Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.

Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
Oli tuolla nyt taas päivällä kieltämättä liukkaampaa, kun keli muuttui aamusta. Yksi Audi saattoi olla kesärenkailla, ajeli edessä liikenneympyrässä ja veti melkein poikittain vaikka vauhti oli yhtä lailla rauhallinen kuin itsellänikin. Tai sitten kuskin paikalla on puuhattu jotain ylimääräistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Ainakin uudet CVC7 takavedossa etelässä tuntuis toimivan erinomaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
No, nyt on viikon ollut alla ja talvikeleilläkin jo päässyt ajamaan. Hiljaisethan nuo on. Sellainen vaimea humina kuuluu moottoritielläkin vaikka oma auto ei järin hyvin rengasmelua vaimenna. Ajotuntuma ja pito myös vaikuttaa hyvältä. Alla on ehtinyt jo olla paljasta asfalttia, lumipöppyrää ja jäätä ja aina on pitoa löytynyt ihan hyvin. Tyytäväinen ainakin toistaiseksi olen ostokseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
Sunnuntaina aamupäivällä joku etelä helsingistä tullut rehellinen rakennusyrittäjä ™ veti Petikossa komeassa sivuluisussa ja mutkat vähän pitkiksi uudehkolla A8 Audilla, ilmemeisesti talvi oli yllättänyt ja pitävämmät kumit olivat jääneet lahden eteläpuolelle.

Yksi sähköliikkeen paku oli kesärenkailla jumissa työpaikan pidemmässä rampissa, josta oli jostain syystä käännetty lämmitys pois, kävin sitten nyppäämässä sen Lantikalla ylös.
Kuulemma Vianorille ei saanut liisinki pakuun renkaanvaihto aikoja kuin ensi viikon lopulle.

Pari henkilöautoa ajeli myös eilen Lauttasaaressa kohtuullisen varovaisesti, josta päättelin että alla olivat vielä kesärenkaat.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Itsellä kokemusta kitkojen osalta Continentalin CVC7:sta ja Nokian Hakkapeliitta R3:sta ja kyllä noilla molemmilla on pärjännyt ihan hyvin Etelä-Suomessa. Autot etuvetoisia. Jos huomaa että pito alkaa loppumaan niin kun höllää kaasusta niin rengas tuntuu tarttuvan takaisin tiehen. Ainoat tilanteet, missä nastoja on kaivannut, on kevään viimeiset liukkaat metsäautoteitä ajaessa, kun tien vierestä päivällä sulava lumi jäädyttää tien joka yö neitseelliseksi.

Ainoa mikä noista puuttuu, mikä puuttuu toki kaikista kitkarenkaista, on se, että siinä missä nastarenkailla alkavan luiston kuulee nastojen äänestä, ennen kuin sitä huomaa mistään muualta, sitä ei kitkoissa tule.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.

Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.

TM:n mukaan KE-kitkarengas (Continental TS870) pysähtyy jääjarrutuksessa (50-0 km/h) 56,5 metriin - edellä oleva Hankookin pohjoismainen kitkarengas (W616) tarvitsee 54,4 metriä. Paras pohjoismainen kitkarengas (Michelin X-ICE Snow) pysähtyy jäällä 47,2 metriin.

Jääkiihdytyksessä (5-20 km/h) Michelin tarvitsee 5,9 sekuntia, Hankook 6,6 sekuntia ja KE-kitkarengas 8,5 sekuntia. Prosentuaalisesti huima ero KE-kitkarenkaan haitaksi, joka voinee ilmetä liikkeellelähtökyvyn puutteena pahimmissa paikoissa.

Jäällä ajetun käsittelykokeen kierrosajassa saadaan outoja tuloksia. Hankookilla ajetaan rata läpi 51,5 sekunnissa ja Michelinillä 51,6 sekunnissa, kun KE-kitkarengas tarvitsee 55,0 sekuntia. KE-kitkarenkaan heikko jääkiihtyvyys huomioiden tämäkään tulos ei vaikuta täysin surkealta, jos ei kehuttavaltakaan. Epävarmuutta käsittelykokeen tulosten luotettavuuteen tuo hyvin kiihtyvän ja hidastuvan Michelinin Hankookia marginaalisesti heikompi tulos. Sanallisissa arvioissa Micheliniä kehutaan jääpidosta ja ajokäytöksestä ja Hankook taas saa jonkin verran moitetta. Miksi Hankookilla kuitenkin ajettiin Micheliniä parempi kierrosaika, kun se on Micheliniä selvästi heikompi niin jarrutuksessa kuin kiihdytyksessä sekä arvaattomampi ajokäytökseltään?

Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan rinta rinnan esim. tuo TS870 ja vähän vanhempi Pohjolan kitkarengas (esim. Nordman RS2). Kävisikö niin, että uusinta suunnittelua edustava KE-kitka antaisi kyytiä pari mallisukupolvea vanhemmalle pohjoismaiselle kitkarenkaalle jopa jäällä? En hämmästyisi. Eipä sillä, että olisin KE-kitkoja hommaamassa, mutta kyllähän tuo pistää miettimään...
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
428
Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Edelliset Conti Ice Contact 2 vai 3 hämmästytti ekana vuonna, mutta tokana syksynä tuosta tautipidosta ei ollut jäljellä mitään, vaan suorituskyky oli perushyvä. Siitä pettyneenä siirryin käyttämään kitkoja, joka toimii mun ajoprofiililla (etelän suolatut taajama-asfaltit) paremmin.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
116
Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Kovasti tuosta uutisoidaan että KE kitkat eivät sovellu Suomeen. Ei tämä mitään isältä pojalle periytyvää tornilegendaa ole.
Esimerkkinä pari uutista aiheesta:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Juu, tuo suomen kuuluisa ja ankara kova talvi on aina hyvä natsikorttitason argumentti (vrt. ajatelkaa lapsia), noin 1300km pitkässä maassa löytyy kohtalaisesti variaatioita sääolosuhteista mutta talvirenkaat pitää totta kai aina ostaa sen mukaan jos kerran talvessa käydään viikon lomalla rukalla omalla autolla (ja sekin reissu tehdään autojunalla 95%)
 
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
236
Nyt on kyllä kovat uutiset referensseiksi, asiantuntijoiksi on löydetty Kamuxin tiedotteesta geelitukka joka kertoo näkemyksiään asian sivusta ja toisen tekijä on kunnostautunut lähinnä kirjoittamalla ohjekirjaa tietotekniikasta sihteereille ja assistenteille.

Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Ne ovat hengenvaarallisia...eikun sä puhuit keskieurooppamalleista? Ajattelin heti perinteistä kitkaa jonka kulutuspinta on täynnä lamellia testivoiton toivossa, ja sitten sohjossa lähdetään kuin Nykäsen Matti, taivaalle tai pöydän alle..

Lämpötila vaikuttaa jonkin verran, edelliselle KE-setillä ei enää kahdenviiden pakkasessa saanut vastaheittoa onnistumaan, nykyisillä viiden asteen kuuraliukkaat on jäälle satavaa vettä liukkaampia. Kitkan lisääntyminen kelin viiletessä kompensoi, siinä missä se pohjolamalleilla lisää pitoa lähtötilanteeseen nähden.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
428
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.
Kovasti tossa TM:n testissä kehuvat Hankookkeja hiljaisiksi nastarenkaiksi?
 

jpo

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
166
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä kerran auto venkoili etenkin lumessa, niin syynä oli pielessä olevat auraukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...

Edellä mainittu ajoneuvon nelipyöräsuuntaus. Jos renkaat on otettu suoraan säilöstä ajoon liukkaalla, niin voi kaivata "varastointipinnan avausta" aka käy sutimassa asfaltilla ;) Siinä mielessä voi olla hyötyä vaihtaa renkaita vähän ennen kuin liukkaat alkaa, niin saa pientä kulumaa renkaan pintaan sitä ennen.

Omaan makuun talvirenkaat toimii parhaiten 3-4 talvea ja sen jälkeen uudet tilalle. Ei se edes hirveästi kilsoista riipu. Muitakin näkemyksiä löytyy.

Paljonko noissa nyt on sitten pintaa jäljellä?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä on etuvedossa Viking Contact 7:t 205/55/r16. Takana 2020/1 hankitut 6mm pinnalla ja edessä 2020/12 hankitut 7mm pinnalla, uutena pintaa oli 7.5 milliä. Kyllä nuo mielestäni edelleen hyvin pitävät, ei toki niin tajuttoman hyvin kuin uutena. Kulutuspinnan syvyys + onko niillä ajettu kesäkaudella olisi kiinnostava tietää?

Oman käytetyn alla tuli 2019 alkutalvesta ostaessa Michelinin kitkat ja kontissa uudet kesärenkaat. Epäilen että viimeinen kesä oli ajettu kitkoilla ja renkaat pilalla. Tästä merkkeinä vetävien pyörien kulutuspinta vain 4mm, kun takana oli 6-7 mm. Ei ne kyllä sitten seuraavana talvena mitään vetopitoa tarjonneet edes sillä reilulla 6 millillä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä). Lumella pohjoismainen kitkarengas, KE-kitkarengas ja nastarengas olivat suunnilleen yhtä hyviä, ei merkittäviä eroja. Jäällä paras oli pohjoismainen kitkarengas. Nastarengas oli heikentynyt melkein yhtä huonolle tasolle kuin KE-kitkarengas, vaikka uutena se oli ollut paras hyvällä marginaalilla. KE-kitkasta oli hävinnyt vähiten pitoa.

Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes. Ei helvetti kolmannesta nastoista suditella irti ensimmäisenä talvena kymppitonnin ajoilla! Joko siellä oli ajettu dynaamisesti renkaita kulutettaessa taikka sitten sisäänajo oli jäänyt tekemättä, ehkä molemmat. Mulla tuli auton mukana seitsemän vuotta vanhat talvirenkaat, joilla lienee ajettu useampi kymppitonni (mm. kulutuspinnasta päätellen) ja lähes kaikki nastat ovat yhä tallella, käsivaralta arvioituna ehkä pari prosenttia puuttuu.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Riippuu niin renkaasta, harvoin ne irtoaa, mutta katketa voivat. Entisessä kakkosautossa Savat kärsi pahasti katkeamisista, kahden talven jälkeen oli pintaa reilusti, mutta piikkejä hyvä jos ¼ per rengas.
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190
Tämä taisi olla se ruotsalaisen Teknikens Världin testi? Siinä Continentalin erityyppisillä talvirenkailla oli rullattu yksi kausi ja 10 tkm (megametriä).
...
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes.
Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tosin tuo testi oli ongelmallinen siinä, että toimituksen nastarenkaan nastoista oli irronnut muistaakseni luokkaa kolmannes. Ei helvetti kolmannesta nastoista suditella irti ensimmäisenä talvena kymppitonnin ajoilla!
Eikös tämä ollut juurikin sen kumirunkoisen nastauutuuden ongelma jota Conti kokeili?
Continentalin kuminasta vedetään markkinoilta – aiheuttanut nastojen irtoamista
Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Eli testi oli ongelmallinen ja huono siksi, ettei siinä testattu edes yksittäistapauksena euro- ja extremekitkoja vastaan nastarenkaita, vaan uutta kokeellista rengastyyppiä.
Ei, ei ole kertakaikkiaan mitään tekemistä IC3:n kuminastojen kanssa. Käytetyt renkaat olivat ContiWinterViking 2, ContiVikingContact 5 ja ContiWinterContact TS830. En näe, milloin juttu on julkaistu, mutta siitä on keskusteltu netissä jo ainakin 2012:


Itse juttu ruotsiksi linkin takana:


Ruotsalaisilla on tosin uudempikin testi, mutta se on maksumuurin takana:

 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Eikä näköjään pitäisi muistella mitään... oli ne nastat aika hyvin jäljellä. :facepalm:

Dubbat: 7,5 mm fram, 7,8 mm bak. Sammanlagt har 15 dubbar ramlat ur de fyra däcken. Ytterligare fem dubbkärnor har gått av.
Studded: 7.5mm front, 7.8mm rear. In total, 15 studs have fallen out of the four tires. Another five stud cores have come off.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla on sama ilmiö nykyisen takavedon kanssa, eli vanhassa etuvedossa noi piti kuin tauti ja nyt takavedon kanssa tuntuu kun perä olis kokoajan vähän irti. Käytetyt renkaat toki eli en tiedä onko paljon ajettu lämpöisellä kelillä mutta ensi talveksi tulee todennäköisesti nastat alle.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Tarvitsin uudet talvirenkaat autoon ja päädyin hakkapelitta 9’eihin kun sain halvalla. Meteliä lukuunottamatta ovat kyllä olleet tosi positiivinen yllätys, Helsingissä ei ole kertaakaan tuntunut liukkaalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Saa laittaa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Jos mittari näyttää tyyliin +5kmh liikaa tällä hetkellä nykyrenkailla, niin nuo korjannee sen aika hyvin luokkaan +1/kmh liikaa. Ainakin 2007 astrassa muutos 205/55R16-> 205/60R16 korjasi mittarivirheen lähes olemattomaksi. Aiemmin oli juuri +5 liikaa.

E: Ääh, tuossa nouseekin profiili 10 eikä vaan 5 yksikköä. Voipi olla ettei pyöri alla
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
Täytyy varmaan tinkailla :D Kesällä ostin uudet nakit ja oli 300€ halvemmat netistä kuin euromasterilla. Sitten masterilla laittoivat kyllä alle 90€ hintaan, silti pari satkua vähemmän kuin suoraan heidän kautta. Tuo oli jo niin iso säästö ettei pokka antanut periksi vaikka pitäisi suosia paikallista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.
19" nastattomat löytyi edukkaimmin renkaatvaihtoon.fi ja toimitus oli vähintäänkin ripeä.
Hakkapeliitta R5 oli tuossa koossa edukkain nastaton ja ainakin näin alkuun tuntuu pitoakin olevan ihan hullusti nelikkohybridin alla :D

On se huvittavaa, että naapurikunnassa valmistetut renkaat pitää tilata Ruotsin kautta, että saa sopivimmalla hinnalla...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Virolaista Rehviringiä on ketjussa aiemmin suositeltu. Ei omakohtaista kokemusta.

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
55
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Aika paljon isommat menossa tilalle jos noita 195/65r15 mietit. Luulen että ottaa kiinni sisä kaariin, tietämättä autoa edes.
185/60r15 tai nykyiset 195/55r15 on järkevin koko vaihtoehto vaikkei halvin olekkaan.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Miksi kokoa pitäisi vaihtaa? Jos sulla on 15" vanteet valmiina niin 195/60/15 toisi sentin korkeutta lisää. Ja aika halpa kokokin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Olen ajanut VC7 renkailla neliveto bemarin kanssa ja hyvin pelittivät, jopa jäällä. En huomannut oikeastaan mitään eroa vs Hakka R3. Voiko olla että sun renkaat on jotenkin paistunut pilalle tai jopa feikit @jpo :hmm:
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Jos tiellä on märkää lunta/sohjokerros on kitkat aika luistimet kun negatiivinen pinta kuviossa on olematon. Kuivalla lumella ei.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Täksi talveksi hankittu Goodyearin Ice 2 XL-sarja on ollut oikein hyvä. Siinä missä saa kuunnella todella monien lähtevän risteyksistä renkaat tyhjää lyöden, on näillä päässyt sujuvasti liikkeelle normaalilähdöillä ja pitoa tuntuu olevan hankalammissa kurveissakin. Viime päivinä koetun lumimyräkän jäljillä seilaavat toki samalla lailla kuin kaikki muutkin kun muhjua on todella paljon.
 
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
236
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
Bmw f30 330e
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
Omalla kohdalla on ollut käytännössä aina niin, että jos eteneminen on totaalisesti pysähtynyt, niin maha on ottanut kiinni, eli pelkästään korkea maavara antaa kyllä yleensä paljon pelivaraa. Mutta totta on, että etuveto ei ole jyrkässä ylämäessä parhaimmillaan. Tiukassa paikassa etuvetoa voi yrittää ajaa peruuttaen, niin on painoakin mukavasti vetävien pyörien päällä.

Jotkut nykyautot jäävät kyllä todella helposti kiinni, kun luistonesto/ajonvakautus tappaa vedon aivan liian herkästi, jolloin vauhdin ylläpito on lähes mahdotonta, eli se tietty pois päältä, jos mahdollista. Muuten kyllä kuvittelisin, että katumaasturi ei sinänsä ole konstruktiona huonompi etenemään kuin normaali henkilöauto, eli ehkä ongelma liittyy pikemminkin noihin ajoavustimiin.

Sinä ja naapurisi selvititte mäen hyvin varmaan myös siksi, että osasitte ajaa sen oikein, koska asuitte siellä ;) Etenemisessä tärkeintä on kuitenkin ylläpitää vauhtia ja se onnistuu parhaiten, kun tuntee tien jokaisen nyanssin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
236
Ok, eikö ton pitäis olla jo vähän takapainoinen akun sijoituksen takia? En ole kauheasti äffällä ajanut, mutta samaan alustaan pohjautuvasta E-kopasta jäänyt mieleen että vetopidoltaan parempia ratkaisuja on tullut vastaan merkin historiassa, mutta ei se nyt varsinaisesti huonokaan ollut. Kerran piti käydä mäen alla hakemassa vauhtia kun tein jotain U-käännöstä mäessä, pyöräytti aina ensin toista rengasta puoli kierrosta ja sitten DSC siirsi vetoa toiselle minkä seurauksena molemmat pyöri tyhjää, toisella oli vaan sen puoli kierrosta etumatkaa..

Omalla kohdalla on ollut käytännössä aina niin, että jos eteneminen on totaalisesti pysähtynyt, niin maha on ottanut kiinni, eli pelkästään korkea maavara antaa kyllä yleensä paljon pelivaraa.
...
Sinä ja naapurisi selvititte mäen hyvin varmaan myös siksi, että osasitte ajaa sen oikein, koska asuitte siellä ;) Etenemisessä tärkeintä on kuitenkin ylläpitää vauhtia ja se onnistuu parhaiten, kun tuntee tien jokaisen nyanssin.
Vauhti ei auttanut, koska mäkeen lähdetään risteyksestä, jyrkkyyttä oli sen verran että painonsiirto alkoi näytellä merkittävää osuutta. Kyllä ne muutkin siellä asui, kuriirit kävi jos sattui nappaamaan... Pohjan varassa jumittaminen on kyllä nuoruudesta tuttua, ei tuu kauheesti ikävä. Tarina ei kerro, onko autot korkeampia vai pohjat tasaisempia, vai sekä että..
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
255
Audi S3 8Y ja Continental VikingContact 7, en parempaa rengasta vois talveks kuvitella näin parin talven perusteella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ok, eikö ton pitäis olla jo vähän takapainoinen akun sijoituksen takia?
Sikäli kuin toi F30 330e mukailee BMW:n muuta linjaa painojakauman osin, niin kuormaamattomana painot on hyvin lähellä 50/50, kuormattuna sitten hieman takapainoinen, ehkä 40/60.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Juuri näin.
Itsellä f30 ja Michelin x ice snow kitkat.
Ei ole ollut ongelmia vetopidon kanssa.
 
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
236
Sikäli kuin toi F30 330e mukailee BMW:n muuta linjaa painojakauman osin, niin kuormaamattomana painot on hyvin lähellä 50/50, kuormattuna sitten hieman takapainoinen, ehkä 40/60.
Perusauto voi olla tasan, jolloin hybridiakku siirtää painopistettä taakse. 2017 jenkkimallille BMW:n oma materiaali kertoo 51.4% taakse.

Ajonhallinnasta lähtisin etsimään alkuperäistä ongelmaa..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 391
Viestejä
4 159 574
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom