Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vähän turhan kaukana (Jyväskylän eteläraja) mutta tsekkaisin varuiksi kontin ja luukun välisen johtosarjan et oisko sieltä piuhaa poikki.

Taitaapa olla ihan ledissä vika, on nimittäin toisesta päästä tuo ledinauha pimeänä kun vilkkua käyttää. Kaipa se on mahdollista että on viallinen lamppu.

Vielä tarkempi tarkastelu ja siellähän on kosteutta lampussa. Ehkä fiksuinta pistää kiertoon koko roska (valaisin) ja vaihtaa uusi tilalle kuin ihmetellä mistähän sinne kosteus on mennyt.
 
Viimeksi muokattu:

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.
 

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.
Olet tyytyväinen kun on sama ongelma edessä seuraavassa katsastuksessa?
 

Uudet autot hylätään ekassa katsastuksessa.

Paljonkohan tapahtuu samaa kuten itse tein. Haukuin ensimmäisessä katsastuksessa auton nitinöitä ja natinoita, koska takuuta oli vielä vähän aikaa jäljellä. Löytyihän sieltä nivelistä väljyyttä, ja korjaus takuun piikkiin. Olin tyytyväinen, eikä harmittanut.

Mites yleistä tuo on että takuu korvaa alustan osia? Varsinkin kahden vuoden jälkeen
 
Kohteena appiukon äärimmäisen seksikäs Suzuki Liana -03. Asensin siihen vähäksi aikaa kattotelineen ja olipas systeemi. Telineen kiinnityspaikat ovat kattokourussa pienten muovisten lätkien takana, vähän kuin kaukossäätimen patterikotelon kansi. Vanha muovi antoi oletetusti periksi ja pienet kynnet ropisivat katolle kun kampesin ne irti. Olisiko teillä ideaa miten saisin nuo reiät umpeen? Ehdin jo googlata uusia luukkuja, maksaisivat n. 40€ tilata japanista uudet, saatte pitää paskanne tuumin. Teen jonkun patentin. Luukku takaisin jollain sinitarran kaltaisella aineella jonka voisi tonkia pois tarpeen vaatiessa? Koko reiän päälle joku sitkas teippi? Ongelma on siis siinä että joskus tulevaisuudessakin saattaisin haluta laittaa kattotelineen, ei auta valaa epoksilla reikiä umpeen :)
 
Musta Gorilla-teippi ei tykkää lämpösestä ilmasta, toki ei ehkä suuri ongelma siellä pimeessä pohjolassa mut tossa syksyllä yritin saada nostinvammaisen auton ikkunan oikeelle kohdalle niin päivä auringon paisteessa aiheutti sen että teipin liimat oli tiukasti kyllä lasissa, ei niinkään enää teipissä. :btooth:
 
Kohteena appiukon äärimmäisen seksikäs Suzuki Liana -03. Asensin siihen vähäksi aikaa kattotelineen ja olipas systeemi. Telineen kiinnityspaikat ovat kattokourussa pienten muovisten lätkien takana, vähän kuin kaukossäätimen patterikotelon kansi. Vanha muovi antoi oletetusti periksi ja pienet kynnet ropisivat katolle kun kampesin ne irti. Olisiko teillä ideaa miten saisin nuo reiät umpeen? Ehdin jo googlata uusia luukkuja, maksaisivat n. 40€ tilata japanista uudet, saatte pitää paskanne tuumin. Teen jonkun patentin. Luukku takaisin jollain sinitarran kaltaisella aineella jonka voisi tonkia pois tarpeen vaatiessa? Koko reiän päälle joku sitkas teippi? Ongelma on siis siinä että joskus tulevaisuudessakin saattaisin haluta laittaa kattotelineen, ei auta valaa epoksilla reikiä umpeen :)
Butyylimassa, kuten tuossa vinkattiinkin jo. Sitä käyttää mm. asuntovaunuissa/autoissa luukkujen tiivistämiseen. Mutta onko sinne pakko edes mitään laittaan? Jos siellä oli vaan jotku muovilevyt niin tuskin se alkujaankaan on vesitiivis ollut?
 
Tuskin vesitiivis, mutta se vähäinen vesimäärä joka sinne voi luukun raosta mennä pääsee poistumaan helposti. Luukut jos jää auki niin siellä on kohta joka raossa siemeniä&siitepölyä joka tukkii vedenpoistoreitit ->kosteus alkaa muhimaan.

Tässä oman 2014 passattini takaluukun väli ostaessa :)
20210819_194153_copy_2016x1512.jpg
 
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
 
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
Ei korvaa, työnnät pois parkkipaikalta nii se riittää. Sanoo sit vaikka et "keitit kahvit" eli auto sammui eikä enää startannut.

Todnäk alkuperäisessä agm-akussa vikaa, start/stop:n takia startti vaatii enemmän voimaa kuin vanhoissa autoissa. Itsellä oli -13 mallin mondeo jossa oli vastaava vika, liike meinasi ensin vaihtaa starttia kun akku oli silloin 4v. Samainen akku pelittää edelleen -05 focuksessa normaalisti, mut mondeon starttia ei pyörittänyt.
 
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
 
Startti on erilainen.
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
 
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”

Johtuisko tuosta boldatusta kohdasta miksi vanhassa autossa sitten vielä toimii? En tiedä, kunhan arvailen.
 
Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”

Johtuisko tuosta boldatusta kohdasta miksi vanhassa autossa sitten vielä toimii? En tiedä, kunhan arvailen.
Ei vastaa esitettyyn kysymykseen. Boldatun kohdan takia start/stop autossa tarvii akun jossa on hyvä virranottokyky jotta se latautuu nopeasti sitten kun auto taas käynnistyy. Ei vaikuta mitenkään startin tarvitsemaan virtamäärään.
 
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Periaatteessa ei nuo startit enempää virtaa kai tarvi, mut 2.0 ecoboostin akku joka ei sen konetta startannu ilman apuvirtaa niin pyörittää -05 focuksen 1.6ti konetta. Estikö sit mondeon "äly" startin silloin, jos virrassa/jännitteessä oli jotain heittoa.
 
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Ei kyse ole välttämättä startista vaan auton suojaelektroniikasta. Aikoinaan omistamani bmw käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla pari vuotiaana. Kun yritin käynnistää, niin mitään ei tapahtunut (ehkä joku naksahdus). Kaikki muu tuntui toimivan, mutta startti ei suostunut edes yrittämään. Kävin ostamassa uuden akun ja lähti käymään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Samaan aikaan tuttavan vanhemmasta japanilaisesta meni akku ja ajattelin, että kokeilee tuolla vanhalla. Akku toimi täydellisesti vuosia ja siirtyi vielä seuraavalle omistajlle. Itse jouduin ostamaan uuden akun autooni jälleen parin vuoden kuluttua. Webasto oli tietysti pääsyyllinen.
 
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".

Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."

Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.

Uusi käänne tähän.
No ajattelin tänään vielä aamusta testata autoa ennen soittoa Falckille. Nyt se sitten hörähti käyntiin kun mitään ei olisi.. Kävin vajaan tunnin ajelemassa jotta akku varmasti vähän lataantuu. Täytyy varmaan tänään käydä päivällä vielä Motomaatissa testauttamssa akku onko kunnossa.
 
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisi :facepalm: Miten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?

Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
Yhtä ajokertaa varten tavallinen moottori käynnistetään 1 kertaa ja akkun tällöin tyypillisesti liki täyteen ladattu.

Yhtä ajoketaa varten start/stop auto käynnistetään useita kertoja, joskin auto pyrkii seuraamaan ettei se sammuta liian matalassa virrassa olevan akun varaan autoa risteykseen. Akku luovuttaa tällöin useasti CCA kapasiteettinsa verran varausta.

Yhtä lailla akun kyky purkaa/ladata laskee start/stopin kanssa kuin ns normaalissa tapauksessa, mutta kuluu käyttökertoina merkittävästi enemmän per ajokerta.
 
Vuoden ajan jaksoin katsoa kiiluvaa laturin valoa. Sopivilla kierroksilla valo sammui, välillä vilkahteli ja joskus paloi suht kirkkaasti. Tai no vaihdoin heti alkuunsa jännitteensäätimen, kun ongelma ilmeni, muttei auttanut. Latasi kuitenki, niin ei aiheuttanut sen suurempaa murhetta.

Kuvitelma oli, että diodi on mennyt ja kun tuli vastaava rikkinäinen laturi vastaan, otin homman työnalle. No diodit oli mittaamalla ehjät ja käämitkin kunnossa. Lähemmässä tarkastelussa näkyi sitten yksi murtunut juotos. Tinaus uusiksi, ankkurin sorvaus ja taas mennään.

Pakko myöntää, että jos diodi olisi ollut rikki, niin olisi voinut jäädä vaihtamatta. Oli melkoisen ikävän näköinen korjattava tuo Boschin laturin diodipaketti. Johonkin Lucasin laturiin vaihto onnistui aikoinaan ihan helposti...

P_20220122_171013.jpg
 
Yhtä ajokertaa varten tavallinen moottori käynnistetään 1 kertaa ja akkun tällöin tyypillisesti liki täyteen ladattu.

Yhtä ajoketaa varten start/stop auto käynnistetään useita kertoja, joskin auto pyrkii seuraamaan ettei se sammuta liian matalassa virrassa olevan akun varaan autoa risteykseen. Akku luovuttaa tällöin useasti CCA kapasiteettinsa verran varausta.

Yhtä lailla akun kyky purkaa/ladata laskee start/stopin kanssa kuin ns normaalissa tapauksessa, mutta kuluu käyttökertoina merkittävästi enemmän per ajokerta.
6 litran dieselmoottori. Starttimootori ottaa akusta noin 500A virtaa käynnitysvaiheessa.
2 litran bensamoottori. Starttimoottori ottaa akusta noin 200A virtaa käynnistysvaiheessa.

Voi olla tilanne, että 6 litraisen auton akku on niin kulunut, ettei se jaksa enää käynnistää moottoria luotettavasti. Kyseinen akku voi kuitenkin toimia vielä vuosia 2 litran moottorilla olevassa autossa, koska kyseinen moottori tarvitsee huomattavasti vähemmän virtaa käynnistyäkseen. Joka taas johtuu siitä, että isommassa dieselmoottorissa on suuremmat pyörintävastukset.

Nyt on sitten esitetty väite, että edellä mainittu tilanne tapahtuisi myös kahden n. 2 litran moottorin välillä, ja on väitetty että syy on siinä että start/stop toiminnolla varustettu moottori tarvitsee enemmän virtaa käynnistyäkseen.

Kysyin että miksi näin olisi, koska en näe tälle mitään perustelua. Se, että start/stop moottori käynnistetään useita kertoja saman matkan aikana ei vaikuta asiaan mitenkään, jos akku täyteen ladattuna käynnistää moottorin jossa ei ole start/stop toimintoa, niin miksi se ei käynnistäisi moottoria jossa sellainen on?

Vaikuttaisi todennäköisemmältä että akku on muuten vaan ollut liian tyhjä tai autossa on ollut joku muu vika > akku on vaihdettu turhaan ja se toimii toisessa autossa vuosia koska siinä ei ollut mitään vikaa alunperinkään.
 
No ite eläneenä Audin BEM (Battery Energy Management system) kanssa, voin kertoa, et jos on vaan liian alhainen jännite, niin ei tasan starttaa. Liikaa käyttötunteja tms. ei starttaa.
 
Vitata Boosterjet ajettu 50 000km takuu voimassa. Korjaamolla kerrottaan, että takalevyjarrut pitäisi uusi hinta 400€
Syy kuulemma, että jarrupalat on asennettu vinoon ja se on hangannut jarrulevyt korjaus kuntoon (vika tuli esiin kun valitettiin silloin tällöin tapahtuvasta vinkunasta). Kerrottiin ettei mene takuuseen, kun on kuulemma kuluva osa.
Mikä sekin (ettei olisi takuuvika väärin asennuksen johdosta) vähintäänkin ihmetyttää.

Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
 
Vitata Boosterjet ajettu 50 000km takuu voimassa. Korjaamolla kerrottaan, että takalevyjarrut pitäisi uusi hinta 400€
Syy kuulemma, että jarrupalat on asennettu vinoon ja se on hangannut jarrulevyt korjaus kuntoon (vika tuli esiin kun valitettiin silloin tällöin tapahtuvasta vinkunasta). Kerrottiin ettei mene takuuseen, kun on kuulemma kuluva osa.
Mikä sekin (ettei olisi takuuvika väärin asennuksen johdosta) vähintäänkin ihmetyttää.

Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
Vaikea sanoa, mutta kyllähän tuo tuolla diagnoosilla pitäisi ilmiselvästi mennä takuuseen. Pyydä tekemään tehtaalle/maahantuojalle takuukysely/lausunto ja jos ei mene läpi niin sitten vaan Kuluttajariitalautakunnan kautta hommaa jiiriin.
 
Vaikea sanoa, mutta kyllähän tuo tuolla diagnoosilla pitäisi ilmiselvästi mennä takuuseen. Pyydä tekemään tehtaalle/maahantuojalle takuukysely/lausunto ja jos ei mene läpi niin sitten vaan Kuluttajariitalautakunnan kautta hommaa jiiriin.
Kertoivat huollosta että tapauksia on useita ja Suzuki on kertonut, ettei mene takuuseen. Jos olisi minun auto, en tuohon tyytyisi. Omistaja ei kuulemma jaksa alkaa riidellä tätä ilmeisesti sitten "hyödynnetään" Suzukin toimesta?
Mutta toi "miten jarrupalat voi asentaa vinoon kiinnostaisi" tietää.

Edit @Vami : Tälle alueelle tää kuuluu sen takia, että tässä korjataan jarrua ja jarrupalan asentovirhe kiinnostanee joitakin muitakin.
Itseäni sen takia, etten tekisi samaa virhettä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta toi "miten jarrupalat voi asentaa vinoon kiinnostaisi" tietää.
Jarrut taitaa olla valmiiksi kasattuja osakokonaisuuksia, jotka vain pultataan tehtaalla paikoilleen. Mitään irto-osia (jarruiestä, paloja, satuloita... ym) siellä ei erikseen asennella. Luullakseni tällaisessa osakokonaisuudessa jarrupala ei ole asentunut oikein jarruiekseen vaan jäänyt kanittamaan vinoon.
 
Jarrut taitaa olla valmiiksi kasattuja osakokonaisuuksia, jotka vain pultataan tehtaalla paikoilleen. Mitään irto-osia (jarruiestä, paloja, satuloita... ym) siellä ei erikseen asennella. Luullakseni tällaisessa osakokonaisuudessa jarrupala ei ole asentunut oikein jarruiekseen vaan jäänyt kanittamaan vinoon.
Mitä tarkoitat jarruieksellä? Jos sitä koloa mihin se tulee satulassa. Luulis jarrumännän pakottavan sen paikoilleen, vai eikä se purista sitä keskeltä.
 
Mitä tarkoitat jarruieksellä? Jos sitä koloa mihin se tulee satulassa. Luulis jarrumännän pakottavan sen paikoilleen, vai eikä se purista sitä keskeltä.
Jarruies on se tukirauta johon asennetaan liukupellit ja jarrupalat, ja iekseen pultataan myös satula kiinni. Jarrupalat on joskus niin leveitä että niillä ei ole paljoa sivuttaissuuntaista liikkuvuutta. Jos se pala on jo valmiksi asennettu vinoon niin se ei välttämättä pysty muljahtamaan oikeaan asentoon.
 
Jarruies on se tukirauta johon asennetaan liukupellit ja jarrupalat, ja iekseen pultataan myös satula kiinni. Jarrupalat on joskus niin leveitä että niillä ei ole paljoa sivuttaissuuntaista liikkuvuutta. Jos se pala on jo valmiksi asennettu vinoon niin se ei välttämättä pysty muljahtamaan oikeaan asentoon.
Luulen ymmärtäväni, mutta silloinhan se ei puristu kunnolla jarrulevyä vasten, luulis sen Dynossa näkyvän heikentyneenä jarrutehona (tehtaalla testannevat?) eikä sitä kyllä ajaessa mitenkään havainnut (paitsi se vinkuva ääni joskus).

Olen joskus itsekin laittanut sen vinoo, mutta senhän näkee jo asentaessaan ja osaa korjata.
 
Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
Tavallinen syy yksittäisen jarrupalan nopeaan kulumiseen on jonkinlainen jarruosien jumittaminen. Tämä on hyvin helppoa saada aikaan, jos jarruja ei säännöllisesti käytetä kunnolla. Kun jarruosat jumittelevat käytön puutteessa, myös levy tuppaa menemään herkästi piloille.

Kai se mahdollista on, että alkusyy olisi tehtaan asennusvirhe, mutta jos ajoa on jo 50 tkm, niin jarruthan on kestäneet jos ei hyvin niin ihan kohtuullisesti. Jarrujen kulumisen maksaa artisti, ellei muuta ole erikseen sovittu (esim. huoltosopimus).

Kun on tästä säikeestä kyse, niin eihän siinä muuta kuin palat ja levyt tilaukseen ja jarruja ropaamaan.
 
Tavallinen syy yksittäisen jarrupalan nopeaan kulumiseen on jonkinlainen jarruosien jumittaminen. Tämä on hyvin helppoa saada aikaan, jos jarruja ei säännöllisesti käytetä kunnolla. Kun jarruosat jumittelevat käytön puutteessa, myös levy tuppaa menemään herkästi piloille.

Kai se mahdollista on, että alkusyy olisi tehtaan asennusvirhe, mutta jos ajoa on jo 50 tkm, niin jarruthan on kestäneet jos ei hyvin niin ihan kohtuullisesti. Jarrujen kulumisen maksaa artisti, ellei muuta ole erikseen sovittu (esim. huoltosopimus).

Kun on tästä säikeestä kyse, niin eihän siinä muuta kuin palat ja levyt tilaukseen ja jarruja ropaamaan.
Olen kanssasi eri mieltä tosta takajarrujen kohtuullisesta kestämisestä (jos vain 50000km kestäneet). Normaalissa käytössä ne eivät kyllä juurikaan kulu, hyvä kun saa levyt pysymään puhtaana.
Tässä kuljettajaa on kyllä asiasta neuvottu (=jarrutus reippaammin silloin tällöin jotta takalevyt eivät ruostu), muutenkin
näyttäs osaavan autoa käyttää (ei ole tien tukko, mutta ei kaahaa).

Tässäkin etujarrut olivat vielä ihan hyvät, joilla se pääosa jarrutuksesta normaalisti tapahtuu ja siten kuluvat enemmän.
Eli uskon enemmin siihen, että on tapahtunut joku asennus-/laatuvirhe tehtaalla, kuten merkkikorjaamo kertoi olevan.
Tai sitten ne on vaihdettu "vaihtamisen ilosta". Ajossa en muuta ongelmaa havainnut kuin joskus sen vinkuvan äänen.
Harmi, etten purettuja osia päässyt näkemään. Vaihtoivat myös jarrusatulat (tai ainakin se oli puhdistettu kiiltäväksi),
hommasta veloittivat 400€, jos olisi ollut minun en kyllä olisi työtä tilannut. Noissa saa ihan hyvän tuntipalkan, kun itse tekee.

Kyllä takajarrujen pitäisi kestää 100 000 normaalilla ajolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä omissa autoissa city ajolla on useammassa merkissä saanut 60tkm ajolla paloja vaihtaa.
 
1.9TDI T5 Portterista laatikko moroksi n. 340tkm kohdalla. Jollottanut jo jonkun aikaa 4. ja 5. vaihteella, nyt rahisee jo paikallaankin ja esim. 3 kuuluu pientä kolinaa.

Olihan se tiedossa, että noissa 5v askeissa on ollut tätä vaivaa. Ehjät kiven alla, kai se on ryhdyttävä laakeriremppaan.
 
Kyllä omissa autoissa city ajolla on useammassa merkissä saanut 60tkm ajolla paloja vaihtaa.
Tarkoitatko että takapalatkin on pitänyt vaihtaa 60000 km jälkeen? Montakos milliä niissä oli sitä kulutuspintaa jäljellä?
Tässä 2/3 kilometreistä oli maantie ajoa. Olen pitänyt tapanani aina renkaanvaihdon yhteydessä katsoa ovatko palat kuluneet.
 
Joku 2 milliä ollu takapaloissa tossa kohtaa. @tietokonerikki.
Ja osa autoista on tulleet minulle 60 tkm ajettuina jarrut loppu. Osaan olen huoltanut vuoden kahden välein jarrujen pinnat minttiin, siis männät kans. Ja seuraava palakierros taas 60tkm kohdalla. Joissakin malleissa taas ei ole sitten saanut millään takapaloja vaihtokuntoon.
 
Joku 2 milliä ollu takapaloissa tossa kohtaa. @tietokonerikki.
Ja osa autoista on tulleet minulle 60 tkm ajettuina jarrut loppu. Osaan olen huoltanut vuoden kahden välein jarrujen pinnat minttiin, siis männät kans. Ja seuraava palakierros taas 60tkm kohdalla. Joissakin malleissa taas ei ole sitten saanut millään takapaloja vaihtokuntoon.
Joo 2mm on jo sellainen, että itsekin vaihtaisin renkaanvaihdon yhteydessä, palat on sen verran halpoja. Muistaakseni noissa on uutena n. 10mm.
 
Jännän nopeasti meni kaukosäätimen patteri, reilu 2v kesti. Focus 2008.

Eilen kun töistä lähti kotiin niin kaikki pelas, mut kotona ei enää saanutkaan ovia lukkoon kaukosäätimellä. Avainta sitten syöttämään oveen ja sentään keskuslukko pelasi. Sulakkeet vilkaisin siinä ekana et ehjät ne on, tosin kylhän ne ehjät pitäisikin olla kerran lukitus toimii mutta vain avaimella kääntämällä. Patteri vaihtoon ja ei toimikkaan. Tälläkertaa piti avain parittaa auton kanssa uudestaan et lukitus alkoi toimimaan.
Edellisellä kerralla auto oireili, et ovet kun laittoi lukkoon niin hetken päästä se avasi itsestään ikkunat. Saa nähä kestääkö patteri nyt reilu 2v
 
EIkös tuo kannesta sylintereihin vuoto korjaannu vain kannen vaihdolla? Tai se ainakin on noitta 1.6 alkupään moottoreissa ollut aika yleinen vaiva tai sit muistan väärin. Vikaherkkä moottorimalli kyl, yksi vastaava itsellä oli ja tuskin toista alle 2.0l nykyturbokonetta tulee alle.
Valtuutettu tutki ja uusiksi meni turbon jäähdytysletkuja ja lohkolämmitin. Jälkimmäinen harmittaa, koska se oli vuodon takia jo vaihdettu nyrkkipajalla vuosia sitten, mutta kuulemma oli väärät, liian pienet liittimet tuossa mallissa.

Eli auto tuli toivottavasti kuntoon. Mutta seuraavana päivänä tästä joku törmäili autosta parkkipaikalla koko perän lyttyyn ja luonnollisesti jättämättä yhteystietoja. Korjaukseen menee puskuri, kolme valoa ja takakontti, joka otti isoimmat vahingot. On sentään kasko.

PS. 2.0-litraisen jos tuosta autosta ottaa, niin pakkokaupanpäällisenä tulee pommi-PowerShift.
 
Jännän nopeasti meni kaukosäätimen patteri, reilu 2v kesti. Focus 2008.

Eilen kun töistä lähti kotiin niin kaikki pelas, mut kotona ei enää saanutkaan ovia lukkoon kaukosäätimellä. Avainta sitten syöttämään oveen ja sentään keskuslukko pelasi. Sulakkeet vilkaisin siinä ekana et ehjät ne on, tosin kylhän ne ehjät pitäisikin olla kerran lukitus toimii mutta vain avaimella kääntämällä. Patteri vaihtoon ja ei toimikkaan. Tälläkertaa piti avain parittaa auton kanssa uudestaan et lukitus alkoi toimimaan.
Edellisellä kerralla auto oireili, et ovet kun laittoi lukkoon niin hetken päästä se avasi itsestään ikkunat. Saa nähä kestääkö patteri nyt reilu 2v
Nyky handsfree avaimissa patteria saa vaihtaa sen pari kertaa vuodessa...
 
Valtuutettu tutki ja uusiksi meni turbon jäähdytysletkuja ja lohkolämmitin. Jälkimmäinen harmittaa, koska se oli vuodon takia jo vaihdettu nyrkkipajalla vuosia sitten, mutta kuulemma oli väärät, liian pienet liittimet tuossa mallissa.

Eli auto tuli toivottavasti kuntoon. Mutta seuraavana päivänä tästä joku törmäili autosta parkkipaikalla koko perän lyttyyn ja luonnollisesti jättämättä yhteystietoja. Korjaukseen menee puskuri, kolme valoa ja takakontti, joka otti isoimmat vahingot. On sentään kasko.

PS. 2.0-litraisen jos tuosta autosta ottaa, niin pakkokaupanpäällisenä tulee pommi-PowerShift.
Itsel luotto enemmän noihin powershifteihin kuin ecoboosteihin. Ainakin sisaren diiselissä se pelittää aika hyvin +300tkm takana. Silloinen oma 1.6 ecoboosti laukesi 180tkm kohdalla, 3 mäntä oli ongelmapaikkana joka tuhosi koko koneen ja metallisirua sit kaikkialla. Turbo selvisi sentää.

Tiedän kyl tuon tunteen, ku just saanu auton kuntoo ja sit joku muu tumpeloi. Itsellä meni silloin koko oikea kylki uusiksi, lunariin ois menny ellen ois kelpuuttan "romuautosta" peltejä ja maalaus päälle ofc. Joku oli peräkärrin kulmalla tai jollain saanu pellit rikki etulokasuojasta takalokariin asti... Mut kovaa ajoa vaan kun saat takasi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 358
Viestejä
4 505 446
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom