- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 1 021
X-ice snowit niin et tule pettymään.
Vanha tuote, jonka testimenestys on ollut vaihtelevaa. Kuvio on kyllä hyvännäköinen agressiivisuudessaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
X-ice snowit niin et tule pettymään.
Vanha tuote, jonka testimenestys on ollut vaihtelevaa. Kuvio on kyllä hyvännäköinen agressiivisuudessaan.
En mä puhunut testimenestyksestä vaan käytännön kokemuksesta. Hiljaiset, hyvä pito jne. Niihin ei tule mielestäni pettymään.
En mä puhunut testimenestyksestä vaan käytännön kokemuksesta. Hiljaiset, hyvä pito jne. Niihin ei tule mielestäni pettymään.
Hyvät on olleet. Sivuttaispito ei ehkä parasta.
Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.
Jonkin verran on painotuseroja, esim. miten talvirengas pärjää sulalla/märällä asfaltilla. Ainakin etelän keikkuvassa talvessa myös sulan pinnan ominaisuuksilla on merkityksensä. Jos rengas on ihan kauhea sulalla, ei niitä ainakaan proaktiivisesti vaihda alle talven lähestyessä, vaan sitten kun on tarve,Ja testin sisällä mikään osa-alue ei noilla isoilla merkeillä ole katastrofi vaan huonoimmillaankin tyydyttävä. Kun taas ne pienemmät valmistajat satunnaisesti hätyyttelee kärkisijoja testeissä, mutta yleensä löytyy joku osa-alue jolla suorituskyky on huonoa.
Jonkin verran on painotuseroja, esim. miten talvirengas pärjää sulalla/märällä asfaltilla. Ainakin etelän keikkuvassa talvessa myös sulan pinnan ominaisuuksilla on merkityksensä. Jos rengas on ihan kauhea sulalla, ei niitä ainakaan proaktiivisesti vaihda alle talven lähestyessä, vaan sitten kun on tarve,
Moottori-lehden talvirengastesti julkaistiin viimeksi numerossa 9/23 (ja netissä syyskuun loppupuolella) ja TM:n lokakuun alkupuolella. Että jos vähän pystyy odottamaan, niin se kannattanee.
Mutta CVC8 saisi ainakin tuoretta paistoa olevat varmuudella. Goodyearitkin olisi uudehkot. R5, jos ei tunne inhoa Nokianin Venäjän-seikkailua kohtaan. Myös Nordman RS3 voisi olla vaihtoehto (eli R3 uudelleenbrändättynä edullisempana kakkostuotteena), jos ei tarvitse viimeisintä rengasteknologiaa - voinee antaa hinnalla kyytiä jopa Goodyearille.
Ja kannattaa kysyä tarjoukset kaikista, jos ei netistä tilaa, kun liikekohtaisesti voi aina olla vähän vaihtelua noissa renkaiden keskinäisissä hintaeroissa...
Goodyearit ei oo niin kalliit kuin muut huiput, mut Hankook jos haluaa pihistellä.
225 50 R17 Ultragrip Ice 3 XL FP SoundComfort Technology
Tekniikan Maailma voittaja 2023! VALMISTAUDU TALVEEN - GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 3 Goodyear UltraGrip Ice 3 -renkaiden kanssa olet valmiina talveen. Parempi ohjattavuus sekä pito saavat ajon sujumaan tiellä kuin tiellä. PEHMEÄMPI SEOS, PAREMPI PITO PAREMPIwww.reff.fi
Jep se on käytännössä vaahtomuovin palanen mikä on liimattu renkaan sisä puolelle. Vois käytännössä tehdä itse mille tahansa renkaalle vaikka verhoiluliimalla.Kyllähän se hieman hiljentää, mutta en itse juurikaan paljoa anna painoarvoa kun kitkat on aina hiljaiset.
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.
Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?
Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.
Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?
Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
Se on selvä, että kuivalla asfaltilla tai lumisella tiellä niillä ei ole eroa, mutta lähinnä ajattelen tilanteessa, jossa tien päällä on jäätä. Omassa pihassa on hyvin loiva nousu johon joudun lähtemään ilman vauhtia, ja viime keväänä jouduin lähes joka kerta laittamaan hiekkaa renkaiden eteen, kun auto suttasi lumen alta jään esiin hetkessä.Ei normaalilla talvikelillä ole pidon kannalta mitään eroa nastan tai kitkan välillä
Pihan ylämäki on ehkä 5 astetta, mutta aiheuttaa heti ongelmia kun on vähän jäätä.Tuli joku vuosi sitten ajettua ID4 kanssa missä kitkat, muistaakseni R3. Hyvin pelitti takapotkun kanssa. Tietenkin jos pihatie on peilijäätä ja 45 asteen ylämäki niin ei varmaan ole hyvä ratkaisu. Itse en kaivannut nastoja, mutta renkaat eivät olleet 3v vanhat.
No ei tietenkään ole.mutta onko jäälläkin?
No eikö jäinen tienpinta ole ihan normaali talvikeli?No ei tietenkään ole.
ID3 oli ainakin ihan käyttökelvoton kitkoilla kun vääntöä ja tehoa heti käytössä paljon jolloin lyö todella herkästi tyhjää. Vaihdoin nastoihin ja niillä helpotti kyllä. Kokemus kitkoista kuitenkin n. 10 vuotta ennen tuota ID3:sta.Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.
Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?
Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
Se on selvä, että kuivalla asfaltilla tai lumisella tiellä niillä ei ole eroa, mutta lähinnä ajattelen tilanteessa, jossa tien päällä on jäätä. Omassa pihassa on hyvin loiva nousu johon joudun lähtemään ilman vauhtia, ja viime keväänä jouduin lähes joka kerta laittamaan hiekkaa renkaiden eteen, kun auto suttasi lumen alta jään esiin hetkessä.
Pihan ylämäki on ehkä 5 astetta, mutta aiheuttaa heti ongelmia kun on vähän jäätä.
Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?
Yleinen mielipide tuntuu usein olevan, että hyvät kitkat on ihan nastojen veroiset, mutta onko jäälläkin?
ID3 oli ainakin ihan käyttökelvoton kitkoilla kun vääntöä ja tehoa heti käytössä paljon jolloin lyö todella herkästi tyhjää. Vaihdoin nastoihin ja niillä helpotti kyllä. Kokemus kitkoista kuitenkin n. 10 vuotta ennen tuota ID3:sta.
Kajaanissa kun painelin ihan suoraa tietä vakkarilla niin yhtäkkiä heitti perän vastaantulevien kaistalle. Silloin nousi syke vähän mutta tärkein oivallus oli että nastat vaihtuu alle heti. Ei ole koskaan käynyt millään muulla autolla, oli sitten kitkat tai nastat alla moista.Joo, toki sutaisee helposti tyhjää kun on reilusti välitöntä momenttia, mutta ajonvakautus holhoaa kauniisti ratin osoittamaan suuntaan vauhtia lisää, kunhan pitää kaasun painettuna. Ei jokaista perän "muljahdusta" tarvitse takavedossa pelästyä.
Kajaanissa kun painelin ihan suoraa tietä vakkarilla niin yhtäkkiä heitti perän vastaantulevien kaistalle. Silloin nousi syke vähän mutta tärkein oivallus oli että nastat vaihtuu alle heti. Ei ole koskaan käynyt millään muulla autolla, oli sitten kitkat tai nastat alla moista.
ID3:ssa oli alla hyväksi havaitut CVC 7:t jotka edellisen auton alla piti kuin tauti. En tiedä onko syynä matala ja takan oleva painopiste yhdistettynä ”liikaa tehoon” ja yli holhoavaan luistonestoon mutta huonoin talviauto tuo pidon puolesta on ollut. Nastoilla ei sentään jää enää tasaiselle jumiin mutta edelleen tarkkana saa olla.Mitkä ne renkaat siinä oli alla ja siis kyseessä tuo aiemman kommentin id3?
ID3:ssa oli alla hyväksi havaitut CVC 7:t jotka edellisen auton alla piti kuin tauti. En tiedä onko syynä matala ja takan oleva painopiste yhdistettynä ”liikaa tehoon” ja yli holhoavaan luistonestoon mutta huonoin talviauto tuo pidon puolesta on ollut. Nastoilla ei sentään jää enää tasaiselle jumiin mutta edelleen tarkkana saa olla.
-17 mallin E-sarjalaisen alla ainakin aivan kauheat. Pikkuisenkaan uraa tiessä, niin perä luistelee jatkuvasti niin, että saa ajaa vaipat jalassa. Vaihtui nastoihin ekan talven jälkeen. Kovemmilla pakkasilla ja lumisella tiellä kyllä ihan mukavat ajellaHyvät on olleet. Sivuttaispito ei ehkä parasta.
Tulee kyllä mieleen että olisko ollut joku yksi miljoonasta tilanne yhdistettynä volkkarin MEB-alustan omituisuudelle, eli rumpujarruille takana jotka ei ehtineet mukaan äkilliseen pidon menetykseen.
Tuohan erikoisuushan tuli ilmi mm. useiden lehtien talvitestien jarrutuksissa, kun MEB-alustaisilla autoilla kesti jääjarrutuksesta pysähtyä tyyliin melkein 200m kun parhaat pysähtyi muutamassa kymmenessä metrissä. Se abs ilmeisesti veti aivan tilttiin tai sitten volkkari ei osannut enää tehdä rumpujarruja.
Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.
/QUOTE]
Liian vanhat kitkarenkaiksi, pito jo loppunut. Uudet tuoreet kitkat tämän vuotiset alle ja alkaa olemaan taas pitoa.
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.
1. CVC 8
2. Nokian R5
3. Michelin X-Ice snow
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3
5. Bridgestone Blizzak Ice
6. Hankook Winter I*cept IZ2
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico
8. Vredestein Nord-Trac 2
CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.
Millainen hajonta kokonaispisteissä oli? Yleensä viimeinen/viimeiset ollet hieman takamatkalla enemmän kun taas kärjessä ovat yleensä varsin toisiaan liki.
Hinnatkin aika hyvin heijastaa sijoituksia:Lisäsin pisteet aiempaan viestiin. Aika lähellä nuo toisiaan ovat.
Viime vuonna ykkösenä oli kai Goodyear ja kakkosena Nokian R5, joten pientä hajontaa tuntuu olevan vuosi vuodelta
Talvirengastesti: Kärkipaikka vaihtui – viime vuoden suvereeni testiykkönen kohtasi voittajansa
Moottorin talvitestin tämän vuoden voittaja olisi päihittänyt selvästi viime vuoden rengastestivoittajan.moottori.fi
Nythän tuo testi tuli julki Moottori-lehdessä viime viikon lopulla. Koko testin voitti Contin Viking Contact 8, ehkä aivan odotetusti pisteillä 9,0.
1. CVC 8 p9,0
2. Nokian R5 p8,8
3. Michelin X-Ice snow p8,7
4. Goodyear Ultra Grip Ice 3 p8,5
5. Bridgestone Blizzak Ice p8,4
6. Hankook Winter I*cept IZ2 p8,3
7. Pirelli Ice Zeri Asimmetrico p8,2
8. Vredestein Nord-Trac 2 p7,9
CVC8 oli paras lähes kaikessa, paitsi väistäkokeessa vain keskitasoa. Nokialainen oli testin paras väistökokeessa ja hiljaisin sulalla kelillä (??). Michelin oli talviolosuhteissa kiitettävä, mutta sulalla kelillä CVC8 ja R5 olivat hyviä ja Michelin sai kuivalle ja märälle kelille arvosanat heikko.
edit: En tiedä miksei ole testattu Hankookin IZ3, mutta ehkä TM sitten?
Enyaqista sama huomio että todella herkästi jää jumiin lumessa. Luistonesto luovuttaa herkästi ja sitten toinen pyörä vain pyörii tyhjää. Hakkapeliitta nastat alla. Muuten ei kritisoitavaa ajettavuudessa, jopa jäisissä risteyksissä yllättävän hyvä kunhan sen ensimmäisen metrin pääsee liikkeelle.Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.
Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?
Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
Olettaisin, että lähes kaikilla lehdillä testi on tehty viime keväänä elleivät sitten ole lähteneet testaamaan etelämantereelle, pohjoisnavalle tms huippuvuorille. Ja tulokset julki nyt.Teknikens värld testasi juuri syksyllä
Hankook on menestynyt ihan hyvin nastarengastesteissä useampana vuonna joten on varmaan hinta/laatusuhteeltaan edelleenkin hyvä valinta vaikkakin rengasmalli on jo vanha. Itselle laitoin toissa kevättalvella Goodyearin UltraGrip Arctic 2 nastarenkaat 215/65/16 koossa(tuolloin kivijalkakaupasta 590e vanteille väännettynä) ja en ole niistä puolentoista ajokauden perusteella huonoa sanottavaa keksinyt.205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?
e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
Lieköhän TM:n (tai muiden?) testiin löytänyt Contin uusi VikingContact 8? Ei ole vielä näkynyt tuloksia kyseisestä renkaasta.