Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
378
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä). Lumella pohjoismainen kitkarengas, KE-kitkarengas ja nastarengas olivat suunnilleen yhtä hyviä, ei merkittäviä eroja. Jäällä paras oli pohjoismainen kitkarengas. Nastarengas oli heikentynyt melkein yhtä huonolle tasolle kuin KE-kitkarengas, vaikka uutena se oli ollut paras hyvällä marginaalilla. KE-kitkasta oli hävinnyt vähiten pitoa.

Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes. Ei helvetti kolmannesta nastoista suditella irti ensimmäisenä talvena kymppitonnin ajoilla! Joko siellä oli ajettu dynaamisesti renkaita kulutettaessa taikka sitten sisäänajo oli jäänyt tekemättä, ehkä molemmat. Mulla tuli auton mukana seitsemän vuotta vanhat talvirenkaat, joilla lienee ajettu useampi kymppitonni (mm. kulutuspinnasta päätellen) ja lähes kaikki nastat ovat yhä tallella, käsivaralta arvioituna ehkä pari prosenttia puuttuu.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Riippuu niin renkaasta, harvoin ne irtoaa, mutta katketa voivat. Entisessä kakkosautossa Savat kärsi pahasti katkeamisista, kahden talven jälkeen oli pintaa reilusti, mutta piikkejä hyvä jos ¼ per rengas.
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
191
Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä).
...
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes.
Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes. Ei helvetti kolmannesta nastoista suditella irti ensimmäisenä talvena kymppitonnin ajoilla!
Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
378
Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.
Ei, ei ole kertakaikkiaan mitään tekemistä IC3:n kuminastojen kanssa. Käytetyt renkaat olivat ContiWinterViking 2, ContiVikingContact 5 ja ContiWinterContact TS830. En näe, milloin juttu on julkaistu, mutta siitä on keskusteltu netissä jo ainakin 2012:


Itse juttu ruotsiksi linkin takana:


Ruotsalaisilla on tosin uudempikin testi, mutta se on maksumuurin takana:

 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
378
Eikä näköjään pitäisi muistella mitään... oli ne nastat aika hyvin jäljellä. :facepalm:

Dubbat: 7,5 mm fram, 7,8 mm bak. Sammanlagt har 15 dubbar ramlat ur de fyra däcken. Ytterligare fem dubbkärnor har gått av.
Studded: 7.5mm front, 7.8mm rear. In total, 15 studs have fallen out of the four tires. Another five stud cores have come off.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla on sama ilmiö nykyisen takavedon kanssa, eli vanhassa etuvedossa noi piti kuin tauti ja nyt takavedon kanssa tuntuu kun perä olis kokoajan vähän irti. Käytetyt renkaat toki eli en tiedä onko paljon ajettu lämpöisellä kelillä mutta ensi talveksi tulee todennäköisesti nastat alle.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Tarvitsin uudet talvirenkaat autoon ja päädyin hakkapelitta 9’eihin kun sain halvalla. Meteliä lukuunottamatta ovat kyllä olleet tosi positiivinen yllätys, Helsingissä ei ole kertaakaan tuntunut liukkaalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
857
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Saa laittaa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Jos mittari näyttää tyyliin +5kmh liikaa tällä hetkellä nykyrenkailla, niin nuo korjannee sen aika hyvin luokkaan +1/kmh liikaa. Ainakin 2007 astrassa muutos 205/55R16-> 205/60R16 korjasi mittarivirheen lähes olemattomaksi. Aiemmin oli juuri +5 liikaa.

E: Ääh, tuossa nouseekin profiili 10 eikä vaan 5 yksikköä. Voipi olla ettei pyöri alla
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 514
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
Täytyy varmaan tinkailla :D Kesällä ostin uudet nakit ja oli 300€ halvemmat netistä kuin euromasterilla. Sitten masterilla laittoivat kyllä alle 90€ hintaan, silti pari satkua vähemmän kuin suoraan heidän kautta. Tuo oli jo niin iso säästö ettei pokka antanut periksi vaikka pitäisi suosia paikallista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.
19" nastattomat löytyi edukkaimmin renkaatvaihtoon.fi ja toimitus oli vähintäänkin ripeä.
Hakkapeliitta R5 oli tuossa koossa edukkain nastaton ja ainakin näin alkuun tuntuu pitoakin olevan ihan hullusti nelikkohybridin alla :D

On se huvittavaa, että naapurikunnassa valmistetut renkaat pitää tilata Ruotsin kautta, että saa sopivimmalla hinnalla...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
378
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Virolaista Rehviringiä on ketjussa aiemmin suositeltu. Ei omakohtaista kokemusta.

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
56
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Aika paljon isommat menossa tilalle jos noita 195/65r15 mietit. Luulen että ottaa kiinni sisä kaariin, tietämättä autoa edes.
185/60r15 tai nykyiset 195/55r15 on järkevin koko vaihtoehto vaikkei halvin olekkaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Miksi kokoa pitäisi vaihtaa? Jos sulla on 15" vanteet valmiina niin 195/60/15 toisi sentin korkeutta lisää. Ja aika halpa kokokin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Olen ajanut VC7 renkailla neliveto bemarin kanssa ja hyvin pelittivät, jopa jäällä. En huomannut oikeastaan mitään eroa vs Hakka R3. Voiko olla että sun renkaat on jotenkin paistunut pilalle tai jopa feikit @jpo :hmm:
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Jos tiellä on märkää lunta/sohjokerros on kitkat aika luistimet kun negatiivinen pinta kuviossa on olematon. Kuivalla lumella ei.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Täksi talveksi hankittu Goodyearin Ice 2 XL-sarja on ollut oikein hyvä. Siinä missä saa kuunnella todella monien lähtevän risteyksistä renkaat tyhjää lyöden, on näillä päässyt sujuvasti liikkeelle normaalilähdöillä ja pitoa tuntuu olevan hankalammissa kurveissakin. Viime päivinä koetun lumimyräkän jäljillä seilaavat toki samalla lailla kuin kaikki muutkin kun muhjua on todella paljon.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
245
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
Bmw f30 330e
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 398
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
Omalla kohdalla on ollut käytännössä aina niin, että jos eteneminen on totaalisesti pysähtynyt, niin maha on ottanut kiinni, eli pelkästään korkea maavara antaa kyllä yleensä paljon pelivaraa. Mutta totta on, että etuveto ei ole jyrkässä ylämäessä parhaimmillaan. Tiukassa paikassa etuvetoa voi yrittää ajaa peruuttaen, niin on painoakin mukavasti vetävien pyörien päällä.

Jotkut nykyautot jäävät kyllä todella helposti kiinni, kun luistonesto/ajonvakautus tappaa vedon aivan liian herkästi, jolloin vauhdin ylläpito on lähes mahdotonta, eli se tietty pois päältä, jos mahdollista. Muuten kyllä kuvittelisin, että katumaasturi ei sinänsä ole konstruktiona huonompi etenemään kuin normaali henkilöauto, eli ehkä ongelma liittyy pikemminkin noihin ajoavustimiin.

Sinä ja naapurisi selvititte mäen hyvin varmaan myös siksi, että osasitte ajaa sen oikein, koska asuitte siellä ;) Etenemisessä tärkeintä on kuitenkin ylläpitää vauhtia ja se onnistuu parhaiten, kun tuntee tien jokaisen nyanssin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
245
Ok, eikö ton pitäis olla jo vähän takapainoinen akun sijoituksen takia? En ole kauheasti äffällä ajanut, mutta samaan alustaan pohjautuvasta E-kopasta jäänyt mieleen että vetopidoltaan parempia ratkaisuja on tullut vastaan merkin historiassa, mutta ei se nyt varsinaisesti huonokaan ollut. Kerran piti käydä mäen alla hakemassa vauhtia kun tein jotain U-käännöstä mäessä, pyöräytti aina ensin toista rengasta puoli kierrosta ja sitten DSC siirsi vetoa toiselle minkä seurauksena molemmat pyöri tyhjää, toisella oli vaan sen puoli kierrosta etumatkaa..

Omalla kohdalla on ollut käytännössä aina niin, että jos eteneminen on totaalisesti pysähtynyt, niin maha on ottanut kiinni, eli pelkästään korkea maavara antaa kyllä yleensä paljon pelivaraa.
...
Sinä ja naapurisi selvititte mäen hyvin varmaan myös siksi, että osasitte ajaa sen oikein, koska asuitte siellä ;) Etenemisessä tärkeintä on kuitenkin ylläpitää vauhtia ja se onnistuu parhaiten, kun tuntee tien jokaisen nyanssin.
Vauhti ei auttanut, koska mäkeen lähdetään risteyksestä, jyrkkyyttä oli sen verran että painonsiirto alkoi näytellä merkittävää osuutta. Kyllä ne muutkin siellä asui, kuriirit kävi jos sattui nappaamaan... Pohjan varassa jumittaminen on kyllä nuoruudesta tuttua, ei tuu kauheesti ikävä. Tarina ei kerro, onko autot korkeampia vai pohjat tasaisempia, vai sekä että..
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
276
Audi S3 8Y ja Continental VikingContact 7, en parempaa rengasta vois talveks kuvitella näin parin talven perusteella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ok, eikö ton pitäis olla jo vähän takapainoinen akun sijoituksen takia?
Sikäli kuin toi F30 330e mukailee BMW:n muuta linjaa painojakauman osin, niin kuormaamattomana painot on hyvin lähellä 50/50, kuormattuna sitten hieman takapainoinen, ehkä 40/60.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
823
Juuri näin.
Itsellä f30 ja Michelin x ice snow kitkat.
Ei ole ollut ongelmia vetopidon kanssa.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
245
Sikäli kuin toi F30 330e mukailee BMW:n muuta linjaa painojakauman osin, niin kuormaamattomana painot on hyvin lähellä 50/50, kuormattuna sitten hieman takapainoinen, ehkä 40/60.
Perusauto voi olla tasan, jolloin hybridiakku siirtää painopistettä taakse. 2017 jenkkimallille BMW:n oma materiaali kertoo 51.4% taakse.

Ajonhallinnasta lähtisin etsimään alkuperäistä ongelmaa..
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
333
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän? Jonkin verran näistä lukenut, että pari talvea ja kesää menis ja sitten uudet tilalle. Onko suosituksia hyviksi todetuista kitkoista tämmöseen?

Itse ajelin viime kesän auton mukana tulleilla halpis-kitkoilla. Paistettu 2016, niin eihän noilla enää talvea kehtaa ajella mutta tuo kesä meni ihan ok. Nyt mietin suunnitelmaa, että josko hommaisi vain uudet kitkat noihin 17" vanteisiin ja ajelisi läpi vuoden niin pitkään kun renkaat toimii ja heivaisi 16" kesäsetin myyntiin.

Autona 3-koppanen v70, etuveto.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän? Jonkin verran näistä lukenut, että pari talvea ja kesää menis ja sitten uudet tilalle. Onko suosituksia hyviksi todetuista kitkoista tämmöseen?

Itse ajelin viime kesän auton mukana tulleilla halpis-kitkoilla. Paistettu 2016, niin eihän noilla enää talvea kehtaa ajella mutta tuo kesä meni ihan ok. Nyt mietin suunnitelmaa, että josko hommaisi vain uudet kitkat noihin 17" vanteisiin ja ajelisi läpi vuoden niin pitkään kun renkaat toimii ja heivaisi 16" kesäsetin myyntiin.

Autona 3-koppanen v70, etuveto.
Ei mikään, kitka on huono kesärengas ja kesän ajetut kitkat ei toimi enää talvella yhtään
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän? Jonkin verran näistä lukenut, että pari talvea ja kesää menis ja sitten uudet tilalle. Onko suosituksia hyviksi todetuista kitkoista tämmöseen?

Itse ajelin viime kesän auton mukana tulleilla halpis-kitkoilla. Paistettu 2016, niin eihän noilla enää talvea kehtaa ajella mutta tuo kesä meni ihan ok. Nyt mietin suunnitelmaa, että josko hommaisi vain uudet kitkat noihin 17" vanteisiin ja ajelisi läpi vuoden niin pitkään kun renkaat toimii ja heivaisi 16" kesäsetin myyntiin.

Autona 3-koppanen v70, etuveto.
On kyllä sellaista Esson baarin legendaa tuo juttu. Itse joskus ajoin hetken MK2 V70sellä 185/65R15 Trianglen Snowlinkeillä kesällä. Sadekelillä normaaleilla risteysnopeuksilla tuo auto lähti puskemaan ja muutenkin ajo-ominaisuudet olivat kuin puutarhaletkulla. Ärjy 2.4 140hv automaatilla, kun sutii kaasulla niin pidon on oltava huonon ja surkean välimaastossa. Toki kyseessä halpiskitkat, mutta en usko että tilanne paranee esim. Conteilla juurikaan.

Eli jos haluat pilata kaikki ajo-ominaisuudet ym. niin kokeile toki. Itse ostaisin varmaan 17" kunnolliset kitkat ja noille 16" vanteille vaikka halpiskesärenkaat, jotka yleisesti ovat moninkertaisesti paremmat kesällä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Tai sitten kitkat 16 tuumaisille, onhan se selkeästi halvempi rengaskoko ainakin noissa kalliimmissa talvirenkaissa. Tuollaista kitkoilla kesät talvet ajoa harrastavat ymmärtääkseni jotkut taksit, mutta he vaihtavat sen setin uuteen kerran kaudessa ennen talvea.

Jos tulisi minimit kilsoja talvella, niin tuollaiset Cross Climate 2:set voisivat olla kokeilemisen arvoiset. Ei niitä kyllä Michelinkään pohjoismaissa mainosta talvirenkaina. Alla on vertailtu noita vanhempia crossclimate+ renkaita Viking Contact seiskoihin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
378
Tai sitten kitkat 16 tuumaisille, onhan se selkeästi halvempi rengaskoko ainakin noissa kalliimmissa talvirenkaissa. Tuollaista kitkoilla kesät talvet ajoa harrastavat ymmärtääkseni jotkut taksit, mutta he vaihtavat sen setin uuteen kerran kaudessa ennen talvea.

Jos tulisi minimit kilsoja talvella, niin tuollaiset Cross Climate 2:set voisivat olla kokeilemisen arvoiset. Ei niitä kyllä Michelinkään pohjoismaissa mainosta talvirenkaina. Alla on vertailtu noita vanhempia crossclimate+ renkaita Viking Contact seiskoihin.

Jos ajaisin all seasoneilla läpi vuoden, niin ottaisin varmaan talviominaisuuksiltaan parhaat. Varsinkin kun on kyse etuvedosta. All seasoneina ne on varmasti riittävän hyvät kesälläkin, mutta mm. liikkeellelähtökyky voi osoittautua vaatimattomaksi jääpinnalla. Siinä saa sitten arpoa, ajaako läpi punaisista vanhoilla vihreillä vai pysähtyäkö ylämäkeen, josta ei ehkä enää pääsee liikkeelle (ilman hiekkaa/kumimattoja/hinuria).

Toinen vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon voisi olla Keski-Euroopan kitkarengas. USA:ssa myydään "all weather" -renkaita, jotka ovat kesäkelpoisia talvirenkaita, siinä missä "all season" on talvikelpoinen kesärengas. Noitahan on Nokianillakin, melkein sama rengas niin Keski-Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan.

"[The WR G4] is first developed for winter conditions," said Petri Niemi, head of product and price management at Nokian Tyres. "That is our baseline and what we feel makes an all-weather tire. It is then further refined to improve dry and wet handling properties, to bring it up to an all-season standard." Olli Seppälä, R&D operations manager at Nokian Tyres, added more details on what's specifically different about the all-weather WR G4 versus the European WR A4 performance winter tire.
"In North America, of course, you have to put a bit more emphasis on mileage and comfort," said Seppälä. "It's the interior noise, ride quality and treadwear that's better on the WR G4. The overall market for performance winter products in North America is quite small. For this reason, Nokian Tyres introduced the WR family of products in North America with similar characteristics found in Performance Winter products, but with modified compounds to accommodate using these tires 12 months out of the year."

Olen kyllä joskus miettinyt, että olisiko all seasonit + nastat paras kahden rengassarjan yhdistelmä Suomeen. Kesä ja välikaudet all seasonilla ja sydäntalvi (3-4 kk) nastarenkailla. Uuden turvateknologian (mm. ESC) nelivetoautolla voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, jos ei väkisin halua ajaa puolet vuodesta nastoilla.

Jos all seasoneita olisin hommaamassa ympärivuotiseen käyttöön, niin katsastaisin Michelinin lisäksi myös Nokianin Seasonproofin ja Continentalin AllSeasonContactin. Kaikki mielestäni aika vakuuttavia "talvirenkaita" all seasoneiksi, mitä testejä olen lukenut. Nokian varmaan paras suorituskyky/kustannukset-suhteeltaan - kohtuullinen hankintahinta ja hyvä kestävyys sekä maltillinen polttoaineenkulutus.

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos ajaisin all seasoneilla läpi vuoden, niin ottaisin varmaan talviominaisuuksiltaan parhaat. Varsinkin kun on kyse etuvedosta. All seasoneina ne on varmasti riittävän hyvät kesälläkin, mutta mm. liikkeellelähtökyky voi osoittautua vaatimattomaksi jääpinnalla. Siinä saa sitten arpoa, ajaako läpi punaisista vanhoilla vihreillä vai pysähtyäkö ylämäkeen, josta ei ehkä enää pääsee liikkeelle (ilman hiekkaa/kumimattoja/hinuria).

Toinen vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon voisi olla Keski-Euroopan kitkarengas. USA:ssa myydään "all weather" -renkaita, jotka ovat kesäkelpoisia talvirenkaita, siinä missä "all season" on talvikelpoinen kesärengas. Noitahan on Nokianillakin, melkein sama rengas niin Keski-Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan.



Olen kyllä joskus miettinyt, että olisiko all seasonit + nastat paras kahden rengassarjan yhdistelmä Suomeen. Kesä ja välikaudet all seasonilla ja sydäntalvi (3-4 kk) nastarenkailla. Uuden turvateknologian (mm. ESC) nelivetoautolla voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, jos ei väkisin halua ajaa puolet vuodesta nastoilla.

Jos all seasoneita olisin hommaamassa ympärivuotiseen käyttöön, niin katsastaisin Michelinin lisäksi myös Nokianin Seasonproofin ja Continentalin AllSeasonContactin. Kaikki mielestäni aika vakuuttavia "talvirenkaita" all seasoneiksi, mitä testejä olen lukenut. Nokian varmaan paras suorituskyky/kustannukset-suhteeltaan - kohtuullinen hankintahinta ja hyvä kestävyys sekä maltillinen polttoaineenkulutus.

Kerran ollut auto alla missä oli eteläeuroopan kitkat alla ja niillä ei kyllä tehnyt mitään täällä Suomen talvessa. Toki autona 740 volvo (takaveto) missä 200kg hiekkaa takakontissa ja aikaa tästä se +20v että on ne renkaatkin varmaan kehittynyt siitä.

Mutta hyvin meni sladissa kehällä 100 vauhdissa vaikka ei painanut kaasuakaan...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 824
Sama kokemus eteläeuroopan kitkoista. Ensilumet ja pikkupakkanen kun tuli niin auraamattomalla/suolaamattomalla tiellä ajaminen oli tosi vaarallisen tuntuista. Suorat pätkät meni ok, mutta mutkaiset/polanteiset maantiet sai ajonopeuden puolittumaan jotta ylipäänsä pysyi tiellä, autossa ei ESP yms apuja. Vähän liian urheiluksi meni omaan makuun.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Jos ajaisin all seasoneilla läpi vuoden, niin ottaisin varmaan talviominaisuuksiltaan parhaat. Varsinkin kun on kyse etuvedosta. All seasoneina ne on varmasti riittävän hyvät kesälläkin, mutta mm. liikkeellelähtökyky voi osoittautua vaatimattomaksi jääpinnalla. Siinä saa sitten arpoa, ajaako läpi punaisista vanhoilla vihreillä vai pysähtyäkö ylämäkeen, josta ei ehkä enää pääsee liikkeelle (ilman hiekkaa/kumimattoja/hinuria).

Toinen vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon voisi olla Keski-Euroopan kitkarengas. USA:ssa myydään "all weather" -renkaita, jotka ovat kesäkelpoisia talvirenkaita, siinä missä "all season" on talvikelpoinen kesärengas. Noitahan on Nokianillakin, melkein sama rengas niin Keski-Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan.



Olen kyllä joskus miettinyt, että olisiko all seasonit + nastat paras kahden rengassarjan yhdistelmä Suomeen. Kesä ja välikaudet all seasonilla ja sydäntalvi (3-4 kk) nastarenkailla. Uuden turvateknologian (mm. ESC) nelivetoautolla voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, jos ei väkisin halua ajaa puolet vuodesta nastoilla.

Jos all seasoneita olisin hommaamassa ympärivuotiseen käyttöön, niin katsastaisin Michelinin lisäksi myös Nokianin Seasonproofin ja Continentalin AllSeasonContactin. Kaikki mielestäni aika vakuuttavia "talvirenkaita" all seasoneiksi, mitä testejä olen lukenut. Nokian varmaan paras suorituskyky/kustannukset-suhteeltaan - kohtuullinen hankintahinta ja hyvä kestävyys sekä maltillinen polttoaineenkulutus.

Mä ajelin muutaman vuoden noilla Nokian Seasonproofeilla kesät ja talvet sitten hakkapeliitta R3:lla ja kovasti tykkäsin. Ei ollut ikinä kiire vaihtaa alle talvirenkaita, kesärenkaita noi all seasonit on ihan ok, märkäpidossa selvästi häviää kesärenkaille. Hiljaisetkin ovat kuin mitkä.

Auton vaihdossa tuli perusrenkaat mutta aion tuohon vanhaan palata sitä mukaa, kun renkaat kuluvat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 187
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän?
Toimii hyvin talvikauden maastoautossa, jolla ajetaan kesässä ehkä vähän paikallissiirtoa hiekkatiellä 40 km/h, 4 kertaa varoen 5 kilometriä asfalttia bensikselle ja loput maastossa(mutta ei tarvita mutarenkaita). Säästö kesärenkaiden pitämättä jättämisestä on aika hyvä per ajettu km, ja kausivaihdon vaivalta välttyy.

Lyhyemmin en siis suosittele. :smoke:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Itse ajelin aikoinani Pösö 205:sella jossa oli Nokian Q-renkaat alla. Kesät talvet kitkoilla niin kesällä kun vähän reilummin kaarsi auton parkkiin, jäi siihen tiehen musta kumivana todisteeksi. Ja sitten kun talvella ajoi, niin pito oli muisto vain.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 514
Nypityillä nastarenkailla (ei edes tolkuttoman vanhat) sai kyllä olla parin ajon aikana lämpimällä kelillä helvetin varovainen. Oli sen verran liukasta kun ajoin auton ensin myyjältä kotiin ja kotoa rengasliikkeeseen. Sai varata jarrutuksiin helvetisti tilaa ja ai prkl että oli liukkaat mutkissa. Juu nykykitkoilla varmaan hiukan parempi mutta ei niitä ole suunniteltu toimimaan reilusti plussan puolella vaikka lailliset ovatkin kesällä.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
400
Nypityillä nastarenkailla (ei edes tolkuttoman vanhat) sai kyllä olla parin ajon aikana lämpimällä kelillä helvetin varovainen. Oli sen verran liukasta kun ajoin auton ensin myyjältä kotiin ja kotoa rengasliikkeeseen. Sai varata jarrutuksiin helvetisti tilaa ja ai prkl että oli liukkaat mutkissa. Juu nykykitkoilla varmaan hiukan parempi mutta ei niitä ole suunniteltu toimimaan reilusti plussan puolella vaikka lailliset ovatkin kesällä.
Vanhassa töissä yks ajo Kitkoilla kesät talven. Hän muistakseni sano että auto oli parempi ajetavaa kitkoilla kun kesärenkailla. Työmatka oli sellasta ~60km edetakasin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 514
Vanhassa töissä yks ajo Kitkoilla kesät talven. Hän muistakseni sano että auto oli parempi ajetavaa kitkoilla kun kesärenkailla. Työmatka oli sellasta ~60km edetakasin.
Juu tiedän kanssa yhden. Sattui olemaan vaan sen verran isossa asemassa että oli parempi pitää suu kiinni eikä avautua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Vanhassa töissä yks ajo Kitkoilla kesät talven. Hän muistakseni sano että auto oli parempi ajetavaa kitkoilla kun kesärenkailla. Työmatka oli sellasta ~60km edetakasin.
Riippuen toki kitkateista, mutta ainakaan Hakka r, r2 ja r3 sekä CVC7 ei ole lähellekkään samalla viivalla saman merkin kesärenkaiden kanssa. Jokaisen mallin kohdalla jo loppuun ajetut talviominaisuudet olen meinannut viimeistellä kesällä, mutta eihän siitä tullut yhtään mitään. Kyseiset mallit osaavat ennustaa sadekelin paremmin kuin viallinen polvi tai hankookin kesärenkaat.
 
Liittynyt
16.11.2022
Viestejä
122
Aika monet nypityt talvirenkaat olen ajanut loppuun kesällä ja ainoa haitta on ollut kova melu verrattuna kesärenkaisiin. Suomen nopeudet +25% vauhtina ei mitään ongelmia. Ääritilanteissa tulisi melko varmasti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 618
Viestejä
4 186 332
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom