Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei momentti riipu auton painosta vaan lähinnä siitä mitkä kierteet on pyöränpulteissa/-muttereissa.Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.
206nm ulkomuistista
Väärin kuultu
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.
Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.
Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.
Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.
Toisesta ketjusta lainattua.Talvirenkaassa pitää olla tarpeeksi pintapainetta jotta nastat ja lamellit purevat kunnolla jäähän, jos liian leveä nakki niin auton paino levittyy isommalle alueelle jolloin pintapaine jää liian alhaiseksi eikä rengas pure kunnolla. Tästä syystä esim WRC autojen nastarenkaat ovat erittäin ohuet vrt. sora/asfalttinakkeihin.
Tämä siis teoriatasolla, mikä on "liian leveä" on sitten vaikeampi laskea. Ehkä @TommiZeliard osaa paremmin avata?