Talvirenkaat - yleisketju

Tekniikan maailman testistä mielenkiintoista jälkipuintia. Linglong on saanut testin parhaat tulokset jääpidossa, mutta TM päättänyt pudottaa renkaan pois testistä vedoten siihen että Vannetukku on käyttänyt TM:n tuloksia sovitun vastaisesti. Linkin takana päätoimittaja Ruokasen ja Vannetukun käymän viestinvaihdon mukaan käytännössä poikkeama sovitusta on ollut se, että Vannetukku on markkinoinnissaan käyttänyt yli vuoden vanhoja testituloksia. Vannetukku syyttää TM:ää testitulosten esittämisestä taloudellisin vs. journalistisin perustein. Eihän tämä kieltämättä hyvältä näytä vain pari vuotta Nokialaisten testiskandaalin jälkeen. Levitetään tätä nyt ihan journalistisin perustein. Kommentit ihan sivun alalaidassa.

Oma strategia on nyt ollut talvirenkaissa valita testivoittaja ja kesärenkaissa halpis. Nyt kuitenkin viime talvena uudessa autossa oli 5v nastana vanha nokialainen testiä suuremmasa koossa ja vanhassa 2v vanha testivoittaja testiä pienemmässä koossa, ja sanoisin nokialaisen olevan tällä hetkellä reippaasti edellä, joten tämän perusteella voisi päätellä testitulosten toimivan vain niillä jotka ostavat renkaat lähes joka vuosi. Se testivoittaja (Continental IceContact 2) oli menettänyt kaiken teränsä jo toiseen talveen lähdettäessä.
Vähän nyt haiskahtaa. Tuossahan olisi ollut vallan mainio paikka testata Linglongit ja Nankangit ja siten päivittaa Vannetukulle uudet testitulokset myös markkinointikäyttöön. Jos tulos olisi ollut aiempaa parempi, tilanne olisi eduksi kaikille. Jos tulos olisi ollut aiempaa heikompi ja markkinoinnissa olisi edelleen käytetty vanhoja tuloksia, aihetta älähdykselle olisi ja joku viranomainenkin saattaisi kiinnostua.

Ihan en ymmärrä sitä miksi kokonaisia rengasmerkkejä suljetaan testistä pois, jos yksi myyjä toimii vastoin käytäntöä. Onko Vannetukku noiden merkkien ainoa maahantuoja/edustaja Suomessa?
 
Todella outoa tuo TM:n kiukuttelu. Itse odotin "LAPPI JÄÄ-AHMAN" testituloksia :D On kyllä niin hyvin nimetty rengas että oksat pois.
Noh, eipäs tuo ilmeisesti olisi ollutkaan testeissä vaan Kontio renkaat.
"Joukosta puuttuvat Kontio, Linglong ja Nankang. "
Vai mitähän rengasta on testattu, Vannetukun sivulla ei löydy yhtään Kontio talvirengasta?

E: ei mitään, tuohan se Kontio on.
 
Keskiviikkona tilasin renkaatvaihtoon.fi -sivulta Pirellin kitkat ja eilen aamupäivällä posti toimitti perille. Nuo on näköjään paistettu elokuussa 2020, eli tuoretta tavaraa. 9mm pintaa uutena. Nyt vain odotellaan talvikelejä :smile:
 
Vähän nyt haiskahtaa. Tuossahan olisi ollut vallan mainio paikka testata Linglongit ja Nankangit ja siten päivittaa Vannetukulle uudet testitulokset myös markkinointikäyttöön. Jos tulos olisi ollut aiempaa parempi, tilanne olisi eduksi kaikille. Jos tulos olisi ollut aiempaa heikompi ja markkinoinnissa olisi edelleen käytetty vanhoja tuloksia, aihetta älähdykselle olisi ja joku viranomainenkin saattaisi kiinnostua.

Ihan en ymmärrä sitä miksi kokonaisia rengasmerkkejä suljetaan testistä pois, jos yksi myyjä toimii vastoin käytäntöä. Onko Vannetukku noiden merkkien ainoa maahantuoja/edustaja Suomessa?
TM:n näkövinkkelistä ongelma lienee se, että jos joku noista nyt pärjäisi, niin tätä käytettäisiin taas seuraavat 10 vuotta markkinointilauseena tapahtui mitä vaan. Kun taas jossain vaiheessa tuo nyt markkinoitu malli kuitenkin poistuu markkinoilta.

On tuossa nyt minuista ihan pointtikin: Kun katselee vaikka vanhoihin testivoittoja-Nokioihin perustuvien Nordmanien keskinkertaista testimenestystä, niin ei se vuosien takainen testivoitto saati sitten ihan-ok tason menestys nyt ihan le keulimisen aihetta anna. Mahdollisten valmistajan tekemien muutosten lisäksi kun kyllä ne renkaatkin vaan menee eteenpäin, joten kyllä niillä testituloksilla on parasta-ennen päivä, etenkin talvikumeissa, mutta myös kesä.
kuinkas Nokia R3 kestää kilometrejä? Omiin Sava Eskimoihin ollut tyytyväinen suhteutettuna selkeästi halvempaan hintaan. Melutaso myös erittäin alhainen. Mitenköhän Nokia vertautuu?
Kolmatta kautta menossa alle tänä syksynä, ajettu aikalailla 30k per vuosi eli tuosta noin puolet talvinakeilla (eli oisko se~30k yhteensä ajettu). En kyllä kirveelläkään muista mitä pintaa oli jäljellä (enkä voi oikein hotelliin mennä tarkistamaan), mutta ei ne loppu vielä olleet, suunnittelen noilla vielä kolmannenkin talven ajavani ( eli ~45k toki suunnitelmat muuttuu, jos aihetta urasyvyyden tai pidon kautta on).

Ihan perus-positiviiset fiilikset jäänyt, ei eritystä hehkutettevaa eikä erityistä kritisoitavaakaan.
 
Kolmatta kautta menossa alle tänä syksynä, ajettu aikalailla 30k per vuosi eli tuosta noin puolet talvinakeilla (eli oisko se~30k yhteensä ajettu). En kyllä kirveelläkään muista mitä pintaa oli jäljellä (enkä voi oikein hotelliin mennä tarkistamaan), mutta ei ne loppu vielä olleet, suunnittelen noilla vielä kolmannenkin talven ajavani ( eli ~45k toki suunnitelmat muuttuu, jos aihetta urasyvyyden tai pidon kautta on).

Ihan perus-positiviiset fiilikset jäänyt, ei eritystä hehkutettevaa eikä erityistä kritisoitavaakaan.

Onko kokemusta muista kitkoista? Esim Goodyearin? Nuo Savathan on Goodyearin kakkosmerkki.
 
Goodyearin kitkat on hyvät, mukavat ajaa ja kestää kilsoja ja vielä edullisemmat kuin Noksu/Conti)Mich.
 
Päätös käyttää tekniikanmaailmaa perseen pyyhkimiseen on osoittautunut oikeaksi.

Tekniikanmaailma on jo vuosia kirjoittanut puolueellisia testejä ja sama meno näyttää jatkuvan joten eipä tarvitse heidän testejä lukea tai toimintaa tukea, päinvastoin.
 
Päätös käyttää tekniikanmaailmaa perseen pyyhkimiseen on osoittautunut oikeaksi.

Tekniikanmaailma on jo vuosia kirjoittanut puolueellisia testejä ja sama meno näyttää jatkuvan joten eipä tarvitse heidän testejä lukea tai toimintaa tukea, päinvastoin.
Haluatko avata kommenttia.

Aika samassa linjassa ne on muidenkin lehtien testien kanssa. Samat merkit pyörii kärjessä ja hännillä, ei ne kovin hyvin ole puolueellisuudessa onnistuneet jos eivät saa eroja renkaisiin verrattuna muihin testaajiin.

Löytyy vieläpä pisteytys missä voit itse arvottaa mieleiset asiat tesituloksista jolloin järjestys voi muuttua. Pisteytyksen arvotus vaikuttaa myös vertailussa muihin testeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta muista kitkoista? Esim Goodyearin? Nuo Savathan on Goodyearin kakkosmerkki.
Ei samassa autossa, muuten toki kyllä lähes pelkästään niistä kun nastoja en ole eläessäni ostanut.

Toisessa kärryssä on Contin Viking Contact 7:t eikä niistäkään pahaa sanottavaa, liian uudet tosin jotta voisi kestoa kauheammin kommentoida suuntaan tai toiseen. Kahdessa eri autossa kahdessa eri koossa on vaan niin paljon muita muuttujia, etten pysty tarjoamaan edes subjektiivista mielipidettä kumpi noistakaan on parempi, molemmat on hyviä renkaita ja voisin ostaa kumman tahansa uudestaan.
 
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
 
Tekisi mieli laittaa talveksi vähän korkeemmalla profiililla olevaa alle. Matkustusmukavuus paranisi.

Vakiokoko on 205/60 R16. 15 tuumanen pullarengas voisi toimia, mutta sitten siinä häviää taas tuntuma hieman.
 
Onkos Nokian Nordman 7 pätevä valinta sellaiseksi keskihintaluokan nastarenkaaksi? Eikös tuo perustu Hakkapeliitta 7? Netissä oli jotain juttua, että ylipäätään Nokian renkaissa valmistusmaa näkyisi myös laadussa, liekkö tässä jotain perää ja asiaan pitäisi kiinnittää huomiota?
 
Onkos Nokian Nordman 7 pätevä valinta sellaiseksi keskihintaluokan nastarenkaaksi? Eikös tuo perustu Hakkapeliitta 7? Netissä oli jotain juttua, että ylipäätään Nokian renkaissa valmistusmaa näkyisi myös laadussa, liekkö tässä jotain perää ja asiaan pitäisi kiinnittää huomiota?

Ihan pätevä rengas tuon pitäisi olla.
 
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
:thumbsup: Juuri samat kokemukset GY:n kitkoista. R3 oli juuri tullut tarjolle, kun nuo GY:n kitkat ostin. R3 olivat olevinaan turhan tyyriit.
Eikö nuo Ultra Grip Ice 2 ole jo kovin vanhaa suunnittelua? Eivät ole tainneet mitään päivityksiä noihin tehdä.
 
:thumbsup: Juuri samat kokemukset GY:n kitkoista. R3 oli juuri tullut tarjolle, kun nuo GY:n kitkat ostin. R3 olivat olevinaan turhan tyyriit.
Eikö nuo Ultra Grip Ice 2 ole jo kovin vanhaa suunnittelua? Eivät ole tainneet mitään päivityksiä noihin tehdä.

EI kai Nokian pitoa ole tehty pehmeämmällä kumiseoksella joka sitten ei kestä kilometrejä?
 
Kokemuksia näistä kitkoista kellään: HANKOOK ICEPT IZ 2 W616 ?

Tulossa täksi talveksi alle. Ei kokemuksia siis vielä käytössä. Testeissä yleensä kalliimpien renkaiden alapuolella, mutta joissain kokoluokissa näiden hinta myös huomattavasti conti/nokia/misukka luokkaa halvempi. Oma valinta siis näihin päätyi testien ja hinnan vuoksi 18" koossa.
 
Tulossa täksi talveksi alle. Ei kokemuksia siis vielä käytössä. Testeissä yleensä kalliimpien renkaiden alapuolella, mutta joissain kokoluokissa näiden hinta myös huomattavasti conti/nokia/misukka luokkaa halvempi. Oma valinta siis näihin päätyi testien ja hinnan vuoksi 18" koossa.

Joo, samoja havaintoja tein. Itse katselin, että 225/50/17 koossa saisi selkeästi noita kalliimpia merkkejä halvemmalla, jopa alle 400€/kierros.
 
Hankookit tuli pyöräytettyä vanteille. Odotellaan nyt vielä jonkin aikaa ennen kuin laitetaan alle.

9w1aNifl.jpg
 
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
Onko toi erikoismalli oikeasti selvästi hiljaisempi? 99,9% menee paljaalla asfaltilla, joten gy:n ajettavuuskin huokuttelisi. R2:t oli rasittavat vollottajat ja lötköt. Contin 6:t paremmat ajaa ja ei vollota, mutta yleismelu ehkä vähän R2:sia jäljessä. R2 ja kulunut tien pinta oli hirveä combo vs. uran vieressä ajoon.
 
Kokemuksia näistä kitkoista kellään: HANKOOK ICEPT IZ 2 W616 ?
Mondeossa mulla oli joskus tuollaiset. Hankala tietty verrata muihin vastaaviin mutta vanhoihin lähes nastattomiksi muuttuneisiin nastarenkaisiin nähden erinomaiset. Ainoa haasteet vajaavetoiselle tyypillinen hillitön sutiminen kiillotetuissa risteyksissä, aina kyllä pääsi eteenpäin mutta hellyyttä vaati. Märällä tai kuivalla ei rajoitusten puitteissa ollut oloa etteikö pitoa olisi riittävästi.
 
Onko toi erikoismalli oikeasti selvästi hiljaisempi? 99,9% menee paljaalla asfaltilla, joten gy:n ajettavuuskin huokuttelisi. R2:t oli rasittavat vollottajat ja lötköt. Contin 6:t paremmat ajaa ja ei vollota, mutta yleismelu ehkä vähän R2:sia jäljessä. R2 ja kulunut tien pinta oli hirveä combo vs. uran vieressä ajoon.
Aivan mahdoton sanoa mikä on äänenvaimennusmateriaalin osuus hiljaisuuteen, onhan tuo normikin ollut testeissä kitkarenkaiden hiljaisimpia. Sattui nyt vaan olemaan sc malli "normimallin" hintaan, niin otinpa sellaiset alle.
Jotain tollaista viestiä R2 mallista muistan muiltakin lukeneeni eri foorumeilta . Ainakin Nokian R oli todella hyvä kitkarengas, ei kaikkein hiljaisin ..ei nyt kuitenkaan rasittava sävyltään, oli tukeva ja looginen ajettava erittäin pienellä vierinvastuksella.
 
Viime syksynä ostin Hankook Winter i*Pike RS2 W429 -nastarenkaat 225/45-17. Autona W203 mercedes sport-alustalla. Ajoltaan asfaltilla sellainen seilaava. Todella ärsyttävä kun ei mene suoraan ollenkaan ja pitää kokoajan korjata. Hieman jäisellä asfaltilla tämä ominaisuus korostuu entisestään. Paineita lisätty mutta ei auta. Sen verran huono maku jäi että en enää ostaisi. Tässä renkaassa on ilmeisesti liian löysä runko jäykkälle alustalle.
 
Sava Eskimo Ice vai Nokia R3 jos ajoa pääsääntöisesti suolatuilla märillä kaupunkiteillä? Kulutuskestävyys ja hiljaisuus plussaa.
 
Tägätkääpä joku, jos tulee vastaan hyvä tarjous kustannustehokkaista 235(225)/65 17" -kitkoista. :)
 
Goodyearillä on parhaillaan kampanja menossa, tuo tulee katumaasturiin ilmeisesti profiilin perusteella? Edelliselle; Noksu pitää paremmin, Sava kestää. Samoin se Goodyear.
 
Sava Eskimo Ice vai Nokia R3 jos ajoa pääsääntöisesti suolatuilla märillä kaupunkiteillä? Kulutuskestävyys ja hiljaisuus plussaa.
TM:n tuoreimman testin mukaan:
"Märällä ja kuivalla (asfaltilla) Nokian on keskitasoa parempi rengas, mikä on hieno suoritus hyvän jääpidon omaavalle tuotteelle." ja
"Märällä tiellä Sava ohjautuu epämääräisesti. Peruskäytös on onneksi rauhallista, eikä suuria yllätyksiä ole odotettavissa."
Kumpikin on napannut arvosanan 9 melusta.
 
Kokeileeko kukaan tekkiläinen ennakkoluulottomasti näitä TM:n bannaamia Linglong GreenMax WinterGrip 2:ia tulevalle talvelle? Itse ehkä voisin kokeilla, mutta talvirenkaiden hankinta on näillä näkymin vasta vuoden päästä.
 
Tuli Venäjällä paistetut Nokian Hakkapeliitta 8:t. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan olisivat huonompilaatuiset kuin Suomessa paistetut. Pitääkö paikkaansa?
 
"Paskammarjat."

Venäjän tehdas on isompi ja uudempi kuin Nokian kotimaan laitos.
 
Tuli Venäjällä paistetut Nokian Hakkapeliitta 8:t. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan olisivat huonompilaatuiset kuin Suomessa paistetut. Pitääkö paikkaansa?

Ovat ainakin rengaskauppiaiden mukaan paremmat, kuin kotimaassa paistetut.
Pietarin tehdas on isompi ja paljon modernimpi, kuin Nokian tehdas, kuten @Mariini tuossa mainitsikin.
 
Kokeileeko kukaan tekkiläinen ennakkoluulottomasti näitä TM:n bannaamia Linglong GreenMax WinterGrip 2:ia tulevalle talvelle? Itse ehkä voisin kokeilla, mutta talvirenkaiden hankinta on näillä näkymin vasta vuoden päästä.
Mulla on vanhempi versio ollut käytössä jo useamman vuoden ja varmasti kokeilen noita, kun vaihdon aika tulee ja rupeaa saamaan useammassa koossa
 
Torista / nettivaraosasta kun on yrittänyt kytätä jotain halpaa rengassettiä autoon, niin tuntuu että ihan järjettömän hyvin pitää käytetyt rengassetit hintansa. Melkein kannattavampaa ostaa uutena kuin säästää 100-150e ja ostaa pari-kolme talvea rullatut renkaat.

Löytyihan ne vihdoin. 350e aluvanteineen todella vähän kuluneet (myyjän mukaan ajettu n. 3tkm) ContiVikingContact 7:t. Eli kitkamieheksi tässä vaihduttiin :tup:
 
Löytyihan ne vihdoin. 350e aluvanteineen todella vähän kuluneet (myyjän mukaan ajettu n. 3tkm) ContiVikingContact 7:t. Eli kitkamieheksi tässä vaihduttiin :tup:
Eiköhän sullekin käy niin, että nastarengaskuskiksi ei ole paluuta kun hyvän kaupan kautta "joudut" rupeamaan kitkamieheksi. Onhan tuo loistava ostos jos 350 eurolla saa nuo renkaat vanteineen.

Mulla on itselleni tulossa alle uudet Contin 7 kitkat, mutta saavat vielä majailla rengashotellissa talvea odottelemassa. Edellisessä autossa oli vanhempaa mallia olevat Contin kutoset ja oli erinomainen rengas. 99% ajasta talviolosuhteissa pito oli hyvä, lähti silloisella etuvetoisellakin myös jäisellä tiellä liikennevaloista varsin nätisti, liikenneympyröissä ja moottoritien rampilla ei perä yrittänyt lähteä omille teilleen ja sivuttaispito oli muutenkin kohdallaan. Ainoa haaste oli (tosin myös jossain määrin olisi ollut myös nastarenkailla) sellaiset harvat talviset kelit, kun tienpinta vetää yllättäen ihan peilijäähän lämpötilojen sopivasti heitellessä. Vesijäinen mökkitiekin nätisti ajellen meni noilla renkailla ongelmitta. Puolipitoisinakin renkaiden pito ja ominaisuudet olivat yllättävän hyvin tallessa kolmen talven ajojen jälkeen. Seiskan pitäisi taas joka suhteessa olla vielä parempi rengas kuin kutonen, joten tuskinpa tulet pettymään.

Kitkarenkaiden kehitys on ollut huimaa viimeisten 10 vuoden aikana. Nokian Hakkapeliitta R oli jo aivan käyttökelpoinen ja turvallisen tuntuinen rengas. R2 oli parempi ja Conti 6 oli vielä aivan selvän tuntuinen parannus. Nyt seiskan pitäisi sitten tosiaan taas olla kertaluokkaa parempi.
 
2008 vuoden käyttöpulkkaan loppuun käytettyjen nasta Kumhojen tilalle, Nokia(?) Nordman R2 kitkat kiikarissa. 195/65R15 koossa. Ilmeisesti ihan käyttökelpoiset mustat rinkulat olisivat. Oliko viimeaikaisia kokemuksia näistä?
 
Vianor tuputti renkaiden vaihtoa jo ensi viikoksi. No otetaan kun ei omat ole ja sitten kokemuksia ottamaan Nokia hakkapeliitta R3sta.
R2sia on paljon kommentoitu lötköiksi, saapa nähdä mitä nuo ovat.
Joskus oli pienessä Aygossa ekat R:t alla ja olihan ne aika pehmeän oloiset, mutta eihän noilla autoilla mitää rallia ajeta nii hyvin suosi rauhallista ajoa.
 
2008 vuoden käyttöpulkkaan loppuun käytettyjen nasta Kumhojen tilalle, Nokia(?) Nordman R2 kitkat kiikarissa. 195/65R15 koossa. Ilmeisesti ihan käyttökelpoiset mustat rinkulat olisivat. Oliko viimeaikaisia kokemuksia näistä?
Mulla on se käsitys, että Nordman RS2 on sama rengas kuin Nokian pari sukupolvea vanhempi R. Nokian R:llä ajelin muistaakseni 2012 - 2013, ja kyllä niillä pärjäsi. Tuo on varsin edullinen rengaskoko, joten kyselisin verrokiksi tarjouksia uudemman sukupolven tekniikkaa olevista renkaistakin, jos löytyisi budjettiin sopivia esim. Nokian R3 tai Continentalin 6 tai 7. Mutta ei tuo rengas huono ole, mutta uusimpiin verrattuna etenkin kaikenlainen pito jäällä ei ole samaa tasoa.
 
Kutos ja seiska Contia onkin muissa autoissa alla. Kiitos Esterhus. 250€ olis sarja noita R2:sia + työt.
 
Eiköhän sullekin käy niin, että nastarengaskuskiksi ei ole paluuta kun hyvän kaupan kautta "joudut" rupeamaan kitkamieheksi. Onhan tuo loistava ostos jos 350 eurolla saa nuo renkaat vanteineen.

Mulla on itselleni tulossa alle uudet Contin 7 kitkat, mutta saavat vielä majailla rengashotellissa talvea odottelemassa. Edellisessä autossa oli vanhempaa mallia olevat Contin kutoset ja oli erinomainen rengas. 99% ajasta talviolosuhteissa pito oli hyvä, lähti silloisella etuvetoisellakin myös jäisellä tiellä liikennevaloista varsin nätisti, liikenneympyröissä ja moottoritien rampilla ei perä yrittänyt lähteä omille teilleen ja sivuttaispito oli muutenkin kohdallaan. Ainoa haaste oli (tosin myös jossain määrin olisi ollut myös nastarenkailla) sellaiset harvat talviset kelit, kun tienpinta vetää yllättäen ihan peilijäähän lämpötilojen sopivasti heitellessä. Vesijäinen mökkitiekin nätisti ajellen meni noilla renkailla ongelmitta. Puolipitoisinakin renkaiden pito ja ominaisuudet olivat yllättävän hyvin tallessa kolmen talven ajojen jälkeen. Seiskan pitäisi taas joka suhteessa olla vielä parempi rengas kuin kutonen, joten tuskinpa tulet pettymään.

Kitkarenkaiden kehitys on ollut huimaa viimeisten 10 vuoden aikana. Nokian Hakkapeliitta R oli jo aivan käyttökelpoinen ja turvallisen tuntuinen rengas. R2 oli parempi ja Conti 6 oli vielä aivan selvän tuntuinen parannus. Nyt seiskan pitäisi sitten tosiaan taas olla kertaluokkaa parempi.

Viskasin nuo Contit alle kun pohjoiseen lähtö ylihuomenna. Ainakin hiljaisemmat nuo oli kuin kesärenkaan virkaa toimittaneet loppuun ajetut Pirellit, vaikka ovatkin matalammalla profiililla (205/55R16 vs 195/65R15). Vähän tuntui moottoritienopeuksissa mutkitellessa huojuvalta, mikä nyt aina häiritsee kun on vaihtanut kesärenkaat talvirenkaisiin.

Paljonkohan noihin laittaisi painetta? Laitoin nyt huoltsikalla 2,8 eteen ja 2,6 taakse, vähän tuntuivat jyristäviltä, täytyy ehkä hitusen tiputtaa. Focus -05 farmari.
 
Viskasin nuo Contit alle kun pohjoiseen lähtö ylihuomenna. Ainakin hiljaisemmat nuo oli kuin kesärenkaan virkaa toimittaneet loppuun ajetut Pirellit, vaikka ovatkin matalammalla profiililla (205/55R16 vs 195/65R15). Vähän tuntui moottoritienopeuksissa mutkitellessa huojuvalta, mikä nyt aina häiritsee kun on vaihtanut kesärenkaat talvirenkaisiin.

Paljonkohan noihin laittaisi painetta? Laitoin nyt huoltsikalla 2,8 eteen ja 2,6 taakse, vähän tuntuivat jyristäviltä, täytyy ehkä hitusen tiputtaa. Focus -05 farmari.

Talvirenkaisiin 0,2 - 0,3 Baria ohjearvon päälle. Sillä hyvä tulee.
 
Viime syksynä ostin Hankook Winter i*Pike RS2 W429 -nastarenkaat 225/45-17. Autona W203 mercedes sport-alustalla. Ajoltaan asfaltilla sellainen seilaava. Todella ärsyttävä kun ei mene suoraan ollenkaan ja pitää kokoajan korjata. Hieman jäisellä asfaltilla tämä ominaisuus korostuu entisestään. Paineita lisätty mutta ei auta. Sen verran huono maku jäi että en enää ostaisi. Tässä renkaassa on ilmeisesti liian löysä runko jäykkälle alustalle.

Itsellä kyllä päinvastaiset kokemukset. Hakkapeliitta 7 jälkeen laitoin tälläiset hankookit ja omasta mielestä taas paljon paremmat kuin entiset.

Autona Mazda 6 farmari ja menee suoraan eikä vetele niinkuin kuuluukin. Oma koko kylläkin 205/60/16. Voisiko tuolla leveydellä olla sellainen vaikutus että osuu juuri huonoihin kohtiin?
 

Olisi kiva päästä lukemaan tulokset mutta ei ole tunnuksia eikä ruotsi taitu. Vähän paremmin eri valmistajia mukana kuin kotimaan testeissä.
Itsellä kokemusta Pirellin Ice Zero 1:stä ja oli todella positiivinen yllätys. Nyt kiinnostaa Ice Zero 2 ja Goodyear Ultragrip Ice Arctic. Hinta sama.
Tuulilasissa Pirelli haukuttiin ja Teknikensvarld testin kakkonen.
 
Keskiviikkona tilasin renkaatvaihtoon.fi -sivulta Pirellin kitkat ja eilen aamupäivällä posti toimitti perille. Nuo on näköjään paistettu elokuussa 2020, eli tuoretta tavaraa. 9mm pintaa uutena. Nyt vain odotellaan talvikelejä :smile:

Onko tietoa miten paljon pintaa on R3 uutena? Kummat on hiljaisemmat?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 315
Viestejä
4 509 238
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom