Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei momentti riipu auton painosta vaan lähinnä siitä mitkä kierteet on pyöränpulteissa/-muttereissa.Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.
206nm ulkomuistista
Väärin kuultu
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.
Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.
Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.
Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.
Toisesta ketjusta lainattua.Talvirenkaassa pitää olla tarpeeksi pintapainetta jotta nastat ja lamellit purevat kunnolla jäähän, jos liian leveä nakki niin auton paino levittyy isommalle alueelle jolloin pintapaine jää liian alhaiseksi eikä rengas pure kunnolla. Tästä syystä esim WRC autojen nastarenkaat ovat erittäin ohuet vrt. sora/asfalttinakkeihin.
Tämä siis teoriatasolla, mikä on "liian leveä" on sitten vaikeampi laskea. Ehkä @TommiZeliard osaa paremmin avata?
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Tekniikan Maailman testissä valmistajan myyntipuheet laitettiin todelliseen testiin. Kävi ilmi, ettei Jää-Ahmojen jääpito ollut samalla tasolla Michelinin ja Continentalin tuotoksiin verrattuna, mikä ei hintaluokka huomioiden ole kovin suuri yllätys.
Erityisesti nollan tuntumassa olevalla jäällä Jää-Ahmat olivat TM:n mukaan "erittäin liukkaat". Pakkaskelillä pito parani jonkin verran.
Kiihdytyskokeessa suomalaisen halparenkaan esitys oli TM:n mukaan heikko. Lehti katsoo sen johtuvan nimenomaan nastojen vähäisemmästä määrästä, mitä ei pysty rengasseoksilla paikkaamaan kuin tiettyyn pisteeseen asti.
Lumella suomalaisrenkaan ominaisuudet pääsivät kuitenkin paremmin oikeuksiinsa, ja se oli samalla viivalla Michelinin ja Continentalin renkaiden kanssa.
Se, missä Lappi Jää-Ahmat loistivat Tekniikan Maailman vertailussa, oli melutaso. Kun nastoja on vähemmän, pysyvät äänetkin kurissa. Ne olivat hiljaisemmat kuin testivoittaja-Michelinit, ja samalla tasolla Continentalien kanssa.
– Lappi-renkaassa nastamelua ei hiljaisissa vauhdeissa kuulu juuri lainkaan, mutta kovemmissa nopeuksissa yleinen rengasmelu nousee. Se oli silti Micheliniä hiljaisempi, Tekniikan Maailman testiraportissa todetaan.
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Itse en ostaisi viime talvena ostetun E mersun mukana tuli ja todella liukkaat. Pintaa ja nastoja on kuin uudessa mutta renkaan pinta todella kova. Eikä kyllä näytä että olisi viime talven jäljiltä kuluneet lainkaanSattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Samat Kumhon kitkat tuli tännekin laitettua, tosin koossa 205/55R16. Asennettuna hinnaksi tuli 387e. Mielenkiintoista nähdä miten toimivat etuveto-Rellussa.Tuli laitettua eilen kivijalkaliikkeestä Kumhon Wi51 -kitkat, asennettuna 605e koossa 225/40R18. Ensimmäiset kitkat ikinä, saa nähdä kuinka miehen käy.
Tätä olen naureskellut kun jengi noita halpiksia tilailee ulkomailta sillä satasen hintaerolla pykälää parempaan kumiin töineen suomesta hankittuna. Ei se Vianor ole ainoa pulju vaan olen ostanut parit viime satsit työsuhdeautoon pienemmästä mutta todella asiallisesta puljusta jossa sain pirun hyvää palvelua, hinta oli kilpailukykyinen ja ero halpis vs premium ei ollut mielestäni sen euromäärän arvoinen. Noissa halvemmissa kun tosiaan tulee yleensä työt, toimitukset, ylimääräinen säätö jne. En tajua näitä kunhan se on musta ja pyöreä se on hyvä ihmisiä. Ne neljä mustaa rinkulaa ovat kuitenkin se ainoa kontakti tiehen ja vaikka itse ajaisit miten varovasti, se ei vaadi kuin sekunnin murto-osan että jotain tapahtuu. Juuri tuossa viime vai toissa viikolla törmäsin usvasssa elukkaan. Näin sen ja seuraavaksi olikin jo puskurissa. Ja et aina ole se joka tekee sen virheen. Esim punaisiin ajaminen on yleistynyt ja yleistynyt joten ei paljoa lohduta että olit oikeassa, samalla kun makaat sairaalassa.Michelin, Goodyear, Continental, ehkä Nokian. Kysy kolmesta, neljästä liikkeestä, Googlaile, hinnoissa on eroja. Voit saada edullisesti laaturenkaat.
Tarkoitan tällä sitä, että soittokierroksella voikin saada "päivän hinnasta" esim. 25% pois töineen merkkirenkaasta, kun ns. halpisrenkaista pyydetään "listahinta" ja lisätään rengastyöt tms., kuten myös monesti tulee takkiin vaihtotöiden hinnassa jos tilaa netistä.
Soita siis paikat läpi ja jos jollain on omassa varastossa haluamasi koko esim. noista merkeistä ja henkilöä huvittaa ropsauttaa ne maailmalle sopuhintaan, iske kiinni. Näin minä olen aina tehnyt ja premium-renkailla ajellut, saaden ne aina todella hyvään hintaan, milloin mistäkin rengasliikkeestä.
Toki pahimmalla allevaihtosesongilla alennusten kyselijä ei ehkä ole se halutuin asiakas, tai sitten onkin niin, että annetaan suoraan edukas paketti, kun ei ole aikaa tinkailla. Mistä näitä tietää.
Mulla oli pari talvea V70 alla. Hiljaset ja pitoa riitti, ei valittamista.Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Tuli ostettua Kumho Wi32. On kyllä kovaäänisin rengas millä ajanut, näinhän täällä joku muukin kirjoitti. Kitkat oli noita ennen, niin oli melkoinen järkytys. Mutta kunhan tulee lunta, niin vähän helpottaa. 215/55/17 renkaille tuli hintaa alle 500€ (2024 valmistetut), niin kyllä sitä ääntä jaksaa kuunnella.Ottaen huomioon kuinka kohtuuhinnalla pienet rengaskoot(oletan auton kuvauksen perusteella) saa keskikastin valmistajilta, niin en lähtisi randomi kiinakumeihin.
Hankook Ipike RS2, Kumho Wi32 ainakin selvästi edullisempia kuin isojen merkkien renkaat mutta testeissä tullut ihan hyvin tuloksia. Kumho jopa yllätti tämän vuoden TM:n testissä haastamalla tosissaan kärkikolmikkoa.
Tätä olen naureskellut kun jengi noita halpiksia tilailee ulkomailta sillä satasen hintaerolla pykälää parempaan kumiin töineen suomesta hankittuna. Ei se Vianor ole ainoa pulju vaan olen ostanut parit viime satsit työsuhdeautoon pienemmästä mutta todella asiallisesta puljusta jossa sain pirun hyvää palvelua, hinta oli kilpailukykyinen ja ero halpis vs premium ei ollut mielestäni sen euromäärän arvoinen. Noissa halvemmissa kun tosiaan tulee yleensä työt, toimitukset, ylimääräinen säätö jne. En tajua näitä kunhan se on musta ja pyöreä se on hyvä ihmisiä. Ne neljä mustaa rinkulaa ovat kuitenkin se ainoa kontakti tiehen ja vaikka itse ajaisit miten varovasti, se ei vaadi kuin sekunnin murto-osan että jotain tapahtuu. Juuri tuossa viime vai toissa viikolla törmäsin usvasssa elukkaan. Näin sen ja seuraavaksi olikin jo puskurissa. Ja et aina ole se joka tekee sen virheen. Esim punaisiin ajaminen on yleistynyt ja yleistynyt joten ei paljoa lohduta että olit oikeassa, samalla kun makaat sairaalassa.
Kyllä niitä premium renkaitakin saa selkeästi halvemmalla lahden toiselta puolelta. Omassa tapauksessa Viron pojilta Michelinin X-Ice North 4 asennuksen jälkeen maksoi 475€ kun halvimmillaan olen nähnyt tässä lähipaikoissa 550€. Kokona 15 tuumainen. Eli säästöä 75€ eikä mitään säätöä ollut.
Hiukan helpompi lähettää takuuhuoltoon näyttis kuin käydä kätevästi ottamassa kumit vanteilta kesken kauden, kun olikin heittoa. Sitten vielä näppärästi lähetät omakustanteisesti ne viroon.Hauska lukea miten on hankalaa kuriirien yms. kanssa. Kun samaan aikaan tilaillaan 50€ säästön takia näytönohjaimia tai muuta elektroniikkaa ties mistä
rengasonline haki vielä 2024 huhtikuussa takuu renkaat suoraan ovelta, omalla kustannuksella.Hiukan helpompi lähettää takuuhuoltoon näyttis kuin käydä kätevästi ottamassa kumit vanteilta kesken kauden, kun olikin heittoa. Sitten vielä näppärästi lähetät omakustanteisesti ne viroon.
Älkää kiitos laittako pulttien kierteisiin, kuin korkeintaan tervasprayta (tai siihen tarkoitettua ainetta). Kitka vähenee kierteessä, jolloin kiristysmomentti menee heittämällä yli ja aiheuttaa pultin venymistä, joka pahimmassa tapauksessa väljentää kierteiden välistä toleranssia ja täten löystyy helpommin.Sitten kun vielä itse tekemällä voi rasvvta pultit ja kierteet kuparirasvalla, niin ei ole suuremmin tarvinnut tapella auton renkaiden vaihdossa viime aikoina.
Älkää kiitos laittako pulttien kierteisiin, kuin korkeintaan tervasprayta (tai siihen tarkoitettua ainetta). Kitka vähenee kierteessä, jolloin kiristysmomentti menee heittämällä yli ja aiheuttaa pultin venymistä, joka pahimmassa tapauksessa väljentää kierteiden välistä toleranssia ja täten löystyy helpommin.
Mikäli tuntuu ettei ilman rasvausta mene niin vika on todennäköisesti siinä, että kierre viallinen, joka voinut tulla kulumisesta kun pulttia laitettu likaisena paikalleen tai pultit on vedetty liian kireälle (=venyminen) tai kierre on sillä hetkellä täynnä likaa ja ahdistaa mennä.
Tähän ongelmaan suosittelen kausittain kierteen putsausta käsin teräsharjalla tai sitten tällä oivalla työkalulla, jota saa mm. biltemasta:
Vielä mainintana että kaikki ei välttämättä tykkää kun terva "sotkee" paikkoja, mutta kohtuudella käytettynä ei moista ongelmaa ole kymmeniin vuosiin itsellä ollut. Myös tervaspray auttaa talvella pulttia tappelemaan tiesuolan aiheuttamaan korroosiota vastaan niin keväällä on mukavampi avata pultit ilman että verisuoni katkeaa päästä. Jospa tämä ei nyt mennyt liian off-topic itse keskustelun aiheesta.