Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu lämmin suositus kärryn talvirenkaille. Hankkii kitkat sitten vaikka. Vetelin kärryä hiacella ekoja kertoja ja talvi alkoi. Käänsin mutkaan normaalisti ja en muistanut koko kärryä, kunnes näin sen sivupeilistä täysin poikittain. Onneksi oli kokemusta auton heittelystä yms ja tajusin runtata kaasun pohjaan ja oikeni vielä. Mutta sen jälkeen totesin että en aja se perässä jos renkaita ei pistetä kuntoon.
Luulisin, ettei noi 825kg tarvitse talvinakkeja, kun teknisestihän siitä vain 750kg on kärryn päällä ja 75kg aisan päällä.Joops, niin se olikin; jarruton 750kg ei tarvi. Yllärinä nykyiset 825kg tyypitetyt jotka tarvitsevat.
Juu, mutta mitäs jos se hirvi tulee eteen ja väistät, tai joku meinaa vetää eteen ja ajat kolarin koska kärry vetää sivulle ja repii auton mukanaan? Ei se aina ole siitä miten itse ajaa. Meinasi tuossa prätkään talvisäilöön viedessä käydä ohraiset juuri moisen takia. Olin ohittamassa autoa ja rinnalla auto alkoi vilkutta ja katsomatta kääntämään kylkeen kun olen menossa ohi. Koska olin jo eturenkaan kohdalla, lisäsin kaasua ja pääsin alta, mutta olisi tuossa voinut käydä huomattavasti huonommin. Jos olisi ollut auto+kärry ja liukasta, olisi vaihtoehto ollut jarrutus tai väistö. Molemmissa optioissa kärryn kanssa olisi voinut tulla aika hankala tilanne jos rengastus ei ole kunnossa.Ajan tuhansia kilometrejä kevyt kärryn kanssa ja ongelmia tasan nolla kesärenkailla talvella.
Toki jos "unohtaa" sen kärryn ja ajaa kuten sitä ei olisikaan niin varmasti saa ongelmia aikaan.
Talvirengasvaatimus menee kokonaismassan mukaan, ei luokittelumassan Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®Luulisin, ettei noi 825kg tarvitse talvinakkeja, kun teknisestihän siitä vain 750kg on kärryn päällä ja 75kg aisan päällä.
Mutta toisaalta trafi kertoo myös näin:Aina yhtä ihmeellinen mielipide tämä "ei kunnollisia renkaita/muuta turvavarustetta tarvitse kun vain ajaa varovaisesti", ihan niinkuin parhaatkaan renkaat tai turvavarusteet poistaisi tarpeen varovaiselle ajamiselle. Bonuksena päälle anekdoottinen todiste siitä, kun ei ole itse koskaan joutunut onnettomuuteen. Mahtaakohan näillä muuttua mielipide kun ensin ajaa vaikkapa hirven takia peräkärry edellä metsän puolelle?
Talvirengasvaatimus menee kokonaismassan mukaan, ei luokittelumassan Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Asetuksen (EU) 2021/535 liitteessä XIII: "Massat ja mitat" määritelty suurin teknisesti sallittu kokonaismassa tarkoittaa
Yllä olevien määritelmien perusteella, kun luokittelussa käytetty enimmäismassa voi olla 750 kg ja perävaunun vetoajoneuvoon välittyvä pystysuuntainen kuormitus 10 % enimmäismassasta, voi O1-luokan perävaunun suurin teknisesti sallittu kokonaismassa olla täten 825 kg ilman, että se on ristiriidassa muiden kyseisen ajoneuvoluokan vaatimusten kanssa.
- ”ajoneuvolle määritettyä suurinta massaa, joka perustuu ajoneuvon rakenteeseen ja ominaisuuksiin. Perävaunun tai puoliperävaunun suurimpaan teknisesti sallittuun kokonaismassaan sisältyy staattinen massa, joka välittyy vetoajoneuvoon, kun ajoneuvot on kytketty toisiinsa”.
Eiköhän nuo nastat tule pistettyä, joko nuo suoraan vanteineen hyllystä löytyvät tai sitten dyykatut vanteet+kumit. Eipä siinä paljoa auta ennakointi jos ja kun äkkitilanteita voi kuitenkin tulla eteen. Ei paljoa lohduta että säästi pari satkua, kun kärry viistää vastaantulevien kaistaa tjsp.
TM testissä aika rankat erot talvi/kesärenkaan välillä juurikin äkkitilanteissa.
En ymmärrä mitä yrität sanoa, lainauksessasihan todetaan asian olevan niinkuin itsekin totesin asian olevan.Mutta toisaalta trafi kertoo myös näin:
Usein kysyttyä perävaunujen massojen sääntelystä | Traficom
Jarruttomilla, kevyillä perävaunuilla massa voi kuormattuna olla 825 kg, jos tieto suuremman kuormauksen käyttömahdollisuudesta on merkitty perävaunun rekisteritietoihin ja jos kuormasta 75 kg kohdistuu vetopäälle. Akselille voi siis edelleenkin kohdistua enintään 750 kg massa. Massalla...www.traficom.fi
Falken nastarenkaissa melun mittauksessa listan kärjessäTällä linkillä pääsin ainakin itse lukemaan TM:n uusimman talvirengastestin:
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Ei kovin kummoisesti ja nuo käytetyt kitka-/nastarenkaat olivat vielä suht nuoria, selvästi alle 10 vuotta vanhoja kumeja. Viime vuoden TM:stä:
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Nastarengas oli Nokian Hakkapeliitta 8, valmistettu 2019. Kitkarengas oli Continental Wintercontact S1, valmistettu 2015. Molemmissa kulutuspintaa jäljellä 4 mm ja nastarenkaassa nastat tallessa. Eli nastarengaskin oman ikäluokkansa parhaimmistoa tuoreena.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Tunnettuja hiljaisuudestaan. Olipa kyse sitten kitka, nasta, kesä tai ev renkaista.Falken nastarenkaissa melun mittauksessa listan kärjessä
No siis jos massaksi katsotaan renkaiden suhteen 825kg, niin sitten ne kärryt vaatisivat myös jarrut ja katsastuksen.En ymmärrä mitä yrität sanoa, lainauksessasihan todetaan asian olevan niinkuin itsekin totesin asian olevan.
Hakkapeliitta NR 09 (1980) vaikuttaa kuitenkin semisti nykyaikaiselta talvirengaskuviolta. Vanhemmat on ehtaa historiaa:
Minusta olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä määritellään laatuvanteiksi ja mitkä kiinapommeiksi? Onko näissä jokin selkeä hintahaarukka tai tiettyjä premium valmistajia? Omaan autooni paperilla "laadukkaan" 18-tuumaisen vannesetin + nasterenkaat + asennus maksaa halvimmillaan 2000 euroa rajojen sisällä. Baltia tai Keski-Euroopan hintoja en ole pahemmin tutkiskellut. toistaiseksi.
Melua riittää, saati jos kuten itsellä, vaihtarissa oli pakuversiot. Pito ihan ok. Itse olin niin tyytyväinen että yhdestä löytyi runkovaurio ja uusia ei saa=uudet Continentalit alle aka parempi pito, jäykempi renkaan runko, vähemmän melua.Eikös nuo Nokia Hakka R3:t ole ihan kelpo kitkat, vaikkei uusinta uutta olekaan? Olisi sellaiset tulossa vaihtoauton alla, pintaakin vielä 7 mm.
Ihan hyvät nuo ovat, minulla oli tuollaiset viime autossa alla.Eikös nuo Nokia Hakka R3:t ole ihan kelpo kitkat, vaikkei uusinta uutta olekaan? Olisi sellaiset tulossa vaihtoauton alla, pintaakin vielä 7 mm.
Ihan hyvät on itselläkin olleet, nopealla laskutoimituksella 46 tkm olleet S40:n alla. Jäljellä alle 4 mm pintaa, eikä kuusi vuotta vanhoina pito ole muutenkaan enää kuin uusissa. Ajattelin kuitenkin Continentalit laittaa tilalle vaihtelun vuoksi.Eikös nuo Nokia Hakka R3:t ole ihan kelpo kitkat, vaikkei uusinta uutta olekaan? Olisi sellaiset tulossa vaihtoauton alla, pintaakin vielä 7 mm.
Jarrujen ja katsastuksen vaatimus riippuu ajoneuvoluokasta, ja ajoneuvoluokka riippuu luokittelumassasta, ei kokonaismassasta. Ja se talvirengasvaatimus menee toisin päin, eli kokonaismassan mukaan, eikä luokittelumassan. Näihin löytyy luotettavat vastaukset Finlexin tai Trafin sivuilta selkokielisesti ilmaistuna, joten offtopic riittänee tämän osalta.No siis jos massaksi katsotaan renkaiden suhteen 825kg, niin sitten ne kärryt vaatisivat myös jarrut ja katsastuksen.
Eikös nuo Nokia Hakka R3:t ole ihan kelpo kitkat, vaikkei uusinta uutta olekaan? Olisi sellaiset tulossa vaihtoauton alla, pintaakin vielä 7 mm.
Nyt on tuoreet Kumhon nastat alla. Ekat nastat varmaan kymmeneen vuoteen ja ensimmäinen fiilis oli, että voi jessus mikä rapina
Noh. Ääneen kyllä tottuu kunhan pitoa löytyy.
Melko heikkoa argumentointia heittää jotain lahjontasyytöksiä pelkästään sen takia, että suhteellinen pisteytys on muuttunut. Eikö paljon loogisempaa olisi kysyä, että onko testausmetodit, olosuhteet tai pisteiden painoarvot muuttuneet? Varmaan melko helppo asia selvittää testit lukemalla, itsellä ei niitä tässä ole saatavilla.
Melko heikkoa argumentointia heittää jotain lahjontasyytöksiä pelkästään sen takia, että suhteellinen pisteytys on muuttunut. Eikö paljon loogisempaa olisi kysyä, että onko testausmetodit, olosuhteet tai pisteiden painoarvot muuttuneet? Varmaan melko helppo asia selvittää testit lukemalla, itsellä ei niitä tässä ole saatavilla.
Kumho nastarenkaan arvosana noussut 0,6 pistettä. Jos paremmista tuloksista olisi maksettu testaajille, niin miksi Kumhon kitkarenkaat olisi samalla laskeneet 0,2 pistettä?
Ja onko Nokiakin "mainostanut aiempaa enemmän", kun R5 pisteytys on noussut lähes yhtä kovan tuloksen verran eli 0,5 pistettä?
Kyllähän muutkin 23 testissä häntäpäässä ko. osa-alueella oleet (Conti ja Michelin) paransivat selvästi, joten eiköhän olosuhteet selvitä ison osan.
On siellä jotain muutakin optimoitu kuin mainosbudjettia. Noksu, Bridgestone ja Goodyear oli 2023-2024 < 1m erolla, Kumho veti 6,5m pois pysähtymismatkasta. Joko olosuhteet sopi renkaalle huomattavasti paremmin (vaikuttamatta kuitenkaan muiden nakkien tuloksiin vastaavasti) tai jotain kehitystä siellä on tapahtunut. Tai sitten '23 setissä oli joku ongelma, jota testaajat ei havainneet.
Nastoja näyttäisi olevan about saman verran (203 vs. 204) ja nastaulkonemaa suunnilleen saman verran (1,1 vs. 1,2). Paistoleima lähes identtinen (vko 44 vs. vko 43). Kuviokin ainakin silmämääräisesti nopeasti katsottuna samanlainen.
205/55 R16 91H TL CROSSCLIMATE 2 MICHELIN 569€ 4kpl toimi ihan kivasti paitsi viime viikonloppuna, siellä oli juuri kortin saanut poica kääntyvässä mäessä jumissa, jouduin itsekin taiteilla että mäen pääsin ylös koska lunta oli ns. helvetisti tuollaisille renkaille. Tuli kyllä manuaalivaihteista autoa ikävä kun heijaat automaatilla Nelivedolla varmaan pärjäisi pitkään.Ja Crossclimate pysyy aika hyvin muiden talvirenkaidenkin matkassa paitsi jääpidon osalta.
Testin TL;DR Osta hyvät talvirenkaat, älä halpista.
Helpottas varmaan, jos kertos mistä autosta on kyseOnko täällä muilla Continentalin IceContact 3? Uuden (käytetyn) auton mukana tuli ja mielestäni nastarenkaaksi todella hiljaiset. Mietin vain, johtuuko autosta vai autosta ja renkaasta? Hyvä jos edes rapinaa huomaa.
Onko sillä merkitystä jos kysyn muiden kokemuksia kyseisestä renkaasta?Helpottas varmaan, jos kertos mistä autosta on kyse
Kun kysyit melusta, niin on todellakin.Onko sillä merkitystä jos kysyn muiden kokemuksia kyseisestä renkaasta?
Millä tavalla? Rengas ääntää tietyn dB-määrän autossa kun autossa (renkaiden koolla on toki merkitystä). Ei minun autolla ole merkitystä jos puhutaan, että Matti Meikäläinen on ajanut vaikka Nokian nastoilla ja vaihtanut kyseiseen renkaaseen? Siinä autossa rengasmelu on vertailukelpoinen.Kun kysyit melusta, niin on todellakin.
Edellinen auto oli xc60 ja nykyään on xc40. Rengasmelu samoilla renkailla palttiarallaa kymmenkertaistui.Millä tavalla? Rengas ääntää tietyn dB-määrän autossa kun autossa (renkaiden koolla on toki merkitystä). Ei minun autolla ole merkitystä jos puhutaan, että Matti Meikäläinen on ajanut vaikka Nokian nastoilla ja vaihtanut kyseiseen renkaaseen? Siinä autossa rengasmelu on vertailukelpoinen.
Kyllä, mutta tässä kysynkin vertailua muihin renkaisiin.Edelleinen auto oli xc60 ja nykyään on xc40. Rengasmelu samoilla renkailla palttiarallaa kymmenkertaistui.
Muihin renkaisiin, mutta missä autossa?Kyllä, mutta tässä kysynkin vertailua muihin renkaisiin.
No kesärenkaat on kyllä hiljaisemmat.Kyllä, mutta tässä kysynkin vertailua muihin renkaisiin.
En ymmärrä tätä keskustelua. Jos joku on vaihtanut renkaasta X renkaaseen Y samassa autossa vaikka Lada 1200, niin osaahan se hemmo sanoa, että onko se rengas Y parempi siinä Ladassa? Vai yritätkö sanoa, että riippuu autosta, että mikä rengas sopii mihinkin autoon? Kyllä mielestäni hiljainen rengas on hiljainen autossa kun autossa vaikka rengasmelun vaimennus onkin eri tasoinen eri autojen välillä.Muihin renkaisiin, mutta missä autossa?