Talvirenkaat - yleisketju

Tuollaisella @Lare n postaamalla luistinradalla tuli joku 15 vuotta sitten ajettua pikku Atego ojaan.

Liukui vaan loivassa alamäessä oikealle sivulle ja humpsahti ojaan, ei auttanut mikään vaikka painoi jarrua, yritti ohjata tai käyttää pakokaasujarrua.
Saman mäen alapuolella oli sitten tiukempi kurvi vasemmalle, jossa minun jälkeeni ajanut Renault Trafic liukui sitten samalla tavalla ojaan oikealle kyljelleen.

Onneksi vauhti oli hiljainen ja ojassa reilusti lunta, niin kumpaankaan autoon ei tullut edes vaurioita.
Tien ylläpidosta vastannut maalaistalon isäntä kun huomasi, että siellä on kaksi autoa ojassa, niin lähti heti kylvämään tielle hiekkaa ja tuli sitten ison Valtran kanssa auttamaan, niin saatiin molemmat autot ylös reilun kolmen tunnin ahertamisen jälkeen.
Ehdin jo tilaamaan hinurin auttamaan Ategon ojasta, mutta se ei edes yrittänyt ajaa alamäkeen, vaan peruutti suosiolla pois, Atego saatiin sitten ojasta maajussin isolla Valtralla ja vähän pienemmällä Valmetilla vetämällä.
Molemmissa traktoreissa oli ketjut paikoillaan, niin silloin oli pitoja, ilman ketjuja ei olisi tullut mitään vetämisestä.
 
Continental Ice Contact 2:t pitivät vielä kaksi talvea ajettuna ihan kohtuullisesti noilla jääteillä. Jyrkimmissä mäissä piti ennakoida kiihdyttämällä ja jarruttamalla ajoissa, mutta muuten ei tarvinnut mitään mateluvauhtia ajaa. Kolmannen talven jälkeen pito tosin romahti. Noilla on ajettu paljon matkaa sulalla asfaltilla ja kun pintaa oli 6mm, niin nastat oli jo aika kuluneet. Vaikea kuvitella, että kitkat ihan hirveästi pitoa tuosta kaivaisivat, kun pahimmillaan vielä vettä virtaa keväällä noiden jääteiden päällä.

Muistinkin, että pari vuotta sitten ajoin nelivetoisella Skoda Superbilla jäistä metsätietä, joka tosin sentään oli kuivaa, eli ei edes pahinta vesijäätä. Alla näytti olevan erittäin hyväkuntoiset Bridgestonen Blizzak kitkat. Oli kyllä epämiellyttävä kokemus. Aina kun tie kallistui vähänkin jompaan kumpaan suuntaan, niin koko auto valui sille puolelle ja muutenkin todella muljuavaa ajoa. Ylämäet menivät nelivedon takia yllättävän hyvin, mutta etuvedolla olisi voinut olla tuskaa.

Goodyearin nastat saa Virosta alle 400 eurolla, niin semmoiset tulee varmaankin syksyllä tilattua. Nastoista kuitenkin hiljaisimmasta päästä ja pito jäällä ja lumella hyvällä tasolla. Jos ajo olisi vain kaupungissa ja isommilla teillä, niin kitkoihin päätyisin melko varmasti.
 
Tuli nyt jo asennettua vanteille hankookin nastat 205/55r16 94T, 440e vanteille pyöritettynä tuli kustantamaan et ei paha. Ajoa kun tulee kelistä riippumatta se ~20tkm niin eiköhän noilla pärjää.

Aikasemmat oli 225/50r17 contin kitkat, tosin autokin oli neliveto mondeo. Niilläkin pärjäs, mut nyt itsellä vanhempi focus käytössä.
 
Jos tommosia teitä paljon joutuu ajelemaan, niin kannattanee ottaa ne nastat, oli sitten vajaa- tai neliveto.
Joo, tuollainen menee vähän mäkisempänä ja sopivasti muun liikenteen sattuessa stuntin puolelle jo performance-renkaillakin. Tuo on sitäpaitsi vielä minun silmääni kokoojatietä, josta vasta käännytään pahemmalle tielle viimeistä etappia varten. Ihan hyvä tie pahojen teiden sarjassa. Kannattaa jättää lifestyle-renkaat niille sopivaan rajoitettuun ympäristöön. Käyttöön sopivilla välineillä saa tekemisen iloa, väärillä hermot riekaleiksi tai jopa vahingon aikaan.
 
Tässä on tien kunnossapito hoidettu ala arvoisesti, ei tuossa nastakaan paljon pidä.
Tällaisesta kannattaisi tehdä poliisille tutkintapyyntö, koska ei kunnossapidosta vastaava taho muuten välitä asiasta pas#an vertaa.
Kuvasta näkee että hiekotettu on joskus ja ihan vi#un niukasta.

Asutko jossakin eteläsuomessa? Täällä pohjoisempana on paljon teitä, joita ei suolata tai hiekoiteta koskaan. Tässä kuvassa on 45 km pätkä Oulun seudulta jota pitää ajella useamman kerran talvessa. Tuommoinen se on aina kun lämpötila käy nollan tieämissä.

20191021_135553 (1).jpg
 
Nyt on ensi talven rengastilaukset tehty. Itselle mersuun hankook winter i*cept iz2 225/40r18 koossa ja vaimolle miihin nokia hakkapeliitta r3 185/55r15 koossa. Nämä yhteensä vähän vajaan tonnin rengas365:stä tilattuna. Kirjaillaan tänne vaikka kokemukset sitten talvella miten toimii.
 
Ohessa nastarengastesti Moottori 8/2020.
Huomiona, että Continental hylättiin testissä, kun nastat lähtivät liian helposti irti.
 

Liitteet

ei mitään uutta talvirengas puolella. Valinta tehtävä sen mukaan aikooko ajella kuivalla/märällä asfaltilla vaiko lumella/jäällä. Omat renkaansa pitäisi molempiin olla (tai no melkein 4 eri rengasta). Lumettomat/jäättömät nyt varmaan kitkoista kannattaa se vaihtoehto valkkailla. Harmi kun eivät contilla ole tuota nastaissukkaa saaneet ratkottua, muutenhan tuo olis ollut yleispätevä melkein kaikissa olosuhteissa.
 
Nyt on ensi talven rengastilaukset tehty. Itselle mersuun hankook winter i*cept iz2 225/40r18 koossa ja vaimolle miihin nokia hakkapeliitta r3 185/55r15 koossa. Nämä yhteensä vähän vajaan tonnin rengas365:stä tilattuna. Kirjaillaan tänne vaikka kokemukset sitten talvella miten toimii.

Tänään renkaat kotiovella. Paistot viime vuoden puolelta, mutta seos erittäin pehmeän tuntuista. Plussaa että tilauksen sai tehtyä laskulla ilman mitään lisämaksuja ja laskun voi maksaa vasta kun renkaat on itsellä. Ihan positiivinen kokemus siis rengas365 liikkeestä.
 
Ohessa nastarengastesti Moottori 8/2020.
Huomiona, että Continental hylättiin testissä, kun nastat lähtivät liian helposti irti.
Itse ostin 225/45/17 kokoon testissä olleet Hankookit viime talveksi ja tänne etelän vetelään.
Vaikka oli paska talvi eikä juurikaan lunta niin tuo rengas on todella tarkka ja napakka nastarenkaaksi, ei yhtään pehmeä tuntuma. Varjopuolena ehkä äänekkyys, mutta puhutaan parista desibelistä, joten en usko että suurta eroa muihin.
Hintaero isompien merkkien nastoihin oli jopa 200-300€.
 
Itse ostin 225/45/17 kokoon testissä olleet Hankookit viime talveksi ja tänne etelän vetelään.
Vaikka oli paska talvi eikä juurikaan lunta niin tuo rengas on todella tarkka ja napakka nastarenkaaksi, ei yhtään pehmeä tuntuma. Varjopuolena ehkä äänekkyys, mutta puhutaan parista desibelistä, joten en usko että suurta eroa muihin.
Hintaero isompien merkkien nastoihin oli jopa 200-300€.
Mulla oli iPiket takana vanhojen Gislavedien (edessä, siis) kaverina ja tuntuivata olevan todella tarkkoja paineista; hiemankaan liian vähän niin auto tuntui perseen alla kiemurtelevan ~100 tai yli nopeuksissa hieman. Kovilla paineilla kyllä hyvät ajaa. Nyt tuli ostettua eteenkin, saa nähdä auttaako yhtään kun kaikki on samanlaisia.
Autona A6 quattro, 225/50/17 koossa.
 
Mulla oli iPiket takana vanhojen Gislavedien (edessä, siis) kaverina ja tuntuivata olevan todella tarkkoja paineista; hiemankaan liian vähän niin auto tuntui perseen alla kiemurtelevan ~100 tai yli nopeuksissa hieman. Kovilla paineilla kyllä hyvät ajaa. Nyt tuli ostettua eteenkin, saa nähdä auttaako yhtään kun kaikki on samanlaisia.
Autona A6 quattro, 225/50/17 koossa.
En ole tuota huomannut, tosin katson paineet tarkkaan aina ja haen netistä mahdollisimman tarkat suositukset. Profiili vähän sun vastaava matalampi ja auto Golf GTI mk7. Olin tosiaan yllättynyt hyvästä ajotuntumasta lumettomilla teillä. Veikkaan että moni kitka on paljon pehmempi tuntumaltaan. Kahden vaiheilla olin nasta/kitka vaihtoehdoissa, tähän lähdin koska tarvitsen autoa säässä kuin säässä tarvittaessa ympäri Suomen.
 
En ole tuota huomannut, tosin katson paineet tarkkaan aina ja haen netistä mahdollisimman tarkat suositukset. Profiili vähän sun vastaava matalampi ja auto Golf GTI mk7. Olin tosiaan yllättynyt hyvästä ajotuntumasta lumettomilla teillä. Veikkaan että moni kitka on paljon pehmempi tuntumaltaan. Kahden vaiheilla olin nasta/kitka vaihtoehdoissa, tähän lähdin koska tarvitsen autoa säässä kuin säässä tarvittaessa ympäri Suomen.
Itse huomasin lähinnä siitä kun paineita sai laittaa melkein puoli baria enemmän kuin edellisillä (Gislaved + Continental -yhdistelmä), meni siis reilusti suositeltujen yli että rauhoittui.
 
Itse huomasin lähinnä siitä kun paineita sai laittaa melkein puoli baria enemmän kuin edellisillä (Gislaved + Continental -yhdistelmä), meni siis reilusti suositeltujen yli että rauhoittui.
Täytyypä katsoa omat paineet kun vaihdan alle ja testaan kovemmilla paineilla. Yleensä ajan vähän yli suosituspaineilla, tai se on enemmänkin haarukka minkä näkee netistä eri saiteilta ja asetan paineet haarukan yläpäähän.
Kyllähän Hankook nastoissa on hyvä valinta autoon jos tykkää urheilullisemmasta ajotuntumasta, kehitystyössäkin menevät ymmärtääkseni se edellä. En ostaisi tuolta merkiltä täysin toisenlaista korkeanprofiilin rengasta johonkin karvalakkitojotaan.
 
En ostaisi tuolta merkiltä täysin toisenlaista korkeanprofiilin rengasta johonkin karvalakkitojotaan.
Minä ostaisin(tai siis en sulkisi pois), jos nyt täysin toisenlaisella tarkoitetaan yhä nimellisesti samanmallista talvirengasta. Rengas on silloinkin paremmasta päästä ja kilpailijoitaan edullisempi. Tietenkään Nokianin tai Michelinin veroisesta nastarenkaasta ei ole kysymys, mutta sitähän tuskin kukaan odottaisi.

Jos taas tarkoitetaan renkaita yleensä eli vaikkapa halpaa kesärengasta tai laadukasta ja suorituskykyistä kesärengasta, niin sitten kai olen samaa mieltä. Tai ainakin tarjonta hyvistä ja tarjonta halvoista on niin laaja, että varsin epätodennäköisesti valinta osuisi.
 
Mulla oli iPiket takana vanhojen Gislavedien (edessä, siis) kaverina ja tuntuivata olevan todella tarkkoja paineista; hiemankaan liian vähän niin auto tuntui perseen alla kiemurtelevan ~100 tai yli nopeuksissa hieman.
Tuli vielä tästä mieleen, ootko ihan varma ettei kiemurtelu johdu kahden erimerkkisistä renkaista? Pelkästään jo Gislavedin ominaisuudet poikkeaa aika paljon Hankookista. Valmistajat käyttää erilaisia nastoja, eri nastakuvio, eri renkaan pehmeys jne. Gislaved:han on tunnetusti hiljaisimmasta päästä kun Hankook taas ei.
En ole perehtynyt näihin sekarengastuksiin mutta ominaisuuksia ja kuvioita ajatellen poikkeavaa käytöstä voisi olla. Ja nastoissa juuri enemmän kuin kesärenkaissa.
 
Tuli vielä tästä mieleen, ootko ihan varma ettei kiemurtelu johdu kahden erimerkkisistä renkaista? Pelkästään jo Gislavedin ominaisuudet poikkeaa aika paljon Hankookista. Valmistajat käyttää erilaisia nastoja, eri nastakuvio, eri renkaan pehmeys jne. Gislaved:han on tunnetusti hiljaisimmasta päästä kun Hankook taas ei.
En ole perehtynyt näihin sekarengastuksiin mutta ominaisuuksia ja kuvioita ajatellen poikkeavaa käytöstä voisi olla. Ja nastoissa juuri enemmän kuin kesärenkaissa.
En, siksi mainitsinkin että juuri tuli noudettua pari uutta iPikeä jotka menee ensi talveksi alle ja että saapas nähdä vaikuttaako.

Tosin olisi outoa jos "Gisla + Hankook" yhdistelmä olisi ongelmallinen, mutta "Gisla + Conti" ei. Gislavedit toki olivat jo -11 valmistetut renkaat, joten esim. kovuudessa alkaa olemaan eroja (ei toki ihan samaa luokaa kuin Nokialaisissa jotka olivat jo 5v iässä ajokelvottomat kumin puolesta).
 
En, siksi mainitsinkin että juuri tuli noudettua pari uutta iPikeä jotka menee ensi talveksi alle ja että saapas nähdä vaikuttaako.

Tosin olisi outoa jos "Gisla + Hankook" yhdistelmä olisi ongelmallinen, mutta "Gisla + Conti" ei. Gislavedit toki olivat jo -11 valmistetut renkaat, joten esim. kovuudessa alkaa olemaan eroja (ei toki ihan samaa luokaa kuin Nokialaisissa jotka olivat jo 5v iässä ajokelvottomat kumin puolesta).
Gislaved = contin halpismerkki
Esim. nyt viimevuosina testeissä menestynyt gislaved nord frost 200 on 100% samalla kuviolla kuin eka contiicecontact. Nastat vaan taisi olla hieman eri noissa gislavedeissa. Contilla ollut jo pitkään jämäkät rungot nastarenkaissa, jos hankookeissa selvästi löysemmät niin ei ihmekään jos tuntuu levottomalta ajaa.
 
Gislaved = contin halpismerkki
Esim. nyt viimevuosina testeissä menestynyt gislaved nord frost 200 on 100% samalla kuviolla kuin eka contiicecontact. Nastat vaan taisi olla hieman eri noissa gislavedeissa. Contilla ollut jo pitkään jämäkät rungot nastarenkaissa, jos hankookeissa selvästi löysemmät niin ei ihmekään jos tuntuu levottomalta ajaa.
Totta, noinhan se on tainnut olla jostain 90-luvulta saakka. Noiden ikäerokin oli "vain" 5-6 vuotta joten saattoivat olla kohtuu samanlaisia (tosin ulkomuistista kuvio erilainen...).
 
Onkos kokemusta TRI-ACE Snow White II nastarenkaista? 114 € / kpl olis kohtuu hinta mutta laatu varmaan perus kiinakuraa?
 
Muistaako joku renkaita myyvän sivuston, jossa oli jollain välilehdellä rengastöiden hintavertailu? Pitäisi saada talvinakit vanteille.
 
tai ottaa tajouksen autojerryn kautta vaikka jos ei muuta keksi, ei vaan täällä päin tuo autojerry hyvin toimi tiedä sitten miten etelässä
 
vaikka 1001renkaat: Renkaiden asennus, 01 Uusimaa - 1001Renkaat.com , eikös noita meklein kaikilla nettitoimittajilla ala oleen ja samat tarjoajatkin melkeenpä. En tiedä hinnoista kuinka paikkansa pitäviä ovat, kannattanee soitella läpi

Sehän se oli! Pitäisi saada tosiaan vanhojen renkaiden tilalle uudet. Eli vaihtotyö ja tasapainotus, mitä lie mahtaa perus Datsunin vanteille homma maksaa. No eiköhän se selviä, kun soittelen.
 
Onko rengastestejä ilmaantunut jo enemmän kuin tämä yksi mikä on pdf jaossa? Itse kiinnostaa eniten juuri kitkarengastestit.
 
Ei kannata kauheasti jännittää renkaiden kanssa.

Ajelin viime viikkoon asti 2012 vuoden Michelinin kitkoilla. Eipä ole ollut yhtenäkään talvena ongelmaa pidon kanssa.

Nyt kun ne alkoivat olla sakkokumit kaikilla mittareilla, niin kova vesisade oli mielenkiintoisin. Renkaat eivät ehtineet poistaa enää vettä renkaan alta, vaan menivät vesipatjan päälle aika nopeasti. Mutta eipä siinäkään sen kummempaa, kun ei ala kurvissa leikkiä.

Nyt ostin 2017 vuoden sisäänajetut Nokian R2 kitkat, jolla taas mennään monta vuotta. Nastoja ei ole ollut eikä tule. Ajoalue: Etelä-Suomi.
 
Ei kannata kauheasti jännittää renkaiden kanssa.

Ajelin viime viikkoon asti 2012 vuoden Michelinin kitkoilla. Eipä ole ollut yhtenäkään talvena ongelmaa pidon kanssa.

Nyt kun ne alkoivat olla sakkokumit kaikilla mittareilla, niin kova vesisade oli mielenkiintoisin. Renkaat eivät ehtineet poistaa enää vettä renkaan alta, vaan menivät vesipatjan päälle aika nopeasti. Mutta eipä siinäkään sen kummempaa, kun ei ala kurvissa leikkiä.

Nyt ostin 2017 vuoden sisäänajetut Nokian R2 kitkat, jolla taas mennään monta vuotta. Nastoja ei ole ollut eikä tule. Ajoalue: Etelä-Suomi.

Kukin tavallaan, itse olen todennut Continentalin kesä- ja talvikumien olevan sen verran halpoja, että niitä voi ostaa vaikka parin vuoden välein uudet.
Autoilun kokonaiskustannuksissa melko mitätön kuluerä ja eipähän tarvitse miettiä onko pitoja vaiko ei.
 
Eikös tuolla hinnalla saa jo ihan merkkirenkaitakin ettei tarvitse ostaa mitään kiinakuraa.
Kokoa en muistanut laittaa, eli 265/55/19. Hankookin Winter I*Cept evo2 W320A SUV olis seuraavaksi halvimpana 170 € / kpl. Kai nuo Hankookit on tällä hetkellä vahvimpana mutta kaikkia vaihtoehtoja käyn läpi.
 
Kukin tavallaan, itse olen todennut Continentalin kesä- ja talvikumien olevan sen verran halpoja, että niitä voi ostaa vaikka parin vuoden välein uudet.
Autoilun kokonaiskustannuksissa melko mitätön kuluerä ja eipähän tarvitse miettiä onko pitoja vaiko ei.

Vaihda vain ;) katsoin, että 1001renkaat myy Continentalin kitkoja 123 euroa / kappale. Niitä neljä ja 65e renkaat vanteille ja tasapainotus, niin on about 560 euroa. Ostan sillä rahalla 25 000 km sähköt, niin on mukava ajella. Eikä tarvitse jännitellä pidon kanssa :)
 
Vaihda vain ;) katsoin, että 1001renkaat myy Continentalin kitkoja 123 euroa / kappale. Niitä neljä ja 65e renkaat vanteille ja tasapainotus, niin on about 560 euroa. Ostan sillä rahalla 25 000 km sähköt, niin on mukava ajella. Eikä tarvitse jännitellä pidon kanssa :)
Kyllä se sähköautokin vielä niiden renkaiden varassa kulkee ja ne sen kaiken vähäisen/suuren pidon tuo. Jos arvonaleneman ym. lasket mukaan niin taitaa olla kaikkea muuta kuin halpaa se sähköautoilu ellei ole joku paljon rullattu alkupään leaf ajossa.
Hyvä auto on helppo pilata huonoilla renkailla mutta huono auto ei hyvillä renkailla ainaskaan huonone.
 
Kyllä se sähköautokin vielä niiden renkaiden varassa kulkee ja ne sen kaiken vähäisen/suuren pidon tuo. Jos arvonaleneman ym. lasket mukaan niin taitaa olla kaikkea muuta kuin halpaa se sähköautoilu ellei ole joku paljon rullattu alkupään leaf ajossa.
Hyvä auto on helppo pilata huonoilla renkailla mutta huono auto ei hyvillä renkailla ainaskaan huonone.

Leafilla oon tyytyväisenä ajellut kohta viisi vuotta, eikä ole arvonalenema kauheasti tulossa

Mutta on tosiaan niin, ettei vara venettä kaada. Eli hyvät renkaat on hyvät ja omat on riittävän hyvät hintaansa nähden.

Alle yhden renkaan hinnalla tuli koko sarja. Ei tosin ole tänä tai viime vuonna paistettu, mutta kyllä ne edelliset vuoden 2012 kitkat varmasti päihittää :D
 
Ei kannata kauheasti jännittää renkaiden kanssa.

Ajelin viime viikkoon asti 2012 vuoden Michelinin kitkoilla. Eipä ole ollut yhtenäkään talvena ongelmaa pidon kanssa.

Nyt kun ne alkoivat olla sakkokumit kaikilla mittareilla, niin kova vesisade oli mielenkiintoisin. Renkaat eivät ehtineet poistaa enää vettä renkaan alta, vaan menivät vesipatjan päälle aika nopeasti. Mutta eipä siinäkään sen kummempaa, kun ei ala kurvissa leikkiä.

Nyt ostin 2017 vuoden sisäänajetut Nokian R2 kitkat, jolla taas mennään monta vuotta. Nastoja ei ole ollut eikä tule. Ajoalue: Etelä-Suomi.
Olen minäkin ajanut (liian) paljon kyseenalaisilla romurenkailla, eikä se normaalisti pahalta tunnu. Siihen tottuu jos osaa ajaa. Kun tarpeeksi kauan käy tuuri eikä joudu liukkaalle tielle, ei edes huomaa eroa. On se silti vähän erilaista mennä oikein helvetin hyvillä renkailla, kun tulee liukas keli. Herää siihen, ettei se terassiruuvien vääntäminen meisselillä sittenkään ollut niin kätevää.

Klonksvaagenin manuaalissa oli hyvä ohje. Yli kuusi vuotta vanhoja renkaita saa käyttää vain hätätapauksessa ja varoen.
 
Olen minäkin ajanut (liian) paljon kyseenalaisilla romurenkailla, eikä se normaalisti pahalta tunnu. Siihen tottuu jos osaa ajaa. Kun tarpeeksi kauan käy tuuri eikä joudu liukkaalle tielle, ei edes huomaa eroa. On se silti vähän erilaista mennä oikein helvetin hyvillä renkailla, kun tulee liukas keli. Herää siihen, ettei se terassiruuvien vääntäminen meisselillä sittenkään ollut niin kätevää.

Klonksvaagenin manuaalissa oli hyvä ohje. Yli kuusi vuotta vanhoja renkaita saa käyttää vain hätätapauksessa ja varoen.

Joskus nuorempana, kun tuli ajettua muutaman tonnin autoilla ja vaihdettua niitä kohtuu tiheästi, niin tuli samalla myös ajettua sekalaisilla B-luokan kierrätetyillä ja halpis renkailla.
Kyllä niillä silloin pärjäsi eikä kaivannut parempia, mutta sitten kun ostin ensimmäisen uudemman ja kalliimman autoni ja siihen talveksi uudet merkki kitkat, niin tajusin miten paljon renkailla on merkitystä koko ajokokemuksen kannalta.
 
Joskus nuorempana, kun tuli ajettua muutaman tonnin autoilla ja vaihdettua niitä kohtuu tiheästi, niin tuli samalla myös ajettua sekalaisilla B-luokan kierrätetyillä ja halpis renkailla.
Kyllä niillä silloin pärjäsi eikä kaivannut parempia, mutta sitten kun ostin ensimmäisen uudemman ja kalliimman autoni ja siihen talveksi uudet merkki kitkat, niin tajusin miten paljon renkailla on merkitystä koko ajokokemuksen kannalta.
Sama :lol: Chrysler ja BMW menivät samoilla renkailla mitä tulivatkin ja nyt kun tehdastilattuun Peugeottiin piti vanne settiä myöten ostaa uudet niin on eroa.
 
Hiukan ohi aiheen, itsekin kerran nuorempana ajattelin säästää hiukan ja ostin uusiorenkaat(kesärenkaat), miksi niitä nyt kutsutaankaan oli hyvät syvät urat ja ajattelin että löytö. Ekassa liikenneympyrässä sateella puski ulospäin tieltä eli pito oli huonompi kuin merkkirenkaissa jotka vaihdoin pois siinä 2-3mm kohdalla.

Yllä joku mainitsi vuoden 2012, siinä taitaa olla se raja minkä jälkeen on ainakin etelässä pärjännyt hiukan eri rengastuksella. Taisi olla 2011 ja 2012 talvi kun tuli niin perkeleesti lunta ja kolattiin pk-seudulla joka aamu kasoja marraskuusta maaliskuuhun. Mitattiin pientalojen kattojen kestävyyttä ja tiputettiin lumet ainakin kerran talvessa. Hiukan eri meininki oli silloin ja kun asui pientaloalueella joka vielä rinnetontilla niin oli nastoille ja nelivedolle kysyntää.
 
Yllä joku mainitsi vuoden 2012, siinä taitaa olla se raja minkä jälkeen on ainakin etelässä pärjännyt hiukan eri rengastuksella. Taisi olla 2011 ja 2012 talvi kun tuli niin perkeleesti lunta ja kolattiin pk-seudulla joka aamu kasoja marraskuusta maaliskuuhun.

2010-11 oli lunta niin perkuleesti, silloin olin juuri myynyt edellisenä syksynä 2006 vuosimallin Opel Astrani ja päättänyt ajaa talven luisupulkka 940 Turbo Volvolla, johon nuukana juutalaisena hankin vähän käytetyt Nokian keskieuroopan kitkat ( RS2 ? ), jotka olivat jääneet myyjälle ylimääräiseksi, kun oli luisutellut niillä bemarinsa Vuosaaren sillan kaiteeseen. :rofl2:
Silloin tuli oltua Volvolla usein kiinni kinoksien keskellä ja muistan hyvinkin sen kerran, kun lähdettiin kaverin kanssa palauttamaan muuttolaatikoita peräkärryn kanssa pahimpana tuiskupäivänä, minä Volvolla kärryn kanssa ja kaveri E36:sella 325i talvipulkallaan, se oli pitkä mutta hauska reissu Haukilahdesta Konalaan ja takaisin.

2011-12 tuli myös lunta niin pirusti, mutta silloin olin paremmin varautunut 325i xDrive bemarilla ja uusilla Contin kitkoilla, sinä talvena ei ollut mitään ongelmia liikkumisessa.
 
Onko mitään hyviä keskihintaluokan kitka uutuuksia tulossa tälle talvelle? Savat alkaa olla vaihdon tarpeessa. Noihin Savoihin ollut hyvin tyytyväinen. 15 tuumaista haussa.
 
16.9. tulee Tekniikan Maailmassa talvirengasvertailu, jossa on mukana 6 nastarengasta ja 11 kitkaa. Itse taidan odotella tuon testin tulokset ennen uusien renkaiden tilausta :think:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Moottori julkaisi jo.
No joo leikki sikseen.
Uusi auto tarvitsee uudet talvirenkaat.
Tarvitsen nastarenkaat ja nyt harkinnassa nämä: Nokian Hakkapeliitta 9 tai Michelin x-ice north 4.
Ajan pääasiassa täällä Tampereen korkeudella, mutta muutama reissu tulee tehtyä Lappiinkin
Kokemuksia?
 
itse luottanut conteihin tähän asti, toimineet hyvin ainakin omien autojen alla. Harmi vaan kun ovat sössineet ne nastansa niihin nyt, eipä onneksi tarvitse täksi talveksi talvitöppösiä vaihdella ... jospa ne saisivat nastansa kuntoon ens vuoteen, muutenhan ne olis taas ihan tolkusti pärjänneet ainakin siinä moottorin testissä
 
No joo leikki sikseen.
Uusi auto tarvitsee uudet talvirenkaat.
Tarvitsen nastarenkaat ja nyt harkinnassa nämä: Nokian Hakkapeliitta 9 tai Michelin x-ice north 4.
Ajan pääasiassa täällä Tampereen korkeudella, mutta muutama reissu tulee tehtyä Lappiinkin
Kokemuksia?

Kummatkin renkaat ovat huippuluokkaa, michelineissä parempi jääpito testien mukaan. Nokian Hakkapeliitta 9 toimii kaikilla keleillä oman kokemuksen mukaan moitteettomasti, rauhallisesti ja varoittaa aina ajoissa. Michelineistä ei henkilökohtaisia kokemuksia.
 
No joo leikki sikseen.
Uusi auto tarvitsee uudet talvirenkaat.
Tarvitsen nastarenkaat ja nyt harkinnassa nämä: Nokian Hakkapeliitta 9 tai Michelin x-ice north 4.
Ajan pääasiassa täällä Tampereen korkeudella, mutta muutama reissu tulee tehtyä Lappiinkin
Kokemuksia?
Itse päädyin samassa pohdinnassa Micheliniin. Lähinnä siksi, että olivat melkein satasen halvemmat paikallisella rengaspajalla. Olisin ottanut Nokialaiset, jos hinnat olisi ollut päinvastoin. Molemmat ovat kuitenkin talvirenkaiden parhaimmistoa, joten annoin hinnan tehdä päätöksen.
 
Jos ei ole euron päälle niin henkilökohtaisesti ostaisin Nokialaiset, jos made in Finland.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 345
Viestejä
4 510 022
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom