Talvirenkaat - yleisketju

Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.
 
Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Sillä on mökkivaraus Rovaniemelle syyslomalla. Mutta joo, itsekin bongasin pari päivää sitten nastat sekä edelläseisovalla liikennevaloissa että citymaasturissa ruokakaupan invaruudussa. Mutta jos ei itse vaihda, niin onhan tuo nastojen pelaaminen hankalaa... joko vaihdat ennakoivasti (laittomasti) tai sitten toivot saavasi vaihtoajan siihen suurimpaan rengaskaaokseen, kun Pekka Pouta lupaa jotain muutakin kuin poutaa.
 
Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.

Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
 
Eikös tälle kitkat, nastat, KE-kitkat, allseasonit jne. väittelylle ole oma ketjunsa.

Ei kai... Nastalle ja kitkalle on.


Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.

Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.

Jos kuitenkin kolarin ajaa, niin painava MB tai Tesla ovat turvallisimpia autoja ajaa se. Itselle. Toki hyvä ajatella muitakin, sääli minua jos liukastelette 90-luvun designin ja 1125 kg omamassan keulaan... :x3:

Eikös koko maassa ole jo ollut yksittäisiä pakkasöitä?
Tuohan nyt käytännössä kuittaa hyvin helposti sen lain kirjaimen ajokelistä/säästä.

Mielestäni en ole nähnyt ennusteissa, toki olen täällä etelässä Kehä III:n sisällä. Vaikka tarkemmin ajateltuna on totta, että jo useampi viikko sitten tuli nähtyä täällä etelässä kuuraa tiensivussa penkassa aamusella, kun ajelin nelostietä pohjoiseen. Mutta olisin ajanut nastoilla jo syyskuun lopulta alkaen, jos olisin vaihtanut varmuuden vuoksi eikä siinä kyllä olisi järjen hiventä.
 
Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
Ei ole :facepalm:

Ei tarvitse olla kuin matka lappiin tulossa, toki olet varmaan näitä ketkä vaihtaa 2pvä sen jälkeen talvirenkaat kun lumi on jo maassa!

1000013339.jpg
 
Niin paljon on nastoja jo liikenteessä ihan etelässäkin että luulisi kotimaanmantkailun kukoistavan lapissa. Vaan ei taida pohjoisen hotellihuoneet riittää jos kaikki sinnepäin olisivat oikeasti suuntaamassa.

Ymmärtäähän sen että ei kaikilla ole mahdollisuutta vaihtaa nopeasti renkaita, mutta nastat on oikeasti turhat ja jopa haitalliset etelässä tähän aikaan. Päivällä 15 astetta lämmintä ja 120+ vauhtia motarilla on myrkkyä sekä renkaille että tielle.

Mummon tojotassa oikeasti voisi olla hyvä ajatus olla all seasonit keväästä syksyyn. Ei ole ensilumienkaan tultua vielä kovaa kiirettä vaihtaa nastoja.

Mummo ei tarvitse mitään F1 eagle sport renkaita kesällä marjastusreissua varten.
 
Ei ole :facepalm:

Ei tarvitse olla kuin matka lappiin tulossa, toki olet varmaan näitä ketkä vaihtaa 2pvä sen jälkeen talvirenkaat kun lumi on jo maassa!

No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
 
No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
Ennen kun nastat oli alla niin ekoista pakkasista viimeisiin, seitsemän kuukautta saattoi nastat pyöriä alla, vähän turhalta tuntui niin pyörikööt kitkat läpi vuoden
 
Nastarenkaiden liian aikaisin alle laittoa tai liian myöhään alta vaihtoa ei taideta valvoa juuri ollenkaan marras-maaliskuun ulkopuolella. Sakkoa vain jos edelliseen viikkoon ei ole kelit vaatineet tai seuraavan viikon ennusteiden mukaan kelit vaatisivat. Lapin matkojen osalta sakot saisi mitätöityä kuittia vastaan.

Myös nastakielto vyöhykkeitä voisi laajentaa etelän isojen kaupunkien ydinkeskustoihin. Helsinki-Turku-Tampere alueella liikkuessa kuskissa vika jos ei ilman nastoja pysty turvallisesti ajamaan. Hiihtolomakaudella lapissakin lähes aina niin kylmä ja niin paljon lunta, että hyväkuntoisilla kitkoilla todella hyvä pito.
 
No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.

Ei se päivälämpötila mitään merkitse. Jos öisin on pakkasta ja tarvitsee autoa vaikka töiden takia.
 
Nastarenkaiden liian aikaisin alle laittoa tai liian myöhään alta vaihtoa ei taideta valvoa juuri ollenkaan marras-maaliskuun ulkopuolella. Sakkoa vain jos edelliseen viikkoon ei ole kelit vaatineet tai seuraavan viikon ennusteiden mukaan kelit vaatisivat. Lapin matkojen osalta sakot saisi mitätöityä kuittia vastaan.

Myös nastakielto vyöhykkeitä voisi laajentaa etelän isojen kaupunkien ydinkeskustoihin. Helsinki-Turku-Tampere alueella liikkuessa kuskissa vika jos ei ilman nastoja pysty turvallisesti ajamaan. Hiihtolomakaudella lapissakin lähes aina niin kylmä ja niin paljon lunta, että hyväkuntoisilla kitkoilla todella hyvä pito.
Eihän nämä nykyajan tunarit pysy tiellä tai kolareitta ihan kesäkeleilläkään.
Itse lähden Oulun suunnille parin viikon päästä ja salettiin laitan nastat alle.
 
Mulla on kitkat, mutta ei kyllä tulis vielä mieleenkään vaihtaa. Sitten vaihdetaan, kun ennusteet lupaavat lunta. Täällä etelässä voi hyvinkin olla vielä kuukauden päivät kesäkeliä - ja jos ei ole, niin kyllä ne ennusteet sen kertovat hyvissä ajoin.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Katsele vaikka Torista maksimissaan muutaman vuoden vanha rengassarja autoosi sopivilla vanteilla ja merkkikumeilla. Tuo koko on sen verran yleinen että luulisi tarjontaa olevan nyt kun talvirengaskausi on alkamassa.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.

Torista löytyy kohtuu hinnalla. Älä osta yli 6 vuotta vanhoja renkaita.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Tuolta jotain alle. Jos autoa ei ole tarkoitus pitää niin mitkä tahansa renkaat ovat paremmat kuin vanhat renkaat.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
Jos nastoja tarkoitat niin 5v oli käytössä linglongit ja kyllä ne hintaansa nähden ihan hyvät oli ja varmasti uudestaankin voisin ostaa.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
No mikäpä mahtaa olla bujettisi renkaiden suhteen? Kärkkäisen tarjontaa pikaisesti selaten ne Linlongit ynnä muut kiinankumit on 70-90e kappale, siihen muutama kymppi rahteja ja rengastyöt nykyisille vanteille 60-100e niin äkkiä niihin se 350-450 euroa kuluu. Torin tarjonnasta näkyy löytyvän satoja vaihtoehtoja hakemassasi rengaskoossa irtokumeina ja vanteilla olevina alkaen vajaasta sadasta eurosta ylöspäin.
 
Googlella löytää oman auton pulttijaon ja rekisteritodistuksesta näkee sallitut rengaskoot. Torissa on paljon 15-tuumaisia renkaita vanteineen ja ne ovat hieman 16-tuumaisia halvempia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 141
Viestejä
4 449 400
Jäsenet
73 701
Uusin jäsen
OlliTV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom