Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Itse aikanaan pösön 406, kun siinäkin huohotin tuppasi jäätymään niin huohottimen eristin. Tulikohan 50mm eristettä ympärille, niin kesti hyvin 4 talvea mitä vielä oli sen jälkeen. Toki letku ja eriste oli opiskelijabudjetilla tehty, eli harjottelupaikan roskista kamat mukaan.

Kaverin 206 GTI heitti aikoinaan pakkastalvena öljyt pihalle kaksi kertaa, ennen kuin tämä vähän pölömpi kaveri tajusi soittaa minulle ja kysyä mikäköhän mottia vaivaa, toki oli ajellut jonkin matkaa olemattomilla öljyillä.
Otin sitten auton talliin ja askartelin työmaalta jääneestä ylimääräisestä 19 mm armaflexistä nätit eristeet huohotinputkeen ja vaihdoin sisään vähän notkeammat öljyt, niin hyvin pelasi vielä useamman vuoden, mitä auto kaverilla oli.
 
Itseasiassa armaflex jo asennettuna omasta toimesta kun moista ylimääräisenä varastosta löytyi.

Kun sieltä nyt jo yksi letku petti kankeiden öljyjen takia niin maskisuoja on kohtuu edullinen varmistuksen varmistus mitä kannattaa käyttää kovilla pakkasilla. Varsikin jos joutuu ajelemaan noottoritietä tms. Aika mistäkö tiedän :asif:
 
Kun sieltä nyt jo yksi letku petti kankeiden öljyjen takia niin maskisuoja on kohtuu edullinen varmistuksen varmistus mitä kannattaa käyttää kovilla pakkasilla. Varsikin jos joutuu ajelemaan noottoritietä tms. Aika mistäkö tiedän :asif:
Sitäkin tuli jo harkittua, mutta tuon Zafiran keula niin ahdas ettei sisäpuolelle saa ilman kovempia otteita. Katsoo nyt riittääkö tuo armaflex-viritys, helppo irroittaa ja tarkistaa onko sakkaa kertynyt.
 
Niinhän tuo kuulostaa olevan, kaverin "hoidon" Audi oli tehnyt saman tempun pari päivää myöhemmin, liekö säällä ollut vaikutusta.

Pätkäajossa tosiaan on yleinen ongelma monissa merkeissä. Öljyn valinnalla voi vähän tuohon vaikuttaa. Monissa moottoreissa näkee ensi oireena majoneesin öljykorkissa.
 
Sitäkin tuli jo harkittua, mutta tuon Zafiran keula niin ahdas ettei sisäpuolelle saa ilman kovempia otteita. Katsoo nyt riittääkö tuo armaflex-viritys, helppo irroittaa ja tarkistaa onko sakkaa kertynyt.
Eikö tämä sovi?
 
Sitäkin tuli jo harkittua, mutta tuon Zafiran keula niin ahdas ettei sisäpuolelle saa ilman kovempia otteita. Katsoo nyt riittääkö tuo armaflex-viritys, helppo irroittaa ja tarkistaa onko sakkaa kertynyt.

Jos alkaa sakkaa kertymään niin on ongelmia tiedossa, öljyn pitää olla pelkkää öljyä eikä mitään muuta. Laita vaikka suosiolla ulkopuolelle perinteinen kaljakeissi nippusiteillä kiinni, ei kaunis mutta toimii. Tai vaikka sitä armaflexiä, ei sillä mitään muuta tehtävää ole kuin pitää lämmöt kunnossa.
 
Mitä jäähdytysnestettä voi käyttää täydentämään Mondeo 1.6 EcoBoost, '11 alle minimien pudonnutta määrää? Auto motkottaa Engine Malfunctionia, ja auton aiemmassa elämässä syy on ollut juuri jäähdytysnesteen taso. Sitä on korjattu monta kertaa aiheesta, mutta ei näköjään ole vieläkään kunnossa.

Jotain ainetta pitäisi lisätä, jotta sillä voisi ajella korjaukseen asti. Neste on oranssia ja ohjekirja sanoo WSS-M97B44-D / Ford tai Motorcraft -pakkasneste Super Plus Premium. Mieluiten jotain kamaa, mitä saa vaikka huoltsikalta, Tokmannista tai Prismoista tms.

Edit: Kai se tommonen Motox LongLife pakkasneste punainen 2l 100% | Motonet Oy. Ihmetyttää tuo "Pakkasneste jos PUNAINEN" ja kuva, kun minusta tuo on ilmiselvästi autossa sekä kuvan kannussa oranssia?
 
Mitä jäähdytysnestettä voi käyttää täydentämään Mondeo 1.6 EcoBoost, '11 alle minimien pudonnutta määrää? Auto motkottaa Engine Malfunctionia, ja auton aiemmassa elämässä syy on ollut juuri jäähdytysnesteen taso. Sitä on korjattu monta kertaa aiheesta, mutta ei näköjään ole vieläkään kunnossa.

Jotain ainetta pitäisi lisätä, jotta sillä voisi ajella korjaukseen asti. Neste on oranssia ja ohjekirja sanoo WSS-M97B44-D / Ford tai Motorcraft -pakkasneste Super Plus Premium. Mieluiten jotain kamaa, mitä saa vaikka huoltsikalta, Tokmannista tai Prismoista tms.
Vaikka tätä jos löytyy noista sinun kaupoista Polaric jäähdytinneste 3L käyttövalmis sopii kaikkien kanssa sekaisin.
 
Mitä jäähdytysnestettä voi käyttää täydentämään Mondeo 1.6 EcoBoost, '11 alle minimien pudonnutta määrää? Auto motkottaa Engine Malfunctionia, ja auton aiemmassa elämässä syy on ollut juuri jäähdytysnesteen taso. Sitä on korjattu monta kertaa aiheesta, mutta ei näköjään ole vieläkään kunnossa.

Jotain ainetta pitäisi lisätä, jotta sillä voisi ajella korjaukseen asti. Neste on oranssia ja ohjekirja sanoo WSS-M97B44-D / Ford tai Motorcraft -pakkasneste Super Plus Premium. Mieluiten jotain kamaa, mitä saa vaikka huoltsikalta, Tokmannista tai Prismoista tms.

Edit: Kai se tommonen Motox LongLife pakkasneste punainen 2l 100% | Motonet Oy. Ihmetyttää tuo "Pakkasneste jos PUNAINEN" ja kuva, kun minusta tuo on ilmiselvästi autossa sekä kuvan kannussa oranssia?

Samanlaisen purkin löysin, jos Motonet on lähettyvillä.

Mahtaa käydä siis myös omaan 2.0 Ecoboostiin, joka ei kyllä jäähdytysnestettä syö.
 
Samanlaisen purkin löysin, jos Motonet on lähettyvillä.

Mahtaa käydä siis myös omaan 2.0 Ecoboostiin, joka ei kyllä jäähdytysnestettä syö.
Kiitos, laitan tuota.

Ja näkyyhän siellä taas yksi jäähdytysjärjestelmän letku, joka oli märkä ja maassa pieni läntti. Autosta on vuosien varrella vaihdettu jäähdytysjärjestelmän vuotojen takia vesipumppu (eli koko jakopää tehty etuajassa), lohkolämmitin vaihdettu ja joku letku myös. Auto on ollut meillä kai viisi vuotta ja olen aina ihmetellyt, kun aika reippaasti puskee vesihöyryä kiihdytyksissä verrattuna muihin. Että en olisi mahdottoman yllättynyt, vaikka tuo vuotaisi nestettä moottoriin sisäänkin... Mutta toistaiseksi ulkoisia osia on huollot (eri) vain vaihdelleet.

Edit: Tietääkö joku häviääkö nesteen tasosta johtuva "Engine Malfunction" väliaikaisesti, kun nesteen taso korjaantuu?
 
Kiitos, laitan tuota.

Ja näkyyhän siellä taas yksi jäähdytysjärjestelmän letku, joka oli märkä ja maassa pieni läntti. Autosta on vuosien varrella vaihdettu jäähdytysjärjestelmän vuotojen takia vesipumppu (eli koko jakopää tehty etuajassa), lohkolämmitin vaihdettu ja joku letku myös. Auto on ollut meillä kai viisi vuotta ja olen aina ihmetellyt, kun aika reippaasti puskee vesihöyryä kiihdytyksissä verrattuna muihin. Että en olisi mahdottoman yllättynyt, vaikka tuo vuotaisi nestettä moottoriin sisäänkin... Mutta toistaiseksi ulkoisia osia on huollot (eri) vain vaihdelleet.

Edit: Tietääkö joku häviääkö nesteen tasosta johtuva "Engine Malfunction" väliaikaisesti, kun nesteen taso korjaantuu?

Niin kauan kun auton alla on jäähdytysneste länttejä, niin turha pohtia moottorin sisäisiä vuotoja. Toki voihan sen testauttaa tuleeko paisariin pakokaasua.
 
Ei se nyt varsinaisesti hajalla ole mutta ei musta maalariksi ole.
Takaluukussa alkava ruoste, farmariauto ja kohta melkein keskellä luukkua. Hiotaan pois isommalta alueelta että että saadaan joku fiksu alue mille rajata uudet maalaukset, hiontapohjamaalia kerros jos toinenkin ja sitä siloittelee. Näyttää ja tuntuu tasaiselta. Pölyliinalla ja rasvanpoistajalla ennen ja jälkeen pohjamaalin.

Pintamaali ja lopputulos ihan hirveetä paskaa :facepalm:

Tasaisuudesta enää tietoakaan. Tekisi mieli syyttää kilikolipulloja mutta väärää puuta siinä haukuttaisiin. Täytyy vaan hinkata enemmän.

Onneksi väri on sentään lähellä oikeaa lakan kanssa, ei tarvitse uusia pulloja hakea kun seuraavan kerran jaksaa joskus yrittää.

Käytin ammattilaisella lopulta, meni motivaatio ihan täysin itse sähläämiseen tuossa muutaman epäonnistumisen jälkeen.
Muutaman satkun siitä köyhtyi kun takaluukun yläosa ja muovilista keskellä luukkua maalattiin. Alunperin arvio oli että pari päivää kestäisi mutta sai hakea jo samana päivänä kun aamulla vei.
 
Sain vaimon Köyhän Ihmisen Autosta korjattua Webaston. Jo tallista ulos ajaessa syttyi ESP off -varoiusvalo. Yritin keksiä, että olisin murjonut jonkin liittimen tai johdon, mutta en keksinyt sellaistakaan. Pitää käydä luetuttamassa koodit, jos sieltä selviäisi, mikä mättää. Tuollainen vajaa 300tkm:ä ajettu KIA kyllä järjestää tiheään ajanvietettä.
 
Sain vaimon Köyhän Ihmisen Autosta korjattua Webaston. Jo tallista ulos ajaessa syttyi ESP off -varoiusvalo. Yritin keksiä, että olisin murjonut jonkin liittimen tai johdon, mutta en keksinyt sellaistakaan. Pitää käydä luetuttamassa koodit, jos sieltä selviäisi, mikä mättää. Tuollainen vajaa 300tkm:ä ajettu KIA kyllä järjestää tiheään ajanvietettä.
Vois kuvitella syynä olevan webaston puolen renkaan ABS anturi/johdotus.
 
Vois kuvitella syynä olevan webaston puolen renkaan ABS anturi/johdotus.
Se tuli itsellekin mieleen. Kurkein alle, mutta anturin johto näytti olevan hyvässä suojassa ylätukivarren alla, eli ajattelin, etten olisi saanut sitä murjottua. Olisihan se ihmeellinen tsägä, jos ilman syy-yhteyttä vika olisi ilmantunut samaan aikaan. Samalla kerralla olivat silti ajovalot irti polttimoiden vaihdon takia, eli lisää mahdollisuuksia tulee sitä kautta. Omalla OBD-lukijalla ei saa luettua ajonvakautuksen koodeja ja luottokorjaaja on lomalla. Jos liikun autolla, käyn Motomaatissa luetuttamassa vikakoodin.
 
Ovet kun ruostuu sisältäpäin, niin suihkinko sinne ensin fosforihappoa ja sitten parin päivän päästä kotelosuojaa, vai pelkkää kotelosuojaa?
 
Tod.näk. pintapuhdistus.
Jos pro paja, avaavat pintapellin irti ovesta ja sitten erikseen runko ja pintapellit puhtaaks, happoset pohjat, kasaus ja liimaus, lopuks värit pintaan. Mut varmaankin ymmärrämme kaikki, että pintapuolinen siivous on murto-osan hintainen homma vs pintapaneelin irroitus jne.
 
Ovet kun ruostuu sisältäpäin, niin suihkinko sinne ensin fosforihappoa ja sitten parin päivän päästä kotelosuojaa, vai pelkkää kotelosuojaa?

Laita reilusti fosforihappoa ja sitten tosiaan kuivalle pinnalle kotelosuojaa, niin saattaa tulla hyvä.
Pelkällä kotelosuojalla happaneminen jatkuu kotelosuojan alla.

Tod.näk. pintapuhdistus.
Jos pro paja, avaavat pintapellin irti ovesta ja sitten erikseen runko ja pintapellit puhtaaks, happoset pohjat, kasaus ja liimaus, lopuks värit pintaan. Mut varmaankin ymmärrämme kaikki, että pintapuolinen siivous on murto-osan hintainen homma vs pintapaneelin irroitus jne.

Läheskään kaikista ovista ei saa pintapeltiä irti siististi ( tai siis saahan kaiken irti, vähintään laikalla ja takaisin laitto kemppiliimalla ), vaan pelti on osana oven rakennetta.
Tällöin sisäpuolinen puhdistus ja/tai happokylpy ovat ainoat vaihtoehdot.
Kaikissa vaihtoehdoissa on toki mahdollista, että ruostetta jää vielä peltien väliin, jos sinne on sinne on kosteutta päässyt.

Kaverin automaalaamolla oli joku aika sitten työn alla tuollainen 5 koppainen Golf ( arvo ehkä 3-6 k€ ), josta kaveri paikkasi ovien alareunoissa, helmoissa ja takaluukussa olevat ruosteet.
Kaveri otti ovien pintapellit pois työn tekemisen helpottamiseksi ( ei tarvitse irrottaa koko ovea pohjien tekoa ja maalausta varten ) ja samalla paikkasi ovien sisältä pari alkavaa ruostekohtaa ja laittoi kotelonsuoja-aineet ovien sisään.
Koko lysti maksoi asiakkaalle reilut 3000 €, mutta asiakkaan mielestä se oli järkevää maksaa, kun aikoi ajaa kyseisen auton aivan loppuun ennen sähköauton hankintaa.
 
Sain vaimon Köyhän Ihmisen Autosta korjattua Webaston. Jo tallista ulos ajaessa syttyi ESP off -varoiusvalo. Yritin keksiä, että olisin murjonut jonkin liittimen tai johdon, mutta en keksinyt sellaistakaan. Pitää käydä luetuttamassa koodit, jos sieltä selviäisi, mikä mättää. Tuollainen vajaa 300tkm:ä ajettu KIA kyllä järjestää tiheään ajanvietettä.
Ei varmaan sama, mutta omassa kulkimessa erillinen kytkin kojelaudassa, jolla saa pois ESP:n. Tällöin keltainen varoitusvalo päällä.
 
Kaverin automaalaamolla oli joku aika sitten työn alla tuollainen 5 koppainen Golf ( arvo ehkä 3-6 k€ ), josta kaveri paikkasi ovien alareunoissa, helmoissa ja takaluukussa olevat ruosteet.
Kaveri otti ovien pintapellit pois työn tekemisen helpottamiseksi ( ei tarvitse irrottaa koko ovea pohjien tekoa ja maalausta varten ) ja samalla paikkasi ovien sisältä pari alkavaa ruostekohtaa ja laittoi kotelonsuoja-aineet ovien sisään.
Koko lysti maksoi asiakkaalle reilut 3000 €, mutta asiakkaan mielestä se oli järkevää maksaa, kun aikoi ajaa kyseisen auton aivan loppuun ennen sähköauton hankintaa.

Eikö tulisi halvemmaksi ostaa ruosteettomat/vähemmän ruosteiset ovet ja luukku jostain purkuautosta ja hitsauttaa korkeintaan helmat ym. korin ruosteet ammattilaisella? Kuulostaa melko riskisijoitukselta tollanen. Hitsatusta vehkeestä ei saa esim. lunastukseen mennessä euroakaan enempää. Eikä +200tkm jälkeen ikinä tiedä milloin porsii vaihteisto tai moottori.
 
Sain vaimon Köyhän Ihmisen Autosta korjattua Webaston. Jo tallista ulos ajaessa syttyi ESP off -varoiusvalo. Yritin keksiä, että olisin murjonut jonkin liittimen tai johdon, mutta en keksinyt sellaistakaan. Pitää käydä luetuttamassa koodit, jos sieltä selviäisi, mikä mättää. Tuollainen vajaa 300tkm:ä ajettu KIA kyllä järjestää tiheään ajanvietettä.
Minulla myös teki ceed välillä tuota ,valo syttyi mutta hävisi muutaman käynnistyksen jälkeen,ajan kanssa paheni ja jäi palamaan jatkuvasti,syyllinen oli viallinen jarruvalokytkin.
 
Laita reilusti fosforihappoa ja sitten tosiaan kuivalle pinnalle kotelosuojaa, niin saattaa tulla hyvä.
Pelkällä kotelosuojalla happaneminen jatkuu kotelosuojan alla.

Kyllä kotelosuojan on nimenomaan tarkoitus ehkäistä myös jo alkaneen ruosteen jatkuminen, sen takiahan sitä sinne laitetaan. Itse en vaivautuisi happoihin. Irtoruosteet pois, pesu ja hyvä kuivaus vaan. Ei haposta varmasti mitään haittaakaan ole, vaikuttaa vaan vähän sellaiselta työvaiheelta joka tehdään että tulee itselle parempi mieli.


Ja melko erikoinen asiakas ollut. Toki jos 3ke hitsaukset 3ke autoon ei paljon taloutta paina niin erittäin hieno asia että tuetaan kotimaista yrittäjää.

E: saatoit sekoittaa kotelosuojan ja alustamassan, alustamassaa ei voi laittaa ruosteen päälle. Tuossa dinitrolin ohje https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/
Please note if extensive corrosion or rust are present you may require an additional product DINITROL RC900. The specialist product converts rust on substrates into a stable organic iron complex indicated in see Step Two. If you find any signs of corrosion still in the early stages you are OK to skip Step Two and continue with Step Three the cavity wax treatment
 
Seat Leon ST 2017 1.0 -70tkm lahos eilen :rolleyes:

Vikakoodi näyttää: Kaasuläpän sähkömoottori, Vikaa virtapiirissä.

Auton näyttämät viat: Vika Start/stop, EPC valo, moottorin vikavalo.

Ei ota kierroksia ja nopeus max 20km/h sekä käy huonosti.

Onneksi on 5v takuu niin soitettua SEAT-huoltoon sanoivat suoraan että takuuhommia. Mietin vain että onko kuinka yleinen vika tai kallis jos olisi itse joutunut maksamaan? Tosiaan takuu vielä Heinäkuulle 2022 asti voimassa. Onneksi. Hinurin kyydillä lähti vakuutuksen piikkiin niin eipä tästä kuluja tullut, mutta ihmeyttää tuollainen noin pienillä kilometreillä ja kaikki huollot tehty.
 
Seat Leon ST 2017 1.0 -70tkm lahos eilen :rolleyes:

Vikakoodi näyttää: Kaasuläpän sähkömoottori, Vikaa virtapiirissä.

Auton näyttämät viat: Vika Start/stop, EPC valo, moottorin vikavalo.

Ei ota kierroksia ja nopeus max 20km/h sekä käy huonosti.

Onneksi on 5v takuu niin soitettua SEAT-huoltoon sanoivat suoraan että takuuhommia. Mietin vain että onko kuinka yleinen vika tai kallis jos olisi itse joutunut maksamaan? Tosiaan takuu vielä Heinäkuulle 2022 asti voimassa. Onneksi. Hinurin kyydillä lähti vakuutuksen piikkiin niin eipä tästä kuluja tullut, mutta ihmeyttää tuollainen noin pienillä kilometreillä ja kaikki huollot tehty.

Kyllähän noita sähköosia autoista lahoaa. Merkkiliikkeessä varmasti kallista korjata. Tarvike kaasuläppä ulkomailta tilattuna varmaan ~300-600€, jos siis saa tarvikkeena.
 
Minulla myös teki ceed välillä tuota ,valo syttyi mutta hävisi muutaman käynnistyksen jälkeen,ajan kanssa paheni ja jäi palamaan jatkuvasti,syyllinen oli viallinen jarruvalokytkin.
Olisipa Sorentossakin se. Millaisia koodeja antoi siitä?

Tällaiset koodit irtosi meidän Kiasta:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

Nollauksen jälkeen ei syttynyt muutaman ajon aikana ja ABS ja EPS toimivat normaalisti. Ei viat itsestään korjaannu, eli ajan kysymys on, että koska syttyy uudestaan.

Voisiko C2112:n aiheuttaa erillinen fyysinen rele, vai onko kyseessä ABS/ESP -ohjausboksin sisäinen komponentti?

[EDIT:] 2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Sain vaimon Köyhän Ihmisen Autosta korjattua Webaston. Jo tallista ulos ajaessa syttyi ESP off -varoiusvalo. Yritin keksiä, että olisin murjonut jonkin liittimen tai johdon, mutta en keksinyt sellaistakaan. Pitää käydä luetuttamassa koodit, jos sieltä selviäisi, mikä mättää. Tuollainen vajaa 300tkm:ä ajettu KIA kyllä järjestää tiheään ajanvietettä.
Oliko akku irti? Jos oli niin pitäisi sammua parin päivän sisällä. Kovalla pakkasella tekee myös tuota aamun ensimmäisessä käynnistyksessä, mutta tuolloin sammuu jos sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen.
 
Olisipa Sorentossakin se. Millaisia koodeja antoi siitä?

Tällaiset koodit irtosi meidän Kiasta:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

Nollauksen jälkeen ei syttynyt muutaman ajon aikana ja ABS ja EPS toimivat normaalisti. Ei viat itsestään korjaannu, eli ajan kysymys on, että koska syttyy uudestaan.

Voisiko C2112:n aiheuttaa erillinen fyysinen rele, vai onko kyseessä ABS/ESP -ohjausboksin sisäinen komponentti?

[EDIT:] 2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
En käynyt luettamassa koodeja kun vika nollautui viimeistään muutamalla uudelleen käynnistyksellä ja kun vika jäi päälle niin vein Deltalle korjattavaksi,oli vielä takuuta vähän jäljellä.
 
Kyllä kotelosuojan on nimenomaan tarkoitus ehkäistä myös jo alkaneen ruosteen jatkuminen, sen takiahan sitä sinne laitetaan. Itse en vaivautuisi happoihin. Irtoruosteet pois, pesu ja hyvä kuivaus vaan. Ei haposta varmasti mitään haittaakaan ole, vaikuttaa vaan vähän sellaiselta työvaiheelta joka tehdään että tulee itselle parempi mieli.


Ja melko erikoinen asiakas ollut. Toki jos 3ke hitsaukset 3ke autoon ei paljon taloutta paina niin erittäin hieno asia että tuetaan kotimaista yrittäjää.

E: saatoit sekoittaa kotelosuojan ja alustamassan, alustamassaa ei voi laittaa ruosteen päälle. Tuossa dinitrolin ohje https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/

En sekoittanut, oven sisällä tuppaa vaan olemaan sellaisia useamman pellin välisiä tiukkoja rakoja, joissa happaneminen jatkuu vaikka kuinka suihkuttelisit kotelosuojaa päälle.
Kotelosuojan toiminta kun perustuu pääosin siihen, että se eristää pellin ilmasta ja happaneminen loppuu.

Hapolla kun liottaa ensin ruostekerrostumat pois ja sitten heittää juoksevaa öljypohjaista kotelonsuojaa päälle, niin ruostumisen pitäisi olla minimissään.

Toki tämäkin riippuu paljon lähtötilanteesta, jos sisäpuolella on vain vähäistä pintaruostetta ja peltien välit ovat puhtaat, niin silloin pelkkä juokseva kotelonsuoja riittää.

Olin tuossa jokunen vuosi sitten joitain päiviä kaverin apuna, kun kaveri väänsi ja hitsasi suorasta pellistä uudet helmat ja ovien alareunat hapantuneiden tilalle -95 malliseen Ford Econolineensä, edellinen omistaja oli tehnyt vähän vastaavan remontin ( pikkuisen vähemmällä pellillä ) 6 vuotta aiemmin, kun oli pompannut leimalla happamista helmoista.
Edellisen remontin jälkeen helmoihin ja ovien sisään oli suihkuteltu kyllä kotelonsuojaa ansiokkaasti, mutta hapantuminen oli jatkunut pisteillä yhteen hitsattujen päällekkäisten peltien välissä, jonne kotelonsuoja ei ollut tunkeutunut saumassa muhineen ruosteen takia.

Tuo kaverin maalaamoon tuotu golffi ei vaatinut vielä hitsauksia, mutta kyllä siitä hiottiin useampi ruostepiste pellille ja tehtiin asianmukaiset pohjustukset sekä lopuksi maalattiin kahden oven alareunat, kaksi ovea kokonaan, takaluukku, konepelti ja etupuskuri.
 
Eikö tulisi halvemmaksi ostaa ruosteettomat/vähemmän ruosteiset ovet ja luukku jostain purkuautosta ja hitsauttaa korkeintaan helmat ym. korin ruosteet ammattilaisella? Kuulostaa melko riskisijoitukselta tollanen. Hitsatusta vehkeestä ei saa esim. lunastukseen mennessä euroakaan enempää. Eikä +200tkm jälkeen ikinä tiedä milloin porsii vaihteisto tai moottori.

Itse jos olisin omistanut kyseisen golffin, niin en olisi käyttänyt yhtään aikaa enkä vaivaa niiden pintaruosteiden ihmettelyyn, kun rakenteellista vikaa ei ollut, ainoastaan pientä kosmeettista.

Mutta tuossa tapauksessa asiakas halusi paikkuuttaa kaikki pintaruosteet ja kiveniskemät.
 
Tänään syttyi ESP-valo heti käynnistyksen jälkeen ennen, kuin Köyhän Ihmisen Auto edes liikahti. Ajattelin nyppiä konehuoneen puolelta ABS-liittyviä liittimiä auki ja laittaa kontaktipintoihin spray-vaseliinia. Saman teen ABS-liittyville releille ja sulakkeille. Onko parempia ideoita?

Koodit olivat viimeksi:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
 
Tänään syttyi ESP-valo heti käynnistyksen jälkeen ennen, kuin Köyhän Ihmisen Auto edes liikahti. Ajattelin nyppiä konehuoneen puolelta ABS-liittyviä liittimiä auki ja laittaa kontaktipintoihin spray-vaseliinia. Saman teen ABS-liittyville releille ja sulakkeille. Onko parempia ideoita?

Koodit olivat viimeksi:
C2402 ABS Pump Motor Electrical
C2112 Valve relay error

2008 Kia Sorento BL 3.3 bensa on kyseessä.
Mitäpä sitä muuta tekemään. Lisäksi vielä johdot voi tarkistaa(silmämääräisesti/piipparilla), ennenkuin rupeaa uutta osaa tilaamaan.
 
Hankin "uuden" vectran eli 05 farkun. Hyvin pelitti kunnes syttyi nämä valot.
1641272646631.png

Oikeanpuoleinen lienee joku traction control ja vasemmanpuolimmainen LUULISIN olevan ohjaustehostimen kevyempi varoitusvalo? Tuo ei kuitenkaan ole punainen hälytysvalo, kuten netissä kerrotaan, jos se olisi rikki. Nestettä on ja ohjaustehostin ainakin tuntuu jotenkin toimivan. Neste pikaisella katsauksella (huonossa paikassa) näyttää mähmäiseltä. Onko ehdotuksia? Ajattelin imaista ne nesteet sieltä pois ja vaihtaa tilalle tuoreempaa. Varmaan auttaisi myös jos saisin vehkeen sulamaan jossain, mutta ei ole ollut vielä käyntiä missään parkkihalleissa. Täällä on ollut pakkasta koko ajan sen jälkeen kuin nuo syttyi.

3
 
Hankin "uuden" vectran eli 05 farkun. Hyvin pelitti kunnes syttyi nämä valot.
1641272646631.png

Oikeanpuoleinen lienee joku traction control ja vasemmanpuolimmainen LUULISIN olevan ohjaustehostimen kevyempi varoitusvalo? Tuo ei kuitenkaan ole punainen hälytysvalo, kuten netissä kerrotaan, jos se olisi rikki. Nestettä on ja ohjaustehostin ainakin tuntuu jotenkin toimivan. Neste pikaisella katsauksella (huonossa paikassa) näyttää mähmäiseltä. Onko ehdotuksia? Ajattelin imaista ne nesteet sieltä pois ja vaihtaa tilalle tuoreempaa. Varmaan auttaisi myös jos saisin vehkeen sulamaan jossain, mutta ei ole ollut vielä käyntiä missään parkkihalleissa. Täällä on ollut pakkasta koko ajan sen jälkeen kuin nuo syttyi.

3

Ei saa kyllä kuvasta mitään selkoa mikä siellä palaa, mutta vikakoodin lukuun mars mars
 
Ei saa kyllä kuvasta mitään selkoa mikä siellä palaa, mutta vikakoodin lukuun mars mars

1641277455764.png
power steering
1641277505124.png
ESP/TC

Ostamani OBD2 anturi ei anna mitään vikakoodeja - voi ja ehkä onkin niin että tuo ei noita vikoja edes tunnista. Voisi kuvitella että se olisi ainakin peruste palauttaa laite? Onko noi jotenkin merkkikohtaisia?

Lukemani perusteella voisi olla joko hydrauliikkavika tai ohjauspyörän asentotunnistin/siihen liittyviä vikoja.
 
1641277455764.png
power steering
1641277505124.png
ESP/TC

Ostamani OBD2 anturi ei anna mitään vikakoodeja - voi ja ehkä onkin niin että tuo ei noita vikoja edes tunnista. Voisi kuvitella että se olisi ainakin peruste palauttaa laite? Onko noi jotenkin merkkikohtaisia?

Lukemani perusteella voisi olla joko hydrauliikkavika tai ohjauspyörän asentotunnistin/siihen liittyviä vikoja.

Yleismallinen lukija ei osaa lukea kuin moottorin vikakoodit, vaatii merkkikohtaisen että saat luistonestoon liittyvät vikakoodit auki.

Ilman vikakoodin lukua vian hakeminen on yhtä tyhjän kanssa
 
1641277455764.png
power steering
1641277505124.png
ESP/TC

Ostamani OBD2 anturi ei anna mitään vikakoodeja - voi ja ehkä onkin niin että tuo ei noita vikoja edes tunnista. Voisi kuvitella että se olisi ainakin peruste palauttaa laite? Onko noi jotenkin merkkikohtaisia?

Lukemani perusteella voisi olla joko hydrauliikkavika tai ohjauspyörän asentotunnistin/siihen liittyviä vikoja.
Ja noista voisi kuvitella että on ohjauspyörän asentotunnistin josta syystä ajonvakautuskaan ei toimi koska ei tiedä mikä on ratin asento. Eli liittyvät toisiinsa.
 
Hankin "uuden" vectran eli 05 farkun. Hyvin pelitti kunnes syttyi nämä valot.
1641272646631.png

Oikeanpuoleinen lienee joku traction control ja vasemmanpuolimmainen LUULISIN olevan ohjaustehostimen kevyempi varoitusvalo? Tuo ei kuitenkaan ole punainen hälytysvalo, kuten netissä kerrotaan, jos se olisi rikki. Nestettä on ja ohjaustehostin ainakin tuntuu jotenkin toimivan. Neste pikaisella katsauksella (huonossa paikassa) näyttää mähmäiseltä. Onko ehdotuksia? Ajattelin imaista ne nesteet sieltä pois ja vaihtaa tilalle tuoreempaa. Varmaan auttaisi myös jos saisin vehkeen sulamaan jossain, mutta ei ole ollut vielä käyntiä missään parkkihalleissa. Täällä on ollut pakkasta koko ajan sen jälkeen kuin nuo syttyi.

3

No en nyt varmaksi sano, mutta tuo ratinkuva ainakin osassa merkeissä voi viitata mihin tahansa ohjaukseen liittyvään, oikealla oleva on sitten tosiaan ajonvakautukseen. Koodit lukuun joko merkkikohtaisella tai sitten muuten vaan kunnon testerillä. Nuo halvat yleismalliset ei tosiaan osaa kuin ne perus moottoriin liittyvät koodit lukea.
 
@Laurrii olisko vaan likainen se lukon mekanismi sisältäänsä. Pakkasella jäätyy ns ulkokahvan puoli niin että ei aukea/toimi. Itte joskus purkanu jokusen tommosen ja voidellu ensin auki ja sitten aseöljyä tms sisään että pysyy auki. (Se mekanismi mikä tulee V pilarin päähän kiinni).
 
Tervehdys!

Eilen Ford Focus mk2.5 1.8tdci:stä halkesi letku polttoainesuodattimelta menevästä päädystä joka jatkuu pumpulle asti.

Onko kellään hajua miten tuo pumpun päädyn pikaliittimen pitäisi toimia? En haluaisi sitä poistaessa rikkoa mitään pumpun päästä. Irroitin etuvalon saadakseni lisää tilaa, onhan tuossa vielä jäähdyttimen letkua tiellä mutten millään niitä haluaisi alkaa kylmässä tallissa poistamaan ja sitä kautta ilmailemaan jäähdytys systeemiä.

Alemmat kuvat itse otettuja liittimestä, toisessa pyöräytetty talttapää meisselillä liitin ympäri.

Vai onko se noin yksinkertaisesti että tappi alas, panta löystyy ja liittimen pitäisi irroita kun vähän kampeaa? Tuossa oli nimittäin tappi ylempänä ensin.

Kuvia:
 

Liitteet

  • polttoaine letku suodattimelta pumpulle.png
    polttoaine letku suodattimelta pumpulle.png
    513,6 KB · Luettu: 84
  • polttoainesuodatin.png
    polttoainesuodatin.png
    390,6 KB · Luettu: 133
  • IMG_20220107_111543.jpg
    IMG_20220107_111543.jpg
    2,7 MB · Luettu: 139
  • IMG_20220107_111856.jpg
    IMG_20220107_111856.jpg
    3,2 MB · Luettu: 137
Viimeksi muokattu:
Tervehdys!

Eilen Ford Focus mk2.5 1.8tdci:stä halkesi letku polttoainesuodattimelta menevästä päädystä joka jatkuu pumpulle asti.

Onko kellään hajua miten tuo pumpun päädyn pikaliittimen pitäisi toimia? En haluaisi sitä poistaessa rikkoa mitään pumpun päästä. Irroitin etuvalon saadakseni lisää tilaa, onhan tuossa vielä jäähdyttimen letkua tiellä mutten millään niitä haluaisi alkaa kylmässä tallissa poistamaan ja sitä kautta ilmailemaan jäähdytys systeemiä.

Alemmat kuvat itse otettuja liittimestä, toisessa pyöräytetty talttapää meisselillä liitin ympäri.

Kuvia:

Paina siitä liittimestä (toi vihreä "nappi") ja vedä putki irti
 

Liitteet

  • fdsg.JPG
    fdsg.JPG
    21 KB · Luettu: 146
Oli aika yllätys kun pitkiä piti käyttää viime yönä ja tulikin pelkkä pimeys :D

Pitää avata Saabin valorele taas ja varmistaa että omat korjausjuotokset on kunnossa. Sitä viitsii vähän näpertää kun se palikka maksaa Motonetissä 50e.
 
Tervehdys!

Eilen Ford Focus mk2.5 1.8tdci:stä halkesi letku polttoainesuodattimelta menevästä päädystä joka jatkuu pumpulle asti.

Onko kellään hajua miten tuo pumpun päädyn pikaliittimen pitäisi toimia? En haluaisi sitä poistaessa rikkoa mitään pumpun päästä. Irroitin etuvalon saadakseni lisää tilaa, onhan tuossa vielä jäähdyttimen letkua tiellä mutten millään niitä haluaisi alkaa kylmässä tallissa poistamaan ja sitä kautta ilmailemaan jäähdytys systeemiä.

Alemmat kuvat itse otettuja liittimestä, toisessa pyöräytetty talttapää meisselillä liitin ympäri.

Vai onko se noin yksinkertaisesti että tappi alas, panta löystyy ja liittimen pitäisi irroita kun vähän kampeaa? Tuossa oli nimittäin tappi ylempänä ensin.

Kuvia:

Mä veikkaan että tuo musta osa lähtee ensin irti ja sitten se itse sokka mikä pitää sen letkun paikoillaan
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 578
Viestejä
4 921 059
Jäsenet
79 218
Uusin jäsen
yanik0321

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom