- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 8 766
Työnnä tielle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei korvaa, työnnät pois parkkipaikalta nii se riittää. Sanoo sit vaikka et "keitit kahvit" eli auto sammui eikä enää startannut.Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".
Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."
Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Vähän jos teknisemmän vastauksen saisiStartti on erilainen.
Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”Vähän jos teknisemmän vastauksen saisiMiten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?
Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
Ei vastaa esitettyyn kysymykseen. Boldatun kohdan takia start/stop autossa tarvii akun jossa on hyvä virranottokyky jotta se latautuu nopeasti sitten kun auto taas käynnistyy. Ei vaikuta mitenkään startin tarvitsemaan virtamäärään.Pikanen googletus ja tällänen tuli vastaa: ”Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa.”
Johtuisko tuosta boldatusta kohdasta miksi vanhassa autossa sitten vielä toimii? En tiedä, kunhan arvailen.
Periaatteessa ei nuo startit enempää virtaa kai tarvi, mut 2.0 ecoboostin akku joka ei sen konetta startannu ilman apuvirtaa niin pyörittää -05 focuksen 1.6ti konetta. Estikö sit mondeon "äly" startin silloin, jos virrassa/jännitteessä oli jotain heittoa.Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Ei kyse ole välttämättä startista vaan auton suojaelektroniikasta. Aikoinaan omistamani bmw käyttäytyi täsmälleen samalla tavalla pari vuotiaana. Kun yritin käynnistää, niin mitään ei tapahtunut (ehkä joku naksahdus). Kaikki muu tuntui toimivan, mutta startti ei suostunut edes yrittämään. Kävin ostamassa uuden akun ja lähti käymään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Samaan aikaan tuttavan vanhemmasta japanilaisesta meni akku ja ajattelin, että kokeilee tuolla vanhalla. Akku toimi täydellisesti vuosia ja siirtyi vielä seuraavalle omistajlle. Itse jouduin ostamaan uuden akun autooni jälleen parin vuoden kuluttua. Webasto oli tietysti pääsyyllinen.Miksi start/stop vaatisi akulta enemmän käynnistysvirtaa kuin vastaavan kokoinen moottori ilman start/stoppia?
Auto seissyt pari viikoa aika vähällä käytöllä ja eilen koitin lähteä, niin käynnistäessä ei tapahtunut mitään. Ajattelin että akku tyhjä, joten laitoin laturin hommiin yöksi. Aamulla Defan mittari näytti yhtä palkkia vaille täyttä, joten ajattelin että homma ratkesi.
No, ei kuitenkaan mitään reagointia kun avaimesta kääntää. Mitähän tässä kannattaisi ensin lähteä tutkimaan? Auto Ford Focus 2015. Auto ei itse ilmoita mistään viasta, "all systems good".
Onko kokemuksia OP:n autopalveluturvasta? Itsellä kuuluu osakaskoon ja sivuillansa kertovat näin:
"Saat palvelua matkan keskeytyessä tai sen jatkamiseksi, jos ajoneuvoosi tulee vika tai vaurio tai lukittu ajoneuvosi varastetaan.
Korvaamme esimerkiksi hinaus- ja tiellenostokuluja, vahinkopaikalla tapahtuvan korjauksen sekä matkan keskeytymisen aiheuttamia ylimääräisiä matka- ja yöpymiskuluja."
Mahtavatkohan korvata tässä tilanteessa kun auto ollut vain parkkipaikalla.
Yhtä ajokertaa varten tavallinen moottori käynnistetään 1 kertaa ja akkun tällöin tyypillisesti liki täyteen ladattu.Vähän jos teknisemmän vastauksen saisiMiten moottori on erinlainen että sen käynnistyminen vaatii enemmän tehoa eli virtaa? Jos lämmin "tavallinen" moottori käynnistyy aikalailla heti kun avaimeen koskee, niin mihin se start/stop moottorin enemmän käytetty virta menee?
Jonkun pienen eron voin ymmärtää mutta tuollainen väite että start/stop autossa toimimaton akku muka toimisi vuosia ongelmitta toisessa autossa, kuulostaa hölynpölyltä. Virrantarpeessä pitäisi olla eroa melko reippaasti enkä teknisen ymmärrykseni puitteissa ymmärrä miten se on mahdollista tässä esimerkissä.
6 litran dieselmoottori. Starttimootori ottaa akusta noin 500A virtaa käynnitysvaiheessa.Yhtä ajokertaa varten tavallinen moottori käynnistetään 1 kertaa ja akkun tällöin tyypillisesti liki täyteen ladattu.
Yhtä ajoketaa varten start/stop auto käynnistetään useita kertoja, joskin auto pyrkii seuraamaan ettei se sammuta liian matalassa virrassa olevan akun varaan autoa risteykseen. Akku luovuttaa tällöin useasti CCA kapasiteettinsa verran varausta.
Yhtä lailla akun kyky purkaa/ladata laskee start/stopin kanssa kuin ns normaalissa tapauksessa, mutta kuluu käyttökertoina merkittävästi enemmän per ajokerta.
Vaikea sanoa, mutta kyllähän tuo tuolla diagnoosilla pitäisi ilmiselvästi mennä takuuseen. Pyydä tekemään tehtaalle/maahantuojalle takuukysely/lausunto ja jos ei mene läpi niin sitten vaan Kuluttajariitalautakunnan kautta hommaa jiiriin.Vitata Boosterjet ajettu 50 000km takuu voimassa. Korjaamolla kerrottaan, että takalevyjarrut pitäisi uusi hinta 400€
Syy kuulemma, että jarrupalat on asennettu vinoon ja se on hangannut jarrulevyt korjaus kuntoon (vika tuli esiin kun valitettiin silloin tällöin tapahtuvasta vinkunasta). Kerrottiin ettei mene takuuseen, kun on kuulemma kuluva osa.
Mikä sekin (ettei olisi takuuvika väärin asennuksen johdosta) vähintäänkin ihmetyttää.
Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
Kertoivat huollosta että tapauksia on useita ja Suzuki on kertonut, ettei mene takuuseen. Jos olisi minun auto, en tuohon tyytyisi. Omistaja ei kuulemma jaksa alkaa riidellä tätä ilmeisesti sitten "hyödynnetään" Suzukin toimesta?Vaikea sanoa, mutta kyllähän tuo tuolla diagnoosilla pitäisi ilmiselvästi mennä takuuseen. Pyydä tekemään tehtaalle/maahantuojalle takuukysely/lausunto ja jos ei mene läpi niin sitten vaan Kuluttajariitalautakunnan kautta hommaa jiiriin.
Jarrut taitaa olla valmiiksi kasattuja osakokonaisuuksia, jotka vain pultataan tehtaalla paikoilleen. Mitään irto-osia (jarruiestä, paloja, satuloita... ym) siellä ei erikseen asennella. Luullakseni tällaisessa osakokonaisuudessa jarrupala ei ole asentunut oikein jarruiekseen vaan jäänyt kanittamaan vinoon.Mutta toi "miten jarrupalat voi asentaa vinoon kiinnostaisi" tietää.
Mitä tarkoitat jarruieksellä? Jos sitä koloa mihin se tulee satulassa. Luulis jarrumännän pakottavan sen paikoilleen, vai eikä se purista sitä keskeltä.Jarrut taitaa olla valmiiksi kasattuja osakokonaisuuksia, jotka vain pultataan tehtaalla paikoilleen. Mitään irto-osia (jarruiestä, paloja, satuloita... ym) siellä ei erikseen asennella. Luullakseni tällaisessa osakokonaisuudessa jarrupala ei ole asentunut oikein jarruiekseen vaan jäänyt kanittamaan vinoon.
Jarruies on se tukirauta johon asennetaan liukupellit ja jarrupalat, ja iekseen pultataan myös satula kiinni. Jarrupalat on joskus niin leveitä että niillä ei ole paljoa sivuttaissuuntaista liikkuvuutta. Jos se pala on jo valmiksi asennettu vinoon niin se ei välttämättä pysty muljahtamaan oikeaan asentoon.Mitä tarkoitat jarruieksellä? Jos sitä koloa mihin se tulee satulassa. Luulis jarrumännän pakottavan sen paikoilleen, vai eikä se purista sitä keskeltä.
Luulen ymmärtäväni, mutta silloinhan se ei puristu kunnolla jarrulevyä vasten, luulis sen Dynossa näkyvän heikentyneenä jarrutehona (tehtaalla testannevat?) eikä sitä kyllä ajaessa mitenkään havainnut (paitsi se vinkuva ääni joskus).Jarruies on se tukirauta johon asennetaan liukupellit ja jarrupalat, ja iekseen pultataan myös satula kiinni. Jarrupalat on joskus niin leveitä että niillä ei ole paljoa sivuttaissuuntaista liikkuvuutta. Jos se pala on jo valmiksi asennettu vinoon niin se ei välttämättä pysty muljahtamaan oikeaan asentoon.
tehtaalla testannevat?
Tavallinen syy yksittäisen jarrupalan nopeaan kulumiseen on jonkinlainen jarruosien jumittaminen. Tämä on hyvin helppoa saada aikaan, jos jarruja ei säännöllisesti käytetä kunnolla. Kun jarruosat jumittelevat käytön puutteessa, myös levy tuppaa menemään herkästi piloille.Osaako joku kertoa miten ihmeessa jarrupala takana kuluu noin nopeasti ja miten sen voi asentaa vinoon niin että tulee urat levyyn. Olen noita muihin merrekihin muutaman laittanut, enkä koskaan tohon törmännyt.
Olen kanssasi eri mieltä tosta takajarrujen kohtuullisesta kestämisestä (jos vain 50000km kestäneet). Normaalissa käytössä ne eivät kyllä juurikaan kulu, hyvä kun saa levyt pysymään puhtaana.Tavallinen syy yksittäisen jarrupalan nopeaan kulumiseen on jonkinlainen jarruosien jumittaminen. Tämä on hyvin helppoa saada aikaan, jos jarruja ei säännöllisesti käytetä kunnolla. Kun jarruosat jumittelevat käytön puutteessa, myös levy tuppaa menemään herkästi piloille.
Kai se mahdollista on, että alkusyy olisi tehtaan asennusvirhe, mutta jos ajoa on jo 50 tkm, niin jarruthan on kestäneet jos ei hyvin niin ihan kohtuullisesti. Jarrujen kulumisen maksaa artisti, ellei muuta ole erikseen sovittu (esim. huoltosopimus).
Kun on tästä säikeestä kyse, niin eihän siinä muuta kuin palat ja levyt tilaukseen ja jarruja ropaamaan.
Tarkoitatko että takapalatkin on pitänyt vaihtaa 60000 km jälkeen? Montakos milliä niissä oli sitä kulutuspintaa jäljellä?Kyllä omissa autoissa city ajolla on useammassa merkissä saanut 60tkm ajolla paloja vaihtaa.
Joo 2mm on jo sellainen, että itsekin vaihtaisin renkaanvaihdon yhteydessä, palat on sen verran halpoja. Muistaakseni noissa on uutena n. 10mm.Joku 2 milliä ollu takapaloissa tossa kohtaa. @tietokonerikki.
Ja osa autoista on tulleet minulle 60 tkm ajettuina jarrut loppu. Osaan olen huoltanut vuoden kahden välein jarrujen pinnat minttiin, siis männät kans. Ja seuraava palakierros taas 60tkm kohdalla. Joissakin malleissa taas ei ole sitten saanut millään takapaloja vaihtokuntoon.
Valtuutettu tutki ja uusiksi meni turbon jäähdytysletkuja ja lohkolämmitin. Jälkimmäinen harmittaa, koska se oli vuodon takia jo vaihdettu nyrkkipajalla vuosia sitten, mutta kuulemma oli väärät, liian pienet liittimet tuossa mallissa.EIkös tuo kannesta sylintereihin vuoto korjaannu vain kannen vaihdolla? Tai se ainakin on noitta 1.6 alkupään moottoreissa ollut aika yleinen vaiva tai sit muistan väärin. Vikaherkkä moottorimalli kyl, yksi vastaava itsellä oli ja tuskin toista alle 2.0l nykyturbokonetta tulee alle.
Nyky handsfree avaimissa patteria saa vaihtaa sen pari kertaa vuodessa...Jännän nopeasti meni kaukosäätimen patteri, reilu 2v kesti. Focus 2008.
Eilen kun töistä lähti kotiin niin kaikki pelas, mut kotona ei enää saanutkaan ovia lukkoon kaukosäätimellä. Avainta sitten syöttämään oveen ja sentään keskuslukko pelasi. Sulakkeet vilkaisin siinä ekana et ehjät ne on, tosin kylhän ne ehjät pitäisikin olla kerran lukitus toimii mutta vain avaimella kääntämällä. Patteri vaihtoon ja ei toimikkaan. Tälläkertaa piti avain parittaa auton kanssa uudestaan et lukitus alkoi toimimaan.
Edellisellä kerralla auto oireili, et ovet kun laittoi lukkoon niin hetken päästä se avasi itsestään ikkunat. Saa nähä kestääkö patteri nyt reilu 2v
Itsel luotto enemmän noihin powershifteihin kuin ecoboosteihin. Ainakin sisaren diiselissä se pelittää aika hyvin +300tkm takana. Silloinen oma 1.6 ecoboosti laukesi 180tkm kohdalla, 3 mäntä oli ongelmapaikkana joka tuhosi koko koneen ja metallisirua sit kaikkialla. Turbo selvisi sentää.Valtuutettu tutki ja uusiksi meni turbon jäähdytysletkuja ja lohkolämmitin. Jälkimmäinen harmittaa, koska se oli vuodon takia jo vaihdettu nyrkkipajalla vuosia sitten, mutta kuulemma oli väärät, liian pienet liittimet tuossa mallissa.
Eli auto tuli toivottavasti kuntoon. Mutta seuraavana päivänä tästä joku törmäili autosta parkkipaikalla koko perän lyttyyn ja luonnollisesti jättämättä yhteystietoja. Korjaukseen menee puskuri, kolme valoa ja takakontti, joka otti isoimmat vahingot. On sentään kasko.
PS. 2.0-litraisen jos tuosta autosta ottaa, niin pakkokaupanpäällisenä tulee pommi-PowerShift.
1.9TDI T5 Portterista laatikko moroksi n. 340tkm kohdalla. Jollottanut jo jonkun aikaa 4. ja 5. vaihteella, nyt rahisee jo paikallaankin ja esim. 3 kuuluu pientä kolinaa.
Olihan se tiedossa, että noissa 5v askeissa on ollut tätä vaivaa. Ehjät kiven alla, kai se on ryhdyttävä laakeriremppaan.
Eli auto tuli toivottavasti kuntoon. Mutta seuraavana päivänä tästä joku törmäili autosta parkkipaikalla koko perän lyttyyn ja luonnollisesti jättämättä yhteystietoja. Korjaukseen menee puskuri, kolme valoa ja takakontti, joka otti isoimmat vahingot. On sentään kasko.
Jep, ei mua muuten kiinnosta mutta en maksa siitä 60e että siellä on joku koulun käynyt kloppi jonka työn joku asiaanperehtymätön osaa tehdä kuten minä.Itse käytin w124 mersun joskus leimalla, inssi aikansa heilutteli rengasta ja sanoi että jossain on ehken väljää. Ei kuitenkaan löytänyt vikaa mistään niin sanoi että vaihda vaikka raidetangon sisäpää
(En vaihtanut, käänsin vain raidetangon toisinpäin)
Voi vittujen vittu taas.
Käytin auton leimalla. Tulos oikean puolen rt pää väljä. Hain jo osankin porukoilta varastosta valmiiks kun sattu olemaan varalla.
Tänään pyörä irti, rauta käteen ja 30s myöhemmin diagnoosi että alapallossa pari milliä klappia, rtpää kunnossa.
Mistä vitusta mä noille maksan kun käytän autoa leimalla?
Itse käytin w124 mersun joskus leimalla, inssi aikansa heilutteli rengasta ja sanoi että jossain on ehken väljää. Ei kuitenkaan löytänyt vikaa mistään niin sanoi että vaihda vaikka raidetangon sisäpää![]()
(En vaihtanut, käänsin vain raidetangon toisinpäin)
Juu totta helvetissä molemmat vaihtoon, ihme ettei ajossa jo tunnu. Syksyn renkaanvaihdossa vielä mitään vikaa ollut noissa.Minulle sanoi asentaja että vain se vika katsotaan uusinnassa mikä on merkattu lapulle. Sen mukaan voisit viedä takaisin tekemättä mitään. Tosin vaihtaisin kyllä ne alapallot jo itseni vuoksi. Voivat kulua nopeastikin alun saatuaan.
Mistä ja millä nostat autosi renkaiden vaihdossa?Syksyn renkaanvaihdossa vielä mitään vikaa ollut noissa.
Mistä ja millä nostat autosi renkaiden vaihdossa?
Helmasta yleensä tunkilla, ei ole paras tapa väljien etsintään mutta kyllä ne kummasti rengasraudalla sieltä löytyy, tässä 9-5 saapissakin saa raudan hyvin olkavarren ja tukivarren väliin. Ei siinä paljoa jännitteet haittaa kun rautaa käyttää.Mistä ja millä nostat autosi renkaiden vaihdossa?
Joskus sieltäkin, riippuu vähän autosta ja tunkista. Ei kaikkia uskalla helmoista tunkkailla...Tuskin kuitenkaan tukivarresta? Tai mistäs minä tiedän mistä ihmiset autojaan nostelee.