Talvirenkaat - yleisketju

Mites sitten toisessa koon ääripäässä 185/65 R14

Vanhat on kyllä misukan nastat mutta vaikuttaa siltä ettei niitä tehdä tuossa koossa enää?
 
Mites sitten toisessa koon ääripäässä 185/65 R14

Vanhat on kyllä misukan nastat mutta vaikuttaa siltä ettei niitä tehdä tuossa koossa enää?
Jotain tuota kokoluokkaa ostin Nokian R5:t MX-5:een ihan fiksuun hintaan ihan paikalliselta Vianorilta. Oletan siis luonnollisesti että myös nasta versiota tehdään tuossa koossa myös. Saattoi olla että pudotin 175 leveää koska oli halvempi. 185 ei ole ollut kovin monessa autossa. Voin suositella ainakin jos vain pidolla on väliä. Melusta en osaa sanoa koska vanha avoauto on aina meluisa.
 
Kitkaa löytyy


Piikkii löytyy
 
Jotain tuota kokoluokkaa ostin Nokian R5:t MX-5:een ihan fiksuun hintaan ihan paikalliselta Vianorilta. Oletan siis luonnollisesti että myös nasta versiota tehdään tuossa koossa myös. Saattoi olla että pudotin 175 leveää koska oli halvempi. 185 ei ole ollut kovin monessa autossa.
185/65R14 oli 90-luvulla yksi tavallisimmista perheautoluokan renkaista, vaan taitaapa koon kysyntä olla hiipunut. Vaihtoehtoisena kokona voisi toimia 175/70R14. (Läpimitassa alle 1% ero).
 
185/65R14 oli 90-luvulla yksi tavallisimmista perheautoluokan renkaista, vaan taitaapa koon kysyntä olla hiipunut. Vaihtoehtoisena kokona voisi toimia 175/70R14. (Läpimitassa alle 1% ero).
No juu, voi olla että se ns vakio leveys oli muuttunut jo 195:ksi kun ajelin korttia. Muistan vain kuinka vaikea oli löytää Kuplaan 185 leveitä 15" renkaita sopivalla profiililla.
 
Vähän jallitettu olo tuli, kun autokauppojen yhteydessä luvattiin ”ei testivoittajat, mutta hyvät talvirenkaat” hintaan mukaan. Kuvittelin, että ei nyt nokialaista tarjota, mutta keskikastia.

Rengasvaihtoehdot tuli ja markettien halvintahan sieltä löytyi. Tarjouduin laittamaan omaa rahaa väliin, jotta saataisiin edes vähän paremmat, mutta ei kuulemma onnistu. Nyt tarvisin siis kommentteja ja mielipiteitä valitsemaan talvirenkaat alla listatuista. Koko 235/35 R19.
EDIT: ja auto on vähän lämpimämpi plugarihatchback.

KitKat:
Mazzini Snow Leopard 2
Triangle SnowLink PL02

Nastat:
Sailun Ice Blazer WST3
LingLong Winter Grip 2

Itselle kitkat olisivat mieluisemmat, kun ei haluta ropistella nastoilla Helsingin talvessa, jos ei lasketa satunnaisia reissuja Lappiin.
Tämä saaga saatiin päätökseen. En suostunut ottamaan mitään näistä kiinankumeista.

Kyseiselle koolle oli haastava löytää keskiluokan renkaita, ja viestinvaihdolla tapahtuneiden pudotuspelien jälkeen jäljellä oli Toyo Observe GSI-6 HP tai Kumho Wintercraft WI31+, joista päädyin Toyoon. Katsotaan miten vähän tehokkaampi etuvetohybridi pärjää tulevasta talvesta Toyoilla, mutta uskon selviäväni oikein mainiosti. Aiemmassa vähemmän avustavassa kulkupelissä alla oli kiinan halvimmat Nankangit vuoden 2017 paistolla, ja niilläkin selvittiin.
 
En ole ennen ostanut netistä renkaita, vaan aina liikkeestä. Nyt kuitenkin kiinnostaa säästää muutamia satasia. Onko nyt oikea ajankohta ostaa talvirenkaat, vai lokakuussa? Katselin esimerkiksi näitä: Renkaatalle

Onko tällaisia "diilejä" vielä 1-2kk päästä tyypillisesti, vai jopa parempia? Nuo ovat tosiaan valmistettu 2022, josta tuo säästö ilmeisimmin tulee.
 
En ole ennen ostanut netistä renkaita, vaan aina liikkeestä. Nyt kuitenkin kiinnostaa säästää muutamia satasia. Onko nyt oikea ajankohta ostaa talvirenkaat, vai lokakuussa? Katselin esimerkiksi näitä: Renkaatalle

Onko tällaisia "diilejä" vielä 1-2kk päästä tyypillisesti, vai jopa parempia? Nuo ovat tosiaan valmistettu 2022, josta tuo säästö ilmeisimmin tulee.

Odotat Black Fridayhin, jolloin kivijalkaliikkeistä voi saada melkein yhtä edukkaasti kuin netistäkin. Jos siis nykyiset renkaat on sellaiset, että niillä ilkeää talvikauden aloitella.
 
Nappaa siitä vaan kauppa kiinni asennuksen kanssa kun hyvältä tuntuu.
 
En ole ennen ostanut netistä renkaita, vaan aina liikkeestä. Nyt kuitenkin kiinnostaa säästää muutamia satasia. Onko nyt oikea ajankohta ostaa talvirenkaat, vai lokakuussa? Katselin esimerkiksi näitä: Renkaatalle

Onko tällaisia "diilejä" vielä 1-2kk päästä tyypillisesti, vai jopa parempia? Nuo ovat tosiaan valmistettu 2022, josta tuo säästö ilmeisimmin tulee.

Koittanut välttää hankintoja sesonkina...ja kyllä ne nettikauppojen hinnat on hieman sesonkiin tupanneet nousta. Edellisin kerta lopputalvesta kesäkumien kanssa. Jos kivijalkaan meinaa mennä asentamaan vanteille niin siinä voi tulla eroa kanssa.

Mitä tohon BF:ään tulee, niin aika hiljaista tais olla viime vuonna, tuli meinaan sitäkin jännityksellä seurailtua kun löin Kärkkäiseltä talvikumit tulemaan Singles Daynä -11% tjsp.
 
Koittanut välttää hankintoja sesonkina...ja kyllä ne nettikauppojen hinnat on hieman sesonkiin tupanneet nousta. Edellisin kerta lopputalvesta kesäkumien kanssa. Jos kivijalkaan meinaa mennä asentamaan vanteille niin siinä voi tulla eroa kanssa.

Mitä tohon BF:ään tulee, niin aika hiljaista tais olla viime vuonna, tuli meinaan sitäkin jännityksellä seurailtua kun löin Kärkkäiseltä talvikumit tulemaan Singles Daynä -11% tjsp.
Täytyypä laittaa tilaukseen sitten.
 
En ole ennen ostanut netistä renkaita, vaan aina liikkeestä. Nyt kuitenkin kiinnostaa säästää muutamia satasia. Onko nyt oikea ajankohta ostaa talvirenkaat, vai lokakuussa? Katselin esimerkiksi näitä: Renkaatalle
Nettikauppojen osalta on syytä katsoa hinnan ohella toimitustapaa. Jos voi olla kotona milloin vain, kun renkaat tulevat, niin silloin ei ole ongelmaa mutta kesällä oli melkoista säätämistä Rengasonlinen ja PostNordin kanssa, kun aikataulut eivät osuneet yksiin. Aikoinaan Camskillilta renkaat tulivat "postiin", joten niiden kanssa nouto kävi jouhevasti. Kannattaa ehkä kysellä saako renkaat toimittaa esim. työpaikalle.
 
Nettikauppojen osalta on syytä katsoa hinnan ohella toimitustapaa. Jos voi olla kotona milloin vain, kun renkaat tulevat, niin silloin ei ole ongelmaa mutta kesällä oli melkoista säätämistä Rengasonlinen ja PostNordin kanssa, kun aikataulut eivät osuneet yksiin. Aikoinaan Camskillilta renkaat tulivat "postiin", joten niiden kanssa nouto kävi jouhevasti. Kannattaa ehkä kysellä saako renkaat toimittaa esim. työpaikalle.
Etätöissä kotona, joten ei ongelmaa. Yleensä oli firma mikä hyvänsä, ovat soittaneet jos en ole ollut kotona. Asun maalla, joten aina jättävät oven taakse kaikki paketit pyydettäessä.
 
Mites sitten toisessa koon ääripäässä 185/65 R14

Vanhat on kyllä misukan nastat mutta vaikuttaa siltä ettei niitä tehdä tuossa koossa enää?

Miten huomasin tämän vasta nyt...

Koko on hankala. Itse sain viime syksynä (-23) ostettua vielä Nordman 8:t juuri tuossa koossa, mikä oli melkoinen yllätys, kun verkkokaupoissa en niitä ollut nähnyt, en edes Vianorin sivuilla. Mutta niin vain rengasliike ne jostain tilasi. Olivat Pietarin tehtaan tuotantoa kesältä 2022, valmistusviikko just vähän ennen kuin renkaiden tuonti Venäjältä asetettiin pakotteiden alaiseksi. Sikäli pieni pettymys, kun olin ajatellut tukevani kotimaista rengasvalmistusta... mutta pidon suhteen ei ollut valittamista viime talvena ja tuskin on tulevanakaan. Ulistahan ne kyllä jaksavat siinä viidenkympin hujakoilla, korkeammissa nopeuksissa sitten peittyy muiden äänien alle.

Varmaan Hankook W429:t tai IceContact 3:t ottaisin, jos nastoja haluaisin just tuossa koossa eikä Nokiania olisi enää saatavilla.

185/65R14 oli 90-luvulla yksi tavallisimmista perheautoluokan renkaista, vaan taitaapa koon kysyntä olla hiipunut. Vaihtoehtoisena kokona voisi toimia 175/70R14. (Läpimitassa alle 1% ero).

175/70R14 on ihan yhtä reliikkiä. Suomessa paljon myydyistä autoista tuo oli suosittu koko viimeksi ehkä Corolla E120:ssä. Käytännössä ainoa 14-tuumainen koko, joka on säilynyt suhtkoht yleisenä, on pikkuautojen 175/65R14. Voi sitä tietysti isompienkin kumien tilalle laittaa, mutta näyttäähän se mopoauton renkaalta ja maavara pienenee, mikä ei ole talvirenkaalle hyvä ominaisuus.
 
Onko kukaan ostanu noita pari ekee aliexpressissä maksavia latausportin luukun avausnappeja? Tekeekö se samalla myös latauksen lopetuksen, eli nappia painalla sais kahvan irroitettua kuten teslan oman laturin napista?
 
Mä kuuntelen musiikkia autossa, en mahdollista rengasmelua. hiljaisuutta kuuntelen sitten vaikka metsässä, mökillä tai kuulosuojaimet päässä jos sitä kaipaan.

Se muusiikkikin kuullostaa huomattavasti paremmalta ilman nastojen vollutusta. Eikä tarvitse sitä Tauskia luukuttaa nupit kaakossa.

No se että esimerkin 10v vanhat nastat on paremmat kuin uudet kitkat.
Onhan noita testattu että nastojen ylivoimainen pito häviää aika nopeasti kun nasta kuluu. Tätä ei Esson baarissa kerrota.

En vaan ymmärrä miten ihmiset (lähinnä kaupunkilaiset ) viitsivät rapistella nastoilla kuukausitolkulla paljaalla asfaltilla (alkutalvi / kevättalvi ) , sen takia että talvessa on muutama päivä jolloin nastoille olisi oikeasti tarvetta.
 
Se muusiikkikin kuullostaa huomattavasti paremmalta ilman nastojen vollutusta. Eikä tarvitse sitä Tauskia luukuttaa nupit kaakossa.


No se että esimerkin 10v vanhat nastat on paremmat kuin uudet kitkat.
Onhan noita testattu että nastojen ylivoimainen pito häviää aika nopeasti kun nasta kuluu. Tätä ei Esson baarissa kerrota.

En vaan ymmärrä miten ihmiset (lähinnä kaupunkilaiset ) viitsivät rapistella nastoilla kuukausitolkulla paljaalla asfaltilla (alkutalvi / kevättalvi ) , sen takia että talvessa on muutama päivä jolloin nastoille olisi oikeasti tarvetta.
Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla.

Omalla kohdalla en jaksa vääntää asiasta. Kitkat on itellä ollut ainakin sysipaskat ja saatanan turvattomat näin etelässä eikä niitä enää tähän talouteen tule (oli auton mukana).
Nastat laittaa alle niin ei tarvii ajaa kokoaja paskat housussa ja pelkää mustaa jäätä jne. Joku vitun rengasmelu ei kiinnosta paskaakaan jos ajaminen on turvallista ja helpompaa.
 
Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla.

Omalla kohdalla en jaksa vääntää asiasta. Kitkat on itellä ollut ainakin sysipaskat ja saatanan turvattomat näin etelässä eikä niitä enää tähän talouteen tule (oli auton mukana).
Nastat laittaa alle niin ei tarvii ajaa kokoaja paskat housussa ja pelkää mustaa jäätä jne. Joku vitun rengasmelu ei kiinnosta paskaakaan jos ajaminen on turvallista ja helpompaa.
Kyllä tuo kuulostaa enemmän ongelmalta ratin ja penkin välissä tai jotain vikaa autossa. Hyvin pysyi tiellä, ei mitään renkaisiin liittyvää ongelmaa ja ylämäetkin lähdettiin muun liikenteen mukana 1990 MX-5:llä joka siis on takaveto etumoottori pikkukippo ilman mitään apuja. Alla Nokian R5:t 175 leveinä.
 
Kyllä tuo kuulostaa enemmän ongelmalta ratin ja penkin välissä tai jotain vikaa autossa. Hyvin pysyi tiellä, ei mitään renkaisiin liittyvää ongelmaa ja ylämäetkin lähdettiin muun liikenteen mukana 1990 MX-5:llä joka siis on takaveto etumoottori pikkukippo ilman mitään apuja. Alla Nokian R5:t 175 leveinä.
Musta jää niin mitään et voi tehdä. Auto vaan valuu ja vaikka kuinka renkaita käännät ja jarrua painat niin suoraan mennään. Varsinkin jos on alamäki. Ei siinä paljon auta vaikka mitä tekis ratin ja penkin välissä.
 
Musta jää niin mitään et voi tehdä. Auto vaan valuu ja vaikka kuinka renkaita käännät ja jarrua painat niin suoraan mennään. Varsinkin jos on alamäki. Ei siinä paljon auta vaikka mitä tekis ratin ja penkin välissä.
Monenä päivänä vuodessa törmäät mustaan jäähän ?
Toki yksikin kerta riittää, mutta hyvin harvassa on ne päivät jolloin sitä oikeasti on.
Useimmin on sellaisia pääkallokelejä, jolloin tienpinta on oikeasti liukas. Mutta silloin voi ennakoida hieman tai pakko ajella varovaisemmin.

Joku vitun rengasmelu ei kiinnosta paskaakaan jos ajaminen on turvallista ja helpompaa.
Kyllä se ainakin omaan valintaan vaikuttaa. Sitä vollutusta kun saa kunnella 5 kk vuodessa joka päivä. Ihan turvallista ja helppoa sitä on kitkoillakin ajella.
 
Monenä päivänä vuodessa törmäät mustaan jäähän ?
Toki yksikin kerta riittää, mutta hyvin harvassa on ne päivät jolloin sitä oikeasti on.
Useimmin on sellaisia pääkallokelejä, jolloin tienpinta on oikeasti liukas. Mutta silloin voi ennakoida hieman tai pakko ajella varovaisemmin.


Kyllä se ainakin omaan valintaan vaikuttaa. Sitä vollutusta kun saa kunnella 5 kk vuodessa joka päivä. Ihan turvallista ja helppoa sitä on kitkoillakin ajella.
Monenä päivänä vuodessa törmäät mustaan jäähän ?
Toki yksikin kerta riittää, mutta hyvin harvassa on ne päivät jolloin sitä oikeasti on.
Useimmin on sellaisia pääkallokelejä, jolloin tienpinta on oikeasti liukas. Mutta silloin voi ennakoida hieman tai pakko ajella varovaisemmin.
Kokoajan, lokakuusta huhtikuuhun.
Kyllä se ainakin omaan valintaan vaikuttaa. Sitä vollutusta kun saa kunnella 5 kk vuodessa joka päivä. Ihan turvallista ja helppoa sitä on kitkoillakin ajella.
Sehän on sitten ihan kiva sulle.
 
Asut sie sitten hurjassa paikassa.

Näinhan se on, sitä ei voi kieltää. Ja toivoisin samaa muillekin.
Tästä on vaan niin turha vääntää.
Jos kitkat sopii sulle niin oikein hyvä, pidä siitä kiinni ja aja niillä, mutta älä pakota agendaasi niille jotka niillä ei halua ajaa.
 
mutta älä pakota agendaasi niille jotka niillä ei halua ajaa.
Enhän minä mitään pakota, kerron vain omista kokemuksistani ihan saman lailla kuin sinäkin.
Enkä pointtini on se, että ei kannata aina suhtauta asioihin liian mustavalkoisesti ja lukkiutua johonkin ratkaisuun. Avoimin mielin, vaihtoehtoja kuunnellen ja katsellen.

Mutta asiaan, uudet kitkat pitäisi talveksi hommata. Nokian R5:sia (SUV) ajattelin, ilmeisesti varma valinta tänne suomen teille ?
 
Enhän minä mitään pakota, kerron vain omista kokemuksistani ihan saman lailla kuin sinäkin.
Enkä pointtini on se, että ei kannata aina suhtauta asioihin liian mustavalkoisesti ja lukkiutua johonkin ratkaisuun. Avoimin mielin, vaihtoehtoja kuunnellen ja katsellen.

Mutta asiaan, uudet kitkat pitäisi talveksi hommata. Nokian R5:sia (SUV) ajattelin, ilmeisesti varma valinta tänne suomen teille ?
Suhtauduin niihin avoimesti viimeiset viis vuotta ja palaan nastoihin enkä halua kitkoja enää koskaan.
 
Nastoja tuli etuvetoautoissa käytettyä enne vuotta 2010. Ei ole kyllä paluuta kumpaankaan etuvetoon tai nastoihin.
Nyt tuli hommattua noi contin cvc7:t 265/45R21. Olisi saanut 8-versiotakin, mutta koko olisi ollut sitten 285/40R21, niin ajattelin kuitenkin tuon kapeemman talveksi.
 
En vaan ymmärrä miten ihmiset (lähinnä kaupunkilaiset ) viitsivät rapistella nastoilla kuukausitolkulla paljaalla asfaltilla (alkutalvi / kevättalvi ) , sen takia että talvessa on muutama päivä jolloin nastoille olisi oikeasti tarvetta.
Etuveto, ei luistonestoa, mustaa jäätä rampeilla ja joskus moottoritielläkin, liukkaiksi kiillotetut risteysalueet jne., joten aika no brainer valita nastat, vaikka kitkoista pitäisin kyllä niiden hiljaisuuden vuoksi.

Toki tää on ehkä poikkeusesimerkki, kun kukaan muu ei taida enää ajaa näin vanhalla autolla. :D
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
 
Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
Noin vanhoissa käytetyissä ei ole mitään järkeä. Hinnassakin puolet liikaa. Käytä rahat tuoreempiin.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?

Et kertonut tarkempaa kokoa, mutta yleensä noissa yleisissä 15" kokoisissa merkkirengaskaan ei maksa kuin 400€ paikkeilla.

Esim. Hankook Winter i*Pike RS2 W429 näkyy lähtevän nettikaupoista n. 80€/kpl. Eli töineen alle 400€.

HKPL r2 ehdottomasti ei. Vikingcontact jos olisi halvempi niin ehkä, mutta ei tuohon hintaan koska kyllä noista on se paras pito kadonnut.
Kaksi ekaa voi sitten olla lähes mitä tahansa kuraa mitä kiinan tehdas on silloin onnistunut tekemään.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?

Yleensä käytetyt tulevat melkein yhtä kalliiksi kuin uudet, koska niistäkin veloitetaan samat vannetyöt kuin uusista renkaista (eli jätkät vääntää ne kumit vanteille ja tasapainottaa) ja toisaalta käytetyn renkaan elinkaari jää lyhyemmäksi (5-vuotiaan käytetyn kitkarenkaan pito on yleensä jo kohtuu huono).

Tarkka koko olisi hyvä (esim. 195/65R15? 185/60R15?) ja olisi hyvä tietää myös, millaista autoa rengastetaan. Mutta jos kyseessä on joku vanha takaveto-Volvo ilman nykyautojen ESC:tä ja kuljettajalla vähemmän kokemusta takana, niin nastat olisi aika varma valinta. Merkkirenkaana, mieluiten.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
tuo contin seiska ainakin itsellä on kahden talven jälkeen menettänyt parhaan teränsä ja moni vaihtaakin niillä paikkeilla jo uuteen. Voi olla lain silmissä ok pari kolme talvea, mutta käytänössä jo melko jätettä ajon ja turvallisuuden kannalta. Kovettuneitakin jo molemmat tolla ikää.
Noista kiinalaisista merkeistä kannattaa varmaan lukea tuoreita arvosteluja, niistä en osaa sanoa. Itse en tukisi kiinalaisia valmistajia.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
Sailunit oli yhden talven hyvät ja seuraavana hengen vaarallisen liukkaat. Niissä tapahtui todella dramaattinen muutos yhden kesän aikana. Kilometrejä ehti kertyä muutama tuhat talven aikana

Täällä kirjoitin muutama vuosi sitten, haulla löytynee. En suosittele kenellekään
 
Et kertonut tarkempaa kokoa, mutta yleensä noissa yleisissä 15" kokoisissa merkkirengaskaan ei maksa kuin 400€ paikkeilla.

Esim. Hankook Winter i*Pike RS2 W429 näkyy lähtevän nettikaupoista n. 80€/kpl. Eli töineen alle 400€.

HKPL r2 ehdottomasti ei. Vikingcontact jos olisi halvempi niin ehkä, mutta ei tuohon hintaan koska kyllä noista on se paras pito kadonnut.
Kaksi ekaa voi sitten olla lähes mitä tahansa kuraa mitä kiinan tehdas on silloin onnistunut tekemään.

Joo näin vähän uumoilinkin. Tuo powertrack on ainakin mainospuheiden perusteella kuhmo tyresin sisaryhtiö? Meinaako sellainen mitäään? Kesärenkaat on 175/65 r15
 
Yleensä käytetyt tulevat melkein yhtä kalliiksi kuin uudet, koska niistäkin veloitetaan samat vannetyöt kuin uusista renkaista (eli jätkät vääntää ne kumit vanteille ja tasapainottaa) ja toisaalta käytetyn renkaan elinkaari jää lyhyemmäksi (5-vuotiaan käytetyn kitkarenkaan pito on yleensä jo kohtuu huono).

Tarkka koko olisi hyvä (esim. 195/65R15? 185/60R15?) ja olisi hyvä tietää myös, millaista autoa rengastetaan. Mutta jos kyseessä on joku vanha takaveto-Volvo ilman nykyautojen ESC:tä ja kuljettajalla vähemmän kokemusta takana, niin nastat olisi aika varma valinta. Merkkirenkaana, mieluiten.

Auto 2010 z12 nissan cube :) Kesärenkaat on 175/65 r15
 

 


Eikö 185/60 olisi usein halvempi?
 
Jos 14" kelpaa niin mulla vois olla reilu vuoden vanhat Nokian R5:t about tossa koossa samanikäisillä vanteilla öööö mikähän MX-5:n pulttijako olikaan fiksuun hintaan nyt kun autolle on tallipaikka talviksi.
 
Jos 14" kelpaa niin mulla vois olla reilu vuoden vanhat Nokian R5:t about tossa koossa samanikäisillä vanteilla öööö mikähän MX-5:n pulttijako olikaan fiksuun hintaan nyt kun autolle on tallipaikka talviksi.

Taitaa olla liian pienet kysyjälle sun 175/65R14 R5:t. Noissa "Kuutioautoissa" ei ilmeisesti 15-tuumaista pienempää ole ollut, joten liekö edes jarrut mahtuisi 14-tuumaisen vanteen alle?


Auto 2010 z12 nissan cube :) Kesärenkaat on 175/65 r15

Oolrait. Sen verran kevyt biili, että ehkä nastarengasta voisi suositella, ja niistä Hankook on erinomainen "budjettivaihtoehto". Ei pitäisi tulla paljoa Sailunia kalliimmaksi... Jos kuitenkin kitkat haluaa, niin sitten "parasta alle" eli esim. Nokian R5.
 
Mikäli siis helpottaa / avaa yhtään niin mulla ei ole vielä edes vanteita.. (japseista tulee yksillä renkailla ja vanteilla). Eli jos löytyy jotain äkästä compoa niihinkin niin otan suosituksia vastaan. Jos ei muuta niin ostaan varmaan ihan perus paska metallivanteet :D. Auton mukana tuli lisäksi osto-oikeus yhdelle rengassarjalle oisko ollu vannetukku.fistä (sisäänostohinta)
 
Mikäli siis helpottaa / avaa yhtään niin mulla ei ole vielä edes vanteita.. (japseista tulee yksillä renkailla ja vanteilla). Eli jos löytyy jotain äkästä compoa niihinkin niin otan suosituksia vastaan. Jos ei muuta niin ostaan varmaan ihan perus paska metallivanteet :D. Auton mukana tuli lisäksi osto-oikeus yhdelle rengassarjalle oisko ollu vannetukku.fistä (sisäänostohinta)

Käytännössä kaikki vanteet ovat metallia. ;) (Ehkä johonkin erikoiskäyttöön on muovisia tai keraamisia vanteita, mutta en ole koskaan nähnyt.) Toinen asia on sitten, onko ne kevytmetallia (de facto alumiinivanteet) vai terästä (peltivanteet).

Joka tapauksessa joudut miettimään, haluatko ostaa nyt talvirenkaille toiset vanteet vai hankitko talvirenkaat auton mukana tulevien kesärenkaiden vanteille. Monethan haluavat kesärenkaille näyttävämmät vanteet, mikä teikäläisen auton kohdalla tarkoittaisi kai 16-tuumaisia vanteita ja renkaita. Tai niinkin voi tehdä, että käytät kaksia renkaita mutta yksiä vanteita. Miinuksena on se, että tälle tulee jonkin verran hintaa, kun joka syksy ja kevät joutuu teettämään kausivaihdon ja vannetyöt rengasliikkeessä... mutta esim. USA:ssa tämä on aika tyypillinen tapa, jos käyttää all-seasoneiden lisäksi talvirenkaita.
 
Käytännössä kaikki vanteet ovat metallia. ;) (Ehkä johonkin erikoiskäyttöön on muovisia tai keraamisia vanteita, mutta en ole koskaan nähnyt.) Toinen asia on sitten, onko ne kevytmetallia (de facto alumiinivanteet) vai terästä (peltivanteet).

Joka tapauksessa joudut miettimään, haluatko ostaa nyt talvirenkaille toiset vanteet vai hankitko talvirenkaat auton mukana tulevien kesärenkaiden vanteille. Monethan haluavat kesärenkaille näyttävämmät vanteet, mikä teikäläisen auton kohdalla tarkoittaisi kai 16-tuumaisia vanteita ja renkaita. Tai niinkin voi tehdä, että käytät kaksia renkaita mutta yksiä vanteita. Miinuksena on se, että tälle tulee jonkin verran hintaa, kun joka syksy ja kevät joutuu teettämään kausivaihdon ja vannetyöt rengasliikkeessä... mutta esim. USA:ssa tämä on aika tyypillinen tapa, jos käyttää all-seasoneiden lisäksi talvirenkaita.


Joo siis toki on tarkoitus hommata jotkut prameemmat vanteet. Lähinnä mietin että jos nyt ostaisi vaikka alkuun hyvät renkaat ja juuri jotkut 60e vanteet. Tuntuu renkaisiin menevän jo tosiaan 400 euroa. Onko nyt liian aikaista ostaa renkaita? Itsestä tuntuu, että olisi ns hyvä aika?
 
Joo siis toki on tarkoitus hommata jotkut prameemmat vanteet. Lähinnä mietin että jos nyt ostaisi vaikka alkuun hyvät renkaat ja juuri jotkut 60e vanteet. Tuntuu renkaat menevän jo tosiaan 400 euroa. Onko nyt liian aikaista ostaa renkaita? Itsestä tuntuu, että olisi ns hyvä aika?

Jos tarkoitus on hankkia toiset vanteet nykyisten tilalle, niin itse säästäisin tässä kohtaa ja laittaisin talvirenkaat justiinsa auton mukana tuleville vanteille. Ellet sitten 60€:lla saa itseä enemmän miellyttäviä vanteita talvirenkaita varten?

Ja mitä renkaiden ostamiseen tulee, niin ihan hyvä aika tämä on. Ei ne hinnat laske sesongin lähestyessä ja ruuhkaakin alkaa tulla, mitä lähemmäs ensilumia mennään.
 
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.
 
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.
Contin kitkoista on itsellä hyvää kokemusta kolmen neljän auton kohdalta. R5:t ovat toki paremmat kuin 3:t ja harrasteessa on R5:t eikä valittamista (tosin en voi sanoa melusta mitään koska auto on vm1990 japsi avoauto).

Viides vuosi on kitkoilla jo varsin erilainen kuin tuoreilla. Kyllähän noillakin varmaan tiellä pysyy, mutta jäisemmillä keleillä voivat olla mielenkiintoiset. Itse pistäisin ihan mielenrauhan takia uudet. Hyvällä tuurilla joku kaheli ostaa nuo käytetyt niin saisit pari euroa aleakin uusista.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.

Jos pitoa tuntuu piisaavan omiin tarpeisiin eikä ole jotain todella pahoja paikkoja oman ajoreitin varrella, niin noin hyvällä pinnalla varmaan jatkaisin, pihi kun olen. Tai ainakin aloittaisin talven ja menisin sitten rengasliikkeeseen, kun tulee kunnon talvi. Liikkuuhan tuolla talvisin joka päivä autoja KE-kitkoilla ja CrossClimateilla ym. renkailla, ja nekin pärjää. Toki voi miettiä myös siltä kantilta, että kauanko aikoo autoa vielä pitää - jos esim. viisi vuotta, niin sitten voisi katsella uusiakin renkaita. Toisaalta jos on menossa keväällä vaihtoon, niin en ostaisi lahjaa autokauppiaalle.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
Täällä 4 talvea vanhat VC7 ja mitattu kuluminen hidastuu huomattavasti siinä 6mm:ssä samoin kun pito jäällä huononee. Viime kaudella 9tkm 6 mm -> 5.5 mm. Ensi talveksi hankin kyllä uudet renkaat kun taloudessa tuore kortti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 660
Viestejä
4 561 278
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom