Nordman 7 pätevä valinta sellaiseksi keskihintaluokan nastarenkaaksi? Eikös tuo perustu Hakkapeliitta 7? Netissä oli jotain juttua, että ylipäätään Nokian renkaissa valmistusmaa näkyisi myös laadussa, liekkö tässä jotain perää ja asiaan pitäisi kiinnittää huomiota?
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Onkos Nokian Nordman 7 pätevä valinta sellaiseksi keskihintaluokan nastarenkaaksi? Eikös tuo perustu Hakkapeliitta 7? Netissä oli jotain juttua, että ylipäätään Nokian renkaissa valmistusmaa näkyisi myös laadussa, liekkö tässä jotain perää ja asiaan pitäisi kiinnittää huomiota?
Ihan pätevä rengas tuon pitäisi olla.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
88
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
:thumbsup: Juuri samat kokemukset GY:n kitkoista. R3 oli juuri tullut tarjolle, kun nuo GY:n kitkat ostin. R3 olivat olevinaan turhan tyyriit.
Eikö nuo Ultra Grip Ice 2 ole jo kovin vanhaa suunnittelua? Eivät ole tainneet mitään päivityksiä noihin tehdä.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 161
:thumbsup: Juuri samat kokemukset GY:n kitkoista. R3 oli juuri tullut tarjolle, kun nuo GY:n kitkat ostin. R3 olivat olevinaan turhan tyyriit.
Eikö nuo Ultra Grip Ice 2 ole jo kovin vanhaa suunnittelua? Eivät ole tainneet mitään päivityksiä noihin tehdä.
EI kai Nokian pitoa ole tehty pehmeämmällä kumiseoksella joka sitten ei kestä kilometrejä?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Kokemuksia näistä kitkoista kellään: HANKOOK ICEPT IZ 2 W616 ?
Tulossa täksi talveksi alle. Ei kokemuksia siis vielä käytössä. Testeissä yleensä kalliimpien renkaiden alapuolella, mutta joissain kokoluokissa näiden hinta myös huomattavasti conti/nokia/misukka luokkaa halvempi. Oma valinta siis näihin päätyi testien ja hinnan vuoksi 18" koossa.
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
162
Tulossa täksi talveksi alle. Ei kokemuksia siis vielä käytössä. Testeissä yleensä kalliimpien renkaiden alapuolella, mutta joissain kokoluokissa näiden hinta myös huomattavasti conti/nokia/misukka luokkaa halvempi. Oma valinta siis näihin päätyi testien ja hinnan vuoksi 18" koossa.
Joo, samoja havaintoja tein. Itse katselin, että 225/50/17 koossa saisi selkeästi noita kalliimpia merkkejä halvemmalla, jopa alle 400€/kierros.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Hankookit tuli pyöräytettyä vanteille. Odotellaan nyt vielä jonkin aikaa ennen kuin laitetaan alle.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
Onko toi erikoismalli oikeasti selvästi hiljaisempi? 99,9% menee paljaalla asfaltilla, joten gy:n ajettavuuskin huokuttelisi. R2:t oli rasittavat vollottajat ja lötköt. Contin 6:t paremmat ajaa ja ei vollota, mutta yleismelu ehkä vähän R2:sia jäljessä. R2 ja kulunut tien pinta oli hirveä combo vs. uran vieressä ajoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Kokemuksia näistä kitkoista kellään: HANKOOK ICEPT IZ 2 W616 ?
Mondeossa mulla oli joskus tuollaiset. Hankala tietty verrata muihin vastaaviin mutta vanhoihin lähes nastattomiksi muuttuneisiin nastarenkaisiin nähden erinomaiset. Ainoa haasteet vajaavetoiselle tyypillinen hillitön sutiminen kiillotetuissa risteyksissä, aina kyllä pääsi eteenpäin mutta hellyyttä vaati. Märällä tai kuivalla ei rajoitusten puitteissa ollut oloa etteikö pitoa olisi riittävästi.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
Onko toi erikoismalli oikeasti selvästi hiljaisempi? 99,9% menee paljaalla asfaltilla, joten gy:n ajettavuuskin huokuttelisi. R2:t oli rasittavat vollottajat ja lötköt. Contin 6:t paremmat ajaa ja ei vollota, mutta yleismelu ehkä vähän R2:sia jäljessä. R2 ja kulunut tien pinta oli hirveä combo vs. uran vieressä ajoon.
Aivan mahdoton sanoa mikä on äänenvaimennusmateriaalin osuus hiljaisuuteen, onhan tuo normikin ollut testeissä kitkarenkaiden hiljaisimpia. Sattui nyt vaan olemaan sc malli "normimallin" hintaan, niin otinpa sellaiset alle.
Jotain tollaista viestiä R2 mallista muistan muiltakin lukeneeni eri foorumeilta . Ainakin Nokian R oli todella hyvä kitkarengas, ei kaikkein hiljaisin ..ei nyt kuitenkaan rasittava sävyltään, oli tukeva ja looginen ajettava erittäin pienellä vierinvastuksella.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
26
Viime syksynä ostin Hankook Winter i*Pike RS2 W429 -nastarenkaat 225/45-17. Autona W203 mercedes sport-alustalla. Ajoltaan asfaltilla sellainen seilaava. Todella ärsyttävä kun ei mene suoraan ollenkaan ja pitää kokoajan korjata. Hieman jäisellä asfaltilla tämä ominaisuus korostuu entisestään. Paineita lisätty mutta ei auta. Sen verran huono maku jäi että en enää ostaisi. Tässä renkaassa on ilmeisesti liian löysä runko jäykkälle alustalle.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 161
Sava Eskimo Ice vai Nokia R3 jos ajoa pääsääntöisesti suolatuilla märillä kaupunkiteillä? Kulutuskestävyys ja hiljaisuus plussaa.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Tägätkääpä joku, jos tulee vastaan hyvä tarjous kustannustehokkaista 235(225)/65 17" -kitkoista. :)
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Goodyearillä on parhaillaan kampanja menossa, tuo tulee katumaasturiin ilmeisesti profiilin perusteella? Edelliselle; Noksu pitää paremmin, Sava kestää. Samoin se Goodyear.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
109
Sava Eskimo Ice vai Nokia R3 jos ajoa pääsääntöisesti suolatuilla märillä kaupunkiteillä? Kulutuskestävyys ja hiljaisuus plussaa.
TM:n tuoreimman testin mukaan:
"Märällä ja kuivalla (asfaltilla) Nokian on keskitasoa parempi rengas, mikä on hieno suoritus hyvän jääpidon omaavalle tuotteelle." ja
"Märällä tiellä Sava ohjautuu epämääräisesti. Peruskäytös on onneksi rauhallista, eikä suuria yllätyksiä ole odotettavissa."
Kumpikin on napannut arvosanan 9 melusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Kokeileeko kukaan tekkiläinen ennakkoluulottomasti näitä TM:n bannaamia Linglong GreenMax WinterGrip 2:ia tulevalle talvelle? Itse ehkä voisin kokeilla, mutta talvirenkaiden hankinta on näillä näkymin vasta vuoden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 789
Tuli Venäjällä paistetut Nokian Hakkapeliitta 8:t. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan olisivat huonompilaatuiset kuin Suomessa paistetut. Pitääkö paikkaansa?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
"Paskammarjat."

Venäjän tehdas on isompi ja uudempi kuin Nokian kotimaan laitos.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuli Venäjällä paistetut Nokian Hakkapeliitta 8:t. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan olisivat huonompilaatuiset kuin Suomessa paistetut. Pitääkö paikkaansa?
Ovat ainakin rengaskauppiaiden mukaan paremmat, kuin kotimaassa paistetut.
Pietarin tehdas on isompi ja paljon modernimpi, kuin Nokian tehdas, kuten @Mariini tuossa mainitsikin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Kokeileeko kukaan tekkiläinen ennakkoluulottomasti näitä TM:n bannaamia Linglong GreenMax WinterGrip 2:ia tulevalle talvelle? Itse ehkä voisin kokeilla, mutta talvirenkaiden hankinta on näillä näkymin vasta vuoden päästä.
Mulla on vanhempi versio ollut käytössä jo useamman vuoden ja varmasti kokeilen noita, kun vaihdon aika tulee ja rupeaa saamaan useammassa koossa
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Torista / nettivaraosasta kun on yrittänyt kytätä jotain halpaa rengassettiä autoon, niin tuntuu että ihan järjettömän hyvin pitää käytetyt rengassetit hintansa. Melkein kannattavampaa ostaa uutena kuin säästää 100-150e ja ostaa pari-kolme talvea rullatut renkaat.
Löytyihan ne vihdoin. 350e aluvanteineen todella vähän kuluneet (myyjän mukaan ajettu n. 3tkm) ContiVikingContact 7:t. Eli kitkamieheksi tässä vaihduttiin :tup:
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Löytyihan ne vihdoin. 350e aluvanteineen todella vähän kuluneet (myyjän mukaan ajettu n. 3tkm) ContiVikingContact 7:t. Eli kitkamieheksi tässä vaihduttiin :tup:
Eiköhän sullekin käy niin, että nastarengaskuskiksi ei ole paluuta kun hyvän kaupan kautta "joudut" rupeamaan kitkamieheksi. Onhan tuo loistava ostos jos 350 eurolla saa nuo renkaat vanteineen.

Mulla on itselleni tulossa alle uudet Contin 7 kitkat, mutta saavat vielä majailla rengashotellissa talvea odottelemassa. Edellisessä autossa oli vanhempaa mallia olevat Contin kutoset ja oli erinomainen rengas. 99% ajasta talviolosuhteissa pito oli hyvä, lähti silloisella etuvetoisellakin myös jäisellä tiellä liikennevaloista varsin nätisti, liikenneympyröissä ja moottoritien rampilla ei perä yrittänyt lähteä omille teilleen ja sivuttaispito oli muutenkin kohdallaan. Ainoa haaste oli (tosin myös jossain määrin olisi ollut myös nastarenkailla) sellaiset harvat talviset kelit, kun tienpinta vetää yllättäen ihan peilijäähän lämpötilojen sopivasti heitellessä. Vesijäinen mökkitiekin nätisti ajellen meni noilla renkailla ongelmitta. Puolipitoisinakin renkaiden pito ja ominaisuudet olivat yllättävän hyvin tallessa kolmen talven ajojen jälkeen. Seiskan pitäisi taas joka suhteessa olla vielä parempi rengas kuin kutonen, joten tuskinpa tulet pettymään.

Kitkarenkaiden kehitys on ollut huimaa viimeisten 10 vuoden aikana. Nokian Hakkapeliitta R oli jo aivan käyttökelpoinen ja turvallisen tuntuinen rengas. R2 oli parempi ja Conti 6 oli vielä aivan selvän tuntuinen parannus. Nyt seiskan pitäisi sitten tosiaan taas olla kertaluokkaa parempi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 110
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom