Talvirenkaat - yleisketju

Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.
Ei momentti riipu auton painosta vaan lähinnä siitä mitkä kierteet on pyöränpulteissa/-muttereissa.
Esim. tiheäkierteiselle M12 voi riittää 90-100 Nm, M14 voi tarvita 140 Nm.
 
Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
 
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.

Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.

Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.

Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.
 
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.

Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.

Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.

Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.

Ei kovin kummoisesti ja nuo käytetyt kitka-/nastarenkaat olivat vielä suht nuoria, selvästi alle 10 vuotta vanhoja kumeja. Viime vuoden TM:stä:

1729990638485.png


Nastarengas oli Nokian Hakkapeliitta 8, valmistettu 2019. Kitkarengas oli Continental Wintercontact S1, valmistettu 2015. Molemmissa kulutuspintaa jäljellä 4 mm ja nastarenkaassa nastat tallessa. Eli nastarengaskin oman ikäluokkansa parhaimmistoa tuoreena.

 
Juu. Tämä jäi mainitsematta M14 ja 5 pulttia/rengas itsellä molemmissa.

Tuo T6n momentti on lukenut jossain jenkkisivustolla - tähän asti olen siinäkin mennyt 120Nm ja on nuo kiinni pysyneet - itse asiassa vähän liiankin hyvin kun oli kuparirasvat kuluneet pois. Nyt pyörii nätisti kummassakin.
 
Olipa muuten ihan kohtuullisen vajaat paineet uudemman talvirenkaissa. Eilen jo täyteltiin toista eturengasta, kun oli ihan silmin nähden vajaa. Siinä olikin oikein 0,4bar painetta..

Muut renlaat 1,2bar, 1,6bar ja 2,2bar.

Boschin pumppua on saanut ladata jo kaksi kertaa, kun yritin kaikkiin laittaa edes sen 2,3bar, että voi ajaa renkaat lämpimäksi ja tarkistaa huoltsikalla..

Oli tarkoitus lähteä tänä aamuna tuolla, mutta otin ihan suosiolla toisen auton, kun toiseen takarenkaaseen jäi 1,6bar. Ja toisaalta pitää katsoa, että vuotaako noista joku. Ainakaan se vajain ei ollut juurikaan vajutellut painetta aamulla.

Sinänsä erikoista, oletettavasti on tosiaan pulttien kireydestä päätellen vaihdatettu liikkeessä, lieneekö olleet sitten säilytyksessä ja käytetty ties milloin..

Renkaat siis on kutakuinkin uudet Michelin X-ice Snow-kitkat. Pitää tsekata paistoleima mutta jos autolle on tullut 20tkm/vuosi, niin tuskin nuo kovin vanhat on..

E. Ja siis selvennyksenä, että kaikissa nyt sen verran painetta, että olisi välttänyt. Mutta halusin katsoa rauhassa, niin tehdäänpä kohta.
 
On niin pitkä viesti että laitetaan uusi. Kaikkiin renkaisiin 2,6bar painetta ja eivät olleet vajuneet. Ajolleen ok ja renkaat tasapainossa. Se leima jäi hiukan epäselväksi pimeässä, mutta kun pintaa on noin paljon, niin sanoisin vk 20/22.

Pultit jälkikiristetty molemmista joten jumppa lienee tämän syksyn osalta valmis.
 
Talvirenkaassa pitää olla tarpeeksi pintapainetta jotta nastat ja lamellit purevat kunnolla jäähän, jos liian leveä nakki niin auton paino levittyy isommalle alueelle jolloin pintapaine jää liian alhaiseksi eikä rengas pure kunnolla. Tästä syystä esim WRC autojen nastarenkaat ovat erittäin ohuet vrt. sora/asfalttinakkeihin.

Tämä siis teoriatasolla, mikä on "liian leveä" on sitten vaikeampi laskea. Ehkä @TommiZeliard osaa paremmin avata?
Toisesta ketjusta lainattua.

Oli puhetta, onko 255 liian leveä talvirengas @Torz Model 3 Performanceen, joka on sähköautoksi kevyehkö.


Renkaan pintapaineen kovalla lumella/jäällä määrää käytetty ilmanpaine. Jos yhdellä renkaalla on kuormaa 500 kg ja ilmanpaine 2,5 bar, on renkaan kosketusala tiehen 200 cm2 riippumatta renkaan leveydestä. Se tarkoittaa 205 mm leveillä renkailla, että kosketuspinnan pituus on noin 10 cm. Leveämmillä 255-renkailla kosketuspinnan pituus on noin 8 cm (~25 cm * 8 cm = 200 cm2).

Kapean ja leveän renkaan samalla ilmanpaineella yhtä suurista kosketusaloista voisi ajatella, ettei lamellien/nastojen kitkassa pinnan huokosiin olisi eroa. Käytännössä kapealla renkaalla on pieni etu lumella ja leveällä taas jääpinnalla.

Lumipinnalla on lähes aina jonkin verran tampattavaa tavaraa, minkä tamppaus keventää rengasta sitä enemmän mitä leveämmät renkaat. Esimerkiksi 255-renkaisen 20 m/s ajavan auton eturenkaat tamppaavat peräti 10 m2 alueen lunta joka ikinen sekunti. Moisella tahdilla kevytkin lumihöttö hieman keventää renkaan otetta kiinteästä pinnasta.

Jäällä kiihdytys/jarrutus tekee sen, että vain takimmaiset/etummaiset lamellit purevat kunnolla karheaan ja kuivaan jäähän. Seuraavat lamellit osallistuvat selvästi vähemmän, koska niiden alusta on vastakiillottunut liukkaampi jää. Takimmaisen/etummaisen lamellirivin korostuneen osuuden takia leveä rengas pitää hieman paremmin. Leveä rengas tekee enemmän kiillotustyötä sekunnissa, jolloin hidastuvuus on aavistuksen suurempi.

Nämä erot ovat kuitenkin huomaamattoman pieniä. Paljon suurempia eroja on eri merkkien ja eri-ikäisten renkaiden välillä, joten ei tuolla leveyden optimoinnilla ihmeitä saavuteta. Rallissa nopeudet ovat suurempia ja eroja mitataan sekkarilla, niin siellä renkaan kapeudella hoidetaan irtolumi ja isoilla piikeillä jää.

Se, missä renkaan leveyden vaikutuksen huomaa niin selvästi, että sillä on merkitystä, on kaistanvaihto loskavallin yli. Torzin Teslan 1 929 kg@255 mm ei kuitenkaan olisi loskassa sen huonompi kuin vaikkapa 1 400 kg @185 mm. Lisäksi Performancen neliveto tuo kaksivetoisiin nähden vakautta vallin ylityksessä, joten ei tuo 255 mm huono olisi sohjossakaan. Kapeampi olisi tietysti vielä parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 723
Viestejä
4 459 189
Jäsenet
73 822
Uusin jäsen
divinephos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom