Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Meillä kuului toisessa autossa talvirenkailla kolinaa (tai ehkä enemmän peltisempää ääntä). Talvivanteet oli tuumaa pienemmät, niin ilmeisesti jarrujen suojalevy tjsp otti kiinni johonkin tietyissä tilanteissa ajaessa. Yhtään tarkemmin en osaa sanoa, mitä siellä oli oikeasti tapahtunut kun tieto tuli välikäden eli vaimon kautta. Kyllä noissa voi varmasti monenlaista tapahtua.
 
Vanteet eivät ole olleet kunnolla paikoillaan ja/tai pultit ovat olleet väärät, ei mikään muu selitä kolinan loppumista.
Väljä nivel ei lopeta kolisemista vaikka kuinka vaihtaisi renkaita.

Rikkinäinen eli haljennut vanne ei yleensä oireile mitenkään, ennen kuin hajoaa totaalisesti tai alkaa laskemaan ilmoja ulos renkaasta.

Millä perusteella vaihdoit pallokantaiset pultit kartioihin ja mitkä vanteet kesäkumeissa on?
Jos mahdollista, niin laita kuvia vanteista ja pulteista.
Talvivanteissa on pallopultit ja siinä vanteen pinta pultin kohdalla oli selvästi pyöreä. Kesävanteissa taas oli sileä ja sillä perusteella vaihdoin kartiopultit. Kun kolina ei lakannut, kävin rengasliikkeessä, jossa varmistivat vielä pulttien sopivuuden ja että uskaltaa ajaa. Muuten kyllä vanteet tuntuivat menneen paikalleen ja kiristyvän. Toki talvirenkaita vaihtaessa yllätyin, miten osa pulteista oli löystynyt, vaikka kolinan takia niitä kiristelin aiemmin. Tuonkin kannalta mietin, että turvallisuussyistä uudet vanteet olisivat hyvät.

Kuvia ei vanteista ole, kun ne ovat muualla säilytyksessä. Mutta SVF Racingin 6-puolaiset 5x112mm vanteet kyseessä.
Meillä kuului toisessa autossa talvirenkailla kolinaa (tai ehkä enemmän peltisempää ääntä). Talvivanteet oli tuumaa pienemmät, niin ilmeisesti jarrujen suojalevy tjsp otti kiinni johonkin tietyissä tilanteissa ajaessa. Yhtään tarkemmin en osaa sanoa, mitä siellä oli oikeasti tapahtunut kun tieto tuli välikäden eli vaimon kautta. Kyllä noissa voi varmasti monenlaista tapahtua.
Itsellä kuuli myös joskus paikaltaan lähtiessä kolahtelua renkaan pyörimisen tahtiin. Se sai epäilemään jo vetoniveltä tai laakeria. Mutta ei kyllä ulkoisesti siltikään ainakaan näytä, että mikään ottaisi kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
66e oli jarrulevyt ja palat ja asennus oli 65e. Aika edullista mielestäni. CLK Mese. 300mm näytti olevan etulevyt. Asiakkaan eli minun tuomat osat sopivat tällä kertaa, mutta niinpä unohdin tilata ne kulumistunnistimet, tosin ei ne edes toimineet alunperinkään, joten varmaan yksi ja sama.

Pienet levyt on edulliset, nuo lienee takajarrut? Itsellä ainakin jäähdytetyt 300 takalevyt (ei tosin MB).
 
Etulevyt oli kyseessä, takalevyt on näköjään 290mm. Yllättävän pieni ero etu ja taka-akselin välillä.
 
Kävin polkemassa täältä saatujen oppien mukaisesti motarilla CLK:ta ja E85 tankissa leimalle. Ei se CO% hyvä ollut kun 0,17 tuli lappuun, mutta läpihän tuolla pääsee. :kahvi:
 
Vaatii nuo katit kyllä polkemista jos normisti on lyhyttä ajoa.
 
Mistä voi johtua että 05 mk2 focus naksauttaa ovia lukkoon ja auki täysin mielivaltaisesti? Moottoria käynnistettäessä naksauttaa kerran, ajon aikana naksauttelee niitä edestakaisin satunnaisesti ja vielä parkissakin naksuu. Myöskin ovien lukitseminen kaukosäätimellä ei aina väläytä valoja.
 
Mistä voi johtua että 05 mk2 focus naksauttaa ovia lukkoon ja auki täysin mielivaltaisesti? Moottoria käynnistettäessä naksauttaa kerran, ajon aikana naksauttelee niitä edestakaisin satunnaisesti ja vielä parkissakin naksuu. Myöskin ovien lukitseminen kaukosäätimellä ei aina väläytä valoja.
Kannattaa tarkistaa kuskin oven johtosarjan kunto. Yleensä jos ne on rikki niin tekevät kaikenlaista erikoista.
 
Kannattaa tarkistaa kuskin oven johtosarjan kunto. Yleensä jos ne on rikki niin tekevät kaikenlaista erikoista.
Jahas, lisää ongelmia ilmaantui kotimatkalla töistä. Bensamittari näyttää n. neljänneksen yläkanttiin, samoin veden lämpötilamittari. Ulkolämpötila näyttää viivaa. En tänään kerkeä tutkimaan autoa mutta voiko nuo kaikki viat johtua siitä?
 
Jahas, lisää ongelmia ilmaantui kotimatkalla töistä. Bensamittari näyttää n. neljänneksen yläkanttiin, samoin veden lämpötilamittari. Ulkolämpötila näyttää viivaa. En tänään kerkeä tutkimaan autoa mutta voiko nuo kaikki viat johtua siitä?
Tarkista ainakin akun kunto ja johtojen liitokset. Liian matala jännite tekee joskus jänniä ilmituloja.
 
Mikähän olisi todennäköisin syy, että tuollaisessa Vm 2020 Honda Jazzissa ei pesuneste kulkeudu säiliöstä suuttumiin? Säiliö on täynnä, mutta ikkunoille asti ei nestettä tule.
 
Mikähän olisi todennäköisin syy, että tuollaisessa Vm 2020 Honda Jazzissa ei pesuneste kulkeudu säiliöstä suuttumiin? Säiliö on täynnä, mutta ikkunoille asti ei nestettä tule.
Kuuluuko pumpun ääntä? Nesteet jäässä? Tukos letkuissa/suuttimissa? Tuossahan on vielä takuut voimassa joten turha itse liikaa miettiä jos ei nesteet jäässä ole.
 
Mikähän olisi todennäköisin syy, että tuollaisessa Vm 2020 Honda Jazzissa ei pesuneste kulkeudu säiliöstä suuttumiin? Säiliö on täynnä, mutta ikkunoille asti ei nestettä tule.

Kuten tuossa edellä jo kysyttiin, niin kesälaatua nesteet ja nyt ovat jäässä? Tuon ikäisessä pitäisin todennäköisimpänä vaihtoehtona näillä tiedoilla.
 
Kuuluuko pumpun ääntä? Nesteet jäässä? Tukos letkuissa/suuttimissa? Tuossahan on vielä takuut voimassa joten turha itse liikaa miettiä jos ei nesteet jäässä ole.
Kuuluu pumpun äänet. Nesteet on suurilta osin samat kuin oli auton ostettaessa LänsiAutosta syyskuussa. Kyseessä oli esittelyauto. Sen jälkeen lisäilin hieman omaa -30 C sekoitusta Lasolia about kuukausi sitten, ennen pakkasia.

Pitänee huoltoa sitten ruveta kiusaamaan.
 
Kuuluu pumpun äänet. Nesteet on suurilta osin samat kuin oli auton ostettaessa LänsiAutosta syyskuussa. Kyseessä oli esittelyauto. Sen jälkeen lisäilin hieman omaa -30 C sekoitusta Lasolia about kuukausi sitten, ennen pakkasia.

Pitänee huoltoa sitten ruveta kiusaamaan.

Varmistetaan nyt ettei vaan ollut kesä/itikka tms lasolia, jota laitoit? Mikäli perinteistä -60c kestävää raakana lisäsit, niin sitten tuskin on jäätymisestä kyse.
 
Laitoin -60c kamaa, sekoittaen puolet vettä mukaan.

Ihan varmasti ei voi sanoa kun ei tiedä minkälaista se säiliössä jo oleva neste oli, mutta tuskin se on jäässä, kun seassa on ainakin jonkin verran lasolia. Tai no jos auto on jossain lapissa ja pakkasta -30c, niin eihän siitä nyt varma voi olla. Ei nuo uudemmat hondat ole tuttuja, mutta monissa autoissa nuo säiliöt on läpinäkyviä, niin hieman heiluttamalla autoa katsoo liikkuuko neste säiliössä/täyttövarressa.
 
Kuuluu pumpun äänet. Nesteet on suurilta osin samat kuin oli auton ostettaessa LänsiAutosta syyskuussa. Kyseessä oli esittelyauto. Sen jälkeen lisäilin hieman omaa -30 C sekoitusta Lasolia about kuukausi sitten, ennen pakkasia.

Pitänee huoltoa sitten ruveta kiusaamaan.
Tarkentava kysymys: käytitkö myös niitä pesureita reilusti sen jälkeen kun säiliöön lisätty tiukempaa seosta?
Jos et niin suuttimet tai linjat siellä on jäätyneet kesänesteillä, vaikka säiliö olisikin sula.

Kaada sitä raakaa Lasolia sekaan ja auto muutamaksi tunniksi johonkin lämpimään halliin, jos ei vieläkään toimi niin huoltoon.
 
Tarkentava kysymys: käytitkö myös niitä pesureita reilusti sen jälkeen kun säiliöön lisätty tiukempaa seosta?
Jos et niin suuttimet tai linjat siellä on jäätyneet kesänesteillä, vaikka säiliö olisikin sula.

Kaada sitä raakaa Lasolia sekaan ja auto muutamaksi tunniksi johonkin lämpimään halliin, jos ei vieläkään toimi niin huoltoon.
En varmaankaan käyttänyt siis tarpeeksi. Varmaan sisätilanlämmitin + moottorilämmitin ja pidempi ajoreissu ei noita vielä sulata, vaan pitää tosiaan saada sisätiloihin?
 
En varmaankaan käyttänyt siis tarpeeksi. Varmaan sisätilanlämmitin + moottorilämmitin ja pidempi ajoreissu ei noita vielä sulata, vaan pitää tosiaan saada sisätiloihin?
Yleensä pesunesteletkut menee säiliöltä lokasuojan taakse ja nousee sieltä konepeltiin. Sisätilanlämmittimellä ja moottorilämmittimellä ei ole mitään vaikutusta asiaan. Ja letkujen sijoittelusta johtuen moottorin lämpökään ei välttämättä yllä letkuihin asti. Paras keino saada letkuille lämpöä on viedä auto muutamaksi tunniksi lämpimiin tiloihin.
 
En varmaankaan käyttänyt siis tarpeeksi. Varmaan sisätilanlämmitin + moottorilämmitin ja pidempi ajoreissu ei noita vielä sulata, vaan pitää tosiaan saada sisätiloihin?

Sisätilanlämmitin & moottorinlämmitin ei tosiaan kyllä tuohon auta mitään. Maantiellä ajoviima luultavasti jäähdyttää niin paljon, ettei paljon sulamista tapahdu. Lämpimällä moottorilla kaupunkiajo voi ne sulattaa tai sitten ei, riippuu nyt paljon auton rakenteista, moottorista, minkälaista se alkuperäinen neste oli ja paljonko ulkona on pakkasta. Mikäli lähistöltä löytyy joku lämmin parkkihalli, niin aja auto lämpimäksi ja auto sinne pariksi tunniksi. Lämmin moottori siksi, että se lämmin moottori nopeuttaa sulamista huomattavasti. Toki täysin mahdollista on ettei ongelma johdu ollenkaan jäätymisestä vaan joku pumppu tms. on rikki.
 
Kerronpa tässä oman tarinani liittyen autokorjaamoon.
Kytkin hajosi ajossa, siis nesteet pihalle ja hinurin perään sitten. Autojerryn kautta kilpailutin kytkinpaketin siihen.

"Voittajafirma" sai työn, vein auton sinne viikonlopuksi seisomaan, että ottavat sitten työn alle arkena. No maanantaina sitten herra soitti sieltä :

(F: Firma M: Minä)

F: Moi, mitäs tehdään kun autosi ei lähde käyntiin?
M: Miten niin ei lähde? Kyllä se perjantaina kävi vielä hinurin hakiessa?
F: Niin niin, no tutkitaanpas että mikä on


Meni tunti niin sieltä soitettiin taas

F: Niin että mitattiin tuossa puristuspaineet ja kahdessa sylinterissä on vikaa, alhaiset puristuspaineet eli varmaan männänrenkaat poikki. Ei saada sitä käyntiin. Menee moottorin vaihdoksi tai sitten muuten tulee vain tuhansien eurojen remppa, että mitä tehdään? Tuskin kannattaa tuon ikäistä korjata vai mitä?

M: *sydänkohtauksen partaalla* No helvata älkää nyt vielä tehkö mitään...

Olin sairauslomalla ja ahdisti rahallisestikin, soitinpa sitten rakkaalle autonasentaja serkkupojalleni...

Kerroin mitä olivat sanoneet korjaamolla, serkku totesi että vitut on ainakaan kahdessa sylinterissä yhtäkkiä tullut männänrengasvaurio saati todennäköisesti muutakaan. Kysyi onko milloin vaihdettu öljyt viimeksi, myönsin etten edes muista! Kun keskittynyt vaan uuteen työhön jne... No sanoi, että pyydä ottamaan talliin yöksi ja vaihdata moottoriöljy ja suodatin, hän epäilee, että venttiili / -leitä vaan jumissa. Lämpimässä tallissa kun käynnistynyt aiemmin ilman ongelmia, nythän seissyt pakkasella korjaamon pihassa viikonlopun. No minä sanoin että selvis!

Soitto kustannuspajalle:
M: Moro moro, älkää nyt vielä sitä paaliin laittako. Vaihtakaa siihen öljyt ja suodatin ja antakaa olla yön yli hallissa.
F: *vähän vittuuntuneena* Niin, ei tätä sillä kytkinremonttihinnalla tehdä (!???!)
M: Eipä tietenkään, kerro hinta sille operaatiolle, viedään sitten romuttamolle edes puhtaat öljyt sisällä. (BTW: Kehtasi veloittaa 40 euroa pelkästään yötallipaikasta ja oljynvaihto päälle, vielä Mannolin paskaöljyt mutta...)

Tuli seuraava päivä ja mitään ei kuulunut. Päätin soittaa:
M: Terve, mites se mun auto?
F: No se lähti käyntiin tuossa kyllä (!!!!!???!!!!)
M: Niin ettei nyt moottorin vaihtoon tarvitse alkaa
F: *hiljaisuus*
M: no korjattaisko se kytkin nyt sitten?

Opetus: Olisi mennyt vanha mutta vain 150 K ajettu auto romuttamolle, jos olisin uskonut korjaamoa. Onneksi serkku pelasti.

Ja tuolle pajalle päin en enää edes kuse. Ehkäpä oli herra korjaamonomistajallekin uusi kokemus

EDIT: No miksi sitten kuitenkin laitatin kytkimen tuolla pajalla? Autojerryssa oli asialliset arvostelut, se vaikutti asiaan. Ja loppupelissä tuli sovittuun hintaan kuntoon (mitä nyt lypsi siinä öljynvaihdossa), ehkä olin vaan niin helpottunut, että halusin äkkiä auton kuntoon tms... Olin hölmö juu. Olisi siinä vaiheessa pitänyt hälärit soida, kun tämä korjaamohemmo ehdotti suoraa korjausta, ohi Autojerryn. Ja minä onneton suostuin siihen. Eli Autojerry järkkäsi hänelle asiakkaan, eikä saanut provisiota. Nolottaa kyllä. Ei toistu!
Opel?
 
Kerronpa tässä oman tarinani liittyen autokorjaamoon.
Kytkin hajosi ajossa, siis nesteet pihalle ja hinurin perään sitten. Autojerryn kautta kilpailutin kytkinpaketin siihen.

"Voittajafirma" sai työn, vein auton sinne viikonlopuksi seisomaan, että ottavat sitten työn alle arkena. No maanantaina sitten herra soitti sieltä :

(F: Firma M: Minä)

F: Moi, mitäs tehdään kun autosi ei lähde käyntiin?
M: Miten niin ei lähde? Kyllä se perjantaina kävi vielä hinurin hakiessa?
F: Niin niin, no tutkitaanpas että mikä on


Meni tunti niin sieltä soitettiin taas

F: Niin että mitattiin tuossa puristuspaineet ja kahdessa sylinterissä on vikaa, alhaiset puristuspaineet eli varmaan männänrenkaat poikki. Ei saada sitä käyntiin. Menee moottorin vaihdoksi tai sitten muuten tulee vain tuhansien eurojen remppa, että mitä tehdään? Tuskin kannattaa tuon ikäistä korjata vai mitä?

M: *sydänkohtauksen partaalla* No helvata älkää nyt vielä tehkö mitään...

Olin sairauslomalla ja ahdisti rahallisestikin, soitinpa sitten rakkaalle autonasentaja serkkupojalleni...

Kerroin mitä olivat sanoneet korjaamolla, serkku totesi että vitut on ainakaan kahdessa sylinterissä yhtäkkiä tullut männänrengasvaurio saati todennäköisesti muutakaan. Kysyi onko milloin vaihdettu öljyt viimeksi, myönsin etten edes muista! Kun keskittynyt vaan uuteen työhön jne... No sanoi, että pyydä ottamaan talliin yöksi ja vaihdata moottoriöljy ja suodatin, hän epäilee, että venttiili / -leitä vaan jumissa. Lämpimässä tallissa kun käynnistynyt aiemmin ilman ongelmia, nythän seissyt pakkasella korjaamon pihassa viikonlopun. No minä sanoin että selvis!

Soitto kustannuspajalle:
M: Moro moro, älkää nyt vielä sitä paaliin laittako. Vaihtakaa siihen öljyt ja suodatin ja antakaa olla yön yli hallissa.
F: *vähän vittuuntuneena* Niin, ei tätä sillä kytkinremonttihinnalla tehdä (!???!)
M: Eipä tietenkään, kerro hinta sille operaatiolle, viedään sitten romuttamolle edes puhtaat öljyt sisällä. (BTW: Kehtasi veloittaa 40 euroa pelkästään yötallipaikasta ja oljynvaihto päälle, vielä Mannolin paskaöljyt mutta...)

Tuli seuraava päivä ja mitään ei kuulunut. Päätin soittaa:
M: Terve, mites se mun auto?
F: No se lähti käyntiin tuossa kyllä (!!!!!???!!!!)
M: Niin ettei nyt moottorin vaihtoon tarvitse alkaa
F: *hiljaisuus*
M: no korjattaisko se kytkin nyt sitten?

Opetus: Olisi mennyt vanha mutta vain 150 K ajettu auto romuttamolle, jos olisin uskonut korjaamoa. Onneksi serkku pelasti.

Ja tuolle pajalle päin en enää edes kuse. Ehkäpä oli herra korjaamonomistajallekin uusi kokemus

EDIT: No miksi sitten kuitenkin laitatin kytkimen tuolla pajalla? Autojerryssa oli asialliset arvostelut, se vaikutti asiaan. Ja loppupelissä tuli sovittuun hintaan kuntoon (mitä nyt lypsi siinä öljynvaihdossa), ehkä olin vaan niin helpottunut, että halusin äkkiä auton kuntoon tms... Olin hölmö juu. Olisi siinä vaiheessa pitänyt hälärit soida, kun tämä korjaamohemmo ehdotti suoraa korjausta, ohi Autojerryn. Ja minä onneton suostuin siihen. Eli Autojerry järkkäsi hänelle asiakkaan, eikä saanut provisiota. Nolottaa kyllä. Ei toistu!
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.
Onhan se totta, että sieltä kilpailuttamalla saa hyvän tarjouksen, mutta yleensä lopputulos on juosten-kustu sinnepäin remontti tai se "tähän tarvii lisäx vielä tuplat lisää" -meininki, kun auto jo purettuna nosturilla ja homman keskeytys käytännössä mahdotonta.

Liian monesti nähnyt tilanteita joissa auto käynyt korjaamolla X, koska "autojerrystä sai tän 3k€ rempan tonnilla".
Muutaman viikon päästä remontista alkaa lukemattomien uusien vikojen setviminen, kun se pitsapaten pikakorjaamo ei osannutkaan irroittaa yhtäkään perus pikaliitintä ilman vasaraa ja nyt pukkaa vikakoodia/öljyä/nestettä joka paikasta...

Ei siinä mitään jos palvelua käyttää, mutta aina se edullisin ei kannata.
 
Kun mun CLK Mesestä meni kampiakselin hihnapyörä ja vakiokorjaamo ei halunnut hommaa, niin Autojerrystä sain tosi passelin tarjouksen, siihen kuului hinaus ja korjaus ja kaikki meni hyvin & lasku oli kohtuullinen.
 
Tuossa @Vihuri :n autossa oli liimaventtiili. Auto on todennäköisesti käynyt hetken tai jopa usemman kerran vain hetken hinurin käsittelyssä. Siitä seuraa helposti liimaventtiili. Puristuksia ei ole, koska venttiilit eivät sulkeudu.

Tämä. Yleensä tuossa tilanteessa manuaali vaihteisen auton kohdalla helpoimmalla pääsee kun hinaa auton käyntiin. Tässä se ei nyt ollut vaihtoehto kun kytkin oli rikki. Talvella todella lyhyttä auton käyttämistä kannattaa välttää varsinkin on autossa on sellainen moottori, jolla on taipumusta tuohon liimaventtiiliin.
 
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.
Onhan se totta, että sieltä kilpailuttamalla saa hyvän tarjouksen, mutta yleensä lopputulos on juosten-kustu sinnepäin remontti tai se "tähän tarvii lisäx vielä tuplat lisää" -meininki, kun auto jo purettuna nosturilla ja homman keskeytys käytännössä mahdotonta.

Liian monesti nähnyt tilanteita joissa auto käynyt korjaamolla X, koska "autojerrystä sai tän 3k€ rempan tonnilla".
Muutaman viikon päästä remontista alkaa lukemattomien uusien vikojen setviminen, kun se pitsapaten pikakorjaamo ei osannutkaan irroittaa yhtäkään perus pikaliitintä ilman vasaraa ja nyt pukkaa vikakoodia/öljyä/nestettä joka paikasta...

Ei siinä mitään jos palvelua käyttää, mutta aina se edullisin ei kannata.
On siellä Autojerryssä monesti muitakin vaihtoehtoja kuin "pitsapaten pikakorjaamo".
 
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.
Onhan se totta, että sieltä kilpailuttamalla saa hyvän tarjouksen, mutta yleensä lopputulos on juosten-kustu sinnepäin remontti tai se "tähän tarvii lisäx vielä tuplat lisää" -meininki, kun auto jo purettuna nosturilla ja homman keskeytys käytännössä mahdotonta.

Liian monesti nähnyt tilanteita joissa auto käynyt korjaamolla X, koska "autojerrystä sai tän 3k€ rempan tonnilla".
Muutaman viikon päästä remontista alkaa lukemattomien uusien vikojen setviminen, kun se pitsapaten pikakorjaamo ei osannutkaan irroittaa yhtäkään perus pikaliitintä ilman vasaraa ja nyt pukkaa vikakoodia/öljyä/nestettä joka paikasta...

Ei siinä mitään jos palvelua käyttää, mutta aina se edullisin ei kannata.
Tämähän se pätee oikeastaan ihan mihin tahansa asiaan jossa valinta tehdään halvimman hinnan perusteella. Yritys/tuote, jonka myynti perustuu siihen että sillä on halvin hinta, tarkoittaa yleensä sitä että palvelun/tuotteen kustannukset on myös halvimmat. Heikko ammattitaito, huonot materiaalit, huono suunnittelu jne. Lisäksi vielä asiat jotka ei asiakkaalle näy, kuten työturvallisuudesta tinkiminen ja eettiset asiat (jätteiden asiallinen lajittelu ja hävitys yms maksaa).
 
Autoon on vähä kertynyt jäätä ja tekisi mieli viedä se lämpimään parkkihalliin, mutta sillä on aikaisemmin ollut syy-yhteys ovien lukkojen jäätymiseen (tai ainakin luulen niin). :confused2:
 
Voin ilokseni raportoida, että vajaa pari tuntia Prisman parkkihallissa ja puhdasta Lasolia pissapoikaan ratkaisi ongelman. Nyt kelpaa suihkutella!

Hyvä kun selvisi näin vähällä. Jäätymisessä on aina se riski, että jotain halkeaa, siksi kannattaa aina talvella aina pitää pakkasta kestävät nesteet pissapojassa. Itse pidän talvella aika tujut nesteet ihan sen takia, että jäätävällä kelillä se riittävän vahva seos auttaa pitämään sulkia sulana. Oikein paskalla kelillä ei toki kokonaan ratkaise ongelmaa, mutta auttaa kyllä.

Autoon on vähä kertynyt jäätä ja tekisi mieli viedä se lämpimään parkkihalliin, mutta sillä on aikaisemmin ollut syy-yhteys ovien lukkojen jäätymiseen (tai ainakin luulen niin). :confused2:

Öljyä ne lukot kunnolla niin jäätymisen pitäisi loppua.
 
En väitä että näin aina, mutta alalla työskentelevänä alkaa päivä päivältä enemmän vaikuttaa, että Autojerryssä on vain ne paskimmat nyrkkipajat joilla on huutava pula asiakkaista.

Juuri piti kyllä tulla sanomaan samaa. Jos haluat varman kusetuksen ja että kaikki menee ihan päin vittua niin mene AutoJerryyn. On kyllä niin kitsaiden penninvenyttäjien kilpailutuspaikka että siellä on vain nämä pärnäsen halvimmat korjaamot ja työn jälki yleensä sen mukaista. Mutta "KOSKA HALPA!!!" niin tottakai sitä sitten käytetään.

Sama porukka ostaa mobile.de:stä ja ruotsista ne ensimmäisen sivun halvimmat autot koska millään muulla ei ole merkitystä kuin hinnalla. Aivan sama vaikka kyseessä olisi tulvassa uponnut ja kolmeen kertaan paalikuntoon kolaroitu paskaläjä, mutta onhan se halvin!
 
Mistäs sen hyvän korjaamon nyt sitten tunnistaa?
Työnjäljestä jälkikäteen se on ainakin täällä tullut huomattua.
 
Milläs aineella porukka täällä lähtisi liimailemaan idänihmeen muovisia kahvoja? Tai kahvasuojus kai tuo ennemmin on. Tarkemmin sanottuna Honda Civicistä (FN2 2011) meni tuo muovinen kahvansuojus paskaksi kun vaimolla oli sen verran kiire töihin, että pieksi sen irti skraballa. Muovinen tötterö, joka kiinnitty oven puolella olevaan osaan (+ ruuvi oven sisältä päin) katkesi.

Kyseessä siis tuo päällimmäinen osa jota tämä kaveri tässä on käsitellyt omilla tulitikkuviritelmillään. Minulla on tuo tappiosa katkennut leveämmästä päästä.



Toinen pää on vielä ehjä ja kiinni, joten ajattelin että jollain tökötillä saisi liimattua tuon lukkopesän päässä olevan leveän puolen, voisi selvitä ilman koko paketin vaihtamista, joka vaatii sitten oven purkamista. Eli katkenneesta kohdasta + muualta jos näyttää että on kontaktia liimaa väliin.

On muuten paskasti suunniteltu systeemi: Sisätilalämppäri sulattaa ikkunasta lumet, jotka sitten valuvat vetenä tuonne kahvansuojuksen ja kahvan väliin ja jäätyvät sinne niin ettei tuota saa painettua pohjaan -> Ovi ei aukea. Ja eikun takaovesta sisälle ja sieltä käsin auki.
 
On siellä Autojerryssä monesti muitakin vaihtoehtoja kuin "pitsapaten pikakorjaamo".
On varmaan...vaikkakaan nykyään ei varmaan enää edes ole. Moni korjaamo nykyään poistunut Autojerrystä juuri sen takia ettei saa paskaa imagoa ja/tai turha palvelu kun sieltä ei yhtään normihinnoiteltua työtä koskaan tule.
Pointti nyt oli kuitenkin enemmän se, että älkää valitko sitä autojerryn halvinta, vaan suosiolla puolivälistä haitaria.

@Eqilo Turhaan liimailet. Hae suosiolla purkaamolta/merkiltä uusi ja repäise vanha kokonaan mäkeen. Sitten vaan tökkää ehjän paikalleen. Liimattu kestää max viikon...
 
Missähän on vika kun painaa jarrua kunnolla pohjaan tyhjäkäynnillä, niin kierrokset laskee sykäyksittäin, noin 200 kierrosta alaspäin jyskyttää puolen sekunnin välin.
Sitten jos pumppaan jarrua kierroksien olleen alhaalla, niin kierrokset sitten käy 200 kierrosta normaalia korkeampana puolen sekunnin verran.
^fiat punto 04

Tämä johtuu siitä kun jarrutehostin käyttää toimiakseen imusarjaan koneen käydessä muodostuvaa alipainetta. Painamalla nopeasti useasti peräkkäin jarrua. Kuluttaa tehostin alipainetta reilusti ja se näkyy moottorille samana kuin painaisit ihan vähän kaasua. Mutta että kerralla reilusti jarrua pitäen siellä kierrokset laskevat niin jaa a.
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…

Lämpimänä toki starttaa kun ei tarvitse hehkuttaa. Mut hehku/ja varmaan pimeänä, toivottavasti :D Sano huoltoon, et soittavat jos tulee jotain ns. kalliimpaa remppaa eteen ennenkuin alkavat mitään tekemään.
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…

Mikähän auto kyseessä? Monissa autoissa vaihdetaan kerralla hehkut & hehkunohjain, koska rikkinäinen hehku voi rikkoa sen uuden ohjaimen ja ohjain ongelmatkaan eivät ole mitenkää harvinaisia. Saksasta hehkut on ~10€/kpl, hehkujen ohjain riippuen nyt vähän autosta ~100-200€. Varmasti halvemmallakin saa, mutta noilla hinnoilla saa ihan merkkiosat. Korjaamolla toki sitten erihinnat.
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…
Hehku(t) pimeänä ja/tai hehkurele/ohjainlaite viallinen.
Kannattaa tosiaan näitä kysellessä se auton malli mainita, melkoinen haitari osahinnoissa ja "oikeissa" korjaustavoissa merkistä ja moottorista riippuen...

Johonki perusvolkkariin vaihtaa hehkut korjaamolla alle 200€, ellei sekaan ole sotkettu yli 150€/kpl paineanturihehkuja.
Johonkin ranskalaiseen pakuun hehkut ei maksa kuin kymppejä, mutta vaihtotyö on äkkiä tonnin kaks kun loppupeleissä ruuvaillaan kantta irti...
 
Turhaan liimailet. Hae suosiolla purkaamolta/merkiltä uusi ja repäise vanha kokonaan mäkeen. Sitten vaan tökkää ehjän paikalleen. Liimattu kestää max viikon...

Olen tässä korjaussektorilla vähän höyhensarjalainen, eikä oikein ole tiloja tai tarvikkeita alkaa tuota itse vaihtamaan koko pakettia nyt talvella.

Tämän takia etsin vähän tällaista väliaikaisratkaisua nyt. Jos riittäisi että saa auton lämpimäksi vaikka jossain parkkihallissa ja työntää liimalla kasaan, kestää mitä kestää.
 
Nice. Vaimolle saatiin 1.10. uus Kia Xceed. Oli eilen 2000 tkm ensihuollossa. Sen jälkeen koulutaksi-Sprintteri ajoi suojatietä ennen perään, kun vaimo odotteli paikoillaan koululaisten menevän yli... Ei pääse eroon uusillakaan näistä korjuista :D
 
Nice. Vaimolle saatiin 1.10. uus Kia Xceed. Oli eilen 2000 tkm ensihuollossa. Sen jälkeen koulutaksi-Sprintteri ajoi suojatietä ennen perään, kun vaimo odotteli paikoillaan koululaisten menevän yli... Ei pääse eroon uusillakaan näistä korjuista :D

No huh huh. Menikö pahoin säpäleiksi?
 
Yllättävän vähän, eiköhän siitä selvii kun uusii muoviset takahelmat/peräpään muovit takaovien päädyistä taaksepäin (onneksi ei ole yhtään korin peltiosaa rutussa kun tuosta taaksepäin on muovia ja takakonttikin selvis osumitta niin ei ulkoisten peltien vahinkoja), parkkitutka-anturia, peräpään pohjamuoveja, vetokoukun sähkörasian, toisen huopaisen sisälokarin joka repesi niittiensä läpi, nelipyöräsuuntaus/takarungon tsekkaus tms. jne... Kai tosta helposti monta tonnia tulee maksettavaa taksifirman vakuutusyhtiölle. Kiire oli taksilla ja vielä lapsia kyydissä, ja just koulun edessä vielä tuo suojatie. Onneksi myönsi kiltisti syyllisyytensä kirjallisesti jne.
 
Yllättävän vähän, eiköhän siitä selvii kun uusii muoviset takahelmat/peräpään muovit takaovien päädyistä taaksepäin (onneksi ei ole yhtään korin peltiosaa rutussa kun tuosta taaksepäin on muovia ja takakonttikin selvis osumitta niin ei ulkoisten peltien vahinkoja), parkkitutka-anturia, peräpään pohjamuoveja, vetokoukun sähkörasian, toisen huopaisen sisälokarin joka repesi niittiensä läpi, nelipyöräsuuntaus/takarungon tsekkaus tms. jne... Kai tosta helposti monta tonnia tulee maksettavaa taksifirman vakuutusyhtiölle. Kiire oli taksilla ja vielä lapsia kyydissä, ja just koulun edessä vielä tuo suojatie. Onneksi myönsi kiltisti syyllisyytensä kirjallisesti jne.

Jos mitään metallisia korin osia ei mennyt mutkalle, niin voi selvitä muutomalla tonnilla. Miltä näytti ovien/luukun raot? Sitten jos korista jotain vääntyi, niin äkkiä on 10k€ korjaukset kun uusissa autoissa ei paljon oikaista rakenteita vaan ne pitää vaihtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 574
Viestejä
4 661 342
Jäsenet
76 457
Uusin jäsen
dirreperkele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom