Talvirenkaat - yleisketju

Vanha tuote, jonka testimenestys on ollut vaihtelevaa. Kuvio on kyllä hyvännäköinen agressiivisuudessaan.

En mä puhunut testimenestyksestä vaan käytännön kokemuksesta. Hiljaiset, hyvä pito jne. Niihin ei tule mielestäni pettymään.
 
En mä puhunut testimenestyksestä vaan käytännön kokemuksesta. Hiljaiset, hyvä pito jne. Niihin ei tule mielestäni pettymään.

Kyllä munkin kokemuksen mukaan Nordman 8:ssa on tosi hyvä pito. :) En yhtään ymmärrä, miksi joku maksaa testivoittaja Hakkapeliitta 10:stä preemiota. :hmm:

Käytännössä kaikki merkkirenkaat on käyttäjiensä mielestä hyviä. Monet kehuvat ostamiaan halparenkaitakin. Enkä ihmettele - onhan se luontevaa, että uusi (nykyinen) rengas tuntuu paremmalta kuin vanha (edellinen) rengas, kuluvat kuitenkin käytössä ja ovat kaukana uudesta renkaasta esim. 5 vuoden käytön jälkeen. Usein uusi rengas edustaa uudempaa suunnitteluakin kuin vanha, pl. joka talvi uuden sarjan ostavat maantiekiitäjät, mikä entisestään parantaa suorituskykyä. Helppo olla tyytyväinen.
 
Hyvät on olleet. Sivuttaispito ei ehkä parasta.

Tämä onkin IMHO talvirenkaan tärkein ominaisuus. Kun se loppuu, niin sitten mennään tangentin suuntaan. Joku jarrutuspito on kuitenkin vähemmän kriittistä, jos ei roiku edelläajavan takapuskurissa ja jarruttaa ennemmin aikaisin kuin myöhään. Ja vaikka rysähtäisi, niin selvitään tod. näk. puskureiden uusimisella.
 
Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.

Hankookista tuli vihdoin odotettu IZ3, tota linkattua IZ2:sta voi (pitää) saada halvalla. GY yritti viime vuonna ainakin Suomessa nostaa hinnoittelua kalliimpien vanaveteen, mutta mahtoiko onnistua?

Sen verran mielenkiintoinen tilanne että kannattaa varmaan niitä testejä odotella ennen ostohousujen sovitettelua, Hankook ja Conti uusilla malleilla, viime kaudelle lanseerattu, hyväksi todettu GY ja kyllähän toi Misukka on perusvarma, vaikkei taida tässä seurassa pysyä kyydissä.

Edit: Hankookin pressimateriaalin perusteella kehitystä on tehty niille alueille jotka tossa vanhassa oli heikkouksia, vaikuttaa lupaavalta. Jollain markkinoilla 50k Ml kulutuskestävyys takuu.
 
Mitä tässä nyt on vuosikausia seurannut isoimpien lehtien rengastestejä niin onhan ne ns. perinteiset isot merkit ihan syystäkin aina kärkipäässä. Todella harvoin testeissä epäonnistumisia, aivan yksittäisiä korkeintaan esim. kun nastamäärää alettiin rajoittamaan ja homma oli kaikilla vähän hakusessa.

Ja testin sisällä mikään osa-alue ei noilla isoilla merkeillä ole katastrofi vaan huonoimmillaankin tyydyttävä. Kun taas ne pienemmät valmistajat satunnaisesti hätyyttelee kärkisijoja testeissä, mutta yleensä löytyy joku osa-alue jolla suorituskyky on huonoa.

Ison valmistajan renkaan ostamalla saa todennäköisesti todella hyvän renkaan.
 
Ja testin sisällä mikään osa-alue ei noilla isoilla merkeillä ole katastrofi vaan huonoimmillaankin tyydyttävä. Kun taas ne pienemmät valmistajat satunnaisesti hätyyttelee kärkisijoja testeissä, mutta yleensä löytyy joku osa-alue jolla suorituskyky on huonoa.
Jonkin verran on painotuseroja, esim. miten talvirengas pärjää sulalla/märällä asfaltilla. Ainakin etelän keikkuvassa talvessa myös sulan pinnan ominaisuuksilla on merkityksensä. Jos rengas on ihan kauhea sulalla, ei niitä ainakaan proaktiivisesti vaihda alle talven lähestyessä, vaan sitten kun on tarve,
 
Jonkin verran on painotuseroja, esim. miten talvirengas pärjää sulalla/märällä asfaltilla. Ainakin etelän keikkuvassa talvessa myös sulan pinnan ominaisuuksilla on merkityksensä. Jos rengas on ihan kauhea sulalla, ei niitä ainakaan proaktiivisesti vaihda alle talven lähestyessä, vaan sitten kun on tarve,

Toki. Tosin pohjoismainen kitka/nastarengas on lähtökohtaisest ihan kauhea sulalla asfaltilla, kyse on vain siitä että joku toinen rengas on vähemmän kauhea kuin toinen.
 
Kumhon Wintercraft Ice Wi51 kitkoille myös suositus. Mielestäni oli hyvä hinta-laatusuhde näissä.
 
Moottori-lehden talvirengastesti julkaistiin viimeksi numerossa 9/23 (ja netissä syyskuun loppupuolella) ja TM:n lokakuun alkupuolella. Että jos vähän pystyy odottamaan, niin se kannattanee.

Mutta CVC8 saisi ainakin tuoretta paistoa olevat varmuudella. Goodyearitkin olisi uudehkot. R5, jos ei tunne inhoa Nokianin Venäjän-seikkailua kohtaan. Myös Nordman RS3 voisi olla vaihtoehto (eli R3 uudelleenbrändättynä edullisempana kakkostuotteena), jos ei tarvitse viimeisintä rengasteknologiaa - voinee antaa hinnalla kyytiä jopa Goodyearille.

Ja kannattaa kysyä tarjoukset kaikista, jos ei netistä tilaa, kun liikekohtaisesti voi aina olla vähän vaihtelua noissa renkaiden keskinäisissä hintaeroissa...

Taidan tosiaan odotella tuon CVC8 testin, jos kyse onkin enää parista viikosta. Tuskin se hirveästi yllättää, mutta saas nähdä. RS3 voisi mennä, muttei tunnu hinnaltaan olevan netissä sen edukkaampi. Tehtävä varmaan soittokierros alueen liikkeisiin :hmm:

Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.


Onko muuten tuosta SoundComfortista mitään tietoa, että onko snadisti korkeampi hinta perusteltu?
 
Kyllähän se hieman hiljentää, mutta en itse juurikaan paljoa anna painoarvoa kun kitkat on aina hiljaiset.
 
Kyllähän se hieman hiljentää, mutta en itse juurikaan paljoa anna painoarvoa kun kitkat on aina hiljaiset.
Jep se on käytännössä vaahtomuovin palanen mikä on liimattu renkaan sisä puolelle. Vois käytännössä tehdä itse mille tahansa renkaalle vaikka verhoiluliimalla.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?

Ei normaalilla talvikelillä ole pidon kannalta mitään eroa nastan tai kitkan välillä, toki jos tykkäät kuunnella nastojen rapinaa niin nastat.

Huono auto on huono auto, ei sitä renkaat pelasta ja takaveto sutii ja lipsuu ihan samalla lailla oli alla nastat tai kitkat, nastojen kanssa saat vain sen äänen lisäksi.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?

Tuli joku vuosi sitten ajettua ID4 kanssa missä kitkat, muistaakseni R3. Hyvin pelitti takapotkun kanssa. Tietenkin jos pihatie on peilijäätä ja 45 asteen ylämäki niin ei varmaan ole hyvä ratkaisu. Itse en kaivannut nastoja, mutta renkaat eivät olleet 3v vanhat.
 
Ei normaalilla talvikelillä ole pidon kannalta mitään eroa nastan tai kitkan välillä
Se on selvä, että kuivalla asfaltilla tai lumisella tiellä niillä ei ole eroa, mutta lähinnä ajattelen tilanteessa, jossa tien päällä on jäätä. Omassa pihassa on hyvin loiva nousu johon joudun lähtemään ilman vauhtia, ja viime keväänä jouduin lähes joka kerta laittamaan hiekkaa renkaiden eteen, kun auto suttasi lumen alta jään esiin hetkessä.

Tuli joku vuosi sitten ajettua ID4 kanssa missä kitkat, muistaakseni R3. Hyvin pelitti takapotkun kanssa. Tietenkin jos pihatie on peilijäätä ja 45 asteen ylämäki niin ei varmaan ole hyvä ratkaisu. Itse en kaivannut nastoja, mutta renkaat eivät olleet 3v vanhat.
Pihan ylämäki on ehkä 5 astetta, mutta aiheuttaa heti ongelmia kun on vähän jäätä.

Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?
 
Jäisellä tiellä ei kitkoilla ole ongelmaa, sillä se on yleensä kovin rosoinen viimeistään kun aura-auto sitä pintaa käy rikkomassa.

Pihatiellä sitä auraa ei välttämättä näy, joten se saattaa olla peilijäätä mikä on haastavampi.

Rosoisesta jään pinnasta kitkojen lamellit saavat hyvän pidon.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
ID3 oli ainakin ihan käyttökelvoton kitkoilla kun vääntöä ja tehoa heti käytössä paljon jolloin lyö todella herkästi tyhjää. Vaihdoin nastoihin ja niillä helpotti kyllä. Kokemus kitkoista kuitenkin n. 10 vuotta ennen tuota ID3:sta.
 
Se on selvä, että kuivalla asfaltilla tai lumisella tiellä niillä ei ole eroa, mutta lähinnä ajattelen tilanteessa, jossa tien päällä on jäätä. Omassa pihassa on hyvin loiva nousu johon joudun lähtemään ilman vauhtia, ja viime keväänä jouduin lähes joka kerta laittamaan hiekkaa renkaiden eteen, kun auto suttasi lumen alta jään esiin hetkessä.

Pihan ylämäki on ehkä 5 astetta, mutta aiheuttaa heti ongelmia kun on vähän jäätä.

Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?

Olisit laittanut tämän heti ensimmäiseen viestiin, niin olisin sanonut että osta nastat.:tup:
 
Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?

Riippuu jään laadusta, mutta ei ne kyllä ole. Sileällä/kiillottuneella jäällä paraskin kitka on hyvää nastarengasta jäljessä, vesijäästä puhumattakaan.

Karkealla jääpinnalla hyvät kitkat on taas melkeinpä yhtä hyviä kuin nastatkin.
 
ID3 oli ainakin ihan käyttökelvoton kitkoilla kun vääntöä ja tehoa heti käytössä paljon jolloin lyö todella herkästi tyhjää. Vaihdoin nastoihin ja niillä helpotti kyllä. Kokemus kitkoista kuitenkin n. 10 vuotta ennen tuota ID3:sta.

En nyt sanoisi käyttökelvottomaksi, kun ihan ongelmitta ainakin meidän ID3 kulki Nokian kitkoilla viime talven näin Pirkanmaan talvikelissä. :confused:

Joo, toki sutaisee helposti tyhjää kun on reilusti välitöntä momenttia, mutta ajonvakautus holhoaa kauniisti ratin osoittamaan suuntaan vauhtia lisää, kunhan pitää kaasun painettuna. Ei jokaista perän "muljahdusta" tarvitse takavedossa pelästyä. :joy:
 
Joo, toki sutaisee helposti tyhjää kun on reilusti välitöntä momenttia, mutta ajonvakautus holhoaa kauniisti ratin osoittamaan suuntaan vauhtia lisää, kunhan pitää kaasun painettuna. Ei jokaista perän "muljahdusta" tarvitse takavedossa pelästyä. :joy:
Kajaanissa kun painelin ihan suoraa tietä vakkarilla niin yhtäkkiä heitti perän vastaantulevien kaistalle. Silloin nousi syke vähän mutta tärkein oivallus oli että nastat vaihtuu alle heti. Ei ole koskaan käynyt millään muulla autolla, oli sitten kitkat tai nastat alla moista.
 
Kajaanissa kun painelin ihan suoraa tietä vakkarilla niin yhtäkkiä heitti perän vastaantulevien kaistalle. Silloin nousi syke vähän mutta tärkein oivallus oli että nastat vaihtuu alle heti. Ei ole koskaan käynyt millään muulla autolla, oli sitten kitkat tai nastat alla moista.

Mitkä ne renkaat siinä oli alla ja siis kyseessä tuo aiemman kommentin id3?
 
Mitkä ne renkaat siinä oli alla ja siis kyseessä tuo aiemman kommentin id3?
ID3:ssa oli alla hyväksi havaitut CVC 7:t jotka edellisen auton alla piti kuin tauti. En tiedä onko syynä matala ja takan oleva painopiste yhdistettynä ”liikaa tehoon” ja yli holhoavaan luistonestoon mutta huonoin talviauto tuo pidon puolesta on ollut. Nastoilla ei sentään jää enää tasaiselle jumiin mutta edelleen tarkkana saa olla.
 
ID3:ssa oli alla hyväksi havaitut CVC 7:t jotka edellisen auton alla piti kuin tauti. En tiedä onko syynä matala ja takan oleva painopiste yhdistettynä ”liikaa tehoon” ja yli holhoavaan luistonestoon mutta huonoin talviauto tuo pidon puolesta on ollut. Nastoilla ei sentään jää enää tasaiselle jumiin mutta edelleen tarkkana saa olla.

Tulee kyllä mieleen että olisko ollut joku yksi miljoonasta tilanne yhdistettynä volkkarin MEB-alustan omituisuudelle, eli rumpujarruille takana jotka ei ehtineet mukaan äkilliseen pidon menetykseen.

Tuohan erikoisuushan tuli ilmi mm. useiden lehtien talvitestien jarrutuksissa, kun MEB-alustaisilla autoilla kesti jääjarrutuksesta pysähtyä tyyliin melkein 200m kun parhaat pysähtyi muutamassa kymmenessä metrissä. Se abs ilmeisesti veti aivan tilttiin tai sitten volkkari ei osannut enää tehdä rumpujarruja.
 
Hyvät on olleet. Sivuttaispito ei ehkä parasta.
-17 mallin E-sarjalaisen alla ainakin aivan kauheat. Pikkuisenkaan uraa tiessä, niin perä luistelee jatkuvasti niin, että saa ajaa vaipat jalassa. Vaihtui nastoihin ekan talven jälkeen. Kovemmilla pakkasilla ja lumisella tiellä kyllä ihan mukavat ajella
 
Tulee kyllä mieleen että olisko ollut joku yksi miljoonasta tilanne yhdistettynä volkkarin MEB-alustan omituisuudelle, eli rumpujarruille takana jotka ei ehtineet mukaan äkilliseen pidon menetykseen.

Tuohan erikoisuushan tuli ilmi mm. useiden lehtien talvitestien jarrutuksissa, kun MEB-alustaisilla autoilla kesti jääjarrutuksesta pysähtyä tyyliin melkein 200m kun parhaat pysähtyi muutamassa kymmenessä metrissä. Se abs ilmeisesti veti aivan tilttiin tai sitten volkkari ei osannut enää tehdä rumpujarruja.

ID 7:ssa saivat jääjarrutuksen kuntoon, liekö sitten eri rautaa sen takajarrut vai ohjelmistollako ongelma korjautui. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, onko sama korjaus tehty myös muihin huonosti jäällä pärjänneissä MEB-alustaisiin (ID3, ID4, ID Buzz) jonkin vuosimallin jälkeen? Tai jopa OTA-päivityksenä vanhempiinkin malleihin?


Noin ylipäätään tulee mieleen, että vakkariahan ei suositella käytettävän liukkaissa olosuhteissa... liekö syy siinä että voi antaa liian äkäisesti kaasua esim. ylämäen kohdatessa? Vaiko siinä, että pitää jarruttaa ennen kuin meno hiljenee eikä pelkkä kaasujalan nosto riitä?
 
Autohan potkasee vakkarin samantien pois päältä jos renkaat luistaa yhtään vakkari päällä ja autot on tehnyt sitä yli 25v vai liekkö niin kauan kun on ollut joku sutimisen esto / ajovakauden hallinta autossa ollut, sen suhteen ei ihmeitä oo. Kymmeniä ellei satoja kertoja itselläkin potkinut vakkaria pois isolla tiellä ylämäessä kun ollut todella liukasta.

Eiköhän se tuo jarrutus ole ett joku panikoiva kuski ajaa pahemman kolarin kun menee muutama kymmenen millisekuntti pitempään kun auto alkaa hidastua vasta jarrua painaessa tai ylipäätään sekoilu sen kans ett auto pitää vakionopeutta yllä.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.
/QUOTE]

Liian vanhat kitkarenkaiksi, pito jo loppunut. Uudet tuoreet kitkat tämän vuotiset alle ja alkaa olemaan taas pitoa.
 
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.

1. CVC 8 p9,0
2. Nokian R5 p8,8
3. Michelin X-Ice snow p8,7
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3 p8,5
5. Bridgestone Blizzak Ice p8,4
6. Hankook Winter I*cept IZ2 p8,3
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico p8,2
8. Vredestein Nord-Trac 2 p7,9

CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.

edit: En tiedä miksei ole testattu Hankookin IZ3, mutta ehkä TM sitten?
 
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.

1. CVC 8
2. Nokian R5
3. Michelin X-Ice snow
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3
5. Bridgestone Blizzak Ice
6. Hankook Winter I*cept IZ2
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico
8. Vredestein Nord-Trac 2

CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.

Millainen hajonta kokonaispisteissä oli? Yleensä viimeinen/viimeiset ollet hieman takamatkalla enemmän kun taas kärjessä ovat yleensä varsin toisiaan liki.
 
Millainen hajonta kokonaispisteissä oli? Yleensä viimeinen/viimeiset ollet hieman takamatkalla enemmän kun taas kärjessä ovat yleensä varsin toisiaan liki.

Lisäsin pisteet aiempaan viestiin. Aika lähellä nuo toisiaan ovat.

Viime vuonna ykkösenä oli kai Goodyear ja kakkosena Nokian R5, joten pientä hajontaa tuntuu olevan vuosi vuodelta :cigarbeye:
 
Lisäsin pisteet aiempaan viestiin. Aika lähellä nuo toisiaan ovat.

Viime vuonna ykkösenä oli kai Goodyear ja kakkosena Nokian R5, joten pientä hajontaa tuntuu olevan vuosi vuodelta :cigarbeye:
Hinnatkin aika hyvin heijastaa sijoituksia:

1726474524194.png
 
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.

1. CVC 8 p9,0
2. Nokian R5 p8,8
3. Michelin X-Ice snow p8,7
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3 p8,5
5. Bridgestone Blizzak Ice p8,4
6. Hankook Winter I*cept IZ2 p8,3
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico p8,2
8. Vredestein Nord-Trac 2 p7,9

CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.

edit: En tiedä miksei ole testattu Hankookin IZ3, mutta ehkä TM sitten?

Meillä on ollut parissa 3 Teslassa CVC7 ja R5. Contit 4 vedossa ja R5 takavedossa.
Omaan makuun R5 on ajokäytökseltään parempi rengas. Peräluisut palautuu tosi helposti ja rengas kääntyy hyvin mutkiin. Tosi ennakoitavan oloinen käytös ja korjaa kokemattomankin kuskin virheitä paremmin, kuin mikään muu kitka, jolla olen ajanut. Lisäksi ajoltaan selkeästi hiljaisempi kuin Conti, mutta valitettavasti löysempi. Menee vielä tuollaisessa 1800 kg autossa, mutta yli 2000 kg kulkineeseen en laittaisi.

Contitkin ovat olleet hyvät, mutta mutta ohjattavuus ja luisujen hallinta selkeästi heikompaa. uusi 8 versio näyttää jäävän lumella hieman R5:sta. Vaikka CVC8:ssa on parempi jääpito, ottaisin näistä tuon R5:sen hyvien kokemusten perusteella.
 
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
Enyaqista sama huomio että todella herkästi jää jumiin lumessa. Luistonesto luovuttaa herkästi ja sitten toinen pyörä vain pyörii tyhjää. Hakkapeliitta nastat alla. Muuten ei kritisoitavaa ajettavuudessa, jopa jäisissä risteyksissä yllättävän hyvä kunhan sen ensimmäisen metrin pääsee liikkeelle.
 
Tässä tullut talvirenkaita nyt speksailtua, ehdokkaina tällä hetkellä Continentalin Icecontact 3 XL EVc CS, Goodyearin UltraGrip Arctic 2 XL EVR FP tai Pirelli WINTER ICE ZERO XL, kaikki nastarenkaita. Renkailla tuskin mennään paria talvea kauempaa (ennen kuin auto vaihtuu siis), niin alkoi houkuttelemaan tommoset DOT2021 leimalliset Continentalit. Uusilla hintaa 240e/kpl, mutta noi DOT2021 sais 145e/kpl.

Mites tommonen 3 vuotta varastossa odotellut nastarengas vertautuu "suoraan" tehtaalta tulleeseen? Hirveästi en haluaisi tinkiä turvallisuudesta kuitenkaan. Ottaisitteko mieluummin 145e/kpl 3 vuotta varastossa odotelleet continentalit vai "suoraan tehtaalta" Pirellit 176e/kpl?
 
Viimeksi muokattu:
205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?

e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Teknikens värld testasi juuri syksyllä
Olettaisin, että lähes kaikilla lehdillä testi on tehty viime keväänä elleivät sitten ole lähteneet testaamaan etelämantereelle, pohjoisnavalle tms huippuvuorille. Ja tulokset julki nyt.

Ellei sitten ole testattu kokonaan hallissa.
 
Jos saivarrella haluaa, varmasti näin.
Nyt tuli kuitenkin uutisena push ilmona.
 
Lieköhän TM:n (tai muiden?) testiin löytänyt Contin uusi VikingContact 8? Ei ole vielä näkynyt tuloksia kyseisestä renkaasta.

Auton mukana tulleet HKPL8 meni vielä viime talven mutta alkaa olla vähän siinä ja siinä kehtaako viskata enää tänä syksynä alle. Kitkoja tekis mieli ja vanhassa autossa olleet CVC7:t oli kyllä hyvät renkaat, että sillä vähän noi kasit kiinnostaisi.
 
205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?

e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
Hankook on menestynyt ihan hyvin nastarengastesteissä useampana vuonna joten on varmaan hinta/laatusuhteeltaan edelleenkin hyvä valinta vaikkakin rengasmalli on jo vanha. Itselle laitoin toissa kevättalvella Goodyearin UltraGrip Arctic 2 nastarenkaat 215/65/16 koossa(tuolloin kivijalkakaupasta 590e vanteille väännettynä) ja en ole niistä puolentoista ajokauden perusteella huonoa sanottavaa keksinyt.
 
Googlen kuvahausta löytyy jälleen koko Teknikens Världin talvirengastestin tulokset, joten ehkä ne uskaltaa tännekin jakaa. Varmuuden vuoksi vain linkitettynä
ja suora linkki isompaan kuvaan:

CVC8 pohjoismaisten kitkarenkaiden paras, yllä mainittu Pirelli Ice Zero 2 nastojen sekä Continental WinterContact TS 870 keskieuropppalaisten nastattomien piikkipaikalla.
 
Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 688
Viestejä
4 579 770
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom