Talvirenkaat - yleisketju

Näyttää ruotsalaisten testin perusteella siltä, että R3 on ihan sama lötkö kuin R2. Ikävä sanoa, mutta vahvistaa edelleen käsitystä, että TM:n testeihin vaikuttaa mennyt historia ja ehkä testaajan omat preferenssit. Contin tuloksessa pisti silmään 1 märällä tiellä, wtf. Johtopäätös taitaa olla, että otit minkä renkaan tahansa kärkimerkeiltä, niin tiellä sillä pysyy testituloksista riippumatta. Nokiat ja Contit on ajettu, ehkäpä se on minulla Goodyearin vuoro SCT:n kera :hmm: Olisi vähän halvempikin.
 
Continentalin Viking Contact 7 valmistusmaana on näköjään ainakin Saksa ja Venäjä. Kokemuksia kellään vai mutuna venäjä huono?
 
Pirellin Ice Zero 2 nastoja paikallinen rengasliike suositteli kovasti etenkin hiljaisuuden suhteen ja melkein tuli niihin päädyttyä. Testit ainakin puoltavat hiljaisuutta ja mukavuutta, mutta norjalaisilla näköjään nastat olivat liian syvällä, eivätkä purreet kunnolla. Teknikes Världin testissä taas pärjäsi ihan kohtuullisesti, eli mielenkiintoinen ero.

Noh, Pirelli Ice Zero FR kitkat odottavat jo vanteilla, että pääsisi kenties lähiviikkoina testaamaan. Innolla kyllä odotan, miltä ensimmäiset kitkarenkaat tuntuvat. Harmi kun mikään muu lehti ei ole tainnut noita testata kuin Tekniikan Maailma. Kuitenkin kolmena edellisenä vuonna aina ollut kitkojen jaetulla kolmannella sijalla, niin ei pitäisi olla huonotkaan. Ja olivat kuitenkin vähän edullisemmasta päästä 332€ sarja 205/60/16 koossa.

EDIT: Olihan noita Pirellin kitkoja testattu myös Moottori-lehdessä. Hyvin näköjään pärjännyt etenkin jääpidossa.
 
Uudet kitkat pitäisi lähiviikkoina saada alle. Valinta välillä Continental VikingContact 7 tai Michelin X-Ice Snow. Michelin olisi 60 e halvempi per sarja. Mielipiteitä?
 
Uudet kitkat pitäisi lähiviikkoina saada alle. Valinta välillä Continental VikingContact 7 tai Michelin X-Ice Snow. Michelin olisi 60 e halvempi per sarja. Mielipiteitä?

Moottorin testissä olivat jaetulla ykkössijalla. Michelin parempi sulalla tiellä ja conti lumella. Jäällä suunnilleen yhtä hyvät.
Etelä suomen talveen ottaisin noista micheliinit.
 
Viimeksi muokattu:
Moottorin testissä olivat jaetulla ykkössijalla. Michelin parempi sulalla tiellä ja conti lumella. Jäällä suunnilleen yhtä hyvät.
Etelä suomen talveen ottaisin noista micheliinit.
Micheliniin ehkä kallistuisin hinnan vuoksi, mutta arveluttaa tuo heikko tulos Norjan/Tuulilasin testissä.
 
Aamulla meni Hakkapeliitta R3set alle. Vajaa 200km rinkiä täällä etelässä töiden puitteissa ja ei nuo nyt minusta mitenkään ihmeen lötköiltä tunnu. Pehmeämmiltä kyllä, mutta niin kaikki talvirenkaat.
Koko 215/60/16. Oma ajotyyli ei nyt mitään kaahamista(dynaamista) ole. Autona 2020 Mondeo farkku.
Melua noista lähtee aavistuksen enemmän kuin kesärenkaista, sellanen matala jyrinä kuuluu välillä vähän tien pinnasta riippuen.
EDIT: auto raportoi, että painetta laittoivat vianorilla renkaisiin 2.3bar, joka kyllä mielestäni aika vähän. Joutuhan tuota nostamana kun kelit viilenee.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä rengaskoko tuossa testissä oli? Ei osunut silmään.

225/50 17 Sivun loppupäässä on tuo mainittu


Goodyear UltraGrip Ice 2 testvinnare i Teknikens Värld, 20/2020, 225/50R17, testvinnare bland nordiska friktionsdäck i Teknikens Värld, 22/2017, 205/60R16, Aftonbladet Bil, 7/2017, 205/60R16, Teknikens Värld, 22/2016, 205/55R16, en av två testvinnare i Tekniikan Maailma 17/2014, Tehnikamaailm 10/2014, Motor 5/2014, 205/55R16 94T, 12 friktionsdäck i testet. Bäst i test bland 7 friktionsdäck i Aftonbladet Bil 6/2014 och Teknikens Värld 22/2014, 205/55R16 94T. seisoo tämän sivun loppuosassa




Edit : Tässä teknikes världin 2019 testi jossa maininta " NYTT FÖR 2019 års vinterdäcktest är dimensionen, vi går upp från 205/55 R16 till 225/50
R17" https://tveassetsprod.blob.core.win...dacktest-2019-test-av-18-olika-vinterdack.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Moottorin testissä olivat jaetulla ykkössijalla. Michelin parempi sulalla tiellä ja conti lumella. Jäällä suunnilleen yhtä hyvät.
Etelä suomen talveen ottaisin noista micheliinit.

Mites Pirellit tuossa testissä? Tuulilasissa olivat asfaltilla parhaat, kun olivat vähän jämäköittäneet niitä. Muutenkin hyvät, tuloksena vertailun 3. sija.
 
Ennakoin jo vähän, kun vaihdoin talvirenkaat alle. Aika hyväkuntoiset Nokian Nordman 5 195/65-15. Ettei olisi liian lötköt, niin laitoin summissa 3 bar VW New Beetle:en. Tuntui minusta yhtä tukevilta kuin 205/55-16 kesärenkaat. Madallettu alusta, niin ei ehkä kannata ajaa aivan löllö renkailla. Ilmeisesti 2.2 ja 2.4 olisi auton oikeat paineet kesärenkaisiin.

Vähän toki kaipaisi kitkoja, mutta ei nyt aivan järkyttävä nastojen ropina. Täytyy vähän ennakoida jarrutuksia, kun silloin ropisee tietysti eniten. Säätiedotus on vähän muuttunut, kun lupaa vielä ainakin 10 päivää lämmintä. Alin -3C. Eli viikolla olisi voinut siirtää vaihtoa eteenpäin.
 
Mulla on vanhempi versio ollut käytössä jo useamman vuoden ja varmasti kokeilen noita, kun vaihdon aika tulee ja rupeaa saamaan useammassa koossa

Ei kokemusta Linglong talvirenkaista, mutta tuli laitettua alle Lappi-Jää Ahma, kun halvalla sai 150e sarja 205/55r16 + 40e vanteille laitto ja tasapainotus. Ensikokemukset positiiviset, erittäin hiljaiset ei ropise ollenkaan. Eihän nuo merkkirenkaille pärjää, mutta varsin kelpo päivitys auton mukana tulleille Nordman 4 jotka oli jo vrm. Kymmenen vuotta vanhat ja melko liukkaat.
 
Työpaikan Octavioissa on ollut kitkat aina, ja niillä ajetaan (melko) paljon ~30tkm/v , hyvin ovat pysyneet tiellä. Saabiin ostin Continentalin Viking Contact 6:et ja nykyisessä A4 seiskat. Vesipeilijäällä ei pysty, ei myöskään nastoilla.
 
Tyytyväinen olen että hankkinut kitkat. Nyt voi huoletta ajaa pitkää kevääseen kun kelit sahaa nyt jo edes takas ja jos edellisvuosiin vertaa niin alkaa nyt tuo 3kk kestävä marraskuu.
 
96369845_10217131744634249_3543365512601796608_o.jpg


Tässä kuva viime keväältä kun poistin neljästä kitkarenkaasta ns. tappajasepelin pois. Kitkarenkaissahan on paljon lamellia ja olen yhä huolissani siitä, että nämä pienet terävät kivet takertuvat lamelleihin ja näin ehkä mitätöivät niiden toiminnan.

Haluaisin myös sellaisen muutoksen pihahiekoituksiin ettei tätä tappajasepeliä käytettäisi, vaan tavallinen hiekka riittäisi. Keväällä vastaavasti tappajasepeli puhkoo (ei pistosuojattuja) polkupyöränkumeja.
 
@EmZei samaa toivon täälläkin, mutta tiedän ettei tule muuttumaan mihinkään. Koska ihmiset on vieraantuneet luonnosta ja saa astmaa ja mitä kaikkea ihan ilmmakosteudesta, saati katupölystä jota hiekka muodostaa ylimäärin. Joten toi pirunhiekka on siksi tullut jäädäkseen, ettei katupöly muistuta ihmisiä luonnosta vieraantumisesta.
 
96369845_10217131744634249_3543365512601796608_o.jpg


Tässä kuva viime keväältä kun poistin neljästä kitkarenkaasta ns. tappajasepelin pois. Kitkarenkaissahan on paljon lamellia ja olen yhä huolissani siitä, että nämä pienet terävät kivet takertuvat lamelleihin ja näin ehkä mitätöivät niiden toiminnan.

Haluaisin myös sellaisen muutoksen pihahiekoituksiin ettei tätä tappajasepeliä käytettäisi, vaan tavallinen hiekka riittäisi. Keväällä vastaavasti tappajasepeli puhkoo (ei pistosuojattuja) polkupyöränkumeja.

ja 100m jälkeen ne on taas samannäköiset?

pätkä motaria niin 99% kivistä lähtee
 
Onko kukaan lähiaikoina tilannut renkaita rehvid24.ee liikkeestä? Siellä näyttäisi saavan Hankook Winter i*cept IZ2 W616 205/55/16 rengas-sarjan hieman alle 300€ kuluineen.
 
Olen tuolta joskus vuosia sitten tilannut ja käynyt asennuttamassa Tallinnan reissun yhteydessä, jolloin homma toimii. Kotiin en ole tilannut renkaita en usko että ongelmia siinäkään esiintyy.
 
Mikähän ylipäätään on paras sivusto renkaiden tilaamiseen nykyään? Olen käyttänyt 1001renkaat.comia pitkään, mutta onko vielä joku sitäkin edullisempi luotettava sivusto?
 
Onko kukaan lähiaikoina tilannut renkaita rehvid24.ee liikkeestä? Siellä näyttäisi saavan Hankook Winter i*cept IZ2 W616 205/55/16 rengas-sarjan hieman alle 300€ kuluineen.
Vuosi sitten tilasin ja renkaat tuli nopeaa. Maksun vahvistus/seurantatunnus oli mennyt roskapostin, mutta asiakaspalvelu vastasi nopeaa ja sain uuden.
 
Kuulostaako ihan ok hinnalta 205/55/16 nokian hakkapeliitta 9 580e tai nokian r3 570e? Ei sisällä asennusta.
Vieläkin kuumeisesti mietin kitkojen ja nastojen välillä
 
Täällä ainakin kahdella ollut Contin Viking Contact 7 viime talven, niin olisiko heittää kokemuksia? Kohta tulee itselle alle turvallisessa 16" koossa.
 
Itsellä hatchback kulkineessa Conti 7:at ja verrokkina 2 vuotiaat CVC 6 (farkku). Kitkat molemmat.
Conti 6 runko on jämäkämpi, kuin CVC7. Mutta pito tasaisempi Conti 7 kumeissa eri olosuhteissa. Johtuuko sitten iästä, mielestäni ei vaan kuviosta. Märkäpito/vesikeli lähinnä oli vaikein Conti 6 kumille. Ei poista vettä yhtä hyvin kuin 7 salmiakki kuviollaan.
Ei erityisen äänekkäät tms. Ääntä kuuluu, muttei mikään vituttava terävä korkeataajuinen tai muriseva matala jurnutus.
 
Contin 7 kitkat Audi A4:ssä toimii hyvin ja hiljaiset. Ajo pääsääntöisesti Jyväskylän kaupunkialueella. Kokemusta vasta viimetalvesta, kuten myös autosta.
 
Tyytyväinen olen että hankkinut kitkat. Nyt voi huoletta ajaa pitkää kevääseen kun kelit sahaa nyt jo edes takas ja jos edellisvuosiin vertaa niin alkaa nyt tuo 3kk kestävä marraskuu.
Jarrutusmatka märällä asfaltilla on kitkarenkailla on yli 50 % pidempi kuin kesärenkailla. Ei kannata ihan huoletta ajella syyskeleillä kitkoilla.
 
Itsekin näitä Conteja harkitsen, mutta mikäs meininki on tämän XL -merkinnän kanssa? Lyhenne tulee sanoista "extra load" ja tarjoittaa korotettua kuormitusluokkaa. Näyttää olevan niin, että tästä renkaasta ei tahdo saada muuta kuin tuota XL-merkinnällä varustettua mallia. XL-merkinnällä varustetut renkaat näyttävät joidenkin nettikirjoittelujen perusteella vaikuttavan negatiivisesti ajo-ominaisuuksiin ja siksi tämä nyt vähän epäilyttää. Onko muilla parempaa tietoa? Onko huoleni turha?

Juttua mm. täällä: XL petti Golffarin — Tekniikan Maailma
 
Täällä ainakin kahdella ollut Contin Viking Contact 7 viime talven, niin olisiko heittää kokemuksia? Kohta tulee itselle alle turvallisessa 16" koossa.

Kaksi talvea ja n. 45tkm olivat alla etelä-savon ja keskisuomen rajamailla, pintaa jäi n.3-4mm. Mk4 Mondeon (215/55(16) alla ihan ok ajaa eli ei suurempia yllätyksiä mihinkään suuntaan, Hiljaiset. Parhaat kitkat mitä itsellä on tähän mennessä ollut, tosin hivenen hintavat. Contit olisin voinut ottaa uudestaankin. Nyt tulee kuitenkin alle Michelin X-Ice Snow, vaihtelu virkistää.
 
Onko kukaan lähiaikoina tilannut renkaita rehvid24.ee liikkeestä? Siellä näyttäisi saavan Hankook Winter i*cept IZ2 W616 205/55/16 rengas-sarjan hieman alle 300€ kuluineen.

Tilasin eilen 205/55R16 Hankook Winter i*Pike RS2 W429 kotiinkuljetuksella hintaan 312.80€. Saa nähdä milloin saapuvat.
 
R3:t kävit laittamassa nyt kolmanneksi kaudeksi alle, ja ei voi kyllä tähänastisen perusteella ainakaan kulutuskestoa moittia. Autolla on ajettu ~60k, eli talvinakeilla about puolet tuosta, ja huonnommassa parissa on pintaa 7-8mm ja paremmassa yli 8 mm.

Se tosin vähän harmittaa, että liikkeessä olivat laittaneet paremmat taakse etuvedossa, eli ero tulee kasvamaan taas. Noh, tietysti oma vika kun ei toivomuksia esittänyt.

Toki pidon säilymistä ei voi kuvion syvyydestä suoraan päätellä, mutta ainakaan varsinainen kuluminen näyttää olevan hyvällä tasolla, eikä tähän asti ole muutenkaan ollut valittamista renkaista. Tosin samalla autolla ei verrokkia kesärenkaita lukuunottamatta ole, mutta "verrokkina" toisassa autossa on tosiaan Contin VC7, ominaisuuksissa erot on minusta sen verran pieniä että katoaa kahden erillaisen auton ajettavuuserojen alle. Varmaan kyllä Hakkapeliitat valitisisin jos nyt pitäisi uudet ostaa, Contista ei kylläkään ole vielä kulutuskeston osalta sanottavaa suuntaan tai toiseen kun alle kauden ehtineet olla vasta käytössä.
 
Itse nastarenkaista kitkoihin ihastuneena totean, että ennakoiva ajotyyli tulee tutuksi.
 
Jarrutusmatka märällä asfaltilla on kitkarenkailla on yli 50 % pidempi kuin kesärenkailla. Ei kannata ihan huoletta ajella syyskeleillä kitkoilla.
Mihin tämä tieto perustuu?
Nokian renkaat sivuilla todetaan kyllä 20% lisäys jarrutusmatkaan.

 
En ole varma, onko tämä ollut vielä täällä, mutta Tekniikan Maailmahan testasi kahden kitkarenkaan ja neljän nastarenkaan kulumista 15000km:n aikana. Kaikki renkaat olivat samanlaisissa autoissa ja niillä ajettiin letkassa samaa reittiä maantietä simuloiden välillä kaupunkiajoa.

nimetön.png


Goodyearin kitkoissahan on aika kova kumiseos, niin yllättävää, että se kului enemmän kuin pehmeämpi Continental ja oli laskennalliselta kestoltaan selvästi heikoin. TM myös totesi, että renkaiden paremmuusjärjestys pysyi koko testin ajan samana, eli kuluminen oli ominaisuuksien suhteen tasaista. 15000km:n jälkeen kaikissa renkaissa oli noin 80% pitoa jäljellä uuteen verrattuna. Monesti kuullut väitteen, että nastarenkaiden pito jäällä heikkenee nopeammin kuin kitkojen, kun nastat kuluvat tylsiksi, mutta ainakaan tuossa testissä sitä ei havaittu.

Tulisi nyt vain kunnon talvikelit, niin pääsisi testaamaan ensimmäistä kertaa kitkarenkaita. Tänään ollut lunta ja loskaa, mutta vielä pärjäsi kesärenkailla ja huomisesta alkaen lämpenee, niin turhaa heittää talvirenkaita vielä alle.
 
Viimeksi muokattu:
Laskelmieni mukaan 43,7/28,9 =~ 1,51. Tosin en ole matemaatikko, pelkkä diplomi-insinööri. :hmm:
Viittaat pariin lukun, teksti referoi koko tutkimusta. Jos tutkimus on oikein referoitu, niin eiköhän se 20% silloin kerro paremmin yleiskuvasta kuin yksittäinen arvo. Omasta kokemusta tiedän, että se alustakin ja kitkarenkaan malli/merkki vaikuttavat valtavasti siihen ajotuntumaan märällä asfaltilla. Esim. Nokia R oli suorastaan pelottava. Ts. voi aika huoletta sanoa, että kitka on paljon huonompi kuin varsinainen kesärengas, mutta numeroarvot on syytä jättää dippainsseille hekumoitavaksi.
 
Viittaat pariin lukun, teksti referoi koko tutkimusta. Jos tutkimus on oikein referoitu, niin eiköhän se 20% silloin kerro paremmin yleiskuvasta kuin yksittäinen arvo.
Lisäksi se on vielä eri asia kun mitataan kitkan toimintaa kesärenkaana. Ulkolämpötila vaikuttaa ja syksyllä ei ole kesä vaikka tie märkä olisikin. Ei se nyt toki silti plussan puolella pohjoismaisen kitkan eduksi käänny, mutta ero kapenee.

Eikä nyt muutenkaan ”huoleton” tarkoita samaa kuin paras kaikilla keleillä, muuten niillä kitkoilla ajettaisiin vuoden ympäri. Se tarkoittaa että lämpötilan tippumisesta nollan alle ei tarvi huoletia niin paljon (ts. rengas tasaa paremmin pitoeroja) kuten ei myöskään lain renkaanvaihtoajoista.
 
Onkos täällä lapissa asuvat vaihtaneet renkaita jo? Lauantaina olis etelästä roadtrippii Sallaan muutamaksi yöksi, siinä samalla reissua varmaan Rovaniemen korkeuteen ellei hieman ylemmäksi, keskiviikkona paluu etelään päin.. Nuo ennusteet näyttää siltä, että en ole ihan varma viitsinkö kolistella toista tuhatta kilometriä nastoja asfaltilla vai kannattaako Lapin suhteen ottaa varman päälle?
 
Omassa autossa on kesärenkaina semmoset talvikäyttöönkini hyväksytyt all terrain kumit, ja ihan kohtalaisesti nekin pitävät näemmä liukkailla. Eipä ole niin kova kiirus vaihtaa kitkoja alle sulalla asfaltilla kulutettavaksi :)
 
Onkos täällä lapissa asuvat vaihtaneet renkaita jo? Lauantaina olis etelästä roadtrippii Sallaan muutamaksi yöksi, siinä samalla reissua varmaan Rovaniemen korkeuteen ellei hieman ylemmäksi, keskiviikkona paluu etelään päin.. Nuo ennusteet näyttää siltä, että en ole ihan varma viitsinkö kolistella toista tuhatta kilometriä nastoja asfaltilla vai kannattaako Lapin suhteen ottaa varman päälle?
Ite vaihoin nastat eilen. Sallaan ois pohjoiseen matkaa sellainen 100km. Jos et hirmu varovasti paikoitellen meinaa kulkea niin suosittelen vaihtamaan. Pakkasta täällä päin maanantaille saakka ja sen jälkeen ilmeisesti plussaa. 20cm lumikinosta löytyy.
 
En ole varma, onko tämä ollut vielä täällä, mutta Tekniikan Maailmahan testasi kahden kitkarenkaan ja neljän nastarenkaan kulumista 15000km:n aikana. Kaikki renkaat olivat samanlaisissa autoissa ja niillä ajettiin letkassa samaa reittiä maantietä simuloiden välillä kaupunkiajoa.

nimetön.png


Goodyearin kitkoissahan on aika kova kumiseos, niin yllättävää, että se kului enemmän kuin pehmeämpi Continental ja oli laskennalliselta kestoltaan selvästi heikoin. TM myös totesi, että renkaiden paremmuusjärjestys pysyi koko testin ajan samana, eli kuluminen oli ominaisuuksien suhteen tasaista. 15000km:n jälkeen kaikissa renkaissa oli noin 80% pitoa jäljellä uuteen verrattuna. Monesti kuullut väitteen, että nastarenkaiden pito jäällä heikkenee nopeammin kuin kitkojen, kun nastat kuluvat tylsiksi, mutta ainakaan tuossa testissä sitä ei havaittu.

Tulisi nyt vain kunnon talvikelit, niin pääsisi testaamaan ensimmäistä kertaa kitkarenkaita. Tänään ollut lunta ja loskaa, mutta vielä pärjäsi kesärenkailla ja huomisesta alkaen lämpenee, niin turhaa heittää talvirenkaita vielä alle.

Ainakaan Michelin XIce XI3 kitkoilla vetopito oli jo ihan onneton 4mm pinnalla, kun pihaan oli satanut sen verran ensilunta, että pääsi pakkautumaan ja kiillottumaan renkaan alla. Pieneen ylämäkeen ei päässyt ilman hiekkaa ja vauhdinottoa sitten millään.

Vaihdoin sitten viime talvena eteen Continental Viking Contact 7t ja alkoi pitoa taas löytymään. Täksi alkutalveksi laitoin nyt noi 6mm pinnalla olevat X-ICE:t eteen ja vaihtuu Contiin heti kun pito alkaa taas loppumaan.

Oli siis autoa ostaessa edessä 4 milliä pintaa ja takana 6-7 milliä niin en kaikkia laittanut kerralla kiertoon. Tuntuu hybridi syövän huomattavasti nopeammin eturenkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos täällä lapissa asuvat vaihtaneet renkaita jo? Lauantaina olis etelästä roadtrippii Sallaan muutamaksi yöksi, siinä samalla reissua varmaan Rovaniemen korkeuteen ellei hieman ylemmäksi, keskiviikkona paluu etelään päin.. Nuo ennusteet näyttää siltä, että en ole ihan varma viitsinkö kolistella toista tuhatta kilometriä nastoja asfaltilla vai kannattaako Lapin suhteen ottaa varman päälle?
Kemijärvellä 27cm lunta ja tiet jäässä. Suosittelen laittamaan talvinakit alle. Itse laitoin viikko sitten. Nastat tottakai.
 
Tuli vaihdettua vuoden vanhat talvikumit alle. Tutusta huminamelusta huolimatta, uutena äänenä ilmestynyt sellainen epätasaisesti kuuluva ujellus/ulvonta. Vaikea selittää. Mistähän voisi johtua? Hankookin ipike rs2 kyseessä.

En toki vielä tarkistanut ilmanpaineita ja täytyy vielä tarkistaa pulttien kierys. Enkä tiedä onko vaikutusta +9 asteen ulkolämpötilalla. Auttaisko renkaiden paikkojen vaihto? Toki saman lailla ne ovat kuin viime talvena (merkatut rengaspussit).
 
Tuli vaihdettua vuoden vanhat talvikumit alle. Tutusta huminamelusta huolimatta, uutena äänenä ilmestynyt sellainen epätasaisesti kuuluva ujellus/ulvonta. Vaikea selittää. Mistähän voisi johtua? Hankookin ipike rs2 kyseessä.

En toki vielä tarkistanut ilmanpaineita ja täytyy vielä tarkistaa pulttien kierys. Enkä tiedä onko vaikutusta +9 asteen ulkolämpötilalla. Auttaisko renkaiden paikkojen vaihto? Toki saman lailla ne ovat kuin viime talvena (merkatut rengaspussit).
Talvirenkaat saattaa kuluneena "jollottaa" tulee pikkuhiljaa ja sitä ei huomaa vasta kuin kesän jälkeen kun ääneen ei ole tottunut
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom