Kerronpa tässä oman tarinani liittyen autokorjaamoon.
Kytkin hajosi ajossa, siis nesteet pihalle ja hinurin perään sitten. Autojerryn kautta kilpailutin kytkinpaketin siihen.
"Voittajafirma" sai työn, vein auton sinne viikonlopuksi seisomaan, että ottavat sitten työn alle arkena. No maanantaina sitten herra soitti sieltä :
(F: Firma M: Minä)
F: Moi, mitäs tehdään kun autosi ei lähde käyntiin?
M: Miten niin ei lähde? Kyllä se perjantaina kävi vielä hinurin hakiessa?
F: Niin niin, no tutkitaanpas että mikä on
Meni tunti niin sieltä soitettiin taas
F: Niin että mitattiin tuossa puristuspaineet ja kahdessa sylinterissä on vikaa, alhaiset puristuspaineet eli varmaan männänrenkaat poikki. Ei saada sitä käyntiin. Menee moottorin vaihdoksi tai sitten muuten tulee vain tuhansien eurojen remppa, että mitä tehdään? Tuskin kannattaa tuon ikäistä korjata vai mitä?
M: *sydänkohtauksen partaalla* No helvata älkää nyt vielä tehkö mitään...
Olin sairauslomalla ja ahdisti rahallisestikin, soitinpa sitten rakkaalle autonasentaja serkkupojalleni...
Kerroin mitä olivat sanoneet korjaamolla, serkku totesi että vitut on ainakaan kahdessa sylinterissä yhtäkkiä tullut männänrengasvaurio saati todennäköisesti muutakaan. Kysyi onko milloin vaihdettu öljyt viimeksi, myönsin etten edes muista! Kun keskittynyt vaan uuteen työhön jne... No sanoi, että pyydä ottamaan talliin yöksi ja vaihdata moottoriöljy ja suodatin, hän epäilee, että venttiili / -leitä vaan jumissa. Lämpimässä tallissa kun käynnistynyt aiemmin ilman ongelmia, nythän seissyt pakkasella korjaamon pihassa viikonlopun. No minä sanoin että selvis!
Soitto kustannuspajalle:
M: Moro moro, älkää nyt vielä sitä paaliin laittako. Vaihtakaa siihen öljyt ja suodatin ja antakaa olla yön yli hallissa.
F: *vähän vittuuntuneena* Niin, ei tätä sillä kytkinremonttihinnalla tehdä (!???!)
M: Eipä tietenkään, kerro hinta sille operaatiolle, viedään sitten romuttamolle edes puhtaat öljyt sisällä. (BTW: Kehtasi veloittaa 40 euroa pelkästään yötallipaikasta ja oljynvaihto päälle, vielä Mannolin paskaöljyt mutta...)
Tuli seuraava päivä ja mitään ei kuulunut. Päätin soittaa:
M: Terve, mites se mun auto?
F: No se lähti käyntiin tuossa kyllä (!!!!!???!!!!)
M: Niin ettei nyt moottorin vaihtoon tarvitse alkaa
F: *hiljaisuus*
M: no korjattaisko se kytkin nyt sitten?
Opetus: Olisi mennyt vanha mutta vain 150 K ajettu auto romuttamolle, jos olisin uskonut korjaamoa. Onneksi serkku pelasti.
Ja tuolle pajalle päin en enää edes kuse. Ehkäpä oli herra korjaamonomistajallekin uusi kokemus
EDIT: No miksi sitten kuitenkin laitatin kytkimen tuolla pajalla? Autojerryssa oli asialliset arvostelut, se vaikutti asiaan. Ja loppupelissä tuli sovittuun hintaan kuntoon (mitä nyt lypsi siinä öljynvaihdossa), ehkä olin vaan niin helpottunut, että halusin äkkiä auton kuntoon tms... Olin hölmö juu. Olisi siinä vaiheessa pitänyt hälärit soida, kun tämä korjaamohemmo ehdotti suoraa korjausta, ohi Autojerryn. Ja minä onneton suostuin siihen. Eli Autojerry järkkäsi hänelle asiakkaan, eikä saanut provisiota. Nolottaa kyllä. Ei toistu!