Talvirenkaat - yleisketju

En ole ennen ostanut netistä renkaita, vaan aina liikkeestä. Nyt kuitenkin kiinnostaa säästää muutamia satasia. Onko nyt oikea ajankohta ostaa talvirenkaat, vai lokakuussa? Katselin esimerkiksi näitä: Renkaatalle
Nettikauppojen osalta on syytä katsoa hinnan ohella toimitustapaa. Jos voi olla kotona milloin vain, kun renkaat tulevat, niin silloin ei ole ongelmaa mutta kesällä oli melkoista säätämistä Rengasonlinen ja PostNordin kanssa, kun aikataulut eivät osuneet yksiin. Aikoinaan Camskillilta renkaat tulivat "postiin", joten niiden kanssa nouto kävi jouhevasti. Kannattaa ehkä kysellä saako renkaat toimittaa esim. työpaikalle.
 
Nettikauppojen osalta on syytä katsoa hinnan ohella toimitustapaa. Jos voi olla kotona milloin vain, kun renkaat tulevat, niin silloin ei ole ongelmaa mutta kesällä oli melkoista säätämistä Rengasonlinen ja PostNordin kanssa, kun aikataulut eivät osuneet yksiin. Aikoinaan Camskillilta renkaat tulivat "postiin", joten niiden kanssa nouto kävi jouhevasti. Kannattaa ehkä kysellä saako renkaat toimittaa esim. työpaikalle.
Etätöissä kotona, joten ei ongelmaa. Yleensä oli firma mikä hyvänsä, ovat soittaneet jos en ole ollut kotona. Asun maalla, joten aina jättävät oven taakse kaikki paketit pyydettäessä.
 
Mites sitten toisessa koon ääripäässä 185/65 R14

Vanhat on kyllä misukan nastat mutta vaikuttaa siltä ettei niitä tehdä tuossa koossa enää?

Miten huomasin tämän vasta nyt...

Koko on hankala. Itse sain viime syksynä (-23) ostettua vielä Nordman 8:t juuri tuossa koossa, mikä oli melkoinen yllätys, kun verkkokaupoissa en niitä ollut nähnyt, en edes Vianorin sivuilla. Mutta niin vain rengasliike ne jostain tilasi. Olivat Pietarin tehtaan tuotantoa kesältä 2022, valmistusviikko just vähän ennen kuin renkaiden tuonti Venäjältä asetettiin pakotteiden alaiseksi. Sikäli pieni pettymys, kun olin ajatellut tukevani kotimaista rengasvalmistusta... mutta pidon suhteen ei ollut valittamista viime talvena ja tuskin on tulevanakaan. Ulistahan ne kyllä jaksavat siinä viidenkympin hujakoilla, korkeammissa nopeuksissa sitten peittyy muiden äänien alle.

Varmaan Hankook W429:t tai IceContact 3:t ottaisin, jos nastoja haluaisin just tuossa koossa eikä Nokiania olisi enää saatavilla.

185/65R14 oli 90-luvulla yksi tavallisimmista perheautoluokan renkaista, vaan taitaapa koon kysyntä olla hiipunut. Vaihtoehtoisena kokona voisi toimia 175/70R14. (Läpimitassa alle 1% ero).

175/70R14 on ihan yhtä reliikkiä. Suomessa paljon myydyistä autoista tuo oli suosittu koko viimeksi ehkä Corolla E120:ssä. Käytännössä ainoa 14-tuumainen koko, joka on säilynyt suhtkoht yleisenä, on pikkuautojen 175/65R14. Voi sitä tietysti isompienkin kumien tilalle laittaa, mutta näyttäähän se mopoauton renkaalta ja maavara pienenee, mikä ei ole talvirenkaalle hyvä ominaisuus.
 
Onko kukaan ostanu noita pari ekee aliexpressissä maksavia latausportin luukun avausnappeja? Tekeekö se samalla myös latauksen lopetuksen, eli nappia painalla sais kahvan irroitettua kuten teslan oman laturin napista?
 
Mä kuuntelen musiikkia autossa, en mahdollista rengasmelua. hiljaisuutta kuuntelen sitten vaikka metsässä, mökillä tai kuulosuojaimet päässä jos sitä kaipaan.

Se muusiikkikin kuullostaa huomattavasti paremmalta ilman nastojen vollutusta. Eikä tarvitse sitä Tauskia luukuttaa nupit kaakossa.

No se että esimerkin 10v vanhat nastat on paremmat kuin uudet kitkat.
Onhan noita testattu että nastojen ylivoimainen pito häviää aika nopeasti kun nasta kuluu. Tätä ei Esson baarissa kerrota.

En vaan ymmärrä miten ihmiset (lähinnä kaupunkilaiset ) viitsivät rapistella nastoilla kuukausitolkulla paljaalla asfaltilla (alkutalvi / kevättalvi ) , sen takia että talvessa on muutama päivä jolloin nastoille olisi oikeasti tarvetta.
 
Se muusiikkikin kuullostaa huomattavasti paremmalta ilman nastojen vollutusta. Eikä tarvitse sitä Tauskia luukuttaa nupit kaakossa.


No se että esimerkin 10v vanhat nastat on paremmat kuin uudet kitkat.
Onhan noita testattu että nastojen ylivoimainen pito häviää aika nopeasti kun nasta kuluu. Tätä ei Esson baarissa kerrota.

En vaan ymmärrä miten ihmiset (lähinnä kaupunkilaiset ) viitsivät rapistella nastoilla kuukausitolkulla paljaalla asfaltilla (alkutalvi / kevättalvi ) , sen takia että talvessa on muutama päivä jolloin nastoille olisi oikeasti tarvetta.
Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla.

Omalla kohdalla en jaksa vääntää asiasta. Kitkat on itellä ollut ainakin sysipaskat ja saatanan turvattomat näin etelässä eikä niitä enää tähän talouteen tule (oli auton mukana).
Nastat laittaa alle niin ei tarvii ajaa kokoaja paskat housussa ja pelkää mustaa jäätä jne. Joku vitun rengasmelu ei kiinnosta paskaakaan jos ajaminen on turvallista ja helpompaa.
 
Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla.

Omalla kohdalla en jaksa vääntää asiasta. Kitkat on itellä ollut ainakin sysipaskat ja saatanan turvattomat näin etelässä eikä niitä enää tähän talouteen tule (oli auton mukana).
Nastat laittaa alle niin ei tarvii ajaa kokoaja paskat housussa ja pelkää mustaa jäätä jne. Joku vitun rengasmelu ei kiinnosta paskaakaan jos ajaminen on turvallista ja helpompaa.
Kyllä tuo kuulostaa enemmän ongelmalta ratin ja penkin välissä tai jotain vikaa autossa. Hyvin pysyi tiellä, ei mitään renkaisiin liittyvää ongelmaa ja ylämäetkin lähdettiin muun liikenteen mukana 1990 MX-5:llä joka siis on takaveto etumoottori pikkukippo ilman mitään apuja. Alla Nokian R5:t 175 leveinä.
 
Kyllä tuo kuulostaa enemmän ongelmalta ratin ja penkin välissä tai jotain vikaa autossa. Hyvin pysyi tiellä, ei mitään renkaisiin liittyvää ongelmaa ja ylämäetkin lähdettiin muun liikenteen mukana 1990 MX-5:llä joka siis on takaveto etumoottori pikkukippo ilman mitään apuja. Alla Nokian R5:t 175 leveinä.
Musta jää niin mitään et voi tehdä. Auto vaan valuu ja vaikka kuinka renkaita käännät ja jarrua painat niin suoraan mennään. Varsinkin jos on alamäki. Ei siinä paljon auta vaikka mitä tekis ratin ja penkin välissä.
 
Musta jää niin mitään et voi tehdä. Auto vaan valuu ja vaikka kuinka renkaita käännät ja jarrua painat niin suoraan mennään. Varsinkin jos on alamäki. Ei siinä paljon auta vaikka mitä tekis ratin ja penkin välissä.
Monenä päivänä vuodessa törmäät mustaan jäähän ?
Toki yksikin kerta riittää, mutta hyvin harvassa on ne päivät jolloin sitä oikeasti on.
Useimmin on sellaisia pääkallokelejä, jolloin tienpinta on oikeasti liukas. Mutta silloin voi ennakoida hieman tai pakko ajella varovaisemmin.

Joku vitun rengasmelu ei kiinnosta paskaakaan jos ajaminen on turvallista ja helpompaa.
Kyllä se ainakin omaan valintaan vaikuttaa. Sitä vollutusta kun saa kunnella 5 kk vuodessa joka päivä. Ihan turvallista ja helppoa sitä on kitkoillakin ajella.
 
Monenä päivänä vuodessa törmäät mustaan jäähän ?
Toki yksikin kerta riittää, mutta hyvin harvassa on ne päivät jolloin sitä oikeasti on.
Useimmin on sellaisia pääkallokelejä, jolloin tienpinta on oikeasti liukas. Mutta silloin voi ennakoida hieman tai pakko ajella varovaisemmin.


Kyllä se ainakin omaan valintaan vaikuttaa. Sitä vollutusta kun saa kunnella 5 kk vuodessa joka päivä. Ihan turvallista ja helppoa sitä on kitkoillakin ajella.
Monenä päivänä vuodessa törmäät mustaan jäähän ?
Toki yksikin kerta riittää, mutta hyvin harvassa on ne päivät jolloin sitä oikeasti on.
Useimmin on sellaisia pääkallokelejä, jolloin tienpinta on oikeasti liukas. Mutta silloin voi ennakoida hieman tai pakko ajella varovaisemmin.
Kokoajan, lokakuusta huhtikuuhun.
Kyllä se ainakin omaan valintaan vaikuttaa. Sitä vollutusta kun saa kunnella 5 kk vuodessa joka päivä. Ihan turvallista ja helppoa sitä on kitkoillakin ajella.
Sehän on sitten ihan kiva sulle.
 
Asut sie sitten hurjassa paikassa.

Näinhan se on, sitä ei voi kieltää. Ja toivoisin samaa muillekin.
Tästä on vaan niin turha vääntää.
Jos kitkat sopii sulle niin oikein hyvä, pidä siitä kiinni ja aja niillä, mutta älä pakota agendaasi niille jotka niillä ei halua ajaa.
 
mutta älä pakota agendaasi niille jotka niillä ei halua ajaa.
Enhän minä mitään pakota, kerron vain omista kokemuksistani ihan saman lailla kuin sinäkin.
Enkä pointtini on se, että ei kannata aina suhtauta asioihin liian mustavalkoisesti ja lukkiutua johonkin ratkaisuun. Avoimin mielin, vaihtoehtoja kuunnellen ja katsellen.

Mutta asiaan, uudet kitkat pitäisi talveksi hommata. Nokian R5:sia (SUV) ajattelin, ilmeisesti varma valinta tänne suomen teille ?
 
Enhän minä mitään pakota, kerron vain omista kokemuksistani ihan saman lailla kuin sinäkin.
Enkä pointtini on se, että ei kannata aina suhtauta asioihin liian mustavalkoisesti ja lukkiutua johonkin ratkaisuun. Avoimin mielin, vaihtoehtoja kuunnellen ja katsellen.

Mutta asiaan, uudet kitkat pitäisi talveksi hommata. Nokian R5:sia (SUV) ajattelin, ilmeisesti varma valinta tänne suomen teille ?
Suhtauduin niihin avoimesti viimeiset viis vuotta ja palaan nastoihin enkä halua kitkoja enää koskaan.
 
Nastoja tuli etuvetoautoissa käytettyä enne vuotta 2010. Ei ole kyllä paluuta kumpaankaan etuvetoon tai nastoihin.
Nyt tuli hommattua noi contin cvc7:t 265/45R21. Olisi saanut 8-versiotakin, mutta koko olisi ollut sitten 285/40R21, niin ajattelin kuitenkin tuon kapeemman talveksi.
 
En vaan ymmärrä miten ihmiset (lähinnä kaupunkilaiset ) viitsivät rapistella nastoilla kuukausitolkulla paljaalla asfaltilla (alkutalvi / kevättalvi ) , sen takia että talvessa on muutama päivä jolloin nastoille olisi oikeasti tarvetta.
Etuveto, ei luistonestoa, mustaa jäätä rampeilla ja joskus moottoritielläkin, liukkaiksi kiillotetut risteysalueet jne., joten aika no brainer valita nastat, vaikka kitkoista pitäisin kyllä niiden hiljaisuuden vuoksi.

Toki tää on ehkä poikkeusesimerkki, kun kukaan muu ei taida enää ajaa näin vanhalla autolla. :D
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
 
Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
Noin vanhoissa käytetyissä ei ole mitään järkeä. Hinnassakin puolet liikaa. Käytä rahat tuoreempiin.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?

Et kertonut tarkempaa kokoa, mutta yleensä noissa yleisissä 15" kokoisissa merkkirengaskaan ei maksa kuin 400€ paikkeilla.

Esim. Hankook Winter i*Pike RS2 W429 näkyy lähtevän nettikaupoista n. 80€/kpl. Eli töineen alle 400€.

HKPL r2 ehdottomasti ei. Vikingcontact jos olisi halvempi niin ehkä, mutta ei tuohon hintaan koska kyllä noista on se paras pito kadonnut.
Kaksi ekaa voi sitten olla lähes mitä tahansa kuraa mitä kiinan tehdas on silloin onnistunut tekemään.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?

Yleensä käytetyt tulevat melkein yhtä kalliiksi kuin uudet, koska niistäkin veloitetaan samat vannetyöt kuin uusista renkaista (eli jätkät vääntää ne kumit vanteille ja tasapainottaa) ja toisaalta käytetyn renkaan elinkaari jää lyhyemmäksi (5-vuotiaan käytetyn kitkarenkaan pito on yleensä jo kohtuu huono).

Tarkka koko olisi hyvä (esim. 195/65R15? 185/60R15?) ja olisi hyvä tietää myös, millaista autoa rengastetaan. Mutta jos kyseessä on joku vanha takaveto-Volvo ilman nykyautojen ESC:tä ja kuljettajalla vähemmän kokemusta takana, niin nastat olisi aika varma valinta. Merkkirenkaana, mieluiten.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
tuo contin seiska ainakin itsellä on kahden talven jälkeen menettänyt parhaan teränsä ja moni vaihtaakin niillä paikkeilla jo uuteen. Voi olla lain silmissä ok pari kolme talvea, mutta käytänössä jo melko jätettä ajon ja turvallisuuden kannalta. Kovettuneitakin jo molemmat tolla ikää.
Noista kiinalaisista merkeistä kannattaa varmaan lukea tuoreita arvosteluja, niistä en osaa sanoa. Itse en tukisi kiinalaisia valmistajia.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
Sailunit oli yhden talven hyvät ja seuraavana hengen vaarallisen liukkaat. Niissä tapahtui todella dramaattinen muutos yhden kesän aikana. Kilometrejä ehti kertyä muutama tuhat talven aikana

Täällä kirjoitin muutama vuosi sitten, haulla löytynee. En suosittele kenellekään
 
Et kertonut tarkempaa kokoa, mutta yleensä noissa yleisissä 15" kokoisissa merkkirengaskaan ei maksa kuin 400€ paikkeilla.

Esim. Hankook Winter i*Pike RS2 W429 näkyy lähtevän nettikaupoista n. 80€/kpl. Eli töineen alle 400€.

HKPL r2 ehdottomasti ei. Vikingcontact jos olisi halvempi niin ehkä, mutta ei tuohon hintaan koska kyllä noista on se paras pito kadonnut.
Kaksi ekaa voi sitten olla lähes mitä tahansa kuraa mitä kiinan tehdas on silloin onnistunut tekemään.

Joo näin vähän uumoilinkin. Tuo powertrack on ainakin mainospuheiden perusteella kuhmo tyresin sisaryhtiö? Meinaako sellainen mitäään? Kesärenkaat on 175/65 r15
 
Yleensä käytetyt tulevat melkein yhtä kalliiksi kuin uudet, koska niistäkin veloitetaan samat vannetyöt kuin uusista renkaista (eli jätkät vääntää ne kumit vanteille ja tasapainottaa) ja toisaalta käytetyn renkaan elinkaari jää lyhyemmäksi (5-vuotiaan käytetyn kitkarenkaan pito on yleensä jo kohtuu huono).

Tarkka koko olisi hyvä (esim. 195/65R15? 185/60R15?) ja olisi hyvä tietää myös, millaista autoa rengastetaan. Mutta jos kyseessä on joku vanha takaveto-Volvo ilman nykyautojen ESC:tä ja kuljettajalla vähemmän kokemusta takana, niin nastat olisi aika varma valinta. Merkkirenkaana, mieluiten.

Auto 2010 z12 nissan cube :) Kesärenkaat on 175/65 r15
 

 


Eikö 185/60 olisi usein halvempi?
 
Jos 14" kelpaa niin mulla vois olla reilu vuoden vanhat Nokian R5:t about tossa koossa samanikäisillä vanteilla öööö mikähän MX-5:n pulttijako olikaan fiksuun hintaan nyt kun autolle on tallipaikka talviksi.
 
Jos 14" kelpaa niin mulla vois olla reilu vuoden vanhat Nokian R5:t about tossa koossa samanikäisillä vanteilla öööö mikähän MX-5:n pulttijako olikaan fiksuun hintaan nyt kun autolle on tallipaikka talviksi.

Taitaa olla liian pienet kysyjälle sun 175/65R14 R5:t. Noissa "Kuutioautoissa" ei ilmeisesti 15-tuumaista pienempää ole ollut, joten liekö edes jarrut mahtuisi 14-tuumaisen vanteen alle?


Auto 2010 z12 nissan cube :) Kesärenkaat on 175/65 r15

Oolrait. Sen verran kevyt biili, että ehkä nastarengasta voisi suositella, ja niistä Hankook on erinomainen "budjettivaihtoehto". Ei pitäisi tulla paljoa Sailunia kalliimmaksi... Jos kuitenkin kitkat haluaa, niin sitten "parasta alle" eli esim. Nokian R5.
 
Mikäli siis helpottaa / avaa yhtään niin mulla ei ole vielä edes vanteita.. (japseista tulee yksillä renkailla ja vanteilla). Eli jos löytyy jotain äkästä compoa niihinkin niin otan suosituksia vastaan. Jos ei muuta niin ostaan varmaan ihan perus paska metallivanteet :D. Auton mukana tuli lisäksi osto-oikeus yhdelle rengassarjalle oisko ollu vannetukku.fistä (sisäänostohinta)
 
Mikäli siis helpottaa / avaa yhtään niin mulla ei ole vielä edes vanteita.. (japseista tulee yksillä renkailla ja vanteilla). Eli jos löytyy jotain äkästä compoa niihinkin niin otan suosituksia vastaan. Jos ei muuta niin ostaan varmaan ihan perus paska metallivanteet :D. Auton mukana tuli lisäksi osto-oikeus yhdelle rengassarjalle oisko ollu vannetukku.fistä (sisäänostohinta)

Käytännössä kaikki vanteet ovat metallia. ;) (Ehkä johonkin erikoiskäyttöön on muovisia tai keraamisia vanteita, mutta en ole koskaan nähnyt.) Toinen asia on sitten, onko ne kevytmetallia (de facto alumiinivanteet) vai terästä (peltivanteet).

Joka tapauksessa joudut miettimään, haluatko ostaa nyt talvirenkaille toiset vanteet vai hankitko talvirenkaat auton mukana tulevien kesärenkaiden vanteille. Monethan haluavat kesärenkaille näyttävämmät vanteet, mikä teikäläisen auton kohdalla tarkoittaisi kai 16-tuumaisia vanteita ja renkaita. Tai niinkin voi tehdä, että käytät kaksia renkaita mutta yksiä vanteita. Miinuksena on se, että tälle tulee jonkin verran hintaa, kun joka syksy ja kevät joutuu teettämään kausivaihdon ja vannetyöt rengasliikkeessä... mutta esim. USA:ssa tämä on aika tyypillinen tapa, jos käyttää all-seasoneiden lisäksi talvirenkaita.
 
Käytännössä kaikki vanteet ovat metallia. ;) (Ehkä johonkin erikoiskäyttöön on muovisia tai keraamisia vanteita, mutta en ole koskaan nähnyt.) Toinen asia on sitten, onko ne kevytmetallia (de facto alumiinivanteet) vai terästä (peltivanteet).

Joka tapauksessa joudut miettimään, haluatko ostaa nyt talvirenkaille toiset vanteet vai hankitko talvirenkaat auton mukana tulevien kesärenkaiden vanteille. Monethan haluavat kesärenkaille näyttävämmät vanteet, mikä teikäläisen auton kohdalla tarkoittaisi kai 16-tuumaisia vanteita ja renkaita. Tai niinkin voi tehdä, että käytät kaksia renkaita mutta yksiä vanteita. Miinuksena on se, että tälle tulee jonkin verran hintaa, kun joka syksy ja kevät joutuu teettämään kausivaihdon ja vannetyöt rengasliikkeessä... mutta esim. USA:ssa tämä on aika tyypillinen tapa, jos käyttää all-seasoneiden lisäksi talvirenkaita.


Joo siis toki on tarkoitus hommata jotkut prameemmat vanteet. Lähinnä mietin että jos nyt ostaisi vaikka alkuun hyvät renkaat ja juuri jotkut 60e vanteet. Tuntuu renkaisiin menevän jo tosiaan 400 euroa. Onko nyt liian aikaista ostaa renkaita? Itsestä tuntuu, että olisi ns hyvä aika?
 
Joo siis toki on tarkoitus hommata jotkut prameemmat vanteet. Lähinnä mietin että jos nyt ostaisi vaikka alkuun hyvät renkaat ja juuri jotkut 60e vanteet. Tuntuu renkaat menevän jo tosiaan 400 euroa. Onko nyt liian aikaista ostaa renkaita? Itsestä tuntuu, että olisi ns hyvä aika?

Jos tarkoitus on hankkia toiset vanteet nykyisten tilalle, niin itse säästäisin tässä kohtaa ja laittaisin talvirenkaat justiinsa auton mukana tuleville vanteille. Ellet sitten 60€:lla saa itseä enemmän miellyttäviä vanteita talvirenkaita varten?

Ja mitä renkaiden ostamiseen tulee, niin ihan hyvä aika tämä on. Ei ne hinnat laske sesongin lähestyessä ja ruuhkaakin alkaa tulla, mitä lähemmäs ensilumia mennään.
 
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.
 
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.
Contin kitkoista on itsellä hyvää kokemusta kolmen neljän auton kohdalta. R5:t ovat toki paremmat kuin 3:t ja harrasteessa on R5:t eikä valittamista (tosin en voi sanoa melusta mitään koska auto on vm1990 japsi avoauto).

Viides vuosi on kitkoilla jo varsin erilainen kuin tuoreilla. Kyllähän noillakin varmaan tiellä pysyy, mutta jäisemmillä keleillä voivat olla mielenkiintoiset. Itse pistäisin ihan mielenrauhan takia uudet. Hyvällä tuurilla joku kaheli ostaa nuo käytetyt niin saisit pari euroa aleakin uusista.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.

Jos pitoa tuntuu piisaavan omiin tarpeisiin eikä ole jotain todella pahoja paikkoja oman ajoreitin varrella, niin noin hyvällä pinnalla varmaan jatkaisin, pihi kun olen. Tai ainakin aloittaisin talven ja menisin sitten rengasliikkeeseen, kun tulee kunnon talvi. Liikkuuhan tuolla talvisin joka päivä autoja KE-kitkoilla ja CrossClimateilla ym. renkailla, ja nekin pärjää. Toki voi miettiä myös siltä kantilta, että kauanko aikoo autoa vielä pitää - jos esim. viisi vuotta, niin sitten voisi katsella uusiakin renkaita. Toisaalta jos on menossa keväällä vaihtoon, niin en ostaisi lahjaa autokauppiaalle.
 
Pitäisi ensiautoon talvirenkaat ostella: 15 tuumaset ja nastoilla / kitkoilla ei väliä.

yhdestö liikkestä tarjottiin uudet:
Sailun IceBlazer WST3 nastarenkaat =316€/sarja tai Powertrack Snowtour kitkarenkaat =196€/sarja

Käytettynä:
Nokian HKPL R2 kitkarenkaat, 6-7mm pinta, DOT17 =200€/sarja

Continental VikingContact 7 kitkarenkaat, 6mm pinta, DOT19 =240€/sarja


Eli enemmän vähemmän tuntemattomi uusia tai testimenestyjiä käytettyjä. Onko noissa mitään järkeä?
Täällä 4 talvea vanhat VC7 ja mitattu kuluminen hidastuu huomattavasti siinä 6mm:ssä samoin kun pito jäällä huononee. Viime kaudella 9tkm 6 mm -> 5.5 mm. Ensi talveksi hankin kyllä uudet renkaat kun taloudessa tuore kortti.
 
Auto 2010 z12 nissan cube :) Kesärenkaat on 175/65 r15

Kärkkäiseltä pikaisesti tsekattuna tossa koossa per kierros
Linglong Winter Grip 2 nasta 316€
Hankook W616 kitka 280€ (!)
Hankook RS2 nasta 328€

Satku rahtiin ja vannetöihin päälle. Noi on sellaisia joita perheen naisväelle voisin ostaa (uudestaankin). Propsit tosta autovalinnasta btw.
 
Ei noita R3:ia kehtaa kenellekään enää myydä. Tai jos myy, niin jollain muutamalla kympillä. Pitää ajaa alkutalvi niillä ja katsoa miltä tuntuu. Autoa pidän todennäköisesti vielä kaksi tai kolme vuotta, se on ollut vasta reilun vuoden itsellä. Sen puolesta voisi/kannattaisi uusia. Pitää miettiä.
 
Jatkaako viidennen talven Nokian R3 kitkoilla joissa on vielä 6mm pintaa vai ostaako uudet. Viime talvi meni vielä ihan ok minun rauhallisella ajotyylilläni, tykästyin varsinkin hiljaiseen melutasoon.

Jos uudet, niin Goodyear Ultragrip Ice 3:t vai Nokian R5:t? Goodyeareista yleisesti ottaen on vähän huonoja kokemuksia aiemmista autoista, Nokialaiset eivät ole vielä pettäneet. Ice 3 123€/kpl, R5 133€/kpl.
Vuosi sitten pohdin samaa. Viisi vuotiaissa Ice 2 oli reilusti pintaa ja pohdin nuukana pitäväni ne kesärenkaina, mutta ostin sitten uudet Ice 3 ja myin vanhat kitkat hyvään hintaan. Kyllä käytetyille on aina kysyntää. Kohta vaan joutuu kesärenkaat ostamaan.

Mielestäni ihan sama kummat ottaa R5 vai Ice 3 Omalla kohdalla halvempi hinta ratkaisi.
 
Ei noita R3:ia kehtaa kenellekään enää myydä. Tai jos myy, niin jollain muutamalla kympillä. Pitää ajaa alkutalvi niillä ja katsoa miltä tuntuu. Autoa pidän todennäköisesti vielä kaksi tai kolme vuotta, se on ollut vasta reilun vuoden itsellä. Sen puolesta voisi/kannattaisi uusia. Pitää miettiä.
Niinhän sitä luulisi. Lähisukulainen heitti vanne+rengassetin myyntiin ajatuksella että saa 50e vanteista joilla vanhat kovettuneet Nokian nastat, sai 150e koska talvinakeissa oli pintaa. Jotkut haluavat ostaa renkaita jotka vain täyttävät pykälät. Tunnen liian monta tyyppiä jotka vetävät kesätkin melkein kaljuilla vanhoilla kitkoilla ja kehuvat kuinka hyviä ovat pidon puolesta. Joten kyllä noillekin takuulla ostaja löytyy :D. Itsellä on R3:n pakuversiot firman autossa (luonnollisesti ei todellakaan oma valinta) ja nuo ovat sentään kohtuu tuoreet joten pitoa löytyy vielä niin että uskaltaa ajaa kuten normisti. Toki koominen tilanne että 1990 MX-5 ilman mitään apuja ja takavetona vie pidossa ja vakaudessa modernia autoa... mutta tuo kertonee tarpeeksi siitä että rengas on se ainoa kontakti tiehen ja sen kontaktin on parempi olla hyvä vs huono. Jarrut ja renkaat ovat typerin paikka säästää rahaa. Ei väliä onko kyseessä auto, prätkä, mopo, mönkkäri tai fillari. Hyvät renkaat ja jarrut pelastavat paljolta. Vaikka olisit kuinka hyvä kuski havainnoimaan ja osaat ajotekniikat, se ei aina pelasta yllätyksiltä.
 
Kärkkäiseltä pikaisesti tsekattuna tossa koossa per kierros
Linglong Winter Grip 2 nasta 316€
Hankook W616 kitka 280€ (!)
Hankook RS2 nasta 328€

Satku rahtiin ja vannetöihin päälle. Noi on sellaisia joita perheen naisväelle voisin ostaa (uudestaankin). Propsit tosta autovalinnasta btw.


No nyt. Pitääpä katsoa jos noi kitkat riittäisi. Alkaa olemaan sellasella hinalla, että ei päätä huimaisi
 
No nyt. Pitääpä katsoa jos noi kitkat riittäisi. Alkaa olemaan sellasella hinalla, että ei päätä huimaisi

Meillä oli tollaset Hankookin kitkat 230hv takatuupparissa jossa pelkkä vetoluistonesto ja harkitsin vielä viime syksynä uuden kierroksen hankkimista omaan käyttikseen. Maantieteellinen sijainti vaikuttaa paljon, jos pystyy ajamaan lumella ja jäällä niin nasta on musta no-brainer, mutta etelän suolatuilla teillä nastat tuppaavat pyöristymään parissa talvessa, mitä innovatiivisempi nastan muoto niin sitä konkreettisemmin (Pirelli Ice Zero 2 205/55 16 vois lähteä edullisesti, anyone, priva hox hox..).

Mutta kyllähän tuossa kahdessa vuodessa ehtii saamaan kokemusta, eli miksei tässä casessa asfaltillekin kannattaisi ottaa nastaa. Halvoissa vinkuintian nastapyörissä kannattaa tsekata testituloksia, tuppaavat ottamaan turpiin parhailta kitkoilta jopa uutena ja testiolosuhteissa - olisiko se varmasti se mitä haetaan?
 
Olisiko suosituksia kitkoista vähän painavampaan sähköautoon / pikku-suviin koossa 235/55/18? Mitkähän olisi halvimmat mitkä uskaltaisi laittaa?
 
 
Täällä kun te muut seuraatte markkinaa enemmän, mikä kitkarengas voisi olla suositus A4 quattron alle? Koko on nyt 225/50-r17 ja alla on Continentalin Viking Contact 7 (XL).

Vaihtoehtoina mietin CVC8 nyt uutena julkaisuna, mutta mitään suuria testejä ei taida olla vielä?

Kilsoja voisi tulla 10tkm/talvi ja auto menee varmaan vaihtoon 2025 jouluun mennessä. Näiltä osin voisi olla fiksumpaa valita nuo yllämainitut Hankookit eikä maksaa premiumista muiden käyttöön?
 
Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.



 
Täällä kun te muut seuraatte markkinaa enemmän, mikä kitkarengas voisi olla suositus A4 quattron alle? Koko on nyt 225/50-r17 ja alla on Continentalin Viking Contact 7 (XL).

Vaihtoehtoina mietin CVC8 nyt uutena julkaisuna, mutta mitään suuria testejä ei taida olla vielä?

Kilsoja voisi tulla 10tkm/talvi ja auto menee varmaan vaihtoon 2025 jouluun mennessä. Näiltä osin voisi olla fiksumpaa valita nuo yllämainitut Hankookit eikä maksaa premiumista muiden käyttöön?

X-ice snowit niin et tule pettymään.
 
Täällä kun te muut seuraatte markkinaa enemmän, mikä kitkarengas voisi olla suositus A4 quattron alle? Koko on nyt 225/50-r17 ja alla on Continentalin Viking Contact 7 (XL).

Vaihtoehtoina mietin CVC8 nyt uutena julkaisuna, mutta mitään suuria testejä ei taida olla vielä?

Kilsoja voisi tulla 10tkm/talvi ja auto menee varmaan vaihtoon 2025 jouluun mennessä. Näiltä osin voisi olla fiksumpaa valita nuo yllämainitut Hankookit eikä maksaa premiumista muiden käyttöön?

Moottori-lehden talvirengastesti julkaistiin viimeksi numerossa 9/23 (ja netissä syyskuun loppupuolella) ja TM:n lokakuun alkupuolella. Että jos vähän pystyy odottamaan, niin se kannattanee.

Mutta CVC8 saisi ainakin tuoretta paistoa olevat varmuudella. Goodyearitkin olisi uudehkot. R5, jos ei tunne inhoa Nokianin Venäjän-seikkailua kohtaan. Myös Nordman RS3 voisi olla vaihtoehto (eli R3 uudelleenbrändättynä edullisempana kakkostuotteena), jos ei tarvitse viimeisintä rengasteknologiaa - voinee antaa hinnalla kyytiä jopa Goodyearille.

Ja kannattaa kysyä tarjoukset kaikista, jos ei netistä tilaa, kun liikekohtaisesti voi aina olla vähän vaihtelua noissa renkaiden keskinäisissä hintaeroissa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 454
Viestejä
4 610 011
Jäsenet
75 854
Uusin jäsen
Shapez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom