Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

On siellä Autojerryssä monesti muitakin vaihtoehtoja kuin "pitsapaten pikakorjaamo".
On varmaan...vaikkakaan nykyään ei varmaan enää edes ole. Moni korjaamo nykyään poistunut Autojerrystä juuri sen takia ettei saa paskaa imagoa ja/tai turha palvelu kun sieltä ei yhtään normihinnoiteltua työtä koskaan tule.
Pointti nyt oli kuitenkin enemmän se, että älkää valitko sitä autojerryn halvinta, vaan suosiolla puolivälistä haitaria.

@Eqilo Turhaan liimailet. Hae suosiolla purkaamolta/merkiltä uusi ja repäise vanha kokonaan mäkeen. Sitten vaan tökkää ehjän paikalleen. Liimattu kestää max viikon...
 
Missähän on vika kun painaa jarrua kunnolla pohjaan tyhjäkäynnillä, niin kierrokset laskee sykäyksittäin, noin 200 kierrosta alaspäin jyskyttää puolen sekunnin välin.
Sitten jos pumppaan jarrua kierroksien olleen alhaalla, niin kierrokset sitten käy 200 kierrosta normaalia korkeampana puolen sekunnin verran.
^fiat punto 04

Tämä johtuu siitä kun jarrutehostin käyttää toimiakseen imusarjaan koneen käydessä muodostuvaa alipainetta. Painamalla nopeasti useasti peräkkäin jarrua. Kuluttaa tehostin alipainetta reilusti ja se näkyy moottorille samana kuin painaisit ihan vähän kaasua. Mutta että kerralla reilusti jarrua pitäen siellä kierrokset laskevat niin jaa a.
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…

Lämpimänä toki starttaa kun ei tarvitse hehkuttaa. Mut hehku/ja varmaan pimeänä, toivottavasti :D Sano huoltoon, et soittavat jos tulee jotain ns. kalliimpaa remppaa eteen ennenkuin alkavat mitään tekemään.
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…

Mikähän auto kyseessä? Monissa autoissa vaihdetaan kerralla hehkut & hehkunohjain, koska rikkinäinen hehku voi rikkoa sen uuden ohjaimen ja ohjain ongelmatkaan eivät ole mitenkää harvinaisia. Saksasta hehkut on ~10€/kpl, hehkujen ohjain riippuen nyt vähän autosta ~100-200€. Varmasti halvemmallakin saa, mutta noilla hinnoilla saa ihan merkkiosat. Korjaamolla toki sitten erihinnat.
 
Ohjausyksikkö valittelee, ettei saa (aina) yhteyttä hehkunohjaukseen. Kuitenkin lämpinä auto starttaa normaalisti - kylmänä alkaa sahaamaan eikä kovin herkästi starttaa. Auton ”info” ei herjaa mitään, mutta väylätesteri tuosta osaa kertoa. Moottorin vikavalon tuo sytyttää.

Voisko tuolla olla vaan osa hehkutulpista pimeänä noilla oireilla? Joissain tapauksissa vissiin johtosarja mennyt myös uusiksi vastaavilla vikakoodeilla.

Huoltoon varattu jo aika - tässä vaan mietityttää miten isoon paukkuun varautua…
Hehku(t) pimeänä ja/tai hehkurele/ohjainlaite viallinen.
Kannattaa tosiaan näitä kysellessä se auton malli mainita, melkoinen haitari osahinnoissa ja "oikeissa" korjaustavoissa merkistä ja moottorista riippuen...

Johonki perusvolkkariin vaihtaa hehkut korjaamolla alle 200€, ellei sekaan ole sotkettu yli 150€/kpl paineanturihehkuja.
Johonkin ranskalaiseen pakuun hehkut ei maksa kuin kymppejä, mutta vaihtotyö on äkkiä tonnin kaks kun loppupeleissä ruuvaillaan kantta irti...
 
Turhaan liimailet. Hae suosiolla purkaamolta/merkiltä uusi ja repäise vanha kokonaan mäkeen. Sitten vaan tökkää ehjän paikalleen. Liimattu kestää max viikon...

Olen tässä korjaussektorilla vähän höyhensarjalainen, eikä oikein ole tiloja tai tarvikkeita alkaa tuota itse vaihtamaan koko pakettia nyt talvella.

Tämän takia etsin vähän tällaista väliaikaisratkaisua nyt. Jos riittäisi että saa auton lämpimäksi vaikka jossain parkkihallissa ja työntää liimalla kasaan, kestää mitä kestää.
 
Nice. Vaimolle saatiin 1.10. uus Kia Xceed. Oli eilen 2000 tkm ensihuollossa. Sen jälkeen koulutaksi-Sprintteri ajoi suojatietä ennen perään, kun vaimo odotteli paikoillaan koululaisten menevän yli... Ei pääse eroon uusillakaan näistä korjuista :D
 
Nice. Vaimolle saatiin 1.10. uus Kia Xceed. Oli eilen 2000 tkm ensihuollossa. Sen jälkeen koulutaksi-Sprintteri ajoi suojatietä ennen perään, kun vaimo odotteli paikoillaan koululaisten menevän yli... Ei pääse eroon uusillakaan näistä korjuista :D

No huh huh. Menikö pahoin säpäleiksi?
 
Yllättävän vähän, eiköhän siitä selvii kun uusii muoviset takahelmat/peräpään muovit takaovien päädyistä taaksepäin (onneksi ei ole yhtään korin peltiosaa rutussa kun tuosta taaksepäin on muovia ja takakonttikin selvis osumitta niin ei ulkoisten peltien vahinkoja), parkkitutka-anturia, peräpään pohjamuoveja, vetokoukun sähkörasian, toisen huopaisen sisälokarin joka repesi niittiensä läpi, nelipyöräsuuntaus/takarungon tsekkaus tms. jne... Kai tosta helposti monta tonnia tulee maksettavaa taksifirman vakuutusyhtiölle. Kiire oli taksilla ja vielä lapsia kyydissä, ja just koulun edessä vielä tuo suojatie. Onneksi myönsi kiltisti syyllisyytensä kirjallisesti jne.
 
Yllättävän vähän, eiköhän siitä selvii kun uusii muoviset takahelmat/peräpään muovit takaovien päädyistä taaksepäin (onneksi ei ole yhtään korin peltiosaa rutussa kun tuosta taaksepäin on muovia ja takakonttikin selvis osumitta niin ei ulkoisten peltien vahinkoja), parkkitutka-anturia, peräpään pohjamuoveja, vetokoukun sähkörasian, toisen huopaisen sisälokarin joka repesi niittiensä läpi, nelipyöräsuuntaus/takarungon tsekkaus tms. jne... Kai tosta helposti monta tonnia tulee maksettavaa taksifirman vakuutusyhtiölle. Kiire oli taksilla ja vielä lapsia kyydissä, ja just koulun edessä vielä tuo suojatie. Onneksi myönsi kiltisti syyllisyytensä kirjallisesti jne.

Jos mitään metallisia korin osia ei mennyt mutkalle, niin voi selvitä muutomalla tonnilla. Miltä näytti ovien/luukun raot? Sitten jos korista jotain vääntyi, niin äkkiä on 10k€ korjaukset kun uusissa autoissa ei paljon oikaista rakenteita vaan ne pitää vaihtaa.
 
Olen tässä korjaussektorilla vähän höyhensarjalainen, eikä oikein ole tiloja tai tarvikkeita alkaa tuota itse vaihtamaan koko pakettia nyt talvella.

Tämän takia etsin vähän tällaista väliaikaisratkaisua nyt. Jos riittäisi että saa auton lämpimäksi vaikka jossain parkkihallissa ja työntää liimalla kasaan, kestää mitä kestää.
Aaaa, katsoin pikaisesti että tuo kuoriosa olisi alunperinkin ihan klipseillä kiinni.
Siinä tapauksessa kannattaa hakea jotain flex-tyyppistä kaksikomponenttiliimaa tai perus sikaflexiä. Kunnon torttu väliin ja painaa kiinni.
Paras ja ikuinen liima olisi tuulilasiliima, mutta sitä ei ihan yhtä helposti saa lähimmästä rautakaupasta...
 
Aaaa, katsoin pikaisesti että tuo kuoriosa olisi alunperinkin ihan klipseillä kiinni.
Siinä tapauksessa kannattaa hakea jotain flex-tyyppistä kaksikomponenttiliimaa tai perus sikaflexiä. Kunnon torttu väliin ja painaa kiinni.
Paras ja ikuinen liima olisi tuulilasiliima, mutta sitä ei ihan yhtä helposti saa lähimmästä rautakaupasta...

Jep. Koko hela hoito vaihtuu tosiaan purkamalla ovi pahveja myöten sisältäpäin, koska jopa tuo pelkkä päällimmäinen muoviosa on ruuveilla sisältäpäin kiinni. Jos tuohon ryhtyy niin sitten toki sama vaihtaa koko muovihimmeli.

Tänään sen verran piipahdettiin asioilla, että sai koko auton sulaksi parkkihalissa. Alkoi taas vänkärin ovi pelaamaan kun jäät lähti sieltä kahvan alta. Pitää vähän miettiä saisko noita jotenki suojattua sen verran etteivät keräisi lämppärin sulattamia vesiä, helvetin herkästi sitten jäätyvät taas.

@Eqilo muovihitsauksella? Muovejahan on todella monen laatuisia ja kaikkia ei voi liimata oikein millään. Permatex muovihitsaus 25ml | Motonet Oy

Kiitos linkistä, pitää ottaa tarkasteluun.
 
Jep. Koko hela hoito vaihtuu tosiaan purkamalla ovi pahveja myöten sisältäpäin, koska jopa tuo pelkkä päällimmäinen muoviosa on ruuveilla sisältäpäin kiinni. Jos tuohon ryhtyy niin sitten toki sama vaihtaa koko muovihimmeli.
Jos vaan mielenkiinto riittää niin paras vaihtoehto silti se kahvan vaihto. Voi etukäteen vaikuttaa työläältä, mutta onnistuu käytännössä mihin tahansa autoon n. tunnissa amatööriltäkin, varsinkin jonkun youtubevideon avulla. Vaatii tietty viitseliäisyyttä ja/tai hyvän kelin jos pihalla tuhertaa...

Toinen hakea purkaamolta koko kahva ja käyttää pajalla. Tuossa ei satkua enempää pitäisi köyhtyä.
 
Jos mitään metallisia korin osia ei mennyt mutkalle, niin voi selvitä muutomalla tonnilla. Miltä näytti ovien/luukun raot? Sitten jos korista jotain vääntyi, niin äkkiä on 10k€ korjaukset kun uusissa autoissa ei paljon oikaista rakenteita vaan ne pitää vaihtaa.

Ovien ja luukun raot kuten ennen paitsi tietysti muovinen takaosa/muovinen takalokarinkaari/muovinen alahelma/pakoputken feikkiulostulo... Kyllähän sitä noiden alta kaikki pitää tarkistaa kuitenkin, mutta näyttäisi olevan aika muoviperäistä koska alahelman alla oleva irroitettavan vetokoukun istukkapalkki on koskematon / sen vieressä oleva saranoitu pistoke on saanut jotain pientä iskua. Tietysti ylemmäs helmojen alle ei näe, onko siellä jotain mutta kyllähän ne noi lupas tutkia tarkoin jne. Pyörägeometriat lienee väkisin ennallaan, mutta nekin säädetään joka tapauksessa.

Vähän paha tätä lunariin saada kun 2 kk vanha 37 k€ auto, niin ei nouse tolla pusulla millään lunastettavaksi vaikka uusis kaikki muovit mitä on ja vaikka mitä pitäis peräpäähän laittaa niin selviää silti ilman lunaria. Just kaveri veti 2020 Proceedilla hirvikolarin ja meni toinen kylki ruttuun etulokari, molemmat ovet ja katto niin korjattiin silti kun oli 15 k€ korjaus. Ihme kyllä tässä Xceedissä takaparkkitutkatkin toimii, vaikka yksi ihan vinkkelissä kun Sprinterin hinauslenkkikiinnike osui just sen viereen ja siltä kohtaa 3 eri muoviosan yhteenliittymäkohta ihan päreinä.
 
Ovien ja luukun raot kuten ennen paitsi tietysti muovinen takaosa/muovinen takalokarinkaari/muovinen alahelma/pakoputken feikkiulostulo... Kyllähän sitä noiden alta kaikki pitää tarkistaa kuitenkin, mutta näyttäisi olevan aika muoviperäistä koska alahelman alla oleva irroitettavan vetokoukun istukkapalkki on koskematon / sen vieressä oleva saranoitu pistoke on saanut jotain pientä iskua. Tietysti ylemmäs helmojen alle ei näe, onko siellä jotain mutta kyllähän ne noi lupas tutkia tarkoin jne. Pyörägeometriat lienee väkisin ennallaan, mutta nekin säädetään joka tapauksessa.

Vähän paha tätä lunariin saada kun 2 kk vanha 37 k€ auto, niin ei nouse tolla pusulla millään lunastettavaksi vaikka uusis kaikki muovit mitä on ja vaikka mitä pitäis peräpäähän laittaa niin selviää silti ilman lunaria. Just kaveri veti 2020 Proceedilla hirvikolarin ja meni toinen kylki ruttuun etulokari, molemmat ovet ja katto niin korjattiin silti kun oli 15 k€ korjaus. Ihme kyllä tässä Xceedissä takaparkkitutkatkin toimii, vaikka yksi ihan vinkkelissä kun Sprinterin hinauslenkkikiinnike osui just sen viereen ja siltä kohtaa 3 eri muoviosan yhteenliittymäkohta ihan päreinä.

Ei se lunariin mene, kun luukkujen raot on kunnossa (pl. ne muoviosat). Jos niissä olisi sanomista tarkoittaisi se korin vääntyneen ja silloin ollaan heti jossain 10k€+ ja siltikin vielä korjattaisiin. Pyörien kulmat on tuskin perseellään, mutta hyvä ne on tarkistaa. Jos niissä olisi pahasti heittoa kertoo sekin usein korin ottaneen osumaa. Uuden auton kohdalle korjataan melko paljonkin kun ei ne ala lunastamaan, jos korjausarvio jää alle 60% arvosta. Joissakin yhtiöissä voi mennä 50% ylityksellä uusi lunastukseen, mutta tarkoittaisi sekin jotain ~20k€ kustannusarviota.
 
Vuosimallin 2007 Leonissa ongelmaa keskuslukituksen kanssa. Ovet avautuvat kaukosäätimestä, mutta lukkoon pitää laittaa sisältä painikkeesta josta muut ovet menevät kiinni ja lopuksi kuskin ovi lukittava ulkoa fyysisesti avaimella. Kuskin oven asentosensori näyttää oven olevan aina auki, tämä todennettu obdeleveniä käyttäen. Vaihdoin kokeeksi keskuslukituksen moottorin, mutta tällä ei ollut vaikutusta ja lopuksi vähän väärässä järjestyksessä tuli testattua alkuperäisenkin osan mikrokytkin toimivaksi yleismittaria käyttäen.

Seuraava veikkaus olisi oven johtosarja, josta en tosin päällisin puolin tarkasteltuna keksinyt vikaa. Olisiko jotakin muita veikkauksia johtosarjan lisäksi? Aiheuttaako oven näkyminen tilassa auki sen ettei keskuslukitus toimisi avaimesta vai voiko olla jostakin täysin muusta kiinni? Varsinaisia vikakoodeja tuohon liittyen ei löydy, ilmoitusvalo palaa sen merkiksi että ovi on auki.

Tämä ratkesi lopulta vaihtamalla lasinnostimen moottorin vieressä oleva ohjausmoduuli. Eipä vanhassa piirilevyssä silmämääräisesti mitään vikaa näkynyt, mutta ilmeisesti vikaantunut antamatta mitään erityistä koodia kun vaihtamalla korjaantui keskuslukituksen ja ovisensorin ongelmat.
 
Ei nyt suoranaisesti rikki mutta pösön toinen peili jäätyny kiinni asentoon. Kumma ettei noita olla maahantuojilla jo koodattu pysymään auki.
 
Ei nyt suoranaisesti rikki mutta pösön toinen peili jäätyny kiinni asentoon. Kumma ettei noita olla maahantuojilla jo koodattu pysymään auki.
Lähes kaikissa autoissa se peilien automaattikääntö on käyttäjän valittavissa onko päällä vai ei. Automallia ja ikää kun ei kerrottu, niin kannattaa vilkaista valikot läpi, ellei ihan spesifiä nappulaa ole.
Talveksi pois päältä niin ei jäätyile, eikä tarvi keväällä ostaa uutta runkoa mekanismeineen...
 
308 2008 vuodelta kyseessä ja mitä nettiä selannut niin saa pois vain huollon kautta. Liekkö tuohon tarttis sen peugeot planetin vai mikä lie onkaan.
 
308 2008 vuodelta kyseessä ja mitä nettiä selannut niin saa pois vain huollon kautta. Liekkö tuohon tarttis sen peugeot planetin vai mikä lie onkaan.
No sitten ei tosiaan ole helppoa valikkoa...ranskikset...
Jos avaimen kaukolukitus pelaa niin oletko kokeillut tuplaklikata ovet lukkoon, pitäisi jättää peilit auki, jos ko. yksilössä toiminto käytössä.
 
308 2008 vuodelta kyseessä ja mitä nettiä selannut niin saa pois vain huollon kautta. Liekkö tuohon tarttis sen peugeot planetin vai mikä lie onkaan.
508:ssa peilioptio löytyy muistaakseni kojelautavalikosta, siis kuskin oven napin lisäksi. Aika outoa, jos on toiminto ”unohtunut” sun autosta.
 
308 2008 vuodelta kyseessä ja mitä nettiä selannut niin saa pois vain huollon kautta. Liekkö tuohon tarttis sen peugeot planetin vai mikä lie onkaan.
Jos nyt en ihan väärin muista niin taisin ekana talvena kääntää ne käsin auki-asentoon kun jumittelivat. Eli ihan vaan kaukosäädöstä ovet lukkoon/peilit kiinni, ote siitä peilistä ja käsin kääntö auki. Sen jälkeen eivät enää menneet kiinni lukituksen yhteydessä. Keväällä käänsin sitten kiinni kun kaukosäädöstä olivat ovet lukossa -> mekanismi alkoi taas ottaa.

Toi "deaktivointi" kannattaa tehdä vaikka jossain lämpösessä parkkihallissa mieluiten, helpompi arvioida sitä voimaa mitä käyttää. Tosin taisin ruiskauttaa sinne peilin "nivelen" väliin aseöljyä jossain vaiheessa eivätkä ole enää jäätyneet kiinni. 2009 308. Olen myös ottanut tavaksi pyyhkäistä aina lumiharjalla sieltä peilin ja korin välistä lumet pois.
 
Paitsi että ei toimi jokaisen tuon ikäisen Pasgeot 308:n kanssa. Toi peilin automatiikan deaktivointi. Että älä ihmettele jos ei näillä ohjein onnistu. Ranskalainen tasalaatuisuus ja PSA; mitä vaan voi tapahtua.
 
Vuosimallia 2005 Honda Accord (n 255tkm) alkoi kylmien kelien tullessa kinaamaan starttaamisessa. Lyhyestä virsi kaunis ja kompakti yhteenveto:

Oireiden alkaminen: Satunnaisesti
Alkamisen ajankohta: Ensimmäisten kylmien kelien tullessa
Oireiden kuvaus: Käännettäessä avainta virtalukossa asentoon "start" ei tapahdu mitään. Nakse kuuluu konehuoneen puolelta. Kun kääntää nolla asentoon ja uudelleen start asentoon niin lähtee ja joskus ei. Saattaa vaatia useamman kerran, jotta auto käynnistyy. Oireen ilmaantuvuus on luokkaa 2-3 / 10 käynnistyskerroista. Joskus kun kääntää avaimen start asentoon, täytyy sitä pitää 2-3 sekuntia start asennossa ja sitten starttaa. Virrat tulee jokaisella kerralla kyllä päälle hyvin ja ne pysyy päällä. Virta avainta käänettäessä siinä ei ole sellaista, että virrat häviäisi tms. Joskus tuntuu siltä, että on ilmaantuu useammin, kun autoa ei ole esilämmitetty.

Mitä tehty tähän mennessä:

- Akun kunto varmistettu
- Akun kaapelit kiristetty ja varmistettu. Ei pitäisi olla maavikaa.

Mitä epäilen:

- Itse startti
- Virtalukon pohja

Miten noiden kahden väliltä saisi erotusdiagnostiikan tehtyä luotettavasti, kun vika/oire on vasta satunnainen. Jossain vaiheessa jättää ns tien päälle ja ajatus siitä ei houkuta. Yksi vaihtoehto olisi uusia molemmat aloittaen startista.

Onko teillä vastaavaa oiretta ollut? Lieneekö vaan sattumaa, että tämä oireilu alkoi kun kylmät kelit tuli?

edit: Mitsussani oli vika virtalukon pohjassa ja ilmeni vastaavasti, mutta avainta täytyi kääntää tietyssä asennossa ja kun käänti avainta normaalisti niin ei kuulunut sitä releen naksumista. Eli voisko tästä nyt sitten olettaa, että tossa hondassa se vika on siellä startissa kun naksaus kuuluu, mutta ei starttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Vuosimallia 2005 Honda Accord (n 255tkm) alkoi kylmien kelien tullessa kinaamaan starttaamisessa. Lyhyestä virsi kaunis ja kompakti yhteenveto:

Oireiden alkaminen: Satunnaisesti
Alkamisen ajankohta: Ensimmäisten kylmien kelien tullessa
Oireiden kuvaus: Käännettäessä avainta virtalukossa asentoon "start" ei tapahdu mitään. Nakse kuuluu konehuoneen puolelta. Kun kääntää nolla asentoon ja uudelleen start asentoon niin lähtee ja joskus ei. Saattaa vaatia useamman kerran, jotta auto käynnistyy. Oireen ilmaantuvuus on luokkaa 2-3 / 10 käynnistyskerroista. Joskus kun kääntää avaimen start asentoon, täytyy sitä pitää 2-3 sekuntia start asennossa ja sitten starttaa. Virrat tulee jokaisella kerralla kyllä päälle hyvin ja ne pysyy päällä. Virta avainta käänettäessä siinä ei ole sellaista, että virrat häviäisi tms. Joskus tuntuu siltä, että on ilmaantuu useammin, kun autoa ei ole esilämmitetty.

Mitä tehty tähän mennessä:

- Akun kunto varmistettu
- Akun kaapelit kiristetty ja varmistettu. Ei pitäisi olla maavikaa.

Mitä epäilen:

- Itse startti
- Virtalukon pohja

Miten noiden kahden väliltä saisi erotusdiagnostiikan tehtyä luotettavasti, kun vika/oire on vasta satunnainen. Jossain vaiheessa jättää ns tien päälle ja ajatus siitä ei houkuta. Yksi vaihtoehto olisi uusia molemmat aloittaen startista.

Onko teillä vastaavaa oiretta ollut? Lieneekö vaan sattumaa, että tämä oireilu alkoi kun kylmät kelit tuli?

edit: Mitsussani oli vika virtalukon pohjassa ja ilmeni vastaavasti, mutta avainta täytyi kääntää tietyssä asennossa ja kun käänti avainta normaalisti niin ei kuulunut sitä releen naksumista. Eli voisko tästä nyt sitten olettaa, että tossa hondassa se vika on siellä startissa kun naksaus kuuluu, mutta ei starttaa?

Jos nakse kuuluu konehuoneen puolelta niin startin solenoidi vetää ja tällöin voi luottaa siihen että vika tuskin on virtalukon pohjassa. Ne rupee vanhemmiten temppuamaan just tulleen kun solenoidin kontaktit on palaneet karrelle.

Tuolle iälle ja kilometreille startti on aika normaalissa elinkaarensa päässä.
 
Starttivika, jos ei meinaa millään lähteä starttaamaan niin antaa vain napakan iskun rengasraudalla tjms startin kylkeen kuten ylempänä neuvottiin. Tämä siis jos se on jollain keinoin näkyvissä.
 
Vuosimallia 2005 Honda Accord (n 255tkm) alkoi kylmien kelien tullessa kinaamaan starttaamisessa. Lyhyestä virsi kaunis ja kompakti yhteenveto:

Oireiden alkaminen: Satunnaisesti
Alkamisen ajankohta: Ensimmäisten kylmien kelien tullessa
Oireiden kuvaus: Käännettäessä avainta virtalukossa asentoon "start" ei tapahdu mitään. Nakse kuuluu konehuoneen puolelta. Kun kääntää nolla asentoon ja uudelleen start asentoon niin lähtee ja joskus ei. Saattaa vaatia useamman kerran, jotta auto käynnistyy. Oireen ilmaantuvuus on luokkaa 2-3 / 10 käynnistyskerroista. Joskus kun kääntää avaimen start asentoon, täytyy sitä pitää 2-3 sekuntia start asennossa ja sitten starttaa. Virrat tulee jokaisella kerralla kyllä päälle hyvin ja ne pysyy päällä. Virta avainta käänettäessä siinä ei ole sellaista, että virrat häviäisi tms. Joskus tuntuu siltä, että on ilmaantuu useammin, kun autoa ei ole esilämmitetty.

Mitä tehty tähän mennessä:

- Akun kunto varmistettu
- Akun kaapelit kiristetty ja varmistettu. Ei pitäisi olla maavikaa.

Mitä epäilen:

- Itse startti
- Virtalukon pohja

Miten noiden kahden väliltä saisi erotusdiagnostiikan tehtyä luotettavasti, kun vika/oire on vasta satunnainen. Jossain vaiheessa jättää ns tien päälle ja ajatus siitä ei houkuta. Yksi vaihtoehto olisi uusia molemmat aloittaen startista.

Onko teillä vastaavaa oiretta ollut? Lieneekö vaan sattumaa, että tämä oireilu alkoi kun kylmät kelit tuli?

edit: Mitsussani oli vika virtalukon pohjassa ja ilmeni vastaavasti, mutta avainta täytyi kääntää tietyssä asennossa ja kun käänti avainta normaalisti niin ei kuulunut sitä releen naksumista. Eli voisko tästä nyt sitten olettaa, että tossa hondassa se vika on siellä startissa kun naksaus kuuluu, mutta ei starttaa?
Kuten aikaisemmat on todennut, niin startin solenoidi takkuaa.

Itsellä tuli akun ikä/kunto viikonloppuna vastaan. 3h auto seisoi pihassa 100km ajon jälkeen ja startti pyörähti ja sen jälkeen vaan kiroamista/naksua, no kotipuolen vierailu jäikin yönyli reissuksi. Itsenäisyyspäivän aamuna sitten äipän auto alle ja etsimään sopivaa akkua, joka löytyikin abc-aseman hyllyltä. Mittailin lopuksi niin 11.1V anto akku vielä mittarin mukaan.

Yllättävän nopia homma kyl tuo akun vaihtaminen 2009 focukseen, reilu 20min meni -16°C kelissä ja moni muoviklipsi samalla akunkaapelien pidikkeistä poikki. Mut pysyy ne silti paikoillaa. Lämpöpuhaltimen kyl laitoin koneen päälle, et vähän sai sormille lämmöntapaista hönkää. En tiie teinkö virheen vai en, mut jostain oli jääny mieleen et uudet navat on hyvä sivellä kuparitahnalla.
 
En tiie teinkö virheen vai en, mut jostain oli jääny mieleen et uudet navat on hyvä sivellä kuparitahnalla.
Siis laitoitko sitä rasvaa suoraan napaan ja akunkenkä siihen päälle, vai laitoit kengän napaan ja sitten suojasit sen rasvalla? Jos vaihtoehto yksi tärppäsi, niin kävisin kyllä siivoamassa sotkut pois.
 
Siis laitoitko sitä rasvaa suoraan napaan ja akunkenkä siihen päälle, vai laitoit kengän napaan ja sitten suojasit sen rasvalla? Jos vaihtoehto yksi tärppäsi, niin kävisin kyllä siivoamassa sotkut pois.
Älä viitsi. Ei sillä ole väliä, missä välissä rasvaa on. Itse vältän ajoneuvoissa kuparirasvan käyttöä kuparin jalouden takia, koska omassa ropellilakissani kuvittelen sen joissakin tapauksissa aiheuttavan korroosiota. Käytännössä uskon, että kuparirasva, kuten mikä tahansa rasva suojaa hapettumilta akun navoissa. Akun sähköliitokset ovat muuten hapettumiselle potentiaalinen paikka, koska niissä on eri metalleja ja lisäksi sähkövirtaa.
 
Kiitän asiallisista vastauksista - startti vaihtoon asap ennenkuin jättää oikeasti johonkin hevonkuuseen parkkipaikalle.
 
Startatessa kuuluva nakse voisi viitata siihen, että se solenoidi juurikin toimii.
Solenoidissa on yleensä kontaktorit jotka kytkevät virran itse starttimoottorille. Kun ne kuluvat huonoksi, ei startille mene tarpeeksi virtaa että jaksaisi pyöriä kunnolla, jos ollenkaan.

Voi olla myös virtalukossa tai muualla huono kontakti ja itse solenoidi ei saa tarpeeksi virtaa > ei kytke kontaktoreita kunnolla. Itsellä oli tällainen vika vasta, konehuoneen puolelta oli unohtunut kiristää jakotukista mutteri, solenoidi naksui mutta startti pyöri erittäin huonosti.
 
Päivitys hondan starttaukseen - tänään ei lähtenyt sitten millään parkkipaikalta käyntiin. Emäntä sitten käveli kotiin ja kävin laittamassa käyntiin naputtamalla starttia kevyesti. Lähti sitten tulille.
Tilasin jo aiemmin startin ja huomenna aamulla perillä, joten veikkaus osu oikeaan. Ei muuta kun vaihtamaan sitten se.
 
Jos nyt en ihan väärin muista niin taisin ekana talvena kääntää ne käsin auki-asentoon kun jumittelivat. Eli ihan vaan kaukosäädöstä ovet lukkoon/peilit kiinni, ote siitä peilistä ja käsin kääntö auki. Sen jälkeen eivät enää menneet kiinni lukituksen yhteydessä. Keväällä käänsin sitten kiinni kun kaukosäädöstä olivat ovet lukossa -> mekanismi alkoi taas ottaa.

Toi "deaktivointi" kannattaa tehdä vaikka jossain lämpösessä parkkihallissa mieluiten, helpompi arvioida sitä voimaa mitä käyttää. Tosin taisin ruiskauttaa sinne peilin "nivelen" väliin aseöljyä jossain vaiheessa eivätkä ole enää jäätyneet kiinni. 2009 308. Olen myös ottanut tavaksi pyyhkäistä aina lumiharjalla sieltä peilin ja korin välistä lumet pois.
Noniin, kannatti mennä kehumaan. Tänään aamulla oli toinen peili jäässä eikä auennut napista painamalla.

Deaktivoin seuraavalla metodilla: auto käynnissä, kuskin oven kytkimestä peilit kiinni. Sitten ulos autosta ja käänsin molemmat peilit käsin auki. Tämän jälkeen eivät tosiaan enää mene ainakaan mun autossa automaattisesti kiinni lukituksen yhteydessä.
 
Laitetaas nyt tännekin, elikkäs Opel Zafira OPC:sta (aito 240hp OPC, 08, Saksan tuonti) jäätyi huohotin. Olin ajamassa isovanhemmille lasten kanssa, 10km matkaa, kun vähän ennen puoliväliä alkoi öljyn merkkivalo vilkuttaa. Pysähdyin ja lisäsin öljyä ja jatkoin matkaa koska lyhyt matka että katsotaan syy perillä. Puolessa välissä pysähdyin pikaisesti kaupan pihaan pienille ostoksille, mutta siinä vaiheessa alkoi koneesta nousta savua ja nakutus melkoinen. Hetken tutkittuani jätin auton siihen ja soitin sitten isovanhemmat hakemaan. Hinautin lähimmälle Euromasterille, siellä huohotin (siellä selvä syypää) ja moottori putsattiin, vaihdettiin öljyt ja suodatin, mutta jostain koneen takaa puski edelleen öljyä ulos, itse koneen käyntiääni suht normaali, lievä venttiilin nakutus vain. Saapas nähdä mikä sieltä levisi, selvää vuotokohtaa kun ei näe ilman purkua. Pidetään peukkuja että saisi parsittua kuntoon, muutoin helvetin hyvä tila-auto.
 
Kampiakselin takatiiviste pullahtanut nurin. Halpa osa mutta työläs vaihtaa, yleensä uusitaan myös kytkimen osat samalla jos lähellä käyttöikänsä loppua tai öljyttynyt vuodosta. Parin tonnin remppa.
 
Kampiakselin takatiiviste pullahtanut nurin. Halpa osa mutta työläs vaihtaa, yleensä uusitaan myös kytkimen osat samalla jos lähellä käyttöikänsä loppua tai öljyttynyt vuodosta. Parin tonnin remppa.

Tällaisesta ikävästä tapauksesta on kokemusta yhden Golffin kohdalla, eikä ollut edes talvi vielä. Se romu meni tosin purkuun tuon myötä.
 
Laitetaas nyt tännekin, elikkäs Opel Zafira OPC:sta (aito 240hp OPC, 08, Saksan tuonti) jäätyi huohotin. Olin ajamassa isovanhemmille lasten kanssa, 10km matkaa, kun vähän ennen puoliväliä alkoi öljyn merkkivalo vilkuttaa. Pysähdyin ja lisäsin öljyä ja jatkoin matkaa koska lyhyt matka että katsotaan syy perillä. Puolessa välissä pysähdyin pikaisesti kaupan pihaan pienille ostoksille, mutta siinä vaiheessa alkoi koneesta nousta savua ja nakutus melkoinen. Hetken tutkittuani jätin auton siihen ja soitin sitten isovanhemmat hakemaan. Hinautin lähimmälle Euromasterille, siellä huohotin (siellä selvä syypää) ja moottori putsattiin, vaihdettiin öljyt ja suodatin, mutta jostain koneen takaa puski edelleen öljyä ulos, itse koneen käyntiääni suht normaali, lievä venttiilin nakutus vain. Saapas nähdä mikä sieltä levisi, selvää vuotokohtaa kun ei näe ilman purkua. Pidetään peukkuja että saisi parsittua kuntoon, muutoin helvetin hyvä tila-auto.
Sellasta pätkää varmaan ajeltu useammin ettei motti oo päässy kunnolla kuumaksi?
 
Kampiakselin takatiiviste pullahtanut nurin. Halpa osa mutta työläs vaihtaa, yleensä uusitaan myös kytkimen osat samalla jos lähellä käyttöikänsä loppua tai öljyttynyt vuodosta. Parin tonnin remppa.
Ei osanneet liikkeessä suoraan sanoa mistä vuotaa, vaatii hieman purkua, mutta tuotahan tuolla toisaallakin veikkailtiin. Onkohan sellainen työ että kannattaa vaihdattaa remmi samalla?
Sellasta pätkää varmaan ajeltu useammin ettei motti oo päässy kunnolla kuumaksi?
Työmatka-ajoa 4km suuntaansa päivittäin.. puoliso ajaa toisella autolla n. 100km työmatkaa, täytyy jatkossa antaa välillä sille alle että saa senkin kunnolla lämpimäksi (auton, emäntä lämpeää aika herkästi muutenkin) ja kondensiot pois. "Vähemmän yllätykseksi" öljynsuodattimessa oli ollut runsaasti(?) vettä, eli kondensiota kertynyt jo tovin, hyvä ettei hajonnut jo pelkästään veden määrästä öljyn seassa.
 
Ei osanneet liikkeessä suoraan sanoa mistä vuotaa, vaatii hieman purkua, mutta tuotahan tuolla toisaallakin veikkailtiin. Onkohan sellainen työ että kannattaa vaihdattaa remmi samalla?

Työmatka-ajoa 4km suuntaansa päivittäin.. puoliso ajaa toisella autolla n. 100km työmatkaa, täytyy jatkossa antaa välillä sille alle että saa senkin kunnolla lämpimäksi (auton, emäntä lämpeää aika herkästi muutenkin) ja kondensiot pois. "Vähemmän yllätykseksi" öljynsuodattimessa oli ollut runsaasti(?) vettä, eli kondensiota kertynyt jo tovin, hyvä ettei hajonnut jo pelkästään veden määrästä öljyn seassa.
Remmi on toisella puolella konetta. Kytkinpaketti tuossa kannattaa vaihtaa samalla jos se on vaihdon tarpeessa niin kuin yllä mainittiin.
 
Remmi on toisella puolella konetta. Kytkinpaketti tuossa kannattaa vaihtaa samalla jos se on vaihdon tarpeessa niin kuin yllä mainittiin.
Täytyy mainita, vaikkakaan kytkimessä ei moittimista ollut, mutta toki öljy voinut tehdä tehtävänsä.
 
Pimeni puhallin autosta (V70 2010) ja syyksi paljastui etuvastus. Suoralla virralla puhallin pyöri niin oli helppo diagnoosi. Motonetistä löytyi tarvikevastus kun oli kiire saada auto takaisin kuntoon. 50€

Joku joskus sano että volvo on rakennettu puhaltimen ympärille ja totta se on. Oli kyllä niin vittumaisessa paikassa tuo vastus.
Ei se itse puhaltimenkaan vaihto mikään kiva juttu olis ollu :lol:

Taas puhaltaa ja voi ajella pakkasessa:thumbsup:
 
Tänään päättyi Audin tarina. Lähti Liettuaan, kenties osiksi, tai sitten palaa 200tkm vähemmän ajettuna Suomeen keväällä.

läks2.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 407
Viestejä
4 506 925
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom