Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

tekisin moottorin pesun STP Engine flushilla tai vastaavalla.
Ei nuo engine flush aineet mitään viallisen moottorin pelastajia ole. Ne toimivat parhaiten kunnossa olevan moottorin ylläpitäjinä ja pienen nuhaisuuden poistajina. Siinä vaiheessa kun ns. p*ska on osunut tuulettimeen, ne on aika hyödyttömiä.
 
Täytyypä jotain tujumpaa cocktailia varmaankin koittaa männänrenkaille jossain vaiheessa. Kiitoksia paljon ajatuksista!
 
Täytyypä jotain tujumpaa cocktailia varmaankin koittaa männänrenkaille jossain vaiheessa. Kiitoksia paljon ajatuksista!

Ja sitten kun ei muu kallis aine/kokeilu toimi, niin teet sellaisen sopivan reilun seoksen dieselistä/polttoöljystä(1/4) moottoriöljyn sekaan ja käyttelet tyhjäkäyntiä ja välillä kierroksilla ~15-30min, kuitenkin ihan reilusti lämpimäksi. Tuo kyseinen operaatio 2-3krt niillä kylän halvimmilla öljyillä. Luonnollisesti, jos jotain ylimääräistä alkaa kuulumaan, niin homma seis. Pääosin noi fortet yms. on kuitenkin samaa kamaa lisäaineilla.
 
Olen nyt käyttänyt autoa syksyn aikana kolme kertaa huollossa seuraavanlaisella saldolla:

Korjaamo 1:
- Huohottimen vaihto
- Öljyjen vaihto
Lopputulos: Auto sytytti heti korjaamon pihassa moottorin vikavalon ja vikakoodia tuli imusarjan läpistä. Lisäksi auto jätti parkkipaikalle öljyläntin. Reklamaationa totesivat läpät olleen asennettu väärinpäin(?) ja korjasivat öljyvuodon (öljyproppu). Öljyvuoto jatkui edelleen tämän jälkeen, mutta korjaantui kun kiristin öljypropun kunnolla tiukkaan..

Korjaamo 2 (merkkihuolto):
- ECUn päivitys
Lopputulos: eivät saaneet yhteyttä auton CAN-väylään. Väittivät mitanneen OBD-portista CAN-väylää oskiloskoopilla (epäilen tätä vahvasti..) ja totesivat gatewayn olevan rikki. Korjausarvio 750€+työ. Hommasin uuden GW:n purkaamolta, vaihdoin sen itse ja sain yhteyden VCDS:llä autoon. Tämän jälkeen vein component protectionin poistoon merkkihuollolle, jossa korjaamon kaverit totesivat etteivät saa edelleenkään yhteyttä auton CAN-väylään... Ratkaisuna vikaan ostin purkaamolta uuden OBD-liittimen "rikkinäisen" tilalle ja vaihdoin vanhan GW:n takaisin. Vika oli siis OBD-liitimessä, jossa oli muovia purseentunut yhden liitinpinnin ympärille.

Korjaamo 3:
- Nelipyöräsuuntaus
Lopputulos: Ratti vinossa suuntauksen jäljiltä.
 
Siltä vaikuttaa.. hiukan alkaa vannetta kiristämään, kun aina saa olla sopimassa uutta aikaa millon auto vie pajalle.
 
Ihan normaalia. Oman kokemuksen mukaan useammin on vähintääkin jotain pientä ongelmaa kuin että kaikki menisi hyvin kerrasta.

Jäänyt mieleen kun hommasin ensimmäisen oman auton. Piti aika pian hankinnan jälkeen vaihdattaa vetoakselit. Noh, tilasin osat netistä ja vein paikalliselle pajalle varhain aamulla korjattavaksi. Puolen päivän maissa korjaamon pitäjä soittaa mielissään ja jokseenkin yllättyneen kuuloisena: "Hei, toit sen Fordin huoltoon aamulla. Se vetoakseleiden vaihto onnistui, ne sun osat istu paikalleen! Tule vain hakemaan se kun joudat." :D Silloin tuli kohautettua asia olan kohautuksella, mutta myöhemmin miettinyt, että mitenköhän usein nää "tuon itse osat" -malliset hommat menee vituiksi kun on tilattu vääriä palikoita autoon?
 
Jäänyt mieleen kun hommasin ensimmäisen oman auton. Piti aika pian hankinnan jälkeen vaihdattaa vetoakselit. Noh, tilasin osat netistä ja vein paikalliselle pajalle varhain aamulla korjattavaksi. Puolen päivän maissa korjaamon pitäjä soittaa mielissään ja jokseenkin yllättyneen kuuloisena: "Hei, toit sen Fordin huoltoon aamulla. Se vetoakseleiden vaihto onnistui, ne sun osat istu paikalleen! Tule vain hakemaan se kun joudat." :D Silloin tuli kohautettua asia olan kohautuksella, mutta myöhemmin miettinyt, että mitenköhän usein nää "tuon itse osat" -malliset hommat menee vituiksi kun on tilattu vääriä palikoita autoon?

Varmasti sillon tällön käy niin että homman kannalta kriittiset osat ei sovikkaan.

Se onki kiva jos autolle on varattu työtä monia tunteja. Ne menee käytännössä hukkaan, eli tappiollisesti jos ei asentajalle ole jotain muuta hommaa.
 
Jäänyt mieleen kun hommasin ensimmäisen oman auton. Piti aika pian hankinnan jälkeen vaihdattaa vetoakselit. Noh, tilasin osat netistä ja vein paikalliselle pajalle varhain aamulla korjattavaksi. Puolen päivän maissa korjaamon pitäjä soittaa mielissään ja jokseenkin yllättyneen kuuloisena: "Hei, toit sen Fordin huoltoon aamulla. Se vetoakseleiden vaihto onnistui, ne sun osat istu paikalleen! Tule vain hakemaan se kun joudat." :D Silloin tuli kohautettua asia olan kohautuksella, mutta myöhemmin miettinyt, että mitenköhän usein nää "tuon itse osat" -malliset hommat menee vituiksi kun on tilattu vääriä palikoita autoon?
Voi aiheuttaa korjomolla syvää ketutusta jos asiakkaan auto on pilkottu nosturille ja asiakkaan tuomat osat ei joko sovi tai ei riitä korjauksen tekemiseen.

Ammattitaitoinen asentaja tietää ennakkoon mitä osia mihinkin työhön tarvitaan ehdottomasti ja mitä on hyvä tilata varmuuden vuoksi valmiiksi jos tarvii (auton iästä ja kilometreistä riippuu esim miten helposti paikat saa purettua ehjänä). Asiakkaat ei välttämättä osaa tällaisia asioita tilatessaan niitä halpoja osia netistä.
 
66e oli jarrulevyt ja palat ja asennus oli 65e. Aika edullista mielestäni. CLK Mese. 300mm näytti olevan etulevyt. Asiakkaan eli minun tuomat osat sopivat tällä kertaa, mutta niinpä unohdin tilata ne kulumistunnistimet, tosin ei ne edes toimineet alunperinkään, joten varmaan yksi ja sama.
 
Keväällä alkoi armoton kolina, kun vaihdoin kesärenkaat alle. Kolinaa tuli välillä voimakkaasti jarruttaessa, vetoa päälle ja pois lyödessä ja eniten töyssyissä. Kolinaa oli lisäksi vaikea paikantaa, vaikka otti kyytiin kuuntelijan. Olisin voinut vaikka vannoa, että kolinaa tuli joka puolelta autoa. Ylipäätään mitä kylmempi ilma, sitä herkemmin kolisi, eli lämpölaajeneminen tuntui vaikuttavan. Kesähelteillä oli aina hiljaista.

Nyt on ollut jonkun aikaa jo talvirenkaat alla ja kolina loppui kuin seinään niiden vaihdon jälkeen. Onkohan kesärenkaiden vanteet paskana? Auto tuli ne alla ja pallopulteilla, vaikka pitäisi olla kartiopultit ja semmoiset laitoinkin tilalle. Rengasliike ei oikein osannut sanoa mitään ja totesi, että ulkoisesti kaikki näyttää olevan kunnossa, vaikka pieniä murjomisen jälkiä pulttien kohdalla vanteessa on. Soviterenkaat olivat myös jämäkästi kiinni ja paikallaan.

Talvirenkaat ovat 205/60/16 ja kesärenkaat 205/55/16. Mitään väljää alustasta ei löytynyt, enkä usko, että noin pieni ero rengaskoossa saa mitään välystä asettumaan pienemmäksikään. Pyörittelin kyllä päässä vaihtoehtoa, että joku nivel asettuu talvirenkailla eri asentoon. Toki pehmeä kitkarengas joustaa enemmän töyssyissä, mutta kesärenkaat kolahtivat, kun löi vetoakin päälle ja pois. Ei siinä, kesävanteet ovat rumat ja renkaat aivan kuluneet loppuun, niin voi suoraan etsiä molemmat uudet. Kyseessä on B7 Passat.
 
Keväällä alkoi armoton kolina, kun vaihdoin kesärenkaat alle. Kolinaa tuli välillä voimakkaasti jarruttaessa, vetoa päälle ja pois lyödessä ja eniten töyssyissä. Kolinaa oli lisäksi vaikea paikantaa, vaikka otti kyytiin kuuntelijan. Olisin voinut vaikka vannoa, että kolinaa tuli joka puolelta autoa. Ylipäätään mitä kylmempi ilma, sitä herkemmin kolisi, eli lämpölaajeneminen tuntui vaikuttavan. Kesähelteillä oli aina hiljaista.

Nyt on ollut jonkun aikaa jo talvirenkaat alla ja kolina loppui kuin seinään niiden vaihdon jälkeen. Onkohan kesärenkaiden vanteet paskana? Auto tuli ne alla ja pallopulteilla, vaikka pitäisi olla kartiopultit ja semmoiset laitoinkin tilalle. Rengasliike ei oikein osannut sanoa mitään ja totesi, että ulkoisesti kaikki näyttää olevan kunnossa, vaikka pieniä murjomisen jälkiä pulttien kohdalla vanteessa on. Soviterenkaat olivat myös jämäkästi kiinni ja paikallaan.

Talvirenkaat ovat 205/60/16 ja kesärenkaat 205/55/16. Mitään väljää alustasta ei löytynyt, enkä usko, että noin pieni ero rengaskoossa saa mitään välystä asettumaan pienemmäksikään. Pyörittelin kyllä päässä vaihtoehtoa, että joku nivel asettuu talvirenkailla eri asentoon. Toki pehmeä kitkarengas joustaa enemmän töyssyissä, mutta kesärenkaat kolahtivat, kun löi vetoakin päälle ja pois. Ei siinä, kesävanteet ovat rumat ja renkaat aivan kuluneet loppuun, niin voi suoraan etsiä molemmat uudet. Kyseessä on B7 Passat.

Vanteet eivät ole olleet kunnolla paikoillaan ja/tai pultit ovat olleet väärät, ei mikään muu selitä kolinan loppumista.
Väljä nivel ei lopeta kolisemista vaikka kuinka vaihtaisi renkaita.

Rikkinäinen eli haljennut vanne ei yleensä oireile mitenkään, ennen kuin hajoaa totaalisesti tai alkaa laskemaan ilmoja ulos renkaasta.

Millä perusteella vaihdoit pallokantaiset pultit kartioihin ja mitkä vanteet kesäkumeissa on?
Jos mahdollista, niin laita kuvia vanteista ja pulteista.
 
Meillä kuului toisessa autossa talvirenkailla kolinaa (tai ehkä enemmän peltisempää ääntä). Talvivanteet oli tuumaa pienemmät, niin ilmeisesti jarrujen suojalevy tjsp otti kiinni johonkin tietyissä tilanteissa ajaessa. Yhtään tarkemmin en osaa sanoa, mitä siellä oli oikeasti tapahtunut kun tieto tuli välikäden eli vaimon kautta. Kyllä noissa voi varmasti monenlaista tapahtua.
 
Vanteet eivät ole olleet kunnolla paikoillaan ja/tai pultit ovat olleet väärät, ei mikään muu selitä kolinan loppumista.
Väljä nivel ei lopeta kolisemista vaikka kuinka vaihtaisi renkaita.

Rikkinäinen eli haljennut vanne ei yleensä oireile mitenkään, ennen kuin hajoaa totaalisesti tai alkaa laskemaan ilmoja ulos renkaasta.

Millä perusteella vaihdoit pallokantaiset pultit kartioihin ja mitkä vanteet kesäkumeissa on?
Jos mahdollista, niin laita kuvia vanteista ja pulteista.
Talvivanteissa on pallopultit ja siinä vanteen pinta pultin kohdalla oli selvästi pyöreä. Kesävanteissa taas oli sileä ja sillä perusteella vaihdoin kartiopultit. Kun kolina ei lakannut, kävin rengasliikkeessä, jossa varmistivat vielä pulttien sopivuuden ja että uskaltaa ajaa. Muuten kyllä vanteet tuntuivat menneen paikalleen ja kiristyvän. Toki talvirenkaita vaihtaessa yllätyin, miten osa pulteista oli löystynyt, vaikka kolinan takia niitä kiristelin aiemmin. Tuonkin kannalta mietin, että turvallisuussyistä uudet vanteet olisivat hyvät.

Kuvia ei vanteista ole, kun ne ovat muualla säilytyksessä. Mutta SVF Racingin 6-puolaiset 5x112mm vanteet kyseessä.
Meillä kuului toisessa autossa talvirenkailla kolinaa (tai ehkä enemmän peltisempää ääntä). Talvivanteet oli tuumaa pienemmät, niin ilmeisesti jarrujen suojalevy tjsp otti kiinni johonkin tietyissä tilanteissa ajaessa. Yhtään tarkemmin en osaa sanoa, mitä siellä oli oikeasti tapahtunut kun tieto tuli välikäden eli vaimon kautta. Kyllä noissa voi varmasti monenlaista tapahtua.
Itsellä kuuli myös joskus paikaltaan lähtiessä kolahtelua renkaan pyörimisen tahtiin. Se sai epäilemään jo vetoniveltä tai laakeria. Mutta ei kyllä ulkoisesti siltikään ainakaan näytä, että mikään ottaisi kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
66e oli jarrulevyt ja palat ja asennus oli 65e. Aika edullista mielestäni. CLK Mese. 300mm näytti olevan etulevyt. Asiakkaan eli minun tuomat osat sopivat tällä kertaa, mutta niinpä unohdin tilata ne kulumistunnistimet, tosin ei ne edes toimineet alunperinkään, joten varmaan yksi ja sama.

Pienet levyt on edulliset, nuo lienee takajarrut? Itsellä ainakin jäähdytetyt 300 takalevyt (ei tosin MB).
 
Etulevyt oli kyseessä, takalevyt on näköjään 290mm. Yllättävän pieni ero etu ja taka-akselin välillä.
 
Kävin polkemassa täältä saatujen oppien mukaisesti motarilla CLK:ta ja E85 tankissa leimalle. Ei se CO% hyvä ollut kun 0,17 tuli lappuun, mutta läpihän tuolla pääsee. :kahvi:
 
Vaatii nuo katit kyllä polkemista jos normisti on lyhyttä ajoa.
 
Mistä voi johtua että 05 mk2 focus naksauttaa ovia lukkoon ja auki täysin mielivaltaisesti? Moottoria käynnistettäessä naksauttaa kerran, ajon aikana naksauttelee niitä edestakaisin satunnaisesti ja vielä parkissakin naksuu. Myöskin ovien lukitseminen kaukosäätimellä ei aina väläytä valoja.
 
Mistä voi johtua että 05 mk2 focus naksauttaa ovia lukkoon ja auki täysin mielivaltaisesti? Moottoria käynnistettäessä naksauttaa kerran, ajon aikana naksauttelee niitä edestakaisin satunnaisesti ja vielä parkissakin naksuu. Myöskin ovien lukitseminen kaukosäätimellä ei aina väläytä valoja.
Kannattaa tarkistaa kuskin oven johtosarjan kunto. Yleensä jos ne on rikki niin tekevät kaikenlaista erikoista.
 
Kannattaa tarkistaa kuskin oven johtosarjan kunto. Yleensä jos ne on rikki niin tekevät kaikenlaista erikoista.
Jahas, lisää ongelmia ilmaantui kotimatkalla töistä. Bensamittari näyttää n. neljänneksen yläkanttiin, samoin veden lämpötilamittari. Ulkolämpötila näyttää viivaa. En tänään kerkeä tutkimaan autoa mutta voiko nuo kaikki viat johtua siitä?
 
Jahas, lisää ongelmia ilmaantui kotimatkalla töistä. Bensamittari näyttää n. neljänneksen yläkanttiin, samoin veden lämpötilamittari. Ulkolämpötila näyttää viivaa. En tänään kerkeä tutkimaan autoa mutta voiko nuo kaikki viat johtua siitä?
Tarkista ainakin akun kunto ja johtojen liitokset. Liian matala jännite tekee joskus jänniä ilmituloja.
 
Mikähän olisi todennäköisin syy, että tuollaisessa Vm 2020 Honda Jazzissa ei pesuneste kulkeudu säiliöstä suuttumiin? Säiliö on täynnä, mutta ikkunoille asti ei nestettä tule.
 
Mikähän olisi todennäköisin syy, että tuollaisessa Vm 2020 Honda Jazzissa ei pesuneste kulkeudu säiliöstä suuttumiin? Säiliö on täynnä, mutta ikkunoille asti ei nestettä tule.
Kuuluuko pumpun ääntä? Nesteet jäässä? Tukos letkuissa/suuttimissa? Tuossahan on vielä takuut voimassa joten turha itse liikaa miettiä jos ei nesteet jäässä ole.
 
Mikähän olisi todennäköisin syy, että tuollaisessa Vm 2020 Honda Jazzissa ei pesuneste kulkeudu säiliöstä suuttumiin? Säiliö on täynnä, mutta ikkunoille asti ei nestettä tule.

Kuten tuossa edellä jo kysyttiin, niin kesälaatua nesteet ja nyt ovat jäässä? Tuon ikäisessä pitäisin todennäköisimpänä vaihtoehtona näillä tiedoilla.
 
Kuuluuko pumpun ääntä? Nesteet jäässä? Tukos letkuissa/suuttimissa? Tuossahan on vielä takuut voimassa joten turha itse liikaa miettiä jos ei nesteet jäässä ole.
Kuuluu pumpun äänet. Nesteet on suurilta osin samat kuin oli auton ostettaessa LänsiAutosta syyskuussa. Kyseessä oli esittelyauto. Sen jälkeen lisäilin hieman omaa -30 C sekoitusta Lasolia about kuukausi sitten, ennen pakkasia.

Pitänee huoltoa sitten ruveta kiusaamaan.
 
Kuuluu pumpun äänet. Nesteet on suurilta osin samat kuin oli auton ostettaessa LänsiAutosta syyskuussa. Kyseessä oli esittelyauto. Sen jälkeen lisäilin hieman omaa -30 C sekoitusta Lasolia about kuukausi sitten, ennen pakkasia.

Pitänee huoltoa sitten ruveta kiusaamaan.

Varmistetaan nyt ettei vaan ollut kesä/itikka tms lasolia, jota laitoit? Mikäli perinteistä -60c kestävää raakana lisäsit, niin sitten tuskin on jäätymisestä kyse.
 
Laitoin -60c kamaa, sekoittaen puolet vettä mukaan.

Ihan varmasti ei voi sanoa kun ei tiedä minkälaista se säiliössä jo oleva neste oli, mutta tuskin se on jäässä, kun seassa on ainakin jonkin verran lasolia. Tai no jos auto on jossain lapissa ja pakkasta -30c, niin eihän siitä nyt varma voi olla. Ei nuo uudemmat hondat ole tuttuja, mutta monissa autoissa nuo säiliöt on läpinäkyviä, niin hieman heiluttamalla autoa katsoo liikkuuko neste säiliössä/täyttövarressa.
 
Kuuluu pumpun äänet. Nesteet on suurilta osin samat kuin oli auton ostettaessa LänsiAutosta syyskuussa. Kyseessä oli esittelyauto. Sen jälkeen lisäilin hieman omaa -30 C sekoitusta Lasolia about kuukausi sitten, ennen pakkasia.

Pitänee huoltoa sitten ruveta kiusaamaan.
Tarkentava kysymys: käytitkö myös niitä pesureita reilusti sen jälkeen kun säiliöön lisätty tiukempaa seosta?
Jos et niin suuttimet tai linjat siellä on jäätyneet kesänesteillä, vaikka säiliö olisikin sula.

Kaada sitä raakaa Lasolia sekaan ja auto muutamaksi tunniksi johonkin lämpimään halliin, jos ei vieläkään toimi niin huoltoon.
 
Tarkentava kysymys: käytitkö myös niitä pesureita reilusti sen jälkeen kun säiliöön lisätty tiukempaa seosta?
Jos et niin suuttimet tai linjat siellä on jäätyneet kesänesteillä, vaikka säiliö olisikin sula.

Kaada sitä raakaa Lasolia sekaan ja auto muutamaksi tunniksi johonkin lämpimään halliin, jos ei vieläkään toimi niin huoltoon.
En varmaankaan käyttänyt siis tarpeeksi. Varmaan sisätilanlämmitin + moottorilämmitin ja pidempi ajoreissu ei noita vielä sulata, vaan pitää tosiaan saada sisätiloihin?
 
En varmaankaan käyttänyt siis tarpeeksi. Varmaan sisätilanlämmitin + moottorilämmitin ja pidempi ajoreissu ei noita vielä sulata, vaan pitää tosiaan saada sisätiloihin?
Yleensä pesunesteletkut menee säiliöltä lokasuojan taakse ja nousee sieltä konepeltiin. Sisätilanlämmittimellä ja moottorilämmittimellä ei ole mitään vaikutusta asiaan. Ja letkujen sijoittelusta johtuen moottorin lämpökään ei välttämättä yllä letkuihin asti. Paras keino saada letkuille lämpöä on viedä auto muutamaksi tunniksi lämpimiin tiloihin.
 
En varmaankaan käyttänyt siis tarpeeksi. Varmaan sisätilanlämmitin + moottorilämmitin ja pidempi ajoreissu ei noita vielä sulata, vaan pitää tosiaan saada sisätiloihin?

Sisätilanlämmitin & moottorinlämmitin ei tosiaan kyllä tuohon auta mitään. Maantiellä ajoviima luultavasti jäähdyttää niin paljon, ettei paljon sulamista tapahdu. Lämpimällä moottorilla kaupunkiajo voi ne sulattaa tai sitten ei, riippuu nyt paljon auton rakenteista, moottorista, minkälaista se alkuperäinen neste oli ja paljonko ulkona on pakkasta. Mikäli lähistöltä löytyy joku lämmin parkkihalli, niin aja auto lämpimäksi ja auto sinne pariksi tunniksi. Lämmin moottori siksi, että se lämmin moottori nopeuttaa sulamista huomattavasti. Toki täysin mahdollista on ettei ongelma johdu ollenkaan jäätymisestä vaan joku pumppu tms. on rikki.
 
Kerronpa tässä oman tarinani liittyen autokorjaamoon.
Kytkin hajosi ajossa, siis nesteet pihalle ja hinurin perään sitten. Autojerryn kautta kilpailutin kytkinpaketin siihen.

"Voittajafirma" sai työn, vein auton sinne viikonlopuksi seisomaan, että ottavat sitten työn alle arkena. No maanantaina sitten herra soitti sieltä :

(F: Firma M: Minä)

F: Moi, mitäs tehdään kun autosi ei lähde käyntiin?
M: Miten niin ei lähde? Kyllä se perjantaina kävi vielä hinurin hakiessa?
F: Niin niin, no tutkitaanpas että mikä on


Meni tunti niin sieltä soitettiin taas

F: Niin että mitattiin tuossa puristuspaineet ja kahdessa sylinterissä on vikaa, alhaiset puristuspaineet eli varmaan männänrenkaat poikki. Ei saada sitä käyntiin. Menee moottorin vaihdoksi tai sitten muuten tulee vain tuhansien eurojen remppa, että mitä tehdään? Tuskin kannattaa tuon ikäistä korjata vai mitä?

M: *sydänkohtauksen partaalla* No helvata älkää nyt vielä tehkö mitään...

Olin sairauslomalla ja ahdisti rahallisestikin, soitinpa sitten rakkaalle autonasentaja serkkupojalleni...

Kerroin mitä olivat sanoneet korjaamolla, serkku totesi että vitut on ainakaan kahdessa sylinterissä yhtäkkiä tullut männänrengasvaurio saati todennäköisesti muutakaan. Kysyi onko milloin vaihdettu öljyt viimeksi, myönsin etten edes muista! Kun keskittynyt vaan uuteen työhön jne... No sanoi, että pyydä ottamaan talliin yöksi ja vaihdata moottoriöljy ja suodatin, hän epäilee, että venttiili / -leitä vaan jumissa. Lämpimässä tallissa kun käynnistynyt aiemmin ilman ongelmia, nythän seissyt pakkasella korjaamon pihassa viikonlopun. No minä sanoin että selvis!

Soitto kustannuspajalle:
M: Moro moro, älkää nyt vielä sitä paaliin laittako. Vaihtakaa siihen öljyt ja suodatin ja antakaa olla yön yli hallissa.
F: *vähän vittuuntuneena* Niin, ei tätä sillä kytkinremonttihinnalla tehdä (!???!)
M: Eipä tietenkään, kerro hinta sille operaatiolle, viedään sitten romuttamolle edes puhtaat öljyt sisällä. (BTW: Kehtasi veloittaa 40 euroa pelkästään yötallipaikasta ja oljynvaihto päälle, vielä Mannolin paskaöljyt mutta...)

Tuli seuraava päivä ja mitään ei kuulunut. Päätin soittaa:
M: Terve, mites se mun auto?
F: No se lähti käyntiin tuossa kyllä (!!!!!???!!!!)
M: Niin ettei nyt moottorin vaihtoon tarvitse alkaa
F: *hiljaisuus*
M: no korjattaisko se kytkin nyt sitten?

Opetus: Olisi mennyt vanha mutta vain 150 K ajettu auto romuttamolle, jos olisin uskonut korjaamoa. Onneksi serkku pelasti.

Ja tuolle pajalle päin en enää edes kuse. Ehkäpä oli herra korjaamonomistajallekin uusi kokemus

EDIT: No miksi sitten kuitenkin laitatin kytkimen tuolla pajalla? Autojerryssa oli asialliset arvostelut, se vaikutti asiaan. Ja loppupelissä tuli sovittuun hintaan kuntoon (mitä nyt lypsi siinä öljynvaihdossa), ehkä olin vaan niin helpottunut, että halusin äkkiä auton kuntoon tms... Olin hölmö juu. Olisi siinä vaiheessa pitänyt hälärit soida, kun tämä korjaamohemmo ehdotti suoraa korjausta, ohi Autojerryn. Ja minä onneton suostuin siihen. Eli Autojerry järkkäsi hänelle asiakkaan, eikä saanut provisiota. Nolottaa kyllä. Ei toistu!
Opel?
 
Kerronpa tässä oman tarinani liittyen autokorjaamoon.
Kytkin hajosi ajossa, siis nesteet pihalle ja hinurin perään sitten. Autojerryn kautta kilpailutin kytkinpaketin siihen.

"Voittajafirma" sai työn, vein auton sinne viikonlopuksi seisomaan, että ottavat sitten työn alle arkena. No maanantaina sitten herra soitti sieltä :

(F: Firma M: Minä)

F: Moi, mitäs tehdään kun autosi ei lähde käyntiin?
M: Miten niin ei lähde? Kyllä se perjantaina kävi vielä hinurin hakiessa?
F: Niin niin, no tutkitaanpas että mikä on


Meni tunti niin sieltä soitettiin taas

F: Niin että mitattiin tuossa puristuspaineet ja kahdessa sylinterissä on vikaa, alhaiset puristuspaineet eli varmaan männänrenkaat poikki. Ei saada sitä käyntiin. Menee moottorin vaihdoksi tai sitten muuten tulee vain tuhansien eurojen remppa, että mitä tehdään? Tuskin kannattaa tuon ikäistä korjata vai mitä?

M: *sydänkohtauksen partaalla* No helvata älkää nyt vielä tehkö mitään...

Olin sairauslomalla ja ahdisti rahallisestikin, soitinpa sitten rakkaalle autonasentaja serkkupojalleni...

Kerroin mitä olivat sanoneet korjaamolla, serkku totesi että vitut on ainakaan kahdessa sylinterissä yhtäkkiä tullut männänrengasvaurio saati todennäköisesti muutakaan. Kysyi onko milloin vaihdettu öljyt viimeksi, myönsin etten edes muista! Kun keskittynyt vaan uuteen työhön jne... No sanoi, että pyydä ottamaan talliin yöksi ja vaihdata moottoriöljy ja suodatin, hän epäilee, että venttiili / -leitä vaan jumissa. Lämpimässä tallissa kun käynnistynyt aiemmin ilman ongelmia, nythän seissyt pakkasella korjaamon pihassa viikonlopun. No minä sanoin että selvis!

Soitto kustannuspajalle:
M: Moro moro, älkää nyt vielä sitä paaliin laittako. Vaihtakaa siihen öljyt ja suodatin ja antakaa olla yön yli hallissa.
F: *vähän vittuuntuneena* Niin, ei tätä sillä kytkinremonttihinnalla tehdä (!???!)
M: Eipä tietenkään, kerro hinta sille operaatiolle, viedään sitten romuttamolle edes puhtaat öljyt sisällä. (BTW: Kehtasi veloittaa 40 euroa pelkästään yötallipaikasta ja oljynvaihto päälle, vielä Mannolin paskaöljyt mutta...)

Tuli seuraava päivä ja mitään ei kuulunut. Päätin soittaa:
M: Terve, mites se mun auto?
F: No se lähti käyntiin tuossa kyllä (!!!!!???!!!!)
M: Niin ettei nyt moottorin vaihtoon tarvitse alkaa
F: *hiljaisuus*
M: no korjattaisko se kytkin nyt sitten?

Opetus: Olisi mennyt vanha mutta vain 150 K ajettu auto romuttamolle, jos olisin uskonut korjaamoa. Onneksi serkku pelasti.

Ja tuolle pajalle päin en enää edes kuse. Ehkäpä oli herra korjaamonomistajallekin uusi kokemus

EDIT: No miksi sitten kuitenkin laitatin kytkimen tuolla pajalla? Autojerryssa oli asialliset arvostelut, se vaikutti asiaan. Ja loppupelissä tuli sovittuun hintaan kuntoon (mitä nyt lypsi siinä öljynvaihdossa), ehkä olin vaan niin helpottunut, että halusin äkkiä auton kuntoon tms... Olin hölmö juu. Olisi siinä vaiheessa pitänyt hälärit soida, kun tämä korjaamohemmo ehdotti suoraa korjausta, ohi Autojerryn. Ja minä onneton suostuin siihen. Eli Autojerry järkkäsi hänelle asiakkaan, eikä saanut provisiota. Nolottaa kyllä. Ei toistu!
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.
Onhan se totta, että sieltä kilpailuttamalla saa hyvän tarjouksen, mutta yleensä lopputulos on juosten-kustu sinnepäin remontti tai se "tähän tarvii lisäx vielä tuplat lisää" -meininki, kun auto jo purettuna nosturilla ja homman keskeytys käytännössä mahdotonta.

Liian monesti nähnyt tilanteita joissa auto käynyt korjaamolla X, koska "autojerrystä sai tän 3k€ rempan tonnilla".
Muutaman viikon päästä remontista alkaa lukemattomien uusien vikojen setviminen, kun se pitsapaten pikakorjaamo ei osannutkaan irroittaa yhtäkään perus pikaliitintä ilman vasaraa ja nyt pukkaa vikakoodia/öljyä/nestettä joka paikasta...

Ei siinä mitään jos palvelua käyttää, mutta aina se edullisin ei kannata.
 
Kun mun CLK Mesestä meni kampiakselin hihnapyörä ja vakiokorjaamo ei halunnut hommaa, niin Autojerrystä sain tosi passelin tarjouksen, siihen kuului hinaus ja korjaus ja kaikki meni hyvin & lasku oli kohtuullinen.
 
Tuossa @Vihuri :n autossa oli liimaventtiili. Auto on todennäköisesti käynyt hetken tai jopa usemman kerran vain hetken hinurin käsittelyssä. Siitä seuraa helposti liimaventtiili. Puristuksia ei ole, koska venttiilit eivät sulkeudu.

Tämä. Yleensä tuossa tilanteessa manuaali vaihteisen auton kohdalla helpoimmalla pääsee kun hinaa auton käyntiin. Tässä se ei nyt ollut vaihtoehto kun kytkin oli rikki. Talvella todella lyhyttä auton käyttämistä kannattaa välttää varsinkin on autossa on sellainen moottori, jolla on taipumusta tuohon liimaventtiiliin.
 
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.
Onhan se totta, että sieltä kilpailuttamalla saa hyvän tarjouksen, mutta yleensä lopputulos on juosten-kustu sinnepäin remontti tai se "tähän tarvii lisäx vielä tuplat lisää" -meininki, kun auto jo purettuna nosturilla ja homman keskeytys käytännössä mahdotonta.

Liian monesti nähnyt tilanteita joissa auto käynyt korjaamolla X, koska "autojerrystä sai tän 3k€ rempan tonnilla".
Muutaman viikon päästä remontista alkaa lukemattomien uusien vikojen setviminen, kun se pitsapaten pikakorjaamo ei osannutkaan irroittaa yhtäkään perus pikaliitintä ilman vasaraa ja nyt pukkaa vikakoodia/öljyä/nestettä joka paikasta...

Ei siinä mitään jos palvelua käyttää, mutta aina se edullisin ei kannata.
On siellä Autojerryssä monesti muitakin vaihtoehtoja kuin "pitsapaten pikakorjaamo".
 
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.
Onhan se totta, että sieltä kilpailuttamalla saa hyvän tarjouksen, mutta yleensä lopputulos on juosten-kustu sinnepäin remontti tai se "tähän tarvii lisäx vielä tuplat lisää" -meininki, kun auto jo purettuna nosturilla ja homman keskeytys käytännössä mahdotonta.

Liian monesti nähnyt tilanteita joissa auto käynyt korjaamolla X, koska "autojerrystä sai tän 3k€ rempan tonnilla".
Muutaman viikon päästä remontista alkaa lukemattomien uusien vikojen setviminen, kun se pitsapaten pikakorjaamo ei osannutkaan irroittaa yhtäkään perus pikaliitintä ilman vasaraa ja nyt pukkaa vikakoodia/öljyä/nestettä joka paikasta...

Ei siinä mitään jos palvelua käyttää, mutta aina se edullisin ei kannata.
Tämähän se pätee oikeastaan ihan mihin tahansa asiaan jossa valinta tehdään halvimman hinnan perusteella. Yritys/tuote, jonka myynti perustuu siihen että sillä on halvin hinta, tarkoittaa yleensä sitä että palvelun/tuotteen kustannukset on myös halvimmat. Heikko ammattitaito, huonot materiaalit, huono suunnittelu jne. Lisäksi vielä asiat jotka ei asiakkaalle näy, kuten työturvallisuudesta tinkiminen ja eettiset asiat (jätteiden asiallinen lajittelu ja hävitys yms maksaa).
 
Autoon on vähä kertynyt jäätä ja tekisi mieli viedä se lämpimään parkkihalliin, mutta sillä on aikaisemmin ollut syy-yhteys ovien lukkojen jäätymiseen (tai ainakin luulen niin). :confused2:
 
Voin ilokseni raportoida, että vajaa pari tuntia Prisman parkkihallissa ja puhdasta Lasolia pissapoikaan ratkaisi ongelman. Nyt kelpaa suihkutella!

Hyvä kun selvisi näin vähällä. Jäätymisessä on aina se riski, että jotain halkeaa, siksi kannattaa aina talvella aina pitää pakkasta kestävät nesteet pissapojassa. Itse pidän talvella aika tujut nesteet ihan sen takia, että jäätävällä kelillä se riittävän vahva seos auttaa pitämään sulkia sulana. Oikein paskalla kelillä ei toki kokonaan ratkaise ongelmaa, mutta auttaa kyllä.

Autoon on vähä kertynyt jäätä ja tekisi mieli viedä se lämpimään parkkihalliin, mutta sillä on aikaisemmin ollut syy-yhteys ovien lukkojen jäätymiseen (tai ainakin luulen niin). :confused2:

Öljyä ne lukot kunnolla niin jäätymisen pitäisi loppua.
 
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.

Juuri piti kyllä tulla sanomaan samaa. Jos haluat varman kusetuksen ja että kaikki menee ihan päin vittua niin mene AutoJerryyn. On kyllä niin kitsaiden penninvenyttäjien kilpailutuspaikka että siellä on vain nämä pärnäsen halvimmat korjaamot ja työn jälki yleensä sen mukaista. Mutta "KOSKA HALPA!!!" niin tottakai sitä sitten käytetään.

Sama porukka ostaa mobile.de:stä ja ruotsista ne ensimmäisen sivun halvimmat autot koska millään muulla ei ole merkitystä kuin hinnalla. Aivan sama vaikka kyseessä olisi tulvassa uponnut ja kolmeen kertaan paalikuntoon kolaroitu paskaläjä, mutta onhan se halvin!
 
Mistäs sen hyvän korjaamon nyt sitten tunnistaa?
Työnjäljestä jälkikäteen se on ainakin täällä tullut huomattua.
 
Milläs aineella porukka täällä lähtisi liimailemaan idänihmeen muovisia kahvoja? Tai kahvasuojus kai tuo ennemmin on. Tarkemmin sanottuna Honda Civicistä (FN2 2011) meni tuo muovinen kahvansuojus paskaksi kun vaimolla oli sen verran kiire töihin, että pieksi sen irti skraballa. Muovinen tötterö, joka kiinnitty oven puolella olevaan osaan (+ ruuvi oven sisältä päin) katkesi.

Kyseessä siis tuo päällimmäinen osa jota tämä kaveri tässä on käsitellyt omilla tulitikkuviritelmillään. Minulla on tuo tappiosa katkennut leveämmästä päästä.



Toinen pää on vielä ehjä ja kiinni, joten ajattelin että jollain tökötillä saisi liimattua tuon lukkopesän päässä olevan leveän puolen, voisi selvitä ilman koko paketin vaihtamista, joka vaatii sitten oven purkamista. Eli katkenneesta kohdasta + muualta jos näyttää että on kontaktia liimaa väliin.

On muuten paskasti suunniteltu systeemi: Sisätilalämppäri sulattaa ikkunasta lumet, jotka sitten valuvat vetenä tuonne kahvansuojuksen ja kahvan väliin ja jäätyvät sinne niin ettei tuota saa painettua pohjaan -> Ovi ei aukea. Ja eikun takaovesta sisälle ja sieltä käsin auki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 408
Viestejä
4 506 953
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom