Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
266
Torista / nettivaraosasta kun on yrittänyt kytätä jotain halpaa rengassettiä autoon, niin tuntuu että ihan järjettömän hyvin pitää käytetyt rengassetit hintansa. Melkein kannattavampaa ostaa uutena kuin säästää 100-150e ja ostaa pari-kolme talvea rullatut renkaat.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
173
Torista / nettivaraosasta kun on yrittänyt kytätä jotain halpaa rengassettiä autoon, niin tuntuu että ihan järjettömän hyvin pitää käytetyt rengassetit hintansa. Melkein kannattavampaa ostaa uutena kuin säästää 100-150e ja ostaa pari-kolme talvea rullatut renkaat.
Ostin kolme talvea rullatut Nokian kitkat (2017) 80€. Niillä menee taas jokunen vuosi. :)
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 685
Torista / nettivaraosasta kun on yrittänyt kytätä jotain halpaa rengassettiä autoon, niin tuntuu että ihan järjettömän hyvin pitää käytetyt rengassetit hintansa. Melkein kannattavampaa ostaa uutena kuin säästää 100-150e ja ostaa pari-kolme talvea rullatut renkaat.
Samaa ihmetellyt. Aiemmin meinasin, ettei omista 2.5 talvea ajetuista Contin IceContact 2:sta kannata pyytää paljon mitään, mutta sitten kaveri myi vanhat Nokian Hakkapeliitta 5:t 100 eurolla torilla. Conteissa sentään vielä kaikki nastat tallella ja pintaa reilusti, niin joku varmaan ajaa niillä vielä pitkään :think:
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
245
Ei kannata kauan varastossa lojuneista maksaa tai paljon ajetuista. Itsekin huomannut että yllättävän kovat on pyynnit.
Itse ostin 6kk sitten pari kesärengasta yhteensä 80€, pari vuotta vanha Continental jäljellä 4-5mm koko 225/45R18. Ainakin omiin tarpeisiini tuollaisella max 50€ rengas tuolta on löytynyt vaihtoehtoja, ei tuollaisia sieltä ihan ilmaisiksi saa ja helpommin saa jos riittää 2kpl, moni kyttää koko sarjaa. Siksi päivitinkin 2kpl vain kerralla ja seuraavalle kaudelle toiset, kesäläskeissä helpompi toimia näin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
1 097
Oletko ajanut näillä @munse oikeasti jo kymmenisen vuotta, joka talvi vai? Miten toi renkaan kovettuminen oikeen (käytännössä) toimii, uskaltaako vanhoilla kitkoilla (sanotaanko yli 5-6 vuotta) vielä ajaa talvella? Entäs useampana kesänä? Kannattaako tälläisiä renkaita alkaa vaihtamaan ennen aikojaan jos kulutuspintaa vielä on jäljellä vai ostaako suoraan uudet talveksi?

Alan jo melkeen kallistua sen puolelle että ostaisin suoraan uudet renkaat, mutta en osaa vieläkään päättää että mitkä valitsisin jotka kestäisi ympärivuotista käyttöä vähintään sen 6 vuotta, ajoa tulee nimittäin todella vähän vuoden aikana..
Renkaani on valmistettu 10 vuotta sitten. Ne tulivat auton mukana, ja auton ostin 4 vuotta sitten. Ovat ensimmäinen kokemukseni kitkoihin. Tykkäsin, vaikka nastoja hieman liukkaammat ovatkin ja iäkkäät. Renkaat olisi jo kannattanut vaihtaa aiemmin, mutta asia jäi.

Kitkoja tuskin kannattaa kesällä käyttää, vaikka sitä jotkut harrastavatkin. Veikkaan, että kitkat ovat sateella huonommat suhteessa kesärenkaisiin kuin mitä kitkat ovat huonompia jäällä suhteessa nastoihin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
60
Tilasin nuo Pirellin kitkat 205/60/R16 koossa. 376€ maksaa kotiin toimitettuna. Kuitenkin Hankookkia paremmat talvisissa olosuhteissa, niin päätin lyödä 60€ lisää, ettei jää harmittamaan. Etuvetoiseen 2011 Passattiin tulee.

Tuo artikkeli tuli myös vastaan renkaita googlaillessa ja laitoin jo sähköpostilla varmistusta myyjälle, että ovathan uusimmat versiot.
Ihan mielenkiinnosta, mistä kaupasta tilasit? Varmasti asialliset renkaat nuo Pirellitkin, mutta aika pieni hintaero R3:iin, joka oli TM:n uudessa testissä kärkirengas.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 685
Ihan mielenkiinnosta, mistä kaupasta tilasit? Varmasti asialliset renkaat nuo Pirellitkin, mutta aika pieni hintaero R3:iin, joka oli TM:n uudessa testissä kärkirengas.
Renkaatvaihtoon.fi tilasin. Ilman rahteja nuo Pirellit olivat 344€ ja Nokiat 414€, eli kyllä noissa hintaeroa löytyy. Jännästi vaihtelee vuosittain tulokset, kun TM:n 2018 talvirengastestissä Pirelli taas voitti Hakkepeliitta R3:n ja tuli kolmanneksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 002
Hankook Winter iPike RS W419 renkaat mulla, jotka on tehty 2016. Vielä on renkaat ja nastat hyvässä kunnossa. Rengastyöt oli melko kalliit 75€, kun en jokaista liikettä muistanut käydä läpi. Nuo renkaat sai suht edullisesti 40 eurolla. Saa nähdä että oliko käytettyjen ostamisessa mitään järkeä. Vanteet maksoi 80 euroa, eli niistä maksoin vuosi sitten vähän liikaa. Renkaat on 185/65-14, eli varmaan kaikkein halvin koko, kun on niin pienet.

Kysyin kyllä ainakin Nokian R3 kitkoille hintaa, mutta päätin pienellä riskillä noita Hankook renkaita seuraavalle talvelle. En nyt ainakaan muista, että Hankookin renkaista olisi isommin valitettu.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
245
Itsellä toisessa autossa Hankook iPike rs2 nasta koossa 225/45R17. Hinta oli hyvä uutena 200-300 halvempi kuin Contit, Nokiat , Michukat. Sen sai tingittyä alle viiteen sataan euroon töineen viime vuonna.

On hyvä ja jämäkkä nastarenkaaksi. Hyvä ajotuntuma.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
138
Michelinin North 4:set tarkoitus laittaa. 225/50/17" koossa.
Joko misukassa pysyy nastat?
Muuten ne kokemuksien mukaan olis todella hyvät.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
39
Kappas, hätäilin jo loppukesästä ja varasin Goodyearin UltraGrip Ice 2:t paikalliselta. TM:n mukaan ei vielä tarvitse katua, hyvinhän nuo vieläkin tuntuvat pärjäävän vanhempana mallina. Päijät-kumilla on Goodyearin hinnat ihan kohdallaan, listahinta 480€ asennuksineen (205/55R16, 2019 paistettu).

Autoa vaihtaessa toissatalvelle olin tyytyväinen, kun Focuksen mukana tuli hyväkuntoiset Hakkapeliitta 7:t ja piti pystyä unohtamaan rengashommat hetkeksi. Keväällä vaihtaessa vilkaisin, että valmistusvuosi on 2012 ja takarenkaassa pieni palkeenkieli kudokseen asti (missä lie ajanut), joten kokeillaan nyt kitkoja seuraavaksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
60
Renkaatvaihtoon.fi tilasin. Ilman rahteja nuo Pirellit olivat 344€ ja Nokiat 414€, eli kyllä noissa hintaeroa löytyy. Jännästi vaihtelee vuosittain tulokset, kun TM:n 2018 talvirengastestissä Pirelli taas voitti Hakkepeliitta R3:n ja tuli kolmanneksi.
Ok, seison korjattuna. Sait hyvän renkaan hyvään hintaan.
Järjestyksen vaihtumista selittää se, että vaikka malli ja mallinimi pysyy samana, rengastehtaat tekevät kehitystä ja muutoksia kausien välillä. Testiolosuhteetkaan eivät ole eri vuosien välillä identtiset keskenään.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
773
Kerran kun kitkat otat, niin paluuta nastoihin ei ole. Vähän sama kuin automaattivaihteiston kanssa. Onkohan Pirelli FR:stä enää sitä jääpidoltaan heikompaa versiota saatavilla, tuskin, mutta kannattaa varmistaa myyjältä, jos Pirelliin päädyt: Tekniikan Maailma

Onko TM testissä ilmoitettu kulutuspinnan syvyydet ja kovuudet niinkuin ennenkin? Mille sijalle Sava Eskimo kitka tuli tällä kertaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 002
Onko TM testissä ilmoitettu kulutuspinnan syvyydet ja kovuudet niinkuin ennenkin? Mille sijalle Sava Eskimo kitka tuli tällä kertaa?
7. sija Savalle kitkojen luokassa. 7.6 pistettä. 4 Savaa huonompaakin kitkaa löytyy, eli ihan suht ok tulos. Nokian R3 olisi paras (8.3 pistettä).

En huomannut katsoa, että onko syvyyttä ja kovuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 002
Mikä saa ihmisen ostamaan vanhoja ja kuluneita renkaita?
Sepä. Itse ostin 40 eurolla hyvät Hankookin nastat jotka oli tehty 16/16. Myyjä kyllä vähän meinasi, että olisi enemmänkin saanut, mutta halusi renkaista äkkiä eroon. Eihän tuo nyt tee kuin 10€ kpl, eli lähes ilmaiset. Ja ne edelliset nastat oli niin surkeat, että jotain parannusta on pakko tulla. Kumi oli niin kovettunutta. Mutta onkohan nuo 4 vuotta vanhat jo entiset?

En nää siis oikein mitään järkeä, kun uudet ei nekään paljoa maksa. Mulla on onneksi vain hidasta kaupunkiajoa, eli kovin suurta vahinkoa ei pitäisi tulla noilla vanhoillakaan renkailla.

Uudet Nokian R3 kitkat oli kyllä hyvät, mutta vanhemmista kitkoista ei ole itsellä kokemusta. Melko vanhoilla Nokian nastoilla on silti pystynyt ajamaan.

Aivan uudet maksaisi netistä tilattuna vain 350€. Ja nyt joutuu kumminkin paljon varovaisemmin ajamaan vanhoilla renkailla :) No ainakin sitten huomaa, että onko pitoa vai ei.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
173
Mikä saa ihmisen ostamaan vanhoja ja kuluneita renkaita?
Samaa voin kysyä, että mikä saa ihmisen ostamaan uudet renkaat? No ymmärrän kyllä teitäkin, ei huolta. :vihellys:

Edelliset kitkat olivat 2012 vuodelta ja elinkaarensa ehtoo puolella. Perusteluksi sanottakoon, että eiköhän nuo ”uudet” kumit ole kuitenkin paremmat kuin vanhat. Kun pintaakin noissa on vielä noin 6mm. Vanhoissakaan ei ollut muuta vikaa, kuin että niistä loppui kulutuspinta kesken. Noihin 2012 vuoden renkaiden pitoon olin ihan tyytyväinen ja uusiin luultavasti todella tyytyväinen. :thumbsup:
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
98
Tekniikanmaailman talvirenkaiden testi 16.9.2020

NASTARENKAAT
  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental IceContact 3
  • Hankook Winter I*Pike RS2
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Sunny Winter Grip SN3860
KITKARENKAAT
  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental ContiVikingContact 7
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • Hankook Winter I*Cept IZ2
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nexen Winguard Ice Plus WH43
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Petlas Glacier W661
  • Pirelli Ice Zero FR
  • Sava Eskimo Ice
  • Toyo Observe GSI-6 HP
Rengaskoko: 205/55 R16
Testiauto: Volkswagen Golf

Continental IceContact 3nasta8,9★★★★★
Michelin X-Ice North 4nasta8,9★★★★★
Nokian Hakkapeliitta 9nasta8,6★★★★
Nokian Hakkapeliitta R3kitka8,3★★★★
Bridgestone Noranza 001nasta8,2★★★
Continental ContiVikingContact 7kitka8,1★★★
Hankook I*Pike RS2 W429nasta8,1★★★
Michelin X-Ice Snowkitka8,0★★★
Goodyear Ultra Grip Ice 2kitka7,8★★
Pirelli Ice Zero FRkitka7,8★★
Hankook Winter I*Cept IZ2 W616kitka7,7★★
Sava Eskimo Icekitka7,6★★
Bridgestone Blizzak Icekitka7,4★★
Nexen Winguard Ice Polus WH43kitka7,0
Petlas Glasier W661kitka7,0
Toyo Observe GSI-6 HPkitka7,0
Sunny Winter Grip SN3860nasta6,3
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
242
Samaa voin kysyä, että mikä saa ihmisen ostamaan uudet renkaat? No ymmärrän kyllä teitäkin, ei huolta. :vihellys:

Edelliset kitkat olivat 2012 vuodelta ja elinkaarensa ehtoo puolella. Perusteluksi sanottakoon, että eiköhän nuo ”uudet” kumit ole kuitenkin paremmat kuin vanhat. Kun pintaakin noissa on vielä noin 6mm. Vanhoissakaan ei ollut muuta vikaa, kuin että niistä loppui kulutuspinta kesken. Noihin 2012 vuoden renkaiden pitoon olin ihan tyytyväinen ja uusiin luultavasti todella tyytyväinen. :thumbsup:
entäs jos ostaakin ne uudet halvimmat kiinanpaskat, eiköhän nekin kuiten ole paremmat kuin useamman vuoden alla jo pyörineet käytetyt. Eikös se mene niin että max kaks vuotta ja ne renkaan parhaat ominaisuudet on jo häipyneet sen sileän tien. Eikös tässä joku vuosi sitten (vai oliko peräti viime vuonna) ollut testissä mukana käytetty rengas. Eikös siinäkin kaikki halvimmatkin pessyt sen käytetyn selvällä erolla (oliko kesä- vai talvirengastesti kyseessä, en muista)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 002
entäs jos ostaakin ne uudet halvimmat kiinanpaskat, eiköhän nekin kuiten ole paremmat kuin useamman vuoden alla jo pyörineet käytetyt. Eikös se mene niin että max kaks vuotta ja ne renkaan parhaat ominaisuudet on jo häipyneet sen sileän tien. Eikös tässä joku vuosi sitten (vai oliko peräti viime vuonna) ollut testissä mukana käytetty rengas. Eikös siinäkin kaikki halvimmatkin pessyt sen käytetyn selvällä erolla (oliko kesä- vai talvirengastesti kyseessä, en muista)
Tuon testin mukaan vanhat premiumit olisi paremmat kuin uudet kiinalaiset halppis renkaat.

"Omien kokeidensa perusteella Michelin väittää, etteivät urasyvyyksien suositukset päde ainakaan laaturenkailla. Päinvastoin niillä pito paranee käytettynä. Euroopan onnettomuustilastotkaan eivät yksiselitteisesti tue vaihtoa uusiin renkaisiin kolmessa millissä.

Monet selvitykset myös osoittavat, että kesärenkaiden vaihto liian aikaisin uusiin tulee kalliiksi niin kuluttajille, kansantalouksille kuin ympäristölle."

 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
98
entäs jos ostaakin ne uudet halvimmat kiinanpaskat, eiköhän nekin kuiten ole paremmat kuin useamman vuoden alla jo pyörineet käytetyt. Eikös se mene niin että max kaks vuotta ja ne renkaan parhaat ominaisuudet on jo häipyneet sen sileän tien. Eikös tässä joku vuosi sitten (vai oliko peräti viime vuonna) ollut testissä mukana käytetty rengas. Eikös siinäkin kaikki halvimmatkin pessyt sen käytetyn selvällä erolla (oliko kesä- vai talvirengastesti kyseessä, en muista)
tälläinen löytyi ainakin... tosin kesä renkaista ....
tekniikanmaailma 18.3.2020
Milloin kuluneesta renkaasta tulee vaarallinen?
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Falken Azenis FK 510
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 Evo 3
  • Kumho Ecsta PS71
  • Linglong Sport Master
  • Maxxis Victra Sport 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nexen N’Fera Sport SU2
  • Nokian Hakka Black 2
  • Rotalla Setula S Race RU01
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport A
  • Vredestein Ultrac Vorti
Kuluneet Verrokit
  • Bridgestone Turanza ER300 vuosimalli 2012, kulutuspinta 5 mm
  • Pirelli Cinturato P7, vuosimalli 2014, kulutuspinta 4 mm
  • Goodyear Efficientgrip Performance, vuosimalli 2016, kulutuspinta 2,5 mm
Testiauto: Audi A3
Rengaskoko: 225/45R17Y

ARVOSANAT
MichelinContinentalGoodyearNokianMaxxisBridgestoneHankookKumhoFalkenVredesteinToyoLinglongNexenSavaRotalla
9,59,28,88,88,78,68,68,58,48,38,18,07,87,47,1


Kuluneet kesärenkaat
Kulunut kesärengas 5 mmKulunut kesärengas 2,5 mmKulunut kesärengas 4 mm
6,56,05,2
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
173
tälläinen löytyi ainakin... tosin kesä renkaista ....
tekniikanmaailma 18.3.2020
Milloin kuluneesta renkaasta tulee vaarallinen?
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Falken Azenis FK 510
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 Evo 3
  • Kumho Ecsta PS71
  • Linglong Sport Master
  • Maxxis Victra Sport 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nexen N’Fera Sport SU2
  • Nokian Hakka Black 2
  • Rotalla Setula S Race RU01
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport A
  • Vredestein Ultrac Vorti
Kuluneet Verrokit
  • Bridgestone Turanza ER300 vuosimalli 2012, kulutuspinta 5 mm
  • Pirelli Cinturato P7, vuosimalli 2014, kulutuspinta 4 mm
  • Goodyear Efficientgrip Performance, vuosimalli 2016, kulutuspinta 2,5 mm
Testiauto: Audi A3
Rengaskoko: 225/45R17Y

ARVOSANAT
MichelinContinentalGoodyearNokianMaxxisBridgestoneHankookKumhoFalkenVredesteinToyoLinglongNexenSavaRotalla
9,59,28,88,88,78,68,68,58,48,38,18,07,87,47,1


Kuluneet kesärenkaat
Kulunut kesärengas 5 mmKulunut kesärengas 2,5 mmKulunut kesärengas 4 mm
6,56,05,2
Kesärengas muuttuu vaaralliseksi pääsääntöisesti vain märällä pinnalla. Kuivalla asfaltilla sliksit pitää parhaiten.

Ja vaikka mitä tässä olenkin renkaista puhunut, niin tietenkin pito ja renkaiden kuluma pitää ottaa huomioon kaikilla renkailla ja alustoilla aina kun ollaan liikkellä.

Kuluneella renkaalla vesiliirto on otettava huomioon jo ennen seisovaan veteen ajoa. Uudella renkaalla näitä asioita ei usein edes tiedosta ja kuljettaja voi ajella huolettomammin.

Tärkeintä siis on, että tiedostaa millaisella kalustolla ajaa, millaisissa olosuhteissa ja miten. Jos alla on uudet renkaat, niin ajaminen on huoletonta ja kokemattomampikin kuljettaja todennäköisesti selviytyy yllättävistä tilanteista ilman suurempia tykytyksiä.

Muttei käytetyt/jokseenkin kuluneet renkaat suoraan tee autosta/ajamisesta vaarallista. Jos kuljettaja ymmärtää em asiat ja osaa ottaa ne huomioon, niin 999 tapauksesa 1000:sta tilanteesta selvitään vaarantamatta ketään.

Monelle instanssille on suuri etu, mikäli kuluttajat ajattelevat 2-3 vuotta vanhojen tai muutaman millin uudesta kuluneiden renkaiden olevan vaihtokunnossa.

Kertauksena, että ajoin täysin tyytyväisenä 2012 vuoden Michelinin kitkoilla vielä viime talvena, enkä vaihtanut niitä kesäksi pois, vaan ajelin niillä kesän aina katsastukseen asti. Toki seisova vesi oli renkaille myrkkyä ja eron huomasi todella selvästi, kun vaihdoin kesäkumit pari viikkoa sitten alle. Vanhat, mutta paremmalla urasyvyydellä olevat kesäkumit poistavat tiellä olevan veden renkaan alta paljon paremmin, eikä vesiliirron vaaraa juurikaan ole normaalilla säällä. Ja nämäkin renkaat ovat jo varmasti joidenkin mielestä täysin luokattomat ikänsä ja urasyvyyden osalta, mutta täyttävät kuitenkin edelleen lain kirjaimen, sekä omat vaatimukseni renkaalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
242
joo kesärenkaissa niitä oli vertailtu, joku viimevuoden tm oli jossa oli käytetty contin kesä ja kitkarengas kesärengastestin mukana. Vesiliirrossa oli selvin ero käytettyihin verrattuna (no käytetty kitka oli paskin kaikissa), käytetty conti oli paras kuivan asfaltin jarrutustestissä. Mutta eihän noissa muissa testatuissa keisseissä nyt mitään mullistavia eroja parhaan/huonoimman/käytetyn kesärenkaan kesken ... ainoastaan vesiliirtotestissä venähti ero suuremmaksi uusien eduksi. Käytetty kitkahan kesäkelillä haukuttiin syvimpään helvettiin ja varmaan aiheesta.
Kyllähän sitä hyvällä kelillä ja hiljaa ajaen välttää mikä tahansa pyöreä ja musta kumikapistus auton alla mutta jos sattuu ääritilanteessa rengasta tarvimaan niin asia toinen.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
345
Mielenkiintoinen rengasuutuus tuossa TM:n talvirengastestissä näyttäisi olevan Michelin X-Ice Snow. Perinteisesti Michelin on tehnyt kulutuskestäviä renkaita ja näyttäisi pitokin olevan kilpailijoiden tasolla verrattuna vanhaan kitkamalliin, eli vahvasti harkitsisin tätä rengasta, jos olisin uusia ostamassa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
98
tm testissä:
Kuluneet kuivalla

Kuivan kelin kokeissa koimme yllätyksen, koska kuluneet ja ikääntyneet renkaat jäivät hännille samoin kuin märälläkin kelillä.

Urasyvyydellä ei ole suoraa vaikutusta pitoon, vaan yleisesti sileämpi rengas toimii jopa paremmin, kun alla on kuivaa asfalttia. Kuluneiden heikkous liittyneekin tässä testissä teknologian kehittymiseen vuosien varrella. Käyttäjän kannalta on toki yhdentekevää, johtuuko ero urasyvyydestä, renkaan iästä vai teknologian kehityksestä.

Testit osoittivat, että ainakin nyt testatulla valikoimalla uudet renkaat toimivat vanhoja paremmin myös kuivalla kelillä. Ainoa poikkeus oli vierinvastus, jossa renkaan kuluminen itse asiassa näytti parantavan vierinvastustuloksia.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
173
Tätä juuri edellisessä viestissä yritin sanoa...

Testin parhaan renkaan ja kuluneen kesärenkaan erot ovat niin pienet, että eron huomioonottamisella ja pienellä ennakoilla selviää hyvin kaikissa tilanteissa. Ainoa huomioon otettava asia ja iso ero tulee juuri tuossa vettä reippaasti kaarteessa tilanteessa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
98
tm testissä tulokset ovat erilaiset..
1600342771303.png


1600342799744.png


1600342838019.png


mutta ei tästä nyt enempää kun muuten mennään taas siihen juupas/eipäs väittelyyn ja ketju menee tukkoon muusta kuin itse aiheesta :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
773
kuinkas Nokia R3 kestää kilometrejä? Omiin Sava Eskimoihin ollut tyytyväinen suhteutettuna selkeästi halvempaan hintaan. Melutaso myös erittäin alhainen. Mitenköhän Nokia vertautuu?
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
98
kuinkas Nokia R3 kestää kilometrejä? Omiin Sava Eskimoihin ollut tyytyväinen suhteutettuna selkeästi halvempaan hintaan. Melutaso myös erittäin alhainen. Mitenköhän Nokia vertautuu?
täytyykin etsiä se tm artikkeli missä oli eri renkeiden "mutu tuntuma" kilometrimäärä per kulutettu mm jne eli oletettu km per rengas ennenkuin vaihtokunnossa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
939
Tekniikan maailman testistä mielenkiintoista jälkipuintia. Linglong on saanut testin parhaat tulokset jääpidossa, mutta TM päättänyt pudottaa renkaan pois testistä vedoten siihen että Vannetukku on käyttänyt TM:n tuloksia sovitun vastaisesti. Linkin takana päätoimittaja Ruokasen ja Vannetukun käymän viestinvaihdon mukaan käytännössä poikkeama sovitusta on ollut se, että Vannetukku on markkinoinnissaan käyttänyt yli vuoden vanhoja testituloksia. Vannetukku syyttää TM:ää testitulosten esittämisestä taloudellisin vs. journalistisin perustein. Eihän tämä kieltämättä hyvältä näytä vain pari vuotta Nokialaisten testiskandaalin jälkeen. Levitetään tätä nyt ihan journalistisin perustein. Kommentit ihan sivun alalaidassa.

Oma strategia on nyt ollut talvirenkaissa valita testivoittaja ja kesärenkaissa halpis. Nyt kuitenkin viime talvena uudessa autossa oli 5v nastana vanha nokialainen testiä suuremmasa koossa ja vanhassa 2v vanha testivoittaja testiä pienemmässä koossa, ja sanoisin nokialaisen olevan tällä hetkellä reippaasti edellä, joten tämän perusteella voisi päätellä testitulosten toimivan vain niillä jotka ostavat renkaat lähes joka vuosi. Se testivoittaja (Continental IceContact 2) oli menettänyt kaiken teränsä jo toiseen talveen lähdettäessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Tekniikan maailman testistä mielenkiintoista jälkipuintia. Linglong on saanut testin parhaat tulokset jääpidossa, mutta TM päättänyt pudottaa renkaan pois testistä vedoten siihen että Vannetukku on käyttänyt TM:n tuloksia sovitun vastaisesti. Linkin takana päätoimittaja Ruokasen ja Vannetukun käymän viestinvaihdon mukaan käytännössä poikkeama sovitusta on ollut se, että Vannetukku on markkinoinnissaan käyttänyt yli vuoden vanhoja testituloksia. Vannetukku syyttää TM:ää testitulosten esittämisestä taloudellisin vs. journalistisin perustein. Eihän tämä kieltämättä hyvältä näytä vain pari vuotta Nokialaisten testiskandaalin jälkeen. Levitetään tätä nyt ihan journalistisin perustein. Kommentit ihan sivun alalaidassa.

Oma strategia on nyt ollut talvirenkaissa valita testivoittaja ja kesärenkaissa halpis. Nyt kuitenkin viime talvena uudessa autossa oli 5v nastana vanha nokialainen testiä suuremmasa koossa ja vanhassa 2v vanha testivoittaja testiä pienemmässä koossa, ja sanoisin nokialaisen olevan tällä hetkellä reippaasti edellä, joten tämän perusteella voisi päätellä testitulosten toimivan vain niillä jotka ostavat renkaat lähes joka vuosi. Se testivoittaja (Continental IceContact 2) oli menettänyt kaiken teränsä jo toiseen talveen lähdettäessä.
Vähän nyt haiskahtaa. Tuossahan olisi ollut vallan mainio paikka testata Linglongit ja Nankangit ja siten päivittaa Vannetukulle uudet testitulokset myös markkinointikäyttöön. Jos tulos olisi ollut aiempaa parempi, tilanne olisi eduksi kaikille. Jos tulos olisi ollut aiempaa heikompi ja markkinoinnissa olisi edelleen käytetty vanhoja tuloksia, aihetta älähdykselle olisi ja joku viranomainenkin saattaisi kiinnostua.

Ihan en ymmärrä sitä miksi kokonaisia rengasmerkkejä suljetaan testistä pois, jos yksi myyjä toimii vastoin käytäntöä. Onko Vannetukku noiden merkkien ainoa maahantuoja/edustaja Suomessa?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Todella outoa tuo TM:n kiukuttelu. Itse odotin "LAPPI JÄÄ-AHMAN" testituloksia :D On kyllä niin hyvin nimetty rengas että oksat pois.
Noh, eipäs tuo ilmeisesti olisi ollutkaan testeissä vaan Kontio renkaat.
"Joukosta puuttuvat Kontio, Linglong ja Nankang. "
Vai mitähän rengasta on testattu, Vannetukun sivulla ei löydy yhtään Kontio talvirengasta?

E: ei mitään, tuohan se Kontio on.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 685
Keskiviikkona tilasin renkaatvaihtoon.fi -sivulta Pirellin kitkat ja eilen aamupäivällä posti toimitti perille. Nuo on näköjään paistettu elokuussa 2020, eli tuoretta tavaraa. 9mm pintaa uutena. Nyt vain odotellaan talvikelejä :smile:
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 674
Vähän nyt haiskahtaa. Tuossahan olisi ollut vallan mainio paikka testata Linglongit ja Nankangit ja siten päivittaa Vannetukulle uudet testitulokset myös markkinointikäyttöön. Jos tulos olisi ollut aiempaa parempi, tilanne olisi eduksi kaikille. Jos tulos olisi ollut aiempaa heikompi ja markkinoinnissa olisi edelleen käytetty vanhoja tuloksia, aihetta älähdykselle olisi ja joku viranomainenkin saattaisi kiinnostua.

Ihan en ymmärrä sitä miksi kokonaisia rengasmerkkejä suljetaan testistä pois, jos yksi myyjä toimii vastoin käytäntöä. Onko Vannetukku noiden merkkien ainoa maahantuoja/edustaja Suomessa?
TM:n näkövinkkelistä ongelma lienee se, että jos joku noista nyt pärjäisi, niin tätä käytettäisiin taas seuraavat 10 vuotta markkinointilauseena tapahtui mitä vaan. Kun taas jossain vaiheessa tuo nyt markkinoitu malli kuitenkin poistuu markkinoilta.

On tuossa nyt minuista ihan pointtikin: Kun katselee vaikka vanhoihin testivoittoja-Nokioihin perustuvien Nordmanien keskinkertaista testimenestystä, niin ei se vuosien takainen testivoitto saati sitten ihan-ok tason menestys nyt ihan le keulimisen aihetta anna. Mahdollisten valmistajan tekemien muutosten lisäksi kun kyllä ne renkaatkin vaan menee eteenpäin, joten kyllä niillä testituloksilla on parasta-ennen päivä, etenkin talvikumeissa, mutta myös kesä.
kuinkas Nokia R3 kestää kilometrejä? Omiin Sava Eskimoihin ollut tyytyväinen suhteutettuna selkeästi halvempaan hintaan. Melutaso myös erittäin alhainen. Mitenköhän Nokia vertautuu?
Kolmatta kautta menossa alle tänä syksynä, ajettu aikalailla 30k per vuosi eli tuosta noin puolet talvinakeilla (eli oisko se~30k yhteensä ajettu). En kyllä kirveelläkään muista mitä pintaa oli jäljellä (enkä voi oikein hotelliin mennä tarkistamaan), mutta ei ne loppu vielä olleet, suunnittelen noilla vielä kolmannenkin talven ajavani ( eli ~45k toki suunnitelmat muuttuu, jos aihetta urasyvyyden tai pidon kautta on).

Ihan perus-positiviiset fiilikset jäänyt, ei eritystä hehkutettevaa eikä erityistä kritisoitavaakaan.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
773
Kolmatta kautta menossa alle tänä syksynä, ajettu aikalailla 30k per vuosi eli tuosta noin puolet talvinakeilla (eli oisko se~30k yhteensä ajettu). En kyllä kirveelläkään muista mitä pintaa oli jäljellä (enkä voi oikein hotelliin mennä tarkistamaan), mutta ei ne loppu vielä olleet, suunnittelen noilla vielä kolmannenkin talven ajavani ( eli ~45k toki suunnitelmat muuttuu, jos aihetta urasyvyyden tai pidon kautta on).

Ihan perus-positiviiset fiilikset jäänyt, ei eritystä hehkutettevaa eikä erityistä kritisoitavaakaan.
Onko kokemusta muista kitkoista? Esim Goodyearin? Nuo Savathan on Goodyearin kakkosmerkki.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 091
Päätös käyttää tekniikanmaailmaa perseen pyyhkimiseen on osoittautunut oikeaksi.

Tekniikanmaailma on jo vuosia kirjoittanut puolueellisia testejä ja sama meno näyttää jatkuvan joten eipä tarvitse heidän testejä lukea tai toimintaa tukea, päinvastoin.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
245
Päätös käyttää tekniikanmaailmaa perseen pyyhkimiseen on osoittautunut oikeaksi.

Tekniikanmaailma on jo vuosia kirjoittanut puolueellisia testejä ja sama meno näyttää jatkuvan joten eipä tarvitse heidän testejä lukea tai toimintaa tukea, päinvastoin.
Haluatko avata kommenttia.

Aika samassa linjassa ne on muidenkin lehtien testien kanssa. Samat merkit pyörii kärjessä ja hännillä, ei ne kovin hyvin ole puolueellisuudessa onnistuneet jos eivät saa eroja renkaisiin verrattuna muihin testaajiin.

Löytyy vieläpä pisteytys missä voit itse arvottaa mieleiset asiat tesituloksista jolloin järjestys voi muuttua. Pisteytyksen arvotus vaikuttaa myös vertailussa muihin testeihin.
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 674
Onko kokemusta muista kitkoista? Esim Goodyearin? Nuo Savathan on Goodyearin kakkosmerkki.
Ei samassa autossa, muuten toki kyllä lähes pelkästään niistä kun nastoja en ole eläessäni ostanut.

Toisessa kärryssä on Contin Viking Contact 7:t eikä niistäkään pahaa sanottavaa, liian uudet tosin jotta voisi kestoa kauheammin kommentoida suuntaan tai toiseen. Kahdessa eri autossa kahdessa eri koossa on vaan niin paljon muita muuttujia, etten pysty tarjoamaan edes subjektiivista mielipidettä kumpi noistakaan on parempi, molemmat on hyviä renkaita ja voisin ostaa kumman tahansa uudestaan.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
187
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
960
Tekisi mieli laittaa talveksi vähän korkeemmalla profiililla olevaa alle. Matkustusmukavuus paranisi.

Vakiokoko on 205/60 R16. 15 tuumanen pullarengas voisi toimia, mutta sitten siinä häviää taas tuntuma hieman.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
51
Onkos Nokian Nordman 7 pätevä valinta sellaiseksi keskihintaluokan nastarenkaaksi? Eikös tuo perustu Hakkapeliitta 7? Netissä oli jotain juttua, että ylipäätään Nokian renkaissa valmistusmaa näkyisi myös laadussa, liekkö tässä jotain perää ja asiaan pitäisi kiinnittää huomiota?
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
960
Onkos Nokian Nordman 7 pätevä valinta sellaiseksi keskihintaluokan nastarenkaaksi? Eikös tuo perustu Hakkapeliitta 7? Netissä oli jotain juttua, että ylipäätään Nokian renkaissa valmistusmaa näkyisi myös laadussa, liekkö tässä jotain perää ja asiaan pitäisi kiinnittää huomiota?
Ihan pätevä rengas tuon pitäisi olla.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
32
Goodyearin kitkat koossa 215-50-17 XL alla viime talven. Paljaalla asfaltilla kuin kesärenkaalla ajelis; hyvä tukeva tuntuma, myöskin erittäin hiljainen..(souncomfort malli itsellä). Mutta kun jääkelit/lauhtuva keli milloin liukasta , niin yllättävän sivakat sekä pidon raja terävämpi/yllättävämpi mitä aikaisempi Nokian R. Nokian oli myös oikein hyvä ajoltaan kun vaan laittoi reilusti ilmaa 16"/2.8psi) ja "turvallisemman tuntuinen" liukkaalla juurikin pidon rajat loivemmat ja uskalsi kuluneillakin ajaa pitorajoilla. Näillä kokemuksin Nokian R3 olisi tällä hetkellä se rengas, jonka itse valitsisin talvirenkaaksi kitkoista.
:thumbsup: Juuri samat kokemukset GY:n kitkoista. R3 oli juuri tullut tarjolle, kun nuo GY:n kitkat ostin. R3 olivat olevinaan turhan tyyriit.
Eikö nuo Ultra Grip Ice 2 ole jo kovin vanhaa suunnittelua? Eivät ole tainneet mitään päivityksiä noihin tehdä.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
773
:thumbsup: Juuri samat kokemukset GY:n kitkoista. R3 oli juuri tullut tarjolle, kun nuo GY:n kitkat ostin. R3 olivat olevinaan turhan tyyriit.
Eikö nuo Ultra Grip Ice 2 ole jo kovin vanhaa suunnittelua? Eivät ole tainneet mitään päivityksiä noihin tehdä.
EI kai Nokian pitoa ole tehty pehmeämmällä kumiseoksella joka sitten ei kestä kilometrejä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
99 765
Viestejä
1 999 446
Jäsenet
41 576
Uusin jäsen
hakanakke

Hinta.fi

Ylös Bottom