Talvirenkaat - yleisketju

Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.
Ei momentti riipu auton painosta vaan lähinnä siitä mitkä kierteet on pyöränpulteissa/-muttereissa.
Esim. tiheäkierteiselle M12 voi riittää 90-100 Nm, M14 voi tarvita 140 Nm.
 
Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
 
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.

Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.

Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.

Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.
 
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.

Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.

Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.

Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.

Ei kovin kummoisesti ja nuo käytetyt kitka-/nastarenkaat olivat vielä suht nuoria, selvästi alle 10 vuotta vanhoja kumeja. Viime vuoden TM:stä:

1729990638485.png


Nastarengas oli Nokian Hakkapeliitta 8, valmistettu 2019. Kitkarengas oli Continental Wintercontact S1, valmistettu 2015. Molemmissa kulutuspintaa jäljellä 4 mm ja nastarenkaassa nastat tallessa. Eli nastarengaskin oman ikäluokkansa parhaimmistoa tuoreena.

 
Juu. Tämä jäi mainitsematta M14 ja 5 pulttia/rengas itsellä molemmissa.

Tuo T6n momentti on lukenut jossain jenkkisivustolla - tähän asti olen siinäkin mennyt 120Nm ja on nuo kiinni pysyneet - itse asiassa vähän liiankin hyvin kun oli kuparirasvat kuluneet pois. Nyt pyörii nätisti kummassakin.
 
Olipa muuten ihan kohtuullisen vajaat paineet uudemman talvirenkaissa. Eilen jo täyteltiin toista eturengasta, kun oli ihan silmin nähden vajaa. Siinä olikin oikein 0,4bar painetta..

Muut renlaat 1,2bar, 1,6bar ja 2,2bar.

Boschin pumppua on saanut ladata jo kaksi kertaa, kun yritin kaikkiin laittaa edes sen 2,3bar, että voi ajaa renkaat lämpimäksi ja tarkistaa huoltsikalla..

Oli tarkoitus lähteä tänä aamuna tuolla, mutta otin ihan suosiolla toisen auton, kun toiseen takarenkaaseen jäi 1,6bar. Ja toisaalta pitää katsoa, että vuotaako noista joku. Ainakaan se vajain ei ollut juurikaan vajutellut painetta aamulla.

Sinänsä erikoista, oletettavasti on tosiaan pulttien kireydestä päätellen vaihdatettu liikkeessä, lieneekö olleet sitten säilytyksessä ja käytetty ties milloin..

Renkaat siis on kutakuinkin uudet Michelin X-ice Snow-kitkat. Pitää tsekata paistoleima mutta jos autolle on tullut 20tkm/vuosi, niin tuskin nuo kovin vanhat on..

E. Ja siis selvennyksenä, että kaikissa nyt sen verran painetta, että olisi välttänyt. Mutta halusin katsoa rauhassa, niin tehdäänpä kohta.
 
On niin pitkä viesti että laitetaan uusi. Kaikkiin renkaisiin 2,6bar painetta ja eivät olleet vajuneet. Ajolleen ok ja renkaat tasapainossa. Se leima jäi hiukan epäselväksi pimeässä, mutta kun pintaa on noin paljon, niin sanoisin vk 20/22.

Pultit jälkikiristetty molemmista joten jumppa lienee tämän syksyn osalta valmis.
 
Talvirenkaassa pitää olla tarpeeksi pintapainetta jotta nastat ja lamellit purevat kunnolla jäähän, jos liian leveä nakki niin auton paino levittyy isommalle alueelle jolloin pintapaine jää liian alhaiseksi eikä rengas pure kunnolla. Tästä syystä esim WRC autojen nastarenkaat ovat erittäin ohuet vrt. sora/asfalttinakkeihin.

Tämä siis teoriatasolla, mikä on "liian leveä" on sitten vaikeampi laskea. Ehkä @TommiZeliard osaa paremmin avata?
Toisesta ketjusta lainattua.

Oli puhetta, onko 255 liian leveä talvirengas @Torz Model 3 Performanceen, joka on sähköautoksi kevyehkö.


Renkaan pintapaineen kovalla lumella/jäällä määrää käytetty ilmanpaine. Jos yhdellä renkaalla on kuormaa 500 kg ja ilmanpaine 2,5 bar, on renkaan kosketusala tiehen 200 cm2 riippumatta renkaan leveydestä. Se tarkoittaa 205 mm leveillä renkailla, että kosketuspinnan pituus on noin 10 cm. Leveämmillä 255-renkailla kosketuspinnan pituus on noin 8 cm (~25 cm * 8 cm = 200 cm2).

Kapean ja leveän renkaan samalla ilmanpaineella yhtä suurista kosketusaloista voisi ajatella, ettei lamellien/nastojen kitkassa pinnan huokosiin olisi eroa. Käytännössä kapealla renkaalla on pieni etu lumella ja leveällä taas jääpinnalla.

Lumipinnalla on lähes aina jonkin verran tampattavaa tavaraa, minkä tamppaus keventää rengasta sitä enemmän mitä leveämmät renkaat. Esimerkiksi 255-renkaisen 20 m/s ajavan auton eturenkaat tamppaavat peräti 10 m2 alueen lunta joka ikinen sekunti. Moisella tahdilla kevytkin lumihöttö hieman keventää renkaan otetta kiinteästä pinnasta.

Jäällä kiihdytys/jarrutus tekee sen, että vain takimmaiset/etummaiset lamellit purevat kunnolla karheaan ja kuivaan jäähän. Seuraavat lamellit osallistuvat selvästi vähemmän, koska niiden alusta on vastakiillottunut liukkaampi jää. Takimmaisen/etummaisen lamellirivin korostuneen osuuden takia leveä rengas pitää hieman paremmin. Leveä rengas tekee enemmän kiillotustyötä sekunnissa, jolloin hidastuvuus on aavistuksen suurempi.

Nämä erot ovat kuitenkin huomaamattoman pieniä. Paljon suurempia eroja on eri merkkien ja eri-ikäisten renkaiden välillä, joten ei tuolla leveyden optimoinnilla ihmeitä saavuteta. Rallissa nopeudet ovat suurempia ja eroja mitataan sekkarilla, niin siellä renkaan kapeudella hoidetaan irtolumi ja isoilla piikeillä jää.

Se, missä renkaan leveyden vaikutuksen huomaa niin selvästi, että sillä on merkitystä, on kaistanvaihto loskavallin yli. Torzin Teslan 1 929 kg@255 mm ei kuitenkaan olisi loskassa sen huonompi kuin vaikkapa 1 400 kg @185 mm. Lisäksi Performancen neliveto tuo kaksivetoisiin nähden vakautta vallin ylityksessä, joten ei tuo 255 mm huono olisi sohjossakaan. Kapeampi olisi tietysti vielä parempi.
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.

Renkaissakin saa yleensä sitä mistä maksaa - jääpito noissa on tiettävästi heikko. Suosittelisin vakavasti harkitsemaan jotakin pykälän kalliimpaa, esim. Nokianin Nordman-kakkosmerkkiä tai Hankookia. Ei ne renkaat niin kalliita ole yleisien kokojen puitteissa, Rengaskonttia selailemalla koossa 205/55R16 Jää-Ahmat olisi 376€ sarjalta ja Hankookit 476€ sarjalta.

Tekniikan Maailman testissä valmistajan myyntipuheet laitettiin todelliseen testiin. Kävi ilmi, ettei Jää-Ahmojen jääpito ollut samalla tasolla Michelinin ja Continentalin tuotoksiin verrattuna, mikä ei hintaluokka huomioiden ole kovin suuri yllätys.
Erityisesti nollan tuntumassa olevalla jäällä Jää-Ahmat olivat TM:n mukaan "erittäin liukkaat". Pakkaskelillä pito parani jonkin verran.
Kiihdytyskokeessa suomalaisen halparenkaan esitys oli TM:n mukaan heikko. Lehti katsoo sen johtuvan nimenomaan nastojen vähäisemmästä määrästä, mitä ei pysty rengasseoksilla paikkaamaan kuin tiettyyn pisteeseen asti.
Lumella suomalaisrenkaan ominaisuudet pääsivät kuitenkin paremmin oikeuksiinsa, ja se oli samalla viivalla Michelinin ja Continentalin renkaiden kanssa.
Se, missä Lappi Jää-Ahmat loistivat Tekniikan Maailman vertailussa, oli melutaso. Kun nastoja on vähemmän, pysyvät äänetkin kurissa. Ne olivat hiljaisemmat kuin testivoittaja-Michelinit, ja samalla tasolla Continentalien kanssa.
– Lappi-renkaassa nastamelua ei hiljaisissa vauhdeissa kuulu juuri lainkaan, mutta kovemmissa nopeuksissa yleinen rengasmelu nousee. Se oli silti Micheliniä hiljaisempi, Tekniikan Maailman testiraportissa todetaan.
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.

Ottaen huomioon kuinka kohtuuhinnalla pienet rengaskoot(oletan auton kuvauksen perusteella) saa keskikastin valmistajilta, niin en lähtisi randomi kiinakumeihin.

Hankook Ipike RS2, Kumho Wi32 ainakin selvästi edullisempia kuin isojen merkkien renkaat mutta testeissä tullut ihan hyvin tuloksia. Kumho jopa yllätti tämän vuoden TM:n testissä haastamalla tosissaan kärkikolmikkoa.
 
Michelin, Goodyear, Continental, ehkä Nokian. Kysy kolmesta, neljästä liikkeestä, Googlaile, hinnoissa on eroja. Voit saada edullisesti laaturenkaat.

Tarkoitan tällä sitä, että soittokierroksella voikin saada "päivän hinnasta" esim. 25% pois töineen merkkirenkaasta, kun ns. halpisrenkaista pyydetään "listahinta" ja lisätään rengastyöt tms., kuten myös monesti tulee takkiin vaihtotöiden hinnassa jos tilaa netistä.

Soita siis paikat läpi ja jos jollain on omassa varastossa haluamasi koko esim. noista merkeistä ja henkilöä huvittaa ropsauttaa ne maailmalle sopuhintaan, iske kiinni. Näin minä olen aina tehnyt ja premium-renkailla ajellut, saaden ne aina todella hyvään hintaan, milloin mistäkin rengasliikkeestä.

Toki pahimmalla allevaihtosesongilla alennusten kyselijä ei ehkä ole se halutuin asiakas, tai sitten onkin niin, että annetaan suoraan edukas paketti, kun ei ole aikaa tinkailla. Mistä näitä tietää.
 
Taas kuuluu "ihana" nastojen ropina Peugeot e-2008 autosta. Kai siihen ääneen kumminkin nopeasti tottuu. Sekä täytyy vähän maltillisemmin ajella talvella, ainakin sitten tietysti liukkaalla.

Ylihuomenna marraskuu, niin on sitten talvirenkaat jo valmiiksi alla. Aika nopeasti nuo renkaat vaihtaa itsekin. Pösö vain sen verran korkea, että täytyy tunkin nostokorkeus olla riittävän suuri.

Edit:
Antureitahan tuossa ei ole (2023). Mutta ei tarvinnut nollata sitä rengaspaine juttua valikoista.

Screenshot_2024-10-30-07-56-42-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Itse en ostaisi viime talvena ostetun E mersun mukana tuli ja todella liukkaat. Pintaa ja nastoja on kuin uudessa mutta renkaan pinta todella kova. Eikä kyllä näytä että olisi viime talven jäljiltä kuluneet lainkaan
 
Michelin, Goodyear, Continental, ehkä Nokian. Kysy kolmesta, neljästä liikkeestä, Googlaile, hinnoissa on eroja. Voit saada edullisesti laaturenkaat.

Tarkoitan tällä sitä, että soittokierroksella voikin saada "päivän hinnasta" esim. 25% pois töineen merkkirenkaasta, kun ns. halpisrenkaista pyydetään "listahinta" ja lisätään rengastyöt tms., kuten myös monesti tulee takkiin vaihtotöiden hinnassa jos tilaa netistä.

Soita siis paikat läpi ja jos jollain on omassa varastossa haluamasi koko esim. noista merkeistä ja henkilöä huvittaa ropsauttaa ne maailmalle sopuhintaan, iske kiinni. Näin minä olen aina tehnyt ja premium-renkailla ajellut, saaden ne aina todella hyvään hintaan, milloin mistäkin rengasliikkeestä.

Toki pahimmalla allevaihtosesongilla alennusten kyselijä ei ehkä ole se halutuin asiakas, tai sitten onkin niin, että annetaan suoraan edukas paketti, kun ei ole aikaa tinkailla. Mistä näitä tietää.
Tätä olen naureskellut kun jengi noita halpiksia tilailee ulkomailta sillä satasen hintaerolla pykälää parempaan kumiin töineen suomesta hankittuna. Ei se Vianor ole ainoa pulju vaan olen ostanut parit viime satsit työsuhdeautoon pienemmästä mutta todella asiallisesta puljusta jossa sain pirun hyvää palvelua, hinta oli kilpailukykyinen ja ero halpis vs premium ei ollut mielestäni sen euromäärän arvoinen. Noissa halvemmissa kun tosiaan tulee yleensä työt, toimitukset, ylimääräinen säätö jne. En tajua näitä kunhan se on musta ja pyöreä se on hyvä ihmisiä. Ne neljä mustaa rinkulaa ovat kuitenkin se ainoa kontakti tiehen ja vaikka itse ajaisit miten varovasti, se ei vaadi kuin sekunnin murto-osan että jotain tapahtuu. Juuri tuossa viime vai toissa viikolla törmäsin usvasssa elukkaan. Näin sen ja seuraavaksi olikin jo puskurissa. Ja et aina ole se joka tekee sen virheen. Esim punaisiin ajaminen on yleistynyt ja yleistynyt joten ei paljoa lohduta että olit oikeassa, samalla kun makaat sairaalassa.
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Mulla oli pari talvea V70 alla. Hiljaset ja pitoa riitti, ei valittamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 091
Viestejä
4 465 790
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom